Trajnost / april 2025 34 Izvleček Mikro in mala podjetja so pogosto spregledana v razpravah o zelenem prehodu, čeprav predstavljajo pomemben del gospodarstva. Prav v takih podjetjih se pogosto pojavi močna želja po trajnostnem poslo- vanju. Kot umetnica in oblikovalka, ki vodi mikro pod- jetje, sem se soočila s konkretnimi izzivi pri uvajanju trajnostnih praks. Med največjimi ovirami so omejeni finančni viri, pomanjkanje dostopa do trajnostnih materialov ter pomanjkanje informacij o krožnih po- slovnih modelih. Namen mojega prispevka je skozi osebne izku- šnje prikazati, kako lahko s kreativnimi pristopi in sodelovanjem z lokalnimi skupnostmi ter drugimi ustvarjalci uspešno premagamo te izzive. Z mojim govorom bodo obiskovalci izvedeli, kako fleksibilnost mikro podjetij omogoča razvoj inovativnih trajno- stnih rešitev, kot so ponovna uporaba materialov in podaljševanje življenjske dobe izdelkov. Prav tako želim spodbuditi večja mala in srednja podjetja ter organizacije k sodelovanju z nami, saj lahko skupaj dosežemo večji pozitiven vpliv na zeleni prehod. S tem prispevkom želim motivirati tako male kot velike igralce, da skupaj prepoznamo nove priložnosti za trajnostno rast. KREATIVNO VKLJUČEVANJE TRAJNOSTNIH PRAKS V MIKRO PODJETJE: PERSPEKTIVA OBLIKOVALKE IN UMETNICE Katja Vresk, Art Studio CREATIVE INTEGRATION OF SUSTAINABLE PRACTICES IN A MICRO BUSINESS: THE PERSPECTIVE OF A DESIGNER AND ARTIST Abstract Micro and small businesses are often overlooked in discussions about the green transition, despite being an essential part of the economy. It is in these busi- nesses where the desire for sustainable practices often burns brightest. As an artist and designer running a micro business, I have encountered specific challenges when implementing sustainable practices. Among the greatest obstacles are limited financial resources, lack of access to sustainable materials, and insufficient information on circular business models. The purpose of my presentation is to share personal experiences and demonstrate how creative approach- es and collaboration with local communities and other creators can successfully overcome these chal- lenges. My talk will show how the flexibility of micro businesses allows for the development of innovative sustainable solutions, such as the reuse of materials and extending product lifecycles. Additionally, I aim to encourage larger small and medium-sized enterprises, as well as organizations, to collaborate with us, as we can collectively achieve a more significant positive impact on the green transition. With this contribution, I seek to motivate both small and large players to recognize new opportunities for sustainable growth together. Keywords: sustainable practices, micro and small businesses, creative solutions, business collaboration, (limited) resources Ključne besede: trajnostne prakse, mikro in mala podjetja, kreativne rešitve, sodelovanje podjetij, (omejeni) viri K RO ŽN O G O SP O DA RS TV O K RO ŽN O G O SP O DA RS TV O Krožno gospodarstvo / Strokovni članki 1 UVOD Trajnostni razvoj in prehod na kro- žne poslovne modele sta postala ključna cilja številnih podjetij, ne glede na njihovo velikost. Vsa pod- jetja se pri tem srečujejo z izzivi, kot so omejeni finančni in materi- alni viri ter pomanjkanje znanja in dostopa do informacij o rešitvah. Mikro podjetja pa se pri uvajanju trajnostnih praks pogosto soočajo s specifičnimi izzivi, ki izhajajo iz nji- hovega obsega in strukture. Kljub tem oviram mikro podjetja zaradi svoje majhnosti in prilagodljivosti omogočajo večjo ustvarjalno svo- bodo ter razvoj inovativnih rešitev. Z inovativnim potencialom lahko mikro podjetja pomembno prispe- vajo k širšemu sprejemanju trajno- stnih praks in sooblikovanju kro- žnega gospodarstva. Po podatkih SURS iz leta 2018 je bilo registri- ranih 189.995 mikro podjetij, med- tem ko je bilo manjših, srednjih in velikih podjetij skupaj le 10.526, kar pomeni, da mikro podjetja predsta- vljajo kar 18-krat večji delež. Kljub temu pa so ta podjetja pogosto naj- bolj izvzeta pri dostopu do virov in informacij, ki bi jim olajšali prehod na trajnostne poslovne modele. Iz lastnih izkušenj kot grafična obli- kovalka in umetnica, ki vodi mikro podjetje, sem se soočila s številnimi izzivi pri uvajanju trajnostnih reši- tev. Pridobitev certifikata o krožnih poslovnih modelih mi je omogočila globlje razumevanje teh principov ter spodbudila uporabo trajnostnih materialov in inovativnih metod, ki podaljšujejo življenjsko dobo izdel- kov in zmanjšujejo odpadke. V nadaljevanju bom delila svoje izkušnje pri uvajanju teh praks, iz- postavila izzive, s katerimi sem se srečala, ter predstavila priložnosti, ki jih krožni poslovni modeli prina- šajo za mikro podjetja. Upam, da bodo moje izkušnje spodbudile tudi druga mikro podjetja, da se aktivno vključijo v prehod na krožno gospo- darstvo, kar bi lahko ustvarilo ugo- dno klimo za naraven vstop v kro- žne poslovne modele, kot jih danes poznamo v linearnih sistemih. 2 IZZIVI PRI UVAJANJU TRAJNOSTNIH REŠITEV: OSEBNE IZKUŠNJE Uvajanje krožnega poslovnega mo- dela in trajnostnega poslovanja je še vedno precej neopredeljeno po- dročje v mikro podjetjih. Regionalni direktor Generalije za vzhodnoe- vropsko regijo Manlio Lostuzzi je za spletni časopis Finance opozoril, da so mala in mikro podjetja pogosto prepuščena sama sebi pri iskanju razlogov, zakaj bi postala trajnostno usmerjena (Kaj ovira še več MSP, da bi postali bolj trajnostni, 2023). Zato sem se odločila, da na podlagi svojih izkušenj uporabim primere, ki ponazarjajo izzive, s katerimi se sre- čujejo mikro podjetja. 2.1 Pomanjkanje znanja in informacij Pomanjkanje znanja in informacij je eden od prvih izzivov, s katerim se srečujejo podjetja pri prehodu na trajnostno poslovanje. Prvi poskusi vpeljave trajnostnih principov lahko zaradi nepopolnih informacij vodi- jo v nenamerno zeleno zavajanje. Mnogi mikro podjetniki se pogosto zmedo med pojmoma „ekološki“ in „trajnosten“, kar lahko vodi do na- pačnih prepričanj, da je izdelek sam po sebi trajnosten, če je ekološki, 100 % naraven, recikliran ali se ga lahko varno zavrže. Ko se ta del zelenega zavajanja ozavesti, se mikro podjetja pogos- to sprašujejo, kaj trajnost dejansko pomeni. Težave se pojavljajo pri pridobivanju ustreznega znanja, kje in kako ga najti ter kako ovrednotiti kakovost informacij. V svoji praksi sem se tudi sama srečala s temi iz- zivi. Na primer, ko sem se odločila za uporabo recikliranih materialov, sem sprva napačno razumela, da so vsi reciklirani materiali enako trajnostni. Uporaba recikliranih ali naravnih materialov se mi je zde- la kot začasna rešitev, vendar sem hitro spoznala, da potrebujem globlje razumevanje, da lahko traj- nostne rešitve ustrezno uporabim. Pomanjkanje relevantnega znanja je povzročilo frustracije, saj so in- formacije, ki sem jih našla, pogosto preveč posplošene in ne upošteva- jo specifičnih potreb mikro podjetij. Regulacije in smernice, ki veljajo za večja podjetja, ne ustrezajo vedno manjši in bolj fleksibilni naravi mi- kro podjetij. V mnogih primerih se podjetniki odločijo, da je preproste- je ostati pri tradicionalnih, linearnih poslovnih modelih, saj so ti pozna- ni, manj kompleksni in ne zahtevajo dodatnega učenja, kar mikro pod- jetniku olajša obstoj in zaslužek na trgu. To dilemo omenja tudi D. Ko- zolec (Kozolec, 2009, str. 27). Da bi premagala ta izziv, sem se odločila za poglobljeno raziskova- nje in izobraževanje na področju trajnostnih praks. Vključila sem se v programe tudi za mikro podjetnike za krožno gospodarstvo ter začela sodelovati z mrežami in strokovnja- ki iz industrije, ki so mi pomagali pri dostopu do zanesljivih virov infor- macij in primerov dobrih praks. 2.2 Dostop do trajnostnih surovin in materialov Dostop do trajnostnih surovin predstavlja velik izziv, zlasti za mi- kro podjetja. Številne dobavne ve- rige so še vedno osredotočene na tradicionalne, linearne prakse, kar pomeni, da so trajnostni materia- li pogosto dražji in težje dostopni, zlasti v manjših količinah (Why The Circular Economy Is All About Retaining Value, 2016). V svoji pra- ksi sem se pogosto spraševala, kje lahko pridobim materiale, ki ustre- zajo trajnostnim principom krožnih poslovnih modelov in so primerni za moje izdelke. Rešitev, do katere sem prišla, je bila sodelovanje z lo- kalnim proizvajalcem in dobavite- ljem papirja iz invazivnih rastlin, ki bi sicer končale na odlagališčih – In- stituta za papir in celulozo v Ljublja- ni. Ta izkušnja se ujema s primerom Trajnost / april 2025 35 Krožno gospodarstvo / Strokovni članki podjetja Ecovative Design (Packa- ging from ‘mushroom plastic’: Ecova- tive,2021), ki izdeluje pakirne mate- riale iz micelija (gobovih vlaken), kar predstavlja naravno in trajnostno alternativo tradicionalnim materi- alom. Iskanje alternativnih virov in uporaba lokalnih surovin sta ključna za zmanjšanje prevoznih stroškov in ogljičnega odtisa v sorazmerju s kvaliteto in življenjsko dobo izdel- ka. Med iskanjem ustreznih doba- viteljev sem porabila veliko časa in energije za sklepanja dogovorov, da bi našla proizvajalca, pripravljenega sodelovati pri manjših količinah in mi nuditi ugodne finančne pogoje. Ta proces mi je omogočil vključitev trajnostnih materialov v moje izdel- ke, vendar pa je zakasnitev pri iska- nju virov, izvajalcev in predvsem znanja prispevala k upočasnjenemu zelenemu prehodu. 2.3 Finančni izzivi pri uvajanju trajnostnih rešitev Finančni izzivi so eden izmed naj- pomembnejših dejavnikov, s kate- rimi se mikro podjetja srečujejo pri uvajanju trajnostnih praks. Mikro podjetja pogosto nimajo dostopa do finančnih sredstev, potrebnih za uvedbo trajnostnih rešitev. Stefa- no Pogutz s SDA Univerze Bocconi opozarja, da se mala podjetja po- gosto soočajo s težavami pri prido- bivanju financiranja za trajnostne projekte (Kaj ovira še več MSP, da bi postali bolj trajnostni, 2023). Zaradi tega inovativne ideje, ki bi lahko po- membno prispevale k trajnostne- mu razvoju, pogosto ostanejo ne- uresničene brez dodatne podpore. V svoji praksi sem se pogosto soo- čila z izzivom, da zaradi majhnosti svojega podjetja in finančnih ambi- cij, ki niso ustrezale pogojem razpi- sov, nisem mogla pridobiti sredstev za trajnostne projekte. Pogosto sem bila prisiljena tehtati med krat- koročnimi finančnimi cilji in dolgo- ročnimi trajnostnimi ambicijami. Omejen proračun je oteževal tudi nakup dražjih trajnostnih materia- lov, kar je zaviralo moje prizadeva- nje za prehod na krožne poslovne modele. Poleg tega sem naletela na izzi- ve pri iskanju ustreznih skupnosti in mrež, kjer bi se lahko povezala z drugimi podjetniki ter pridobila dostop do skupnih virov in finančne podpore. Kljub pobudam Evropske unije za razvoj grozdov in iniciativ, so nekatere panoge, kot sta tekstil- na industrija in gradbeništvo, bolj v ospredju. To otežuje dostop do virov in finančne pomoči za mikro podjetja iz drugih sektorjev, kar pa je za trajnostne inovacije bistvene- ga pomena. 2.4 Estetika in kakovost trajnostnih izdelkov Estetska dovršenost in kakovost trajnostnih izdelkov predstavljata pomemben izziv, saj mnogi potro- šniki trajnostne izdelke še vedno povezujejo z nižjo kakovostjo in neprivlačnostjo. Po raziskavi orga- nizacije The Conference Board iz leta 2022 potrošniki v ZDA ostajajo skeptični glede estetike trajnostnih izdelkov, kar lahko pomeni, da mo- rajo mikro podjetja vložiti dodatne napore v oblikovanje in trženje, da bi prepričala potrošnike o vrednosti trajnostnih rešitev (US Consumers Want Business to Do More on Susta- inability, 2022). Kot umetnica in grafična obliko- valka se zavedam, da estetska pri- vlačnost igra ključno vlogo pri tem, kako potrošniki dojemajo trajno- Vi r: S hu tte rst oc k Trajnost / april 2025 36 Krožno gospodarstvo / Strokovni članki stne izdelke. Estetska dovršenost je ključna ne le zaradi vizualne pri- vlačnosti, temveč tudi zato, ker spodbuja uporabnike, da izdelek obdržijo dlje časa. Lep izdelek ima večjo verjetnost, da ga uporabniki ne zavržejo hitro, ampak ga obdr- žijo, podarijo ali predajo naprej, ko ga ne potrebujejo več. Tako se po- večuje življenjska doba izdelka in zmanjšuje količina odpadkov, kar je pomembno trajnostno načelo. V svojem delu sem ugotovila, da je estetika enako pomembna kot funkcionalnost in trajnost. S premi- šljenim oblikovanjem lahko mikro podjetja ne le zadovoljijo trajno- stne kriterije, ampak tudi povečajo privlačnost svojih izdelkov na trgu, kar posledično prispeva k trajnosti skozi zmanjšanje potrebe po pogo- stih menjavah in novih nakupih. Moji izdelki so dodatno estetsko obogateni, saj pogosto vključujejo umetniške motive, ki so že preizku- šeni na trgu ali jih sproti prilagajam glede na odziv kupcev in njihovo všečnost. S tem ne le povečujem estetsko vrednost izdelkov, ampak jih tudi prilagajam okusu trga, kar prispeva k večji trajnosti skozi daljšo življenjsko dobo. 3 ZAKLJUČEK Mikro podjetja lahko hitro prilagaja- jo svoje poslovanje in uvajajo nove, trajnostne rešitve. Kljub izzivom, kot so omejen dostop do financi- ranja in trajnostnih surovin, krožni poslovni modeli ponujajo obetavne priložnosti. Primer uspešnega pre- hoda je Zavod Oloop, ki ga vodijo tri umetnice. Z inovativnimi tekstil- nimi projekti in družbeno angažira- nostjo uspešno združujejo trajnost in estetiko, kar jim prinaša med- narodno prepoznavnost. To kaže, da lahko mikro podjetja in zavodi pomembno prispevajo k širšemu sprejemanju krožnih modelov in trajnostnemu razvoju. Katja Vresk je diplomirana grafična oblikovalka in likovna pedagoginja. Od leta 2016 deluje kot samostojna podjetnica na področju grafičnega oblikovanja, marketinga in umetnosti. Od leta 2021 ustvarja in trži tudi svoje kreativne izdelke, primerne za osebna in poslovna darila, od leta 2024 tudi z ekskluzivno serijo trajnostnih daril. V letu 2024 je zaključila izobraževanje pri Circular Economy Alliance in pridobila certifikat Circu- lar Business Model Professional. LITERATURA IN VIRI Kozoderc, D. (2009). Trajnovativnost: novi izzivi družbene odgovornosti podjetij. Ljubljana, Salve Mikuš, Š. (2023, December 6). Kaj ovira še več MSP, da bi postali bolj trajnostni. Finance. https://www.finance.si/esg/kaj-ovira-se-vec-msp-da-bi-postali-bolj-trajnostni/a/9019241 Packaging from ‘mushroom plastic’: Ecovative. (2021, Avgust 19). https://www. ellenmacarthurfoundation.org/circular-examples/packaging-from-mushroom-plastic- ecovative US consumers want business to do more on sustainability. (2022, Februar 8). The Conference Board. https://www.conference-board.org/topics/consumers-attitudes-sustainability/US- consumers-sustainability Why the circular economy is all about retaining value. (2016, Oktober 18). McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/capabilities/sustainability/our-insights/why-the- circular-economy-is-all-about-retaining-value Mikro-, majhna in srednje velika podjetja (MSP). (n.d.). https://www.stat.si/StatWeb/news/ Index/9046 Letna in druga poročila. (n.d.). https://www.ajpes.si/Letna_porocila/Informacije/Podatki_po_ regijah Prehod na krožne poslovne mode- le mikro podjetjem omogoča, po- večajo dostop do trajnostnih virov skozi sodelovanje z drugimi podjetji in pridobijo konkurenčno prednost na rastočih trajnostnih trgih. So- delovanje z dobavitelji, ki delujejo po načelih trajnosti, lahko mikro podjetjem pomaga pri ohranjanju ravnovesja med kakovostjo izdel- kov in stroški. Ustvarjanje estetsko dovršenih izdelkov hkrati krepi dol- goročno zaupanje potrošnikov in zmanjšuje odpadke. Mikro podjetja z inovativnostjo in prilagodljivostjo igrajo ključno vlo- go pri prehodu v krožno gospodar- stvo, kar potrjujejo tudi podatki o njihovi hitri rasti. V poročilu Ajpes je bila izpostavljena kar 42-odstotna rast mikro podjetij med leti 2018 in 2022. Moje izkušnje kažejo, da lahko kljub omejitvam mikro pod- jetja premagajo ovire in postanejo akterji trajnostnega razvoja. Upam, da bodo moje ugotovitve spodbu- dile več slovenskih podjetnikov k aktivnemu vključevanju v trajno- stne prakse. Hkrati bi bilo ključno, da večji akterji prepoznajo vrednost sodelovanja z mikro podjetji, saj s tem skupaj prispevamo k širšemu sprejemanju krožnih poslovnih mo- delov in dolgoročno trajnostnemu razvoju. Trajnost / april 2025 37