krepka primera — dala bi zanjo cekin! _________ oton Župančič — duma RUDOLF MAISTER: Ko zvečer v kraljevski zarji sonce v pohorske gre klance, v vrhih cerkve zažarijo — tja do Mure — ko monštrance . . . Pol skrbi je že za nami — prazna polja, prazne trate — polna srca, polni hrami — da bi le še roka sveta dobrega Boga Očeta — polovnjake natočila. (SEPTEMBRSKI LAUDATE) ANTON AŠKERC: Na tronu Gubec kralj sedi, z mrtvaškim glasom govori: „Kot kralj dnes prvič gledam vas — vi zadnjič slišite moj glas! . . . Ves narod kronan si z meno, s kraljevoj venčan zdaj častjo . . . 0 naš veliki petek sam! . . . Kdaj vzkresne stara pravda nam? . . . Za njo duh moj vas spremljaj v bran! In — pomnite današnji dan!“ (STARA PRAVDA) NARTE VELIKONJA: Nisem videl večje skromnosti kot na Krasu, nisem našel večje in globlje ljubezni kot tam . . . Moram povedati, da so Kraševke lepe; rdeče brez šminke, obrije jih pa burja ... Naj povem še svojo željo: na Kras bi rad šel, jedel kraški pršut in pil kraški teran na 'kraškem ognjišču. Kdor tega še ni storil, ne ve, kaj je Kras. Kar je drugod polh in ogenj v gozdu, je na Krasu ognjišče, pršut in teran. (KRAS) SIMON JENKO: Gorje, kdor zatajiti prisiljen voljo in srce, bedakom posoditi čas mora, glavo in roke. (TROJNO GORJE) MILOŠ MIKELN: Socialistična trgovina je svoj „Nimamo, pridite v ponedeljek!“ razvila do popol- nosti. Pri nas zmeraj lahko kupiš 32-sedežni avtobus, ne dobiš pa navadne železne lopate, kakršno je zmerom moral imeti v zalogi trgovec v železni dobi, če ni hotel, da gre v konkurz. Ne dobiš vezalk za čevlje, paradižnikove mezge, avtomobilskih gum, žarnic, kisa . . . Nikoli več ne bo kamene dobe, železne dobe, kapitalizma, to se pravi, nikoli več ne bo lopat, paradižnikove mezge in avtomobilskih gum, ampak nam ostane do konca sveta: „Nimamo, pridite v ponedeljek1“ (INVENTURA 65) IGOR TORKAR: MILAN: Nihče ničesar ne ve! Ali pa noče vedeti! (Živčno izvleče iz kuverte časopisne izrezke in jih bere.) Samomor študenta. Mlad filmski igralec se je končal s plinom. Mladi prodajalki sta šli med razvaline starega gradu, pojedli strup za podgane in umrli. Maturant se je obesil na okensko kljuko. Mlad pesnik je z reklamno ironijo proglasil samomor za sredstvo, ki nikoli ne odpove, in se potem mirno ubil. Študentka A. B. skočila v reko. Študentka C. D. se je obesila na luster v svoji dekliški sobi ... Dve sedemnajstletnici sta se zaprli v garažo, sedli v avto, prižgali motor in se zastrupili z monoksidom . . . Nihče ne ve odgovora — zakaj? Zakaj? . . . Samomor je javno vprašanje družbi. (ZLATA MLADINA) ŽARKO PETAN: Nekaterim se tako zelo mudi v komunizem, da zahtevajo od države vsako leto hitrejši avtomobil. — Včasih se tovariši vedejo gosposko, gospodje pa tovariško. — Z desetimi leti je bil ministrant, s tridesetimi minister. — Doslej smo govorili o lepši prihodnosti, kaže pa, da bomo odslej govorili o lepši preteklosti. — V Ameriki imajo vsaj kip Svobode, drugod pa so jo pokopali: ne da bi ji postavili spomenik. (PREPOVEDANE PAROLE) BORIS PAHOR: O vlogi Cerkve. Mislim čisto preprosto na vlogo Cerkve kot organizacije, ki ima moč povezovanja, na občestvo, ki drži človeka povezanega z rodnim krajem, na svetovni nazor, ki je na primer edini kmeta povezoval z zemljo takrat, ko so ga komunisti psovali z reakcionarjem in izdajavcem, ker je hotel ostati zemlji zvest. Ostaja ugotovitev, da je kmetom oblast tuja, zakaj ko govorijo o oblasti, kmetje rečejo „oni“, medtem ko o Cerkvi ne čutijo, da jim je tuja. Kar se tiče narodnosti, je Cerkev spet sredotežno sredstvo, medtem ko je komunizem, kakor se je doslej uveljavljal na Slovenskem, deloval sredobežno. In to v prvi vrsti s svojim idealistično pojmovanim inter-nacionalizmom, potem zavoljo načelnega razkrajanja vsega, kar je bilo tradicionalno, potem s poveličanjem produkcije, denarja, deviz, potem s pomanjkanjem sleherne skromnosti in z nameščanjem zmerom istih figur na vodilna mesta. (ODISEJ OB JAMBORU) iz narodne skrinje Kdor je smetano posnel, naj še mleko kleplje. KDOR PRASCA KOLJE, NAJ ŠE PLOH OSNAŽI. Vsak očenaš ima na koncu amen. KADAR GREŠ VOLKU NAPROTI, POKLIČI PSA. Bolje je nositi suh dežnik kaT NOV SLOVENSKI MOLITVENIK Konec julija je izšel v Ljubljani leta dolgo pričakovani molitvenik. Po koncu vojne je to prvi slovenski molitvenik, namenjen vsem krogom vernikov. Nadel si je ime: KRISTJAN MOLI. Po zadnjem cerkvenem zboru je prišla v Cerkvi do veljave liturgična molitev, to je bogočastna molitev uradne Cerkve, pri Slovencih posebej s knjigama MOLITVENO BOGOSLUŽJE in HVALNICE IN VEČERNICE. Vendar je slej ko prej ostala potreba po molitveniku za vsak dan. No, ta molitvenik je zdaj tu. Vsak slovenski katoličan v zdomstvu in izseljenstvu si ga bo gotovo priskrbel, saj bi sicer zatajil ali svoje slovenstvo ali svoje katolištvo. Molitvenik je razdeljen na štiri dele: molitve, zakramenti, bogoslužno leto, litanije. S tem je zaobjel celoto kristjanovega življenja, kot to zadnja leta počno vsi molitveniki po svetu. V teh štirih delih je cela vrsta spodbud, novosti, kažipotov v polnost krščanstva. Kaj vse nudi prvi del! Jutranjo in ve- černo molitev, molitev pred jedjo in po njej, rožni venec, molitev za ljubezen, za domovino, v bolezni, v starosti, za -šoferje, za pred delom in za po njem, za srečno smrt . . . Drugi del vsebuje molitve ob zakramentih: praznovanje godu, molitev staršev ob novorojenčku, molitev botra za birmanca in birmanca za botra, zahvalo po obhajilu, spraševanje vesti, obred maziljenja bolnikov, molitev za duhovne poklice, molitev moža za ženo in žene za moža, molitev nosečnice, molitev staršev za otroke, molitev za rajne . . . Tretji del obsega bogoslužno leto: adventni čas (opravilo božje besede), božični čas (božični blagoslov doma in družine na sveti večer, molitev ob starem in novem letu), postni čas (križev pot, veliki teden, blagoslov velikonočnih jedil), velikonočni čas (Vnebohod, binkošti), čas med letom (Telovo, praznik Jezusovega Srca, misijonska nedelja, žegnanjska nedelja, zahvalna nedelja, nedelja Kristusa Kralja, Brezmadežna, Sveti Jožef, Vsi sveti). Četrti del vsebuje litanije. Slovenski metropolit Šuštar pravi v uvodu v molitvenik med drugim: „V imenu slovenskih škofov in dušnih pastirjev izročam molitvenik slovenskim vernikom in družinam. Bog daj, da bi pripomogel k temu, da bi za čim več Slovencev veljalo: vsak kristjan moli in kdor moli, je kristjan in bo postajal vedno boljši kristjan. — Dušne pastirje dragi bralci! Mirko Mahnič piše v knjigi SPET UPANJE tole: Dolgo sva molčala. Potem sem mu pripovedoval sanje. Zagledal sem jo, ko je hitela od svisli na sredo travnika. Mlada. Še preden me je rodila. V belo oblečena. Mehko razpuščeni lasje. Stoji. Razpenja roke, kot bi hotela objeti čudežno jutro. Me zagleda. Pokliče — o njen glas! Na glas: nežno skladje piščali in lutnje, tihi poki mehurčkov, ki pršč Iz srca... Mama, tvoja duša, ki si z njo govorila. Muzika, ki sem jo dete pobiral s tvojih ustnic, pil iz tvojega srca. Tvoja beseda. Materina beseda. Sveta slovenska beseda. Tista prava beseda. Materina beseda. Beseda vera, beseda upanje, beseda ljubezen. Najvišja, najsvetejša človeška beseda. Božanska beseda. Beseda božja ... „Spet upanje bo v srcu ozelenelo." Ja, materina beseda je za nas slovenska beseda in je božja beseda, to je, beseda Kristusova, beseda evangelija — ni ne nemška, francoska, Italijanska, angleška beseda, ne beseda brezbošt-va. Lep pozdrav! Uredniki in zlasti matere in očete prosim, da poskrbijo za to, da bi molitvenik prišel v roke čim več ljudem.“ VERIGE LAŽNE SVOBODE V čilskem kraju Perquenco župnikuje 71-letni slovenski lazarist misijonar g. Andrej Prebil. Omenjeni je napisal svoj življenjski roman in ga izdal v knjigi z gornjim naslovom, ki je izšla lani v samozaložbi v Buenos Airesu, v Argentini. Dobiti jo je možno v celovški Mohorjevi knjigarni (Mohorjeva knjigarna, Viktringer Ring 26, A-9020 Kla- genfurt). Ker popisuje pisatelj v knjigi svoje življenjske dogodivščine iz Srbije (tudi že pod komunizmom), Kitajske (od koder so ga komunisti izgnali) in Rima, Čila ter Kanade, spada delo v zvrst „avtobiografije, reportaže in avan-turistike“, ki privlači bravce „zdaj kot zgodovinski dokument, zdaj kot napeta zgodba, ki je v koncu pravcata sodobna detektivska — avanturistična groteska, smešna, če ne bi potekla iz tako tragične stiske uklenjene dobe“ (dr. Tine Debeljak). Knjiga ima tri dele: Skozi labirint v tuji svet, Rdeči zublji so zaplameneli, Proti novim obzorjem. Prvi del: Pisatelj opisuje „svobodo" v Jugoslaviji po koncu vojne. Država je cerkvene ljudi preganjala in celo fizično uničevala. Pisanje je tako dokumentarno, da ne pušča dvoma o resničnosti podatkov. Napeto je popisan beg iz Srbije v Slovenijo, tvegana pot prek meje, nevarnost pred vrnitvijo domov, zasledovanje oznovcev v Avstriji, rešitev. Drugi del: Priprava ubežnika na pot v kitajski misijon, obisk Svete dežele, prihod med slovenske misijonarje in misijonarke na Kitajskem, zahtevni študij kitajščine, začetek dušnopastir-skega dela, silno barvite kitajske razmere, komunistično preganjanje misijonarja — to je vsebina 2. dela. Tretji del: Opiše v napetem zapovrst-ju zadnje poglavje slovenskih misijonarjev na Kitajskem, preganjanja, zapore, junaštva, spreobrnjenja komunističnih stražarjev. Končno pride pisatelj le v resnično svobodo, ven iz komunistične Kitajske, potem v Rim, pa v svobodno dušno pastirstvo obeh Amerik. „SAMO TO JE RESNIČNA DRAGA“ Glede na to, da se je Vaš časopis (= DELO) v pičlem mesecu v svoji četrtkovi prilogi kar trikrat nenaklonjeno dotaknil Društva slovenskih izobražencev v Trstu kot organizatorja DRAGE, smemo upati, da bo v istih KNJIŽEVNIH LISTIH sprejel tudi naš glas v kratek odgovor. Odgovor velja Josipu Vidmarju, Petru Božiču in Frančku Bo-hancu. Glede še dokaj dostojanstvenega posega Josipa Vidmarja v zadevi objavljene Kocbekove korespondence v Biltenu DRAGE *82 pripominjamo samo tole: če ob vprašanju življenja in smrti — in samo za ta bivanjski ključ gre in ne za politikum — stojita na eni strani razvodja takšna univerzalna duhova, kakor sta Ivan Cankar in Edvard Kocbek, na drugi strani razvodja pa Josip Vidmar, ne more biti dvoma, komu se bo pridružila kultura z nekim etičnim, kaj šele krščanskim koeficientom. Zapis Petra Božiča kaže takšno površno informiranost glede tega, kar DRAGA je in kar hoče biti, da se nam zdi odveč odgovarjati nekompetentnemu sobesedniku. Kar se tiče najdaljšega in najagresiv-nejšega posega, katerega avtor }e dosedanji obiskovalec DRAGE Franček Bohanec, samo tole: njegova sveta ideološka jeza nad organizatorji DRAGE postane vprašljiva ob dokumentiranem dejstvu, da se je pred časom isti Franček Bohanec ponudil istim organizatorjem, da bi sam nastopil s predavanjem v Dragi 82. Rdeča nit, ki se vleče skozi vse tri posege, je očitek idejne enostranosti, zaprtosti do matične domovine in neodgovornega politikantstva. 1. Koliko velja očitek idejne enostranosti, je razvidno iz dejstva, da so doslej nastopili v DRAGI ljudje najširšega idejnega spektruma, od katoličanov do svobodomislecev, od socialistov do komunistov, celo članov CK slovenske in tržaške partije. 2. Uradnega stika z matično kulturo nikakor ni prekinilo Društvo slovenskih izobražencev, ki ostaja brezkompromisen zagovornik enotnega slovenskega kulturnega prostora, ampak s samoiniciativno kretnjo oblast SR Slovenije, ko je nepričakovano na predvečer blokirala že napovedani nastop Josipa Vid- marja, Boga Grafenauerja in Franca Južniča. 3. Glede zadnjega, najnevarnejšega očitka bo Društvo slovenskih izobražencev prav tako navedlo preprosto dejstvo, kolikor dejstva še kaj veljajo proti neargumentom: predavateljska tribuna DRAGE — samo zanjo odgovarjajo organizatorji — je bila posebno vsa zadnja leta tako odgovorna, da ni dosegla niti disidentskih ostrin, ki so se zadnje čase pojavile v slovenski matični kulturni publicistiki. Naj si potemtakem DRAGA ne privošči niti sproščenosti, ki je mogoča najbolj osveščeni matični kulturi? Iz vsega povedanega se vsiljuje žalosten sklep, da DRAGA ne izziva ne s svojo spodobno intelektualno tematiko ne s svojimi bolj ali manj renomiranimi predavatelji, ampak preprosto s tem, da je, kakršna je. In vendar je njena ambicija, kolikor krvaveče zamejstvo sploh more imeti katero, kristalna: držati na teh tleh prižgan ogenjček slovenske in krščansko-humanistične zavesti, ob odgovornem upoštevanju političnega statusa in tudi političnega trenutka v matični domovini. Samo to je resnična DRAGA. Drugačna DRAGA bi bila lahko Štatenberg ali Obirsko, a ne bi bila DRAGA- SERGIJ PAHOR za Društvo slovenskih izobražencev TRST DELO, Ljubljana, 26. avg. 82/8. naša luč eden najbolj zanimivih slovenskih listov mora v vsako slovensko hišo v izseljenstvu, zdomstvu, zamejstvu in doma .. f N no, še pest drobtin! V______________________/ JUGOSLAVIJA JE ZADOLŽENA Po zadnjih podatkih znaša zadolžitev Jugoslavije več kot 18 milijard dolarjev, od tega skoraj 17 milijard v deželah z močnim denarjem. Letos mora Jugoslavija porabiti samo za obresti od dolgov okrog 2,3 milijarde dolarjev, približno enako vsoto pa za povrnitev zapadlih obveznosti. Samo obresti znašajo več kot celoten dohodek iz turizma 1981. Zato so gospodarski in fi-nančnopolitični krogi nove vlade živčni. Gotovo bo morala Jugoslavija letos najeti spet nova posojila. FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG, Frankfurt, 5. jun. 82/6. ZDRAVIL PRIMANJKUJE V Jugoslaviji je že dve leti glede preskrbe z zdravili položaj napet, zdaj se je pa znova zaostril. Bolnice v Beogradu so operacij delno nesposobne. Manjka celo tako oreprostih stvari, kot so obveze. Po Tanjugovem poročilu manjka 320 zdravil, od katerih jih je 180 posebno važnih. Razlog je pomanjkanje deviz. SÜDDEUTSCHE ZEITUNG, München, 3./4. jul. 82/10. PODRAŽITEV BENCINA V Jugoslaviji sta se 17. julija podražila bencin in kurilno olje, letos že drugič. Superbencin je za 23%, navadni bencin za 25,4% dražji. Cene za diesel so poskočile za 19,4%, za lahko olje pa za 10,6%. SÜDDEUTSCHE ZEITUNG, München, 19. jul. 82/15. NEVESELE POLETNE IZKUŠNJE Potihem smo upali, tako kot je značilno samo za nas, da bo letošnja devizna „žetev“ na Jadranu plodnejša kot lanska, ko se ravno nismo izkazali. Ne bi hoteli prehitevati zadev, vendar začetek po vseh dosedanjih kazalcih ni obetajoč. Vzrokov za pesimistična predvidevanja je veliko. Vseeno pa omenimo samo enega, ki zasluži, da o njem povemo kaj več. Gre namreč za znameniti konec tedna od 16. do 19. julija. Takrat sta nam INA in „Jugopetrol“ uprizorila pravo nacionalno sramoto. Kot vemo, je takrat nastal pravi kaos na poti od Ljubljane proti Zagrebu in Beogradu pa vse do Niša in Dimitrovgrada. Skoraj 100.000 avtomobilov in v njih vsaj 300.000 ljudi je nemočno stalo, ujetih v vrsto za bencin. Tisti, ki so imeli bencin, niso mogli mimo, ker so pred črpalkami avtomobili stali v petih vrstah oziroma tako na gosto, da so zaprli vso cesto. Resda je o stvari tisk pisal, vseeno pa se zdi, da ta neprijetni dogodek ni bil docela razsvetljen. Splošni vtis je, da bi vse skupaj najraje čimprej pozabili in da premalo vztrajamo pri iskanju tistih, ki so neposredno odgovorni za nastale napake pri oskrbi z motornim bencinom na naši najprometnejši cesti na višku turistične sezone. Več kot jasno pa je, da gre za subjektivne slabosti, to je za človeško napako in našo pregovorno neorganiziranost. Na začetku letošnje turistične sezone smo se jezili na nekatera zahodna sredstva, obveščanja, ki so pisala, da bodo turisti imeli pri nas težave z motornim bencinom, kavo, tujim tiskom, da so kolone na carinskih prehodih zelo dolge itd. Tega nismo ovrgli, saj res ni dovolj kave, tujega tiska, bencina, da ne naštevamo naprej. Je torej kakšno presenečenje, če se nas tuji turisti ogibajo in hodijo v Španijo, Italijo in Grčijo, kjer ne bodo imeli takšnih težav? KOMUNIST, Ljubljana, 6. avg. 82/16. KAZNI NA KOSOVU V avtonomni provinci Kosovo je sodišče od začetka nemirov v lanskem letu obsodilo 1117 Albancev — ponaj-več študentov, dijakov in učiteljev. Spričo 1,6 milijona celotnega prebivalstva je to veliko, toliko, kot bi bilo v ZR Nemčiji zaradi izdaje države postavljenih pred sodišče 50.000 ljudi. DIE WELT, Hamburg, 9. avg. 82/6. RASKOVNIK JE BAJESLOVNA RASTLINA, KI ODPRE VSAKA VRATA V Srbiji se je okrog beograjske leposlovne revije Raskovnik zbrala skupina razumnikov in pisateljev, ki je o-čitno ubrala „narodno“, ljudsko, na vsak način jasno nemarksistično smer. Raskovnik se s politiko naravnost ne ukvarja — in vendar je revija politična. Eden njenih pisateljev Momčilo Tesič piše (poletje 1981) pod naslovom: LETO 1941. SPOMINI: „Naš narod ni imel nikdar rad vojaških škornjev, ostrog in pregraj. Tirane je vselej spregledal, imel je smelost, da se jim je postavljal po robu. Sovražil je tudi demagoge. Njegova zdrava pamet je znala dati vselej vsaki politiki in slehernemu politiku pravo ime. Če je v Raskovniku govor o partizanskem boju, niso omenjani ne Tito ne drugi visoki partijski voditelji 2. svetovne vojne, KP se v poročilih, pripovedih in pesmih o tej vojni sploh ne spomnijo. Narodnoosvobodilni boj je prikazan bolj kot legendarni ljudski in kmečki upor, čisto po starem stoletnem izročilu obrambe proti Turkom in drugim vsiljencem, ne pa kot proletarska revolucija. Predvsem manjka v teh prispevkih Raskovnika o vojni in osvoboditvi slehernega marksistično-leninističnega vedrega gledanja. Zgodovino gledajo ti srbski pisatelji ne kot pohod v smeri napredka, marveč kot žaloigro, tudi kot pot v smrt. Ta narodna revija je tudi neko politično znamenje — in mogoče namig za prihodnost. DIE WELT, Hamburg, 24. avg. 82/3. STRAH PRED SVOBODNIMI LJUDMI Iz skrbi in potrebe po analizi naših vprašanj je zrastla Draga (= Vsakoletno študijsko srečanje v začetku septembra na Opčinah pri Trstu). Njen pobudnik pokojni prof. Peterlin jo je zamislil kot svobodno tribuno zamejskih Slovencev, kjer naj se rešetajo vprašanja, ki žulijo nas zamejce. Seveda se pa pri tem ni mogoče izogniti tudi zadevam Slovenije in Jugoslavije, saj nas kot Slovence zadevajo tudi te. Zakaj se Ljubljana boji Drage? Prav to, da se v Dragi rešetajo tudi vprašanja, ki se tičejo stvarnosti v Sloveniji (marksizem, verska svoboda, samoupravljanje, narodna zavest, gospodarstvo idr.), je krivo, da se tamkajšnji režim ne more sprijazniti s predavanji v Dragi. V preteklosti je skušal Drago udušiti z nenadno odpovedjo že napovedanih predavateljev, potem z odvzemom potnih listov predavateljev, lani in letos pa z napadi v ljubljanskem Delu. Kaj žuli partijsko vodstvo v Ljubljani? Mislim, da je odgovor dal italijanski pisatelj socialist Silone v romanu „Vino e pane“ („Vino in kruh“). Šlo je za neke napise proti fašizmu, z ogljem pomazane po zidovih: „Viva la liberta! Viva la pace! Viva l’lnternazionale!“ („Živijo svoboda! Živijo mir! Živijo Internacionala!“). Naslednje jutro je bilo mestece prepolno policije in fašistične milice. Naivna Bianchina se je čudila, zakaj toliko hrupa za nekaj napisov po zidovih. Don Paolo, glavna oseba romana, ji je razložil: „Diktatura se opira na enoglasnost. Dovolj je, da eden reče ,ne‘ in vse začaranosti je konec.“ Dekle je vprašalo dalje: „Ali tudi, če na kateri slovenski tečaj v tujini? Pri priznavanju posameznih razredov tujih osnovnih šol in pri nostrifikaciji (= priznanju veljavnosti) spričeval o končani osnovni šoli se upošteva (doma) predvsem, koliko in katere razrede je učenec uspešno končal v tujini. Obiskovanje dopolnilnega pouka slovenskega jezika v tujini ni pogoj za nostrifikacijo spričevala tuje osnovne šole. NAŠ DELAVEC, Ljubljana, jul./avg. 80/10. Obiskovanje slovenskih tečajev v tujini, ki jih organizira jugoslovanska oblast, torej ni pogoj za nadaljevanje otrokovega šolanja domä. V primeru, da je v nekem kraju v zdomstvu več tečajev (tisti, ki ga pripravlja Cerkev, in tisti, ki ga pripravlja oblast), se bodo morali starši pač odločiti za tistega, ki otroku več nudi. Pri tem ne gre spregledati dejstva, da dajejo tečaji otrokom tudi življenjsko usmeritev, tako ali tako. gre za miroljubnega človeka, ki misli po svoje, toda poleg tega ne stori nič hudega?“ — „Gotovo,“ ji odvrne don Paolo. „Dovolj je, da en sam človek reče ,ne' in ves tisti granitni red je v nevarnosti.“ Tu govori Silone o fašizmu, a vse diktature so si enake. 0 tem se lahko prepričamo vsak dan po celem svetu: v Čilu, v Nikaragui, na Kitajskem, v Sovjetski zvezi, na Poljskem, v Jugoslaviji, vsepovsod. Diktature zahtevajo enoglasnost. Vsak svoboden glas stavi v nevarnost njihov obstoj, ali vsaj tako se bojijo. Zato razumemo Mussolinijev bes, ko so se z demonstrativnimi atentati in gesli oglasili slovenski fantje leta 1930 širom po Primorskem. Ko so jih odkrili, je moralo priti do hudih obsodb in tudi do bazoviških žrtev. Prav tako razumemo generala Jaruzelskega in njegovo divjanje proti neodvisnemu sindikatu Solidarnost na Poljskem; za generalom se skriva Brežnjev s sovjetsko partijo. Razumemo poseg Sovjetov na Madžarskem, na Češkoslovaškem. Razumemo tudi nevoljo slovenske komunistične zveze zaradi Drage. Diktatura mora imeti enotnost, tudi majhna špranja je zanjo smrtno nevarna. KATOLIŠKI GLAS, Gorica-Trst, 2. sept. 82/1. DVE MISLI IZ „DRAGE“ Neoprijemljiv je marksizem kot ideološki sistem — vedno bolj. Hotel je racionalizirati zgodovino, pripeljal pa je do pošastnega nesmisla gulaga, do kamboškega genocida, ustvaril temelj za totalitarno oblast, postal polemična ideologija, ki hoče predvsem obtoževati in mobilizirati. Vedno bolj se spreminja v mit, problem mita pa je, kako prepričati ljudi, da bi vanj verjeli. Ošlak je zanikal, da bi katerakoli revolucija, ki jo je rodilo nasilje, mogla korenito spremeniti človeško družbo, najmanj pa revolucija, kot jo je zamislil Karel Marx . . . Nobena revolucija še ni uspela v svoji osnovni nameri, ker je hotela človeka in svet spremeniti na silo. Nad stvarmi in človekom ima edino pravo oblast SVETO ... Kaj se je zgodilo z neko slovensko „teologijo“, da je začutila potrebo svoj pojmovni sestav dopolniti s pojmom revolucije? DRUŽINA, Ljubljana, 12. sept. 82/6. nekaj misli izpod domačih svisli po pavlihu IZ VRSTE NIČEL JE LAHKO NAREDITI VERIGO. Obstaja idealni svet laži, kjer je vse res. OBSTAJAJO TAKO VELIKE BESEDE, KI SO TAKO PRAZNE, DA JE LAHKO IMETI V NJIH ZAPRTE CELE NARODE. „Kako lepo tovarno ste zgradili! Zakaj pa ne začnete delati v njej?“ — „Saj nismo neumni, da bi proizvajali izgube!“ TOLIKO TELET, PA NOBENE TELETINE! Analfabeti MORAJO narekovati. ČE STE V PRVIH VRSTAH, ŠE NE POMENI, DA VSI STOJE ZA VAMI. O lepši prihodnosti mi nekateri zadnje čase pripovedujejo tako zasanjano otožno, kot bi govorili o časih, ki se nikoli več ne bodo vrnili. KDOR DELA S KOMOLCI, MU NI TREBA ZAVIHATI ROKAVOV. Zaradi pomanjkanja kave je še komunistom težko: niso dovolj budni. NE MERITE V GLAVE! DOVOLJ JE BILO STRELJANJA V PRAZNO! Poplava besed ni odnesla še nobenega govorniškega pulta. KAJ POMAGA, ČE IMATE VSE V MALEM PRSTU, KO JE PA TA DALEČ OD MOŽGANOV. oglasi • Dragi rojaki! Za vašo SELITEV v domovino se Vam toplo priporočamo,. — Obrnite se na naslov: Gebr. HORŽEN, Möbeltransporte, Herderstraße 36, D-4010 Hilden bei Düsseldorf. (Telefon 02 1 03 - 44 5 62). — Informacije dobite pismeno ali po telefonu v slovenščini ali nemščini. • Potujete v RIM? Dobrodošli v hotelu BLED, Via S. Croce in Gerusalemme 40, 00185 Roma, tel. (06) 777 102. Na razpolago so Vam komfortne sobe s kopalnico, klimatičnimi napravami in radiom, lastni parkirni prostor in restavracija v alpskem slogu. Zagotovljeno Vam je prijetno občujte med slovenskim osebjem. Lastnik: Vinko Levstik. • Tapainer-aparati in traki za vezenje trsov, JEANS-HLAČE DM 5. — ; velika izbira AVTO-RADIEV in RADIOAPARA-TOV s kaseto. Razni stroji in orodje. Zahtevajte naš prospekt! — JODE-BILLIGMARKT, Marsstraße 15, D-8000 München 2, BRD. • PREVAJANJE V MÜNCHNU - Dipl. filolog JOSEPH ARECH Vam uradno uredi prevode iz slovenščine in srbohrvaščine, piše prošnje in nudi pravno pomoč; pouk nemščine in slovenščine. — 8000 München 45, Situlistr. 71b (U-Bahn 6, postaja Freimann), tel. (089) 32 68 13. • Prodam dvo- in polsobno stanovanje, 69,5 m2, Ljubljana, Celovška 140, V. nadstropje. Centralna kurjava, mestni plin, telefon zvečer 558-188, w Kralj Stane. Cena 85.000.— mark, vseljivo 10 mesecev po plačilu 80% vsote. • PRODAM dvostanovanjsko hišo, zgrajeno 1965, z vrtom in dvema garažama. Eno stanovanje (80 m2) takoj vseljivo. v— Točnejša pojasnila daje: Cetina, Škvarčeva 21, Celje, Jugoslavija, tel.-štev.: 00 38 63/21 2 77. • Hišo (pet sob, kuhinja, shramba in kopalnica) in 708 m2 vrta, oddaljeno 23 km iz Ljubljane (v Kamniku) prodam najboljšemu ponudniku — zdomcu za devize. Hiša je takoj vseljiva. Ogled hiše po dogovoru. Resne ponudbe pošljite na naslov: Josip Ljubetič, 61000 Ljubljana, Žibertova ul. 1, Jugoslavija. r --------------------------------------------------n V sleherni slovenski knjižnici morajo biti tele knjige: V ROGU LEŽIMO POBITI (Tomaž Kovač) TEHARJE SO TLAKOVANE Z NAŠO KRVJO (Matjaž Klepec) Izjave svobodnjakov, ki so se med vojno v Sloveniji uprli stalinistični revoluciji, pa so jih Angleži po izdaji poslali domov. LJUDJE POD BIČEM (Karel Mauser) Roman o dveh ljubečih se ljudeh, ki se prebijata skozi stalinistično revolucijo v Sloveniji od 1941 do 1945. Vse te knjige lahko naročite na naslovu: MOHORJEVA KNJIGARNA, Viktringer Ring 26, A-9020 Klagenfurt. V--------------------------------------------------—----------------------------------------------------/ preberite! PREVODE DOKUMENTOV, ki jih potrebujete za sklenitev zakona, vam radi poskrbijo slovenski duhovniki. Obrnite se vedno na najbližjega! ZA CERKVENO POROKO potrebujete krstni list, ki ni star več kot tri mesece: Javite se en mesec pred poroko pri duhovniku, ki vas bo poročil, da lahko uredi oklice in dokumente in se zmeni s krajevnim župnikom za kraj in čas poroke. NA VSEH URADIH, kjer vas sprašujejo po narodnosti ali državljanstvu, povejte najprej, da ste Slovenci, potem šele, da ste Jugoslovani. Pri izpolnjevanju vseh formularjev napišite pri rojstnem kraju vedno: Slovenija-Jugoslavija. MALE OGLASE sprejema uredništvo „Naše luči“ do 5. v mesecu pred naslednjo številko. Oglasi smejo obsegati največ 100 besed. Za vsebino oglasov uredništvo ne odgovarja. Cenik maiih glasov: Minimalna cena (do 20 besed) je: 200 avstrijskih šilingov, vsaka nadaljnja beseda pa 5 avstrijskih šilingov (ali pa enaka vrednost v drugi valuti). Oglase je treba vnaprej plačati. Uredništvo posreduje le naslov oglaševalca, na druga vprašanja glede malih oglasov ne odgovarja. Kdor hoče zvedeti za naslov oglaševalca, naj pošlje v pismu v denarju ali v mednarodnih poštnih kuponih pristojbino za dvoje pisem za tujino. _________ včasih misliš, da se ti življenje smehlja, pa se ti le smeje! Učitelj hoče zelo nazorno prikazati škodljivost alkohola: „Glejte, tu sta dva kozarca. Če potisnem črva v kozarec z vodo, črv v njem plava. Če ga pa vržem v kozarec z alkoholom, pogine. Blaž, kaj sledi iz tega?“ „Da moramo piti mnogo alkohola, da bodo vsi črvi v našem telesu poginili.“ o „Povej, ženka, ali tobak škoduje zavesam!" „Kako si obziren, možek! Če po pravici povem, jim škoduje.“ „No, potem jih pa snemi!“ o Vodič razkazuje gostom grad: „Ta grad je iz 12. stoletja. Drugo leto bodo na dvorišču zgradili vodnjak iz 14. stoletja.“ o Uradnik svojemu šefu: „Moja plača ne odgovarja mojim zmožnostim!“ „Vem, vem, a od lakote vas tudi ne smemo pustiti umreti.“ o Šofer avta kadi cigareto. Sopotnik ga vpraša: „Zakaj zapelješ vselej točno čez luknjo v cesti?“ „Zato, da otresem pepel.“ o Pri psihiatru. „Gospod doktor, vsi mislijo o meni, da sem lažnjivec.“ „Tega vam pa res ne morem verjeti.“ o Pri maturi. „Kako se pišete?“ „Golaž.“ „Ime?“ „Tone.“ „Zakaj se pa smejete?“ „Ker sem že na dve vprašanji prav odgovoril.“ o „Zakaj ste pa podnajemniku odpovedali?“ „Nisem nezaupljiva. A če nekdo ključavnico zastira, mora že biti nekaj narobe.“ o „Za izdrti zob vam moram zaračunati sto jurjev. „Kako? Ko sem prišel, ste mi rekli dvajset.“ „Ja, a med ruvanjem ste tako rjoveli, da mi je ušlo iz čakalnice pet pacientov." o Sosed ponudi sosedu steklenico: „Ugani, kaj je v njej!“ Ta naredi velik požirek in ga takoj izpljune: „Saj to je bencin.“ „Vem, a katere znamke?“ o „Zakaj so sardine v konzervah brez glav?“ „Da ne popijejo olja, tepec!“ o „Ali si že čestital Janezu, ki je postal oče?“ „Kaj pa ima?“ „Sijajno slivovko.“ o „Ata, zakaj pa tega človeka tepejo?“ „Ker je vrgel v sodnika steklenico.“ „Saj ga ni zadel.“ „Ravno zato.“ o Škotu gori hiša. Gasilci odvijajo cevi. Škot: „Oprostite! Kdo bo pa vodo plačal, jaz ali vi?“ o Natakar: „Kaj mi danes pripo- ročate?“ „Dobre zobe.“ Gost vpraša vratarja v hotelu: „Prosim, zakaj ni v bazenu vode?“ „Zaradi neplavavcev.“ o „Kaj, da ta človek ni hlod? Vsakič, ko se popraska po glavi, si zapiči trsko v prst.“ o „Nogometu dolgujem veliko,“ je dejal nogometaš pred tekmo. „Verjamem,“ mu je odgovoril trener po tekmi. o „Oseminštirideset let sva skupaj, pa sem še vedno nor nate. Najbrž sem malo trapast.“ o „Praviš, da si večerjala v restavraciji Slon? Kakšna je pa tam godba?" „Sijajna. Ves večer nisem slišala niti besedice tistega, kar mi je govoril moj mož.“ o Trgovčič: „Od vsake stvari, ki jo prodam, imam zgubo.“ „Od česa pa potem živiš?“ „Od tega, ker imam ob nedeljah zaprto.“ od doma Po PAVLIHU Erscheinungsort: Klagenfurt Verlagspostamt: A-9020 Klagenfurt P. b. b. SLOVENSKI DUHOVNIKI PO EVROPI ANGLIJA Ludvik Roth, 62, Offley Road, London SW9 OLS (Tel. 01-735-6655). AVSTRIJA Ciril Lavrič, Kirchenstr. 1, 4053 Haid b. Ansfelden. (Tel. 07229 - 8356). P. Jožef Lampret, minorit, Mariahilferplatz 3, A-8020 Graz. Stanislav Geriolj CM, Canisianum, 6020 Innsbruck. (Tel. 0522 - 22959). Štefan Ferenčak SDB, Don-Bosco-Gasse 14, 1080 Wien XXIII. (Tel. 0222 - 67 25 99). Slovenski socialni urad, Seitzerg. 5/11, 1010 Wien I. (Tel. 0222 - 63 25 07). Janez Žagar, Feldeggasse 1, 6800 Feldkirch, Vorarlberg. (Tel. 05522 - 26 4 04 ali 05522 - 21 5 85). Slovenski dušnopastirski urad, Fridtjof-Nansen-Str. 3, 9800 Spittal/Drau (Tel. 04762 - 37 1 24). BELGIJA Vinko Žakelj, Gulil. Lambert laan 36, B-3640 Eisden. (Tel. 011 - 76 22 01). Kazimir Gaberc, avenue L. Empain 19, Marcinelle, B-6001 Charleroi. (Tel. 071 - 36 77 54). FRANCIJA Nace Čretnik, 78 Avenue Gambetta, 75020 Paris. (Tel. 1 - 361 80 68). Jože Flis, 3 Impasse Hoche, 92320 Chatillon. (Tel. 1 - 253 64 43). Stanislav Kavalar, Presbytere Ste. Barbe, rue de Lens, 62680 Mericourt. Anton Dejak, 4 rue Sainte Barbe, 57710 Aumetz. (Tel. (8) 291 85 06). Msgr. Stanko Grims, 259 bis Avenue de l’Europe, 57800 Freyming-Merlebach. Franjo Pavalec, 17 rue de Sospel, 06300 Nice. (Tel. 93 - 56 66 01). NEMČIJA Msgr. dr. Janez Zdešar, 8 München 2, Schubertstr. 2-I. (Tel. 089 - 53 64 53). Anton Štekl, 1 Berlin 61, Methfesselstraße 43, Kolpinghaus. (Tel. 030 - 785 30 91 do 93). Janez Pucelj, 42 Oberhausen 11, Oskarstr. 29. (Tel. 0208 - 64 09 76). Martin Mlakar, 5657 Flaan 1, Flochdahler Str. 14. (Tel. 02129 - 13 92). Vladimir Jereb, 6 Frankfurt 70, Holbeinstr. 70. (Tel. 0611 - 63 65 48). Stanko Gajšek, 68 Mannheim 1, A 4, 2. (Tel. 0621 - 28 5 00). Ciril Turk, 7 Stuttgart 1, Stafflenbergstr. 64. (Tel. 0711 - 23 28 91). Janez Demšar, 7417 Pfullingen, Burgstr. 7. (Tel. 07121 - 7 75 25). Vili Stegu, 8070 Ingolstadt, Flohe Schulstr. 3 1/2. (Tel. 0841 - 3 44 74). Jože Bucik, 89 Augsburg 22, (Göggingen), Klausenberg 7 c. (Tel. 0821 - 9 79 13). Dr. Branko Rozman, 8 München 2, Schubertstr. 2-I. (Tel. 089 - 53 64 53). Marijan Bečan, 8 München 2, Schubertstr. 2-I. (Tel. 089 - 53 64 53). NIZOZEMSKA Vinko Žakelj, Gulil. Lambert laan 36, B-3640 Eisden. (Tel. iz Nizozemske: 09-32 11 76 22 01), ŠVEDSKA Jože Drolc, Parkgatan 14, 411 38 Göteborg. (Tel. 031 - 11 54 21). ŠVICA P. Fidelis Kraner, Schaffhauserstr. 466, CFI-8052 Zürich. (Tel. Urad: 01 - 301 31 32. Zasebno: 01 - 301 44 15). P. Damijan Frlan, Kapuzinerstr. 18, CFI-4500 Solothurn. (Tel. 065 - 22 71 33).