T-tdMif kt novlct. La&l samostoJneteT. V nKmetijskem listu" due Z- oktobra št. 41 trdijo samostojneži, da so odpravili odprentne izkaznice, ki so ovirale kmetske prebival stvo pri proraetu s kmetskimi pridelki. V izjavi urednižtva pa beremo, da si Mrmolja lasti zaslugo, da je posredoval in dosegel v avgustovi krizi izvoz sadja na Dunaj in Bavarsko. .Vse to je kratkomalo le laž! Oboje so dosegli naši poslanci, ki so v ozki zvezi s trgovskiia ministrom Ninčičem; posebej bodo 0 tera laliko poročali poslanci Vesenjak, Pišek in Hobnjec . Mrmolja in par drugih je prišlo kot deputacija v Becgrad, ko je bila zadeva že po posredovariju našib poslancev sklenjena. Dostaviti še moramo, da je bilo »otrebno tudi v ministrskem svetu razprav in tam je naS voditelj dr. Korošec po Svoji stari navadi SCitil ia zagovarjal kmetske koristi, osobito svojih ožjih rorJkov-sadjarjev iz SlovenskiH goric. Mnnolja ne more pozabiti na beograjsko enketo in ministra dr. Poljaka. Naš poslanec kmet Brodar je dovolj jasno dokazal, koliko je Mrmolja s svojim nastopom in s svojim bvalisanjem 0 velikanskih doJ-odkih Škodoval našim kmetom. Trdil je namreč, da ima Stajerski kmet 30.000 K Cistega dohodka na zemijišdu 5 ba. Na podlagi teh in sliftiiih izjav se je odmeril našim ljudem osebnodobodninski davek. Ce niso mogli priznati takih velikanskih dohodkov, ker jibi v resnici ni bilo, so davčni uradniki ali očito ali pa v svojem mišljenju dolžiK kmeta laži, češ, saj ie Mrmolja sam povedal, y kakem blagostanju živi pri na3 fonet. To je prvo. Drugo pri tej anketi je Mrmoljevo ožje znanstvo z bivšim demokratskim ministrom-milijonarjem dr. Poljakom. Dr. Poljak je delal tako na kosmato, da ga sedaj celo bankirski demokratje no npajo kandidiraii. Advokatska ,,Nova doba" si ie zastavila nalogo, da zdaj v volilnem boju posebno in po načrtu napada duhovščino. Mi ne bomo branili duhovščine. Vpra sSamo saino liberaine advokate krog ,,Nove dobe" : Koliko kmotov so že pognali na boben brezvestni Ii. beralni advokatje? In: Ali morete imenovati le enega duhovnika, ki je spravil kakoga kmeta na nič? Drup vprašanje: Kdo je na Slovenskem z Rajf ajzenovimi posojilnieami rešil na stotine kmetov in manjših posestnikov iz krempljev oderuliov, kojih. potomci se skrivajo pod okriljem Samostojne in de^nokratske stranke? Ali ne slovenski duhovniki, ki so od leta 1907 s pomofijo Zadriižne zveze ustanovili na Spodnještajerskem nad 120 kmetskili posojilnic in za- drug? Tretje vprašanje: Kdo je desetletja branil pro t\ nemškemu navalu slovensko mejo na Stajerskem in Koroškem? Kdo vztraja zdaj v neodrešeni domovini, na Priinorskem in tolaži naše rojake v laški sužnosti? Ali ne zopet slovenski duhovniki? Kdo je med vojsko Ijudstvu brezplačno pisal razne prošnje? Kdo je brezplačno pisal za naše ljudi pisma vojnlim ujetnikom? AU ne naši duhovniki? Kdo je braml in re Sil Prekmurje? Ali ne župnik Ktekl doma in bogoslo Tnii profesor drt Slavič v Parizu? Zakaj so tudi li beralei leta 1918 z nami vred slavili in pozdravljali dr Korošca kot prvoboritelja za Jugoslavijo? Koga pa so Nemci leta 1914 najboli zapirali in pretepali In opljuvali? Ali ne slovonskih duhovnikov, ki so iih poznali, da delujejo za slovensko ljudstvo in mu bo čejo ohraniti slovenski materni jezik? Ali pa je bil zaradi narodnosti leta 1914 zaprt tudl gospod Spin idler ali Lešničar ali dr. Kukovec? Mi nismo nikdar ni6 slišali ne čitali 0 tem. In zdaj oftitajo tl I|udj3 slovenskim duhovnikom, da niso narodni! Resnlca 0 Skoforih najemnikih. Na umazana in Iažnjiva obrekovanja v ,,Enakosti" je meni kakor zastopniku škofijskega posestva Betnave skoro nepctrebno odgovarjati, ker je vsak razumen človek lahko sani sprevidel, kakšne namene so sooijalisti s tem zasledovali. nEnakost" se opira na lažnjive in nesramne vesti, ki jih dobiva od Ijudi najslabše vrste, ter hofie s tem pridobiti novih pristašev, kar se mu pa gotovo ne bo v veliki meri posrečilo. Po mojem rnnenju/ je Se dovolj ljudi med kmeti in posestniki, ki Lkih opravljanj ne vpoSlevajo, dokler niso 0 tem tuidi popolnoma preprifiani. Kar se tičo najemnice Mar'je PotoCnik in Antonije Muršec, bi gg. pri ,,EnakoBti" svetoval, da stopijo sami z njiraa v stik, potem bi spoznali takoj, s kakimi ljudmi da imajo opraviti, in kako bi oni z njimi kmetska dela opravljali. Zanirravo bi biln izvedoli, zaka- ti dve stranki pri tolikem pomanjkanju delavnih moei nikjer no moreta dobiti dela in zakaj se jih vsa okolica kot delamržnih ljiidi brani. Marija PotoCnlk je stopila tukaj na potilagi pis- niene pogodbe v službo dn« 16. aprila letoSnjega leta, ja še danes tukaj in uživa svoje pristojbine, t. j. stauovanje, kurjavo, polje iii vrt, kakor tudi paSnik za svojq živino in je bila do danes na školiiskem pos&slvu zavsem 23 in en pol dneva na delu, pa ne brezplaSno, ampak proti odškodnini. Njeno plačilo gotovo iii i>ilo nič slabše, kakor je to pri dmgih okoliškib pasestnikih v navadi, ker je prejela razven že omenjenih pristojbin za svoje delo na dan še 3 K in hra- no z vsemi svojimi otroci, ki pa niso delali nifcesar I 'ri tem je pa delala na posestvu s svojimi razposa jsnimi otroci Se veliko škodo. Ker ni izpolnila pogodba in Je dražila druge najemnike ter bila slabega ved»nja, je bilo oskrbništvo primorano jo odpustiti. O najemnUcu Muršeou sledeče: Alojz Muršec in njegov sm Franc sta bila v službi tukaj letos od 25. febru brja t. 1. Dobivala sta skupno s postranskimi dohodki 140 K mesefino in celo preskrbo z ženo in otrokom. llazven tega sta imefa presto stanovanje (a ne luk ').io), prosto kurjavo, brezplačno polje in vrt ter mleko po znižani ceni. Ce je bila žena na delu, je dobivala še 3 K dnevno. MurSec je živel s svojo Ženo v vednem prepiru in se je vefikrat izjavil, da jo bo zaf.ustil in bi bil vesel, 6e bi umrla. Vsled tega in ra(II tatvin« dveh' vreC ovsa, ki jo je izvršil njegov sin, je Muršeo dne 9. avgusta t. 1. svojo službo brez odpovedi zapustil. Kar se tiče njegove hčerke, ie ta živela brez vse vzgoje in nadzorovanja ter se je klatila okrog z nemoraliCnimi ženskami, da so že sosedje oskrbništvo na njo opozarjali. Muršec je zapustil ženQ in otroka v stanovanju in stopil sam v drugo službo. Od strani pskrbnišlva posestva Betnava je bilo sianovanje žeui na tri tedne odpovedano in je bil tu•V Alojzij Muršec potom obfiinskega urada opozorjen, da naj se drži pogodbe ali pa stanovanje tekom 14 dmi ieprazni. Ker pa tej zahtevi ni ugodil, oskrbništvo pa rabi stanovanje za druge najemnike, so sta novanje občinski organi izpraznili. Trditev, da je bil občinski sluga po ekonomu podkupljen, bo pa imela sodojjske posledice. Vprašam sedaj gg. zašfiitnike deJamržnih ljudi: Ali je oslcrbništvo posestva Betnave samo zato tukaj, da najdejo taki ljudje zastonj sta\ anje, kurjavo in zemljo? Morebiti lahko ti zašfiitniki sami vzamejo take ljudi v svojo oskrbo? Sicer pa ;^em zvedel slučajno za ta obrekovanja, ker na ta uiriazani list nisem naročen in ga tudi ne čitam, da bi se mogel vedno opraviCevati. Priporočam tem gg. z-as-^itnikom, da se 0 Muršecu in njegovem delu infor lairajfl natančneje pri njegovem preišiijem delodajaV on, oskrbništvu Rogoza, ako meni ne verjamejo. — Al. Lešnik, oskrbnik. Harraonikafabrikant Vinko Slmonlč. Fara Sv. Urbana pri Ptuju je tako srečna, da je dala svetu uovega veleuma, modrijana Vinka Simoni^. V Vintarovskem vrhu stoji revna bajtica, ki hrani v sebi ta osmi čudež sveta, Do sedaj se je le malo slišalo in govorilo 0 njegovih zmožnostih; samo enkrat je prinesel ,,Slov, Gospodar" kratko notico, da je šel dragi Vinko med samostoineže, pa Še takrat so mnogi po pomoti mjislili na drugega Vlnka Simonič, ki stauuje tudi v urbanski fari in ima po nesreči isto ime kakor naš ljubi Vinko v Vlntarovskem vrbu, pa je samo v 6ast sv. Urbanu. Tako malo je široki svet po znal vintarovskega Vinkota. Vedeli smo pač, da iz deluje razne harmonike, da si pastirji z njimi pre ganjajo dolg čas na paši; ponujal j,i"b. je tudi v listih. 6b Času vojske se ]e Vinko vrgel na druge stro ke, začel \e izdelovati karbidne svetilke in jili Je celo priporofial v klerikalnem koledarju Družbe gv, Mo iiorja. Zdaj pa, ko je potihnil bojni grom, je začutil Vinko v sebi naenkrat drug. vojai\poklic in zasedel je bojevitega belca in vzelv roke bojno zastavo, postal je agitator ala priganjač Samostojne kmetijske stranke. Sam general Mermolja iz slavne Vertojbe ga je v Ljubljani potrdil za novo, tako častno službo in mu nakazal primerno krasno plačo. In tako roma zdaj bojeviti Vinko po vseh občinah Slovenskih gorio in vabi in kliče skupaj bivš© štajercijance in liberalce, da jim pokaže ,,Samostojna"' nebesa!, kjer iim bodo kar pečeni piščanci in praženi ptirani padali v usta, Samo, kdo jih bo dal? Ali Simonič? On jih sam nima. Mi se ne čudimo gibčnosti in jezifinOBti odpo slanca Vmkota, vsaj ne dela zastonj, vsaj je dobro plačan za vsako stopinjo — kaj n'e, dragi Vinko? Mi se čudimo samo slaboumnosti in kratkovidnosti tistih backov, ki nimajo niti toliko samostojnega spoznanja, da bi spoznali, da je vso Simoničevo delo lo laž in Mnavščina, le'lov po labkem boljšem zaslužku, in se mu zato vsedejo na limanice. Kar gre za njim, to so ali Ijudje, ki so bili že prej kot liberalci sovražniki vsake kršCanske misli in so to ostali tudi zdaj, ali pa nerazsodni duševni roveži, ki prej niso vedeli, zaka] so bili štajercijanci, in tudi zdaj ne vejo, zakaj so samostojneži. To je množica tistih^ ki ničešar ne berejo in ničesar ne mislijo in zato ne razlo6u/3jo, kaj je belo in kaj je črno; podobni so možakarju, ki ]e prišel v kapelo počastit sv. nadangela Mihaela, pa je })rižgal svečo Luciferu. Na eni strani zidajo Bogu kapele, stavljajo križe, ho6e]o biti verni kristijani, na drugi strani pa se zapišejo hudiču, ker jim obljublja: Vse ti bom dal, cenejši sladkor, koruzo, sol, življenje brez davkov in križev, po ceni se boš vozll po železnici, samo dra. Korošca zapusti in n]egovo Kmetsko zv"ezo, tcr moli mene, samostojnega Boga! In backi odpirajo oči in usjta, poslušajo in pravijo: Lepo bo tam v samostojnem raju — in se zapišejo Samostojni. Reveži no premisliio posledio, kak*;r jih ni premislila Eva. pod drevesom. Zato tudi zdaj plešo;o, kakor jim godo Simoničova harraonika; zato liodijo zdaj za Vlnkotom, da Jim spoji ali skupaj zlot-r njihovc poSene butice. Nenki siromaki so, pogolt iie]o, kar jim kdo položi na iczik. Kar Je pa resnifiao kinetskeya, ima svoj kinetski Bst, svojega Tako se je manilestacijsko zborovanje spreaaenflo « domonstracije po mariborskih ulicah.. Mi obžftlujemo, da se je to zgodilo, ker zato bodo trpeli SloreBei na Koroškem in sploh v Avstriji.