r GDK:907.1 O govorici starih bukev kot likovni izraznosti gozdnih veteranov Lado ELERŠEK* Gozdarji se kar pogosto razpišemo o »aktualnih« temah, kot je umiranje gozdov, gozdna ekologija, pridobivanje lesa, goz- dna mehanizacija, ergonomija in podobno. Bolj redko pa pišemo o estetskih vrednotah naših gozdov (o vseh vidikih lepega, pove- zanega z gozdom (1}},- oziroma o lepoti tiste polovice republike, kateri tudi stanov- sko pripadamo." Pri sprehodih na Toško čelo mi je prav vedno pritegnila pozornost skupina debelih bukovih ·veteranov, od katerih so bili posa- mezni »težki« pribl. 10m3• Zato sem o njih tudi napisal ta ))dokument«. Pri besedi veteran najdemo v Verbinče­ vem slovarju (7) razlago: (lat. veteranus iz vetus star) star, odslužen vojak, zlasti vojni borec, star preizkušen bojevnik. Na večje število debelega drevja v naših go-, zdovih naletimo navadno le v težko dostop- nih grapah in v drugih odročnih predelih. Z vidika prirastne vrednosti so to že odsluženi vojaki, ki bi jih bilo treba iz gospodarskih nagibov zamenjati z mlajšim, rastljivejšim drevjem. Glede na pisano zgodovino teh posameznikov, ki so preživeli svoj mlados- tni boj za prostor v gozdu, različne ujme, škodljivce, gozdarske apetite in strupeno industrijsko emisijo, pa jih lahko poimenu- jemo tudi preizkušene bojevnike. Ti odslu- ženi vojaki, ki več ne ustvarjajo novih mate- rialnih dobrin, pa dobijo povsem drug po- men, ko ocenjujemo njihovo estetsko vred- nost. Človek je od nekdaj cenil in negoval tudi estetske vrednote, saj najdemo že v grobiščih naših praprednikov čudovit raz- novrsten nakit. Danes upoštevamo estet- sko vrednost tako rekoč že na vsakem koraku. Tako tudi prodajne cene na trgu ne določa samo njihova uporabna vrednost, * LE., dipl. inž. gozd., Inštitut za gozdno in lesno gospodarstvo, 61 000 Ljubljana, Večna pot 2, YU. ampak tudi njihov videz (design). V promet gredo npr. samo lično izdelane obleke, avtomobili, knjige itd. Seveda pa pri goz- dnem drevju ta zakonitost ni tako preprosta. Značilne in bogate drevesne krošnje ter zanimive debelne krivine, ki jih občuduje estet, imajo v očeh lesnega manipulanta izrazito negativen pomen, saj išče ta čim bolj ravna in drobnovejnata drevesa. Toda svoje kubike lahko ponudi to drevo samo enkrat, svoje estetsko poslanstvo pa oprav- lja že več stoletij! O debelem in opaznem gozdnem drevju smo lahko prebrali že marsikak gozdarski sestavek (6, 5, 2), vendar v njih ni govora · o estetskih danostih tega drevja. Po drugi strani pa lahko naletimo na estetsko doje- Prisvajanje prostora G. V. 5/90 271 manje gozdnih posebnežev pri številnih naših ljudskih in drugih pesnikih in literatih. Ta odnos lahko ponazorijo tile Župančičevi verzi: Hrast, hrast kodrogrivec, kdo lase ti goste mrši, da so kuštravi tako? Ko. govorim? o številnih vlogah gozda, navajamo tudi estetske koristi gozdnega drevja. Estetika zadovoljuje naše kulturne potrebe in nas vodi na višjo raven. Estetske vrednote tega drevja izhajajo iz njegove vizualne in oblikovne izraznosti. Človek kot zgodovinsko, a še bolj kot prazgodovinsko bitje, je bil izrazito navezan na gozdno okolje. Če si ga zamišljamo kot današnjega Pigmejca, potem je prebival le pod dreves- nimi krošnjami ali celo v samih krošnjah. To več stotisoč letno sožitje pa zagotovo nosi svoj zapis tudi v naših genih. Da gozd današnjega človeka - sprehajalca privlači. dokazujejo tudi statistični podatki. Frank- furtski mestni gozd (5000 ha} vsak dan obišče 20-30.000 ljudi. V mestni gozd Kyo- ta, ki je velik le 60 ha, pa zaide letno okoli 5,000.000 ljudi (3). Volk (8} piše, da so nsplošnecc vloge razdeljene na gozdni po- vršini (v Nemčiji) v naslednjih odstotnih deležih: 20% površine ima vodozaščitno vlogo, 18% talnozaščitno vlogo (prepreče­ vanje plazov in zaščita prometnic), 28% je namenjenih zaščiti pred onesnaževanjem okolja (ropot, vpliv na podnebje, olepšanje okolja}, kar 23 °/o pa rekreaciji. Zadovoljstvo številnih gozdnih sprehajal- cev gotovo izpričuje tudi estetsko vrednost gozda. Kot gozdarji pa se moramo zaveda- ti, da obstaja obojestranska povezava: člo­ vekov vpliv na gozd in vpliv gozda na človeka. Pri modernem gospodarjenju, ki je ~tenz~vno. in večnamensko, moramo upo- stevatl tudi estetsko vlogo. Nanjo bi morali gozdarji večkrat opozarjati. Za predstavitveni objekt sem si izbral skupino debelih golovejnatih bukev v med- vegatacijskem času. Torej le ozek segment pestrega gozdnega sveta. Pri klasifikaciji slik, glede na različne ravni gozdne estetike (4), pa lahko te motive razvrstimo v nasled- nje vidne zaznave: - glede na oddaljenost sodijo med prvine in detajle gozda, - prikazana je le ena rastlinska vrsta v · 272 G. V. 5190 svojem zgornjem življesnkem obdobju, - motivi predstavljajo nedotaknjeno nara- vo, posnetki so narejeni pozimi, - s stališča umetnostnega zgodovinarja lahko vidimo v teh posnetkih grafiko, barok itd. ln kakšno je sporočilo teh debelih bukev? Ob starih drevesnih veteranih ostanemo s svojimi Jeti in velikostjo daleč za njimi. To drevje, ki je po oblikah enkratno, obvladuje s svojimi debelimi vejami (ki pa so spet oblikovni unikat) kar zajeten prostor. Na vse strani segajoče veje, s katerimi si prilašča »svobodo«. in prostor pod soncem, P~.spominjajo na hinduističnega boga Šiva, k1 Je obdarjen s številnimi rokami. Funda- mentalno filozofijo in sistem hierarhija, ki jo ponazarja gradnja drevesa, kjer se več vejic združuje v tanjše veje, te v debelejše končno pa vse v eno samo deblo, najdem~ Grafika različno debelih linij tudi pri drugih naravnih tvorbah (npr. vodo- toki). Tako načelo in sistem združevanja uporabljamo tudi v naši družbeni organizira- nosti in pri obvladovanju najrazličnejših mi- selnih ,poq~očij. LITERATURA 1. Anka, B-., 1986. Estetske funkcije gozda. Zbornik s~minarja. VTOZD za gozdarstvo BF, Lju!Sijana,· s. 11 !.22. 2. Eferšek, L., 1985. Mamutovec (Sequoiaden- dron.giganteum (Lindi., Bachh.) tudi pri nas hitro raste. Gozd. vest, Ljubljana, 43, 1, 16-22. 3. Eleršek L., 1987. Gozdna arhitektura in ornamentika. Gozd. vest., Ljubljana, 45, 6, 299- .304. 4. Eleršek, L, 1989. Nekaj misli o estetskem doživljanju gozda. Gozd. vest., Ljubljana, 47, 5, 230-234. 5. Kotar M., 1977. Korenova smreka iz zasav- skega hribovja. Strokovna in znanstvena dela, Ljubljana, 58, s. 29. 6. Sgerm, F., 1971. Debela jelka iz Trnovskega gozda. Ljubljana, BF-JGLG, s. 69. 7. Verbinc. F., 1987. Slovar tujk. Cankarjeva založba, Ljubljana, s. 754. 8. Volk, H., 1989. Auswirkungen des Biotop- schutzes, des Erholung und anderer Schutzauf- gaben auf die Zukunft der Forstbetriebe. Forst und Holz, Hannover, 44, 5, 116-124. Stebri in ploskve Gozdni dinozaver Vse slike: foto Lado Eleršek G. V. S/90 273