Darja Koter Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA PRI GLASBENO-GLEDALIŠKEM IZOBRAEVANJU V OBDOBJU OD 1869 DO 1877 Izvleèek Prispevek obravnava prvo obdobje Dramatiènega društva v Ljubljani od ustanovitve leta 1867, ko je vzpostavilo stalni gledališki oder. Z uvedbo tako imenovane »dramatiène uèilnice« leta 1869, je društvo skrbelo za sistematièno izobraevanje igralcev in pevcev ter za višji nivo poustvarjanja gledaliških oziroma glasbeno-gledaliških del, kar naj bi vodilo v ustanovitev slovenskega profesionalnega narodnega gledališèa. Pouèevali so: Josip Nolli, Dragojila Odijeva, Anton Foerster, Vojteh Valenta, Jurij Schantl, Anton Heidrich in ne nazadnje Anton Stöckl. Društvena dramatièna šola je kljub nihanjem naredila pomemben korak k profesionalnemu izobraevanju glasbeno-gledališkega kadra na Slovenskem. Kljuène besede: Dramatièno društvo, Ljubljana, »dramatièna uèilnica«, glasbeno-gledališko izobraevanje, uèitelji Abstract The Role of Ljubljana Dramatic Society at the Music Theatre Education in the period 1869 to 1877 The article delas with the early history of Ljubljana Dramatic Society [Dramatièno društvo], founded in 1867, with the purpose of establishing a permanent theatre stage. One of the fundamental points of its rules was a systematic education in acting and singing and, in this way, maintain a decent level of performing theatre and music theatre works. Through the period from 1869 to 1877 was active the so-called “dramatic classroom”. Its teachers were Josip Nolli, Dragojila Odijeva, Anton Foerster, Vojteh Valenta, Jurij Schantl, Anton Heidrich and not at least Anton Stöckl. Although it was active at intervals, made an important step towards the professional music and theatre education in Slovenia. Keywords: Dramatic Society, Ljubljana, “dramatic classroom”, music and theatre education, teachers Izobraevalni cilji ljubljanskega Dramatiènega društva V zgodovini slovenskega javnega glasbenega šolstva ima vidno mesto ljubljansko Dramatièno društvo, ustanovljeno leta 1867, èigar dejavnost velja za predhodnico slovenskega profesionalnega gledališkega in opernega ansambla.1 Njegovi snovalci, èlani ustanovnega odbora, razgledani mladenièi in gledališki diletanti, politièno pa zapriseeni mladoslovenci, so bili preprièani, »da je narodno izobraevanje neobhodno potrebno deeli in dravi, in da je deelno blagostanje ter dravna moè in sreèa na tesnoma zvezana z dušnim razvitkom narodovim […] in tudi da je med prvimi in najuspešnejšimi 25 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 1 Prispevek je del Projekta št. P6-0376, ki ga je sofinancirala Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz dravnega proraèuna. pripomoèki narodnega razvitka – gledališèe«.2 Temeljni namen društva je bil krepiti narodno zavest in razvijati slovensko gledališko dejavnost, ki naj bi bila tudi orodje narodove omike. Med ustanovitelji so bili vsestransko dejavni narodnjaki, pomembni èlani Junega Sokola, Ljubljanske èitalnice in kasneje Glasbene matice, Vojteh Valenta (1842–1891), Peter Grasselli (1841–1933), Josip Nolli (1841–1902), Franc (Fran) Ravnihar (1832–1904) in ne nazadnje Pavel Drahsler (u. 1909). Ustanoviteljem se je pridruil tudi Fran Levstik, velik kritik tedanjih slovenskih politikov in literatov ter tisti, ki si je skupaj s prvaki Dramatiènega društva in nekaterimi pridruenimi èlani prizadeval za repertoarni dvig diletantskih gledališènikov.3 Zagnani gledališki diletanti so veèinoma sodelovali pri èitalniški in sokolski glasbeno-gledališki odrski dejavnosti, vendar so kmalu zaèutili, da z uprizarjanjem burk, veseloiger in podobnih kratkoèasnih komadov stopicajo na mestu in ne dosegajo niti sicer povpreène ravni repertoarja in poustvarjanja ljubljanskega nemškega gledališèa. Prav tako so se zlagoma zaèeli zavedati pomena narodnega gledališèa in razmišljali o nuji njegove ustanovitve, pa tudi, da le-tega ne bo mogoèe vzpostaviti brez primerno šolanega kadra. Ker so bile dunajske in praške igralske šole, kot Slovencem najblije, dosegljive le redkim izbrancem slovenskega rodu, se je bilo potrebno postaviti na lastne noge in zasnovati pouèevanje za igralski oziroma pevski poklic. To je bil èas igralsko in/ali pevsko nadarjenih diletantov, ko sta bila igralec in pevec obièajno zdruena v isti osebi, loèevanje obeh profilov pa je bilo znaèilno le za veèja gledališèa, kjer so imeli na voljo tako igralski kot operno-operetni ansambel. Ljubljanska èitalnica in sokolsko društvo sta v 60. letih 19. stoletja s skromno zastopanim ansamblom zanesenjakov najrazliènejših poklicev in stanov uprizarjala dramske enodejanke z obveznimi kratkimi instrumentalnimi in pevskimi vloki, ki so jih izvajali med pavzami oziroma posameznimi dejanji. Glasbeni intermezzi obièajno niso bili del predstav, paè pa le dopolnitev kot ugodje za publiko po zgledu manjših gledališè tedanje monarhije.4 Gledališki diletanti, moški in enske, so bili glasbeno in igralsko nadarjeni ljubljanski mešèani. Nekateri med njimi so imeli osnovno glasbeno izobrazbo, skladno z monostmi, ki jih je v šestdesetih letih nudila Ljubljana. Predvidevamo, da so se vsaj nekateri glasbeno izpopolnjevali po takrat ustaljenih poteh, v glasbeni šoli ljubljanske normalke in Filharmoniène drube ter ne nazadnje v okviru preparandije, kjer sta uèiteljske pripravnike pouèevala glasbeno široko podkovana Gašpar in Kamilo Mašek.5 Med zgoraj omenjenimi ustanovnimi èlani Dramatiènega društva je bil glasbeno najbolj izobraen Vojteh Valenta. e v osnovni šoli so ga starši vpisali v glasbeno šolo pri ljubljanski normalki, kjer je bil nekaj èasa sošolec s Franom Gerbièem, nato se je šolal na 26 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 2 Prim. Anton Slodnjak, »Levstikov dele pri ustanavljanju in zaèetnem delovanju Dramatiènega društva«, Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, Ob stoletnici Dramatiènega društva, ur. Mirko Mahniè in Dušan Moravec, Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 1967, str. 5–6. 3 O zgodovini Dramatiènega društva je prvi izèrpno pisal Anton Trstenjak. Glej njegovo delo: Slovensko gledališèe. Zgodovina gledaliških predstav in dramatiène knjievnosti slovenske, Ljubljana: Dramatièno društvo, 1892, str. 57–60. 4 Dragotin Cvetko, Zgodovina glasbene umetnosti na Slovenskem III, Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije, 1960, str. 179–182. 5 Prim. Branka Rotar Pance, »Gašpar Mašek – pedagog«, Maškov zbornik, ur. Edo Škulj, Ljubljana: Druina, 2002, str. 51–58. realki, poklicno pa postal uradnik. Pri dvajsetih letih se je zaèel dejavno posveèati zborovskemu petju.6 Od leta 1861 je bil èlan filharmoniènega pevskega zbora, ki ga je takrat vodil Anton Nedvìd (1826–1896), vsestransko izobraen glasbenik, skladatelj, zborovodja, pevec in uèitelj. Zelo verjetno je Valenta obiskoval tudi pevsko šolo Filharmoniène drube, ki jo je vodil prav Nedvìd. Le-ta je od prihoda v Ljubljano leta 1856 ob delovanju v Filharmonièni drubi veè desetletij pouèeval petje in vodil razliène zborovske zasedbe v vseh pomembnih izobraevalnih ustanovah, kot so bile dravna glasbena šola pri normalki, gimnazija, Alojzevišèe in semenišèe, leta 1870 pa je postal uèitelj glasbe na ljubljanskem uèiteljišèu.7 Anton Nedvìd velja za enega najpomembnejših glasbenih uèiteljev druge polovice 19. stoletja na Slovenskem. Èeprav po rodu Èeh, se je pri nas hitro asimiliral in postal ikona vsestranskega glasbenega razvoja. Bil je tudi med pobudniki ustanovitve ljubljanske èitalnice in prvi dve leti zborovodja njenega pevskega zbora, ki se mu je pridruil tudi Valenta. Udejstvovanje na dveh polih, v Filharmonièni drubi in slovenski èitalnici, na zaèetku šestdesetih let ni bila nikakršna posebnost in ne redkost, saj je bilo to obdobje èas relativne nacionalne strpnosti, ki jo je leta 1860 prinesla parlamentarna demokracija. e èez nekaj let se je politièna klima povsem spremenila in zanetila velika nacionalna nasprotja, ki so med drugim razbila tudi sinergijo med nemško in slovensko orientiranimi društvi. Kakorkoli e, po zaslugi dobrega mentorstva je Vojteh Valenta postal odlièen baritonist, pridobil pa si je tudi zborovodske vešèine in od leta 1862 obèasno vodil èitalniški pevski zbor. Na èitalniènih nastopih je bil tudi solist in na primer pel vlogo Poljanca v spevoigri Benjamina Ipavca Tiènik, krstno uprizorjeni leta 1866, ki je velja za pravi mejnik v ustvarjanju in poustvarjanju slovenske glasbeno-gledališke dejavnosti. Po ustanovitvi Dramatiènega društva je Valenta postal njegov pomembni èlen, nastopal je kot igralec in pevec, pouèeval petje v društveni šoli, pisal glasbene odlomke za gledališke igre in tudi dirigiral.8 Med najvidnejše èlene Dramatiènega društva je sodil tudi Josip Nolli. Bil je rojen Ljubljanèan, otrok italijanskega oèeta in matere Slovenke. Obiskoval je gimnazijo, kjer ga sta glasbo v tistem èasu pouèevala Kamilo Mašek, za njim pa Anton Nedvìd in ga najverjetneje navdušila za petje oziroma gledališèe. Le tako namreè razumemo njegovo nadaljnjo pot. Ob študiju prava na dunajski univerzi je pogosto obiskoval tamkajšnja gledališèa in se vse bolj navduševal za petje in igro. Kot absolvent, a brez dravnih izpitov, se je leta 1864 vrnil v Ljubljano in se zaposlil v pravni pisarni dr. Joefa Orla, ki je bil znan rodoljub in borec za javno slovensko besedo. Takšno okolje je morda pripomoglo, da se je Nolli kmalu pridruil Junim Sokolom in èitalnici ter postal privrenec mladoslovencev, ki so s taborskim gibanjem postali jedro slovenskega politiènega osvešèanja. Tudi Nolli se je udejstvoval na taborih, in sicer na Kalcu, v Vimarjah in opraèah na Koroškem, kjer je pozival k javni rabi slovenšèine in govoril o gospodarskih reèeh.9 Konec leta 1865 je prviè nastopil na odru ljubljanske èitalnice, in sicer na veseliènem veèeru Sokolov, kjer je zapel 27 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 6 Valenta, Vojteh (1842–1891) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi755809/ (obiskano: 2. 11. 2016). 7 Nedvìd, Anton (1829–1896) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi386526/ (obiskano: 2. 11. 2016). 8 Valenta, Vojteh (1842–1891) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi755809/ (obiskano: 2. 11. 2016). 9 Nolli, Josip (1841–1902) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi388772/ (obiskano: 3. 11. 2016). in zaigral lastno priredbo odlomka iz èeške burke Ulajnar od Koprolu (tudi Koprol od ulajnarjev) in poel javne pohvale.10 Na èitalniškem odru pa se je prviè predstavil na praznièni bésedi na veliki ponedeljek leta 1865, in sicer v veseloigri s petjem Bob iz Kranja. Ta dogodek je ponosno oznaèil za prelomnega v njegovem ivljenju.11 Igro je poslovenil zgodovinar, publicist in pripovednik dr. Josip Staré (1842–1907), s katerim je Nolli leta 1868 po èeškem izvirniku Josefa Mikuláša Boleslavskega Pfiruèni kniha pro divadelni ochotnikv (Praga 1866) prevedel in za slovenski prostor priredil priroènik za gledališènike, in sicer z naslovom Priroèna knjiga za gledališke diletante. V Dramatiènem društvu je bil Nolli veèletni tajnik, igralec, pevec in reiser, mentor v dramski šoli, prevajalec, publicist in organizator. Popolnoma predan glasbeno-gledališki dejavnosti si je kot spiritus agens prizadeval, da bi društvo prestopilo prag diletantizma in vzpostavilo pogoje, ki bi vodili k ustanovitvi in profesionalizaciji slovenskega narodnega gledališèa. Prva leta delovanja »dramatiène uèilnice« in vodilni uèitelji Dramatièno društvo je e v svojih prvih pravilih iz aprila leta 1867 med temeljne cilje in naloge zapisalo namero, da bo sistematièno izobraevalo v igri in petju ter tako skrbelo za dostojen nivo poustvarjanja gledaliških oziroma glasbeno-gledaliških del. Kot so zapisali, naj bi za izobraevanje igralcev, pevcev solistov in zboristov »v Ljubljani ustanovili dramatièno uèilnico, da bi se v njej druabniki izobraevali za gledališko igranje.«12 Prav tako je bilo zapisano, da je »igralnih druabnikov dolnost redno hoditi k uènim vajam in prevzemati naloge, katere jim odbor doloèa.«13 Tako imenovana »dramatièna uèilnica«, ki je zaèela delovati leta 1869, ni bila formalizirana, paè pa oblika teèajev znotraj društva, ki so potekali krajši ali daljši èas, obièajno od oktobra do junija, vèasih pa tudi v poletnih mesecih. Društvo je kot uèitelje povabilo renomirane pevce, igralce, zborovodje, dirigente in reiserje, skratka profile, ki naj bi po izobrazbi in izkušnjah zadostili zastavljenim izobraevalnim ciljem. Nemalokrat so bili med njimi tudi diletanti, saj profesionalno šolanih ni bilo na voljo ali zanje niso imeli sredstev. Za strokovno delovanje društva so skrbeli razlièni društveni odbori, sestavljeni iz kar se da kompetentnih èlanov. Ljubljansko Dramatièno društvo so sestavljali trije odbori, t. i. »znanstveni razdelek« je presojal v uredništvo prispela gledališka dela in jih predlagal za natis, »gospodarski razdelek« je skrbel za denarne posle in knjinico, »igralni razdelek« pa je bil odgovoren za vse, kar je bilo povezano s pripravo predstav: za »skupno branje iger« in »društveno uèilnico«, kar je pomenilo skrb za izobraevanje ter poustvarjalni nivo posameznih akterjev in celotnega ansambla.14 Prvi izvoljeni èlani »igralnega razdelka« so bili: Pavel Drahsler, Peter Grasselli, Josip Nolli, Vojteh Valenta in Jakob Zabukovec. Odlike in sposobnosti Valente in Nollija smo e omenili, Drahsler in Grasselli sta bila igralca, oba dejavna v prvih letih društva,15 medtem ko je bil Zabukovec prevajalec številnih besedil 28 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 10 »Dopisi«, Kmetijske in rokodelske novice, l. 23, št. 1 (4. 1. 1865), str. 7. 11 Josip Nolli, »Deset let na gledaliških deskah«, Slovenski narod, l. 8, št. 80 (10. 4. 1875), str. 2. 12 Pravila so objavljena v publikaciji: Josip Nolli, Priroèna knjiga za glediške diletante, posebno za ravnatelje igrokazov ter prijatelje slovenske dramatike sploh, Ljubljana: Dramatièno društvo, 1868, str. 73. 13 Prav tam, str. 75. 14 Prav tam, str. 76. 15 Anton Trstenjak, n. d., str. 149 in 153. gledaliških in glasbeno-gledaliških del.16 Narodnostni in izobraevalni namen društva je vsebovalo tudi tiskano vabilo k èlanstvu, kjer so med drugim zapisali: «Poloimo temelje narodnemu gledališèu, ktero bo bistrega uma slovenskega vredno, ktero bo prijeten dom za narodno razveseljevanje, šola lepih nravov in èiste narodne besede ter budilno zrcalo plemenitih èustev in dejanj èloveških.«17 Na poziv društva se je oglasilo lepo število mo in ena, ki so eleli nastopati na slovenskem gledališkem odru. Med njimi so bili tudi takšni, ki so bili dotlej akterji èitalniènih prireditev, igralske in pevske moèi pa so predstavljali tudi odborniki društva, kakor je bilo omenjeno. Delovanje društva je bilo odvisno od šibke podpore, ki so jo zbrali od èlanarine in redkih podpornikov donatorjev, zato so se odborniki leta 1868 obrnili na deelni zbor in zaprosili za denarna sredstva. Èeprav je bilo prièakovano, da bodo nastopajoèi delovali brezplaèno, se je kmalu izkazalo, da takšen pristop k profesionalizaciji slovenskega gledališèa ni obetaven, še posebno, ker so za nosilne vloge eleli najboljše protagoniste, kar jih je premoglo okolje. Denarno podporo so potrebovali tudi za vzpostavitev in delovanje »dramatiène uèilnice«. V svoji vlogi so tako zapisali, »da naj bi (deelni zbor, op. p. ) blagovolil Dramatiènemu društvu doloèiti primerno letno podporo v denarjih, da bo društvo moglo vsestransko doseèi svoj namen in posebno ustanoviti in vzdrevati dramatièno uèilnico.«18 Po zaslugi nekaterih najvztrajnejših slovenskih poslancev je društvo tega leta denarno podporo sicer prejelo, vendar je bila tako skromna, da ni omogoèala uresnièevanja veèjih ciljev. V deelnem zboru se je ob tem med nemškimi in slovenskimi poslanci vnela prava vojna, saj so vsak po svoje dokazovali pomen svoje nacionalno obarvane gledališke dejavnosti in upravièenost do deelne podpore. Nemci so bili sveto preprièani, da Slovenci niso zreli za svoje nacionalno gledališèe, Slovenci pa so dokazovali, »da so se naši talenti oblikovali drugod, […] ker ni bilo prilonosti doma.«19 Prizadevanja za enakovredno obravnavo so se iz leta v leto vztrajno nadaljevala, pri èemer se je vsota za Dramatièno društvo v naslednjih letih sicer poveèevala, vendar ni bila nikoli enakovredna podpori nemškemu gledališèu.20 Kljub številnim teavam vodstvu Dramatiènega društva ni pošla sapa, nasprotno, takratni podpredsednik društva Peter Grasselli je na obènem zboru julija leta 1869 poroèal, da je v pretekli sezoni v društvenih predstavah sodelovalo kar 31 »igralcev« obeh spolov (12 ensk in 19 moških) ter suvereno napovedal, da se bo jeseni tega leta odprla »dramatièna uèilnica«. Zanjo se je v deelnem zboru posebej zavzel poslanec dr. Valentin Zarnik (1837–1888), takrat mlad pravnik in pisatelj ter vnet pripadnik liberalno usmerjenih mladoslovencev, ki je svojo podporo dramatièni uèilnici utemeljeval takole: »Da so gledališke uèilnice potrebne, da brez njih ni mogoèe pravega dramatiènega pospeševanja, da brez njih ni mogoèe narodne dramatiène umetnosti v obèe na bolje spraviti, […] kae se tudi pri drugih narodih.«21 Kot 29 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 16 Prav tam, str. 102. 17 Povzeto po nav. delu Antona Trstenjaka, str. 59. 18 Prim. Anton Slodnjak, n. d., str. 37. 19 O razpravah v deelnem zboru izèrpno poroèa France Koblar v prispevku: »Zgodovinski oris vzgoje za slovensko gledališko umetnost«, Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, l. 3, št. 10, Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 1967, str. 30–61. 20 Prav tam, str. 51–61. 21 Prav tam, str. 44. vzore omenja »slavne gledališke uèilnice« na Dunaju, v Parizu in Peterburgu ter poudari, da »z diletantizmom ne pridemo naprej.«22 O ljubljanskem glasbeno-gledališkem izobraevanju ni posebnih virov, posamezne dele je mogoèe rekonstruirati na podlagi èasopisnih èlankov, letnih poroèil društva ter iz personalnih map uèiteljev in pevcev oziroma igralcev društva.23 Za vodjo šole je odbor pritegnil operno pevko in igralko italijanskega rodu Dragojilo Odijevo (1841–1901), èlanico zagrebškega gledališèa.24 Odijeva, rojena v Piavi kot plemenita Lohnarrendorf, znana pod umetniškim imenom Dragojila Milanova, naj bi bila šolana operna pevka subreta. Od leta 1863 je delovala v zagrebški operi, od koder je prihajala gostovat v ljubljansko èitalnico in kasneje k Dramatiènemu društvu. Na èitalniškem odru jo prviè zasledimo leta 1865, ko je nastopila v burki Bob iz Kranja, medtem ko je bila v Dramatiènem društvu angairana od leta 1869 do 1878. Kot subreta je nastopala s pevskimi toèkami in z vloki, s kupleti, z arijami, s samospevi ter v manjših igralskih vlogah. Pela je tudi v operetah in igrah s petjem pri ljubljanskem Filharmoniènem društvu. Po vrnitvi v Zagreb je ponovno nastopala v tamkajšnji Operi, najveè kot zboristka.25 Kot je bilo napovedano, se je izobraevanje v Dramatièni šoli najprej zaèelo za dekleta, oktobra leta 1869, in naj bi trajalo do konca junija naslednjega leta, v èasu gledališke sezone.26 Kot piše Trstenjak, naj bi Odijeva pouèevala 11 deklet, in sicer »deklamacijo in predstavljanje«.27 Kako je potekal pouk, ni znano, lahko pa predvidevamo, da se je uèiteljica osredotoèila tako na jezik kot na igro in petje, èe omenimo samo temeljne vešèine gledališèa. Pojem »predstavljanje« namreè lahko razumemo kot skupek razliènih vešèin. Josip Nolli je v Slovenskem narodu zapisal, da so pouk deklamacije, igranja in petja obiskovale skoraj vse »gospice«, ki so v prejšnji sezoni e nastopale na društvenem odru in pove, da so to bila mlada ljubljanska dekleta, ki predstavljajo jedro novega obetajoèega ansambla.28 Zaèetek nove sezone je odbor skrbno naèrtoval, zato se je e avgusta ukvarjal z angairanjem osrednjih igralskih in pevskih protagonistov in organiziral trimeseèni teèaj slovenskega jezika za gospodiène, medtem ko se je novembra zaèela šola za zaèetnike in zaèetnice.29 V oglasu v Slovenskem narodu so zapisali, da bo pouk brezplaèen ter da se bo »gojilo lepo slovensko branje, deklamovanje, omika, gledališko gibanje in dramatièno petje«.30 Vse omenjene prvine so bile temelj gledališke vzgoje, zato upravièeno predvidevamo, da je izobraevanje potekalo v pravi smeri. Kljub prizadevanjem so imeli èlani ansambla številne vrzeli in pomanjkljivosti, èesar so se v igralnem odseku društva globoko zavedali in zmonostim primerno oblikovali vsakoletni repertoar novih iger in operet. Kakor je mogoèe razbrati iz dosegljivih virov, je bila v 30 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 22 Prav tam, 45. 23 Prvi strnjen prikaz izobraevanja v okviru Dramatiènega društva je v kratkem obsegu objavil Anton Trstenjak v e omenjeni zgodovini gledališèa (str. 160–162). Precej izèrpnejši je omenjeni prispevek Franceta Koblarja, ki pa se osredotoèa na dokumente o prizadevanjih društva pri pridobivanju sredstev za dramatièno uèilnico, manj pa v delovanje posameznih uèiteljev in slušateljem. Posamezen osebnosti najdemo v Slovenskem gledališkem leksikonu, ur. Smiljan Samec, Ljubljana: Mestno gledališèe, 1972. 24 Slovenski gledališki leksikon, ur. S. Samec, Ljubljana: Mestno gledališèe, 1972, str. 479. 25 Prav tam. 26 France Koblar, n. d., str. 52. 27 Anton Trstenjak, n. d., str. 161. 28 Slovenski narod, l. 3, št. 68 (14. 6. 1870), str. 1. 29 Slovenski narod, l. 3, št. 90 (4. 8. 1870), str. 3. 30 »Dramatiène zadeve«, Slovenski narod, l. 3, št. 132 (12. 11. 1870), str. 3. prvih letih delovanja društva edina šolana pevka/igralka Odijeva. O njeni izobrazbi ni preverljivih podatkov, predvidevamo pa, da se je pevsko izobraevala v domaèem italijanskem okolju, vendar ne na kakšni od znanih šol, ker bi to izrecno poudarjali. Pouèevanje v ljubljanski »dramatièni uèilnici« je bilo prilagojeno zmonostim slušateljev, predvsem pa skladno z repertoarjem oziroma zahtevami pevskega in igralskega sporeda. Pevka Odijeva se je oèitno dobro znašla tudi v vlogi uèiteljice, saj je bila po nekajmeseènem pouèevanju javno pohvaljena kot zasluna za razvoj »narodnega gledališèa«.31 Da bi spodbujali zanimanje mladih za gledališko udejstvovanje, se je igralni odsek odloèil dijakom ljubljanskih šol podariti sto zvezkov e omenjenega gledališkega priroènika.32 Josip Nolli in Josip Staré sta cenjeno èeško delo premišljeno dopolnila in priredila za slovenske razmere. Uredil ga je Nolli, društvo pa izdalo pod naslovom Priroèna knjiga za gledališke diletante, posebno za ravnatelje igrokazov ter prijatelje slovenske dramatike nasploh. Izšlo je leta 1868 in postalo osrednji didaktièni pripomoèek tako za mlade kot starejše gledališènike. V prvem delu je pouèen prispevek o zgodovinskem razvoju gledališèa, ki ga je Nolli zasnoval kot zgodovino evropskega in slovenskega gledališèa ter v njem izpostavil vse pomembne prelomnice, najzaslunejše narode, posameznike in njihova dela. Zakljuèil je s prvo sezono Dramatiènega društva, ki jo oznaèi kot izjemno uspešno, dejavnost društva pa kot obetavno.33 Pri tem ni pozabil na pomen »narodnega gledališèa«, s èimer je opozoril na temeljno pravico naroda.34 Bralca osvešèa o nalogah, ciljih in pomenu dramatiènih društev ter poudarja njihovo izobraevalno vlogo.35 Prav izobraevalna nota je bil temeljni cilj priroènika, ki naj bi postal èitanka slovenskih gledaliških diletantov na širšem slovenskem obmoèju, saj naj bi spodbujal gledališko dejavnost tudi v manjših krajih in na podeelju. Osrednji del prinaša sistematièno zastavljene napotke za gledališko delovanje, kot so prispevki o tem, kako pripravljati gledališke predstave, oblikovati oder in sceno, kako se v posameznih likih kostumirati in nalièiti.36 O pevskih vlogah, njihovem karakternem oblikovanju in podobnem, ni govora, zdi se, da je bilo gojenje petja v igralskih vrstah povsem prièakovano, nujno in vseprisotno. To lahko sklepamo tudi iz dejstva, da so igralci obvezno sodelovali v pevskem zboru glasbenih predstav.37 Dramatièna šola je uspešno delovala tudi v naslednjem letu in kot poroèa Nolli, se je to najbolj pokazalo skozi društvene predstave. V prvem letu delovanja društva se je zvrstilo 13 predstav (skupaj s ponovitvami), ki jih je izvedlo okrog trideset akterjev, naslednje leto je bilo ob enakem številu predstav število sodelujoèih podobno, v sezoni 1869/70 pa se je ob njihovem zmanjšanju (11) na odru gledališèa zvrstilo kar 64 igralcev oziroma pevcev (36 moških in 28 ensk). Naslednje leto je bilo ob sicer precej poveèanem številu predstav (23) enako protagonistov, v sezoni 1871/72 pa je na desetih predstavah sodelovalo deset 31 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 31 »Dopisi«, Kmetijske in rokodelske novice, l. 28, št. 15 (13. 4. 1870), str. 124. 32 Slovenski narod, l. 3, št. 90 (4. 8. 1870), str. 3. 33 J. Nolli, n. d., str. 9–52. 34 Prav tam, str. 52–59. 35 Prav tam, str. 67–73. 36 Prav tam, str. 79–124. 37 Mirko Mahniè, »Novo gradivo o poèetkih Dramatiènega društva«, Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja 3, Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 1965, str. 170. plaèanih izvajalcev, priblino enako neplaèanih in neznano število tistih, ki so dobili doloèene denarne nagrade. Podobno je bilo v naslednjem letu, nato je število nastopajoèih ob priblino istem številu predstav usihalo, leta 1874/75 je bilo stalno angairanih šest, ob njih pa osemnajst neplaèanih izvajalcev.38 Ker število slušateljev dramatiène šole ni dokumentirano, niti ni podatkov, ali je bilo izobraevanje veèstopenjsko oziroma veèletno, sklepamo, da so se šolali razlièno, posamezniki morda veè zaporednih sezon, drugi eno leto oziroma na enem, dveh teèajih. Poleg Odijeve, ki je kot prva pouèevala dekleta v dramski igri in petju, so spomladi leta 1871 angairali še Kornelijo Šolmajer (tudi Schollmayer, 1834–1913), ki jo viri omenjajo kot »znano mojstrico v deklamovanju«.39 Iz tega lahko sklepamo, da Odijeva ni bila vešèa slovenskega jezika. Šolmajerjevo biografi prikaejo kot odlièno govornico in glasbenico, ki je kot zasebnica v dramatièni šoli pouèevala deklamacijo, petje in klavir. Šolo naj bi nekaj èasa tudi vodila, sicer pa je bila od leta 1868 kot pevka in deklamatorka dejavna na odru ljubljanske èitalnice. O njenem šolanju ni podatkov, glede na to, da je izhajala iz znane rodoljubne in kulturniške druine Costa, bila je hèi znanega zgodovinarja dr. Henrika Coste in sestra Etbina Coste, ljubljanskega upana med letoma 1864 in 1869, je gotovo imela dobro izobrazbo.40 S svojim pouèevanjem je oèitno zadovoljila prièakovanja, saj je v tajnikovem poroèilu za društveno leto 1871/72 omenjena posebna zahvala prav domoljubni gospe Šolmajerjevi, ki se je »blagodušno in brezsebièno trudila s podukom gospodièen«, èeprav dramatièna šola v pravem pomenu sicer ni delovala.41 Julija leta 1871 se je v okviru Dramatiènega društva zaèela tudi šola oziroma teèajna oblika pouèevanja za moške, ki jo je vodil društveni tajnik, igralec, pevec in reiser Josip Nolli. Tudi o njegovem pouèevanju ni podatkov, predvidevamo pa, da je kot nadarjen in takrat e izurjen pevec, igralec in predvsem dejaven reiser,42 svoje znanje uspešno prenašal na druge. O njegovi nadarjenost prièa tudi zapis, da je v sezoni 1874/75 nastopal na odru Stanovskega gledališèa, in sicer med dejanji benefiène predstave nemške altistke Berthe Frey in pel odlomke iz Kreutzerjevega dela Das Nachtlager in Granada in bil deleen dobre kritike.43 Takšni nastopi so ga verjetno spodbujali k temu, da se je v elji po pevskem napredovanju jeseni leta 1875 podal v Zagreb in nato na študij v Italijo. Pri vzgoji zborovskih pevcev pa so v okviru društva obèasno ali redno pouèevali tudi nekateri pol poklicni ali poklicni glasbeniki, kot so bili Vojteh Valenta, Anton Hajdrih, Anton Foerster, Jurij Schantl in Anton Stöckl. Viri poroèajo, da so pouèevali zborovsko petje in delovali kot kapelniki. Vojteh Valenta, ki je bil kot zborovodja najbolj aktiven pri ljubljanski èitalnici, na odru Dramatiènega društva pa je nastopal kot pevec in igralec, je v prvih letih dramatiène šole pouèeval zborno petje, obèasno pa tudi dirigiral glasbenim 32 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 38 Prim. France Koblar, n. d., str. 52. 39 Prav tam. 40 Prim. Slovenski biografski leksikon, n. d., str. 701; Schollmayer, Kornelija (1834 –1913) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi548220/ (obiskano: 11. 11. 2016.) 41 »Obèni zbor Dramatiènega društva«, Slovenski narod, l. 5, št. 60 (28. 5. 1872), str. 2–3. 42 Glej Darja Koter, »Glasbeno-gledališka reija na Slovenskem: od diletantizma Dramatiènega društva do poskusov profesionalizacije v Deelnem gledališèu«, Muzikološki zbornik 46 (2010), str. 60–65. 43 Joe Sivec, »Nemška opera v Ljubljani od leta 1861 do 1875«, Opera na ljubljanskih odrih od klasicizma do 20. stoletja, ur. Metoda Kokole in Klemen Grabnar, Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU, 2010, str. 181. predstavam in zanje pisal glasbene odlomke.44 Kot je bilo e omenjeno, je v rosnih letih obiskoval glasbeno šolo pri ljubljanski normalki, nato pa se v glasbi ni posebno šolal, najveè znanja je pridobil od uèiteljev, kot je bil Anton Nedvìd. O Valentovem odnosu do glasbenega izobraevanja prièa njegovo prizadevanje za ustanovitev Glasbene matice, katere bistveni del naj bi bila glasbena šola na veè stopnjah. Kot eden najdejavnejših pobudnikov je e na zaèetku njenega delovanja opozoril na potrebo po ustanovitvi konservatorija.45 Tudi Anton Hajdrih (1842–1878) se je šolal na ljubljanski normalki in gimnaziji. Petje in klavir sta ga zasebno pouèevala Kamilo Mašek in Gregor Rihar, po maturi pa je vstopil v semenišèe, kjer je kmalu ustanovil in vodil pevski zbor, pel je tudi na stolnem koru in v èitalnici. Kot dober pevec in opaen skladatelj zborovskih del se je v zadnjem letniku odloèil za glasbeni poklic in še pred zakljuèkom semenišèa jeseni leta 1864 odšel na praški konservatorij. Vpisal se je k solopetju in kompoziciji ter postal kolega Frana Gerbièa. Èeprav je imel odliène pevske dispozicije, ki so kazale, da bi lahko postal dober baritonist in operni pevec, zaradi pretiranega kajenja cigar ni napredoval in bil izkljuèen. Po vrnitvi v Ljubljano je bil nekoliko izgubljen, v uteho so mu bili nastopi pri èitalnici, sokolskem društvu in nato pri Dramatiènem društvu, kjer je sodeloval kot pevec in uèitelj zborovskega petja. Oèitno pa tudi v Ljubljani ni našel pravega zadovoljstva in ne monosti za preivetje, zato je leta 1873 odšel v Trst, da bi se izobrazil za telegrafista, vendar ga je tudi tam omreila glasbena muza.46 Anton Foerster (1837–1926), vsestransko izobraen èeški glasbenik, je prišel v Ljubljano iz hrvaškega Senja leta 1867 in zaèel delovati na razliènih podroèjih. Za Valento je prevzel vodenje èitalniškega pevskega zbora, za katerega je kmalu ustanovil pevsko šolo ter za hitrejše napredovanje èlanov napisal didaktièni priroènik Kratek navod za pouk v petji (1867), kot eno prvih glasbeno-teoretiènih del v slovenšèini. To uèno gradivo so uporabljali tako zboristi kot solisti in je predstavljalo temeljno delo za vzgojo pevcev. Foerster si je v okviru èitalnice prizadeval dvigniti raven petja in repertoarja, vendar predvsem slednje ni bilo sprejeto, saj se je društvo zadovoljilo z nacionalno noto programa, veèjih umetniških zamahov pa si ni zadalo. Zaradi tako zakoreninjene miselnosti je sredi leta 1870 delovanje v èitalnici odpovedal, kar pa so mu èlani odkrito zamerili.47 Kmalu po prihodu v Ljubljano se je pridruil tudi Dramatiènemu društvu (natanèna letnica ni ugotovljena) ter v njem deloval kot kapelnik in klavirski spremljevalec. V sezoni 1869/70 se na letakih društva pojavlja kot »vodja muzikalnega dela« z orkestrom vojaške godbe grofa Huyna. V tem èasu se je program precej bolj kot prej nagibal k opereti, kar je pomenilo repertoarni napredek ozirom odmik od preprostejših iger s petjem. Orkestrske toèke so bile v navadi na zaèetku, med dejanji in ob koncu iger, ki so jih uprizarjali. Dokaj obièajne so bile tudi posamezne pevske toèke, ki jih je instrumentiral Foerster.48 Po tej sezoni ga v društvu sreèamo le še kot klavirskega spremljevalca pevskih toèk.49 Foersterja je kot kapelnik društva nasledil Jurij Schantel, med leti 1867 in 1872 kapelnik 79. pehotnega polka grofa Huyna, s katerim 33 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 44 Valenta, Vojteh (1842–1891) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi755809/ (obiskano: 11. 11. 2016). 45 Prav tam. 46 Za zaokroen prikaz Hajdrihovega ivljenja in dela glej: Darja Koter, Slovenska glasba 1848–1918, Ljubljana: Študentska zaloba, 2012, str. 78–80. 47 Branka Pance Rotar, »Foerster – pedagog«, v: Foersterjev zbornik, ur. E. Škulj, Ljubljana: Druina, 1998, str. 59. 48 Anton Trstenjak, n. d., str. 149; Dragotin Cvetko, n. d., str. 187–188. 49 Darja Kajfe, »Foerster na Slovenskem«, v: Foersterjev zbornik, ur. E. Škulj, Ljubljana: Druina, 1998, str. 34–36. je nastopal na koncertih Filharmoniène drube in na bésedah ljubljanske èitalnice. Svoje sodelovanje z Dramatiènim društvom je zaèel leta 1870 kot vojaški kapelnik, v sezoni 1873/74 pa kot dirigent civilist. Za potrebe slovenskega gledališèa je instrumentiral veè skladb, tudi Vilharjevo Jamsko Ivanko, ki jo je delno prekomponiral.50 V istem obdobju je Schantel kot zborovodja deloval pri ljubljanski èitalnici, vsaj od leta 1873 pa tudi kot uèitelj petja in nekaterih instrumentov.51 Iz tega lahko sklepamo, da je petje morda pouèeval tudi pri Dramatiènem društvu. Za njim so delovali Josip (Johann) Schinzl (1836–1895), vojaški kapelnik 46. pehotnega polka Sachsen-Meiningen, ki je vodil operetne predstave in spevoigre do leta 1876, nato pa sta se kot kapelnika do konca sezone 1877/78 zvrstila še Anton Stöckl (1850–1903) in Franz Czansky (1832–1905), poleg omenjenih vojaških kapel pa je društvo najemalo še mestno godbo in orkester nemškega gledališèa.52 Drubeno-politièni in drugi vplivi na izobraevalna nihanja Èe sta bili prvi dve leti delovanja dramatiène šole uspešni in obetavni, so se v tretjem letu zaèele resne teave. Spomladi tega leta je Odijeva neprièakovano odpovedala sodelovanje in odšla nazaj v Zagreb, domnevno zaradi spora s èlani(cami) pevskega zbora društva, verjetno pa zaradi nesoglasij denarne narave.53 e jeseni istega leta se je vrnila, vendar se njena nova pogodba ni nanašala na pouk v okviru dramatiène šole, paè pa na »pouèevanju igralk Dramatiènega društva v doloèenih segmentih«.54 Kaj je bilo s tem mišljeno, ni znano. Predvidevamo, da je posameznim pevkam oziroma igralkam nudila individualne ure. Kot poroèa Nolli, šola jeseni leta 1871/72 ni delovala, paè pa so potekala individualna izobraevanja, domnevno zaradi pomanjkanja denarja, s èimer je bila povezana vsakoletna dotacija deelnega zbora.55 Ker teavam ni bilo videti konca, nemško usmerjeni deelni poslanci pa so se upirali poveèevanju podpore Dramatiènemu društvu, je na pobudo dr. Valentina Zarnika odbor sklenil ustanoviti tako imenovani Podporni gledališki komite, ki naj bi zbiral prostovoljne prispevke ter tako financiral stalne igralce tudi v poletnih mesecih, ko sicer niso imeli dohodkov, ter skrbel za redno delovanje dramatiène šole. Kljub prizadevanjem ta ideja ni najbolj zaivela.56 K društveni krizi je pripomoglo veè dejavnikov, splošna gospodarska kriza, velike nacionalne napetosti med Slovenci in Nemci, ki so skoraj povzroèile konec Dramatiènega društva, ter zmanjševanje ansambla in usihanje izobraevalne dejavnosti. Redèenje ansambla in zamiranje izobraevanja je vplivalo tudi na repertoarno sliko, ki so ji nasprotniki društva oèitali zastarelost, okostenelost, prepogosto ponavljanje predstav, posledièno pa upad 34 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 50 Schantel, Jurij – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi540042/ (obiskano 23. 12. 2016). Podatki o rojstvu in smrti niso ugotovljeni. 51 Nataša Cigoj Krstuloviæ, Zgodovina, spomin Dedišèina: ljubljanska Glasbena matica do konca druge svetovne vojne, Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU, 2015, str. 28. 52 Glej recenzijo e omenjene zgodovine slovenskega gledališèa Antona Trstenjaka, ki jo je objavil Anton Funtek v »Knjievnem poroèilu« Ljubljanskega zvona (1893) pod naslovom: «Slovensko gledališèe. Zgodovina gledaliških predstav in dramatiène knjievnosti«, str. 441. Funtek je v sklopu recenzije dodal podatke o kapelnikih Dramatiènega društva od njegovih zaèetkov do sezone 1887/88. 53 O tem izèrpno poroèa France Koblar, n. d., str. 53–54. 54 Prav tam, str. 54. 55 Prav tam. 56 Prav tam. obèinstva.57 V letih 1872 do 1874 je izobraevanje pri Dramatiènem društvu potekalo v dveh oblikah, za pevce in igralce individualno ali v manjših skupinah, medtem ko je bilo pouèevanje petja najverjetneje skupinsko. Med uèitelji skupinskega petja se od sezone 1874/75 omenja Anton Stöckl.58 Igralci in pevci ansambla Dramatiènega društva so bili vseh stanov in razliènih poklicev: uradniki, trgovski pomoèniki, zavarovalni agentje, obrtniki, idr. Nekateri med njimi so si eleli postati poklicni gledališèniki, pa jim razmere tega niso dopušèale, zato je ansambel ostajal diletantski in le posamezniki so dosegli višjo raven, ki je vodila k profesionalizaciji. Omenjamo nekaj imen, posebno tista, o katerih je bilo mogoèe rekonstruirati vsaj temeljne biografske podatke in pevsko oziroma igralsko pot. Vodilna pevka društva je bila e omenjena Dragojila Odijeva. Sledi še nekaj vidnejših akterk, na primer Antonia Neugebauerjeva, poroèena de Castro, ki je leta 1875 odšla iz Ljubljane v zagrebško gledališèe. Leta 1873 se omenja tudi kot pevka nemškega gledališèa.59 Delovanje na obeh odrih je bilo v tistem èasu dokaj redko, in sicer iz dveh razlogov. Gledano po strokovni plati, so na odru Stanovskega gledališèa praviloma delovali profesionalno šolani gostujoèi pevci, zaradi politike pa ob koncu 60. in v 70. letih simbioza med slovenskim in nemškim ansamblom ni bila mogoèa. Iz èasopisnih poroèil o nemškem gledališèu izvemo, da je Neugebauerjeva po dveh uspešnih sezonah pri Dramatiènem društvu na zaèetku 70. let odšla na pevsko izobraevanje v Trst, po vrnitvi v Ljubljano pa je nastopala na nemškem odru, dokler ni odšla v Zagreb.60 Kot dobra pevka Dramatiènega društva se omenjata tudi Antonija Svetek – Rossova in Cecilija Podkrajšek.61 Prav mogoèe je, da so tako Antonia Neugebauerjeva kot Svetkova in Podkrajškova obiskovale pouk dramatiène šole pri Odijevi, èeprav imen njenih gojenk ne poznamo. Antonija Svetek (1850–1924), rojena Rossa, je na odru društva prviè nastopila decembra 1871 in e naslednje leto pela Minko na premieri Gorenjskega slavèka. Zaradi izjemno lepega glasu so ji prerokovali, da bo prva dama slovenske operete in spevoigre, vendar kljub nadarjenosti in uspehom po poroki leta 1874 ni veè nastopala.62 Cecilija Podkrajšek (1852–1879), po poklicu šivilja, se je v zgodovino Dramatiènega društva zapisala kot izjemno sposobna igralka in pevka. Nastopala je med letom 1870 in 1877, nato pa preminula za posledicami tuberkuloze.63 Leta 1872 je bila v vlogi Majde med glavnimi nastopajoèimi na premieri Gorenjskega slavèka v reiji Josipa Nollija.64 Poroèilo o delu društva za leto 1871/72 pove, da so se leta 1871 v dramatièno šolo vpisale tri »nove gospodiène«, vendar imen ne omenja.65 35 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 57 Mirko Mahniè, n. d., str. 169. 58 Anton Funtek, n. d., str. 441. 59 Ivan Sivec, »Nemška opera v Ljubljani od leta 1861 do 1875«, Muzikološki zbornik 8 (1972), str. 102. 60 Prav tam. 61 France Koblar, n. d., str. 55. 62 Svetek, Antonija (1850-1924) - Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi633528/ (obiskano 13. 11. 2016). 2016). 63 Slovenski gledališki leksikon III, ur. S. Samec, str. 524. 64 Zgodba Gorenjskega slavèka – Sigledal. Dostopno na spletnem naslovu: veza.sigledal.org/prispevki/zgodba-gorenjskega-slavcka (obiskano 13. 11. 2016.) 65 Mirko Mahniè, »Dramatièno društvo v Ljubljani od 1867 do 1892«, Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja 4, Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 1965, str. 156. Od leta 1869 je bil med najvidnejšimi pevci Ivan Meden (1838–1914), ki je kot študent prava obiskoval dunajsko univerzo in bil v drubi Josipa Stritarja, Frana Erjavca ter Davorina in Simona Jenka. Kot talentiran tenorist je redno nastopal na prireditvah dunajskih študentov. Z eljo, da postane profesionalni pevec, je študij prava opustil in se posvetil solopevskemu izobraevanju, ki pa ga je bil primoran opustiti zaradi zdravstvenih teav z glasilkami. Po vrnitvi v Ljubljano je med leti 1869 in 1886 kot èlan zborov in solistièno nastopal v ljubljanski èitalnici, Dramatiènem društvu in pri Glasbeni matici.66 Ivan Meden je kot Franjo nastopal v prvi predstavi Gorenjskega slavèka.67 V letu 1871 je društvo stopilo v stik z igralcem in pevcem Julijem Šušteršièem, èigar umetniško ime je bilo Sršen.68 Julij Sršen (1843–1912) je bil sicer amater, toda cenjen igralec in pevec. Po poklicu uradnik je leta 1861 zaèel nastopati v idrijskem gledališèu, od leta 1868 pa ga zasledimo na odru ljubljanske èitalnice in nato pri Dramatiènem društvu, stalno do leta 1882.69 O njegovem šolanju ni podatkov, prav mogoèe pa je, da se je tudi on kot nadarjen diletant izpopolnjeval v okviru dramatiène šole. Leta 1873 se omenja igralec in pevec Josip Paternoster (1847–1903), ki je na društvenih predstavah nastopal med leti 1869 in 1875.70 Ob omenjenih je na društvenih letakih mogoèe najti še vrsto imen, katerih ivljenje in delovanje bo potrebno osvetliti v nadaljnjih študijah. Dramatièna šola je po krizi v letih 1873 in 1874 po zaslugi nekaterih najbolj vztrajnih èlanov društva ponovno zaivela v juniju leta 1875 in naj bi imela tri razdelke. Ker so bili k sodelovanju povabljeni trije uèitelji: pevka in igralka Dragoila Odijeva, igralec in reiser Josip Gecelj (obèasno naj bi nastopal tudi kot pevec, tako Mahniè, n. d. str. 162) ter igralec in pevec Fran Schmidt, je mogoèe, da so bili hkrati vodje posameznih oddelkov, vendar podrobnosti niso znane. Vodja izobraevanja je bil Gecelj, saj je spiritus agens Dramatiène šole Josip Nolli tega leta odšel v Zagreb. Josipa Geclja (Goetzel, r. 1834, u. 1907) poznamo kot igralca, uspešnega reiserja in prevajalca, ki je v društvu deloval od leta 1871 do 1889 (nekateri omenjajo nekoliko drugaène letnice).71 Franc (tudi Fran) Schmidt (1849–1893) je bil igralec in pevec Dramatiènega društva v letih 1869 do 1878, ko se je zaradi zmanjšane deelne podpore društvu odloèil za uèiteljski poklic.72 Dramatièna šola naj bi v primerjavi s prvimi leti zoila svoj program in imela glavni cilj: izobraevati v igranju.73 Kot piše Slovenski narod: »(Gospodiène), ki se elé uèiti za igralke za slovensko gledališèe, ali napredovati v znanji dobrega igranja, opozorujemo, da je gospodièna Odijeva prevzela šolo ‘dramatiènega društva’ […].«74 Zapis o tem lahko zavaja, saj sta bila v tem èasu izobraevanje v igranju in petju še vedno tesno 36 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 66 Slovenski gledališki leksikon II, ur. S, Samec, str. 426. 67 Zgodba Gorenjskega slavèka – Sigledal. Dostopno na spletnem naslovu: veza.sigledal.org/prispevki/zgodba-gorenjskega-slavcka (obiskano: 13. 11. 2016). 68 Mirko Mahniè, »Dramatièno društvo v Ljubljani od 1867 do 1892«, str. 156. 69 Slovenski gledališki leksikon III, ur. S. Samec, str. 715; primerjaj tudi: Šušteršiè, Julij (1843–1912) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi679172/ (obiskano: 13. 11. 2016). 70 Mirko Mahniè, »Dramatièno društvo v Ljubljani od 1867 do 1892«, str. 159. 71 Slovenski gledališki leksikon I, ur. S. Samec, str. 165. Mirko Mahniè v omenjenem prispevku piše o tem, da naj bi Gecelj v društvu deloval od leta 1869 do 1886, ko se je z Dunaja vrnil Ignacij Borštnik (str. 162). 72 Slovenski gledališki leksikon III, ur. S, Samec, str. 618; prim. Schmidt, Fran (1849–1893) – Slovenska biografija. Dostopno na spletnem naslovu: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi544947/ (obiskano: 13. 11. 2016). 73 O ponovnem delovanju dramatiène šole glej France Koblar, n. d., str. 56. 74 »Domaèe stvari«, Priloga k Slovenskemu narodu, l. 8, št. 260 (14. 11. 1875), str. 3. povezana. Odijeva je dobila nalogo vzgajati igralke, s katerimi je pripravljala tudi javne produkcije, in bila javno pohvaljena, saj naj bi »privabila in pripravila društvu nekoliko dobrih novih moèi, ki so pogoj daljnega vzrastka vsacega dramatiènemu društvu enacega društva«.75 Ponovno delovanje dramatiène šole so pozdravile tudi Novice, o èemer preberemo, da »Dramatièna šola bode izobraevališèe. V njej se bode vskateri vadil pravilno slovenski jezik lepo brati un govoriti, spoznaval bo slovensko dramatièno literaturo in ulil se bo deklamovati, olikano gibati se in igrati. […] Dramatièna šola je brezplaèna. Obiskovalci te šole ne prevzemajo nobenih dolnosti proti društvu. Dramatiènemu društvu je zadostenje, ako po šoli širi spoznanje domaèe in slovenske literature deloma za lastno izobraevanje in ljubezen do umetnosti, deloma pa tudi, ker dramatièno društvo igralce in pevce primerno dobro honorira.«76 Iz zapisanega lahko razberemo, da si je društvo prizadevalo k najširšemu izobraevanju, ki za slušatelje ni bilo nujno povezano z igranjem na društvenem odru. To je ena prvih oblik brezplaènega izobraevanja na glasbenem in igralskem podroèju, kjer stan ali starostna meja nista bila pogojena. Sklepne misli Èeprav je dramatièna šola med leti 1875 in 1877 redno delovala in rodila dobre sadove, se ni mogla obdrati. Leta 1877, po volitvah v deelni zbor, so bili slovenski kandidati izvoljeni zgolj na podeelju, medtem ko so bili v trgih in mestih neuspešni. Vse to je moèno vplivalo na podporo Dramatiènemu društvu za leto 1878, ki je tako upadla, da šola ni bila veè mogoèa. Nekateri nemški poslanci so bili preprièani, da denarna podpora ni prinesla napredka, zato so se zavzemali za njeno znianje ali celo ukinitev. Ko je jeseni leta 1878 v deelnem zboru obveljalo stališèe, da bo podpora 1000 goldinarjev (v prejšnji letih je bila celo 2400 goldinarjev) zadostovala in da jo sme društvo porabiti zgolj za dramska dela in knjinico, je to povzroèilo, da so bili jeseni leta 1878 odpušèeni vsi plaèani igralci in pevci ter uèitelji Odijeva, Gecelj in Schmidt.77 Prva je odšla v Zagreb, Gecelj k nemškemu gledališèu v Maribor in nato v Celje, Schmidt pa za uèitelja. Poslej je društvo stagniralo, tu in tam je sicer še prirejalo predstave, a brez vidnejših uspehov in posledièno se je deelna podpora iz leta v leto znievala.78 Društvo je v naslednjih letih z manjšimi presledki stagniralo, dokler ni leta 1886 prišlo do veèjega pozitivnega preobrata: z Dunaja se je vrnil Ignacij Borštnik kot poklicni igralec, kot glasbenik pa je bil k sodelovanju povabljen praški diplomant, uveljavljen pevec in dirigent Fran Gerbiè. Ob sta pripomogla, da je bilo hkrati z novo stavbo leta 1892 ustanovljeno profesionalno zastavljeno Deelno gledališèe, v katerem so zaivele nemške in slovenske predstave. Ustanovitev Dramatiènega društva leta 1867 velja za prelomnico v zgodovini slovenskega gledališèa, in sicer zaradi smelo zastavljenih ciljev, ki so se iz leta v leto bolj ali manj uspešno uresnièevali ter napovedovali postopno profesionalizacijo slovenskega gledališèa. Spodbujali so nastajanje slovenske dramatike in glasbeno-gledaliških del, prevajanje evropske literature in postavili temelje glasbeno-gledališkemu poklicnemu 37 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... 75 »Obèni zbor Dramatiènega društva«, Slovenski narod, l. 10, št. 117 (25. 5. 1877), str. 2. 76 »Naši dopisi«, Kmetijske in rokodelske novice, l. 35, št. 23 (6. 6. 1877), str. 185–186. 77 Anton Trstenjak, n. d., str. 71–72; France Koblar, n. d, str. 57–58. 78 France Koblar, n. d., str. 58. izobraevanju. Vse to je kljub denarnim in kadrovskim teavam nezadrno vodilo k profesionalno zastavljenemu narodnemu gledališèu, in sicer predvsem po zaslugi nekaterih zanesenjakov. Prav šola dramatiènega društva pa je bila tista, ki je kljub obèasnim zastojem v delovanju zastavila sistematièno vzgojo glasbeno-gledališèih profilov in poklicev, kot jih poznamo danes. Literatura Cigoj Krstuloviæ, Nataša. 2015. Zgodovina, spomin Dedišèina: ljubljanska Glasbena matica do konca druge svetovne vojne. Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU. Cvetko, Dragotin. 1960. Zgodovina glasbene umetnosti na Slovenskem III. Ljubljana, DZS. »Domaèe stvari«. Priloga k Slovenskemu narodu, l. 8, št. 260 (14. 11. 1875), str. 3. »Dopisi«. Kmetijske in rokodelske novice, l. 23, št. 1 (4. 1. 1865), str. 7. »Dopisi«. Kmetijske in rokodelske novice, l. 28, št. 15 (13. 4. 1870), str. 124. »Dramatiène zadeve«. Slovenski narod, l. 3, št. 132 (12. 11. 1870), str. 3. Funtek, Anton. 1893. Knjievno poroèilo: »Anton Trstenjak: ‘Slovensko gledališèe. Zgodovina gledaliških predstav in dramatiène knjievnosti’«, Ljubljanski zvon, str. 441. Kajfe, Darja. 1998. »Foerster na Slovenskem«. Foersterjev zbornik, ur. E. Škulj. Ljubljana: Druina, str. 33–47. Koblar, France. 1967. »Zgodovinski oris vzgoje za slovensko gledališko umetnost«. Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, l. 3, št. 10. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, str. 30–61. Koter, Darja. 2010. »Glasbeno-gledališka reija na Slovenskem: od diletantizma Dramatiènega društva do poskusov profesionalizacije v Deelnem gledališèu«. Muzikološki zbornik 46, str. 57–72. Koter, Darja. 2012. Slovenska glasba 1848–1918. Ljubljana: Študentska zaloba. Mahniè, Mirko. 1965. »Novo gradivo o poèetkih Dramatiènega društva«. Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja 3. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, str. 81–91. Mahniè, Mirko. 1965. »Dramatièno društvo v Ljubljani od 1867 do 1892«, Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja 4. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 154–171. »Naši dopisi«. Kmetijske in rokodelske novice, l. 35, št. 23 (6. 6. 1877), str. 185–186. Nedvìd, Anton (1829–1896). Slovenska biografija. www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi386526/ (2. 11. 2016). Nolli, Josip (1841–1902). Slovenska biografija. www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi388772/ (3. 11. 2016). (3. 11. 2016). 38 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Nolli, Josip. 1868. Priroèna knjiga za glediške diletante, posebno za ravnatelje igrokazov ter prijatelje slovenske dramatike sploh. Ljubljana: Dramatièno društvo. Nolli, Josip. »Deset let na gledaliških deskah«, Slovenski narod, l. 8, št. 80 (10. 4. 1875), str. 2. »Obèni zbor Dramatiènega društva«. Slovenski narod, l. 5, št. 60 (28. 5. 1872), str. 2–3. »Obèni zbor Dramatiènega društva«, Slovenski narod, l. 10, št. 117 (25. 5. 1877), str. 2. Rotar Pance, Branka. 1998. »Foerster – pedagog«. Foersterjev zbornik, ur. E. Škulj. Ljubljana: Druina, str. 57–70. Rotar Pance, Branka. 2002. »Gašpar Mašek – pedagog«. Maškov zbornik, ur. Edo Škulj. Ljubljana: Druina, str. 51–58. Samec, Smiljan, ur. 1972. Slovenski gledališki leksikon. Ljubljana: Mestno gledališèe. Schantel, Jurij. Slovenska biografija. www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi540042/ (23. 12. 2016). Schmidt, Fran (1849–1893). Slovenska biografija. www.slovenskabiografija.si/oseba/sbi544947/ (13. 11. 2016). Schollmayer, Kornelija (1834–1913). Slovenska biografija. www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi548220/ (11. 11. 2016). Sivec, Joe. 1972. »Nemška opera v Ljubljani od leta 1861 do 1875«. Muzikološki zbornik 8, str. 86–111. Sivec, Joe. 2010. »Nemška opera v Ljubljani od leta 1861 do 1875«. Opera na ljubljanskih odrih od klasicizma do 20. stoletja, ur. Metoda Kokole in Klemen Grabnar. Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU, str. 163–184. Slodnjak, Anton. 1967. »Levstikov dele pri ustanavljanju in zaèetnem delovanju Dramatiènega društva«. Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, Ob stoletnici Dramatiènega društva, ur. Mirko Mahniè in Dušan Moravec. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej. Slovenski narod, l. 3, št. 68 (14. 6. 1870), str. 1. Slovenski narod, l. 3, št. 90 (4. 8. 1870), str. 3. Svetek, Antonija (1850–1924). Slovenska biografija: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi633528/ (13. 11. 2016). Šušteršiè, Julij (1843–1912). Slovenska biografija: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi679172/ (13. 11. 2016). Trstenjak, Anton. 1892. Slovensko gledališèe. Zgodovina gledaliških predstav in dramatiène knjievnosti slovenske. Ljubljana: Dramatièno društvo. 39 Darja Koter, VLOGA LJUBLJANSKEGA DRAMATIÈNEGA DRUŠTVA ... Valenta, Vojteh (1842–1891). Slovenska biografija: www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi755809/ (2. 11. 2016). Zgodba Gorenjskega slavèka – Sigledal: veza.sigledal.org/prispevki/zgodba-gorenjskega-slavcka (13. 11. 2016). Summary The Ljubljana Dramatic Society [Dramatièno društvo], founded in 1867 with the purpose of establishing a permanent theatre stage with professional actors, stated in the fundamental points of its rules that it would provide a systematic education in acting and singing and, in this way, maintain a decent level of performing theatre or music theatre works. From 1869, as part of the so-called “dramatic classroom”, which should have exceeded the amateur level of the reading rooms [èitalnice], the Society provided education for amateur actors and singers of different ages. Its teachers were Josip Nolli, Dragojila Odijeva, Anton Foerster, Vojteh Valenta, Jurij Schantl, Anton Heidrich and even Anton Stöckl. In this time, a single person was expected to have both singing and acting skills. The Society’s dramatic school, which was active at intervals, made an important step towards educating professional music and theatre teachers in Slovenia. 40 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek