Slovenski Izhaja enkrat v mescu. Velja 4 gold. av. velj. na leto. Štev. 7. V Celovcu 15. julija 1880. XXIX. teeaj^ Pridiga za XI. pobinkoštno nedeljo. (Od dušnega gluhomutstva; M, T.) ^Pripeljejo mu gluhega in mutastega, in ga prosijo, da naj položi roko na-nj." (Mark. 7, 32.) V vod. Z začetka 33. leta svoje starosti se poda nag Zveličar iz Judeje preč, in gre proti Tiru in Sidonu, kjer je na ponižno in zaupljivo prošnjo neke ajdovske žene njeno od hudobe obsedeno in zelo nadle-govano hčer ozdravil. Naj bi pa Judov ne pohujšal in jim ne dal prilike, da je zato, ker se z neverniki peča, prelomljevavec njih postave, se je kmali spet nazaj v Galilejo vernil, in je spet hodil in učil po krajih Desetomestja. Nekega dne se, truden od hoje in učenja, na nekem hribu poleg Gerazenskega mestica usede. Zdaj mu začnejo iz mesta prinašati slepe, gluhe , mutaste , hrome in druge bolnike, kterim je vsem miloserčno pomagal, zakaj poslan je bil od Očeta na zemljo za zdravnika dušnih in telesnih bolečin. Zadnjič mu pripeljejo še tega gluhomutca, od kterega danešnje sv. evangelje govori, in prosijo za-nj, da bi roko na-nj položil in mu dodelil ljubega zdravja dar, ter nam pripoveduje, kako se je tudi njega usmilil, in ga po čudeži ozdravil. Ako toraj prigodbo sv. evangelja le količkaj premišljujemo, vidimo veliko skerb in ljubezen, ki so jo ljudje imeli s tem nesrečnim gluhomutcem. Komaj zvedo, da je Kristus v njih kraje prišel, berž ga pred nj peljejo, in za-nj govore, da bi ga ozdravil. Dasiravno je pa to usmiljenje do bližnjega vse hvale vredno, Slov. prijatelj. 19 vendar bi bilo za marsikterega izmed nas bolj koristno, če bi se z enako skerbjo na gluhomutstvo svoje duše oziral, ker je za-nj veliko hujša in nevarnejša bolezen memo telesnih bolehnost. Naša vest nam namreč v notranjem vedno govori, nam storjene pregrehe očita, in nas zavoljo njih svari in kaznuje; ali večidel smo na vse to njeno svarjenje gluhi. Zato vam bom danes od tega dušnega gluhomutstva še dalje govoril, in vam pokazal 1. da jeglas naše vesti med drugimi gnadami posebna milost božja, in da je zato 2. tisti, ki tega glasu ne posluša, posebnih kazen božjega maščevanja vreden. Božja pomoč! Razlaga. Kedar smo v svojih otročjih letih kakošno stvar zoper voljo in zapoved svojih staršev storili, pri tej priči smo se začeli bati, pred njih obličje priti. Eavno tako, človek, kedar zoper voljo in postavo božjo ravna, pri tej priči občuti v svojem notranjem neko skrivno svarjenje, ki mu ga dela njegova vest. V sredi svojega serca sliši nek glas, ki mu je vedno na ušesih, in mu pravi: „Ravnal si zoper svojo dolžnost, pred Bogom si šibe vreden. Tvoje življenje je mlačao; ti ne hodiš po poti kerščanske popolnamosti, po kteri te hoče gnada božja voditi; ti ne živiš tako, kakor je božja volja". To notranje svarjenje vesti, ki nas s takim ogovarjanjem v nepokoj spravlja, od kod pač izvira? Gotovo zamore le od Boga priti; zakaj znano nam je, da je Bog truplo pervega človeka stvaril, in mu od svojega duha vdihnil neumerjočo dušo; mu toraj ž njo vred vse njene zmožnosti in sprednosti, tedaj tudi glas vesti dodelil. In to nam spričuje pervi človek sam, ki se je po storjenem grehu Bogu hotel skriti, in kdo drug mu je povedal, da je božjo zapoved prelomil, kakor njegova vest? Zato Bog govori po kraljevem preroku, da naj njemu pripisujemo nepokoj vesti. „Jes sem, pravi (49, 21.) ki te bom kregal, in ti pred oči stavil tvoj greh." In zakaj je Bog to zelo, ki nas vedno pika, v naše serce položil, ali morebiti iz sovraštva? O kaj še! Storil je to iz dobrotljivosti in usmiljenja, storil iz skerbi za naše zveličanje in iz prevelike ljubezni, s ktero nas je po besedah sv. Janeza ljubil, preden smo ga bili mi ljubili. S tem nas hoče k pokori pregovoriti, in v ker-ščanski gorečnosti vneti; on hoče tako rekoč naše serce po sili spremeniti. Glas naše vesti toraj od Boga vzhaja, in je, kakor sem rekel, posebna milost božja. Zakaj ravno glas vesti je med vsemi goadami, ki jih prejemamo, edina, ki je vselej stanovitna, in nam vseskozi najbližej. Bes je, da kakošne druge gnade človekovo serce hujše napadejo, toda, ker spet hitro minejo, nas tudi le za malo časa ginejo. Taka nagla in pretresljiva gnada je bil pri Savlju tisti glas, ki ga je grede v Damask, kamor se je iti namenil, da bi bil ondi kristjane povezal in jih v Jeruzalem peljal, z nebes slišal, rekoč: „ Savelj! Savelj! zakaj me preganjaš?" In pri tej priči je vprašal: Gospod! kaj hočeš da naj storim?" In ta gnada je iz Savlja, preganjavca Kristusove cerkve, storila tolikanj gorečega aposteljna sv. Pavlja. Po enaki nagli gnadi se je spreobernila Magdalena, Matevž, Cahej in drugi. Glas vesti pa nam je vedna in stanovitna gnada, ki nas skoraj nikoli ne zapusti, in po vseh krajih, kakor zvest prijatelj in svariven angelj varh, z nami hodi; gnada, ki celo zoper našo voljo v nas tišči, in ki se je nikjer znebiti ne moremo. Le premislimo človeka, ki je sužen svojega greha in hlapec svoje poželjivosti, kako mu vendar vest prigovarja po vseh krajih, ob vsakem času in pri sleherni priložnosti. Ce oberne svoje oči proti nebesom, mu vest pravi: Iz teh višav doli gleda Bog na tvoje dela; vžitek njega in njegovih lepih nebes ni zate, ampak le za pobožne, spokorne duše. Ce vidi pobožnega, pravičnega kristjana , se mu oglasi: O kako vse drugače živi ta memo mene! kakošen razloček, je med njim in menoj! Ce vidi očitno poznanega grešnika, se mu sili misel: „Poglej, kolikega zaničevanja je vreden pred ljudmi, in kolikega sovraštva pred Bogom; in ravno tak si ti sam pred svetom, ali vsaj v očeh božjih! Če ga kdo hvali, mu pravi: Kako vse drugače bi od tebe govoril, ako bi tvoje notranje poznal! Če sliši pripovedovati, kako lepa in zveličanska je ta ali una čednost, se mu oglasi: Joj mene, nesrečnega, ki od te lepote ni nič v meni! Z eno besedo: Njegova vest mu je povsod kakor glas neprenehoma vpijočega. Od tod pride, da taki ljudje, ki ne žive po svojih dolžnostih, tako radi veselja in kratkočasov iščejo. Oni beže sami pred seboj, da bi raztresenja našli in glasu vesti ne slišali. Tako se hišni gospodar, da očitanju svoje žene ali joku svojih lačnih otrok uide, s svojimi tovarši po kerčmah vlači, ker mu že vest nič več miru ne da; toda tudi tje ga vedno spremlja, kakor senca njegovega telesa. Nič mu ne pomaga, dobro jesti in piti, in židane volje biti. Vse njegovo veselje je prisiljeno in mu nič kaj ne gre od serca. Glas vesti mu greni vsako sladkost, glas vesti mu v kozarec veselja nataka žolča in grenkega pelina. — Če pa že pri veselicah ta červ vesti korenino kratkih časov tako globoko zajeda; kako potlej še le v britkostih in zopernostih do kervi grize! Poglejte brate Egiptovskega Jožefa! Ko v lakoti pridejo v Egipt, in so tatvine obdolženi ter v ječo verženi, takrat jim vest njih grozo-vitnost, da so Jožefa prodali, začne še le prav očitati in si pravijo med seb6: „Po pravici to terpimo , ker smo se pregrešili zoper svojega brata." Tako govori vest vsakemu. Kedar se nesreča za nesrečo na-nj vsipa, kedar ga Bog na tla podere in gredo vsi njegovi upi po vodi, mu pravi: to vse si s svojimi deli zaslužil; ti si se z Bogom, in Bog se je s teboj sperl; ti sam si si kriv vse svoje nesreče. Glas nage vesti je toraj posebna milost božja, ki ima pred drugimi gnadami to sprednost, da nas nikoli ne zapusti, temuč nam je vedno za petami v veselji in v žalosti, po noči in po dnevu, in temu je pripisati največ spreobernjenje grešnikov. 2. Ako jih je pa vklub tega vendar le še brez števila veliko, ki so gluhi na ta glas, in 3e tej mogočni in zmagovavni gnadi ustavljajo; vprašam, kaj imajo vendar taki od Boga pričakovati? Ali niso posebnih kazen vredni? Ali ne zasluži tak hlapec, ki ne le voljo svojega gospoda ve, ampak ga gospod sam še po drugi svoji družini na spolnovanje njegovih dolžnost večkrat opominja, — ali ne zasluži hujše tepen biti, kakor tisti, ki volje gospodove ni vedel in ga na njegove dolžnosti ni nihče opominjal ? Če je pa tak hlapec posebne ostrosti vreden, ima toraj tudi tisti kristjan, ki je oglušil na vse opominovanje svoje vesti, od Boga posebne šibe pričakovati. In ta šiba za-nj je, da mu na božje pripuščenje vest nazadnje obmolči, in tako v tisto dušno temo in slepoto zajde, v kteri mu ni nikoli več mogoče spregledati in kdaj zveličanemu biti, in ki je toraj največa kazen božja. To je Bog grešnikom zažugal po preroku Ecehijelu, ko jim je rekel: Neverno ljudstvo! jes vidim, da si na glas, ki ti ga dajem slišati v tvojem sercu, zmiraj ušesa mašiš. Naj ti govorim in prigovarjam kolikor morem , nočeš me slišati. Li veš , kaj ti bom storil? „Odvzel ti bom svoje nagnjenje, in počival"; (Eceh. 16, 42.) to je: Nič več ti ne bom govoril po tvoji vesti, ne ti tvojih pregreh očital. Sicer res strašna, vendar pa pravična šiba božja. Zakaj če je gnada razdražene vesti med vsemi najstanovit-nejša in najdalej terpi; pa nas vendar le Bog celo po njej ne more pridobiti in zmagati, da bi se mu vdali; ali mar ni v takem sercu prav zastarana, globoko vkoreninjena in široko razraščena hudobija ? — Da, zdi se mi, da tak človek se prav na vso moč zoper Boga vzdiguje, kakor bi mu rekel: Gospod! kakor vidim, si sklenil, da se hočeš zoper mojo terdovratnost neprenehoma vojskovati; pa stori, kar hočeš, jes se ti ne podam. Če mi tudi nikoli, ne po noči, ne po dnevu, miru ne daš, vendar se ti ne dam iz svojega dušnega spanja predramiti, ne iz svojega oglušenja sklicati. Terkaj mi s svojimi gnadami na moje serce, dokler hočeš, ne pustim te notri; v njem zate ni prostora. — Tega sicer grešnik ne govori naravnost; vendar pa vse to do čerke spričujejo njegove dela. Takim najti primeren zgled, v kterem bodo svojo podobo videli, vam povem od cesarja Talenta. Ko se je bil krivovercem Arianom vdal, berž ukaže veliko katoljških cerkev zakleniti. V kazen tega mu pošlje Bog mogočnega sovražnika v njegove dežele. To zve nek puščavnik, Izač po imenu, in gre naravnost k cesarju, ter mu reče: „Ukaži zaperte katoljške cerkve odpreti, in zmaga je tvoja; če ne, bog mertev ostal." Cesar ga ima za neumnega, in gre dalje. Drugi dan spet puščavnik pred-nj stopi, in mu spet ravno to nesrečo oznanuje. Cesar ga le še ne posluša. Tretji dan stopi puščavnik še enkrat k njemu, in mu pravi: „ Ukazi zaperte ka-toljške cerkve odpreti, in zmaga je tvoja; če ne, boš mertev ostal." Na to cesarja jeza zgrabi, in ukaže ga v neko mlako vreči, da bi bil rešen pred nadležnežem. Po angeljih iz te mlake rešen, hiti puščavnik spet za armado, in se četerti dan spet pred Valenta prikaže, rekoč: Kaj si mar mislil, da bom v luži poginil? Še enkrat ti svetujem, ukaži zaklenjene katoljške cerkve odpreti, če ne, boš mertev ostal. Kdo bi mislil, da ga Valent vendar že ne bo poslušal? Pa nič manj, kot to: marveč ga ukaže zvezati in od straže zavarovati, rekoč, da ga bo z vojske pridši kaznoval po zasluženji. Pojdi, mu zaverne puščavnik, in če nazaj prideš, bodi prepričan, da ti Bog ni govoril po mojih ustih." - Tako gre Valent sovražniku naproti. Boj se začne, in res, — premagana je njegova armada. Cesar sam mora zbežati, in se v borni koči pod slamnato streho pred sovražniki skriti. Ko pa sovražniki to zved6, hišo zažg6, in cesar živ zgori v plamenu. — Ali ni večidelj danešnjih kristjanov Valentu podobnih ? O kolikrat jih pač Bog na enako vižo svari po pridigarjih in spovednikih, po boleznih in stiskah, po sreči in nesreči, in ko vse odjenja, jim govori še po njih vesti, in jih straši z večnim ognjem. Kedar pa poslednjič še glasu svoje vesti več ne poslušajo, pusti jih v tej slepoti nasproti tavati svojemu gotovemu in večnemu pogubljenju. Kaj ne, ako bi se Valent sodnji dan izgovarjal, da ni vedel, kaj Bog od njega hoče, ali ne bo puščavnik zoper njega pričal in ga osramotil? Kaj pa z grešnikom? Ali ga ne bodo pridigarji in spovedniki, starši in učeniki, da, posvečene zidovja božjih hiš, v kterih se je razlegala beseda življenja, pred sodnikom tožili, in ali ga ne bo še tam pekoča vest zbadala, da si je sam kriv večnega pogubljenja? Sklep. Zato, ljubi moji nikar ne oglušajmo na ta glas svoje vesti, po kterem nas Jezus, naš dobri pastir, kakor zgubljene ovce, nazaj k svoji čredi kliče. Prosimo ga, naj nas v naši terdovratnosti vsaj s to največo šibo ne udari, da bi nam po vesti govoriti nehal, in nam po njej še le spregovoril v plavžu peklenskega ognja, kjer červ vesti ne umerje vekomaj ne. Amen. Pridiga za XII. pobinkoštno nedeljo. (Od ljubezni do bližnjega; gov. J, A.) „To stori, in boš živel." (Luk. 10,28.) V vod. Kaj naj storim, da bom večno življenje zadobil? je vprašal učenik postave. Odgovor na to vprašanje je neizrečeno imeniten, ker tudi mi velike želje po večnem življenji imamo. In kteri je odgovor na to vprašanje V Odgovor je zlo kratek: „Ljubi"! Vsa umetnost zveličati se, obstoji tedaj v sami tej besedi: Ljubi! in ljubi sicer Boga in bližnjega, Boga črez vee, bližnjega kakor sam sebe. — Toraj ni težko v večno življenje iti. Saj ni nič lahkejšega, kakor je ljubezen. Saj je Bog vsakemu človeku ljubezen v serce položil. Vsak človek zamore in hoče ljubiti. Otrok kakor starček, revni kakor bogati, bolni kakor zdravi, neučeni kakor učeni, vsak zamore ljubiti. Postiti se, ubogajme dajati, nevtdne učiti, ali bolnike oskerbljevati ne more vsak, ljubiti pa zamore vsak. Najložej toraj večno življenje dosežemo z ljubeznijo. Boga ljubiti črez vse, bližnjega pa kakor sami sebe; ta dvojna ljubezen, kakor pravi sv. Bernard, ste tisti dve peruti, s kterima se moremo proti ne-besom povzdigniti. Desna peruta je ljubezen do Boga, leva peruta ljubezen do bližnjega; ljubezen do Boga brez ljubezni do bližnjega, ljubezen do bližnjega brez ljubezni do Boga, bila bi zmiraj le ena peruta; dve peruti, pa tudi enako močne peruti morate biti, zakaj če je ena preslaba ali ulomljena, se spet ni mogoče povzdigniti. Zato pravi Zveličar: Druga je pervi enaka. Da smo dolžni Boga črez vse ljubiti, to je bilo učeniku postave jasno; za to ni dalje vpraševal. Od ljubezni do bližnjega pa ni imel pravega zapopadka, zakaj vprašal je: Kdo je moj bližnji? Iz tega vprašanja vzame zdaj Zveličar priložnost razlagati, kdo je bližnji in kaj je ljubezen do bližnjega. •- Ker jih je tudi med kristjani dosti, ki nimajo jasnih zapopadkov od ljubezni do bližnjega, dozdeva se mi potrebno, od'ravno tega vam danes govoriti. Ljubezen do bližnjega, kakor sv. Avguštin prav lepo uči, ima tri stopinje. t. Perva stopinja je, na kteri svoje sorodovince ljubimo. 2. Druga stopinja, na kteri p tujce in neznane ljubimo. 3. Tretja in najviša stopinja, na kteri svoje sovražnike ljubimo. — Te tri stopinje ljubezni do bližnjega naj bodo zapo-padek našega premišljevanja. Razlaga. 1. Ni zadosti, da le sebe ljubimo, ampak tudi svojega bližnjega moramo ljubiti. Ljubezen, pravi sv. Gregor, kakor ogenj krog sebe sega. Kteri so pa naši bližnji, na kteri se ima naša ljubezen najpoprej raztegovati? Ti so, pravi dalje sv. Gregor, kteri so nam pomesu in po kervi vrodu. Ti so — po kervi — tvoji otroci, v oziru na zakonsko zavezo — tvoja žena, ali po rodbini tvoji bratje, tvoje sestre; ali pa so tvoji prijatlji, tvoji hišni, tvoji dobrotniki, tvoji znanci itd. Toda s to natorno ljubeznijo si še ne moremo večnega, nebeškega veselja pridobiti; zakaj ljubezen do bližnjega je dvojna: je natorna in čreznatorna; natorna ljubezen, k^era nam je že prirojena, in čreznatorna, ktero Bog zapoveduje. Če te, kteri so ti v rodu ali s kterimi si v kaki zvezi, le iz natorne ljubezni ljubiš, potlej tvoja ljubezen ni nobena čednost, zakaj taka ljubezen je tudi nespametnim živalim lastna; ž njo nezvenljivega venca večnega plačila ne moreš doseči, doseči ga zamoreš le s tisto ljubeznijo, ktero Bog zapoveduje; ta je čednost, iz ktere kakor prijeten cvet priraste večno zveličanje. Ljubite toraj, poslušavci moji! svojo sorodovino (žlahto) in svoje ljudi zavoljo Boga; potlej vaša ljubezen doseže višo stopinjo. Tako je ljubila svoje otroke Makabejska mati, tako je ljubila svoje otroke sv. Felicita, tako je ljubil svoje brate egiptovski Jožef, tako je ljubil svoje brate sv. Bernard , tako je ljubil svojo sestro sv. Frančišk Ksaverijan. S tako povišano ljubeznijo so si ti nebesa pridobili, ko so drugi s samo natorno ljubeznijo do svojih otrok, do svoje žlahte nebesa zgubili. — Pa prestopimo se na drugo stopinjo ljubezni do bližnega. 2. Tvoja ljubezen, nam kliče sv. Avguštin, se mora dalej razširjati; ne ljubite samo svojih ljudi, ljubite tudi p tuje in neznane; ljubite take, s kterimi niste v nobeni zvezi, kteri vam niso izročeni, kteri vam niso podložni. Ne ljubite samo tistih, kteri vas ljubijo, kteri vam dobro store, ali kteri vam še nič hudega storili niso. Nikar ne poprašujte dolgo: Kdo je ta? Nikar ne vprašujte : Iz kterega mesta, iz ktere dežele pride ? „Kerščanska ljubezen", pravi sv. Krizostom, „ objema celi svet; njene meje na tem svetu so le poslednje meje zemlje." O kako ginljiva je neka prigodba, ktera se je na Neapolitan-skem prigodila! Nek oče, ki je edino hčer imel, je bil na smertišče peljan. Čeravno smerti tako blizo, pa vendar nobenega znamenja spokornosti ni kazal, kako zlo ga je tudi duhoven, ki ga je spremljal, opominjal in prosil. — Bratovščina usmiljenosti je po stari navadi spremljevala nesrečnega; na poti je nek plemenitnik, ud te bratovščine, stopil k njemu, da ga pregovori, naj bi se spovedal; toda bilo je zastonj. — Plemenitnik, ki je imel obraz zagernjen, se mu poslednjič spoznati da, in ga prosi, naj mu vzrok njegove terdo-vratnosti razodene. Nesrečni odgovori: Vzrok moje terdovratnosti je neizmerna žalost, ker moram svojo hčer kakor zapuščeno, revno siroto zapustiti. Plemenitnik mu obljubi, da hoče on njegovi hčeri oče biti, in jo , kakor svojega otroka, oskerbeti. Zdaj je brezupni oče vpokojen; spokorne solze se mu vlijejo po njegovih licih, in z veliko žalostjo se spove svojih grehov, in umerje kot z Bogom spravljen kristjan. O velika ljubezen do neznanega! „Učite se kristjani," nas tako priserčno opominja sv. Avguštin, učite se ne samo svoje prijatlje, sorodnike in znance ljubiti, ampak tudi neznane z ljubeznijo sprejemati; da tisti, kteremu svojo hišo zaprete, ne bo Kristus sam." — Zdaj pa premislimo še tretjo stopinjo ljubezni do bližnjega! 3. Povdignite se, tako nas opominja sv. Avguštin, še na višo, ja na najvišo stopinjo ljubezni do bližnjega! Povzdignite se k ljubezni do sovražnikov! To hoče Bog, k temu nas priganja s svojim lastnim zgledom. On, kteri daje svojemu solncu sijati na dobre in hudobne, in dežiti na pravične in krivične (Mat. 5, 45.). To tirja Jezus Kristus: Ljubite svoje sovražnike, dobro jim storiti, kteri vas sovražijo, in molite za-nje, kteri vas preganjajo in obrekujejo. (Mat. 5, 44.) To je visoka, ja najviša stopinja ljubezni; ni se čuditi, da je neverniki niso mogli doseči. Ta stopinja je le za kristjane stavljena; to je, kakor pravi sv. Avguštin, le čednost kristjanov. Veste, ljubi moji kristjani! zakaj nas tako težko stane, tistega ljubiti, kteri nas sovraži, tistega blagosloviti, kteri nas preklinja, tistemu dobro storiti, kteri nam hudo stori. Mi si mislimo svojega bližnjega le samega na sebi, mi si ga ne mislimo v Bogu, njegovem Gospodu in stvarniku. Mislite si svojega bližnjega v sercu božjem, kteri hudo nad njim sovraži, pa ga ljubi, kakor čudovitno delo svojih rok, kteri ga ljubi kakor svojo podobo, kakor izvoljenega dediča svojega večnega kraljestva. Kako bi mogli temu, na kterega ima Bog posebno svojo ljubezen obernjeno, kaj hudega želeti? Kako bi vas moglo težko stati, ljubiti in dobro storiti duši, ktera je z vami v to poklicana, da bi enkrat skupaj kraljevali nad zvezdami na vekomaj. Ja, ko bi luč vere vašim dušnim očem svetila, potlej bi s sv. aposteljnom Pavljem vse svoje bližnje ugledali v Kristusovem sercu, ki jih z neskončno, neizrekljivo ljubeznijo ljubi (Fil. 1, 8.); vi bi jih ugledali v breznu ljubezni. — Dajte si toraj dopovedati, da sovraštvo , ki ga vaš sovražnik proti vam kaže, da krivice , s kterimi vas obklada, da to ne pride od Boga, to je le iztok človeške hudobije. Svetniki in pravi kristjani, ki so to resnico spoznali , so krivice svojih sovražnikov poterpežljivo prenašali; zakaj spoznali so , da njih sovražniki niso* druzega kakor šiba v božjih rokah, s ktero jih tepe. Veliko ljudi je pa tako oslepljenih, da ne obračajo svojih oči k Bogu, ampak se vzdigujejo le zoper svojega bližnjega, kteri jim kot sovražnik nasproti stopi; in ne pomislijo, da se zoper samega Boga vzdiguje, kteri se človeka posluži, da jih tepe. Med vsemi, kteri so pobožnemu Jobu nesreče oznanovali, ni bilo nobenega, kteri bi bil rekel: Bog je to storil; eden je dolžil Kaldejce, drugi Sabejce; ta je rekel, da je vihar to storil, uni da blisk; le Job je spoznal, od kod so njegove nadloge izvirale, ko je rekel: Gospod je vz3l; Gospodovo ime naj bo češčeno. (Job. 1,21.) Navdihnjeno od te misli, od te resnice se potolaži naše serce, in serčno prenaša nadloge, in zmiraj misli, da so mu od Gospoda kot kelih poslane, kteri, Če ravno grenek, je vendar zdravilen. O naj bi vam jes zdaj vse tiste svetnike našteti mogel, kteri so se v tej lepi čednosti, v ljubezni do sovražnikov, vadili, in so Kristusov zgled posnemali, kteri je še clo svojega smertnega sovražnika, Judeža Iškarijota, prijatlja imenoval: Prijatelj, čemu si prišel ? Kaj bom govoril od sv. Patricija? Derhal lahkomišljenih pa tudi razberzdanih mladenčev se je zbrala na cesti, in so mnogotere nerodnosti uganjali. Zdaj pride sv. Patricij po poti, in ko so ga od daleč spoznali, mislijo si: Tega hočemo za norca imeti! Eden zmed njih se vleže prek ceste, kakor da bi bil mertev, in drugi se obnašajo, kakor da bi žalovali. Ko se svetnik bliža, so vsi proti njemu tiščali, in eden za drugim žalostni tožili: „Mertev je, mertev !" Svetnik pa ves pokojen pravi: Res otroci, vi imate prav: mertev je! in gre skozi nje dalej, zakaj nobeden si ni upal mu kaj hudega storiti. Ko je pa memo odšel, so se mu za herbtom na glas posmehovati in zaničljivo govorili, da svetnik še živega od mertvega razločiti ne ve. Toda tovarš vendar ni vstal in ž njimi razgrajal, kakor so pričakovali, ampak je ležal nepremakljiv; in ko so k njemu stopili in ga vzdigniti hotli, je bil — merlič!--Zasramovavci zdaj niso imeli več veselja se smejati, vzroka pa dosti resnobno žalovati ; in k žalovanju po tovaršu se je pridružil strah in groza, kako jih bo svetnik še več kaznoval. „Nesimo", je poslednjič rekel eden zmed njih, „nesimo mertvo truplo tovarša k njegovim ljudem, da bojo solze njegove matere kakor rosa na-nj padale, in da bo molitev njegove sestre njegovo dušo k nebesom povzdignila." Ne tako, je rekel drugi, kakor je drevo padlo, tako naj leži, dokler svetnik zopet po poti pride, in do tistega časa tukaj čakajmo. In tako so storili; in tretji dan pri solnčnem izhodu so povzdignili svoje oči proti solncu; in glej s solnčnimi žarki pride tudi svetnik, in nad njim in okoli njega, kakor oblak, ptičice neba: seničica in košek, in drozeg in šinkovčik in tašica in slavčik, in vsi se glase in s svojim prijetnim petjem hvalijo Boga in njegovega svetnika. In golobčik se je vsedel na njegovo ramo, in dve ovčici beli kakor sneg s svojimi jagnjiči ste skakljale za njim in se stiskale k njemu. In zaničevavci so se sramovali, da so nespametne živali več pameti in zastopnosti kazale, kakor oni; in so se vergli pred svetnika na tla; ta odpusti razuzdanim zaničevavcem , in jim je lju-beznjivo rekel, da naj vstanejo in domu grejo in jim je svoj blagoslov dal; potem je šel svojo pot naprej. Mladenči pa so vstali, ž njimi tudi merlič, ki ga je sv. Patrici oživel, in so šli vsak na svoj dom. — O velika ljubezen sv. Patricija! Kaj bom rekel od sv. Bengarija, kteri je slepemu, ki ga je zmirjal in preklinjal, pogled dal? Kaj bom rekel od sv. Pavlja, mučenca, kteri je pod deželskim oblastnikom Firmilijanom k smerti obsojen bil? Ko mu je nekaj časa moliti dovoljeno bilo, molil je za sodnika, kteri ga je obsodil, in za rabeljna, kteri mu je imel glavo odsekati. Kaj bom rekel od sv. nune Marije od vnebovzetja. Karkoli se je tej svetnici vsaki dan hudega prigodilo , to je nesla k altarju, in je molila in prosila za tiste, kteri so jo žalili. Sklep. Ljubite toraj, ljubi kristjani, svojega bližnjega! Ljubite svojo žlahto! pa ne samo po natorno, ampak po čeznatorno; jes hočem reči zavoljo Boga. Ljubite tudi ptujce in neznane, da v njih ne bote Kristusa prezerli, kteri se je dostikrat v podobi siromaka prikazal, in je podeljeno miloščino z nebesi povernil. Povzdignite se pa tudi na najvišo stopinjo ljubezni do bližnjega; ljubite svoje sovražnike; in če bote to storili, potlej vas zagotovim, srečni bote na vse večne čase! Amen. Pridiga za veliki Šmaren. (Kdo se sme nadjati Marijne pomoči; gov, M. T.) „Reci jej tedaj, da naj mi pomaga!" (Luk. 10, 40.) V v o d. Nedolžni mladeneč Jožef bil je od svoje gospodinje osramo-tenja obdolžen, in zato veržen v ječo, v kteri je tri leta zdihoval. Prigodilo se je pa, da sta ravno v to ječo prišla kraljevi veliki točaj in veliki pek. O nekem jutru, ko Jožef kot njuni postrežnik k njima pride, ju vidi silno žalostna, ker sta imela sanje, ki jima jih pa nihče ni vedel razložiti. „Videl sem, pravi veliki točaj, pred seboj vinsko terto, na kteri so bile tri mladike, počasi poganjati, odcvesti in grozdje dozoreti, in imel sem Faraonovo kupo v svoji roci; tedaj sem vzel grozdja in ga ožel v kupo, ki sem jo deržal, in sem kupo podal Faraonu." (I. Mojz. 40, 9—11.) In Jožef mu odgovori, da te njegove sanje pomenjajo srečo, da bo namreč črez tri dni zopet na poprejšnjo stopnjo postavljen in bo zopet podajal kupo svojemu kralju. Zraven pa pristavi Jožef že prošnjo, rekoč: „Spomni se me, kedar ti bo dobro, in skaži mi milost," ter spomni kralja, da me reši iz te ječe." (40, 14.) Kristjani! tudi mi obhajamo danes čestiti in preveseli spomin, ko je bila Marija iz te revne doline solz povzdignjena v nebeško veselje. Vsi toraj, ki imamo Marijo česa prositi, imamo danes najlepšo priliko, predno se od nas poslovi, da pred njo pademo, in jo prosimo, kakor je Egiptovski Jožef prosil velikega točaja: „Ljuba naša mati, spomni se nas svojih otrok, kedar ti bo dobro"; to je, kedar prideš pred sedež svojega božjega Sina, reci mu, da naj nam pomaga." (Luk. 10, 40.) Eeci mu, da naj nas