tomaž križnar 3d studio viz tnt uporabna orodja Vsako delo, tudi na računalniku, poteka po nekem ustvarjalnem postopku. Pravzaprav je tudi pisanje spisa podobno računalniškemu programu, saj mora imeti »glavo in rep«. Seveda ta proces ni vedno tekoč. Včasih se vrnemo kakšen korak nazaj, da gremo lahko dva naprej. Programerji VIZ-a in MAX-a se tega zavedajo. V programa so vgradili kar nekaj orodij, ki nam omogočajo hiter prehod med različnimi fazami v obdelavi dnevno upodobitev, je čas, da shranimo trenutne nasta- vitve scene. Po izboru ukaza se odpre pogovorno okno Manage Scene States, kjer izberemo gumb Save. Odpre se novo okno Save Scene State, kjer vpišemo ime tre- nutnega stanja in s spodnjega seznama izberemo, katere nastavitve scene želimo shraniti (npr scena_DAN). info KLIK 82 je v celoti stiskan na papirju Claro Silk in sicer: notranjost: Claro Silk 115 gr/m2 ovitek Claro Silk 200 gr/m2 Proizvajalec: M-real www.m-real.com Prodajalec: Map d.o.o. Ljubljana scene. 1 | V članku bodo predstavljeni ukazi za nadzor in shranjevanje ter kasnejšo obnovo trenutnega stanja v sceni. V obstoječi sceni bomo pripravili več možnosti osvetlitve in jih shranili za kasnejšo hitro zamenjavo. Edit/Hold Z ukazom Hold zadržimo celotno stanje scene, od objektov do materialov, animacij v sceni itd. Ukaz trenutno stanje scene shrani v lastno datoteko, ki je samo ena. Torej lahko hranimo le stanje ene scene naenkrat. Edit/Fetch Z ukazom Fetch vrnemo stanje scene, kot je bilo v tre 2 | Zdaj spremenimo stanje luči. Vključimo vse luči Spot in luč Omni, ki jo uporabljamo za učinek sijaja okrog meseca, ter izključimo luč Direct, ki nam je predstavljala sonce. Po- leg tega v pogovornem oknu zamenjajmo Environment ozadje/Background za temnejše in malenkost povečajmo ambientalno osvetlitev. Izdelamo testno upodobitev in če je vse v redu, ponovimo postopek shranjevanja stanja scene – Manage Scene States. Shranili smo obe sceni, dnevno in nočno. Zdaj enostavno nutku izvedbe ukaza Hold. V praksi je pametno uporabiti ta ukaz vedno, preden se podamo na »neznano ozemlje«. Vendar, pozor. Pri uporabi obeh ukazov bodite skrajno previdni. Zakaj? 1. Ko izvedete ukaz Fetch in se obnovi s Hold zadržana scena, ni več ukaza Undo. Torej pomislite, kaj ste nazadnje shranili z ukazom Hold. 2. Ukaz Fetch ima varovalko in vas vpraša, ali res želite povrniti stanje, shranjeno z ukazom Hold. Ukaz Hold pa te varovalke na žalost nima. Težava nastane, ker sta ukaza v zavesnem meniju Edit eden nad drugim. Če na primer želite izbrati Fetch, pa ste v naglici kliknili na Hold, ste izgubili staro stanje, ki ste ga hoteli vrniti. To se zgodi tudi v boljših družinah. Tools/Manage Scene States … Sceno najprej opremimo z lučmi, ki jih bomo potrebovali za dnevno in nočno osvetlitev. Za dnevno osvetlitev zadostuje luč Direct, ki nima upadanja z oddaljenostjo (simulacija sonca), za nočno pa bomo pripravili več luči Spot, ki bodo predstavljale reflektorje, ki osvetljujejo različne dele gradu. Poleg tega pripravimo dve ozadji. Svetlo za dnevne renderinge in temno za nočne. Obe ozadji sta pripravljeni v Material Editorju kot Mapa Gradient. Najprej pripravimo sceno za dnevni rendering. Ugasnjene so vse luči Spot, ozadje pa je svetlo. Ko smo naredili prehajamo med njima tako, da izberemo shranjeno stanje scene in nato ukaz Restore. Še nasvet Pri nadzoru luči si lahko pomagate z orodjem Light Lister, ki ga prav tako najdete v zavesnem meniju Tools. Tu lahko spremenite lastnosti več lučem hkrati. Enostavna metoda za shranjevanje trenutnega stanja je tudi ukaz Save As … Nič ne bo škodilo, če boste poleg vsega uporabljali še ta ukaz. oktober 53