Svoje pravice bodo uveljavili železničarji le z združeno močjo. Zavedajte se tega, trpini in organizirajte se vsi v USZJ Železničarji na branik! Delavstvo! Nastavljene! Vas pozivajo na solidarnost! Perfidnost uprave je dosegla višek in sedaj, ko ima moč v rokah, je izigrala železničarje, hoteč jih popolnoma uničiti. V lanskem zasedanju je vlada podaljšala nestalnost za nadaljna tri leta za vse državne nameščence in edino „Ujedinjeni savez^želez-ničarjev“ je dvignil takrat svoj glas in pozval vse državne nameščence in železničarje na plan v enotno fronto, da odbijemo ta naval reakcije, ki hoče uničiti ne samo uslužbencev, ampak tudi njih družine. Glas vpijočega v puščavi je ostal naš glas, državni nameščenci so se „vdali v svojo usodo“ z vsemi svojimi stanovskimi organizacijami, železničarske kategorijske organizacije v Sloveniji so kimale z glavo, češ, da za nas ni nevarnosti, nacionalno udruženje pa je dvignilo svoj glas ter izdalo rdeč letak, kričoč proti nam: „Hinavci, lažnjivci“ i. t. d.. Vse to je bilo aranžirano tako lepo, da o kaki enotni akciji vseh državnih uslužbencev ni bilo govora. Vlada se je zavedala, da so vkljub vsem udarcem železničarji še vedno avantgarda delavskega pokreta, zato jih je v ugodnem momentu ločila od drugih; ko pa je bil čas za obrambo zamujen, je uprava s kolom udarila po njih, rogajoč se jim: pa kaj naredite, če morete, sedaj ko ste osamljeni. Vladna večina bo sprejela zakon o podaljšanju nestalnosti za železničarje za nadaljna tri leta in omogočila na ta način vsem onim strankam, ki bodo v teh treh letih sledile v vladi, da redčijo železničarske vrste, reducirajo osobje, ugonabljajo družine, znižujejo place, a da obenem s tem popolnoma uničijo naš promet. Delavci! Ako je nestalnost nastavljenih za tri leta suspendirana, ah se potem sploh more govoriti o stalnosti delavcev? Ali ne vidite, da bodete vi v prvi vrsti ona žrtev, ki bo v tisočih vržena na cesto, ki bo poginjala od lakote in bede? Ujedinjeni savez železničarjev Jugoslavije ob 12. uri zopet dviga svoj glas, svari in kliče na branik za zadnje naše pravice, poziva vse železničarje, da nastopijo v enotni akciji, v pošteni borbi za svoj obstoj. Kdor bo danes stal ob strani, je Izdajalec interesov železničarjev, je izdajalec delavskega razreda sploh. Kongres delavskih zbornic. V času od 24. do 26. oktobra t. 1. se je vršil v Beogradu III. redni kongres vseh Delavskih zbornic .Jugoslavije z dnevnim redom: 1. Splošni gospodarski položaj. 2. Predlog zakona 0‘ neposrednem davku. 3. Zakon o stanovanjih. 4. Položaj delavstva in izvedba socialne zaščite: a>) splošna izvedba socialno politične zaščite, b) bratovske blagajne, c) položaj železničarjev, d) položaj pomorskih delavcev. 5. Volitev v okrožne urade. Cim je »USŽJ« zaznal za sklicanje kongresa, je takoj apeliral na centralni sekretariat Delav. zbornic, da postavi na dnevni red železničarsko vprašanje, da na ta način zainteresira celokupno ostalo delavstvo za težak položaj železničarjev ter si Osigura njegovo pomoč. Istočasno pa je sklical v Beograd »državno železničarsko konferenco«, na katero je poslal 70 delegatov ter so bili prvič na konferenci zopet zastopani železničarji iz vseh oblastnih direkcij. Navdušeno je bil pozdravljen od vseh delegatov kongresa s. Stanko, ko je nastopil s svojim referatom o Položaju železničarjev, kjer je na kratko orisal, kako daleč je padlo stanje naših prometnih naprav v teku zadnjih petih let, in sicer iz-Ujučno po krivdi okorelega biro-rafskega upravnega sistema, parti-cnj!S*Ta’ ki vlada na najvišjih me-m ter nesposobnosti uprave. Ne ojimo danes le pred pomanjka-pn„m voz., k* lokomotiv, odpovedjo sameznih vlakov, ampak če bo šlo tako naprej — pred ukinitvijo prometa sploh. Orisal je slabo gospodarstvo z reparacijami, mesto da bi se nabavile moderne delavnice ter gradili in popravljali vozovi in lokomotive doma, je; uprava jemala na tisoče reparacijskih voz, da je vzdržala promet, razbite vozove in lokomotive pošiljala v popravilo v Nemčijo, Češko, Ogrsko, plačevala bajne vsote, doma pa reducirala delavstvo, povečala brezposelnost ter uničevala domačo industrijo. Kljub najvišjim tarifam pa je stanje osobja mizerno in pod vsako kritiko. — Izgubilo; je premije, 20od-stotno doklado, ne dobi službene obleke, ne dobi delovne obleke, ni rešeno vprašanje staroupokojencev, miloščinarjev, reducira se vozne u-godnosti, draginjske doklade, ukinja se stalnost im pri vsem tem pa meče tisoče in tisoče delavstva na cesto. Da pri takem postopanju o kaki produktivnosti delavstva ni govora, je vsakemu jasno. O socialno politični zaščiti železničarjev ni govora. Državna u-prava je smatrala za nujno potrebno, da odvzame osobju vse, kar so si priborili pod starimi upravami, da odvzame personalne komisije, delavske zaupnike, pusti miloščinar-!e poginjati na cesti, krši osemurni delovnik ter hoče obligatno upehati 16/24 in 24/24-urni turnus. O ureditvi starostnega in bolniškega zavarovanja ni govora. Edini izhod iz te krize je: odprava partizanstva, protekcije in korupcije, postavitev železniške u-prave na trgovsko komercijehio bazo im s tem v zvezi odprava budže-tav izvedba socialno-politične zaščite železničarjev; ako pa uprava tega ne izvrši, naj se zaveda, da se bodo desettisočem pokvarjenih voz in lokomotiv, pridružili novi desettisoči, da bodo proge razpadle, da se bo ves internacionalni in tranzitni promet izognil našim mejam in da bodo deficiti v železniškem ministrstvu presegli milijarde. Z burnim aplavzom je bil sprejet ta referat in kongres Delav. zbornic je obljubil, da bodo posvetile vse Delavske zbornice železničarskemu vprašanju največjo pažnjo ter nas vsepovsod podpirale. Kongres je tudi soglasno usvojil naslednjo1 resolucijo, katero mu bo služila; kot program za delo v železničarskem vprašanju, tako da borba USŽJ ne bo več osamljena, ampak se bo za iste zahteve borila tudi najvišja delavska instanca — Delavska zbornica — in potom njih ves ostali delavski razred. Resolucija. Na kongresu Delavskih zbornic zbrani delegati po zaslišanju referata o položaju železničarjev ter Stanju prometa sploh, konstatiraj o, da; 1. veljavnost zakona o zaščiti delavcev do danes še ni sprovedena na železničarje in da še niso voljeni delavski zaupniki ; 2. se krši osemurni delovnik ter ne izvajajo z zakoni zagarantirane pravice, pač pa uprava protizakonito jemlje pravico za pravico'ter tako poslabšuje materijalni in moralni položaj železničarstva; 3. še ni urejeno starostno, nezgodno in bolniško zavarovanje ter rešeno vprašanje staroupokojencev, rentnerjev ter zlasti miloščinarjev, ki po 30- in večletni službi stoje na cesti brez slehernih prejemkov; 4. da navzlic temu pa uprava znižuje prejemke železničarjev s tem, da: a) reducira delavske plače, b) ukinja premije profesionistov in pomožnih delavcev, c) da izdaja službene obleke nastavljenemu in delovne obleke delavskemu osobju, d) ne plača rednih prispevkov v bolniški fond, e) ukinja 20odstotno eksekutivno doklado, f) reducira draginjske doklade in vozne ugodnosti, S) ne izplača diference nas ta vijencem in delavcem: 5. poleg tega pa pred zimo izvaja ogromno redukcijo delavstva na železnici, poslužujoč se Mdnevnega odpovednega roka; 6. delavsko vprašanje in vprašanje sporednih prinadležnosti do danes kljub o-petovanifn izjavam ministrov še ni rešeno ter še ni sprejet delavski pravilnik in pravilnik sporednih prinadležnosti, službeni obleki itd.; 7. se stalno povečava procent nerabnih voz in lokomotiv ter pokvarjenih prog, kar povzroča zastoj prometa zlasti v izvozni sezoni ter istočasno povečava možnost raznih prometnih nezgod in nesreč. Kot vzrok vsemu temu se v prvi vrsti konstatira birokratski sistem državne u-prave, ki je pri sestavi proračuna za leto 1926-27 preliminirala tako nizke izdatke^ za personal in materijal, da so bili porabljeni v pol leta, ter sedaj ne dostaja kredita za najnujnejša dela. Kongres Delavskih zbornic ugotavlja, da je položaj železničarskega osobja neznosen ter Zahteva od kompetentnih instanc; t. j. od ministrstva socialne politike, saobraćaja ter financ, da se 1. čimpreje razširi veljavnost zakona o zaščiti delavstva tudi na saobraćajne ustanove in izvede volitev delavskih zaupnikov; 2. spoštujejo zakoni ter za osobje iz* vajajo vse z zakoni garantirane pravice ter ukine napovedana redukcija 20 odst.; 3. reši vprašanje starostnega, nezgodnega in bolniškega zavarovanja ter vprašanje delavskega pravilnika, ki naj se po predhodnem zaslišanju predstavnikov delavskih organizacij s tozadevnimi zakoni in naredbami definitivno regulirajo ter se čimpreje skliče izredna skupščina bolniškega fonda, ki naj izdela nov pravilnik o bolniškem zavarovanju; 4. takoj prekliče vsaka redukcija delavskih plač ter se že reducirano osobje sprejme nazaj v službo, v svrho obdrža-nja tega osobja naj se zasigurajo potrebni naknadni krediti in v bodočem proračunu stvarnim izdatkom odgovarjajoči zadostni krediti; 5. reši vprašanje miloščinarjev in staroupokojencev ter prvim priznajo miloščine, a drugih pokojnine prevedejo na dinarsko veljavo; 6. izvaja in spoštuje osemurni delovnik v vseh panogah železniške službe ter čimpreje ratificira vse konvencije mednarodnega urada dela; 7. dosedanji okoreli in birokratski način upravljanja naših železnic zamenja s komercijelno trgovskim ter prestane z dosedanjim načinom budžetiranja, s katerim se stalno ogrožava obstoj in pravice osobja, a s tem tudi same železniške službe ter personala sploh; 8. da ministrstvo saobraćaja zida stanovanjske hiše za železničarje, za kar naj se v vsakoletnem budžetu osigura potreben kredit; 9. da minister saobraćaja takoj prekliče svoj predlog, s katerim hoče podaljšati nestalnost za nadaljna tri leta. Kako dela beograjska vlada? Železničarjem grozi redukcija. — »Ni kredita.« — Kdo je kriv neznosnemu stanju SHS-železnic? Radikalno-radićevska vlada pripravlja nov proračun za leto 1927/28. Po tem proračunu misli odpustiti vlada 4000 železničarjev, Gospoda pravi, da mora »štediti« in da mora iti 4000 železničarskih družin na cesto, v bedo in lakoto. Po svoji stari navadi se gospodje izgovarjajo; Saj so nam. zelo pri srcu železničarji in delavci, toda ni kreditov in mi jih ne moremo dalje zaposlovati. Da pokažemo vsej javnosti cinizem beograjske vlade, navajamo nekaj podatkov o gospodarstvu SHS-državnih železnic po srbskem meščanskem gospodarskem glasilu »Privredni pregled«. Ta pravi: »Eksperti (izvedenci) so na račun reparacijske komisije pregledovali nemške železnice in ugotovili, da one predstavljajo vrednost 26 milijard zlatih mark, t. j. 338 milijard Din. Nemške železnice imajo 53.000 km dolgo progo. To se pravi, dk je 1 km vreden 500.000 zlatih mark ali 1 in pol milijona Din. Naše železnice imajo1 okrog 10.000 km proge. To je petkrat manj kakor nemške. Recimo, da velja 1 km naših železnic polovico manj kakor 1 km nemških. Po tem bi znašala vrednost 10.000 km naših železnic okrog 32 in pol milijard Din, Ali ker pripada od teh železnic 3000 km privatnim družbam, bomo odbili od te vsote tretjino in dobimo potem še vedno znesek 22 milijard Din. Če odbijemo še 10 odstotkov dobimo o-kroglo številko 20 milijard Din, To je bribližna vrednost naših železnic. Kolik bi moral biti letni čisti dohodek naših železnic? Pred vojno so imele nemške železnice 70 mark izdatkov na vsakih 100 mark dohodkov. Oni so rekli: »To je minimum, kar morejo nemške železnice dati!« — In dale se že prvo leto te 4 odstotke ali skupno 800 milijon, zlat. mark čistih dohodkov na bruto-dohodkov 4000 zl. mark letno. Čeprav so plače naših uslužbencev mnogo nižje kakor v Nemčiji — da ne govorimo o Angliji in Ameriki —niso dale niti prebite pare čistega dohodka naše železnice, katere se izrablja na neverjetno birokratski, razsipen in kriminalen način. Naše železnice niso pokazale niti pet para dobička, čeprav smo dobili iz Nemčije ogromen materijal na račun reparacij (vojne odškodnine) torej brezplačno. Razen tega ne smemo pozabili, da so bobivali in še dobivajo naše železnice dnevno par stotin vagonov premoga iz Madjar-ske in Bolgarije tudi brezplačno. Ali v tem še ni vse zlo. Ne samo, da naše železnice niso dale niti prebite pare dohodkov, temveč so v velikem deficitu (zgubi). Dosedaj so imele naše železnice 2,316 milijonov Din dohodkov, a izdatki so znašali 2544 in pol milijonov Din, Deficit znaša torej 228 in pol milijona Din, i Z drugimi besedami: Naše železnice so imele na vsakih 100 Din dohodkov 110 Bin izdatkov! Odkod se plača teh 10 Din? Iz žepov davkoplačevalcev, od davkov iin taks! Toda tudi to še ni vse. Slika je še bolj črna, ako pomislimo, da država eksploatira (izkorišča) 3000 km privatnih železnic, a da lastnikom ničesar ne plača. Računa pa se, da pripada tem privatnim družbam o-krog 5000 milijonov Din letno, To pomeni, da so v preteklem letü naše železnice izdale nad 130 Din na vsakih 100 Din dohodkov! Pa to še ni vse! Prepričani smo, da so železnice še več porabile. Tega se ne vidi zato, ker so one ostale dolžne,« '• Nato »Privredni pregled« v imenu gospodarskih krogov ogorčeno vzklika: »Na 20 milijard kapitala bi morale dati železnice 800 milijonov čistih dohodkov! Zakaj so bili bruto-dohodki tako majhni? Zato, ker so vagoni zrjaveli in so se prazni vračali, zato, ker so železniške in potniške tarife prohibitivne itd. Železnice se upravljajo preveč monopolistično, birokratično in strankarsko. Imeti morajo najmanj 4 milijarde Din letno bruto-dohodkov in imele bi jih, ako bi bilo kaj pameti pri njenih upraviteljih in če bi bilo kaj več ljubezni do tega mrtvega kapitala na najvišjih mestih v državi. Doklej bomo ostali mlačni? Doklej bomo trpeli, da na 20,000 milijonov Din kapitala ne dobimo niti prebite pare, temveč da še doplačujemo 1 milijardo Din vsako leto? In to na železnice, ki ne plačajo niti pare davka in ki so proste vseh drugih državnih dajatev!« Besede »Priv. pregleda« so dovolj jasne: Plače naših železničarjev so nižje kakor drugod. Defecita na železnicah je kriva beograjska vladajoča gospoda, ki u-ganja z železnicami strankarske kupčije in korupcijo. Cela javnost, ne samo železničarji, morajo bojevati boj proti korupciji, birokratski vrhovni upravi železnic, za zaposlitev vseh železničarjev pod boljšimi delovnimi pogoji, kakor so danes. Na naj višjih mestih je treba 1Z~ trebiti gnilobo in železničarji bodo lahko ostali vsi v službi, pri boljših plačah in potniki se bodo vozili brez strahu, da jih čaka na vožnji smrt. (Delavec 25. X. 1926.) 2. Starostno zavarovanje je izvedeno le v nekaterih državah. Drugod se lahko delavce z 20 in več službenimi leti brez vsega vrže na cesto. V Jugoslaviji obstojajo v posameznih delih države različni predpisi o starostnem zavarovanju in uprava od leta 1923 dalje še ni našla časa, da bi sploh izdelala osnutek o enotnem starostnem zavarovanju. — Tudi starostno zavarovanje v Bolgariji je še strašno nazadnjaško, ker predvideva pravo na penzijo šele po 20. letih službe. 3. Brezposelno zavarovanje delavstva v balkanskih državah sploh še ne obstoja. V Jugoslaviji in Romuniji tozadevni predlogi parlamentu sploh še niso predloženi. Gospodarski položaj delavstva se vsled kapitalistične politike vedno poslabšava ter se hoče s posebnim sistemom štedenja,. ki ščiti posedujoče sloje, vsa bremena z vpeljavo novih davkov, znižanjem plač, podalj-šanjem delovnega časa in redukcijo osobja zvaliti na delavski razred. Tako je bilo v Jugoslaviji leta 1925 reduciranih nad 2000 rudarjev in letos že nad 1500 železničarjev. — Enako je bilo v Bolgariji v svrho štedenja reduciranih 7000 državnih nameščencev, med temi 1000 železničarjev, s katerimi so se povečale armade brezposelnih. Do 1. IV. 1927 naj se na isti način prištedi še 150,000.000 Levov za pokritje vojnih dolgov. 4. Washingtonske konvencije v Jugoslaviji in Romuniji do danes še niso ratificirane. Osemurni delovnik ne obstoja, ali obstoja le na papirju. Isto velja za Bolgarijo, kjer so te konvencije sicer ratificirane, a se ne izvajajo. 5. Železničarjem nastavljencem kot delavstvu v službenih pragmatikah ni zagarantirana stalnost in ne sistem delavskih zaupnikov, pač pa se je vpeljal reakcionaren plačilni sistem, ki bazira na protekciji ter se hoče popolnoma ukiniti vse socialne pridobitve. Na podlagi teh konstatacij postavljamo naslednje zahteve: 1. ITF naj zahteva od ISS, da bo urgiral pri vladah Jugoslavije in Romunije ratificiranje washingtonskih konvencij. Istočasno naj podvzamejo v poštev prihajajoče organizacije Jugoslavije in Romunije vse potrebne korake, da dosežejo takojšnje sprejetje zakona, s katerim se bodo brez pridržka ratificirale vse konvencije mednarodnega urada dela. Po ratificiranju morajo izvajati najstrožjo kontrolo, da se bodo konvencije tudi dejansko izvajale. 2. Internacionalni transportni federaciji je mesečno poročati o položaju delavskega razreda na Balkanu in o vseh podvzetih merah delavskih organizacij, da bo zamogla ITF na podlagi dobljenih podatkov od časa do časa intervenirati pri mednarodnem uradu dela. .. 3-.Vs