32 Vzgoja, marec 2019, letnik XXI/1, številka 81 načrt Vzgojni Predstavljam naš pristop k urejanju šolskih kotičkov in opremljanju le-teh ter skupna pravila, ki jih poznamo kot kroge odličnosti. Pri tem se učenci učijo odgovornosti do skupne oziroma šolske lastnine. Skupaj smo odlični Kako učencem privzgojiti odnos do šolske lastnine Povabili smo učence Na šoli smo pogrešali kotičke, namenjene sedenju, čakanju, klepetanju s prijatelji ali zgolj oddihu od vsega. Iskali smo najboljše rešitve in v delo vključili učence. Zavedamo se, da otroci bolj spoštujejo stvari, ki so jih soustvarjali. Da bi okrepili vrednost projek- ta in mu dali medgeneracijsko noto, smo vanj vključili učence, delavce šole, učitelje in starše. Zakaj je dobro vključevati učence v ustvarjanje šolskih kotičkov in v oblikova- nje pravil o uporabi le-teh? Z vključenostjo: • se učenci priučijo delovnih navad; • krepijo sposobnosti, spretnosti; • se učijo odgovornosti; • se naučijo delati; • se učijo in krepijo svojo samostojnost in neodvisnost; • razvijajo svojo inovativnost. Ob tem: • »čustveno zorijo; • dobijo občutek, da v šoli vsi sodelujejo in skupaj rastejo; • krepijo prepričanje, da zmorejo, s tem pa tudi samozavest in občutek lastne vre- dnosti; • se učijo sodelovanja z vrstniki ter drug drugemu pomagajo; • se učijo razdeljevanja nalog/opravil med družinskimi člani; • se učijo, da se delo porazdeli, kar daje ob- čutek vključenosti; • se učijo biti odgovorne, enakopravne ose- be, ki ne živijo na račun drugih; • se pripravijo za življenje; • se zabavajo (igrajo), če je delo pravilno zastavljeno; • se učijo, da se nič ne naredi samo; • se naučijo reda; • se navadijo na samostojnost; • se učijo discipline; • se učijo doslednosti;  • dobijo občutek pripadnosti; • cenijo svoje delo in delo drugih; • spoštujejo svoje izdelke, zato bolj cenijo urejeno in lepo šolo« (Trtnik). Če smo na otrokove različne interese in spretnosti pozorni, jih lahko povabimo k opravilom, za katera vemo, da jim jih ne bo težko narediti, in pri katerih bodo tudi uži- vali. Delo moramo razdeliti preudarno, da se bodo učenci počutili sprejete, pomemb- ne, koristne in bodo radi sodelovali. Naredili smo sedežne garniture Projekt smo začeli z načrtovanjem sede- žnih garnitur, ki bi jih zmogli sami se- staviti iz lesenih palet. Odločili smo se tudi, kakšne barve blazin bi imeli na njih. Zbrali smo pet predlogov, razredne sku- pnosti pa so se odločile za en predlog in predlagale barvo blazin. Nabavili smo material, delovno akcijo pa smo izpeljali na delovno soboto. K izdelovanju sedežnih garnitur smo po- vabili učence devetega razreda. Javilo se je 14 fantov, ki so pod budnim očesom mentorjev, staršev in hišnikov izdelali leseni del, 12 deklet pa je pomagalo pri izdelavi in šivanju blazin. Vreme nam je bilo naklonjeno, tako da smo imeli 'mizarsko delavnico' kar na ploščadi pred šolo. Fantje, očetje in zapo- sleni naše šole smo najprej zbrusili palete in jih zložili v komplete. Vijačenju palet je sledilo ponovno brušenje lesa. Učenci so brusili ročno in z brusilnimi stroji. V ve- liko strokovno in praktično pomoč je bil Niko Bernard, oče našega učenca. Palete smo premazali z zaščitnim sredstvom. Fantje so pobrusili in prebarvali tudi sta- ro okroglo šolsko mizo, da se je ujemala z novim pohištvom. Lepo je bilo opazovati, kako so vsi uživali pri delu. Gabrijela Marinko, profesorica športa in pomočnica ravnateljice na OŠ Brezovica, poučuje šport na predmetni stopnji. Če smo na otrokove različne interese in spretnosti pozorni, jih lahko povabimo k opravilom, za katera vemo, da jim jih ne bo težko narediti, in pri katerih bodo tudi uživali. Dekleta, mame in učiteljice so imele v telovadnici pravo šivalnico. Pod men- torstvom odraslih so učenke samostojno strigle, šivale, polnile blazine in skrbele za dobro voljo. Kako so ta dan doživeli učenci Devetošolki Rubin in Ela sta zapisali: »Na delovno soboto je na naši šoli po- tekalo veliko različnih dejavnosti. Kar nekaj nas je sodelovalo pri izdelavi sede- žnih garnitur. Punce smo z učiteljicami in starši šivale ter polnile blazine. Takšna sobota nama je bila zelo všeč, saj nismo imeli klasičnega pouka, naučili pa smo se vsakodnevnih opravil. Mame in učiteljice načrt Vzgojni so nam pokazale, kako uporabljati šivalni stroj. Medtem so fantje skupaj z učitelji in hišnikoma sestavljali ogrodje kavča. Vsi skupaj smo se še dodatno povezali in se zabavali. Ko sedaj vstopite v našo avlo, opazite naše izdelke. Učenci sedijo na no- vih sedežnih garniturah in se družijo. Mi smo ponosni na izdelano. Upava, da se bo tak dan ponovil tudi med tednom, saj so dejavnosti, ki jih takrat počnemo, kori- stne za našo splošno in praktično uporab- no izobrazbo.« Da bi te kotičke spoštovali vsi učenci naše šole, smo se odločili, da jih bomo opremili z napisanimi pravili za uporabo (avla, garderoba, jedilnica, hodnik, plo- ščad pred šolo). Razredne skupnosti so pripravile predloge za določene prostore, izbrali pa smo najpogosteje zapisane. Na- tisnili smo plakate in posebne obešanke s pravili, ki temeljijo na krogih odličnosti: odgovornosti, predanosti, fleksibilnosti, govorjenju z dobrim namenom ... Nekaj izvirnih predlogov: • Če v avlo pride žalosten obraz, ga poz- dravil bom jaz. • Nikar prehitro ne teci, raje kaj lepega reci. • Če v avli sedim, tiho nalogo naredim. • Če vidiš smet na tleh, naj se s tvojo po- močjo znajde v smeteh. • Če si večji in močnejši, pomagaj mlaj- šim, da postanejo pametnejši. • Avla je za učenje, ne za norenje … »Otrok nima spoštovanja do reda, če je zaščiten pred rezultati nereda. Otrok se ne nauči voziti kolesa tako, da mu razla- gamo – to mora preprosto izkusiti. Tako se mora v vsaki situaciji, kjer je potreb- no spoštovanje do reda, otrok učiti skozi izkušnjo, skozi dejanja/akcijo in ne skozi besede« (Prgić). Tudi v kolektivu smo se dogovorili, da bomo učence vestno in do- sledno opominjali na red. Skupaj si bomo prizadevali za prijetno in varno počutje v šoli. Literatura • Prgić, Jani: Pozitivna disciplina za vrtce in šole. Priročnik za interno uporabo. Griže: samozaložba Svetovalni-izobraževal- ni center MI. • Trtnik, Nada: Letom primerna hišna opravila za otroke. Dosto- pno na spletni strani https://zastarse.si/delavnice/odgovorno- -starsevstvo/letom-primerna-hisna-opravila-za-otroke/. Foto: arhiv Gabrijele Marinko Foto: arhiv Gabrijele Marinko Vzgoja, marec 2019, letnik XXI/1, številka 81 33 Foto: arhiv Gabrijele Marinko