Sfovenian Institute for Adult Education IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH V SLOVENIJI IZVAJALCI IN PROGRAMI 2002/2003 Poročilo in analiza Poročilo zapisala: Erika Brenk Andragoški center Slovenije Februar 2003 Vsebina 1. Uvodne besede..............................................................................................................3 2. Obveščanje in zbiranje podatkov....................................................................................4 3. Objava in dostopnost......................................................................................................5 4. Promocijske dejavnosti...................................................................................................5 5. Analiza ponudbe izobraževalnih organizacij za odrasle..................................................7 5.1. Obseg izvajalske ponudbe.....................................................................................7 5.2. Izvajalci izobraževanja odraslih po statističnih regijah in občinah...........................8 5.3. Vrste izobraževalnih organizacij............................................................................10 5.4. Vrste izobraževalnih organizacij po regijah...........................................................12 6. Analiza ponudbe izobraževalnih programov za odrasle................................................12 6.1. Obseg programske ponudbe.................................................................................12 6.2. Programska ponudba po statističnih regijah in občinah.........................................13 6.3. Vrste programov izobraževanja.............................................................................15 6.4. Programska ponudba po vrstah izobraževalnih organizacij...................................18 6.5. Področja izobraževalnih vsebin.............................................................................19 7. Sklepne ugotovitve.......................................................................................................23 7.1. Priporočila za nadaljnje delo pri pripravi Pregleda ponudbe izobraževanja odraslih v Sloveniji za šolsko leto 2003/2004:....................................................................................24 8. Priloge..........................................................................................................................26 Priloga 1: Evidentirani izvajalci in programi po regijah..........................................................26 Priloga 2: Evidentirani izvajalci in programi po občinah........................................................26 Priloga 3: Izvajalci po vrstah ustanov....................................................................................28 Priloga 4: Vrste ustanov po regijah.......................................................................................28 Priloga 5: Programska ponudba po vrstah ustanov..............................................................31 Priloga 6: Področja izobraževalnih vsebin............................................................................32 Priloga 7: Programi po tematskih področjih ISCED klasifikacije............................................35 1. Uvodne besede Vseživljensko učenje je postalo stalnica sodobnega družbenega in tehnološkega razvoja. Vse večja vsestranskost potreb po novih in dodatnih znanjih ter spretnostih je povzročila razmah raznovrstnih organizacij, ki načrtujejo, organizirajo in izpeljujejo izobraževanje odraslih, ter ponudbo široke palete raznolikih izobraževalnih vsebin za osebnostni razvoj, za uspešno vključevanje v sodobno družbo ter povečanje zaposljivosti in delo. Ob vsej tem se je pokazala potreba po enostavnem dostopu do kvalitetnega informiranja in svetovanja o možnostih izobraževanja in učenja ter animiranju širše javnosti za večje vključevanje v različne oblike izobraževanja in vseživljenjsko učenje. Na Andragoškem centeru Slovenije smo pred leti začeli spremljati ponudbo izobraževanja in učenja za odrasle. V ta namen smo oblikovali bazo podatkov, t. i. Pregled ponudbe izobraževanja odraslih v Sloveniji, v kateri so zajeti za tekoče šolsko leto podatki o izobraževalnih ustanovah in programih izobraževanja za odrasle. Zbrani podatki so predstavljeni širši javnosti na spletnem naslovu: www.acs.si/pregled. Namen in cilj vsakoletne priprave Pregleda je seznanjanje odraslih o možnostih izobraževanja ter pomoč pri iskanju primernega izobraževanja za: ■ zvišanje stopnje formalne izobrazbe, ■ usposabljanje in spopolnjevanje za opravljanje določenih del in nalog, ■ osebnostni razvoj in aktivnejše družbeno delovanje. Poleg informativne vloge ima Pregled tudi pomembno vlogo pri načrtovanju razvoja izobraževalne ponudbe za odrasle na lokalnem in nacionalnem nivoju, razvoju ustreznih sistemskih in strokovnih podlag na področju izobraževanja odraslih, predstavlja pa tudi enega od temeljev pri podpori informativno-svetovalne dejavnosti na področju temeljnega in nadaljnjega izobraževanja odraslih. V nadaljevanju poročila bomo predstavili potek izpeljave projekta ter najpomembnejše rezultate in ugotovitve analize ključnih parametrov evidentirane ponudbe izobraževanja in učenja za odrasle v šolskem letu 2002/2003. Analizirali bomo obseg izvajalske in programske ponudbe, prostorsko razporejenost izobraževalne ponudbe na ravni regij in občin, strukturo izobraževalnih ustanov in programov izobraževanja ter njihovo vsebino. V zaključku poročila bomo predstavili priporočila za nadaljnje delo pri pripravi in izdaji Pregleda ponudba izobraževanja odraslih v Sloveniji za šolsko leto 2003/3004. 2. Obveščanje in zbiranje podatkov Ker želimo v Pregledu zajeti čim večji del mreže izobraževalnih organizacij, skozi celo leto spremljamo in evidentiramo nove ponudnike izobraževanja odraslih. Vsako leto, predvidoma v mesecu maju, povabimo izvajalce, ki so v Pregledu predstavili svojo izobraževalno ponudbo že preteklo leto, ter nove izvajalce. Izvajalce obveščamo pisno po pošti ali elektronski pošti, prek spletne strani Andragoškega centra Slovenije, Novičk, teleteksta ter drugih medijev javnega obveščanja (krajevnih glasil, regionalnih časnikov, revij). Pričakovano se odzove manj izvajalcev, kot jih obvestimo, saj nekateri pripravljajo lastna promocijska gradiva, številni izobraževalni centri (na primer v podjetjih) imajo interna izobraževanja, namenjena zaključenim ciljnim skupinam. V Pregledu tudi ne predstavljamo izobraževalne dejavnosti vozniških šol. Ker smo v letošnjem letu začeli z obveščanjem izvajalcev pozneje kot pretekla leta (v sredini meseca junija), se je do predvidenega roka za oddajo podatkov odzvalo manj izvajalcev kot smo pričakovali. Odločili smo se, da izvajalce, ki so se v Pregledu predstavili že preteklo leto, pa se ponovnemu povabilu niso odzvali, povabimo še enkrat preko telefona. Izkazalo se je, da smo bili s ponovnim obveščanjem uspešni. Kljub relativno kratkemu času, ki smo ga imeli na voljo za zbiranje podatkov (od sredine junija do konca julija 2002, mnogi izvajalci pa so svoje podatke poslali tudi kasneje), lahko rečemo, da smo bili z odzivom zadovoljni. Velik odziv izvajalcev, tako tistih, ki se v Pregledu predstavijo vsako leto, kot novih izvajalcev, kaže na to, da so sprejeli Pregled kot dodaten način predstavitve svoje dejavnosti, s čimer pa se promovira tudi izobraževanja odraslih nasploh. Zaradi kompleksnosti in obsežnosti prejetih podatkov, že drugo leto zapored pri evidentiranju podatkov uporabljamo elektronske obrazce na internetu. Računalniško aplikacijo za vnos podatkov prek interneta smo v letošnjem letu še dodatno izpopolnili in nadgradili. Aplikacija se je izkazala za pomembno pridobitev, ki so jo izvajalci dobro sprejeli, saj nam je preko interneta letos posredovalo podatke kar 212 izvajalcev (77%). Izvajalcem, ki so v Pregledu že predstavljali svojo izobraževalno ponudbo, smo tudi omogočili, da so preko interneta pregledali svoje lanskoletne podatke, jih dopolnili in pripisali morebitne spremembe, ki bodo veljale v novem šolskem letu. Izvajalci, ki so se v Pregledu predstavili prvič, so nam lahko posredovali podatke bodisi preko tiskanih vprašalnikov po pošti ali elektronski pošti bodisi preko interneta. Ker izvajalci tudi med letom dopolnjujejo in spreminjajo svojo izobraževalno ponudbo, smo jih naprosili, da nam morebitne spremembe in dopolnitve sproti sporočajo. Poleg vnosne internetne aplikacije, sta nam pri evidentiranju podatkov v pomoč tudi prilagojeni računalniški aplikaciji, ki omogočata ločeno evidentiranje podatkov o izvajalcih in izobraževalnih programih, različne poizvedbe ter izpise po različnih kriterijih. 3. Objava in dostopnost V skladu s predvidenim načrtom smo v mesecu septembru izdali Pregled v internetni obliki (www.acs.si/pregled). Kljub prizadevanjem, da bi Pregled izdali še v tiskani obliki in v CD različici, smo se morali omejiti le na internetno različico. Internetni Pregled sicer omogoča iskanje podatkov po različnih kriterijih, dovoljuje tudi stalno dopolnjevanje in posodabljanje podatkov, vendar kljub temu menimo, da je objava podatkov le v internetni obliki omejila dostop do iskanih informacij, saj internet še vedno uporablja le določena ciljna populacija. Način iskanja informacij v spletnem Pregledu je ostal nespremenjen. Poleg možnosti iskanja podatkov o izobraževalnih ustanovah (po nazivu, kraju sedeža in regiji) ter podatkov o programih izobraževanja (po imenu programa, poklicni/strokovni izobrazbi, kraju izvajanja, regiji in vsebinskem področju), so nanizani še drugi viri informacij, ki omogočajo popolnejšo seznanjanje odraslih o izobraževalnih možnostih (npr. dodatna pojasnila in navodila udeležencem za vpis v visokošolsko izobraževanje, v višje strokovno izobraževanje, poklicno-tehniško izobraževanje, informacije o javno veljavnih izobraževalnih programih za odrasle, poklicnih tečajih in maturitetnih tečajih). Navedeni so še podatki o središčih za samostojno učenje, kjer se odrasli lahko samostojno (brezplačno) učijo (npr. tujih jezikov, računalništva idr.), ter podatki o borzah znanja po Sloveniji, kjer lahko posamezniki svoje znanje posredujejo drugim, ki to znanje iščejo, oziroma lahko sami pridobijo nova znanja. Razpoložljive so tudi informacije o svetovalnih središčih, ki delujejo po Sloveniji, kjer usposobljeni svetovalci brezplačno svetujejo odraslim pri njihovem nadaljnjem izobraževanju in učenju. 4. Promocijske dejavnosti Promocijske dejavnosti predstavljajo pomemben del pri izpeljavi projekta. Promocija Pregleda poteka skozi celo leto, intenzivnejša pa je v fazi pridobivanja podatkov o izvajalcih izobraževanja odraslih, saj želimo različne izvajalce še dodatno motivirat, da predstavijo informacije o svoji izobraževalni ponudbi širši javnosti, različne promocijske dejavnosti pa potekajo tudi ob izidu Pregleda. Tudi v letošnjem letu je promocija Pregleda potekala na različne načine, in sicer preko: ■ seznanjanja različnih institucij o Pregledu - izobraževalnih organizacij, strokovnih služb in drugih institucij; ■ stikov z mediji - pomembno vlogo imajo lokalni mediji, saj so ena od poglavitnih spodbud za nove udeležence izobraževanja. V fazi pridobivanja podatkov smo obvestili različne izobraževalne organizacije, ki razvijajo in izpeljujejo raznovrstno izobraževalno ponudbo za odrasle. Pri identificiranju, obveščanju in animiranju izvajalcev so sodelovale tudi regionalne razvojne agencije, ki skrbijo za uravnotežen in trajnostni regionalni razvoj v Sloveniji. Informacijo o možnosti brezplačne predstavitve izobraževalne ponudbe v Pregledu smo objavili na teletekstu, na spletni strani Andragoškega centra Slovenije in v Novičkah. Prispevke o možnosti brezplačne predstavitve izobraževalne ponudbe v Pregledu smo poslali tudi na številna uredništva različnih krajevnih glasil, časnikov, informativnih biltenov idr. Prispevki so bili objavljeni v Dolenjskem listu, Gorenjskem glasu, Novem tedniku in Šolskih razgledih. Nenehno si tudi prizadevamo, da bi o internetnem Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih informirali širšo javnost. Poleg rednega oglaševanja v Novičkah je stalna objava o Pregledu tudi na teletekstu, spletnih straneh Andragoškega centra Slovenije ter Ministrstva za šolstvo, znanost in šport. Prizadevamo si, da bi promocijo spletnega Pregleda razširiti tudi prek različnih objav v spletnih portalih, spletnih časopisih, e-oglaševanj idr. Veseli nas, da nam je v letošnjem letu uspelo prodreti tudi na televizijske ekrane. V času Tedna vseživljenjskega učenja bilo obvestilo o Pregledu predvajano v informativnem programu ljubljanske televizijske hiše TevePika. O spletnem Pregledu redno seznanjamo različne strokovne službe in institucije, ki delujejo na področju izobraževanja odraslih oziroma se ukvarjajo z informativno-svetovalno dejavnostjo (zavode za zaposlovanje in urade za delo po Sloveniji, obrtno in gospodarsko zbornico, splošnoizobraževalne knjižnice po Sloveniji, svetovalna središča, regionalne razvojne agencije ter druge informacijske centre po Sloveniji). 5. Analiza ponudbe izobraževalnih organizacij za odrasle 5.1. Obseg izvajalske ponudbe Ker želimo v Pregledu prikazati čimbolj realno stanje ponudbe izobraževanja in učenja za odrasle v Sloveniji, skozi celo leto spremljamo in evidentiramo ponudnike izobraževanja odraslih. Prizadevamo si, da bi v Pregledu zajeli čim večji del mreže izobraževalnih organizacij, zato poleg izvajalcev, ki so v Pregledu predstavili svojo izobraževalno ponudbo že preteklo leto, zajamemo tudi nove izvajalce, ki se predstavijo prvič. Ker so v Pregledu zbrani le tisti izvajalci, ki želijo predstaviti svojo izobraževalno ponudbo tudi širši javnosti, določen odstotek izvajalcev tako ni zajet. Mnogi izvajalci pripravljajo svoje kataloge in druga promocijska gradiva, pogosto so izobraževalni programi namenjeni le določenim ciljnim skupinam ali izvedeni po naročilu, interne narave, zato jih izvajalci v Pregledu ne predstavijo. Kljub temu predvidevamo, da Pregled zajema večji del izvajalcev izobraževanja odraslih v Sloveniji, saj se obseg ponudnikov izobraževanja v Pregledu vsako leto povečuje (Graf 1). Z zadovoljstvom ugotavljamo, da je bil odziv izvajalcev tudi v letošnjem letu velik. Odzvalo se je 292 izvajalcev, od tega 239 (81,8%) takšnih, ki so se predstavili že lansko leto, 53 (18, 2%) pa se jih je predstavilo prvič. Obseg evidentiranih ponudnikov izobraževanja odraslih se lahko med letom še dodatno spreminja, saj nam internet omogoča stalno dopolnjevanje in posodabljanje podatkov. oN Leto Graf 1: Evidentirani izvajalci izobraževanja odraslih po letih 5.2. Izvajalci izobraževanja odraslih po statističnih regijah in občinah Čeprav je izobraževanje pomemben dejavnik regionalnega razvoja, kazalci regionalne razvitosti kažejo, da poleg razlik v gospodarski in širši razvitosti obstajajo tudi velike razlike v obsegu, kakovosti in rasti ključnega razvojnega dejavnika - znanja. Ugotavljamo, da je izobraževalna ponudba med posameznimi regijami zelo neenakomerno porazdeljena, in da obstajajo številna območja brez ustreznih izobraževalnih možnosti za odrasle, ki razvojne zaostanke regij samo še povečujejo (Priloga 1). 130 0 - 40 33 26 12 11 10 9 7 6 4 4 I l.l l.l l.l-l.l-1..-...- -t" # # ^ 0 "V Regija Graf 2: Število izvajalcev po regijah Večji del ponudbe izobraževanja je še vedno usmerjen v večja in razvitejša urbana središča, predvsem v Ljubljano, Maribor, Kranj in Celje, številna manj razvita lokalna okolja pa ostajajo brez ustreznih izobraževalnih možnosti za odrasle. Za izobraževanje odraslih je najbolje poskrbljeno v Osrednjeslovenski regiji, kjer je ponudba raznovrstnih izvajalcev izobraževanja odraslih velika (130 izvajalcev), precej skromnejše pa so možnosti izobraževanja v Zasavju in na Notranjsko-kraškem (po 4 izvajalci) (Graf 2). Tudi analiza stanja ponudbe izvajalcev v posameznih regijah, glede na število prebivalcev v starosti nad 15 let kaže, da je izvajalska ponudba najugodnejša v Osrednjeslovenski regiji (3.205 prebivalcev na izvajalca) in Gorenjski regiji (5.000 prebivalcev na izvajalca), saj število prebivalcev na enega izvajalca ne presega povprečja za državo (5.788 prebivalcev na program) (Tabela 1). Za omenjeni regiji lahko rečemo, da imata najustrezneje razvito mrežo izobraževalnih organizacij za odrasle. Manj ugodna je ponudba izvajalcev izobraževanja je v drugih regijah, saj izračuni kažejo, da število izvajalskih organizacij ne ustreza številu odraslih prebivalcev v regiji. Najmanjša izvajalska ponudba glede na število odraslega prebivalstva je v Pomurski regiji, kjer število odraslih prebivalcev na enega izvajalca presega dvakratno državno povprečje (11.750 prebivalcev na izvajalca). Regija Prebivalci Število Število nad 15 let1 izvajalcev prebivalcev na izvajalca Pomurska 105.746 9 11.750 Notranjsko-kraška 43.201 4 10.800 JV Slovenija 114.521 11 10.411 Koroška 62.233 6 10.372 Goriška 102.516 10 10.252 Zasavska 39.467 4 9.867 Spodnjeposavska 58.971 7 8.424 Savinjska 216.835 26 8.340 Obalno-kraška 90.636 12 7.553 Podravska 274.134 40 6.853 Gorenjska 165.014 33 5.000 Osrednjeslovenska 416.701 130 3.205 SLOVENIJA 1.689.975 292 5.788 Tabela 1: Število odraslih prebivalcev na evidentiranega izvajalca v Sloveniji po statističnih regijah Tudi analiza izobraževalne ponudbe na ravni občin2 ni pokazala bistveno večje dostopnosti izobraževanja in učenja odraslim. Izvajalci izobraževanja so evidentirani le v 53 občinah, kar pomeni, da v 140 občinah ni evidentirane nobene izobraževalne organizacije za odrasle (Priloga 2). To kaže na dejstvo, da je izobraževalna dejavnost v številnih slovenskih občinah še vedno zelo ohromljena in brez načrtnega urejanja in vlaganja v izobraževanje odraslih. Iz 24 občin je v Pregledu evidentiran le po ene izvajalec, iz 10 občin po 2 izvajalca, v preostalih občinah pa je evidentiranih po več izvajalcev. Po številu izvajalcev izstopajo večje, razvitejše občine, predvsem ljubljanska občina s 116 izvajalci, kar predstavlja 40% vseh izvajalcev zajetih v Pregledu. Sledijo mariborska občina s 32 izvajalci, kranjska občina s 12 1 Vir Statistični urad RS, 31. marec 2002 2 V letu 2002 je bila ustanovljena nova občina Šmartno pri Litiji. izvajalci, celjska z 11 in velenjska občina z 10 izvajalci. V ostalih občinah je evidentiranih manj kot 10 izvajalcev (Tabela 2). Evidentirane občine v Pregledu Stevilo Stevilo občin izvajalcev Ljubljana 1 116 Maribor 1 32 Kranj 1 12 Celje 1 11 Velenje 1 10 Nova Gorica, Novo mesto 2 po 8 Škofja Loka 1 7 Domžale, Koper-Capodistria, Krško 3 po 5 Bled, Murska Sobota, Ptuj, Radovljica, Sežana 5 po 4 Lendava-Lendva, Postojna, Ravne na Koroškem 3 po 3 Brežice, Jesenice, Kamnik, Kočevje, Litija, Piran- 10 po 2 Pirano, Radlje ob Dravi, Trbovlje, Tržič, Zagorje ob Savi__ Ajdovščina, Brezovica, Črnomelj, Gornja Radgona, 24 po 1 Idrija, Ig, Ilirska Bistrica, Izola-Isola, Lenart, Metlika, Muta, Ormož, Radenci, Rogaška Slatina, Ruše, Šenčur, Šentjur pri Celju, Slovenska Bistrica, Slovenske Konjice, Štore, Trebnje, Vrhnika, Žalec, Žirovnica Tabela 2: Število evidentiranih izvajalcev po občinah 5.3. Vrste izobraževalnih organizacij Mrežo izobraževalnih organizacij za odrasle sestavlja raznovrstna paleta izvajalcev izobraževana odraslih. Vključene so tako organizacije, katerih dejavnost je izključno izobraževalna, kot organizacije, ki niso primarno izobraževalne, vendar v svojo dejavnost vključujejo izobraževanje odraslih. Raznovrstna izvajalska ponudba je zbrana tudi v Pregledu (Priloga 3). Evidentirane ponudnike izobraževanja odraslih smo razporedili v 21 kategorij, te smo zaradi lažje analize združili v 6 ožjih kategorij: ■ zasebne izobraževalne organizacije, ■ ustanove formalne vzgoje in izobraževanja (srednje šole, enote pri srednjih šolah, višje in visoke strokovne šole, fakultete in umetniške akademije), ■ ljudske univerze, ■ društva in zveze društev, ■ službe za izobraževanje in samostojni izobraževalni centri v podjetju, drugi izvajalci (muzeji, galerije, javni zavodi, knjižnice, inštituti, skladi, fundacije, univerze za III. življenjsko obdobje, centri za socialno delo, zbornice, razvojni centri, posebni izobraževalni centri). Izobraževalni centri in službe za Diišh^ in izobraževanje zvez Ljudske Zasebne organizacije 33% univerze 12% Drugi izvajalci 16% Ustanove formalne vzgoje in izobraževanja 30% Graf 3: Izvajalci po vrstah ustanove Ponovno se je pokazalo, da na področju izobraževanja odraslih prevladujejo zasebne izobraževalne organizacije (92 ali 31,51%), ki predstavljajo pomembne ponudnike izobraževalnih dejavnosti za odrasle. Razumljivo pa je, da je njihov interes za predstavitev v Pregledu večji, kot pri izvajalcih, ki se financirajo izključno iz državnih virov. Obsežno skupino na področju formalnega izobraževanja odraslih tvorijo ustanove formalne vzgoje in izobraževanja, med katere smo uvrstili srednje šole (48 ali 16,44%), enote za odrasle pri srednjih šolah (14 ali 4,79%), višje strokovne šole (13 ali 4,45%), visoke strokovne šole (7 ali 2,40%) ter fakultete in umetniške akademije (5 ali 1,71%). Pomembno mesto zavzemajo ljudske univerze (36 ali 12,33%), ki so ponudnice tako formalnega kot neformalnega, splošnega izobraževanja za odrasle. Ponovno se je pokazala tudi vse večja vloga društev in zveze društev (16 ali 5,48%), ki po svoji dejavnosti niso opredeljena kot izobraževalne organizacije, vendar to dejavnost opravljajo kot dopolnilni del svojega programa. Odraslim ponujajo pestro in zanimivo paleto tako strokovnega kot splošnega izobraževanja. Sledijo službe za izobraževanje v podjetju (8 ali 2,74%) in samostojni izobraževalni centri v podjetju (5 ali 1,71%), ki ponujajo pretežno usposabljanja in spoplnjevanja za potrebe dela. Vse večjo vlogo na področju izobraževanja odraslih imajo tudi t.i. drugi izvajalci, ki jih zaradi raznovrstnosti težko združimo v eno skupino. To so muzeji, galerije, knjižnice, univerze za tretje življenjsko obdobje, skladi, fundacije, inštituti, zbornice, centri za socialno delo, sindikati, razvojni centri in mnogi drugi. 5.4. Vrste izobraževalnih organizacij po regijah Razlike med regijami se kažejo tudi v raznovrstnosti ponudnikov izobraževanja odraslih glede na vrsto organizacije. Najbolj raznovrstna ponudba izvajalcev izobraževanja za odrasle je v Osrednjeslovenski regiji, izstopa predvsem Ljubljana. Tu je raznolika izvajalska ponudba največja, saj odrasli lahko izbirajo med zasebnimi organizacijami, srednjimi šolami in enotami za odrasle pri srednjih šolah, ljudskimi univerzami, višjimi in visokimi strokovnimi šolami, fakultetami in akademijami, izobraževalna dejavnost pa poteka tudi v društvih, zvezah društev, muzejih, galerijah, knjižnicah in drugih ustanovah. Relativno velik izbor med raznovrstnimi izvajalci je v Podravski regiji, kjer se odrasli lahko izobražujejo v zasebnih izobraževalnih ustanovah, srednjih šolah, ljudskih univerzah, visokih in višjih srednjih šolah, fakultetah, društvih in zvezah društev, knjižnicah in pri drugih ponudnikih izobraževanja. Najpestrejša ponudba izvajalcev je v Mariboru. V ostalih regijah, kjer je celotni obseg ponudbe izvajalcev izobraževanja manjši, je skromnejši tudi izbor raznovrstnih izobraževalnih organizacij (Priloga 4). 6. Analiza ponudbe izobraževalnih programov za odrasle 6.1. Obseg programske ponudbe V letošnjem šolskem letu ponovno beležimo porast evidentirane programske ponudbe, kar je razvidno tudi iz spodnjega grafičnega prikaza. Povečevanje obsega programske ponudbe lahko pripisujemo vsakoletnemu naraščanju števila evidentiranih izvajalcev v Pregledu, hkrati pa tudi širjenju programske ponudbe pri samih izvajalcih, zaradi vse večjih potreb po novih in dodatnih znanjih. 5.000 4.500 4.000 > F 3.500 ra ra 3.000 2 o 2.500 > 0 nf <# ^ #