ZBORNIK OB 80-LETNICI USTANOVITVE Kronologija pomembnejših dogodkov od 1939 do 2019 1 CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 374.72(497.4Ptuj)(091)(082) LJUDSKA univerza Ptuj Ljudska univerza Ptuj : zbornik ob 80-letnici ustanovitve : kronologija pomembnejših dogodkov od 1939 do 2019 / [avtorji Simona Pučko ... [et al.] ; uredili Dušan Šilak, Mateja Hlupič, Petja Janžekovič ; fotografije arhiv LUP]. - Ptuj : Ljudska univerza, 2019 ISBN 978-961-94867-0-2 1. Pučko, Simona 2. Šilak, Dušan COBISS.SI-ID 302695936 2 3 ZBORNIK o b 8 0 - l e t n i c i u s t a n o v i t v e Uredili: Dušan Šilak, Mateja Hlupič, Petja Janžekovič Sodelujoči avtorji: Simona Pučko, Mojca Volk, mag. Andrej Korošec, Nastja Glušič, Vesna Vinko, Tanja Božič, Bernarda Kvas, Janja Kafel, Matjaž Habjanič, Bojan Hajdinjak, Nuška Gajšek, Oto Jurgec, mag. Dušan Brglez, Franc Veselič, Željko Sarić, Slava Šarc, Renata Horvat, Ivan Donik, Oton Jakopec, Sandra Travnikar, Marija Magdalenc, Saša Bezjak DTP in oblikovanje: Petja Janžekovič naklada: 200 izvodov tisk: Tiskarna Ekart fotografije: arhiv Ljudske univerze Ptuj (LUP) lektoriranje: Darinka Rojko Pičerko Dovoljenje za objavo reprodukcij arhivskega gradiva, št. 14/19Č, Zgodovinski arhiv na Ptuju. Ljudska univerza Ptuj Mestni trg 2 2250 Ptuj spletna stran LUP: www.lu-ptuj.si e-pošta: luptuj@siol.net tel.: 02 749 21 50 © LU Ptuj 2019. Vse pravice pridržane. 4 K A Z A LO Namesto uvoda, Mojca Volk, direktorica Ljudske univerze Ptuj 6 Pomemben člen ptujske izobraževalne verige, Nuška Gajšek, županja Mestne občine Ptuj 7 Ljudska univerza Ptuj in ZLUS, Bojan Hajdinjak, predsednik Zveze ljudskih univerz Slovenije 8 Izobraževalci odraslih na Ptuju, Oto Jurgec, nekdanji direktor Ljudske univerze Ptuj 9 Nekaj uvodnih besed o izobraževanju odraslih na Ptuju 10 Kronologija pomembnejših dogodkov od 1939 do 2019: Ustanovitveno obdobje 1939 – 1959 17 Obdobje sprememb 1960 – 1991 23 Sodobno izobraževanje odraslih 1992 – 2019 29 Udeleženci 47 Iz Knjige vtisov 50 Zunanji sodelavci 53 Za zaključek 58 Viri in literatura 59 5 Namesto uvoda Pred nami je zbornik, ki priča o bogati, pestri in zanimivi zgodovini Ljudske Četudi se torej radi pohvalimo z novimi projekti, programi, z novimi vsebinami, univerze Ptuj. Bili so vzponi in padci, kot pri vsaki ustanovi s tako bogato verifikacijami in tečaji, so naš fokus vedno bili in bodo udeleženci. Mi smo namreč tradicijo, in vesela sem, da smo danes na tem mestu in lahko s tako veliko ekipo tukaj za njih. Zanje se trudimo predstaviti jim uporabna znanja, krepiti njihove predanih, ustvarjalnih in srčnih kolegov ustvarjamo nov list zgodovine. Hkrati kompetence in s tem samozavest in samopodobo, da bi okrepljeni stopili pred se še kako zavedam dediščine vseh preteklih kolegov, ki so vodili ali kakorkoli delodajalca in si pridobili službo, ki bo kot naročena zanje. drugače soustvarjali program delovanja Ljudske univerze Ptuj. Zahvaljujem se jim in cenim njihov prispevek k delovanju. Brez njih ne bi bili, kar smo. To je naše največje veselje. Videti usposobljene, kompetentne, vesele in samozavestne udeležence, ki zapuščajo naše klopi in si izboljšajo priložnosti v Zbornik je, prav tako kot pohvala in zahvala prejšnjim zaposlenim na Ljudski življenju. V tem vidim naš največji doprinos. univerzi Ptuj, pohvala in priznanje vseživljenjskemu učenju. Vidimo lahko, da Mojca Volk, so naši predhodniki že pred 80 in več leti verjeli v pomen izobraževanja tudi v direktorica Ljudske univerze Ptuj odrasli dobi. Zapisi pričajo o zgodnjem poučevanju s področja kakovostnega in srečnega starševstva, vzgoje za demokratično družbo, zasledimo neformalno izobraževanje s področja gostinstva in gastronomije, organizirali so predavanja s področja demokracije, tu so se srečevali ptujski akademiki, že zgodaj so pričeli s poučevanjem različnih tujih jezikov in med prvimi verificirali javnoveljavne programe. Z velikim upanjem gledam naprej. Tako kot nekdaj, tudi sedaj sledimo smernicam vseživljenjskega izobraževanja, tako na nacionalnem kot na evropskem nivoju. V naš program dela prav vsako leto vnašamo novosti, udeležujemo se mednarodnih dogodkov in velikokrat se zgodi, da smo izpostavljeni kot primer dobre prakse. To nam daje pohvalo za naše delo in nov elan za v prihodnje. 6 Pomemben člen ptujske izobraževalne verige Kot se za najstarejše mesto v Sloveniji spodobi, ima Ptuj tudi na področju družbene skrbi, starejših, osipnikov in dolgotrajno brezposelnih. Socialna nota vseživljenjskega učenja eno izmed najdaljših tradicij. Ptujska Ljudska univerza je gotovo ena njenih prednosti, saj gre za zavod prijaznih, k udeležencem letos namreč zaznamuje 80. obletnico samostojnega delovanja, čeprav usmerjenih in odprtih zaposlenih. Aktivno sodelujejo pri spodbujanju njene dejavnosti segajo še dlje v preteklost. Izobraževanje ima na Ptuju trajnostnega in vzdržnostnega razvoja lokalnega okolja, in to tako mesta Ptuj močne korenine, dolgo tradicijo ter je konglomerat bogatih izkušenj, znanj kot njegovega zaledja ter ruralnega okolja. Dejavnosti in prizadevanja Ljudske in strokovnosti. Po stažu je pri tem sicer najstarejša Gimnazija Ptuj, ki je bila univerze pridobivajo v današnjem času, ko govorimo o starajoči se družbi, še ustanovljena leta 1869. Takoj za njo pa je za vsesplošno prosveto med obema dodaten pomen. Z neformalnimi učnimi programi, dejavnostmi in projekti, svetovnima vojnama in v začetnem povojnem obdobju skrbela tudi Ljudska ki so namenjeni starejšim, veliko pripomore k jasnejšemu uvidu in boljšemu univerza Ptuj. Izobraževalno ponudbo na našem območju, še posebno od konca razumevanju procesov staranja in starosti. Tudi zato se za prihodnost Ljudske petdesetih let naprej, nenehno širi z razvojem, spodbujanjem in bogatenjem univerze Ptuj ni bati. tako formalnih kot neformalnih programov. S tem na Ptuju že nekaj desetletij skrbi za dopolnjevanje izobraževalnih možnosti, zadnja leta pa so zaposleni na Ob 80. jubileju Ljudski univerzi Ptuj iskreno čestitam in se zaposlenim zahvaljujem Ljudski univerzi posebej dejavni na področjih vseživljenjskega neformalnega za opravljeno delo. Dragi LUP-ovci, tudi v prihodnje vam želim veliko uspehov, učenja, v nacionalnih in mednarodnih projektih. energije, poguma in prijaznosti, kot ste jih pokazali do zdaj. Na Mestni občini Ptuj z zanimanjem spremljamo in podpiramo vaše delo in smo ponosni na vas. Javni zavod Ljudska univerza Ptuj danes šteje 15 predanih strokovnih sodelavcev in ponuja vrsto formalnih in neformalnih izobraževalnih programov, kjer vsakdo Nuška Gajšek, županja Mestne občine Ptuj najde kaj zase. Ponudbo vsako leto dopolnjujejo, jo prilagajajo in osvežujejo, kar kaže na zavedanje pomena spodbujanja izobraževanja in ostalih učnih aktivnosti ne le v lokalnem, temveč tudi v nacionalnem in mednarodnem kontekstu. In ker k uspehu občine veliko pripomore tudi uspešno izobraževanje, vidim Ljudsko univerzo Ptuj kot pomemben člen ptujske izobraževalne verige, ne samo na področju izobraževanja odraslih. V zadnjih letih se Ljudska univerza vse bolj uveljavlja tudi na področju vključevanja socialno ogroženih, oseb posebne 7 Ljudska univerza Ptuj, članica Zveze ljudskih univerz Slovenije Ljudska univerza Ptuj kot ena najstarejših ljudskih univerz v Sloveniji zagotavlja Ljudska univerza Ptuj je na tem področju še posebej uspešna, saj so le v zadnjih ne le dolgoletno tradicijo izobraževanja odraslih na Ptuju, temveč s sedežem v petih letih sodelovali v preko 30 mednarodnih projektih, predvsem s področja tem najstarejšem slovenskem mestu tudi uspešno povezuje lokalne, regionalne Vseživljenjskega učenja, bivših Grundtvig razpisov ter današnjih Erasmus+, in nacionalne deležnike na področju izobraževanja, kulture in turističnih Norveškega sklada, Evrope za državljane ter tudi razpisov s področja Ustvarjalna aktivnosti. Evropa. Ljudska univerza Ptuj skrbi za razvoj različnih področij izobraževanja odraslih. Omeniti velja, da sodijo med vodilne izvajalce omenjene dejavnosti V ZLUS smo ponosni, da lahko letos Ljudski univerzi Ptuj čestitamo ob njeni v Spodnjem Podravju, pri čemer predvsem v zadnjih treh letih uspešno skrbi 80-letnici, ki gotovo predstavlja vrh dolgoletnih prizadevanj, trajnostne tudi za implementacijo več nacionalnih projektov kot vodilni partner, s čimer naravnanosti ter spodbujanja izobraževanja odraslih v lokalnem in slovenskem prinašajo v lokalno okolje ne le novosti, temveč tudi nadgradnje obstoječih prostoru. Pred osmimi desetletji so se – takrat še s skromnimi začetnimi koraki spretnosti in znanj odraslih, še kako pomembne za vključevanje (in obstanek) - podali na pot izobraževanja v zavedanju, da se svet razvija ter da doseženo na trgu dela. znanje nikoli ne zadostuje, kar je v bistvu pomenilo že tudi prve korake proti konceptu vseživljenjskega učenja. Tudi zato je tradicija izobraževanja odraslih Potreba po učenju ostaja zahteva našega časa in pogoj za obstoj v modernem na Ptuju tako prepoznavna. svetu globalizacije, tekmovalnosti in povezovanja. Zato Ljudski univerzi Ptuj želim, da tudi v prihodnje – tako uspešno kakor doslej! – opravlja odgovorno in ZLUS kot prostovoljno, nevladno in neprofitno združenje povezuje 21 ljudskih zahtevno nalogo izobraževalne organizacije za odrasle v ptujski občini. univerz v Sloveniji, ki so ene najpomembnejših organizacij za izobraževanje odraslih pri nas. Na nacionalni ravni ZLUS predstavlja in zastopa interese ter Čestitke, dragi LUPovci, ob jubileju - in še na mnoga leta. položaj članic in je tako eden ključnih strokovnih partnerjev za področje razvoja in izvajanja strategije vseživljenjskega učenja ter izobraževanja odraslih. Bojan Hajdinjak, Ljudska univerza Ptuj je aktivna članica združenja ZLUS vse od leta 1959, se pravi predsednik Zveze ljudskih univerz Slovenije od ustanovitve. V tem času smo vzpostavili nacionalno raven sodelovanja, ki jo v zadnjih letih uspešno nadgrajujemo tudi z vse več mednarodnimi projekti. 8 Osebni pogled na razvoj LU Ptuj od leta 1987 do preloma stoletja Počaščen sem, da lahko na prijazno vabilo direktorice, orišem podobo LU Ptuj Nova zakonodaja leta 1991 prinese z javnimi razpisi tudi večji posluh države za v času mojega 20-letnega službovanja. Zavod kaže danes precej drugačno izobraževanje odraslih. Ponovno smo se verificirali, spremenili ime iz DU v LU podobo, kot jo je kazala Delavska univerza Ptuj leta 1987, ko sem nastopil svoj in na novo določili naše cilje. Zakon me je tudi prisilil, da sem nadgradil svojo mandat direktorja. izobrazbo in ob delu končal fakulteto. Prostori, v katerih smo delovali, so bili nedostojni izobraževalne organizacije. Spremenili smo zunanjo podobo LU, sam sem oblikoval nov logotip in postavil Na današnjem naslovu smo posedovali zraven pisarniških prostorov le manjšo prvo internetno stran LU. dvorano. Ostale prostore je zasedala uprava Ptujskih pekarn, na hodniku pa so stanovali podnajemniki, ki so velikokrat motili naše delo. Prostori so bili slabo Z novo organizacijsko kulturo je naš ugled počasi, toda vztrajno rastel. Obnašali vzdrževani, tla dotrajana, razsvetljava slaba, vhod temačen, lesene stopnice pa smo se pragmatično in takoj reagirali na izobraževalne potrebe, ki so se navadno življenjsko nevarne. Kadrovska zasedba je bila daleč od optimalne, za takratni pojavile nepričakovano. Delovali smo v okviru omejitev, ki nam jih je postavljalo obseg dela nas je bilo kratko malo preveč. okolje. Pri uvajanju novih programov smo doživljali celo nasprotovanja drugih zavodov. DU se je zaradi družbenih sprememb v osemdesetih letih znašla v globoki krizi. Politično izobraževanje je zamrlo, splošna predavanja so popolnoma usahnila, V povezavi s srednjimi matičnimi šolami in pod njihovim pedagoškim nekaterim bivšim naročnikom smo postali predragi. Vpisa v OŠ za odrasle skoraj vodstvom smo razpisovali in organizirali oddelke poklicnega in srednješolskega ni bilo, ker so podjetja lahko delavcem priznavala izobrazbo na osnovi izkušenj; izobraževanja. Tesno smo se pri poklicnem izobraževanju povezali z Zavodom v skrajšane programe usmerjenega izobraževanja so se lahko vpisali s končanimi za zaposlovanje. Velik naš uspeh je bil, ko smo začeli sodelovati z EF in skupaj z 6. razredi, motivacija za vpis je izredno upadla. Stanje je bilo tako slabo, da se je njimi organizirali študij na Visoki poslovni šoli. v Sloveniji govorilo celo o ukinitvi delavskih univerz. Prostorsko smo se razširili, opremo in pohištvo posodobili, učilnice in pisarne Morda se lahko pohvalim, da smo krizo uspešno prebrodili, predvsem na račun kolikor toliko estetsko približali obiskovalcem in se popolnoma računalniško strokovnega izpopolnjevanja na osnovi zakonskih predpisov, šiviljskih tečajev opremili. Kadrovska struktura se je popolnoma spremenila. Vsi zaposleni so se in tečajev tujih jezikov. Začeli smo uvajati tržno zanimive programe, opuščali pa redno udeleževali seminarjev in obveznih strokovnih srečanj. Kot zaposlenim nerentabilne. Bolj smo bili pozorni na javne razpise in na njih tudi takoj reagirali. prijazno podjetje smo tudi finančno podpirali njihov študij ob delu. 9 Kakovost zunanjih sodelavcev, ki so prihajali iz prosvete ali pa iz gospodarstva, pa se spominjam veselja in ponosa udeležencev ob slavnostni podelitvi diplom. se je nenehno izboljševala. Sčasoma so se otresli šolskega načina poučevanja in Na koncu pa moram priznati, da sem pri izredno raznolikem delu dostikrat počel se začeli prilagajati odraslim. stvari, ki jih kot profesor likovne pedagogike nisem razumel najbolje, kot je na primer marketing ali krizno vodenje ali delovno pravo ; vendar te pomanjkljivosti Naj omenim, da smo nekaj časa bili praktično izključeni iz sistema javnega niso nikoli kritično prizadela mojega delovanja. financiranja, posebno v času, ko se je velika občina razdelila na 16 manjših, ki so denar za izobraževanje raje namenjali drugim projektom. Le MO Ptuj je kot Zavedam se , da s tem zapisom lahko prekoračim mejo skromnosti, vendar me ustanoviteljica v celoti financirala OŠ za odrasle in k temu dodala še skromen razveseljuje le en majhen podatek, ki govori, da je DU v letu 1987 gostila le doprinos za naše delovanje, istočasno pa nam je zaračunavala najemnino. Na 290 udeležencev, po 17 letih pa je njihovo število šestkratno naraslo. Ostalim srečo pa naše bolj slabe kot dobre izkušnje ustanoviteljem niso vplivale na naš dolgočasnim statističnim podatkom pa sem se pri mojem zapisu zavestno optimizem. odpovedal, kajti podatki so javno znani drugje. Finančno smo si opomogli. V okolju smo doživljali neko čudno prepričanje, da Trdno sem prepričan, da LU čaka lepa prihodnost. se LU valja v denarju in kmalu so nekatere politične stranke menile, da je čas za menjavo direktorja, zato sem imel tudi manjše težave pri reelekcijah. Oto Jurgec, direktor Ljudske univerze Ptuj 1987 – 2003 Zaradi zgodovinskega spomina moram priznati, da smo delali tudi napake, vendar nismo nikoli prekoračili zakonskih okvirov in nikoli se nismo spuščali v brezobziren konkurenčni boj. Danes tudi vidim, da smo premalo agresivno popularizirali naše delo. Naj navedem samo en primer: med prvimi v Sloveniji smo v sodelovanju z EF in tujim partnerjem preko internetne povezave izvedli konferenco na daljavo, vendar o dogodku ni poročal niti en medij. Bili so torej slabi in bili so dobri časi. Iz spomina bi najraje izbrisal težke pogovore o najemninah, prosjačenja za dodatna sredstva pri financerju, nekatere arogantne profesorje iz Ljubljane, zagovarjanja na sodišču, obiske inšpektorjev, težave z golobi… Z veseljem pa se spominjam pogovorov s predavatelji in druženja z udeleženci, na primer z varnostniki pri praktičnem streljanju, strašnega izpita za strojnike kotlov v Ljubljani, elegance na zaključnem izpitu kuharjev v hotelu Mitra; najbolj 10 Stavba Ljudske univerze Ptuj na Mestnem trgu na Ptuju. Foto: arhiv LUP. 11 12 Nekaj uvodnih besed o izobraževanju odraslih na Ptuju 13 Ne glede na to, kako ga dojemamo, je učenje proces, ki dejansko poteka skozi gospodarjenju v kmetijstvu, vinogradništvu, obrti … Takšne izobraževalne vse življenje. Veliko je še danes takšnih, ki enačijo učenje samo s sedenjem v vsebine za “preproste ljudi” so se nato obdržale kar lep čas, poučevanje pa je šolskih klopeh. Če pa si vzamemo le malo časa za razmislek, hitro pridemo do do 19. stoletja ponavadi potekalo izven formalnih šolskih klopi, najpogosteje v ugotovitve, da smo vsak dan izpostavljeni množici informacij, hotenih ali ne, župnišču, pri čemer so bili prvi učitelji v pretežni meri duhovniki. Poznali so tako iz najrazličnejših virov. In tako je bilo skozi vso zgodovino človeštva, čeprav je imenovane nedeljske šole. Plemstvo pa je seveda bilo deležno posebne vzgoje danes teh informacij neprimerno več, kot jih je bilo še pred nekaj desetletji. in izobrazbe, prav tako mestni patriciji. Če hočemo ali ne, vsaj nekatere izmed teh informacij ponotranjimo, o njih razmišljamo, se o njih pogovarjamo …, se jih torej naučimo. Vsekakor drži, da je izobraževanje odraslih, kot ga razumemo in poznamo danes, dokaj kratkega veka. Torej, kar zadeva umestitve v sistem, zakonodajo, Na Slovenskem je imelo izobraževanje odraslih pred nekaj stoletji podoben značaj financiranje, ustrezno infrastrukturo, samo izobraževalno ponudbo izvajalcev..., kot drugje po Evropi; poučevanje običajnih ljudi je bilo v glavnem namenjeno lahko rečemo, da ne sega dlje kot kakšnih 40 let nazaj v preteklost, raje še kakšno učenju pisanja in branja za potrebe verske, etično-moralne vzgoje in naukov leto manj. Po mnenju strokovnjakov izobraževanje odraslih vse do 80-ih let 20. ter osnovam računanja. Pozornost so namenjali še vzgoji staršev, umnemu stoletja ni bilo obravnavano kot posebej ločeno področje. Za nameček ga kot posebno obliko izobraževanja mnoge države priznavajo šele zadnja leta. Temu primerne so bile tudi izobraževalne vsebine, oblike in metode za odrasle, saj je poučevanje v glavnem potekalo v obliki posamičnih predavanj, tečajev in seminarjev, dotikali pa so se najrazličnejših področij. Če si jih malce podrobneje ogledamo, dobimo občutek, da so v preteklosti precej naporov namenjali dvigu splošne razgledanosti med odraslimi, saj so predavanja in tečaji obsegali področja zdravstva, higiene, umetnosti, glasbe, plesa, zgodovine, pozornost so posvečali dogodkom po svetu in doma, pa tudi tujim jezikom, naravi, gospodinjstvu, odnosom med spoloma, pozneje pa tudi že čisto konkretnim znanjem, potrebnim za delo. Tako se npr. na Ljudski univerzi Ptuj dokaj zgodaj pojavi ekonomska šola, ki jo imamo še danes. Lahko rečemo, da je izobraževanje odraslih izviralo bolj iz posameznih potreb delavcev, političnega sistema, sindikatov in ne iz njegove razsežnosti in medsebojne povezanosti, kar tudi danes še ni dojeto v celoti. Da je pred sistemsko ureditvijo izobraževanja odraslih temu bilo tako, se vidi tudi v Stavba Narodnega doma, na vogalu Vošnjakove in Jadranske ulice, ok leta 1910 pomanjkanju same ideje, paradigme o izobraževanju odraslih in temu ustrezno ZAP, Fototeka, zbirka razglednic. 14 tudi v pomanjkanju andragoškega znanja in strokovnjakov, saj imajo odrasli Zanimiv je pregled nekdanjih izobraževalnih vsebin, ki veliko povedo o duhu drugačen pristop in motivacijo do učenja. Vendarle pa je vse skupaj imelo svojega časa. Tako so na primer v prvih letih ustanovitve Delavske univerze nadvse ugoden učinek na sàmo izobraževanje odraslih, njegov razvoj ter nova (1959) kar nekaj prostora v učnih načrtih namenili zdravstvenim izobraževanjem, andragoška znanja in prakse. družinski vzgoji in vzgoji med spoloma, česar je v poznejših letih občutno manj. Se pa v 60-ih in 70-ih letih množijo razne politično-ideološke vzgojne vsebine. Ljudska univerza Ptuj letos (2019) obeležuje častitljivo 80. obletnico samostojnega delovanja v izobraževanju odraslih, ne glede na to, da je bila Sčasoma stalnica postajajo izobraževalne vsebine, ki jih kot Ljudska univerza uradno ustanovljena kar štirikrat. Organizirane izobraževalne dejavnosti, prepoznamo še danes: jezikovni tečaji, ekonomska šola. namenjene odraslim lahko na Ptuju zasledujemo še dlje v preteklost, saj jih nekateri viri omenjajo že v letih 1924/25, nekateri pa jih postavljajo celo na sam začetek 20. stoletja. Predavanja za odrasle so takrat organizirali posamezni predavatelji na lastno pobudo, društva, cehi, knjižnice, čitalničarji in podobno. Koliko so bila predavanja pred več kot stoletjem uspešna, je težko govoriti, a npr. zapis iz leta 1909 piše, da: “/…/odbor za poljudna predavanja na univerzi v Gradcu ima velik izbor predavanj raznih strok /…/ pošilja predavateljem po Štajerskem /…/ na željo. (Neke vrste ljudska univerza: op. ZAP) Ptuj pa nima smisla za te vrste kulturne dejavnosti /…/ ob nekem takem predavanju je bila dvorana skoraj prazna”. Zapisu je bil priložen še tiskan prospekt predavanj.1 Nikakor pa ne gre vsega soditi le po tem zapisu, saj ne malo kje drugje piše, da so Ptujčani radi obiskovali umetniška predavanja, predvsem glasbena in gledališka. O takšnih in celi vrsti drugih prosvetnih dejavnosti, namenjenih odraslim, nam v sklopu narodnega buditeljstva že priča tudi delovanje ptujske Narodne čitalnice, ustanovljene 13. julija 1863. Seveda si vseh teh najrazličnejših izobraževalnih oblik za odrasle iz bolj oddaljene preteklosti danes ne prilaščamo mi v celoti. A ker je šlo za organizirana srečanja in pestro prosvetno ponudbo, namenjeno odraslim, lahko v njihovih organizatorjih in izvajalcih tudi mi vidimo svoje predhodnike. 1 Zgodovinski arhiv na Ptuju, SI_ZAP/0005/030/00053, Oznaka spisa: 3130-5-1909, AŠ 161. Ptujski Mestni trg poleti. Foto: Alojz Janžekovič, 1952. 15 16 Kronologija pomembnejših dogodkov od 1939 do 2019: Ustanovitveno obdobje 1939 – 1959 17 Ljudska univerza Ptuj je bila kot samostojna prosvetna ustanova, namenjena V tem duhu je bilo urejeno tudi šolstvo, ki je že za najmlajše organiziralo obvezne odraslim, uradno ustanovljena na pobudo ptujskih akademikov v petek, 13. vrtce. Germanizacija v vrtcih in šolah je bila izredno temeljita in dosledna vse januarja 1939. Slovesnost je potekala v sokolski dvorani “Mladike”, ko so na do zadnjega dne vojne, zato ne preseneča, da so takoj po vojni imeli slovenski ustanovnem občnem zboru izvolili predsednika Ljudske univerze in imenovali učitelji nemalo težav, saj veliko otrok ni več znalo slovensko. Tudi odraslim njen novi odbor, ki so ga sestavljali predstavniki delavstva, železničarjev, so takratne oblasti namenile veliko pozornost in so zato za njih organizirale obrtnikov, trgovcev, učiteljstva in kmečke mladine. Dva člana sta bila imenovana različna politično- ideološka predavanja, tečaje in oglede filmov, posebej pa so še iz sestave prejšnjega odbora, saj je bila 3. oktobra 1937 Ljudska univerza Ptuj za ponemčenje skrbele obvezne večerne šole nemškega jezika. Torej je tudi v ustanovljena kot podružnica mariborske Ljudske univerze. Namen samostojne tem obdobju potekalo svojevrstno izobraževanje odraslih, seveda duhu časa in ustanove je bil širiti splošno izobrazbo med vse sloje prebivalstva, kar bi dosegli ideologiji primerno. predvsem z najrazličnejšimi predavanji, strokovnimi tečaji, poučnimi izleti … Posebej so želeli organizirati debatne večere, kamor so v goste vabili različne Kaj kmalu po vojni, oktobra 1945, je prišlo do druge uradne ustanovitve pod strokovnjake, sploh pa so si želeli domačih. In kot so zapisali: “bo s takim starim imenom – Ljudska univerza v Ptuju. V ta namen je bil 16. oktobra 1945 programom in takim delom Ljudska univerza v Ptuju gotovo žela obilne sadove”. okrajni sestanek iniciativnega odbora za ustanovitev Ljudske univerze Ptuj, ki Nenehno pa so poudarjali potrebo po izdatnejši denarni podpori s strani mestne ga je vodil prof. Kolarič. Ustanovili so odbor, kateremu je predsedoval prof. Uršič, občine, iskali pa so jo tudi pri različnih društvih in jo pridobivali s članarino.2 imenovali so še tajnika in blagajničarko, pri delovanju univerze pa so sodelovali tudi zastopniki vseh kulturnih ustanov, sindikalnih organizacij, ostalih masovnih Svoje izobraževalno delo pa je samostojna Ljudska univerza Ptuj opravljala le organizacij, zastopnik vojske in mestnih četrti. Določili so čas predavanj, in sicer kratek čas, saj je 6. 4. 1941 druga svetovna vojna zajela tudi naše kraje. Pretežen so potekala vsako sredo ob 20. uri v prostorih Mestnega gledališča. Lastnih del slovenskih dežel je tedaj prišel pod Nemčijo in takratne nemške oblasti niso prostorov LUP takrat še ni imela. V začetku delovanja so poleg politično-dovoljevale niti pisanja ali branja, kaj šele izobraževanja v slovenščini, pač pa ideoloških potekala tudi poljudna predavanja, kot npr. o obnovi domovine, o je vse to potekalo izključno v nemškem jeziku. 10. maja 1941 je Gauleiter, torej arheologiji, o pomenu čebelarstva v slovenskem gospodarstvu, o prehrani v šef civilne uprave na Spodnjem Štajerskem, dr. Siegfried Uiberreither, ustanovil ptujski bolnici in državni skrbi za nemočne. Obravnavali so predloge zakona Štajersko domovinsko zvezo, za Ptuj Steirischer Heimatbund, Kreisführung o “pobijanju nedopustne špekulacije”, prirejali glasbene večere, organizirali Pettau. Na Ptuju je Zveza imela sedež v Minoritskem samostanu, funkcionarje predavanja o tradiciji ljudske oblasti pri Slovencih, o zgodovini, umetnosti, o Zveze in oficirje njenih oboroženih oddelkov (Wehrmannschaft) pa so šolali dogodkih doma in po svetu, v Sovjetski zvezi, radioamaterska predavanja, na gradu Vurberk. Tudi zato sta bili obe stavbi tarči zavezniških bombardiranj pogovore o filmu in še več drugih. Iz zapiskov Kratke kronike Ljudske univerze v začetku leta 1945. Naloga Zveze je bila “duševno, duhovno in politično voditi v Ptuju 1945/46 se vidi, da so nekatera predavanja pritegnila veliko množico ljudi in jih pripraviti za zavestne državljane rajha in polnovredne člane nemške Ptujčanov in okoličanov, zavlekla pa so se lahko krepko čez polnoč.4 narodne skupnosti”.3 2 Slika, vir: