Katollšk cerkven list. Danica Uhaja vsak petek na celi poli, in veljA po pošti z« celo leto 4 gld. 20 kr., za po leta 2 gld. 20 kr., za Čet« rt 1. ta 1 gld. 16 kr. V tiskarniči sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta 90 kr., ako zadeti« na t:i da«. pramik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXIV. V Ljubljani 17. listopada 1871. lAnt 46. Sv. cerkev kamnjana. Hodil sem po visokem hribu, globoko v dolini je bila velikanska skala; ko nisem imel druzega posla, začel sem kamnje v dolino na velikansko skalo spuščati. Pa čudo, kaj sem zapazil?! Vsaki kamen, ki je na skalo priletel, se je popolno razbil in razletel. To je bilo dovolj , dobil sem resne misli in začel sem premišljevati: velikanska skala v dolini je sv. kat. cerkev z vidnim poglavarjem papežem , ki ima svoj sedež globoko doli v Rimu. V to dolino leti od vsih vetrov velikansko kamnje in jo hoče na vsaki način popolno raz-djati in vničiti, pa kakor se je vsaki kamen zadenši na velikansko skalo razrušil in razbil, enako se bode razbil in na večno pokončal, kdor koli kamenje proti sv. cerkvi meče. Pravljica ajdovska pripoveduje od Titanov , da so hrib na hrib navalili in tako so hotli pokončati nebesa, prebivališe bogov, pa naj višji bog je derzne Titane in njih delo s strelo in treskom v spodnji svet pahnil. — Enako so se vsaki čas, sosebno zdaj, sovražniki svete cerkve zoper njo vzdigovali, hote jo razdjati. Zgodovina pa nam pripoveduje, da so bili taki sovražniki sramotno pokončani, in sv cerkev se je vselej toliko lepši vter-dila in ponovila. Kar se je vsaki čas zgodilo , to bode gotovo tudi sedanje sovražnike sv. cerkve prej ali poznej zadelo. Kakošno kamenje pa mečejo ljuti derzni sovražniki proti sv. cerkvi? Terdi jo, da sv. cerkev temo, nevednost podpira. Taki jasno dokazujejo, da v zgodovini nimajo nika-koršnega zaumena. Ni ga zavoda po široccm svetu , ki bi toliko za umetnost, učenost, vednosti, poljedelstvo itd. storil, ko ravno sv. cerkev. Papeži, škoi jc in druga duhovščina so naj veči pospešitelji vsake vednosti in umetnosti; samostani bili so vselej pravo zavetje in pomoč do prave omike. Sv. cerkev vedno uči, da človeško spoznanje po pervem grehu ni bilo razujano, ampak le otemnjeno, in da ravno to otemnjeno spoznanje je treba bistriti in čistiti. Ko ne bi bila cerkev vednosti, učenosti itd. podpirala, kdo ve, po kaki temi bi še tavali?! Drugi terdijo, da hoče cerkev čez vest gospodovati in da človeški prostosti nasprotuje. Kes je, da sv. cerkev nikdar r.e pripusti, da bi svetne vlade na njeno polje segale, celo nove verske resnice kovale, kakor so v novejšem času tako zvani „stari katoličani" delati pričeli; s tim pa cerkev nikakor ne nasprotuje prostosti, ker ona mora tako ravnati, kar je od začetka sv. vere prejela, mora neoskrunjeno ohraniti, če bi se tudi celi svet zoper njovzdigoval Cerkev daje postave, ker ravro s tim pravo prostost podpira, kakor delajo tudi svetne vlade. Le tam je prava prostost, kjer so modre postave. Pa ljudje te baže hočejo prostost, kakor-no so rudečkarji v Parizu v djanju Bkazovali. Dalje terdijo, da sv. cerkev sovraštvo proti drugo-vercem oznanuje. Sv. cerkev sc vojskuje s pravičnim orožjem. Drugači pa ima ona naj veči ljubezen in po-terpljenje, kar jasno dokazujejo cerkvene molitve, pa tudi bolnišnice in drugi zavodi sv. cerkve. Sv. cerkev šc nikdar ni koga napadla, ona se le braui, po pregovoru: Pervi udarec je prepovedan, drugi nc». Od kod pa izvira ta napad na sv. cerkev, od kod to kamnjanje? a) Iz nevednosti. Kristus sam pravi: Vi ne poznate mojega Očeta. Dostikrat se ljudje zoper sv. cerkev vzdi-gujejo, ki Še šest resnic ne znajo; vsako šolsko dete zna več keršanskega nauka, kakor taki derzni sovražniki sv. cerkvc; takim bi bila naj boljši pomoč, da bi si : njigo „keršanski nauk" kupili in enako malim šolarjem se iz nje učili; ker če bodo v verskih resnicah dobro podučeni, kmalo bodo vse drugači od sv. cerkve govorili. Ergo, nevedni gospodje, keršanski nauk v roke! b) Iz hudobije. Marsikdo, da zna le pero v roke, pa smoriko med zobe prijeti, si že misli, kdo ve, kaki učenjak da je! In zdaj al<'» le zoper cerkev: bom več veljal! Pa reva ne premisli, da napuh gre pred padcem. Prav veliko jih sterganih pred vrati duhovnov za solde berači, ki niso nikoli bili siti gerdih psovk zoper cerkev iu duhovne. Tudi zaverženi angel j i so se zoper Boga vzdigovali, pa v svojo lastno veliko »kodo. Knako se bode godilo takim hudobnežem ! c) lz strasti. Sv. cerkev po Božjih zapovedih prepoveduje strasti, mesno poželenje itd. Hudobni svet pa, ki noče opustiti pregreh sleparije, goljutije, tatvine, cerkvenega ropa in tolovajstva... hujska, buta, rogovili, pisari, govori proti sv. cerkvi zoper vse, kar sv. cerkev uči, verovati zapoveduje itd. Pri božji ojstri sodbi bodo taki strastneži sami sebe v pogubljenje obsodili. Vsi, ki sv. cerkev kamnjate, zapomnite si: prej bode vas in vaše druhali konec kakor sv. cerkve; ta bode š:e vedno stala, ko bodete vi že Božji pravici izdani in v večnem pogubljenji kaznovaui. Sitar. Zmaga sv. kriza v TE. stoletji. ,,Vzemite moj jarem n.«-«* iu mite se od mene/- Mat. 11, V šestem stoletji se jc godilo v zgodovini in v nasledkih svojih prepomenljivo preseljevanj«* narodovsko. Od severja in zapada pritiskajo divji narodi, popustivši svoje bivališča, v brezštevilni množici na velikansko rimsko deržavo, v stalu jo podkopovaje. Povsod se razlega vojska in orožja ropotanje. Poganstvo, suer večidel z viteškim zuamnjem sv. križa premagano, vendar ni bilo še popolnoma odstranjeno; vedno je še upiralo se kerščanskim cesarjem v njih pobožnem prizadevanji. Ali se veče rane so zavdajale v tem času cerkvi Kristusovi različne zmote in krivoverstva, ktere so v mnogih krajih pod imenom Arijanov, Donatistov itd. proti pravi cerkvi Božji vedno groznejše vzdigovale svojo glavo. Kakor so pa grozovitni ti časi, vendar niso brez znamenitih in milih zgledov žive vere in goreče ljubezni. Kakor je pri stvarjenji Duh Božji stvarjaje, vravnovaje in sklepovaje razprostiral se nad vodami; tako se je v tem skor štirstoletnem času sveti Duh vznašal nad narodi in razvijal na suhi zemlji krasno cvetje v taki meri, da noben pretekli čas, celo stari vek ne tako. Možje polni serčne kreposti in navdušenosti, kakoršno daje ie kerščanska čednost, s samo svojo vpričnostjo pobirajo prešimim orožje, krotijo divje narode in premagujejo s svojim pobožnim sercem in detinsko vero premogočne naklepe neprijateljev Božjih in njegove svete vere. Njihova visoka pobožnost in vzgovornost se ne opira na posvetne nauke in na modroslovje; oni so imeli le enega učitelja, to je sv. križ, to morsko zvezdo v tem tolikanj viharnem času. Bodi Bogu večna hvala, da je kakor poslej tudi v teh viharnih časih poslavil cerkev svojo z mnogimi iz-verstnimi možmi, kteri so goreče razširjevali pravo vero in češčenje svetega križa, imajoči pred seboj slavni napis : „V tem le znamenji zmagaš." Redovniško od sv. Antona in Pahomija v gornjem Egiptu vstanovljeno življenje je našlo v četertem in pt-tem stoletji mnogo podpornikov in razširjevateljev. Taki so bili sv. Ililarij, kteri je redovnike vpeljal v Paleitini in v Siriji; sv. Bazilij na Gerškem, kteri je svojim mnihom dal znane tri redovniške obljube de-vištva, uboštva in pokorščine; Evzebij v Vercelih, sv. Martin v Piktaviji in v Turonu, sv. Avguštin v Afriki. Med vsemi pa slovi red Benediktinski, od sv. Benedikta vstanovljen v šestem stoletji, o kterem hočem ob-sirniše pregovoriti. Sveti Benedikt, rojen 1. 480 v Nursi, kadar je v Rimu hodil v šole, vidi, kako mnoge priložnosti in skušnjave k grehu obdajajo mladega človeka v velikem mestu, v kterem gospoduje velika nravna spridenost. Da se umakne lepo tej nevarnosti, se poda v kraj Sublake po imenu iskaje si ondi mesta, kjer bi proč od šuma in posvetne nečimurnosti ohraniti mogel svojo nedolžnost ter služiti edino Bogu._Tu sreča pobožnega duhovna Romana, kteri ga vpraša: Česa iščeš? Ko pa izve voljo njegovo, mu pokaže neko votlino, da mu tudi redovniško obleko, in prinese mu vsaki teden nekoliko kosov kruha. Tri leta je bival pobožni mladeneč v tej duplini, kjer je živel tako ostro, da je previševal v tem oziru celo starodavne puščavnike. Hudobni duh ga je sicer skušal različno; ali zastonj je bilo to skušanje. Kmali pa Bog svojega zvestega služabnika iz temne dupline povzdigne na visoko in častitljivo stopnjo. Mnihi nekega samostana, v kterem je umeri opat, enoglasno izvolijo Benedikta si za opata. Ponižni služabnik Božji se dolgo brani sprejeti to čast ter pravi tem , ki so ga izvolili, da njim njegovo terdo in ostro življenje ne bode všeč; na njihovo stanovitno prošnjo sprejame naposled ponujano dostojnost. A ni biio dolgo in naveličani njegovega ostrega pravila in redova so obžalovali mnihi svojo volitev in iskali so prilike, kako bi svetega moža pripravili ob življenje, da bi se ga tako znebili. In res podali so mu bili nekdaj kupo z ostrupljeno pijačo. Sveti mož jo blagoslovi po svoji navadi z znamnjem svetega križa, in ko bi trenil, se razpoči kupica. Benedikt po božjem navdihnjenji spozna hudodelstvo, ktero so hotli storiti, jim očita to hudobijo, vstane, se pobere od njih ter se verne spet v svojo duplino. Sčasoma je k Benediktu prihajalo čim dalje več mož, ktere je on podučeval v vsakoršnih čednostih krist-janskih. Njih število je rastlo od dne do dne. Razun tega je vstanovil Benedikt različne samostane, razdelil mnihe na več redov, in dal jim nove redovne pravila. Naposled je šel na goro Kasino, kjer je tedaj živelo še mnogo poganov, in tu je namesti malikov, ktere je raz-djal, postavil dve kapelici, eno k časti sv. Janeza kerst-nika, eno pa svetemu Martinu; na zadnje postavi ondi v zgodovini cerkveni sloveči samostan, kteri se od te gore imenuje kasinski. To je bil začetek slavnega vstava ali reda sv. Benedikta, kteri se od tega časa po vsem kerščansko-katoliškem svetu lepo razcvita, in je cerkvi Božji razun drugih in duhovnih predstojnikov v svojem naročji izgojil več kot 20 (dva tisuč) oralov, kjer je poprej mesto stalo, je zdaj černa pušava. V enih časnikih sem bral, da je bilo okoli 3 tisuč ljudi končanih pri tej grozoviti nesreči. Siromaštvo je veliko. Marsikteri je še bil pred štirimi dnevi bogatin, danes je pa siromak. Tu se vidi nečimernost bogastva. Samo majhen košček mesta je ostalo na večerni strani, vse drugo je šlo. Celo tisto poslopje je zgorelo, kjer so tiste velikanske strojbe, ki vodo za celo mesto iz jezera po cevih gonijo, in tako ubogo ljudstvo že več dni nima vode, razun, kar se je od daleč iz jezera pripelje ali prinese. Ob času ognja je marsikteri deset goldinarjev za kozarec vode ponujal, kakor v časnikih berem. Vozniki so dobili od sto do dva tisuč gold. za en sam voz blaga, da so ga na varen kraj peljali, kolikor večja nevarnost, toliko več so jim obetali. Pa kaj bi o tej reči še nadalje pisal, sej že to zadosti ka: e grozno nesrečo in njene nasledke. Od vsih krajev jim pomoč dohaja, tako da bodo kmalo svojo nesrečo pozabili. Danes so ie zopet začeli zidati in kmalo bo Cikago zopet kraljica večerno severne Amerike. Ta grozni požar je skoraj vse sekurance tako zdelal, da so zdaj vse nase cerkve in hiše v nevarnosti, ker bi vse težko kaj dobilo, ko bi pogorele. — Naši rojaki v Ci-kagi berž ko ne so tudi kaj zgubili, vender večjidel na večerni strani stanujejo, kar je ostalo. G. Žagar ni pogorel, kakor sem slišal. Razgled po svetu, Beust fe res šel, pa še ne čisto. Sneto mu je deržavno kanclerstvo in ministerstvo cesarske hiše, kakor je rečeno v lastnoročnem ces. pismu od 8. nov. do njega, „iz ozira na njegovo zdravje:" postal je pa za vse življenje ud gosposke hiše v deržavnem zboru. Da laži-liberalci, psevdo-patrioti in sovražniki katoliške Cerkve zarad tega tarnajo in peklenski šunder ženejo, temu se ni čuditi, in ravno to je znamnje, da saj za stopinjico se je na bolje obernilo. Dunajčani so se hitro naveličali štuljenega in zla-ganega ,,altkatoličanstva," s kakoršnim jih odpadnik Anton za nos vodi. Imeli so ft. listop. snid, pri kterem je bilo celih 40 oseb pričujočih. Čivkali so, kako bi se za „Antona" toliko denara priskerbelo, da bi prav lahko brez neprijetnega pobiranja štole živel in zoper papeža zabavljal. V svojo občino bi radi sprejemali ,,dobre katoličane," ki pa verske resnice teptajo , kakor spoved, papeževo nezmotljivost, samo da kteri pristopi k Antonovim sleparijam, čigar „kirchenverwaltungsrath" bi imel gospodovati nad cerkvenim premoženjem, nad faj-moštrom in nad — škofom! — Vidi se, v kakošne revne in smešne neslanosti se je vergel dunajski srenjski svet le samo zavolj brezbožne nasprotljivosti zoper katol. Cerkev. — ,,Genovski dopisnik" dokazuje, kako je habsburška rodovina ravno s tim postala slavna in mogočna, ker je bila katoliška knežja rodovina, ki je branila svojo in svojih narodov vero, branila keršanstvo, serčno nasprotvala sleherni krivici... Dandanašnji, pravi dalje, svet zasramuje Križ, in vlade to dopušajo brez kazni; zato deržave padajo... Vidi se vse okrog tlačenje katoliške Cerkve, psovanje vere itd. — Iz tega naj priliko vzamemo zopet ponavljati marsikterim slavoljubom, pa veromerzoni, da vse prizadevanje brez vere kaki narod povzdigniti, je prazno in nespametno, — ter narodnost sama brez vere še za ta svet malo pomaga ali pa nič ne — brez ozira na to, da vse je zgubljeno, ako je zgubljena srečna večnost. Jult-s 1'avre, znani bivši Thiers ov minister zunanjih zadčv, je zagnal med svet brošuro, v kteri se je zlagal, daje Pij IX francoskemu poslancu d* Ilarcourt-u rekel: ,.Ako bi mi moje deržave nazaj ponujali, bi odrekel jih sprejeti." — Komu je potlej se verjeti, ako Favre pri belem dnevu trosi zmoto, ko vender lahko vč, da bodo to tudi tisti slišali, ki vedo, kaj je papež govoril, da bo slišal Pij IX sam, ki bi gotovo raji življenje dal, kakor svojo prisego prelomil, ktero je prisegel za ohranjenje dedine sv. Petra. „Osservatore Romano" je toraj tudi naznanil, da so omenjene besede izmišljene. — Toda liberaluhi le svojo gulijo, in kdo so bo temu čudil ? Sej so tudi zoper Pija IX lagali, da sc je bil pred del j časom še celo dal med frajmav-rarje zapisati, imenovali so ložo, v ktero — češ — je bil sprejet, dan sprejetja, in zmagoslavno so prašali: kdo si upa še dvom čerhniti... Toda katoličani niso verjeli, in trajraavrarji so mogli priznati, da pri vsi ti reči ne besedice ni resnične... Ali ne lažejo dostikrat ^liberalni" časniki tudi siccr ravno t£co, kterim pa nespametni ljudje bolj verjamejo, kakor samemu evangeliju. V Kaloči se je vikši škot Hajnald popolnoma pod- vergel vatikanskemu cerkvenemu zboru in duhovstvu zapovedal v tem pomenu učiti. Liberaluški „Izrael" jeze tuli zavolj tega. Glas so zagnali, da sv. Oče namerjajo na Francosko preseliti se, pa menda ni nič resnice v tem. Zastran novili ministrov. Na Beustovo mesto pride Andraši, predsednik ogerskega ministerstva, in na Andraševo mesto Lonjaj. Oba sta cesarju že prisegla. Baron Kellersperg je menda tudi že izvoljen za mini-sterskega predsenika takraj Litave. Beust, kakor pravijo , bode zdaj pričakoval še izvolitve za poslanca v Londonu. O druzih novih ministrih je še vse tiho. Iz Ljubljane. Odbor katol.-politiške družbe se je 14. tega m. pomenkoval o neprimernosti tistega sklepa, po kterem je ljubljanski srenjski odbor naši katoliški Cerkvi in našim pravim koristim nasprotnega protestanta Beusta izvolil za častnega meščana. Ker katoličani in patrioti pri tacih čudnih nepristojnostih menda vender ne smemo molčati, je odbor sklenil, v pismu do mestnega odbora in v očitnem razglasu po časnikih o tem svoje misli razodeti. Iz Cerinošiijic. Sekira-tarembavta — liberaluhi le vkup — koliko vas pa je ? Kdo ste vi, ki mi iz Dunaja, Celja, Zagreba in Varaždina na moj zadnji zagovor v ,,Danici" „brezimeno" pišete in vprašanja stavite? Ali čem vam v kertovo kraljestvo „poste restante" odgovor poslati? Naznanite mi svoja imena, in odgovoril vam bom pred vsim svetom zadostno. Dokler pa tega ne storite, vam na vaša vprašanja za odgovor dam kos narodne pesmi in vam rečem : Kjer se svinje koljejo, Junaki se ne borijo. Na ravno pojva vun polje, Da nas vidijo vsi ljudje ; Da nas vidi vsak lohka, Vsa gospoda avstrijska. No, pa brez zamere! Juri Humar 1. r. V Železnikih, 14. nov. ISTI. Ljuba Danica! prosim te, naznani prijatlom in znancem naše hiše žalno novico, da mi je danes zjutraj ob dveh po polnoči umerla po kratki pljučni bolezni moja preblaga sestra Marija, stara 55 let. Nad 30 let jebilaranjca občečislana pevka naše fare in zraven pravi izgled sramožljive in ponižne slovenske device; vladala pa je tudi blizo 31 let gospodinjstvo naše hiše, ter v dolgih tih letih marsikomu gostoljubno postregla. Prosim. naj vošijo vsi prijatli in znanci za-me nepozabljivi sestri večni mir in pokoj, posebno pa naj se je oni izmed vis častitega duhovskega stanu spominjati blagovolijo pri sv. maii. Jož. Levičnik Podratitovski. Duhovske spremembe, V ljubljanski škofiji. Čast. g. Mih. Vindišar, lokalist v Žalni, je dobil mokronoško faro, in lokalija Žalna je razpisana 15. nov. V teržaški škofiji. Čast. g. Blaž Dekleva, novoposv., gre za duh. pora. v Jelšane ; čast. g. Karo! Mazck iz Jelšan za oskerbnika v Divačo. Dobrotni darovi• Za sv. Očeta. Z Javora 5 gld. — Oseba iz Bel-ške papirnice 1 gld. — za dar poterpežljivosti. — Iz Vodic 1 gl. vZa atrik. misijon. Iz Smartna v Tuliinu 5 gld-Iz St.-Vida pri Zatičini 12 gl. Iz Vodic 2 gl. Za Le op. društvo. Iz Vodic 1 gl. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Natiskar in založnik: Jozel Blaznik v Ljubljani.