KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 63 (3) INDUSTJRISKE SVOJINE IZDAN 1 AVGUSTA 1938. ■'’&r PATENTNI SPIS ST. 14171 Ringhoffer — Tatra — Werke A. G., Praha — Smichov, Č. S. R. Zračno hlajen motor s cilindri v obliki zvezde, zlasti za vozila. Prijava z dne 21. decembra 1937. Velja od 1. marca 1938; Naznačena prvenstvena pravica z dne 12. julija 1937. (C S. R.''. Zračno hlajenje motorjev s cilindri v obliki zvezde s pomočjo puhala za hladilni zrak je združeno s težavami, iker se mora hladilni zrak od puhala razdeljevati v območju z razmeroma velikim premerom. Razporedba puhala, katero je opremljeno z difuzorjem, ki dovaja hladilni zrak skozi kanale k posameznim cilindrom, torej ni mogoča. Misliti bi se sicer moglo na to, da bi se puhalo namestilo na motorno gred, tako da iz rotorja puhala izstopajoči zrak neposredno hladi cilindre. Pri tej razporedbi pa bi dobilo puhalo preveliko naobodno hitrost in vsled tega slabo stopnjo učinka, ftko pa se uporabljajo manjša puhala, ka-1 tera odgovarjajo visokemu številu obratov motorja, se morajo redvideti razdeljevalni kanali, kateri zahtevajo mnogo prostora. V smislu izuma se doseže stisnjena in enostavna razporedba s tem, da leži obod puhala neposredno poleg cilindrov v obliki zvezde, kateri naj se hladijo, in da premika hladilni zrak po najkrajši poti čez glave in konce cilindrov, in s tem., da je med ročično gredjo in rotorjem puhala vključeno podprestavno gonilo. Puhalo dobi torej razmeroma velik premer, odgovarjajoče krogu, v katerem ležijo cilindri in glave cilindrov motorja; pogonska hitrost puhala pa je potom gonila tako zmanjšana, da se doseže ugodna stopnja učinka puhala. Izum je v načrtu predočen na podlagi enega izvedbenega primera. Načrt kaže osni presek skozi zračno hlajen zvezdast motor. S hladilnimi rebri opremljeni cilindri 2 sedijo v obliki zvezde na ročičnem ohišju 1, v katerem je vležajena ročična gred 10. Največje hlajenje potrebujejo z rebri opremljene glave 3 cilindrov ter na te glave priključeni konci cilindrov. V smislu izuma je lopatno kolo 4 puhala vrtljivo vležajeno na ročični gredi 10 na tak način, da njegov obod leži neposredno poleg cilindrov 2 v bližini glav 3. Vsled tega se iz lopatnega kolesa 4 izstopajoči zrak vodi po najkrajši poti preko cilindrov in njihovih glav, ki nai se hladijo. Pri tem služi kapa, katera obdaja puhalo in cilindre, za voditev zraka. Ker pri tej razoredbi rezultira razmeroma velik premer puhala, se puhalo ne sme tako hitro poganjati kot to odgovarja številu obratov ročične gredi 10, ako naj se doseže dobra stopnja učinka. Iz tega razloga je predvideno podprestavno gonilo. Slednje obstoja iz zobatega kolesa 11, katero je pričvrščeno na pestu 12 rotorja puhala, nadalje iz zobatega kolesa 9, katero je pričvrščeno na ročični gredi 10, in iz zobatega kolesa z dvema zobatima vencema 7 in 8, ka sta v vprijemu z zobatimi kolesi 9 in 11. To zobato kolo je prosto vrtljivo vležajeno na ležajnem čepu 5 ro-čičnega ohišja 1. Prenosno razmerje tega gonila se določi z ozirom na najugodnejšo stopnjo učinka puhala danih dimenzij. Smotreno je razporedba urejena tako, da je ročično ohišje opremljeno s ploščatim robom 13, kateri skupaj s kapo 14 tvori ohišje puhala, v katerem se vrti lo- Din. 10.— patilo kolo 4. Slednje more v slučaju potrebe sodelovati s fiksnimi vodilnimi lopaticami, katere so razporejene pred njegovim vstopnim in/ali izstopnim koncem. Zrak vstopa v puhalo skozi centralno odprtino 15 kape 14. Rotirajoče lopatno kolo puhala smo-treno obstoja iz stožčastega koluta 16, katerega nosi pesto 12 in kateri po načinu strehe obdaja gonilo. Na ta način se more doseči posebno stisnjena konstrukcija. Lopate morejo biti pričvrščene med kolutom 16 in nekim obročem 17. Predmet izuma se more na številne načine predrugačiti. Tako je mogoče, izo-bličiti puhalo simetrično z dvema nasproti si ležečima sesalnima stranama. V teni slučaju nosi kolut 16 na svoji spodnji strani lopate in sesa zrak iz prostora 18, kateremu se zrak dovaja, skozii kanale, ležeče med cilindri, kakor je to opisano v neki drugi prijavi prijavilke. Tudi raz-poredba gonila med motorno gredjo in pestom puhala se more predrugačiti. Patentni zahtevi: 1. ) Zračno hlajen motor s cilindri v obliki zvezde, zlasti za vozila, s puhalom za hladilni zrak, katero je razporejeno koaksijalno z ročično gredjo motorja, označen s tem, da obod puhala leži neposredno poleg cilindrov v obliki zvezde, ki naj se hladijo, in premika hladilni zrak po najkrajši poti preko glav in koncev cilindrov, in s tem, da je med ročično gredjo in rotorjem puhala vključeno podprestavno gonilo. 2. ) Zračno hlajeni motor po zahtevu 1.), označen s tem, da je rotor puhala izobličen stožčasto in da obdaja gonilo. Ađ pat. br. 14171