Leto IX. (Vol. IX.) SEPTEMBER 15th 1917 ŠTEV. (No. 18.) "Ave Maria" izhaja vsako prvo in tretjo soboto v mesecu s prilogo "Slovenska Žena". EUKRATIDA. K. o. f. m. (Dalje.) videle več najine oči. Tu ta ječa bode najin grob, tu to trdo slamnato ležišče bode smrtna postelj! Gospod Jezus, ne prito-žujem se nad trpljenjem! Prosim te le potrpežljivosti! Prosim te moči in srčnosti, da nesem ta križ za teboj junaški in srečno.." "Da, da, hči moja! Težak je ta križ! a zame je sladek, ker sem si ga zaslužil. Koliko nedolžnih žrtev je enako in še hujše trpelo, kakor jaz trpim edino radi mene, radi moje zaslepljenosti, radi mojega smrtnega sovraštva! Da, gospod Jezus, hvala ti tisočera za to veliko milost, s katero si me vrednega spoznal tega trpljenja za te in v zadoščenje za svoje grehe!? Zate, dete moje. o zale je to težje. Mlada si še! Svet ti je bil odprt. Sedaj pa gineš in umiraš v tej podzemeljski ječi, v tem grobu živa." AKO dolgo še! Kako 1 dolgo še! O, dobri Bog, kako me poskušaš ! Dolga tri leta so že pretekla, kar sva tukaj v tej strašni temi, v tej strašni ječi. Tri leta! Da, strašna tri leta gorja in bolečin, težkih poskušenj. Sicer rada trpim ! Saj je Gospod Jezus tudi za me trpel ! Vendar človek sem ! Človeško srce in človeško telo imam. O, blaženi okovi! O blažene mrzle verige, ki žulite moje roke že tri leta! Rada vas imam! Rada vas trpim. Toda težke ste! Mrzle ste! — O kdaj zašije dan rešitve! Gospod Jezus, kdaj bode izpit kelih trpljenja, katerega si mi dal, da ga pijem? Kdaj gospod Jezus, prideš po naju! Kdaj te vidiva v srečni večnosti? — Belega dneva ne bodo "Da! In to radi sovraštva svojega lastnega brata!" "Da, Marcela, zapeljal sem ga jaz! Jaz sem kriv vsega! Jaz nesrečni človek !" V temnem kotu na smrdljivi gnjijoči slami se je zganila bela postava. Star častitljiv starček z veliko belo sivo brado, ::avit v strgane cunje je tam ležal. Počasi in s težavo je dvignil svoje roke in :,i zakril obraz in si obrisal solze, ki so mu zalile oči. "Oteomero, oče moj, ne jokaj!" In krepka ženska postava se je dvignila iz druzega kota temne ječe. Nekoliko svetlobe je padalo skozi ozko okno visoko v zidu. V tej pol temi je toliko svetlobe padlo na njo, da se je videlo sestradano telo, zavito enako v napol segnito obleko. Dolgi lasje so padali nepočesa-ni po ramah in po licu. "Oteomero, oče moj," je ponovila in pokleknila poleg ležišča, "prosim te, ne jokaj. Drugače se tudi jaz ne morem premagati in---" jok ji je zadušil besedo. "Dete moje, trpi voljno! Potolaži se! Prosim te!" In tresočo koščeno roko je sivi starček položil dekletu na glavo. "Dete moje, Bog te blagoslovi! Gospod Jezus ti naj da potrpežljivosti! Ti trpiš nedolžna. Morda trpiš radi mene ! Ne, ne ! Ne morda! Gotovo. Samo radi mene! Mar cela, ali mi moreš odpustiti?" "Oteomero, ne radi tebe. Bog to hoče! Radi Gospoda Jezusa. Sprejela sem njegovo vero, zato sem tukaj. Saj mi je Kast velel povedati, da me izpusti na prosto, če se odpovem krščanski veri, da me pusti oditi v Rim. Toda, ne ! Kakor Eukra-tida, tako tudi jaz: Raje smrt, kakor, zatajiti gospoda Jezusa. Raje kri in življenje, vse raje dam, kakor pa Gospoda Jezusa." "Da, da! Dete moje! Prav imaš! Bog blagoslovi ta tvoj sklep! Vidiš, kaj pa je svet. Poglej me, siv starček sem. Dolga leta življenja imam za seboj. Bil sem pogan. Imel sem bogastva, imel sem premoženja, imel sem časti, vse, vse sem imel, kar si more človeško srce poželeti. Pa ---sedaj vidim, kako je vse to nič! Vse je minilo! Vse je šlo! In kaj nit ie ostalo? — Nič ! Nesrečno sem živel. — Od kar pa sem našel Jezusa — o kako vse drugačno se mi zdi vse na svetu. Od tedaj, ko sem bil krščen se je začel '.rižev pot mojega življenja. Trpel sen\ veliko! O ta tri dolga leta težke ječe! Vendar vse sem prestal. In lahko rečem, da sem v tej ječi več veselja užil kot cehi prejšne življenje kot pogan. Da, Gospod Jezuš. dober si tem, ki te ljubijo. — B. li me srce samo za te, dete moje, ko vidi n, da sem ti jaz kriv!" "Prosim te, še enkrat oče, ne govori tako! Trpiva, o trpiva in izpijva kelih trpljenja do dna! Danes me srce bolj boli, in priznati moram, da bolj čutim te verige na rokah kakor drugi dan. Sem pač človek!" "Da, dete! le trpi! Saj naju vidi naš dobri Bog. Saj šteje najine vzdihe!" "Da naj se zgodi volja božja. Danes sem se namenila zlasti darovati za svoje trpljenje za brata Kasta, da bi se ga Bog usmilil." "In za ljubega Lupercija! Nanj ne pozabi !" Dekle se je streslo. Globok vzdih se je prikradel iz njenega srca. "O, kje je neki sedaj? Ali je bil že kdaj tu v Braga Augusta? Gotovo povprašuje za nama. Gotovo naju išče. O ko bi vedel kje sva, gotovo bi prišel sem, da naju reši." "Seveda. Toda kako naju naj najde? Saj ni nihče vedel, kam sva izginila." "Morda mu bode pa ječar povedal." "Ne vrjamem. Ječar ima gotovo pod smrtno kaznijo prepovedano, komu kdaj izdati skrivnost, kje sva!" "Vse bi. še bilo, ko bi le vsaj včasil vsaj enkrat na leto mogla sprejeti Gospoda Jezusa v presveti Evharistiji". "Da, toda tudi te milosti nisva vredna". Železna vrata ječe zaropotajo in se ječe odpro. V pol temi se prikaže oseba, ki vstopi. Strežaj je bil, ki je vstopil in prinesel zajutrek, obed in večerjo ubogima jetnikoma. To je bila neka močnata gorka brozga, vsakemu vrč vode in hleb trdega kruha. "Bog te blagoslovi, dobri Rufus", pozdravita uboga jetnika svojega edinega znanca zadnjih treh let. "Bogovi naj pomagajo tudi vama!" "Rufus, bogovi nama in nikomu ne morejo pomagati. To so samo kipi. Izmišljotine človeške domišljije. Najino upanje je edini in pravi Bog in njegov božji Sin Jezus Kristus." "Velik mora biti ta vajin Bog, ki vama daje toliko pomoč, da to strašno ječo tako potrpežljivo prenašata! Čudim se vama!" "Rufus, ne čudi se! Bog, ki živi, ki v resnici biva, more storiti kaj takega. Vaši maliki tega ne morejo, ker jih ni." "Da tudi jaz sem začel že dvomiti nad njimi". "Rufus, midva moliva za te. Tako si dober k nama!" "Rad bi bil. Toda Kast na me strogo pazi. Sam pride velikrat v ječo pogledat, če natanjčno izvršujem njegova povelja. Velikrat me vprašuje, če še živita "Če ne poginita kmalu, jima bomo morali malo pomagati v hades (poganska •večnost)," mi je rekel včeraj. Bil je ja-ko razburjen. Baje je dobil neugodna poročila iz Milana. — Strašno res, da more lastni brat tako ravnati s sestro." "Revež je zaslepljen. Vidiš tako neusmiljenega in brezčutnega stori mrzlo poganstvo človeka!" "Da, občudoval sem velikrat kristjane. Imel sem jih veliko že tu po teh ječah. Toda, kakor bi to ne bili ljudje!" "O Rufus, Gospod Jezus je prinesel na svet ljubezen! Bog je ljubezen! Krščanstvo njegovo je sama ljubezen, ljubezen do Boga in do bližnjega, tudi do sovražnika." "Ravno to je česar ne morem razumeti. Koliko vidva tukaj trpita! Kako strašna je ta ječa. Toda nikdar vaju nisem še čul, da bi preklinjali onega, ki vaju drži tukaj!" "Rufus, Gospod Jezus nas je učil tako ravnati. Umiral je na križu. Toda pred-no je umrl je še prosil milosti za svoje morilce." "Res, čudna je ta vera!! Nezapopadlji-va — vendar lepa vera!" In zaječala so težka ječina vrata in strežnik je odšel. "Gospod Jezus, če si res Bog, daj še meni spoznati resnico!" je mrmral pogan in počasi šel iz zaduhlega prostora podzemeljskih ječ. "Moliva zanj! da dobi milost še on! Ni več daleč od resnice!" "Marcela, darujva trpljenje današnjega dne za njega!" "Dobro!" Sklonila sta se vsak v svoj kot in se kmalu zatopila v globoko molitev. Kmalu sti se dve srci dvignili iz temne težke ječe proti Bogu. Ustnice so nekaj časa šepetale vroče molitve. Slednjič pa sti se dve duši tako vtopili v sladek pogovor z dobrim Očetom, večim Bogom, da telesi nisti več čutili težkih spon in trdega kamena, na katerem sta klečala. Nebeška radost in blaženost je zasijala na obrazih obeh: srce se je naslajalo ob Najsvetejšemu srcu, ljubezni žejna duša je pila v velikih požirkih iz večne ljubezni — v sladkem zamaknenju. "O, kako si sladek, Gospod, tistim, ■ ki te ljubijo, so šepetale ustnice Marceli-ne. In ječa so bila nebesa--- (Dalje prih.) Socijalna revolucija. K. (Dalje.) DEČI "dohtarji", ki hočejo zdraviti človeštvo in ki tolikanj ponujajo svoje "arcnije" po rdečih listih, so v resnici sami "padarji", izkoriščevalci, katerim gre pri vsem socijalizmu, e-dino — predvsem le za — žep. Toda, to velja le o naših kolovodjih, o rdečih "prvakih", o Chicaških učenjakih in apostolih slovenskega rdečkarstva. Ti kričači so pa premotili tudi veliko drugače poštenih mož, ki pa niso zavedni dovolj, da bi pregledali to rdečo reklamo, da bi vsake "arcnije" sami preiskali, ali so to res zdravila, ali je pa samo malo "sladkorja", pa pomešenega med same zmote, da, celo med strup in da temu kričaču ne gre za korist delavstva, temveč mu diše samo delavski tolarče-ki. Imamo po slovenskih naselbinah tudi mož, ki so drugače pametni možje, pa so socijalisti. O teh sedaj še ne govorimo. Ti možje vidijo razne krivice, katere trpi delavstvo, vidijo, kako bogataši stiskajo delavca, kako ga smatrajo še za manj, kakor kolesce svojega stroja in ti resno mislijo na to, kako bi pomagali zboljšati te nezdrave razmere. In ker socijalizem najbolj kriči in ravno te nezdrave razmere spretno porabi za svojo reklamo, pa se mu dajo premotiti. Ti mo- žje pa resno mislijo samo v začetku, dokler se o socijalizmu kaj več ne pouče. Ako je delavec le malo zaveden in zasleduje kot trezen mož socijalistiško gibanje, bo kmalu spoznal v lepih besedah, v ovčji obleki kremplje. In še vsak tak mož se je kmalu s studom in gnjusom obrnil proč od teh "socijalistov" — kot sleparjev. Socijalistov, ki bi proučili socijalizem in še ostali socijalisti, je jako malo ali pa nič. In pa poglejmo naše slovenske soci-jaliste! V marsikateri slovenski naselbini se je pisatelj teh vrstic sešel z rojakom, ki je trdil o sebi, da je socijalist. Prebiral in proučaval je tudi slovenske rdeče časopise, liste, knjige, brošurice in sploh vse, kar so naši ta-rdeči tekom zadnjih 10 let izdali v slovenščini. Iskal je slike slovenskega socijalista, iskal je odgovor na vprašanja: kdo pa so pravzaprav naši slovenski ta-rdeči? Ali so to pametni trezni slovenski . možje, ki so že preboleli neumna leta? Ki so vsled svojega treznega in pametnega mišljenja prišli do rdečega prepri-. čanja? Zasledoval je njih zasebno življenje, njih družinsko življenje. Ali so to možje, ki so varčni, ki so si tu v Ameriki zboljšali svoje stanje, ki so dobri zakonski možje svojih žena, skrbni in ljubeči očetje svojih otročičkov. Skratka, kdo so ti naši ta rdeči ? To preiskovanje ni bilo težko. Kot urednik lista, še bolj pa kot dolgoletni misijonar po različnejših slovenskih naselbinah, imel je dovolj prilike za to preiskovanje. In sad tega preiskovanja? Žalosten je! Ako sloni že ves socijalizem na mnogih in velikih zmotah, ha marsikaki utopiji, t. j. misli, ki je neizpeljiva, neumna, velja pa zlasti to o slovenskem socija-1 i stu. Kaj razume naš slovenski socijalist pod socijalizmom ? Poglavitna zahteva, t. j. rdeči krst, je "odpad od vere". Kdor hoče biti socijalist, mora najprej znati črez "farje" zabavljati, ne sme v cerkev hoditi, doma ne sme več pustiti da bi se molilo sploh. Drugo, kar se zahteva, da je kdo socijalist, je: da zna kleti, da pridno hodi po saloonih, da se vlači cele noči okrog, da je velikrat pijan. Tretje, da ima rdeče liste v hiši, da spada v rdeča društva in v rdeče jed-note. Kajti on je sedaj nekaj več — rdeč-kar. Kaj mislite, da je to kar tako? On že zna izreči besedo "socijalizem", zna zabavljati črez vero, 011 je svobodomiseln! In to ni kar si bodi! Četrto, kar pa ni tako važno, je, da voli za socijalistično stranko. Peto in zadnje je, da zna črez kapitaliste zabavljati. To je pa tudi ves nauk slovenskega so-cijalizma. Rerite rdeče liste, berite rdeče publikacije, berite dopise. Vera pa vera, "far", pa "far", "papež", pa "papež", to je vedno in povsod samo eno in isto. Za rešitev socijalizma je na pr. velikanske Važnosti brošurica "Škof proti župniku", "Vo-diška Johanca", "cvetke iz papeževih stranišč". — To so najvažnejši in najglavne'j-ši nauki in učne knjige slovenskega socijalizma. In življenje po teh naukih? — Kakor-šen nauk, taki sadovi nauka. O teh žalostnih sadovih, katere je začel zadnja leta saditi slovenski socijalizem med našimi slovenskimi Amerikan-ci, pa raje molčimo. Rečemo samo: rojak, saj sam vidiš, ako nisi sam rdeč, ako si pa rdeč, pa sam skušaš, čemu pa še boš. Te sadove še-le slikati ni potreba! Vidimo jih in čutijo jih tisočeri in sicer s solznimi očmi jih gledamo, oni, ki jih čutijo, jih čutijo pa z obupom in bedo. Globoko je padlo naše ljudstvo, globoko. Tisoče slabo vzgojenih pokvarjenih otroči-čev, tisoče slabih mater, to so — ti sadovi slovenskega socializma. Sicer se skuša to bedo in gorje zakriti s plesi, zabavami, s pijančevanjem. Toda zastonj. "Kopala bi se lahko v solzah, katere sem že prelila tu v Ameriki" — te besede ene take matere, žene rdečkarjeve, žrtve socijalizma povedo lepo, povedo jasno, povedo vse, kako je med nami, kakšni so sadovi našega socijalizma. Zato pa poglej, slovenski delavec, te može, ki razširjajo socijalizem po tvoji naselbini, glej pa tudi sadove, katere ti nauki rode, pa primerjaj vse to z našimi izvajanji, potem pa sodi sam. Z Bogom in Marijo za narod. I I I I I I I 1111111 i m Republikansko Slovensko Združenje iz Chicaga piše v svojem pozivu na ameriške Slovence med drugim tudi sledeče : "Tisti katoliški Slovenec, ki se ne bo hotel pridružiti našemu gibanju iz edinega uzroka, ker je v odboru Kristanovo i-me, je največji sovražnik naroda in njega bodočnosti. "Upamo, da bo kmalu prišel čas, ko bodo tudi slovenski duhovniki v naši scedi. Njih prihod bomo z veseljem pozdravili. Vsak pa, ki bi radi duhovnikov ne hotel pristopiti v naš krog, je na isti način neumen in omejen, kot smo rekli v prej-šnem slučaju". Čutimo se dolžnih, da damo odgovor na ta poziv in da pojasnimo stališče svoje, ki je objednem stališče velike večine slovenske ameriške duhovščine in slovenskih zavednih katoliških lajikov. Stvar, za katero pri tem Združenju gre, je v resnici tako velikanske važnosti, da je to stvar vsakega pristnega zavednega slovenskega srca. Kdo pač ne ljubi teh slovenskih gričkov in dolinic, okrašenih z mičnimi belimi biseri — slovenskimi cerkvicami — kjer nam je tekla naša zibeljka, kjer so odmevale mile slovenske pesmice, kjer stoji mila hišica očetova. Komu bi toraj bilo vsejedno kaj se s to lepo našo zemljo zgodi po vojski? Katero pristno slovensko srce ne želi pomagati, žrtvovati, delovati, da se to zemljo ohrani našemu narodu, da se grobovi naših očetov ne oskrunijo s tujo govorico in tujo peto? Zato smo prepričanja, da naših 4500 naročnikov pričakuje od nas, da jim pojasnimo, kako in kaj mi mislimo glede tega. 1. Glede misli Združenja smo popolnoma prepričanja, kakor ga je izrazil naš predsednik Dr. J. Seliškar v lepih besedah, ko je rekel o Združenju: "Ideja je lepa in vsi smo za njo. Samo druščina se nam nič kaj ne dopade". In to je resnica! Vsi smo za združenje vseh slovenskih pokrajin v eno celoto, vsi smo za to, da se vsi jugoslovanski narodi združijo skupaj v eno celoto, vsi smo za to, da se vsi ti narodi združijo v avtonomno republiko, v združene države Jugoslovanske, vsi smo zato, da se da vsem tem narodom popolna verska, jezikovna in gospodarska svoboda. Da glede ideje, glede misli smo vsi katoliški duhovniki in lajiki enih misli in enega prepričanja. Naše prepričanje je izrazil že pred dvemi leti naš sveti oče, ko je rekel: da je trajen mir mogoč samo na podlagi pravičnosti in enakopravnosti vseh narodov, malih ravno tako, kakor velikih. Če je kdo majhen ima popolnoma iste pravice do življenja in zraka in prostorčka na solncu in ko-ščeka kruha, kakor jih ima velikan. Toraj glede ideje same smo že v veliki večini vsi Slovenci združeni. Le malo ie še nezavednežev, ki bi silili še dalje pod nemško ali mažarsko ali laško peto. Toraj "ideja je lepa in vsi smo za njo". 2. Toda: "druščina se nam ne dopade." Tajnik združenja nas s kolom sili v njih združenja in nas naravnost nažene, da Š1110 "največji sovražniki naroda in njegove bodočnosti", da smo "neumni in o-mejeni", ako se ne uklonimo brezpogojno in ne stopimo pod njih vodstvo. Mi pa protestiramo proti tem besedam ! Rekli smo, da smo glede ideje same popolnoma njih misli, da je nas vseh srčna želja, da bi se res dosegli enkrat že lepši dnevi svobode in neodvisnosti za naš narod, da bi naš bedni narod nehal biti suženj in hlapec, "sclave", kakor ga I-talijani popravici imenujejo. Protestiramo proti temu, da bi se nas imenovalo največje sovražnike naroda in njega bodočnosti, ako se ne podamo možem, katerim ne zaupamo, o katerih imamo dovolj uz-roka sumiti, da nimajo čistih namenov in o katerih smo prepričanja, da bodo stvari in narodu več škodili, kakor pa koristili. Povemo pa naravnost: da noben zaveden slovenski katoliški lajik ne bo prišel v vaše vrste, dokler ostane Združenje kakor-šno je danes in sicer edino iz uzrolca, "ker se nam druščina ne dopade", pa nas radi tega imenujte in zmerjajte, da smo "največji sovražniki naroda", da "smo neumni in omejeni" ali kakor hočete. Uzroki za' to so pa med drugimi mnogimi sledeči: a) imenujemo najprej kot najmanj važen uzrok smrtno sovraštvo, katerega i-majo nekateri možje odbora do nas, katoliških lajikov in duhovnikov. Berite njih liste, njih izjave. Vse cili in meri le na eno: pobijte vse farje in vse katoliško zavedne može. Povejte nam, ali je mogoče pričakovati kake pravičnosti, kake nepristranske sodbe od fanatika, ka-koršen je Konda, ko je ž njim pameten in logičen pogovor sploh nemogoč, ko iz njega govori samo satansko sovraštvo, do vsega kar je nam svetega in dragega, ki bi danes nas vse poslal pod gilotino, ko bi imel oblast? V jugoslovanski republiki ste se izjavili, da ste za versko svobodo, t. j. da sme vsakdo biti tudi katolik, ako hoče biti, da sme vsak mladenič postati tudi katoliški duhovnik in si svoj ovratnik zadaj zapeti, ako tako hoče in da ima kot tak popolnoma iste pravice kakor jih ima kak rdečkar ali protiverec. Ali pa moremo verjeti 11a to versko svobodo, ko pa vidimo, da si jo vi tolmačite drugače, namreč, da sine kdo biti vse, kar hoče, samo katoličan ne, še manj katoliški duhovnik, ali nikakor pa ne redovnik ali sestra. Povejte, možje, ali bi vi zaupali takemu možu, da v resnici dobro z vami misli, kvec. Cleveland, O. Darovi za list. Cleveland Ohio: Miss Katarina Kuhel $5.00 Mrs. Mary Vrhovec 50c., Mrs. Agnes Schniuck QOC. Forest City, Pa.: Mrs. Mary Šivic $1.00, Mrs. Maria Švigel $1.00, Mrs. Katarina Biček 40c.