SLOVENSKE KULTURNE AKCIJE Leto XV, 14 EL VOCERO DE LA CULTURA ESLOVENA 10. Vlil. 1968 ZDRUŽENA EVROPA IN SLOVENCI R. J. Ideja o Združeni Evropi ni nova. Prisotna je bila že v stari, antični Grčiji, njen okvir je potem širil rimski imperij, rastla je v zasnovah Karla Velikega najdemo jo v Dantejevih spisih in trkala je na srca vseh vladarjev in oblastnikov skozi renesanso, srednji vek in tja do vojska po francoski revoluciji, ko je njen „evropski heroj“ Napoleon pred svojo smrtjo na Sveti Heleni leta 1821 še narekoval svojim memorialistom: »Evropa se bo rešila samo, če se bo združila." Za njim je utemeljitelj politične filozofije Toequeville (1843) s strahom zagledal na obzorju oba velikana novega časa in se zgrozil, kaj bo z Evropo v borbi med Rusijo in Ameriko, še do leta 1914 je Evropa živela v prepričanju, da je Amerika njena hčerka; ta miselnost se je potem maščevala v drugi svetovni vojni, ko je polovica Evrope v letu 1945 zapadla pod najhujšo obliko modernega imperializma in kolonializma — pod peto sovjetskih oblastnikov v Moskvi, kajti Roosevelt je še leta 1945 odklanjal obvezo, da bi ZDA morale reševati vedno sprto Evropo, ker bi s tem reševal ZDA. Danes se dejansko ves kulturni svet trese pred bližajočo se tragedijo, ki se bo začela, če še ostali, svobodni del Evrope zapade pod oblast rdečega imperija. Ameriški državniki so se po maju 1945 sicer želeli umakniti popolnoma iz Evrope, tiste Evrope, kjer je vsakih dvajset let na dan bruhnilo novo klanje, toda sledilo je iztreznenje: okrnjena Evropa je klicala v Washington po pomoč, kakor so v antiki grške posesti v Sredozemlju klicale na pomoč najprej Atene in potem Rim. Ameriška svoboda se je rodila v Evropi, njeni prvi ustanovitelji so bili še evropske krvi — porušeni Evropi po 1945 so morali hiteti edino Ame-rikanci na pomoč, ker je tudi njihova svoboda bila na kocki, ko je šlo leta 1946 za usodo Grčije, zahodnega Berlina, za gospodarsko rešitev Zahodne Nemčije. Potem je sledilo zapovrstjo: Marshallov načrt, Churchillov govor v Ziirichu, Bobert Schuman z Evropskim svetom šesterice, po zlomu Češkoslovaške NATO 1948. in ob sestankih evropskega parlamenta v Strassburgu je nastajala naravna politična naslonitev na nove gospodarske osnove evropske skupnosti, nastal je Skupni evropski trg in ob njem odpiranje možnosti za svobodno združevanje vseh evropskih narodov, ki žele s samostojnimi državami deležiti sadove vsekakor dinamičnega gibanja za gradnjo nove Evrope. Preprek in zaprek v protivno smer je tudi več ko dovolj. Trenutno je pač najbolj nevarna aktivnost sovjetske diplomacije s poskusi prisiliti umik Združenih držav Amerike iz Evrope, ko se bo potem po morebitnem koncu vojskovanja v Vietnamu (?), takoj odprl nov Vietnam, vse z namenom prisiliti izčrpane ZDA v izolacijo, kar bi pomenilo nastop dobe teme in reakcionarstva v Evropi in sicer pod komunističnim imperializmom —■ za ZDA pa dejansko tudi samo odložitev zadnjega milostnega smrtnega strela za končno propast v objemu istega moskovskega imperializma. In Slovenci? Pred takim obzorjem smo danes verjetno v večji nevarnosti kot kdajkoli. Pri bodoči krizi more polnokrvno sodelovati samo narod že na vrhu popolne dozorelosti in v posesti vseh funkcij samostojne državnosti. Pogled nazaj more biti samo enak srečanju s smrtjo. Prva Jugoslavija je 1941 razpadla „wie ein Kartenhaus" (Korošec leta 1939) in druga se pripravlja na izginotje brezimnosti v »socialistični" srednjeevropski konfederaciji, kjer bo narodom odvzeta osebnost in manjkalo glavno — svoboda. Toda svet živi prenaglo in ne dopušča več orientacij v smeri pesimizma ali kapitulantstva. In za kaj takega tudi ni nobene potrebe; v slovenski politični zgodovini je že dovolj odgovorov tudi za naš čas, polnih optimističnih razgledov za narode dobre volje. SLOVENSKA KULTURNA AKCIJA Osmi kulturni večer v soboto dne 17. avgusta točno ob pol osmih bo v mali dvorani Slovenske hiše, Ramon L. Falcon 4158 GIBANJE ZA ZDRUŽENO EVROPO IN SLOVENCI Predava Ruda J u r č e c ZA PETNAJSTO LETO JUBILEJNA ZBIRKA nam, dan za dnem prina.ša z vsakim darom mnogo več kot pa samo finančno podporo. Vsak dar je hkrati izraz razpoloženja in gle^ danja m naše delo. Če vkljub oviram in težavam vztrajamo, nam vsak znak soglasja ali odobravanja gradi in utrjuje globoke notranje vezi med nami in med bravci, kajti nič nismo in ne moremo biti, če bi trobili v gluho ložo. „Rad Vam dam za Glas in Vas pi-osim, da vztrajate,“ so bile tokrat besede prijatelja in podpornika. ..Dobro vemo, kaj pomeni danes biti zvest nalogam in poslanstvu emigracije, še posebej pa politične emigracije... Ostanite trdni, še posebtj pa: ostanite pogumni in načelno jasni, to mi pri listu najbolj dopade. Nikar se ne strašite — dobro vemo, ko,j nam branite in čemu služijo vsi vaši napori...“ Ob takih in podobnih besedah nam vsak dar mnogo pomeni, vendar ne samo po svoji materialni plati, ampak še bolj po moralni. ATa tej ravnini pa je dar že mnogo, mnogo več — ne potrjuje in ne poglablja nam samo našega poguma, ampak nam tudi že priliva novih moči. Srečujemo se spet z dogodki ob nastanku Slovenske kulturne akcije, ko so nam pred petnajstimi leti mnogi očitali predrznost in pretirano vero v ideale. Petnajst let je dolga, zelo dolga doba, danes je na polju kulturnega in duhovnega ustvarjanja vsako leto bogato po stvaritvah, kakor je bila še pred nekaj desetletji komaj mogla biti doba, dolga celih deset let. ali še več. Vemo: danes je treba za vsako idejo ali kulturno pobudo desetkrat več poguma in tveganja ter veselega vztrajanja kot pa pred desetletji. Vsak na svojem mestu mora delati im ustvarjati z zavestjo, da naš čas terja pogum od slehernika vsaj v desetkratni meri. Naj nam tak optimizem destkratno podaja tudi za naše petnajsto leto ta naša JUBILEJNA ZBIRKA. Darovali so: č. g. dr. Fr. Gnidovec, Adrogue, 2000 pesov; gdč. prof. N. Laharnar, Bs. Aires, 2000 pesov; g. dr. Ivan Prijatelj, San An-dres, 2000 pesov; g. Jože Gerkman, Slovenska vas, 2000 pesov; č.g. Jož e F er kul j ZDA, 20 dolarjev. o 8 2 -S £ J 8 i s TARIFA IEOUCIDA CONCHION U3$ K. P. I. 953701 “DVA TISOČ BESED” Izjavo, ki je 27. junija izšla v Pragi pod naslovom „Dva tisoč besed" — „po sugestiji učenjakov"; kot je povedano v njenem zadnjem stavku, — podpisalo jo je sedemdeset čeških in slovaških osebnosti — je praško novo vodstvo sprejelo z rezervo. Sovjeti in drugi komunisti moskovske vere so jo takoj opečatili za manifest kontra-revolucije. Ko sta dva praška profesorja Dubčeku dala pojasnila, je bila dovoljena javna razprava o dokumentu. „2000 besed" v svoji prvi polovici daje realističen opis „socialistične družbe", ki velja tudi za druge dežele pod peto komunizma. Vaculik, ki je tekstu dal dokončno obliko, in mnogo drugih sestavljavcev manifesta so vpisani v partijo in se imajo za komuniste. To razloži mestoma pre-optimistično mnenje o komunistih v češki zgodovini. Vkljub takim mestom pa je deklaracija obsodba komunističnih režimov. Iz resničnih humanističnih čustev izvirajoča vera v možnost demokratizacije komunizma bo postavljena v krizo zaradi drugačne notranje logike komunizma. Spričo komunizma nihče ne uide alternativi za ali proti. „življenje našega naroda, ki ga je najprej ogražala vojska, je potem izkušalo dobo mraku v dogodkih, ki so pognali V nevarnost njegovo duhovno zdravje in njegov značaj sam. Socialistični program je večina naroda sprejela z občutkom upa. Toda poveljniški vzvodi niso pripadli pravim rokam. Da so bili voditelji brez državniške izkušnje, brez praktičnih vednosti ali filozofske kulture, ne bi imelo toliko pomena, če bi bili vsaj sposobni poslušati mnenja drugih in če bi pustili, da jih na njihovih mestih počasi zamenjajo bolj zmožni ljudje. Komunistična stranka, ki je po vojski imela zaupanje ljudstva, je to zaupanje postopoma zabarantala za položaje, dokler ni imela vseh mest in nič drugega. Mi moramo to izreči in tisti med nami, ki so komunisti, to vedo. Njih razočaranje spričo nasledkov je prav tako veliko kot razočaranje drugih. Nekorektna linija voditeljev je spremenila partijo, ki je bila politična stranka in ideološka skupina, v organizacijo oblasti, katera je privlačevala gospodstva željne egoiste, spretne, strahopetce in ljudi s slabo vestjo. Doliv teh ljudi v partijo ji je spremenil naravo in zadržanje. Nje notranja organizacija ni dopustila do vpliva poštenim ljudem, razen če so se odločili za zgledovanje povzro-čujoče incidente, ali do preoblikovanja partije v stalnem skladanju z modernim časom. Mnogo komunistov se je bojevalo zoper to izprijanje, toda niso mogli preprečiti, kar se je zgodilo. Položaj znotraj komunistične partije je veljal za zgled in povzročil podoben položaj v državi. Ker je bila partija povezana z državo, je zaradi tega izgubila prednosti, ki jih daje razdalja od izvršilne oblasti. Ni bilo kritik o dejavnostih države in gospodarskih organizacij. Parlament je pozabil parlamentarne postopke, vlada je pozabila, kako se vlada, in voditelji, kako se vodi. Volitve niso imele več pomena in zakoni so izgubili veljavo. Nismo mogli računati na naše zastopnike v prav nobeni organizaciji. Ako pa bi jim mogli zaupati, ne bi mogli od njih ničesar terjati, ker niso mogli ničesar storiti. Še huje, nismo mogli zaupati drug drugemu. Osebno in kolektivno poštenje je ginilo. Poštenost ni privedla nikamor in kompetentnosti niso služile nič. Zaradi tega se večina ljudi ni več zanimala za javne zadeve, interesirali so se samo zase in za denar. Te obžalovanja vredne razmere so imele pa tudi ta rezultat, da sedaj nobeden ne more niti denarju zaupati. Odnosi med ljudmi so bili iznakaženi, ni bilo več veselja pri delu. Skratka, prišel je trenutek, ko so bili v nevarnosti duhovno zdravje in značaj naroda. Mi smo vsi odgovorni za sedanje stanje reči, posebno pa tisti med nami, ki so komunisti. Poglavitni delež odgovornosti pa je seveda na tistih, ki so bili sestavni del ali orodje te nekontrolirane oblasti. To je bila oblast določene mnenjske skupine, ki je s pomočjo partijskega aparata zavzela vodilna mesta povsod, od Prage pa do najmanjših okrajev in občin. Aparat je določal, kaj je treba narediti in kaj ne. Vodil je zadruge namesto zadružnikov, tovarne namesto delavcev in narodne organizacije namesto državljanov. Nobena organizacija v resnici ni pripadala svojim udom, niti komunistične organizacije. Poglavitna krivda in najhujša prevara teh voditeljev pa je bila v tem, da so opravičevali svojo samovoljstvo s tem, da so jo razglašali za voljo delavcev. Če bi imeli verjeti tej slepariji, bi morali danes obtožiti delavce za upadanje naše ekonomije, za hudodelstva nad nedolžnimi osebami, za ustoličenje cenzure, ki je preprečevala, da bi se o vsem tem pisalo. Potem bi bili delavci odgovorni za napačne vložbe, za trgovinske izgube ali za stanovanjsko krizo. Seveda nihče, ki ni izgubil pameti, ne verjame, da bi bili tega krivi delavci. Sleherni ve, da delavski razred praktično ni odločal o ničemer, delavski funkcionarji so bili postavljeni od koga drugega. Mnogo delavcev je mislilo, da oni vladajo, toda v resnici je ukazovala skupina funkcionarjev partije in državnega aparata, ki so bili za to posebej izučeni. Ti so dejansko prevzeli mesto zrušenega razreda in postali nova avkto-riteta. Pravično je priznati, da so se neki izmed teh funkcionarjev že precej časa zavedli, da se je zgodovina obrnila v neprijetno smer. Danes jih moremo spoznati po tem, da odkrivajo krivice, popravljajo napake in vračajo pravico odločanja članom stranke in državljanom, ko omejujejo oblast in osebje birokracije in aparata. Ti so z nami zoper zastarele poglede baze. Toda mnogo funkcionarjev se upira spremembam in ti so še vedno pomembni. Držijo namreč še vedno v rokah orodja oblasti, posebno v okrajih in ob-činas, kjer morajo ta orodja uporabljati na skrivnem, brez strahu, da bi jih kdo oviral. Od začetka istega leta se nahajamo v obnovi procesa demokratizacije. Začela se je v komunistični partiji. Mi moramo to izreči in tisti ljudje med nami, ki so izven partije in do zadnjega časa niso od nas pričakovali nič dobrega, to tudi vedo. Dodati pa moramo, da se ta proces ni mogel začeti drugod. Samo komunisti so mogli živeti dvajset let neko politično življenje. Samo komunisti so mogli izjaviti svojo kritiko. Samo opozicija znotraj partije je imela privilegij biti v stiku s sovražnikom. Pobuda in prizadevanja komunistov-demokra-tov pa so samo odplačevanje dolga, ki se je z njim celotna partija zadolžila nasproti ljudem izven partije, katere je držala v položaju neenakosti. Zategadelj ni nikomur treba biti hvaležen komunistični partiji, čeprav je treba priznati, da se pošteno trudi ukoristiti to zadnjo priložnost, rešiti čast svojo in svojega naroda. Proces preroda ne prinaša nič posebno novega. Obsega ideje in predloge, ki so mnogokrat bolj stari kot zmote našega socialzima, izmed drugih pa so nekatere izniknile izpod površine tega, kar je bilo vidno. Morale bi biti izrečene že dolgo prej, toda ni bilo mogoče, ker so jih dušili." V drugi polovici manifesta podpisnki poudarjajo pomen „kritik, ki so prišle iz pisateljskih in študentovskih krogov", zavedajo pa se, da „imajo samo novo upanje", ne pa zmage. Obračajo se na nove voditelje, naj bodo budni in do nadrobnosti razvijajo pravo metodologijo odpora. V enem izemd mnogih napadov na „2000 besed" se moskovska Pravda (25. julija) sprašuje: „Kaj je še komunističnega ostalo v članih partije, ki so podpisali to pismo, in v tistih, ki jih podpirajo?" Trybuna Ludu (26. julija), glasilo poljske partije, pa je zapisala: „Prišli smo tako daleč, da je glasovito deklaracijo dva tisoč besed, platformo odkrite reakcije, podpisalo več članov partije in da so se neki člani prezidija centralnega komiteja češke partije izrekli za neovirano razpravljanje o tej deklaraciji." HIBRIDNI FESTIVAL SLOVENSKA KULTURNA AKCIJA GLEDALIŠKI ODSEK ZA SKLEP SLOVENSKEGA JUBILEJNEGA GLEDALIŠKEGA LETA 1868 - 1968 besede - besede - besede Koncert za igralca Odrske variacije na temo LJUBEZEN - RADOST - ČAST in SMRT s prologom in epilogom in z besedo, ki so jo dali FRANCE BALANTIČ, IVAN CANKAR, VVILLIAM SHAKESPEARE, FRANCE PREŠEREN, JANEZ SVETOKRIŠKI, J. B. Poguelin dit MOLIERE, ANTON TOMAŽ LINHART, OTON ŽUPANČIČ in evangelist JANEZ Zamisel, libreto in igranje Scenografija NIKOLAJ JELOČNIK arh. JURE VOMBERGAR Predstava bo v soboto 7. IX. 1968, ob 8 Vi, na odru Slovenske hiše. PISMO IZ N E W Y O R K A France Gorše New York, 31. julija 1968. Premnogo je na svetu v življenju, v živi ali tudi v mrtvi naravi stvari, ki samo po sebi dozdevno niso nič ali na videz nič ne pomenijo. In premnogo-krat gremo skozi življenje mimo mnogih stvari, ki jih sicer gledamo, pa jih ne vidimo ter nanje sploh ne reagiramo, šele v luči in v zvezi nekih dogajanj postanemo nanje pozorni, šele potem spregledamo stvari ter jih gledamo bolj zavestno in pred nami zažarijo v novi luči, ki jih doslej morda niti opazili nismo. Nekako tako je v pogledu z najnovejšo knjigo Friderik Baraga, ki jo je stvarno in tehtno napisal mons. Maksimiljan Jezernik prav na stoletnico njegove smrti. Delo je iz tega vidika edinstveno predvsem zaradi znanstvene analize. Izšla je že kot sedma knjiga v založbi Studia slovenica. Knjiga obsega 156 strani z izčrpnim uvodom, kjer pravi avtor, da se izogiblje, kar so že drugi o Baragi pisali, torej je dejansko samo predmet zgodovinske analize. Dalje navaja v uvodu, da vsebuje Baragovo življenje bogato biografijo, ki ga osvetljuje iz vseh mogočih kotov. Dalje navaja, da hoče podati študij Barage in nov pogled nanj. Ne bo ponavljal zgodovne njegovega žvljenja, niti ne poveličeval njegovih zaslug za pokristjanjenje Indijancev, niti na znanje njihovega jezika, pač pa izključno pogled na Barago iz Kima... z očmi spo-znavavca Kongregacije za širjenje vere — Propagande Fide. Knjigo je razdelil v tri neenake dele. V prev delu obravnava Barago kot misijonarja, v treh poglavjih podaja nadvse zanimivo analizo treh poglavij, ko v prvem obravnava misijonski poklic, v drugem ga prikazuje kot apostola Indijancev in v tretjem opisuje Baragove zveze z Rimom. Drugo poglavje nosi naslov škof in ga avtor najprej prikazuje kot apostolskega vikarja in podaja oceno Propagande o Baragovi osebnosti. Tretji del obravnava dogodke ob Baragovi smrti v Marguettu ter podaja dramatičen popis psihološke reakcije ob njegovi smrti. Kot zaključek nenavadno in brez skrupulov opisuje v lučeh in sencah poglede Propagande fide iz Rima, kar bravca drži v napetosti do konca knjige. Bibliografija na koncu je bogata z res obilnim pregledom vsega, kar je oblikovalo Baragovo duhovno in ustvarjalno delo. Knjiga je opremljena z Baragovo podobo na četrti strani ter s pregledno zemljepisno karto, ki obsega obširno Baragovo misijonsko polje. Kakor je pisatelj že v uvodu knjige omenil, da bo gradivo podajal le z zgodovinskega in dokumentarnega vidika, se knjiga kljub temu lepo bere in bravca znova priteguje, ker je pisana s toplino. Baragov lik zažari z mnogih strani v novi, močnejši luči. In v tem je zapopadena vrednost Jezernikove knjige. Naslov knjige je: Friderik Baraga by Maximil