Domača delavnost in obrt v etnografiji Boris Orel Etnografija obravnava v okviru materialne in deloma socialne ter duhovne kulture dve pomembni gospodarski dejavnosti, ki sta močno zakoreninjeni v Ijiudski tradiciji: domačo ali hišno delavnost in domačo obrt. Domačo delavnost (Nemci ji pravijo »Hausfleiß«) imenujemo tisto vrsto izdelovanja raznih dobrin na našem podeželju, pri kateri si kmet ali kdo drugi sam s svojo družino napravi določene predmete, ki jih potrebuje v svojem gospodinjstvu in gospodarstvu. Iz domače delavnosti se je v raznih oblikah razvila domača obrt, ki jo pa moremo' označiti že kot delo za plačilo. Domači obrtnik je običajno mali kmet ali kajžar, ki je zaradi svojega posebnega družbeno- gospodarskega položaja primoran, da v zimskem času izgotavlja iz raznega materiala vsakovrstne uporabne predmete ter jih potem na razne načine razprodaja. Etnografi ne posvečajo domači delavnosti in domači obrti takšne pozor- nosti, kakršno ti dve etnografski panogi po svojem pomenu zaslužita. Že A. Haberlandt upravičeno ugotavlja v svojem temeljnem delu o nemški etnografiji (Die deutsche Volkskunde, Halle/Saale 1935, str. 86), da etnografi ljudsko domače delo in domačo obrt danes komaj še upoštevajo' in da se zadovoljujejoi z ugotovitvijoi, da je »industrializacija« s tema starima običa- jema že pcmetla. Nekateri etnografi Spamerjevega kova pa cel6 menijo, da je njih naloga le, »najti znanstveno formulacijo za pojem ljudske duše«, zaradi česar naj bi etnografija v bistvu obravnavala zgolj ljudska čarovna dejanja, verovanja, zagovore, pripovedke, pravljice, ljudsko pesem itd., vse drugo, med drugim ljudsko materialno in socialno kulturo pa puščala vnemar. Vendar so' etnografi razmeroma že zeloi zgodaj spoznali velik pomen, ki ga imata domača delavnost in domača obrt za etnografijo in njene posamezne panoge. Omenimo' naj med njimi predvsem A. Riegla, ki v svojem delu »Hausfleiß, Hausindustrie und Volkskunst« (Berlin 1894) razpravlja o ljudski umetnosti v zvezi z domačo delavnostjo in domačo obrtjo. Riegl je skušal z izsledki gospodarske zgodovine znanstveno ugotoviti bistvo in obseg ljudske umetnosti, katera naj bi bila posledica domače delavnosti kot naj- nižjega člena v verigi obratnih oblik človeške produkcije dobrin (prim. Bossert, Geschichte des Kunstgewerbes, Bd. VI, str. 350). Na splošno pa moremo reči tudi O' etnografih, ki poijmujejo etno'grafsko znanost malo širše kakor Nemec Spamer, da jih dO'mača delavnost in domača obrt ne zanimata toliko koit ljudska gospodarska'organizma, ki imata svojo zgodovino^, svoje tradicionalne posebnosti, kolikor njiju izdelki z oblikovne in okrasne plati. 8 Boris Orel Kaj značilnoi je za etnoigrafijpi, ki velja le za duhovnoi znanost, da obravnava domačo delavnost in obrt večinoma enostransko v poglavju o ljudski umetnosti. V slovenski etno>grafiji smo se z domačo delavnostjo in obrtjo^ zelo- malo ukvarjali. Obedve gospodarski dejavnosti sodita torej med najbolj zanemar- jene panoge ljudske materialne kulture v naši etnografiji. Z domačo delav- nostjo smoi seveda; mnogoi na slabšem kakor z domaooi obrtjO', o kateri imamo- vsaj nekaj gradiva iz preteklosti. O naši domači obrti so večidel pisali razni kulturni in gospodarski delavci. Njihovi opisi, poročila in podatki so raz- treseni po raznih knjigah, revijah in časnikih ter so kljub pomanjkljivostim zelo važen vir za etnografijo. Mnogo dragocenega gradiva za proučevanje naše domače obrti najdemo v poročilih obrtnih inšpektorjev, poleg tega pa v arhivih naših trgovskocobrtnih ustanov. Slovenska etnoigrafija je še zelo mlada znanost. Zatorej: se ne smemo začuditi nad dejstvom, če domačo obrt šele v tem Slovenskem etnografu uvajamo v našo etnografijo mnogo očitneje in zavestneje kakor doslej. Radi priznavamo', da smo z razpravami o domači obrti, objavljenimi v Slo- venskem etnografu, še vedno v začetkih, vendar menimo, da je treba pri tem poudariti, da v slovensko etnografijo sprejemamo domačo obrt brez predsodkov, ki jiih imajo mnogi etnografi o ljudski materialni kulturi in s tem o domači delavnosti in obrti. Zavedamo se, da bi bilo vsekakor umestneje in nujneje, če bi mnoge \Tzeli v naši etnografiji pričeli izpolnjevati z obravnavanjem domače de- lavnosti, ki predstavlja pravzaprav predhodno razvojno stopnjo domače obrti. Domača delavnost p tesno povezana ne samo z ljudsko umetnostjo, ampak tudi z raznimi vrstami ljudskega gospodarstva, z ljudskim stavbarstvom, notranjo hišno opremO', nošo itd. ter je za etnografa mikavnejša kakor domača obrt. Toda danes je pri nas še težko razpravljati Oi posameznih vrstah domače delavnosti. Mnogo laže je n. pr. govoriti o lončarstvu ali suhi robi v naši domači obrti, kakor pa o pletarstvu v domači delavnosti. Če hočemo našo domačo delavnost čim izčrpneje prikazati, moramo imeti za seboj mnogo podrobnega dela. Prav iz prakse terenskega dela dobro vemo, da ima glede domače delavnosti vsako etnično okrožje, vsaka vas, celo vsaka hiša svo'je posebnosti, ki se kažejo tako v različnih vrstah izdelkov in njih funkcij, kakor v načinu dela, orodju, nazivju i. p. Zato smo nalogo, sprego- voriti o domači delavnosti v Slovenskem etnografu, preložili na kasnejši čas. Raje smo se lotili domače obrti, o kateri imamo trenutno boljši pregled kakor o njeni predhodni gospodarski dejavnosti. Končno se naša domača obrt doitika raznih aktualnih vprašanj našega gospodarstva in življenjske ravni našega ljudstva. Tudi to je bil eden glavnili razlogov, ki nam je narekoval, da smo III. in IV. letnik Slov. etnografa po- svetili predvsem naši domači obrti. Z raznimi članki in razpravami v SE želimo prispevati k boljšemu poznavanju in večjemu upoštevanju te naše gospo- darske panoge, ki njenega pomicna za našo agrarno produkcijo', hišno gospo- dinjstvo itd. ne moremo zanikati.