26 Racket sports in children’s physical and motor development at school Abstract The morphological and motor development of the child is well monitored in the Slovenian school environment. The Sports- educational chart offers sports teachers and parents considerable information that helps in planning sports hours and observing the development of children. But how can we involve racket games in this process? Table tennis, badminton and tennis are some of the most popular recreational sports sectors. Unfortunately, they play a subordinate role in school alongside sports that fall into the ‘iron repertoire’. These are mentioned only marginally in both primary and secondary school curricula. For this reason, we are seeing the problem of motor learning in older beginners, something that could easily be addressed in early childhood. In particular, the development of coordination, ball and racket control, perception and timeliness must become an integral part of the school curriculum. Key words: racket sports, school, pupils, curriculum Izvleček Telesni in gibalni razvoj otroka sta v slo- venskem šolskem prostoru dobro spre- mljana. Športno-vzgojni karton ponuja športnim pedagogom in staršem veliko informacij, ki služijo za načrtovanje špor- tne vadbe in spremljanje razvoja otrok. Kako pa so lahko v ta razvoj vključene igre z loparji? Namizni tenis, badminton in tenis spadajo med najbolj priljubljene rekreativne športne panoge. Na žalost pa imajo v šoli podrejeno vlogo napram športom, ki jih uvrščamo v tako imeno- vani »železni repertoar«. V učnih načrtih osnovne in srednje šole so omenjene le obrobno. Prav zaradi tega opazimo pri starejših začetnikih problem v moto- ričnem učenju, ki je enostavno rešljiv v zgodnjem otroštvu. Predvsem razvoj ko- ordinacije, obvladanje žogice in loparja, zaznavanje in pravočasnost, morajo biti sestavni del učnih načrtov v šolah. Ključne besede: športi z loparji, šola, otroci, kurikulum Miran Kondrič 1,4 , David Cabello-Manrique 2,5 , Gema Torres-Luque 3 Igre z loparji v telesnem in gibalnem razvoju otrok v šoli 1 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport 2 Universidad de Granada, Facultad de ciencias del deporte, Španija 3 Universidad de Jaen, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Španija 4 International Table Tennis Federation, Lausanne, Švica 5 Badminton World Federation, Kuala Lumpur, Malezija Vse fotografije: Tjaša Žalig športna vzgoja 27 Uvod „ Telo mladih se nenehno razvija in spremi- nja, pri tem pa je najpomembneje, da v ra- zvoj vključimo čim več vaj, ki bodo vplivale na razvoj osnovnih gibalnih sposobnosti. Gibalna dejavnost je ključnega pomena za otrokov gibalni in funkcionalni razvoj, poleg tega pa vpliva tudi na otrokove spoznavne, socialne in čustvene sposobnosti in lastno- sti. Pri tem ne gre zanemariti dejstva, da je za otrokovo ukvarjanje s športom najpo- membnejša motivacija. Osnovnih gibalnih sposobnosti ne razvijamo samo z osnov- nimi (bazičnimi) športnimi panogami. Iz- ziv žogice za namizni tenis, tenis, skvoš in badminton, ki se kotali, vali, poskakuje, se suče in sika, ter izziv majhnih prilagojenih iger, je nedvomno za otroka zelo velik. Poleg tega pa vsekakor tudi igre z loparji zahtevajo elementarne oblike gibanja kot so tek, skoki, meti, lovljenja in pa predvsem sposobnost zaznavanja in koordinacije v najširšem smislu. Igre z loparji vsebujejo predvsem notranjo motivacijo, ker vadeči doživljajo igro kot napeto in kot izziv zaradi osebne radovednosti in so zadovoljni, če znajo nalogo rešiti (Weyers, Müller in Lem- ke, 2014). Čim več motoričnih problemov bodo vadeči rešili skozi igro, tem lažje jim bo razumeti fizične zakonitosti leta žogice, kontakta žogice z loparjem, smeri rotacije žogice ipd. Splošno znano je, da otroci po- trebujejo vsakodnevno telesno aktivnost za podporo zdravi rasti in kognitivnemu razvoju (Štihec idr., 2007). Športi z loparji lahko ponudijo kakovostne programe in vsebine za njihov boljši in hitrejši motorični razvoj. Rekviziti „ V večini športnih prodajaln ter v zadnjem času tudi več ali manj v vseh diskontnih prodajalnah, najdemo veliko rekvizitov, ki so tako ali drugače povezani z igrami z loparji. Pravzaprav je danes nemogoče na- šteti vse igre, pri katerih uporabljamo lopar in žogico ali pa različne variacije oziroma kombinacije v sami igri. Prav ta raznolikost pa predstavlja predvsem športnim peda- gogom pravi bazen idej in motoričnih in- formacij, ki na eni strani popestrijo vadbo pri urah športne vzgoje in športa, po drugi strani pa pozitivno vplivajo na telesni in gi- balni razvoj mladostnikov. Pri tem pa ne gre zanemariti tudi dejstva, da različni materiali vplivajo tudi na učenje, saj odboj z lesenim loparjem ni enak odboju z loparjem, ki ima vpete strune. Prav v šolah so igre z loparji zelo priljublje- ne, saj za izvedbo osnovnih vadbenih enot ni potrebno veliko priprave in prostora. Enostavno jih je organizirati in prilagoditi vsebine glede na prostorske omejitve in različno stopnjo predznanja vadečih. Indi- vidualizacija in diferenciacija v pouku ne predstavljata z uporabo vsebin iger z lopar- ji prav nobenega problema. Prav pri hete- rogenih skupinah pridejo najbolj do izraza različni pogoji dela, ki jih lahko športni pe- dagog popestri z različnimi kombinacijami iger z loparji. Tako lahko na primer namesto mize za namizni tenis uporabimo kar tla ali šolsko klop ali švedsko klop (karkoli je lahko namiznoteniška miza). Raznolikost rekvizitov „ Čeprav pojem igre z loparji že v svoji osnovi zahteva izvedbo udarca projektila z lopar- jem, pa v to zvrst štejemo tudi nekatere druge prilagojene oblike iger z loparji, ki jih recimo igramo z roko in perjanico (npr. indiaka). V nemškem govornem podro- čju najdemo zagotovo najbolj posrečeno izpeljanko za to obliko vadbe – »Rücksc- hlagspiele« (igre z odbojem). Nemci sem vključujejo vse igre, kjer je potrebno na- sprotniku ali moštvu vrniti žogo/projektil preko mreže ali z odbojem – direktno ali in- direktno. V slovenskem govornem podro- čju žal poenostavljene razdelitve še nismo uspeli narediti, lahko pa bi igre z loparji uvr- stili v skupino tako imenovanih »športnih iger vračanja žoge z odbojem«. V športnih igrah vračanja žoge z odbojem je potreb- no žogico vrniti čez mrežo ali napeto vrvico vnaprej določene višine (npr. tenis, namizni tenis, badminton) v nasprotnikovo polo- vico ali po odboju od stene (npr. skvoš) v igralno površino. Cilj je usmeriti žogico ta- ko, da je nasprotnik ne more več vrniti. Široka izbira različnih rekvizitov, s katerimi lahko izvajamo ali imitiramo igre z loparji, odpira množico idej za igre, ki jih lahko izva- jamo v različnih delih učne ure ali vadbene enote. Pri prilagojenih oblikah vadbe lahko namesto standardnih loparjev (za namizni tenis, tenis, badminton, skvoš) uporabimo nadomestne rekvizite (deske, škatle za žo- gice, karton, itd.), ali pa zgolj samo roko. Tudi pri izbiri žogice/projektila ni potrebe, da smo preveč izbirčni. Raznolikost različ- nih oblik in karakteristik projektilov pomeni samo dodatno motivacijo za vadeče. Ne čudi dejstvo, da lahko v športnih trgovinah danes najdemo veliko število različnih žo- gic (po velikosti, barvi, materialu, itd.). Vsa ta raznolikost nam, v kombinaciji s pravili v štirih najbolj razširjenih igrah z loparji, omogoča neomejeno uporabo vsebin, ki bodo popestrile ure v šoli. Izpeljanke iger „ z loparji V šoli velikokrat naletimo na takšne in dru- gačne organizacijske težave. Večinoma so le-te povezane z neustrezno opremljeno- stjo, včasih pa tudi z nezadostno strokovno podkovanostjo športnega pedagoga. V takšnih primerih so dobrodošle izpeljan- ke najbolj razširjenih iger z loparji (VVAA, 2007). Ne gre pozabiti dejstva, da je namizni tenis, tenis in badminton – in tudi prilagojeno obliko skvoša - možno igrati prav povsod. Le nekaj domišljije je potrebno in že lahko ve- selo udarjamo po žogici v različnih pogojih in okoljih (Aznar Miralles, 2014). V zadnjem času so zelo priljubljene različne variante v poletnih mesecih. Igre na plaži so sestavni del ponudbe večine ponudnikov športnih aktivnosti po celem svetu. Tenis na plaži je, recimo, sestavni del uradnega tekmoval- nega sistema Mednarodne teniške zveze. Mednarodna namiznoteniška zveza je lani pričela z izvedbo projekta TTX – različice namiznega tenisa za zunanje pogoje. Tu 28 je že dlje časa prisoten tudi »crossminton« (preimenovan iz hitrostnega badmintona). K temu pa je potrebno dodati še različne »rekreativne inovacije«, kjer udarjamo žogi- co ali perjanico z različnimi loparji. V bad- mintonu imajo športni pedagogi na raz- polago »Shuttle time«, ki ima metodično dodelan učni načrt za začetnike. Nekaterim zapriseženim igralcem tenisa, namiznega tenisa, badmintona in skvoša niso všeč izpeljanke, ki pa so v šoli, in pred- vsem v rekreativnem programu, izjemno pozitivno sprejete. Z izpeljankami in pri- lagoditvami štirih najbolj razširjenih iger z loparji lahko dosežemo različne gibalne in kognitivne cilje, spodbujamo sodelovanje, razvijamo tekmovalnost, krepimo samo- podobo in spodbujamo otroke k reševanju najzahtevnejših motoričnih problemov. Poglejmo nekaj najbolj razširjenih različic, ki imajo svojo uporabno vrednost tudi v slovenskem šolskem prostoru: »crossminton«: igra, podobna bad- – mintonu, le da se igra brez mreže z loparji, podobnimi skvoš loparjem, in perjanico, ki je pol manjša od klasične plastične badminton perjanice. Naloga igralca je, zadeti v nasprotnikov kva- drat perjanico tako, da je le-ta ne more pravočasno in pravilno vrniti. »padel«: igra je podobna teniški igri – in jo igrajo predvsem v španskem go- vornem področju. Igra se na nekoliko skrajšanem teniškem igrišču, ki je ogra- jeno s steklenimi stenami. Igralci upo- rabljajo prilagojene krajše loparje brez strun. Pravila igre so identična tistim v tenisu, le da je dodan odboj od stekle- ne površine, ki obdaja igrišče. »pickelball«: igra je še ena izpeljanka – iz badmintona in tenisa. Razširjena je predvsem v Ameriki. Igrišče je identič- no tistemu v badmintonu, mreža pa je teniška. Tudi tukaj so loparji »polni«, žogica pa je plastična. Točkovanje je nekoliko specifično, saj točke osvaja le nasprotnik ali par, ki izvaja začetni udarec. »floor pingpang«: različica namiznega – tenisa, ki se igra predvsem na Kitaj- skem. Razlika s klasičnim namiznim te- nisom je samo v igralni površini (8x3m) in seveda višine mrežice (75cm). »triples«: je različica namiznoteniške – igre, ki se igra na okrogli mizi. Ideja te igre je, da je namizni tenis kolektivni šport, pri čemer v tej različici naenkrat igra šest igralcev (po trije na vsaki stra- ni). tenis na plaži: ima nekaj različic, vendar – je najbolj priljubljena tista, ki se igra na igrišču za odbojko na mivki. Igralci uporabljajo podobne loparje, kot pri igri padel. Razlika je le v nekoliko meh- kejši žogici. »ping pong«: različica namiznega te- – nisa, kjer igralci uporabljajo samo lese- ni del loparja ali pa leseni del loparja, obložen s smirkovim papirjem (v Aziji imenujejo to igro »liha«). Igre z loparji vsebujejo predvsem notranjo motivacijo, ker učenci in učenke doživljajo igro kot napeto in kot izziv zaradi osebne radovednosti in so zadovoljni, če znajo na- logo rešiti (Roth, Kröger in Memmert, 2002). V igrah z loparji so možgani nenehno za- posleni, saj se morajo nenehno prilagajati tekmovalni situaciji – prihajajoči žogici. Poleg koncentracije na let žogice, je po- trebno spremljati tudi gibanje nasprotnika, saj je od njegove postavitve odvisno, kam bo usmerjen naslednji udarec. V fazi zače- tnega učenja in seznanjanja otrok z igrami z loparji je najpomembnejše pravilno in ra- cionalno izvedeno gibanje. Otroci imajo iz- jemno sposobnost posnemanja – pravilna in korektno izvedena demonstracija je zato že pol uspeha. Če poleg tega uporabite še različne vizualne vire (slike, filmi, DVD-ji, itd), bodo rezultati veliko boljši. V tem obdobju je še posebej pomembno otroke naučiti "kako to storiti" in ne "zakaj to storiti". Zaključek „ Telesna dejavnost mora otrokom zagota- vljati razvoj spretnosti, znanj, osebnega/ socialnega razvoja in telesne pripravljeno- sti, da lahko sodelujejo pri športnih dejav- nostih do konca svojega življenja. Zgodnja telesna dejavnost mora otroke motivirati za športne dejavnosti, ki jim bodo dostopne v različnih življenjskih obdobjih in v različ- nih okoljih. Kurikularni program športne vzgoje mora vključevati športne dejavno- sti, ki so jim dostopne tudi zunaj šole in jih lahko obiskujejo do konca svojega življenja. Čeprav spadajo igre z loparji na tekmoval- nem nivoju med najhitrejše športe z žogo, pa na drugi strani omogočajo začetnikom na rekreativnem nivoju enostaven pristop in hiter prehod k obvladanju osnovne igre. Prav tako pa v veliki meri vplivajo na razvoj koordinacije, osnovne pripravljenosti in reševanja različnih motoričnih problemov. Športni pripomočki so v vseh igrah na za- četni stopnji prilagojeni in lahki, zaradi če- sar je ravnanje z njimi preprosto. Ob njihovi uporabi je potreben majhen energijski vložek. Žoge in perjanice so različnih oblik, teže in barv. Z različnimi rekviziti lahko va- je in igro natančno prilagodimo potrebam otroka. Pravila posameznih iger se med sabo prepletajo, kar predstavlja za otroke dodatno motivacijo in jim omogoča boljše razumevanje tehnično-taktičnih elemen- tov v igri. Skladno z navedenim zato avtorji tega prispevka priporočamo, da športne igre z loparji vključimo v obvezni del ura- dnega učnega načrta v smislu razvoja in izboljšanja osnovnih gibalnih sposobnosti in skladnega telesnega razvoja. Literatura „ Aznar Miralles, R. (2014). 1. Los deportes de raqueta. Modalidades lúdico-deportivas con diferentes implementos. [Športi z loparji. Mo- deli iger z različnimi izvedbami] Barcelona: Inde. Roth, K., Kröger, C. in Memmert, D. (2002). 2. Ballschule Rückschlagspiele: Sportspiele. [Igre z žogo – igre z odbojem: Športne igre]. Schorndorf: Hofmann Verlag. Štihec, J., Ismajlovič, V., Kondrič, M., Videm- 3. šek, M., in Karpljuk, D. (2007). Table tennis as selected sport in Slovenian primary schools. [Namizni tenis kot izpirni šport v slovenskih osnovnih šolah]. V: M. Kondrič, & G. Furjan Mandić (Ur.), Proceedings book of The 10th An- niversary ITTF Sports Science Congress [Zbor- nik 10. jubilejnega ITTF-ovega znanstvenega kongresa]. (pp. 294 - 300). Zagreb: University of Zagreb, Faculty of kinesiology; Croatian Table Tennis Association; International Table Tennis Federation. VVAA (2007). 4. Iniciación a los deportes de raqueta. [Uvod v igre z loparji]. Barcelona: Paidotribo. Weyers, N. Müller, M. in Lemke, D. (2014). 5. Rückschlagspiele Badminton – Tennis – Ti- schtennis: Handreichung für Schulen der Primarstufe und Sekundarstufe I. [Igre z od- bojem; badminton-tenis-namizni tenis: Na- vodila za osnovne in srednje šole I]. Aachen: Meyer&Meyer Verlag. Prof. dr. Miran Kondrič Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport miran.kondric@fsp.uni-lj.si