Ust m š@lo> ti Izhaja 1. in 15. dan vsakega mesca, in velja za cclo leto v tiskarnici in po pošti 2 gld. 50 kr., za pol leta 1 gl. !{0 kr. nov. dn. TeČaj II. V Ljubi j ani 1. maja 1862. List 9. Kako in kdaj naj izobražuje se inaterni jezik v naših šolali. Posneto po nekem zapisniku uc. zbora v Ribnici. Nobena reč ni tako potrebna v naših šolali, kakor ta, da izobražuje se inaterni jezik. Otrok se sicer doma uči govoriti, toda kako se uči? Njegovi razumki so še kaj pičli in še celo napčni, ko pride v šolo. Izobraževati se mu tedaj mora inaterni jezik, ker 1. otroku s tem širijo se razumki, da bolj in bolj razume vse vednosti, in vse dušne moči zbujajo in zrejajo se mu po pravi naravni poti. 2. S tem , da v šoli izobražuje se materni jezik, se otroku tudi požlahtnuje jezik za občenje vsakdanje in se pripravlja za dobro spisovanje. 3. Po omiki maternega jezika se otroku tudi odpirajo vrata do drugih izobraženih jezikov. 4. Pri izobraževanji maternega jezika se večkrat že otroku vcepi nekaka želja po višji jezikovi popolnomasti, kar zna-biti kdaj našemu jeziku in vsemu narodu veliko veliko koristi in slave donaša. 5. Omika maternega jezika zaljša našo mladino in kaže žlahtno ljubezen do domovine, ktera se mora bolj in bolj vne-mati in spopolnovati. Res žalostno je, da se je do naj novejših časov naš mili materni jezik tako zelo zanemarjal v ljudskih šolah. *) To naj nas tedaj gorko spodbada, da nemudoma prihitujemo o tem vse, kar smo do zdaj zamudili. Kako pa naj se izobražuje materni jezik? Slavni nemški šolnik Vernaleken o tem prav dobro modruje in pravi, da se mora otroku pred vsem drugim dati dar jezika, in sicer s tem, da se mu mnogo pripoveduje. Otrok rad posluša; pripoveduj mu tedaj. Več ko učitelj z otroci govori (toda prav govori), bolje je. Beri mu, in daj, da bo bral. Ne pozabi pa, da boš vedno prašal: Ali razumeš, kar bereš ? Tedaj: prav govoriti in brati naj se vadijo otroci že v naj pervem razredu. V višjih razredih naj se materni jezik izobražuje s tem, da otroci vadijo se vedno bolje govoriti o kerščanskem nauku, natori, zemljopisju i. t. d. Potem pa naj se vadijo otroci prav spisovati naj pred kratkih stavkov, pozneje pa bolj razširjenih sostavkov. Za ta namen so pripravni lepi pregovori, lepe kratke povestice, primerni listi in druge javne pisma i. t. d. Pri tem pa naj bi učitelj ne pozabil, kar Vernaleken tako skerbno priporoča, namreč: „Učitelji se moramo vedno tudi sami uriti prav spisovati^. Pa ravno tu je zaderika pri marsikteremu učitelju. Učitelj naj sam prav mnogo bere in se vadi spisovati, da bo mogel spolnovati svoje svete dolžnosti, ki mu jih naložuje sreča in blagor njegove šole. Večidel pa so o tem naj slabši tisti učitelji, kteri naj več vpijejo in svojoglavno modrujejo o šolskih zadevah. Po-prijemali naj bi se raje tu pa tam vstanovljenih učiteljskih in drugih knjižnic,**) ter zajemali iz njih za se in za svojo mladino neprecenljivega blaga za dušo in telo. Kerščauska odreja. (Dalje.) Rejniki in učeniki naj pa od druge strani otrokom tudi živo popisujejo veliko vrednost in žlahtno ceno le- *) Bog hotel, da bi še zdaj pri belem dnevu, in sicer v središča Slovenije , ne bilo tako! Vredn. **) Povedali smo že enkrat, da imamo tudi nekteri ljubljanski učitelji svojo že precej obširno knjižnico, h kteri tudi lahko drugi učitelji iz dežele pristopijo in njene izverstne pedagogične knjige in časopise na dom jemljejo in berejo. Za to plačuje se na leto samo 2 gold. Oskerbnik te knjižnice je zdaj „Tovariev" v red ni k, ki stanuje v Krakovem blizo Šentjakobskega mosta h. it. 30. Vr.d», pih čednost, da bodo ljubezen do kerščanske kreposti v njih sercih obudili, in jih vžgali za resnično vnemo, si to pridobiti. Tudi pri tem je treba opomniti, da se skoraj v vsako pozemeljsko reč veči vrednost in cena stavi, kakor pa v žlaht-nost, blagoto kerščanskih čednost. Velika vrednost se stavi v premoženje in bogastvo, v veljavo in čast tega sveta, v krat-kočase in veselice; — za visoko vrednost kerščanske kreposti pa se malokdo zmeni! Hvali se živinoreja in sadjoreja, kmetijstvo in obertnija, gospodarstvo in gospodinjstvo; hvali se in povzdiguje narodnost in domorodstvo (vse po pravici, ako v pravi meji, v pravi razmeri in na pravi stopnji ostane); — hvala kerščanske čednosti pa le malokdaj pride na dan, se le malokdaj v misel vzame, se ne stavi na mesto, ktero ji gre. Od tod pride, da že otroci, še bolj pa ko odrastejo, vse posvetno visoko cenijo, le po časnih dobrotah hrepene in si zanje vse prizadevajo, — kerščanskih čednost si pridobiti, pa jim še mar ni, ter to v poslednjo skerb odložijo. IJa se ta silo napčna, škodljiva, nevarna in pogubljiva razmera po moči od-verne, naj se rejniki in učeniki pri mladini po naslednjih naukih ravnajo: а) Dopovejte otrokom, da smo vsi ljudje po božji podobi stvarjeni, vsi z enako ceno Jezusove presvete kervi odkupljeni, da smo po takem pred njim vsi enake vrednosti, da on po vnanjšini ne dela med ljudmi nobenega razločka, da ne gleda ne na bogastvo, ne na žlahtni stan, ne na čast in veljavo tega sveta, ne na terdnost in lepoto života, ne na druge take vnanje reči. Kar edino v svetih božjih očeh velja in med ljudmi razloček dela, to so kerščanske čednosti; le te človeka pri Bogu povzdignejo, le te ga Bogu prijetnega, dopadljivega store, — naj bi pred svetom še tako reven, zaničevan in zanikern bil. To po spričevanji sv. evangelija že nad revnim Lacarjem vidimo in lahko spoznamo. б) Dopovejte jim, da bomo vse časno mogli zapustiti, in kakor smo goli prišli na svet, bomo tudi goli mogli iti s sveta; vse drugo bomo zapustili in trohljivosti in minljivosti izročili; — same čednosti, ako si zanje zdaj prizadevamo, nam bodo v dobro ostale, in jih bomo seboj nesli kot ceno, za ktero se nam bo nebo odperlo in versta med izvoljenimi odkazala. c) Dopovejte jim pa tudi, da to, kar je minljivega in kar si svet šteje v srečo, še na tem svetu človeka nič prav srečnega in zadovoljnega ne stori, ker mu v sercu pravega miru in pokoja ne da. Naj si bo kdo še tako bogat in imeniten, v časti in veljavi pred svetom, naj si bo tudi kralj ali zemlje najvikši poglavar, — vsak ima po svojem stanu svoje težave, ki se na svetu dostikrat za nobeno ceno odpraviti ne dajo. Le samo tisti, ki si za lepe, kerščanske čednosti vse prizadeva, si pridobljuje pravo srečo in z a d o v olj n os t; je miren, pokojin in vesel, akoravno bi ga na svetu stiske in težave zadevale. Krepostni človek neko posebno sladkost in prijetnost občuti, ki se ne da toliko popisati in dopovedati, če se v sercu ne občuti, in je zapopasti ne more, kdor je sam ne vživa. Tega se prepričamo nad zado-voljnostjo, mirnostjo in veselnostjo svetili puščavnikov. To je najmodrejši kralj Salomon sam spoznal konec svojega življenja; potem ko je vse poskusil, kar si na svetu dobrega, lepega, prijetnega iu veselega le misliti kdo more, je milo zdi-lioval, rekoč: „Vse na svetuje nečimerno in prazno, vse je britkost in teža duha, razun — Boga ljubiti in njemu samemu služiti!"