Poglavje, ki bo vsekakor najtežje, bo govorica. Lepo te prosim, reci igralcem, da jih imam zelo rad, toda da jih bom imel še tisočkrat rajši, če bodo govorili kakor ljudje in ne kakor igralci na odru. Brez patetike, ljudje božji, brez patetike! Sicer pa, kadar prideš v Ljubljano, oglasi se pri meni. — Da, še nekaj: igralci naj nikar ne skušajo posnemati tamošnje govorice. Govorijo naj knjižni jezik! No, saj bi ti napisal še hudiča in pol, pa sem se že naveličal pretepati po stroju. In tudi drugo delo me čaka. Rad bi se pa še marsikaj pogovoril s tabo. No, pa bo že še prilika, nemara. Sprejmi prav lepe pozdrave, hkrati pa ti prav iz srca želim najlepšega uspeha, kakor tudi igralcem in vsej ekipi. Ciril Kosmač L’écrivain Ciril Kosmač a donné à sa nouvelle »Le père Orel« la forme de scénario sous le titre »Sur son propre sol« qui est devenu dans les années 1947—48 notre premier film sonore Slovène. Le film a été réalisé par le metteur en scène de cinéma Štiglic, mais le premier à s’être occupé de la réalisation filmée fut le metteur en scène de théâtre Ferdo Delak (né en 1995). Dans la lettre publi:e ci-dessus Kosmač évalue avec humour mais aussi avec un sens critique aigu et une connaissance profonde des loies et des exigences de 1 histoire et des caractères du film »la publication définitive du scénario« qui fut rédigé d’après son esquisse par les artistes de l’équipe avec Delak en tête. Cette lettre est un document intéressant sur la personnalité de l’écrivain Kosmač et aussi un témoin éloquent des années d’enfance du film Slovène. Milanski » General - Raport -« kranjskega »pevca razglašene slave-« iz leta 15579 Igralec, pevec, režiser, organizator, dramatik, prevajalec in publicist — tako nam predstavljajo priročniki podobo Josipa Nollija (1841—1902), pionirja slovenskega gledališča v čitalniški dobi in v prvih letih Dramatičnega društva. O vsaki od teh vej njegove dejavnosti bi bilo kajpada mogoče napisati celo študijo. Bil je pri slovenskem teatru že pred rojstvom Dramatičnega društva, potem njegov prvi tajnik ob ustanovitvi 1867. leta in še isto leto avtor — četudi deloma le prevedene ali po tujih virih prirejene — prve slovenske dramaturgije, ki jo je poslal v svet kot prvi zvezek Slovenske Talije z imenom »Priročna knjiga za glediške diletante, posebno za ravnatelje igrokazov ter prijatelje slovenske dramatike sploh«. Potem ga je zvabil dober glas s slovenskega dramskega odra na operne deske širokega sveta in pel je vse od Madrida in Barcelone do Moskve, Petrograda in Odese. Ko se je po petnajstih letih vrnil domov, je Ljubljana ravnokar gradila ponosno stavbo novega Deželnega gledališča in izkušeni pevec se je poprijel organiziranja slovenske Opere in postal je njen prvi režiser. Del Nollijeve zapuščine, ki jo hrani Slovenski gledališki muzej — nekaj je je pridobil še pok. Janko Traven, nekaj je je muzeju volila pred meseci umrla Nollijeva hči Ema — je med najzanimivejširni in najstarejšimi pričevanji o razvoju slovenskega gledališča. Posebna redkost je album, ki so ga poklonili 1873. leta »Slovenski igralci in igralke zasluženemu gospodu regisseurju Josipu Nolli-ju v spomin«: v njem je danes 26 fotosov (polovica je izgubljena, saj je prostora za 52 slik) in prav te fotografije so najstarejše priče o začetkih slo- Josip Nolli v operni vlogi okrog leta 1870 J. Nolli in C. Podkrajškova v Ku-kuljevičevi igri »Turki pri Sisku« (Ljubljana, 1872) venskega igralstva. Ob njih ne spremljamo le Nollija v vsakdanjem življenju in v njegovih vlogah, preden je zapustil Ljubljano, temveč tudi druge pomembnejše takratne igralce (Kajzelja, Podkrajškovo itd.), ob koncu pa so še njihovi podpisi. Celo skupinski prizori so vmes, čeprav posneti v fotografskem ateljeju v ljubljanskem hotelu Slon: posnetki Kukuljevičeve junaške igre »Turki pri Sisku« iz leta 1872 so prava redkost, saj imamo vse od takrat pa do konca prve vojne skoraj edinole portretne fotografije kostumiranih igralcev. Nič manj zanimivi pa niso dokumenti, priloženi temu albumu fotografij: zvežčiči s prepisi sodb o znamenitem baritonistu, ki so jih zapisali kritiki v Rusiji in v Italiji in kjerkoli ga je že vodila njegova pot po evropskih opernih odrih, predvsem pa na šestih velikih listih napisan »General-Raport«, ki ga je poslal Josip Nolli 1. julija 1879 ljubljanskemu Dramatičnemu društvu iz Milana. Takole se začenja ta zanimivi dokument: »GENERAL-RAPORT« o mojem prvem nastopu v »T e atr o dal V er me« v Milanu v »Favorita« 5/6 1879. in dalje; potem o druge j operi »Trovatore« 25/6 in dalje. Gledališče je jako lepo in veliko enako kot »Scala« in obsega prostora za kacih 4000 ljudi, poleg »Scale« je največe in prvo gledališče za opero, ker se ( 8M0HAMA PITT&BICO SP1G0LATURE DAlGIORNALI II barítono Giuseppe Nolli.— Cüadiai dalla stampa milane.se. Iú La Perseveranza: « Per 1« Favorita basta la Galletti, ma contri en diré che anche gli aurolHiáti contrlbuiscono a formare uu buon Instente. - II barítono Nolli ha la voce tul po’ guttarale, nía aucli e luí cania e íraseggla bene. » 11 Sécalo: « Olí aliri artlsli cui venne afñdata la interpretazione della bclllssiina opera Donizettiana, fu roño pari alia Importanza delle loro parti rispettive. Due di essi erano alfatto nuovi al pubblico del Dal Verme, ma di primo acchito ne guadagnarono le símpala-. L’uno il lenore. — L'altro artista, di cui jeri fa-cemmo couoscen/.a, i il barítono signor Nolli. esso puré ben adden tro nei segreti dell’arte del canto. II pubblico ebbe anche per lui calorosi battimani. » La Lumbardia: « Anche 11 signor Nolli nella parte di re Alfonso ebbe dei momenti felicissiini e fu put- esso applaudí'to. - lusomma un successo, che aumenterá curto alie successive ruppresenta-zioni. » il Corriere della sera: « Il signor Nolli non b certo l’ultimo fra gli Alfonsi di Ca-stiglia. La sua voce ¿ buoua, buona la sua scuola. — In com-plesso, uno spettacolo che chismera gente, e la merita. » Il Solé: « Anche il barítono signor Nolli Rpu» r»cn>R» Mitcv a»««, ero ceop» Cip» Sanpj» Pue*3»on Jop« Arjp» Bobih» fenom» Biie4tmn Onepa m, 3-xi AincTBin.si, myauBa 1'. ¿oiiunerrii _2X-Tl L- T-137-TOT-rTl TTTT-TB- i-i» 1. Boh» >-*» M Amen M» O. Kinejms r-n A tUprfnn r-i» B- Dobu O o r . i-i» nm «n Ajici. Raorpcasu» JIoni — - _ r a» E B»p.deio luu ■ uuitpu ippu [»rrOR., »Trn ,7»»rp»jp,.-JUlcTiie DpolClOIIT» mrhD Pl 3»»rt PueiiitoR». «mo n Bon^epai-*. n XVI cmrtriR HAHAJIO POBHO BT> 8 4AC. BEHEPA U%HU «■tCTilll: A o«» C*RJ»p» ni. 16 p ■ ■-jomiiui 14 p ha-mn m 14 p «o«p »2 p. 1-ro mpje» to» ioirp 8 p. jmrrp B p iprci» 1. 2. 3 ■ 4 pm 4 p 6. B * 7 MJ so 3 0T« 8, 9 m 10 2 p 60 *. 11, 12. 15. 14. 16 m 16 2 p A»$»Twp» 1 p 26 i. B»jiob» 1 p.» t Ih «trn utolp 2« rtrrn u m. 75 vs 8-» rtoro 60 i. ['■Jirpfj 30 ros. Butin: urno nasj^un n ktcei mrp* m 10 i yrp» Iu3tiuim5nti i tz niia njineiiMiiiji no okoH^uia enikruuu, JIsifipeTTo njpojz,9.@t^7z srt icftcc-fe Tearpa Jupmvtfi Ttam po MnMx-Mutanu Dri. ras. Oirr. DmiiiIi m -«ti. UspeihaiiRv Vji ra» Hntoni» UpRvepu « Ro« Ruski gledališki letak, natisnjen ob Nollijevem gostovanju v Odesi 1880. leta roča o gledišči in morda še kateri drugi manjši časnik np. C o m p a g n e d’ ar i e , L ant e r n a. To so tedaj glasovi merodajnih časnikov tukaj! Iz tega samega se že vidi lahko, da v Milanu, prvem muzikalnem mestu Italje nastopiti in uspeh imeti je častno za vsacega, timveč pa za mene, ki nijsem nikdar temeljitih muzikalnih študij užival in sem še le v zadnjih par letih po lastnem trudu pomagal si do te stopnje. To nij mala reč stopiti pred občinstvo kacih 3000 do 4000 glav, med katerimi je na stotine in stotine muzik ar j e v , kompositerjev, maestrov in pevcev, ki komaj čakajo, da bi neusmiljeno pokopali novega neznanega jim še umetnika, ki kritizirajo vsak ton, vsak takt, vsako frazo sproti, in ki so še mnogo ostreji vsi skupaj, ker cene so bile za tretjino povišane (namesti 2 Lire na 3 Lire to je 1 gold. 20 kr. samo ustopnina v parter, sedež pa še posebej 5 Lir in zadej 3 Lire). Ali mislil sem si: »Učil si se nekaj, glas imaš, tedaj Korajža velja! Kranjski fantje mi smo slovanske korenine,« in šlo je hvala Bogu, dobro koj prvikrat in potem vedno bolje. Pel sem »Favorito« sedemkrat, 5. 7. 10. 12. 15. 18. in 21. junija. Druga opera bila je »T rov at or e« z drugo slavno pevko B ar lani D ini, tudi pri povišanih cenah, in tu sem pa imel še sijaj-n e j ši uspeh , in moral ponavljati po burnem aplausu veliko arijo v II. aktu, čast, ki se redko prigodi baritonu v tej operi. O tej predstavi posnamem in priložim Vam veljavnejše kritike v izpisu in nekatere v izrezku. Bilo je to 25. in 26. in 30. t. m. i Ÿ>,neAa£~ '• f Ml ft ■nw Jjry »«f 'MMjmmS-pl.- QfJu*U , &ikA-yitûfy.