Bojana Mesec NOVA GENERACIJA PROSTOVOLJCEV, KI PRIHAJA . UVOD Dobrodošli v povsem nov svet. Internet, o kate- rem bo govora v tem članku, je spremenil družbo v mnogih nepričakovanih smereh. Prinesel je komuniciranje, ki si ga še nedavno tega nismo mogli predstavljati, s tem pa je razvil neslutene možnosti tudi na področjih, ki so temeljila pred- vsem na osebnem stiku med ljudmi. Z novim tisočletjem je na ta področja (zlasti socialna) prišla tudi nova obHka pomoči prek interneta. Tako danes poznamo različne oblike svetovalnic, forumov, klepetalnic ipd. Oblika, o kateri bi rada napisala nekaj več, se imenuje »virtualno prosto- voljstvo«. Zanj je značilno, da sodelujejo živi ljudje, le usluge, ki jih ponujajo, so elektronske (virtualne). Zanimivo in dobrodošlo je, da celoten koncept takega prostovoljstva ni substitut za tradicionalno »osebno« prostovoljstvo. Narobe, ena izmed naj- bolj presenetljivih novosti pri tej inovativni rabi tehnologije je, da poglablja in povečuje kvantiteto tradicionalnega načina s tem, da vključuje tudi prostovoljce, ki do sedaj niso mogli ali želeli so- delovati. Virtualni način ponuja več poti, več možnosti v celotni skupnosti, zlasti pa v nevladnih organiza- cijah, društvih, šolah, zdravstvenih ustanovah ... Najpogosteje se prostovoljci odločajo za kom- binacijo virtualnega in osebnega prostovoljstva, s tem pa pridobijo čas, saj vemo, da ljudje, ki že imajo plačano delo, le malokdaj sodelujejo kot prostovoljci. Z novim načinom jim tako sodelova- nje olajšamo, saj lahko številne, predvsem birokra- tske zadeve postorijo prek lastnega računalnika. Nova tehnologija in novi načini komuniciranja povezujejo ljudi in organizacije. Z njo si prido- bivamo nova in nova znanja, privzemamo pa tudi nove tehnike in metode, ki so se izkazale za boljše, hitrejše in učinkovitejše. Vendar spremembe ve- dno terjajo težko delo. Uporaba nove tehnologije zahteva investicijo v opremo, ljudi z znanjem, usposabljanje oz. izobraževanje, zahteva pa tudi voljo za napredek. V slovenskem prostoru se neprofitni sektor srečuje s finančnimi težavami, ki so povezane s tem, kako ta sektor deluje in razmišlja. Da bi sektor dobil javno priznanje, mora dokazati, da je sposoben delovati na vseh ravneh: servisni, managerski, marketinški in tehnološki. Postati mora podjetniški, pa ne zato, da bi finančno bo- gatel, ampak da bo v tekmi s profitno naravnano družbo dokazal, da sta človek in njegova želja po pomoči sočloveku enakovredna ali celo močnejša od gonje za profitom. Marca 2001 je v Washingtonu potekala konfe- renca, na kateri so se zbrali strokovnjaki z vseh kontinentov in razpravljali o vplivu, ki ga ima in- ternet na civilno družbo. Ena izmed glavnih iztoč- nic posveta je bilo spoznanje, da ima internet naj- več vpliva na področju zbliževanja ljudi s podobni- mi interesi in željami. Gradi se nova skupnost, ki ni omejena na geografske meje, pa vendar deluje v javno dobro. Formirajo se različne skupine ljudi, ki se srečujejo na Internetu kot sosed s sosedom. Za ljudi, ki so vključeni v katero koli vejo slovenske sociale, je raba računalnika in interneta zelo nova in tuja metoda dela, zato je pomembno, da se načini, kakršno je virtualno prostovoljstvo, vpeljujejo z zmanjšano hitrostjo in postopno. Delo z novo tehnologijo je stresno in poleg tega ni treba na silo uvajati nekaj, česar ljudje ne sprej- mejo. Čas vedno prinese svoje in prinesel bo tudi generacijo, ki bo tako prostovoljstvo sprejela ne- mara zlasti zato, ker je virtualno. Celoten proces je izobraževalni in zajema veliko mero vizije. Razlogi, ki govore v prid virtualnemu prosto- voljstvu, so številni. 329 BOJANA MESEC Na internatu ni obrazov, ni rok, da bi se z njimi rokovali in ni govorice telesa. Vse to nas včasih ovira in daje o nas napačen vtis; tu pa nam ostane le vizualna predstavitev, ki pokaže, kakšni smo, in z njo lahko ustvarimo dober vtis. Vključijo se lahko ljudje, ki doslej niso imeli priložnosti priti do informacij o takem delu - ljudje, ki ne sledijo vsakodnevnemu svetovnemu dogajanju na tradicionalen način (časopis, TV, radio). Hitrost informacije in komuniciranja je skoraj trenutna. Pošiljamo lahko neomejeno število sporočil, ki terjajo zelo nizke stroške. Sporočila so asinhrona, zato jih lahko poši- ljamo kadar koli se nam zahoče in bodo počakala na odgovor - časovni okvir postane nepomem- ben. Prav tako nepomemben postane geografski okvir, saj lahko komuniciramo kjer koU na svetu za enake stroške in z enako hitrostjo. Nov način prek lastnega računalnika bo bližji tudi ljudem, ki prostovoljno ne delajo zaradi po- manjkanja časa. Informacije so na voljo na Inter- netu, zato si jih lahko ogleda vsakdo, ki to žeU. Za tak korak ni treba obiskovati organizacije in navezovati osebnih stikov z njo. Virtualni pristop izključuje osebne ovire, ki preprečujejo posameznikom, da bi se odločiU za prostovoljstvo. So ljudje, ki raje komunicirajo po elektronski pošti in podobnih novih oblik, ki jih ponuja računalnik. Tak pristop je popolna novost pri vključevanju prostovoljcev z drugačnimi potrebami. Izključijo se stereotipi, pomembno postane le to, kako znamo izHti svoje mnenje na papir oz. internet. Internet privablja populacijo med 20. in 30. letom, zato je velika verjetnost, da iz nje pride novi val virtualnih prostovoljcev, ki bodo s seboj prinesli sveže ideje in znanje za prihodnost. Kljub dobrim besedam se v vsaki stvari najde tudi nasprotno mnenje, ki je pri delu z računal- nikom največkrat vezano na odpor do nove tehno- logije in njene »neosebnosti«, zato bom naštela tudi nekaj pomanjkljivosti, ki jih je treba upo- števati, kadar se odločamo za virtualno delo. Za vsako delo je potreben čas, ki ga je treba prišteti k vsem drugim vsakdanjim opravilom, zato je to lahko ovira za ljudi, ki imajo preveč natrpane urnike. Delo na Internetu lahko postane dolgotrajno, če imamo počasno in zastarelo teh- nologijo, vse to pa nas spravlja v slabo voljo. Internet lahko deluje zelo neosebno, lahko postane celo vzrok za izostajanje osebnih stikov, kar v socialnem in svetovalnem delu ni priporo- čljivo oz. je nedopustno. Vprašljiva je dostopnost, čeprav je tako komu- niciranje med najcenejšimi - tehnologija, ki jo potrebujemo, je namreč draga in ni dosegljiva vsakomur. Pomembno je izražanje, to pa povzroča težave vehkemu številu ljudi. Tehnologija se tako hitro spreminja, da nad- gradnja in dopolnjevanje postane preveč moteče. Številni managerji se sprašujejo o varnosti interneta, zlasti kadar se vključujejo mladoletni prostovoljci. Virtualno prostovoljstvo se širi tako hitro, da prostovoljci izgubljajo osebnost in identiteto; postajajo le še številke. KA| ÍE VIRTUALNO PROSTOVOLISTVO? Zanj najdemo več izrazov, kot so »on-line« pro- stovoljstvo, »cyber« servis, telementorstvo, tele- tutorstvo in podobno. Organizacije si s takim pri- stopom omogočajo večje število prostovoljcev, ti pa zaradi specifičnosti takega dela odkrivajo in posegajo v vedno nova področja dela. Leta 1996 so v ZDA ustanoviU projekt, ime- novan Virtual Volunteering Project, ki je nastal na podlagi ideje ljudi z močno željo sodelovati na Internetu. Projekt je kmalu prerasel vse okvire in postal neke vrste biblija virtualnega prostovoljstva v ZDA. Zaradi dostopnosti interneta ga danes spoznavamo tudi v Sloveniji. Projekt definira dve vrsti formalnega prostovoljstva: tehnično pomoč virtualnih prostovoljcev zaposlenim in drugim prostovoljcem v določeni organizaciji (iskanje informacij po bazah podatkov, svetovanje na področju financ, managementa, priprava informa- tivne strani na internetu, pomoč glede uporabe interneta, vpeljevanje e-pošte itn.) in direktni kon- takt med prostovoljcem in uporabnikom (po e- pošti ali v klepetalnicah - elektronski »obiski«, instrukcije in pomoč npr. učencem pri nalogah ali pri učenju, pomoč in svetovanje pri iskanju dela ipd.). Med neformalne oblike virtualnega prostovolj- stva vsekakor sodijo vse vrste klepetalnic, ki jih najdemo na internetu. Tam lahko vsakdo vpraša, kar žeH, in dobi odgovore in mnenja vseh, ki jih 330 NOVA GENERACIJA PROSTOVOLICEV, KI PRIHAJA tO zanima. Tak način prostovoljstva je tudi v Sloveniji pogost in priljubljen zlasti na področju zdravstva. Zdravniki različnih specializacij sve- tujejo prek forumov z zdravniško tematiko, poleg tega pa se najdejo tudi klepetalnice s povsem vsak- danjimi težavami, npr. za nosečnice, mlade ma- mice in očke, ki med seboj klepetajo o problemih in lepih trenutkih s svojimi dojenčki. Taki pogo- vori pomirijo v trenutku, ko je pomoč potrebna, in ne šele dan ali dva pozneje, nasveti pa so včasih bolj konkretni in strokovni, kakor če bi jih poiskali pri strokovnjaku. VEČ PRILOŽNOSTI ZA PRIZADETE IN HENDIKEPIRANE PROSTOVOLICE Tako kot vsi ostali lahko tudi prizadeti in hendi- kepirani ljudje želijo sodelovati kot prostovoljci. To možnost jim sedaj daje internet. Omogoča jim ne le sodelovanja, temveč tudi enakopravno ob- ravnavo. Ti prostovoljci so v prvi vrsti prostovoljci in ne »moteni« ali »invalidni« prostovoljci. Delo na Internetu jim omogoča, da je pomembno le njihovo delo in strokovnost, zabrišejo pa se pred- sodki, ki bi lahko nastali pri osebnem kontaktu. Tu je treba poudariti, da problemi, ki nastajajo, niso vezani na njihovo »oviranost«, ampak na odzive okolice in družbene stereotipe. Vendar s tem ni izključeno, da ti prostovoljci delajo v oseb- nih kontaktih. To je le ena od novih možnosti, ki daje priložnost tistim, ki doslej niso zmogli ali hoteli sodelovati. Težko je predstaviti, kaj vse ponuja tako pro- stovoljstvo prizadetim in hendikepiranim ljudem, zato bodo najbolje govorile njihove besede; po- vzemam jih iz pričevanj ameriških prostovoljcev, ki so se lotih virtualnega prostovoljstva samo zaradi lažjega pristopa in dela: Živimo v zelo ruralnem področju, ki daje človeku na vozičku občutek, da je odrezan od sveta. Zaradi oviranosti, ki me spremljajo, sem se morala odpovedati vožnji z avtomobilom. Doma imam otroke, kar še bolj omeji moje odhode od doma. Vendar zdaj prostovoljno pomagam kar od doma. Občutek imam, da se s tem tudi sama učim in pridobivam od ljudi, ki jim pomagam. Internetna tehnologija omo- goča ljudem, da svojo oviranost puščajo za se- boj. Na Internetu smo vsi enaki. Tu ni invalid- nosti, prizadetosti, ras ali religije. Združeni smo, kakor da smo eno. Nedavno sem izve- dela, da imam slepega prijatelja, s katerim sodelujem na Internetu. Je čudovita osebnost in njegova slepota tega nikakor ni spremenila ali prizadela. Bila je enkratna izkušnja. Sem približno tri leta priklenjen na dom. Razumem velikansko pridobitev, ki nam jo je prinesel internet, in bi rad posredoval to izku- šnjo ostalim, ki se še borijo s svojo neodvis- nostjo. Svoje informacije in dognanja bi rad posredoval raziskovalcem, ki bi me nato lahko poučili o tem, kako naučiti še druge. Dal bom ves svoj čas in energijo v kateri koli projekt, ki bo namenjen takemu delu in učenju. Imam veliko zdravstvenih problemov, ki mi onemogočajo vožnjo na dolge razdalje in nepretrgano dolgotrajno delo. S pomočjo virtualnega prostovoljstva lahko širim svoje znanje, delam po svojem urniku in še vedno »srečujem« (na Internetu) zanimive ljudi. Zdravje mi včasih načne spomin, z računal- nikom pa si vse dokumentiram in se lahko lotevam veliko bolj zahtevnih in kompleksnih projektov. RAVNI VIRTUALNEGA PROSTOVOLJSTVA Prva raven: najti informacijo na Internetu je naj- osnovnejša sposobnost, ki jo moramo vključiti v raziskovanje različnih baz prostovoljstva. Druga raven: komuniciranje po e-pošti in for- miranje raznih komunikacijskih skupin, ki delijo enaka zanimanja in interese. Tretja raven: oblikovanje informacije na Inter- netu zahteva, da je program celotnega delovanja prostovoljstva po Internetu formiran do zadnje podrobnosti. Ko se na Internetu pojavi informa- cija, bodo v istem trenutku nastala vprašanja o delovanju programa, na katera je treba odgovoriti. Zainteresirane posameznike je treba čim bolje informirati, da bi čim prej postali pravi prosto- voljci. Četrta raven: formiranje mreže z resničnimi prostovoljci in njihovimi nalogami; pridobivanje prostovoljcev in ponujanje prostih del; komuni- ciranje (po e-pošti) s prostovoljci in zagotavljanje stalne motivacije, prenos novih informacij in po- sredovanje povratnih informacij ostalim prosto- voljcem; objavljanje izkušenj in doživetij v elektronskih časopisih; razvijanje lastnega infor- 331 BOJANA MESEC macijskega vira; objave zanimivih člankov, ki jih pišejo prostovoljci in možnost objave vseh od- zivov bralcev; zagotavljanje učenja na daljavo; on- line knjižnice, časopisi, izobraževanje s pomočjo video in avdio tehnike, možnost opravljanja testov za preverjanje svojih spretnosti pri delu na inter- netu. Peta raven: virtualno prostovoljstvo z vsemi elementi, ki so opisani zgoraj (gl. »Kaj je virtualno prostovoljstvo«). SKLEPNE BESEDE Ni prostovoljnega dela brez prostovoljcev. Kako jih pridobiti, ah še pomembneje, kako jih ob- držati? Vedno bolj prihaja v veljavo izrek »človek potrebuje človeka«. Svojo vlogo pri tem morajo imeti tudi javne službe in profesionalci, ki jih je treba za sodelovanje s prostovoljci usposabljati že v času rednega izobraževanja na vseh ravneh. Pri tem je nezamenljiva vloga vodstev nevladnih organizacij in njihovih strokovnih organov ter vseh sredstev javnega komuniciranja. Nova tehnologija in novi načini komuniciranja povezujejo ljudi in organizacije. Z njo si pri- dobivamo nova in nova znanja, privzemamo pa tudi nove tehnike in metode, ki so se izkazale za boljše, hitrejše in učinkovitejše. Vendar spremem- be terjajo težko delo. Uporaba nove tehnologije zahteva investicijo v opremo, ljudi z znanjem, usposabljanje oziroma izobraževanje in ne na- zadnje voljo za napredek. Prostovoljno delo na socialnem področju v Sloveniji je predvsem področje mladih. Usmeritev v to populacijo je večkratno upravičena in po- membna. Mladi, ki so kot izvajalci ali kot uporab- niki izpostavljeni solidarnemu delovanju, začu- tijo, kaj pomeni dajati in kaj prejemati. Ob tem velja omeniti, da med koristmi organiziranega prostovoljstva opažamo tudi to, da ustvarja nova delovna mesta. Delovna mesta odpira tudi razvoj tehnologije, ki je prav na tem področju najmanj prisoten. Potreba po novostih in spremembah je zelo velika in z uveljavitvijo novih načinov in novih medijev se bo pokazalo, da so za to potrebni dodatne moči in znanja. Neprofitne organizacije, javne in zaseb- ne, so zelo skromno in zastarelo opremljene za delo, ki ga opravljajo. Informacijski medij, ki ga je prinesla globaUzacija, je spremenil delovanje tako profitnih kakor neprofitnih organizacij, vendar so predvsem zaradi pomanjkanja sredstev neprofitne organizacije ta izziv pustile za seboj. Vseeno pa so dejanski primeri zlasti v zahod- nem svetu pokazaU, da je mogoče vse napake popraviti. Tehnologija se namreč hitro spreminja tudi za profitni svet. Neprofitne organizacije lahko sprejmejo tehnološki izziv na stopnji, ki ga dosega profitna sfera. Z drugimi besedami, nepro- fitnost mora postati podjetniška v tohkšni meri, da bo lahko s svojo socialno in humano miselno- stjo enakopravno komunicirala s profitno narav- nano družbo in se odzivala na njene potrebe. 332 NOVA GENERACIJA PROSTOVOLJCEV, KI PRIHAJA LITERATURA S. J. Ellis, J. Cravens (2000), The Virtual Volunteering Guidebook, Austin: University of Texas. Independent sector (2001), The impact of Information on civil society. Facts and Findings, 3, 2. B. Mesec (2000), Organiziranost vodenja v neprofitno-volonterskih organizacijah. Kranj: Fakulteta za organizacijske vede (magistrsko delo). - (2000), Prostovoljci imajo srce in voljo, Socialno delo, 39, 3: 207-212. M. Mesec (2001), Socialno delo in internet. V: Management in organizacija (Zbornik). Portorož: Moderna organizacija (441-448). Virtual Volunteering Project (1998). www.serviceleader.org/w D. Zaviršek (2000), Hendikep kot kulturna travma. Ljubljana: Založba *cf. 333