XV. letnik. V Gorici, 25. aprila 1907. 17. številka. j!V 'list ^ -v 'slov ensKo-!judstvo'na’^ ■ - f '.‘žlDSTlI fl&nj >< vj.eafe~.wfc. —. .VVJrš Iihajm Tiak četrtek ob 10. uri dopoldne. Sokopiii ie no vračajo. Nefrankovana piima ie no sprejemajo. Cena liitu znaSa .■ celo leto 4 krone, II im pol leta 2 krom. Za manj premolilo n eelo leto 3 krone, aa pol leta K 1*60. ihvttjl Za Nemčijo je cena liatu & K, za druge delete izven Avstrije 6 K. Bokopijeaprejema .tNarotfna'Tiakama“ v Gorici, ulica Vet-tuiini it. 9. Naročnino in naznanila sprejema upravništvo, Gorica Semcniška ulica St. 16. Posamezne Številke se prodajajo v tobakarnah v Šolski ulici,Nunski ulici, na Josip Verdijevem te-kaliSču nasproti mestnem vrtu, pri Vaclavu Baumgartl v Korenjaki ulici in na Korenjskem bregu (Iliva Como) St. 14. po 8 vin. Oglasi in poslanice se računijo po pelit vrstah in sicer: de se tiska enkrat 14 v., dvakrat 12 v., trikrat 10 v. Večkrat po pogedbi. Izdajatelj in odgovorni urednik: Ivan Bajt v Gorici. Tiska »Narodna Tiskarna" (odgov. L. Lukežič) v Gorici. Volilni boj. Sijajni volivni shod v Bovcu. Preteklo nedeljo ob 3 popoldne se je vršil volivni shod v prijaznem Bovcu v prostranih prostorih „Pri pošti“. katere je radevolje dal na razpolago g. župan Leopold Jonko, za kar mu bodi izrečena zahvala. Sklicalo ga je ,.Kat. politično društvo za sodni okraj Bovec". Na shod je prišlo do 550 volivcev iz Bovca in bližnjih in daljnih sosednih krajev. Na shodu smo opazili gg. župane iz Bovca, g. Černuta iz Loga, ki je bil na sbodu podpredsednik, iz Žage, Srpenice in Trente. Vkljub temu da je bil shod sklican samo za somišljenike, dovolil se je vstop tudi navzočim liberalcem, katerih ni bilo nad 30, pod vrhovnim poveljstvom bovškega zdravnika dr. Kraigher-ja in Čezsoškega učitelja Dominko. Shod je otvorilo pred-sednišlvo »Političnega društva" tu je bil z vsklikotn voljen Leopold Jonko, ki je predstavil volivcem kandidata dr. Antona Gregorčiču, katerega so volivci viharno pozdravili. Na to je dal g. predsednik besedo dr. Dermastiju, ki je govoril o nalogah prihodnjega državnega zbora. Skrbeti bode treba v prvi vrsti za kmeta in delavca. Kmetska posestva se morajo razbremeniti; odpraviti se mora kri-višni zemljiški davek od čistega dohodka ; obvezno zavarovanje proti vsakovrstnim nezgodam v državni ali deželni upravi; zasebne zavarovalne družbe ki spravljajo ogromne svote v svoje žepe, morajo zginiti; domače pridelke treba je ščititi potom carine pred konkurenco tujih pridelkov, ki prihajajo v državo. Treba bode skrbeti za povzdigo kmetijstva. V to svrho je neobhoduo potrebno, da država v lastnih tovarnah izdeluje umetna gnojila ter jih kmetom ceno prodajo; skrbeti bode treba za povzdigo živinoreje, s tem da se skrbi za dobro plemenito živino ter zboljšanje planin. Samouprava občine se mora zvečati; da se izdatki ravno revnejših občin zmanjšajo !-eba je, da se doba, po kateri se pridobi domovinsko pravico, zniža. Koncem svojega govora je go-vvrnik omenil, da se naši liberalci navdušujejo za svobodno šolo in ločljivost zakona, čemur pa je dr Kraigher ugovarjal, češ, da to ni res. Ker so liberalci nasprotniki ljudskih koristi in naše sv. vere, za to jih ne bodemo nikdar volili. — Krepko odobravanje je sledilo govornikovim besedam. Na-to je dobil besedo dr. Anton Gregorčič burno pozdravljen. Rekel je, da so resnično naši liberalci za razpo-roko ter v dokaz čital odlomke v „Soči ‘, ki se nanašajo na razporoko ter o znanem shodu v Cerknem, kjer je svojo modrost prodajal učitelj Rakovšček. To kar je govoril moj predgovornik je naš program. Vsega ne more obljubiti, ker se vsega na jedenkrat ne da doseči. Poslanec- posameznik ne more doseči ničesar. Priklopiti se mora poslancem ki imajo jednak gospodarski in verski program. Tu pridejo v poštev poslanci S. I- S. na Kranjskem, ki ima tudi po drugih slovenskih kronovinah svoje somišljenike. Združiti se bode treba z drugimi slovanskimi poslanci, ki imajo z nami skupen gospodarski in verski program. Skupno delo bode mogoče tudi z nemško kršč. soc. stranko, ki bode po številu poslancev kot najmočneja prišla v novi državni zbor in je dokazala po svojem dosedanjem delovanju, da ima ljubezen do delavskega in kmetskega stanu ter zvesto brani sv vero pred napadi nasprotnikov. Med seboj združeni tvorili bodemo močno armado, kateri se bode posrečilo v dogledni dobi uresničiti naš program. — Govornikovim besedam je sledilo viharno odobravanje ter gromoviti živijo-klici na kandidata so se ponavljali. Preč. g. dekan Vidmar omenja delavnosti, požrtvovalnosti in nesebičnosti, kandidatove, ki ga pozna že iz dijaških let. V doglednem času postane Gorica slovenska in to bode zasluga kandidatova. (Viharni klici — „Bog živi dr. Gregorčiča".) Mož, ki je toli deloval, da se je dvignila slovenska zavest v Gorici, mož, ki je toliko delal in deluje v povzdigo slovenskega šolstva v Gorici, mož, ki izjavlja da so vaše potrebe njegov program, mož, ki je pokazal po svojem dosedanjem delovanju, da je vspešno zastopal vaše koristi, zasluži, da mu oddaste dne 14. maja svoje glasove. — (Viharno pritrjevanje). Naslednji govornik g. Štolfa je navajal podpore, katere je izposloval g. kandidat in za katere se je na njega obrnilo politično društvo. Za uravnavo Lipice in Kopice se je dobilo 4500 K, za vodnjak v Koritnici 400 K, napravili so se načrti za uravnavo Soče od Serpenice do Bovca, potem še od Bovca do Trente. Za orače s sneženim plugom na erarični cesti od Bovca do Rabeljna je izposloval zboljšanje njihovih plač v tem pogledu, da se ne bode več plačevalo po dninah, ampak od kilometra. — Mož, ki je delal za nas doslej, delal bode v prihodnje, za to ga volimo za svojege poslanca. — (Pritrjevanje). Gosp. Šuler omenja, da so bili liberalci vedno nasprotniki kmetskega in delavskega stanu. Nasprotni so bili volivni reformi, po kateri so dobili tudi mali kmetje in delavci volivno pravico. Nasprotnike ljudskih koristi so se pokazali v jasni luči, ko so nasprotovali, da bi imela dežela pobiranje užitnine v lastni upravi. — Ljudske šole morajo ostati verske šole in vpeljati se mora v šole poduk v kmetijstvu. Lovski zakon se mora izpreineniti. Za bovški okraj se morajo napraviti poučni tečaji za mlekarstvo in obrtna šola. Vojaška službena doba se mora znižati na 2 leti. Rudarjem pomagati se mora s tem, da se doba, po preteku katere dobi rudar polno pokojnino zniža na 30 let. Kakor morajo plačevati naši delavci na Nemškem davek, tako naj se tudi to npelje pri nas za tuje delavce. (Govornik je žel za svoja izvajanja obilo pohvale). Na to je g. predsednik zaključil shod. Ta shod je pokazal, da na Bovškem liberalizem nima nikakili tal, ter da je misel krščansko-socialna krepko razvita. Čast odbornikom političnega društva za njih neumorno delovanje. Vrlo ljudstvo na Bovškem, naprej na delo krščansko. Krasni shod na Bukovem. Priprave. Nekateri Bakovci so se parkrat vdeležili poučnih predavanj v Cerknem. Zaželeli so takih govorov tudi doma. Za to so naprosili cerkljanskega dekana, da bi prišel enkrat gori na Bnkovo. Dekan je obljubil in obljuba dela dolg. Določen je bil praznik varstva sv. Jožefa za na-prošeni rhod. ki je imel biti javen pod okriljem volivno svobode. Gosp. župnik Klopčič je bil tako dober, da jo oskrbel prostor pri Ivanetu. Ko se je to zgodilo je šla ta vest cd ast do ust. Zvedeli so za ta shod ne samo vsi Bukovci, ampak celo Grthovci, Ponikovci in oni iz Stop-nika; zvedel je zanj še posebej cerkljanski liberalni štab z gosp. Rakovščekom, učiteljem na versko - nravni podlagi, na čelu I Obveščeni so bili po vljudnosti in izredni pontrežljivoeti nekega gospoda vsi gg. učitelji v bližnji in daljni okolici Bukovega. Je pač šlo naprednjakom za to, da se svetu pokaže da Bukovo je in ostane napredna trdnjava I Zdaj so pa romali brzojavi v Tomin k dr. Gruntarju; iz Tomina v Gorico k generalnemu štabu, naj za VBak siučaj pošljejo kakega iete-ligenta na Bukovo, da bi preprečil klerikalni napad na liberalni Port Artur. Mi smo za vse to priprave liberalcev , i>li in smo zato za vsak slučaj razposlali vabila I Usodni dan. Dekan je šel v nedeljo na vso zgodaj v Orehek, da bi tamkajšnim dobrim duhovnjanom oiebno čestital, da so ob takem pomanjkanju duhovnikov vendarle vdobili svojega vikarja v osebi vse časti vrednega in izglednega g. Hliša. Po cerkvenem govoru je ob koncu omenil, da nj>h gospod je Štajerc, sosed je Kranjc in dekan, da je tudi doma iz Kranjskega. Da je tako malo domučih gospodov je zadnji čas kriva izredna časnikarska surovost, ki blati zlasti na Goriškem ves duhovski stan, kakor stan. Pozval jo Orthčane, naj tako protidu-hovsko surovost, če bi se hotela naseliti morda tudi v njih sredi, potisnejo doli v grapo in jej lam izkopljejo grob. Zakaj če obveljajo namere protiduhovskih surove žev, bodo v doglednem času ne le oni, ampak šo marsikatera velika župnim brez duhovna. Govor je silno včinkova1. Dasi dekan niti črhnil ni, da bo imel na Bukovem shod, in tudi nobenega vabil ni Ija razun nosaču so bili nu Bukovem prisotni iz Orehka. Pred shodom. Takoj za dekanom je pihal gori proti Bukovem gosp. učitelj na versko-nravni podlagi Rakovšček iz Cerkna v družbi mladega Lovrinovega Petra, sina znanega moža, ki se je na petek ocvir-kovce najedel, potem pa v velikih bolečinah klical duhovnika seveda le zaradi žene in otrok, kakor bo je pozneje izjavil! Iz Cerkna sta prišla še g. Vinko R >jic, napredni zaupnik, in pa Brelihov študent. Po končani službi božji je bil naš shod prijavljen tndi pred cerkvijo in možje z vabili — 200 — ter nekateri iz Orehka pa 8 iz Cerkna brez vabil so šli k Danetu, kjer so napolnili precej velike gornje prostore, dasi so sredi vasi gosp. Rakovšček in dragi naše može rotili naj gredo na njih shod, ki se bo tudi danes vršil. Kmalu po y312 otvori dekan shod. Na shodu. Dekan je rekel, da ni prišel na Bukovo kot dekan, tudi ne kot duhovnik, in tudi ne kot Cerkljan, ampak le kot katoliški Avstrijej. Napredna stranka je v svojem programu milostno dovolila duhovnikom, „da se morejo udeleževati političnega gibanja, kakor vsak drug državljan; morejo sklicevati shode agi-tovati itd." Te napredne milosti se dekan noče v polni meri poslužiti, ker mu ni na umu, da bi agitiral, ampak hoče le pojasniti, kako je katoliško stališče v sedajnem načelnem volivnem boju I O prvi točki v naprodnem programu, ki naa katoličann od naprednjakov nepromotljivo loči tako, kakor ata ločena nebo in pekel, polnoč pa poldan. Nato je govnril gospod kaplan Sok o »svobodni šoli!" Govoril je izredno dobro. Takoj zu njim se prijavi k besedi mlad gospod, ki smo ga imeli za kakega vaškega učitelja. Dekan praša: Prosim, kdo ste Vj! Neznanec: Dr. Puc iz Gorice. Dekan: Dr. Puc iz Gorice ima besedo. Dr. Puc nato nekaj govori o kmečkih masah, ki v ogromni množini tvorijo napredno stranko. Ker te kmečko mase vendar niso brezverske tudi stranka ni brezverska. Tudi on sam ima krstni list podpisan od duhovnika 1 Dekan opozori g. Pnca, naj govori k stvari t. j. k temi »svobodni šoli". Dr. Puc: G. kaplan je ravnokar očital, da svobodna šola je brezverska in to je laž. Dekan : G. dr. I Dajte mi progrHinno knjižico nurodno-napredno stranke, kojo držite v roci in Vam dokažem, črno na belem, da je g. kaplan govoril čisto in golo resnico I Dr, fuc izroči knjižico. Mej tem ko dekan išče dotičnegu odstavka, se za-čujejo glasovi: Kdo je pa vubil na shod ttg« gospodu I Dekan izjavi, da on kot sklicatelj shoda ne; „mi ki smo delili vabila, tudi ne“, odgovore zaupniki. Dekan: G. dr. 1 Vi ste sa shoda neupravičeno vdeležili V imenu § 16 votivne svobode Vas pozivam, da ustavite ta prostor 1 Dr. Puc vzame površnik in klobuk ter izjavi, da so vda in pozove somišljenike, da gredo za njim. In čudo I OJ 200 in še več navzočih so šli za dr. Pucom le: g. Močnik, učitelj v Oreheku in Gorjah, njegov pribočnik in pa šo dva druga, kojih domačini niti poznali niso. Ljudstvo je govorilo. Dekan govori. Nato g. dekan jasno in točno dokaže, kaj prav za prav namoravajo naši naprednjaki s »svobodno šolo" ? Svobodne šole končni cilj — je popolno brezverstvo 1 To je dokazal g. kaplan s svojim govorom. Naši naprednjaki pa vpo-števajo versko mišljenje ljudstva in zato še ne zahtevajo povsem brezverske šole, a to je le grda in podla zvijača. Je pa gotovo in čisto jasno, da tudi naši naprednjaki že sedaj zahtovajo ljudsko šolo popolnoma neodvisno od konfesije. (Program. knjižnice str. 32) Kaj je pa konfesija? Konfesija je katoliška ali kaka druga veroizpoved, kakor jo uči dotična cerkev. V naših krajih in mej goriškimi Slovenci še po -sebej imamo le eno in sicer katoliško veroizpoved. Je torej očitno, da naši naprednjaki zahtevajo nekatoliško ljudsko šolo I Glede ' katoliško veroizpovedi pa morajo veljati besede Kristusove, ki je rekel: »Kdor ni z menoj, to jo proti meni*. Nekatoliška šola je naravnost protikutoliška. Komn na ljubo pa tirjajo naprednjaki ljudsko Solo hros katoliškega pouka in brez ka-toliShft;.'. bogoslužja? Ali imamo v naših krajih kaj slo-v enakih starišev, ki se bi bili postavno proglasili za brez konfesije — brez veroizpovedi? Niti enega para no I Tako pa tudi ni otrok, ki bi stariši dosledno mogli hoteti, da se vzgojo brez katoliško veroizp jvedi I Komu na ljubo je torej sprejela napredna stranka v svoj politični program točko o „sobodni šoli11 ? Ne moremo drugače odgovoriti kakor da jo storila to le na ljubo radikalnemu krila naprednega učiteljstva! Je res mučno položenje nekaterih naSih učiteljev 1 Zasebno nikdar ne molijo, a v šoli morajo moliti pred poukom in po pouku, pa se po pravici čutijo hinavce 1 Zasebno ne hodijo več v cerkev, razun kadar sumijo, da bi mogli duhovna vjeti v besedi, a k šolartki maši morajo — pa se čutijo hinavce 1 Kadar zvoni opoldne itd., se morajo odkriti zavoljo otrok, a nič ne molijo, pa se čutijo hinavce I Zakleti sovražniki duhovstv a in cerkve eo, pa morajo ž njim v šoli, pri konferencah in celo v okrajnem šolskem svetu obzirno občevati — pa se čutijo hinavce 1 Darvinisti so — a morajo v vsem svojem šolskem nastopu vpoštevati veroizpoved katoliško, ki uči, da človek ni od živali, ampak od Boga, in ee čutijo hinavce! Da se taki gg. trudijo in pehajo za svobodno t. j. za sedaj: protikatolišir?, pozneje pa brezversko šolo, jo umevno in vso hvale vrodno ! Mi vsigdar spoštujemo moža, ki hoče proč vreči krinko hinavščine in licemerstva; a da isti gg. venomer zatrjujejo, da ne namerjajo brezverske šole; da jih mi napak ume-jemo; da celo lažemo, ta je naravnost satansko-zlobna in ostudno podla zvijača 1 Proti takemu brezverstvu pa moramo mi s svoje strani storiti vse, da verno-kaloliškemu ljudstvu odpremo oči in pokažemo naprednjake v pravi luči. Nikdar ne bomo mi katoliški duhovniki koga, ki morda že iz davna pred Bogom ni več katolik, silili naj glasuje za katoliške šole, ki bodo versko-nravno vzgajale. Kaj še 1 Naravnost pozivamo vse one, ki niso več katoliški, da glasujejo moško in brez strahu za dr. Gruntarja, ki kandidira na programa svobodne šole. Celo opozarjamo vse take, da so bili že z izpolnjenim 14 letom postavno versko polnoletui in se morejo, kedar hočejo izbrnti novo vero. Če pa tega javno ne štor«; če bodo volili naprednega kandidata, ki bo pomagal odstraniti iz naših šol vse, kar je konfesijoualnega, t. j. kar diši po kaki veroizpovedi, pri nas torej po katoliški, naj bodo dosledni. Kdor bo glasoval za-to, da se odstrani iz šole sv. Razpslo — in to je eminentno konfesijonalno —, naj ga šo isti dan sname raz steno v svoji hiši, pa na ogenj ž njim 1 Kdor bo glasoval za to, da vtihnejo t šoli katoliško-veroizpovedne molitve očenaš — češčena marija, itd., naj še isti večer poskrbi, da potihnejo take molitve tudi v njegovi domači hiši, molske in druge konfesijonalno nabožne predmete dosledno iz takih hiš v ogenj ali na gnoj I Kdor je pa katoliški mož, ki res vero izpoveduje, ki hoče, da njegova hiša ostane katoliška, njegova uružina — ostane katoliška — ta mora kot mož glasovati za moža, ki bo zahteval katoliško šolsko vzgojo, koja bo nadaljevala to, kur je začela in tako skrbno gojila domača šola. Ali nisem — kot duhovnik — resnično svobodomiseljn ? ZJaj veste, Bnkovci, zakaj gre. Ja pa v programu „narodno-na-predne stranke11 prav v točki ^Svobodna šola neka druga najgrša zvijača! Pravijo naprednjaki, da hočejo šolo neodvisno od države! (-jtr. 32 in knj. 9.) Birokracjia in hierarhija (uradnišlvo — država in Ctrkev) nimata izvrševati najmanjše nadzorovalne oblasti nad šolo in učiteljstvom! Kdo so pa tisti, ki jim je elementarni ljudski šolski zastop, namreč krajni šolski svet trn v cče3U? To so naprednji učitelji, steber napreduje stranke. Kdo bo tiBti, ki bi radi zlezli ne-le pod jarem birokracije t. j. političnost uradnikov, ampak bi vse ljudsko-šolstvo radi pobirokratili? Kateri so za podržav-Ijenje ljudske šole? To so napreni učitelji! Zdaj pa pride ta hinavska in komedijantska stranka, izigrava za ljudako, za kmočko stranko ! 14 maj bo pokazal, da je goriška napredna Btranka v resnici liio troha gonili, ringi, mlini za grozdje, Kohkalnlce za groadj1). Vinogradski plugi. Nadjo in drugo vogotalno, živ* ijonsko in uiinoralno pridolko. Stiskalnico zn seno, slamo itd. un roko. Mlatilnico zn žito. čistilnico, ro&otalnico. Slamoreznice, ročni mlini za žito v razni velikosti in vsi drugi stroji za poljodolstvo. Iidolujo in prodaja z jamstvom kot posebnost najnovojo, izborno iz-ku&one, kot najboljfio pripo-znano in odlikovano sostnvi ■>y Stiskalnica za vino. Ph. Maj/fart S B tovarna za poljodolsko in »inske stroje na DUNAJU) II. TaltursIrasNo f»t. 71. Odlikovani v vsoh državah svotll z nad 5G9 zlatimi in srebrnimi kolajnami. Cenik n podobami in mnogoštevilna pohvalna pisma. Ita/prodajalci in r.aNtopuiki so Iščejo povsodi, kjer fie nismu zastopani. t i 11111!; I t) I nnoprotrgainm ki prokasa vse ijh *ljšo a ul u tlollljojo 811110 sobo, no da hi sad jo ill oliko Suš ni A utoni at. škropilnica. pisarno j c otvoril dno 8. t. m. OflVBtlik dr. Ivar. Skct II Gorici ulica Tre Re 19.. I. n.