LETNIK XVI., ST. 22 (745) / TRST, GORICA ČETRTEK, 16. JUNIJA 2011 www.noviglas.eu SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCU E - TASSA RISCOSSA NOVI CENA 1 EVRO UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY WM NOVI GLAS IE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 Uvodnik Alenka Hvalica Počitnice! Mesec junij se je prevesil v drugo polovico. Verouk smo končali, Uidi šole bodo počasi zaprle svoja vrata. Začele se bodo tako opevane počitnice. Ko sprašujem otroke, kaj jim pomenijo počitnice, mi običajno postrežejo z naslednjimi odgovori: "Da lahko delam, kar se mi zljubi". Nekateri so natančnejši: "Da se bom lahko cel dan igral igrice na računalnik". "Da bom lahko gledala risanke". Na spored pride tudi standardni odgovor: "Bomo šli na morje". Čeprav ta že nekaj let ni več na prvem mestu. Ne vem pa, kdaj sem nazadnje slišala katerega od otrok odgovoriti: "Cel dan bom brala knjige" ali "Cele dneve se bom zunaj igral s prijatelji". Toda za vse otroke počitnice pomenijo predvsem zlato svobodo v mnogih različicah. Staršem pa vedno manj. Če so jim sploh kdaj. Bolj kot ne dva meseca počitnic pomenita obremenitev, saj je marsikatera družina odvisna od celodnevnega šolskega varstva, ki zdaj zapre vrata. In nimajo vsi take sreče, da se lahko obrnejo na stare starše ali sorodnike. Predvsem v mestih obstajajo različni programi, nekateri proti visokemu plačilu (previsokemu za marsikatero družino), ki ponujajo organizirano preživljanje počitniških dnevov. Ampak še vedno je to organizirano, vodeno, prilagojeno skupini, četudi so dejavnosti "brezskrbne" in sproščene. In otroci so spet odtrgani od svojih družin. Da se razumemo: vrsto let sem kot prostovoljka in zaposlena sodelovala pri raznih organiziranih počitniških dejavnostih, v katerih smo otroke vozili na tabore in podobno. Take organizirane dejavnosti otroka obogatijo in so vsestransko koristne. Otroci dobijo odlične izkušnje na področju samostojnosti, odgovornosti, skrbi zase in za druge. Otrokom, ki živijo v hudih družinskih razmerah, je omogočeno, da pridobijo veliko sproščujočih in pozitivnih izkušenj v skupini vrstnikov. Nevarnost poplave raznovrstnih ponudb je, da ob koncu šolskega leta starši preprosto poskrbimo, da otroku zapolnimo čas dvomesečnih počitnic s toliko dejavnostmi, zato da gremo brez skrbi v službo. "Še vedno je bolje to, kot da cele dneve sedi za računalnikom", mi bo kdo oponesel. "In število dni dopusta je omejeno". Vse je res. Tudi danes starševstvo prinaša nore izzive, ko se trudiš vse uravnovesiti. Toda saj ni bilo nikoli drugače. Le da je bilo na razpolago manj organiziranih dejavnosti. Tudi moji starši so morali med počitnicami delati. Jaz sem preživela nekaj dni pri eni, pa pri drugi teti, malo pri noni. Veliko dni sva bili s sestro sami doma in, ja, tudi dolgočasili sva se kdaj. Kar je danes skoraj prepovedano. Otrok se namreč ne sme dolgočasiti. Otroka moramo neprestano animirati in spodbujati... Tako ne bo delal neumnosti in škode. A mu s tem odvzamemo tudi možnost, da bi bil ustvarjalen. Če mi je kdo od mojih otrok kdaj rekel: "Mama, mi je dolgčas", sem kar stekla in hitro poskrbela za njegovo zaposlitev. Kot bi kdo pritisnil na gumb "kriva, ker je tvojemu otroku dolgčas". Zdaj sem se navadila, da (skoraj brez občutka slabe vesti) rečem: "Prav. In kaj boš naredil/a glede tega? Gotovo lahko kaj počneš". Velikokrat je potrebno tudi kaj predlagati, jih usmeriti, a velikokrat najdejo svojo rešitev in so potem prav zadovoljni, ker so to naredili sami. S starostjo mora rasti tudi samostojnost in odgovornost za lastno počutje. Kot moramo starši prevzeti odgovornost za to, kdaj in kako bomo organizirali družinski čas, da bomo skupaj kot družina. Ker to je prav tako pomembno kot vsi organizirani programi, kjer se otroci gotovo veliko naučijo in zabavajo. Po svoje je paradoksalno, da moraš organizirati čas, da si preprosto skupaj kot družina. Če tega ni potrebno, toliko bolje. / stran 12 OBČINA TRST | Župan Cosolini je predstavil svojo ekipo Slovenskega odbornika ni! Tržaški župan Roberto Cosolini je novo od-borniško ekipo predstavil v občinski palači v petek, 10. junija. Pogajanja po presenetljivi volilni zmagi so mrzlično potekala vse do zadnjega, na končno sestavo občinskega odbora je najbrž vplivalo tudi oblikovanje nove pokrajinske uprave potrjene predsednice Marie Terese Bassa Poropat. Marsikatera njena izbira je namreč sprožila dokaj nelagodja: baje ni ostal razočaran le dosedanji podpredsednik pokrajinske uprave Walter Godina (njegovo mesto je bilo zaupano Igorju Dolencu), temveč tudi sam župan Cosolini, ki je bil presenečen nad 'samo- SVETOVNI SLOVENSKI KONGRES - KONFERENCA ZA ITALIJO v sodelovanju s KROŽKOM ANTON GREGORČIČ, KULTURNIM CENTROM LOJZE BRATUŽ in DRUŠTVOM VOJNIH VETERANOV "KRAS 1" vabi na prireditev 20. OBLETNICA SAMOSTOJNOSTI REPUBLIKE SLOVENIJE slavnostni govornik Janez Janša Minister za obrambo RS v času osamosvajanja Poslanec v Državnem zboru Republike Slovenije Predsednik Slovenske demokratske stranke nastopajo: DVS Bodeča neža - zborovodja Mateja Černič Šolski orkester SCGV Emil Komel - dirigent Luigi Pistore povezuje: Martina Valentinčič petek, 17. junija 2011, ob 19. uri Kulturni center Lojze Bratuž Drevored 20. septembra 85 - Gorica Po proslavi Vas vljudno vabimo na družabnost Pod lipo v Števerjanu, Klanec 14, kjer nas bo razveseljevalo Društvo pritrkovalcev Lokavec voljnimi' izbirami Poropatove. "Že sestanki stanovalcev pri administratorju so mučni, kaj šele pogajanja za sestavo občinskega odbora...", se je ob koncu predstavitvene tiskovne konference z novinarji pošalil pokrajinski tajnik DS Francesco Russo. Imel je namreč prav glede na dejstvo, da je Cosolini še do zadnjega uril svojo ekipo v pogajanjih s političnimi komponentami svoje koalicije, od katerih je bila najbolj razočarana Zveza levice. Njen predstavnik v občinskem svetu Iztok Furlanič je nekaj ur po predstavitvi občinskega odbora sklical s kolegi svoje politične opcije drugo tiskovno srečanje, na katerem je izrazil nezadovoljstvo glede odborniških razpletov bodisi na pokrajinski bodisi na občinski ravni. Zagotovil je sicer, da Zveza levice ne bo romala v opozicijske vrste: "Vezani smo na skupni volilni program in budno bomo nadzorovali, da se bo ta dosledno izvajal", nam je povedal Furlanič. Čeprav je Zveza levice ostala brez odborništev, ji bo po vsej verjetnosti večina občinskega sveta zaupala predsedniško mesto skupščine. To varianto je sicer ZL odklonila na pokrajinski ravni, kjer - baje - bo namesto Elene Legiše postal predsednik sveta veljak Slovenske skupnosti Maurizio Vidali; najbrž bo delovanje občinskega sveta prihodnjih pet let usmerjal ravno Iztok Furlanič. Slovence bode v oči dejstvo, da je kljub zgodovinski zmagi predstavnika levice slovenska narodna skupnost prisiljena slediti upravljanju občine s sicer privilegiranega večinskega zornega kota, vsekakor ne z 'odborniškega'. /stran 10 IG Zmerni, ogorčeni, angažirani Žejni čez vodo? Ne, hvala Obstajajo besede, ki imajo plemenit pomen; če pa jih ponavljamo do onemoglosti ali uporabljamo z določenim namenom, lahko postanejo prazni slogani, izgubijo moč in se prelevijo v svoje nasprotje. V zadnjih mesecih smo to lahko zaznali na italijanski politični sceni okrog besede "zmernost". Pri nedavnih upravnih volitvah smo lahko opazili, kako so na eni in drugi strani lovili glasove "zmernih" volivcev, nasprotnike pa so označevali s "skrajneži”. Tisti, ki so se opredeljevali za "zmerne", so prevzeli tone in argumente, ki z zmernostjo niso imeli opraviti prav nič, saj so večkrat prekoračili mero dostojnosti, blatili tekmece in ponarejali resničnost. In vendar zdrava kmečka pamet narekuje, da zmernost predpostavlja spoštovanje in sposobnost poslušati drugega, ravnovesje, iskanje pravične mere, sposobnost posredovanja pri iskanju čim večjega skupnega dobrega. Značilnosti pristne zmernosti sta umirjenost in treznost. Če gremo globlje, je zmeren človek moder, tisti, ki zna razbirati znamenja časa in razlikovati, kdaj je čas, da molči, in kdaj, da spregovori. Zmeren človek ne more biti tisti, ki je pripravljen vselej molčati "za mir v hiši", tisti, ki želi za vsako ceno ohranjati obstoječe stanje. Ni niti tisti, ki pristaja na nepravičen sistem, ki (raz) prodaja svoja načela s popustom, ki žrtvuje ideale in skupno dobro na oltarju zasebnih interesov. Zmernost ne more biti sinonim za bojazljivost ali imobilizem, oportunizem ali vdanost! Stčphane Hessel, rojen v Berlinu, ko je leta 1917 počila oktobrska revolucija, je z lani izdanim best sellerjem, knjižico Zgražajte se! (Indignez-vous!), želel spodbuditi mlade, naj ne bodo ravnodušni. Na neki način je pripomogel k temu, da se vse bolj prebuja vest Evropejcev. Prepričan evropeist, eden izmed tvorcev Splošne deklaracije o človekovih pravicah in zavzet zagovornik OZN, je želel opozoriti na krizo na Zahodu, iz katere se moramo izviti s skrbjo za etiko, pravičnost, mir in trajnostno ravnovesje. /daljestr. 2 Danijel Devetak S1. strani Žejni čez vodo? Ne, hvalo Spričo vedno bolj destabilizirane, razkosane in razrvane družbe se moramo -zgroženi - dvigniti! Hessel, ki je dvakrat ušel koncentracijskemu taborišču in postal viden francoski diplomat, s svojim življenjskim delom uteleša svetovno državljansko zavest, saj se ves čas bori za neodtujljive človekove pravice, za dostojanstvo brezdomcev in zapostavljenih. 94-letni optimist je naredil korak dlje: pred nekaj tedni je namreč izšla knjižica z naslovom Angažirajte se! (Engagez-vous!). Ni dovolj, da smo ogorčeni nad krivicami, pravi. Vsak rod je sposoben najti svoje mesto in roditi ljudi, ki so resnično taki, ko so konkretno angažirani in se čutijo odgovorne za to, kar se dogaja okrog njih. Samo če postanemo razmišljujoči ljudje, ki pogumno širijo zgražanje nad stvarnostjo, iščejo alternativne rešitve v znamenju solidarnosti, dejavno sodelujejo pri volitvah ter tako odločajo o usodi državnih vlad, lahko upamo, da se bo svet razvijal na človeka vreden in pameten način. Tudi zato smo z zadovoljstvom videli, da se je referendum o jedrskih centralah, privatizaciji vode in zakonskem ščitu vladnega predsednika v Italiji iztekel tako, kot se je. In to kljub temu da je vlada do zadnjega trenutka skušala metati polena pod noge - celo s pozivi na državni televiziji, naj ljudje v nedeljo gredo k morju! Kljub temu da je glavno vlogo volilne kampanje kapilarno in z veliko mero domišljije nosil le internet! Gre za izid, ki predstavlja pomembno novost ter obenem nezaupnico in politično zaušnico vladi. Gre za zmago, ki spreminja odnos med politiko in državljani. Zmerni ljudje so dokazali, da so še živi in da želijo preobraziti stvarnost; naveličani so, da jih vedno žejne peljejo čez vodo. Karkoli že se bo zgodilo v naslednjih tednih oz. mesecih - smo pač v Italiji! -, smemo upati, da so sheme preteklosti mimo. Kaj pa potem? To je druga zgodba, neznanka z zelo najasnimi obrisi. Gotovo je le to, da kakršna koli rešitev ne more biti slabša od obstoječega stanja. Referendumi 12. in 13. junija Premier Berlusconi doživel hud poraz Na referendumih o privatizaciji vode, jedski energetski politiki in sodnem ščitu za predsednika vlade, ki so potekali 12. in 13. junija, je Berlusconi doživel pekoč poraz. Po šestnajstih letih se je namreč na Apeninskem polotoku prvič zgodilo, da je bil pri ljudskem glasovanju dosežen kvorum (50% + 1 volilni upravičenec), volilo je namreč nekaj manj kot 55% volilnih upravičencev. Glede dveh vprašanj o vodi se je za "da" opredelilo 95,3 in 95,8% volilcev, glede postavitve jedrskih elektrarn 94,1%, glede imunitete premiera pred sodnimi procesi v času opravljanja funkcije pa 94,6%. Izidi glasovanja so presegli pričakovanja samih pobudnikov referendumov, sam Berlusconi pa je priznal, da je rezultat nedvoumen, česar ni mogoče prezreti. Nekateri vidni predstavniki opozicijskih strank (z izjemo Di Pietra) so takoj zahtevali premierov odstop, saj so ljudje zavrnili štiri ključne točke volilnega programa desnosredinske večine. Izid referendumov je še dokaz več o ločitvi med vlado in državljani, je dodal tajnik Demokratske stranke Bersani. Nezanemarljivo nelagodje so izrazili tudi li-gaši, ki so očitno naveličani prejemati zaušnice zaradi vedno šibkejšega koalicijskega partnerja. Napovedujejo, da bodo v nedeljo na shodu v Pontidi postavili svoje programske smernice za nadaljevanje mandata. Da gre za jasno sporočilo vladi, sploh pa vsem protagonistom italijanske politične scene, ugotavlja tudi dnevnik Italijanske škofovske konference Avvenire. Seja Izvršnega odbora SSO v Čedadu Uspešno izvajanje evroprojekta Jezik v Benečiji Izvršni odbor Sveta slovenskih organizacij je v četrtek, 9. junija, zasedal v Čedadu. Na dnevnem redu je bila vrsta pomembnih tematik, ki zadevajo slovensko narodno skupnost v deželi Furlaniji Julijski krajini. V prvi vrsti pa je bila to priložnost, da je vodstvo SSO izrazilo zadovoljstvo s potekom volitev na Tržaškem, Goriškem in v Benečiji. Prišlo je namreč do pomembnih novosti kakor tudi do uveljavitve slovenskih kandidatov v vodilnih organih javnih ustanov. To je dobra osnova, na kateri bo mogoče usmeriti prihodnji vsestranski družbeni razvoj v perspektivnejše cilje. Med te pa mora biti obvezno vključeno nadaljnje izvajanje zaščitnih zakonskih določil, ki zadevajo pravice slovenske narodne skupnosti. Drago Štoka, predsednik SSO, je na začetku svojega poročila podčrtal pomen 20. obletnice slovenske samostojnosti in državnosti. Slovensko osamosvojitev je označil kot stoletno hrepenenje slovenskega naroda, ki je 26. junija 1991 s polnimi pljuči zadihal na svoji zemlji. Ta obletnica pa ne bi bila dojeta v polnem smislu, če ne bi upoštevali tudi dejstva, da se je še pred osamosvojitvijo slovenski narod odločil za polno spoštovanje osnovnih človekovih svoboščin, za demokratična načela državne ureditve in politično pluralnost. Ravno v tej pomladi slovenskega naroda je nastala mlada država, ki je danes v svetu priznana in polnopravno včlanjena v vse glavne mednarodne organizacije. Z osamosvojitvijo in samostojno Republiko Slovenijo je novo obdobje nastopilo tudi za Slovence, ki živimo v deželi Furlaniji Julij- P \ ‘, ■'*. 'o-v.:. vžtiž.' W MET mm % M - v * Drago Štoka (foto JMP) ski krajini. Končalo se je dolgoletno obdobje krivičnih razlik, ki so vsa povojna leta zapostavljala dobršen del Slovencev. Ti so si morali le z lastnimi močmi pomagati, da so slovensko narodno zavest in jezik ohranjali na podlagi slovenstva, demokracije in krščanstva oziroma tistih vrednot, ki spadajo med temeljna načela Sveta slovenskih organizacij. Osamosvojitev in lastna država sta tako moralna zmaga, po kateri smo lahko vsi Slovenci enaki in enako deležni vseh posledičnih pozitivnih učinkov. Ob bližajoči se 20. obletnici slovenske samostojnosti in državnosti pa je vodstvo SSO izrazilo zaskrbljenost nad sedanjim stanjem Republike Slovenije. Pri tem SSO upa, da bo čim prej prišlo do tistih družbenih osnov, na katerih se bo lahko Slovenija zopet uvrstila med uspešnejše države evropske in svetovne mednarodne skupnosti. Izvršni odbor je tudi prisluhnil poročilu o prvem sestanku mešane komisije SSO-SKGZ. Paritetna šestčlanska komisija je nastavila način dela, ki bo potekal na rednih srečanjih. Komisija bo sprejete sklepe glede skupnega dokumenta obeh krovnih organizacij posredovala vodstvoma SSO in SKGZ, ki bosta edini pristojni, da jih osvojita. Vodstvo SSO je tudi obravnavalo potek gradnje slovenskega večnamenskega centra v Špetru. Ta poteka v sklopu evropskega projekta Jezik. Poročilo o tej točki sta podala pokrajinski predsednik SŠO Giorgio Banchig in projektni vodja Ivo Corva. Banchig je podčrtal, da se dela že izvajajo, ter pohvalil zelo dobro vodenje posameznih izvedbenih delov projekta. Po nedavnih upravnih volitvah Životarjenje vlade se nadaljuje Zdravstveno stanje sedanje italijanske vlade je podobno pacientu, ki ga je življenjska usoda po prešernem razkazovanju moči močno prizadela v njegovih temeljnih funkcijah, da ne more več polno delovati in se ustrezno odzivati na pereča vprašanja, ki čakajo rešitve, kar utegne biti usodno za nadaljnje bolnikovo stanje. Do prvega javnega razkritja notranje krize v enaki vladni stranki Ljudstva svobode je prišlo, kot znano, po hrupnem razhodu med njenima vodilnima predstavnikoma Berlusconijem in Fi-nijem spomladi lanskega leta, katerega vzroke je podpredsednik stranke in predsednik poslanske zbornice Fini dovolj jasno prikazal na javnem zborovanju stranke pred televizij skimi kamerami in predstavniki tiska. Jasno je namreč povedal, da so bili vsi njegovi dotakratni poskusi po demokratizaciji strankinih struktur zaman, in se zato odločil, da se politično osamosvoji. Po večmesečnih medsebojnih polemikah in političnem distanciranju več desetin poslancev in senatorjev od vladne večine je decembra lani prišlo do odločilnega glasovanja v parlamentu o zaupnici vladi, ki je razkrilo njeno politično ošibitev, predvsem v poslanski zbornici, kjer se je obdržala s pičlimi 14 glasovi večine. To je kritično ošibilo Berlusconijevo vlado tako v številčni podpori poslancev kot v delovanju vlade kot takšne. Njen predsednik je nato vse napore osredotočil v politično "pridobivanje" novih tako imenovanih "odgovornih" podpornikov vlade z obljubljanjem tem političnih mest v vladnih strukturah in opuščanjem pobud za uresničevanje obljubljenih reform na raznih področjih. Prednost so namreč imeli vladni odloki, poslani v potrditev parlamentu, ki naj bi zaščitili predsednika vlade pred njegovimi sodnimi postopki vseh vrst. V zadnjih mesecih pa se je politično razpravljanje sukalo okrog zahteve po temeljiti "reformi" sodnega sistema v Italiji, ki naj bi omejila pristojnosti javnih tožilcev in rednih sodnikov. Vlada hoče omejiti tudi pravico sodnih preiskovalcev do telefonskega pri- sluškovanja in razkrivanje kaznivih dejanj in kriminalnih združb. Medtem so prišle delne upravne volitve za obnovitev številnih pokrajinskih in občinskih svetov. Premier Berlusconi jim je hotel vsiliti politični pečat v korist vlade. Takšen politični naboj so imele predvsem občinske volitve v Milanu in Neaplju. Kot vemo, pa sta vlada in njen predsednik prav v teh dveh simbolnih velemestih doživela pekoč poraz. Podobno se je zgodilo v Bologni in Turinu in v številnih drugih občinah in pokrajinah v državi. Skratka, vlada je morala priznati politični poraz, ki ga sedaj skuša zamegliti z raznimi pobudami za "znižanje" davkov in utrditev zavezništva s Severno ligo. Premier Berlusconi je sprva skušal poraz vzeti "bolj športno", čeprav se je zavedal, da gre za alarmni zvonec, ki je še podžgal razne notranje napetosti v Ljudstvu svo- Povejmo na glas bode. Pohitel je z naznanilom, da namerava v stranki ustanoviti mesto političnega tajnika, in na to mesto predlagal pravosodnega ministra Alfana. Ožji svet stranke naj bi 1. julija potrdil njegovo imenovanje za tajnika. Bolj kritični predstavniki Ljudstva svobode ocenjujejo to Berlusconijevo potezo kot lepoten poseg, ki ne spreminja verticističnega vodenja stranke. Po drugi strani pa je Berlusconi vsaj navzven potrdil enotnost političnih pogledov na nadaljevanje sodelovanja z voditeljem Severne lige Bossijem. Tudi sama Severna liga ni na zadnjih upravnih volitvah dosegla pričakovanih rezultatov. Zato sedaj dema-goško zahteva premestitev nekaterih uradov raznih ministrstev v severne Dežele. Zadnje Berlusconijevo propagandno geslo pa je, da je treba "znižati" davčni pritisk, ne da bi povedal, katere proračunske izdatke bo moral omejiti. Gospodarski minister Tremonti za zdaj zavrača možnost znižanja davkov, ampak misli, da bo morala vlada v kratkem skrčiti državne izdatke za nekaj milijard evrov v skladu z evropskimi smernicami, da se ohrani predpisano ravnovesje med javnim dolgom in bruto državno proizvodnjo dobrin in storitev. Zato je treba omenjene Berlusconijeve pobude oceniti kot sredstvo za po-mirjenje nezadovoljnih volivcev nad neizvajanjem večkrat obljubljenih reform na raznih področjih. Zaradi opisanih razmer je delovanje vlade močno ohromljeno in nekoordinirano. Ogledalo negotovih razmer je dogodek, ko je opozicija v senatu dvakrat v istem dnevu preglasovala vladno večino med obravnano vladnega zakonskega osnutka za preprečevanje korupcije. Zaradi tega je vlada takoj ustavila nadaljnjo obravnavo omenjenega zakonskega osnutka. Po mnenju opozicije vlada nima zagotovljene večinske podpore v parlamentu in bi zato morala čim prej odstopiti. Alojz Tul Predvsem potrebujemo V času, v katerem živimo, potrebujemo predvsem umirjeno politiko. Tu imamo v prvi vrsti v mislih Italijo, kjer se volitve, balotaže in referendumi, ki jih rodijo zmote vlade, vrstijo z neverjetno naglico, potem ko so tudi siceršnje razmere na političnem prizorišču več kot razgibane. Razmeroma razburkana je ne nazadnje Slovenija in verjetno še marsikdo. Tokovi sedanjega časa so vsekakor siloviti in po razsežnosti globalni, se pravi svetovni, in ni druge izbire kot v tem toku plavati, ali pa si odrinjen na breg proč od vsakršnega razvoja. Že pred mnogimi leti je nekdanji ameriški zunanji minister Henry Kissinger napovedal sedanje obdobje z besedami, da se bo tisti, ki se v viharju sprememb ne bo prerinil v skupen čoln, preprosto utopil. Sunki tega svetovnega morskega viharja so torej izjemno močni, zaradi česar na vse nas in vsepovsod lega nemir, ki se zdi najboljši in najbolj umesten odgovor. Nemirni smo v zasebnem življenju in nemirna je politika, ki ureja naše skupne stvari. Se več, neučinkovita in neprepričljiva se zdi umirjena politika, ki gradi na premisleku in ne sledi vsakemu trenutnemu sunku velikega toka. In zato se je do nedavnega zdela politika sedanje vladajoče koalicije v Italiji edino pravilna in je vlivala zaupanje, medtem ko je bila videti v očeh mnogih politika večinske leve sredine premrtva, prepočasna in za sedanje viharne čase absurdna. Resnica pa je popolnoma nasprotna: ravno v času hitrega spreminjanja in preo- bražanja sveta je dobro in celo nujno, čeprav ne lahko dosegljivo, da odgovarjamo na izzive s tisto obvladano pozornostjo, ki je sredi visokih valov umirjena, da bi premišljeno našla prave rešitve. To ne pomeni umikati se, kar bi bilo pogubno, to pomeni problemom in nevarnostim gledati naravnost v oči, mirno in do skrajnosti zbrano. Očitno so ljudje začutili, da sunkovita in pogostoma napadalna politika ne more ustrezno odgovoriti na težka vprašanja: tu je kriza, ki se še vedno plazi za našimi hrbti, tu je velika brezposelnost, tu je zniževanje življenjske ravni, tu je stiska mladih, tu je soočenje z različnimi kulturami in verami priseljencev, ki ga moramo zadovoljivo razrešiti, sicer bo slabo za vse nas, tu je ne nazadnje in posledično vse močnejši občutek negotove prihodnosti, ki je še posebno razjedajoč. Tu je problem ogroženega okolja, našega doma, srhljivih količin odpadkov, tu je vprašanje prepotrebne energije, kjer se je treba razsodno odločiti, tudi glede tiste jedrske, tu je slednjič razrahljano zdravje demokracije, ki jo je potrebno nenehno plemenititi, sicer se prične spreminjati v svoje nasprotje. V tem smislu so napadi na sodstvo in jemanje ugleda parlamentu kakor tudi zaničevanje lastne državne skupnosti tiste značilnosti že tako rekoč rušilne politike, ki splošni nemir le stopnjujejo in bi jih morala družba že kdaj zamejiti ter postaviti pod resen vprašaj. Ogromno ježe zamujenega, prepozno pa zagotovo še ni. Janez Povše EM2D Boris Pahor Ljudje mi ploskajo, ker ne zastopam političnih strank, ampak slovensko identiteto! Profesor Boris Pahor je vselej zanimiv in pester sogovornik. Uporništvo mu je bilo vodilo v vsakem odbodju življenja, ne glede na ceno, ki jo je moral za to plačati. Trije odmevni NE, ki jih je izrekel fašizmu, nacizmu in komunizmu, so njegovo zavest močno utrdili v življenjskem slogu, ki je v ospredje postavljal ponos narodne zavesti. Tega se je prof. Pahor vedno držal, tudi v trenutkih, ko mu je bilo slovenstvo prepovedano, ali takrat, ko ni bilo najbolj zaželjeno. In to trmasto vztrajanje ga je pripeljalo do uspeha, ki ga danes žanje celo na italijanskem trgu. In po številnih uspehih in priznanjih ohranja profesor Pahor še danes pronicljiv pogled na aktualnost in izredno komunikacijsko reaktivnost na vsakodnevno dogajanje. Seveda, brez dlak na jeziku. Predsednik italijanske republike Giorgio Napolitano je ob januarskem državnem obisku našega predsednika Danila Ttirka dejal, da je slovenska manjšina najpomembnejša manjšina v Italiji. Kaj se je v zadnjih treh letih spremenilo, da sta se slovansko barbarstvo in aneksioni-zem spremenila in postala "najpomembnejša manjšina"? To so parole. In Napolitanova izjava o Slovencih kot najpomembnejši manjšini ne drži. Nemci na Južnem Tirolskem so namreč številčno večja manjšina, ki ima tudi bistveno boljšo zaščito. Za dosego take ravni zaščite pa so se Italijanom uprli z bombami in nato kasneje po diplomatski poti s pomočjo Avstrije in Nemčije. In s svojimi zahtevami so šli do OZN. Dosegli so, da mora vsakdo, ki želi delati na njihovem območju, poznati nemški jezik. Nemci so si izborili res zavidljivo raven zaščite. Napolitanove besede tako ne morejo držati. Je pa res, da je slovenska manjšina med pomembnejšimi narodnostnimi skupnostmi v Italiji. Tudi nam je uspe- lo priboriti si svoj zaščitni zakon, čeprav je vse prej kot optimalen. Napolitanove besede so bile po vašem mnenju priložnostne besede ob obisku slovenskega predsednika? To izjavo pojmujem kot nadaljevanje neke druge njegove izjave. Ko je namreč pred časom predsednik Turk omenil vprašanje soočanja s fašizmom v Italiji, je Napolitano njegove besede sprejel v vednost in dejal, da Italija ne pozablja, kaj je fašizem naredil Slovencem. Jaz ob tem lahko pripomnim, da take besede ne pomagajo prav veliko, ko pa se Italijani vsako leto s pomembnimi in odmevnimi spominskimi slovesnostmi spominjajo samo žrtev fojb. Njegove besede o Slovencih kot najpomembnejši manjšini bi zato postavil strogo v kontekst obiska slovenskega predsednika v Rimu. Napolitano namreč ni preklical tiste izjave o zločinskih Slovanih iz leta 2007. Takratni zunanji minister D'Alema je po Mesičevem izbruhu pomiril hrvaškega predsednika, češ da Napolitano ni mislil na Hrvate. Kaj to pomeni? Da je mislil na Slovence. Kakšno vlogo je imel v luči sprave med tremi narodi koncert prijateljstva lani v Trstu natančno ob 90. obletnici požiga Narodnega doma in ob prisotnosti treh predsednikov republike? Ob tej priložnosti so me za izjavo prosili iz dnevnika Corriere della sera in iz tiskovne agencije Ansa. Obema medijema sem povedal isto: gre nedvomno za ze- lo lepo in primerno potezo. Narodni dom pa je bil šele začetek fašističnega gorja. Italijanska publika ne pozna tega, kar se je dogajalo v obdobju dveh desetletij po požigu Narodnega doma. Ko sem nazadnje prejel posebno priznanje francoskega ministrstva za kulturo, je dopisnica dnevnika Corriere prišla na francosko ambasado v Ljubljano in iz slovenske prestolnice poročala o tem dogodku. Glavni naslov tistega članka ni bil vezan na moje priznanje, glasil se je tako: "Moramo se spominjati grozot fašizma". Italijanski tisk me podpira: v očeh italijanskih medijev veljam za antifašista, ki čaka, kdaj bo italijanska država tragedijo fašizma pokazala svoji publiki. Vsako leto govorijo o žrtvah fojb, mnogi romajo k bazoviški fojbi. Italijanska publika pa ne pozna zgodovine, kaj je fašizem pred tem počenjal in kaj je počenjal v času okupacije t. i. "Ljubljanskeprovince". Koncert prijateljstva je zelo lepa gesta. To pa se dogaja preko naših mrtvih. Preko teh mrtvih hodi tudi slovenska oblast od samega začetka slovenske države. Le nekaj mesecev po skupnem koncertu na glavnem tržaškem trgu je postal Trst kraj še enega spravnega dejanja: decembra lani so v gledališču Giuseppe Verdi, v samem središču Trsta, v slovenščini uprizorili vašo Nekropolo. To je bil nedvomno pomemben premik. Kot takega ga je označil tudi tržaški italijanski pisatelj Claudio Magris. Zupan Roberto Dipiazza je s tem dejanjem nekako vzpostavil premirje med sabo in mano, potem ko sem bil jaz prisiljen odreči se častnemu meščanstvu občine Trst. Dipiazza namreč ob tisti priložnosti v obrazložitvi za podelitev častnega meščanstva ni vključil grozote fašizma. Mussolini pa je bil sestavni del mojega otroštva, najstništva in mladosti. Fašizem je v mojem življenju bistvena komponenta, mimo katere ne morem. Glavno zaslugo za postavitev Nekropole v Verdiju ima režiser Boris Kobal, on je bil moj dijak na srednji šoli. Nekega dne je prišel k meni in mi dejal, da bo dramatiziral Nekropolo. Kobal je nato preko ljubljanskega župana Zorana Jankoviča dosegel, da je tržaški župan Dipiazza gledališče Verdi odprl slovenski besedi. Prijateljski odnos med Dipiaz-zo in Jankovičem je po svoje res čuden. Dipiazza je septembra lani v Ljubljani javno podprl Jankoviča v volilni kampanji. Še pred leti bi bilo kaj takega nepredstavljivo: desničarski tržaški župan je javno obsodil fašizem sredi Ljubljane (govoril je o fašističnih tolpah) in podprl levičarskega ljubljanskega župana, ki sveto prisega na NOB. Dipiazza je pred kratkim sklenil svoj mandat. Želel je, da bi ga Slovenci ohranili v lepem spominu. In tudi sam sem mu nekoč rekel: "Župan, z vami se da vzpostaviti dialog, pravi problem je vse tisto, kar je okoli vas". On bi bil rad drugačen, njegovi pa so ga držali v pesti. Prepričan sem, da je odločitev o Nekropoli v Verdiju padla mimo hotenja županovih sodelavcev. In če se še za trenutek ustavim pri uprizoritvi Nekropole, pomemben je bil predvsem uspeh, ki ga je doživel italijanski prevod tega romana. Danes zaradi tega v Italiji nekaj veljava tako jaz kot naša kultura. Ljudje me ustavljajo po cesti, mi čestitajo in mi želijo stisniti roko. Iz tega lahko sklepam, da se je slovenska kultura končno uveljavila tudi v državnem merilu. In to še toliko bolj v Trstu, ker imajo človeka, ki ga lahko vsak dan vidijo in pozdravijo na cesti. Vaše pričevanje je navsezadnje pričevanje nekega obdobja. Vaši romani, novele in povesti pa zrcalijo tisto obdobje. Grmada v pristanu, Rože za gobavca, Metulj na obešalniku, če se ustavimo pri podobah fašizma, so živi dokumenti tistega tragičnega obdobja. Podobe fašizma sem dopolnil v svoji knjigi Trg Oberdan. Pisatelj Drago Jančar me je prepričal, da sem v knjigo vključil obe povesti, ki ste jih omenili, Rože za gobavca in Metulja na obešalniku. V knjigi je še dokumentacija o 1. in 2. procesu, ki sta se sklenila s smrtnimi obsodbami in streljanjem na bazoviški gmajni in openskem strelišču. V italijanskih krogih sem potem slišal, da je vsakega Italijana, ki prebira Trg Oberdan v prevodu, ob branju sram. Protislovanske-ga fašizma Italijani ne poznajo. Navadni ljudje mi ploskajo, ker v svojih nastopih ne zastopam nobene stranke, ampak vedno samo slovensko identiteto. Jaz sem z velikimi težavami zadržal svoje slovenstvo, ki sem se ga moral zaradi fašizma skoraj na novo priučiti. V času fašizma je bil pri nas TIGR: cela vojska mladih se je bila pripravljena žrtvovati. O tej temi je izšla knjiga Krik mačehe Boruta Rutarja, ki skozi dogodek o načrtovanem atentatu na Mussolinija pojasnjuje celotno zgodovino TIGR-a. Nekropola je dejansko samo nadaljevanje vaše življenjske zgodbe, ki vas je peljala skozi grozote dvajsetega stoletja. Drži? O Nekropoli in svojem življenju v taborišču sem v zadnjih letih veliko govoril. V Italiji je postala best seller, postala je pravi knjižni fenomen. V Nekropoli je sicer tematika taborišča, ampak tudi tam dosledno prikazujem fašistično početje. In zaradi tega se verjetno dalj časa v Italiji ni nih če zan jo zm enil. K zadnjem u preskoku do uspeha ima velike zasluge, ki jih založba omenja, tudi Alessandro Mezzena Lona, eden izmed urednikov dnevnika II Piccolo. Nekropola je pri italijanski publiki pridobila dodano vrednost tudi zaradi tega, ker je v italijanščini izšla po 40 letih, in zaradi starosti njenega av- torja, ki se te dni veseli prevoda v ruščino. Profesor Pahor, o Sloveniji ste večkrat dejali, da rada skriva svoj obraz, svojo narodno identiteto. Zakaj se to dogaja? Slovencem manjka ponosa, bojijo se za svoj obstoj v globa-liziranem svetu. Jaz govorim ravno o tem problemu zunaj vsakega strankarskega okvira. Skratka, Slovencem manjkata narodna zavest in etika. Ustanovili smo svojo državo, zavest pa, ki v prejšnjem režimu ni smela obstajati, tudi danes hudo primanjkuje. SFRJ je potrebovala jugoslovanski pa triotizem. To sintagmo bi lahko poimenovali jugoslovanski intema-donalizem. Tako je. Jugoslovanski interna-cionalizem je takrat prevladoval. In dobili smo ga tudi v himno: spoštovanje in prijateljstvo do soseda. To je bila Kardeljeva linija. Slovenska samozavest, ki naj bi prevladovala, je bila zamolčana, ker je Kardelj trdil, da se narodna zavest kaj kmalu prelevi v nacionalizem. To pa ne drži. Ljudem danes manjka tudi občutek enotnosti. A to si Slovenci vlečemo za sabo še iz časa druge svetovne vojne: razklanost, ki se je tedaj žal uveljavljala, nas še vedno ločuje. Gre za razdeljenost med NOB in sodelovanjem z okupatorjem vimenu antikomunizma in še prej antia-teizma. Res je, da so komunisti ravnali na način, ki je bil vse prej kot civiliziran, in res je, da bi se vsak pošten človek takemu sistemu uprl: likvidacije potencialnih sovražnikov si zaslužijo najhujšo obsodbo. Po drugi strani pa je bilo sodelovanje z okupatorjem prav tako nesprejemljivo: kaj bi se zgodilo, če bi prevladala fašizem in nacizem? Kaj bi od tega imeli, saj je že bilo sprejetje italijanske province Ljubljana začetek konca. Ja, a šlo je za vojno obdobje, imeli smo dva jasno ločena tabora, ki ju je ideologija spravila do državljanske vojne. Osrednja Slovenija in Primorska sta dva različna primera, ker je na Primorskem dvajsetletni protislovenski fašistični režim tako poenotil Slovence, da je bil prostor za ideološke spore zelo majhen. Te tragične izkušnje v osrednji Sloveniji vse do leta 1941 ni bilo... Do ločitve pa je prišlo že prej. Na Slovenskem se je ustvarila ločnica med krščanstvom in klerikalizmom. Do razkola je prišlo, ko je Kocbek v reviji Dom in svet objavil svoje odklonilno stališče do sodelovanja španske cerkve s fašistom Franciscom Francom. Uradna katoliška javnost se je zgražala, kako je lahko Dom in svet kaj takega sploh objavil. Razlike so se zaostrile v medvojnem obdobju. Kljub vsemu se je Kocbek odločil vstopiti v NOB. Kocbek je bil takrat figura, ki se je najprej oddaljila od uradnih katoliških stališč, a je bil potem po podpisu Dolomitske izjave zapostavljen tudi v OF. Zakaj je on sprejel kompromis Dolomitske izjave, ki je bil začetek njegovega političnega konca? No, Kocbek se ni nikdar imel za politika. Dolomitska izjava je v tistem trenutku marsikaj začela reševati. Gledano z današnjega zornega kota, lahko na njen račun marsikaj rečemo, a potrebno se je postaviti v kožo takratnega človeka. Takrat so bili partizani v veliki meri verni ljudje. Treba je izrazito ločevati partizansko gibanje od tistega, kar je bila kasneje partija. Z revolucijo so skušali iz partizanov narediti partijce. Kocbek je podpisal Dolomitsko izjavo, ker bi se drugače partija lotila krščanskih socialcev. In to on tudi razlaga v intervjuju, ki sva ga objavila z Alojzom Rebulo leta 1975. Ob podpisu sploh ni bilo govora o enopartijskem režimu, ampak samo o enotnosti boja v OF. Takrat je bilo rečeno, da bo slovenska vojska ostala, Tito pa ni držal besede in jo je odpravil. Ko je slovenska vojska nehala biti Osvobodilna fronta in so jo priključili jugoslovanski armadi, različne politične struje znotraj OF niso imele več nobene besede. Stvari pa so se tako razvile, da smo Slovenci še po koncu vojne doživeli povojne poboje, Dachauske in Nagodetove procese. Tudi za to je odgovoren Tito in cela garnitura partije. Ni več odločala OF. Povojni poboji so vrgli negativno luč na OF, tega se zavedam, ampak treba je razumeti, da so šli partizani v NOB zato, da bi se Slovenija rešila okupacije nacifašističnih režimov. OF je bila pobuda proti uničevanju Slovenije: ne moremo tega enačiti s komunizmom. Partija je živela na ramenih NOB, ga kvarila in izmaličevala. Obstaja nazoren prikaz tega dejstva, kot sem že nekje omenil: OF je kot drevo, ki raste, partija pa je bila bršljan, ki se je vila okoli drevesa in srkala njegove življenjske sokove. Partija se je potem sama uničila. Bršljan je ovenel sam od sebe, še zmeraj pa so njegovi suhi listi odveč. Katera je točka, na kateri bi se slovenski narod lahko pobotal? Izhodiščna točka je spet narodna identiteta. Na tem stoji država. Cerkev pa bi morala priznati svoje napake iz obdobja 2. svetovne vojne. Še enkrat naj ponovim, da je bila večina fantov v partizanskih vrstah verna, saj je partija imela samo tisoč članov. Primerno bi bilo, da bi tudi slovenska Cerkev to uradno potrdila. Njihovo bojevanje je mednarodno priznano. Zaradi revolucije se vrednost partizanstva v ničemer ne zmanjšuje. To, da je propadel komunizem, še ne pomeni, da bi morala propasti tudi partizanstvo in NOB, kot žal trdi (ali je vsaj trdil v reviji Reporter 22. julija 2008) prijatelj Alojz Rebula. Kaj pa spravna priznanja? Je bila skupna spravna slovesnost v Kočevskem rogu leta 1990 dovolj? Ali bi bilo potrebno soditi tistim, ki so zavzemali pomembne državne funkcije v obdobju, ko je jugoslovanski režim izvajal nelegalne poboje in deportacije? Ob tem vprašanju slovenska javnost zelo pogosto izpostavlja npr. ime Mitje Ribičiča. Kaj menite vi? O posameznih imenih bi težko sodil. Res je, da ima Mitja Ribičič veliko grehov iz tistega obdobja, začenši z Dachauskimi procesi. Avta okvir bi veljalo vključiti še druga imena. Menim pa, da so nekdanji komunisti izrazili pripravljenost za priznanje svojih zločinov. Danes ima protikomunistična stran po mojem mnenju večje težave za javno priznanje, da je bila takrat na zgrešeni poti. Da bi prišlo do pobotanja, bi bilo treba sestaviti skupno zgodovino s priznanjem grehov na obeh straneh. Revolucija je bila krvava in je povzročila veliko žrtev, a tudi zaradi domobrancev je veliko Slovencev končalo svojo pot v taboriščih. Mene so domobranci izdali, ker so vedeli, da sem na Kocbekovi strani. Niso pa imeli nobenih drugih dokazov proti meni. Ta razklanost se vidi še danes: jasno je namreč tudi v šoli, kako profesor razlaga snov iz polpretekle zgodovine in kateremu "taboru" pripada. To je zgrešeno. Otrokom bi bilo treba ustvariti slovensko identiteto in jim ne prenašati nelagodij, ki bi jim uničila vero v prihodnost. Revija Zaliv je bila tudi pomemben mejnik v vaši zgodovini: zaradi nje ste bili v Sloveniji dalj časa bolj ali manj izobčenec. Kako je nastajala revija, ki je kljub vsem težavam, s katerimi se je soočala, bila trn v peti takratni slovenski oblasti? Danes Zalivu nočejo priznati pomembnosti, ki jo je dejansko takrat imel. Kocbek je z Zalivom, kljub temu da je izhajal v tujini, sodeloval. Leta 1975, ko je bila knjižica Edvard Kocbek, pričevalec našega časa tik pred tiskom in je za Kocbeka kazala interes tudi revija Most, je Kocbek jasno povedal: "Pri tem projektu sodelujem z Zalivom". Torej z mano in z Rebulo. Ta dogodek sem opisal v knjigi Ta ocean strašno odprt, a nihče tega ne povzema. Ko v Ljubljani govorijo o tem znanem Kocbekovem intervjuju, citirajo vedno in samo ponatis, ki ga je partija objavila v Sloveniji. Dejansko so nas na tak način skušali, tudi tako imenovana avantgarda, izpodriniti s slovenskega literarnega in kulturnega prizorišča. Prvi, ki je v zvezi z intervjujem omenil Zaliv, je bil Igor Omerza. Podčrtati velja še to, da je Zaliv izhajal celih 24 let. To ni mačji kašelj. /stran 9 Andrej Černič Foto Primož Lavre 16. junija 2011 Kristjani in družba Ob 20. obletnici samostojne Slovenije Molitev in post za domovino merilu tudi v našem narodu. Molitev in post namreč globoko posežeta v misel in delovanje ljudi, da se zopet usmerijo k sebi, se vidijo v svoji duhovni resničnosti in se v želji po osvoboditvi začnejo boriti z mnogimi slepimi navezanostmi in videnj enostmi ter usmerijo pogled na tisto, kar je bistveno, kar želi Bog. To pomeni željo po Božjem blagoslovu, da bi nas Bog varoval tudi naprej, potem ko nas je spremljal pri pomembnih korakih osebne in narodne Prerok Jona nagovarja prebivalce mesta Ninive, avtor Gustave Dore zgodovine. Ko molimo v soglasju z Božjo voljo, vemo, da to, za kar smo prosi- li, že imamo (Mr 11,24). Spremenjenje se zgodi tedaj, ko molimo. Potem to prejmemo ob primernem času. To velja za osebne in družbene potrebe. Z našimi molitvami moremo ustvarjati ugodno družbeno okolje za našo skupno rast. Devetdnevnica pred dnevom molitve in posta V tem duhu pripravljamo devetdnevno pripravo in dan molitve in posta za domovino od torka, 21. junija, ob 19.00 do srede, 22. junija, ob 19.00. Naslednji teden bomo poslali knjižice z devetd-nevnico, v kateri bodo molitve in prošnje za različna področja našega življenja v domovini, v sredo pa bo dan namenjen molitvi, postu ob kruhu in vodi. Ponekod se bodo združili v molitveno navezo skozi ves dan, drugje nekaj ur. S prošnjo za domovino bomo nadaljevali še do sobote, ko je dan državnosti. Posameznike, molitvene skupine in župnije vabimo, da se pridružijo tej pobudi, ki jo čutimo kot Božji namig v tem trenutku naše zgodovine. Primož Krečič, vimenu pripravljalne skupine Igor Dolinšek, Pastoralna služba ljubljanske nadškofije Vabimo vas, da si ogledate spletno stran www. našadomovina. si, kjer najdete razna gradiva, lahko pa dajete tudi pobude in odmeve. 43. narodno romanje bolnikov in invalidov na Brezje Po pomoč k Brezmadežni Devici Slovensko narodno romanje bolnikov, invalidov in starejših na Brezje bo poteka- lo v soboto, 18. junija 2011. Vodil ga bo celjski škof msgr. dr. Stanislav Lipovšek. Ob 9.00 se bo na trgu pred cerkvijo po ustaljenem programu začela priprava na mašo z molitvijo rožnega venca in petjem, ob 10.00 pa bo slovesna romarska maša. Romanje, ki ga od začetka organizira revija Ognjišče, najbolj razširjen mesečnik v Sloveniji, se je v 43-letni zgodovini razvilo v narodni dan bolnikov, ki ga v Cerkvi po svetu sicer obeležujemo na god lurške Matere Božje 11. februarja, v Sloveniji pa tretjo soboto v juniju. Poleg invalidov, bolnikov in starejših, ki jim je v prvi vrsti namenjeno, se romanja udeležujejo tudi njihovi domači in številni prostovoljci, ki pomagajo bolnim in ostarelim romarjem. Delijo jim okrepčilo, poskrbijo za zdravniško pomoč ali priskrbijo duhovnika za spoved in pogovor. Najbolj zvesti pomočniki so skavtska združenja, malteški vitezi, nekatere mladinske veroučne skupine in številni posamezniki. Med mašo se bolnikom na njihovo željo deli tudi zakrament bolniškega maziljenja. Mašo bo neposredno prenašal Radio Ognjišče. Na tak način bo- do z dogajanjem na Brezjah lahko duhovno povezani tudi tisti, ki bodo zaradi bolezni ali starosti ostali doma oz. v bolnišnicah. Pastorala bolnikov, invalidov in ostarelih v Cerkvi na Slovenskem Vsakoletno romanje na Brezje je le ena od oblik skrbi Cerkve na Slovenskem za bolnike, invalide in ostarele. Ta se kaže tudi z duhovnim oskrbovanjem bolnikov v vseh sedemindvajsetih bolnišnicah in drugih podobnih zavodih, z različnimi cerkvenimi organizacijami in združenji invalidov in bolnikov ter kakorkoli prizadetih. Mnoge župnije in pastoralna področja za bolnike in ostarele pripravljajo posebna srečanja. Duhovniki obiskujejo bolnišnice in domove ostarelih ter varovancem nudijo duhovno oskrbo. V večini bolnišnic in domov za ostarele so za bogoslužje urejeni ali predvideni posebni prostori. Izzivalna kultura Kultura oblačenja Kultura je kultura, pa naj bo kjerkoli ali na kateremko- li področju. Zadnje čase so se nekateri razpisali o kulturi mode ali kulturi oblačenja. Gotovo je prav, da o tem razmišljamo in še zlasti mlajše usmerjamo na pot dostojne mode in dostojnega oblačenja. Vsi vemo, da vse ne spada kamorkoli že. Ko vstopimo v sakralni prostor, veljajo določena pravila, kot so določena pravila obnašanja pa tudi oblačenja v javnih in drugih ustanovah. Tudi na TV opažamo kanale, ki se posvečajo modi z modnimi revijami. Ker pa je moda tržna niša, je v sodobni družbi velikokrat tu- di izzivalna. Prav zato nas ne smejo takšne oddaje ujeti, da začnemo na veliko o njih razpravljati. S tem so že dosegle svoj namen. Opozorile so nase, in to je to. Tržna modna niša pa se ne najde samo na komercialnem področju, ampak tudi na informacijskem. Ko komu na modnem področju več ne uspe, se običajno oprime neke rešilne bilke, kot so vera, Cerkev, umetnost... in vse to obesi na nekaj, kar bo pritegnilo pozornost, pa kljub vsemu postane tudi sam tržno uspešen. Prav tako je neprijetno, če se kdorkoli že ob takšnem dogodku, kot je moda, "ujame" pri razpravi na spolnost ali spolno usmeritev. Moda je bila in bo izzivalna. So ljudje, ki lahko z navadnim šalom vzbudijo neverjetno pozornost, spet drugi s kravato, tretji s frizuro, četrti s preprostim puloverjem in tako naprej. Zabaval sem se, ko mi je prijatelj pripovedoval: "Na izpit iz anatomije je prišel študent, ki si je pobarval lase v rdeče. Pustil sem ga pri miru, ko pa je prišel na vrsto in oddal listek za izpit, sem mu rekel: "Poslušajte! Kaj mislite, vas bo pacient, ko boste v ambulanti, jemal resno, če boste takšni? Pridite drugič"! Ko je prišel drugič, sva izpit lepo opravila, si segla v roke in danes sva dobra stanovska kolega". Te dni sem se nasmejal nekemu najstniku, ki je racal po vasi s hlačami, ki so mu visele na dru- gi polovici tistega dela telesa, kjer noga zgubi lepo ime. Da pa ne bi razkazoval kože, je kazal vsem, da ima spodnjice porisane s palčki. -Ni kaj, tudi to je moda, in če ne drugo, se lahko tudi ob tem nasmejemo. Prvi in drugi primer nazorno prikazujeta, da se ob takšne modne muhe ne smemo preveč spotikati. Prišel bo čas, ko bo vsak, ki se tako nosi, spoznal, da je treba pri oblačenju uporabljati druge načine. Estetika je posebnost za vsakogar, ne glede na to, kje živi. Odrasli smo dolžni, da jo odkrivamo in vzgajamo pri mlajših, sami pa pazimo, da nismo tudi z modo vpadljivi, ne smemo pa pozabiti, da je tudi moda odraz duhovnosti človeka, ne glede, kaj je in kje živi. Ambrož Kodelja Kratke Poročilo o delu Slovenske Karitas v prvih petih mesecih leta 2011 V letošnjem letu so sodelavci in prostovoljci šestih (nad) škofijskih Karitas, ki delujejo v Slovenski Karitas, v prvih petih mesecih leta 2011 ljudem v stiski razdelili 1.419 ton hrane. Finančno pomoč v obliki plačila položnic je prejelo 2.062 družin, skupna vrednost pomoči na splošno-dobrodelnem področju pa je do konca maja znašala 1.624.784,00 evrov. V te podatke še ni vključena lastna realizacija župnijskih Karitas, ki tudi same zberejo in razdelijo veliko pomoči. Šest (nad) škofijskih in 431 župnijskih Karitas v Sloveniji predstavlja učinkovito humanitarno mrežo, ki je v preteklem letu brez večjih skladišč in s 15 redno zaposlenimi sodelavci ter več kot 9.000 aktivnimi prostovoljci razdelila 2.700 ton hrane za ljudi v stiski. Pomoč je bila realizirana tudi v obliki plačila najnujnejših položnic, higienskega materiala, šolskih potrebščin, oskrbe brezdomcev in družabnosti za otroke ter starejše. Prostovoljci so v župnijskih Karitas v lanskem letu opravili 470.000 ur prostovoljnega dela, celotna skupna vrednost programov materialne pomoči 157.000 osebam v stiski pa je v letu 2010 presegla pet milijonov evrov. Delovanje Karitas v letošnjem letu poleg poglabljanja stisk in povečevanja potreb po pomoči zaznamuje tudi zmanjševanje zaposlenih preko javnih del ter zmanjšanje sredstev Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij (FIHO). Sodelavci Slovenske Karitas se na darovalce in prostovoljce obračajo s prošnjo po nadaljnji podpori in sodelovanju tudi v prihodnje. Zvestim darovalcem, podjetjem, drugim financerjem ter sodelavcem in prostovoljcem se za podporo in pomoč iskreno zahvaljujejo. Mašniška posvečenja v Cerkvi na Slovenskem V Cerkvi na Slovenskem bosta diakone v novomašnike posvetila koprski in ljubljanski (nad) škof. Mašniško posvečenje v Ljubljani bo v nedeljo, 26. junija 2011, v Novi Gorici pa tradicionalno na praznik apostolov Petra in Pavla v sredo, 29. junija 2011. Koprska škofija Koprski škof msgr. Metod Pirih bo v sredo, 29. junija 2011, ob 17.00 v konkatedrali v Novi Gori v novomašnika posvetil diakona Gašperja Lipuščka iz župnije Tolmin. Ljubljanska nadškofija Ljubljanski nadškof metropolit msgr. dr. Anton Stres bo v nedeljo, 26. junija 2011, ob 16.00 v stolnici sv. Nikolaja v Ljubljani v novomašnike posvetil naslednje diakone: Luko Demšarja iz župnije Ribno, Gašperja Kočana iz župnije Gorje, Jureta Koželja iz župnije Tunjice, Gregorja Roglja iz župnije Preserje, Janeza Rusa iz župnije Trbovlje - Sv. Martin in Janija Maksimiljana Tuška iz župnije Slovenj Gradec. Iz redovnih skupnosti bo posvetil cistercijana br. Nikolaja Arackega OCist iz župnije Ptuj - Sv. Jurij in salezijanca Antona Grma iz župnije Dobrepolje - Videm. V celjski, mariborski, murskosoboški in novomeški (nad) škofiji v letošnjem letu mašniških posvečenj ne bo. V Cerkvi na Slovenskem bo letos v duhovnike posvečenih sedem škofijskih diakonov in dva diakona iz redovnih skupnosti, skupaj bo torej devet novomašnikov. Nemškim otrokom televizija enako pomembna kot prijatelji Prijatelji ali televizija - za nemške otroke, zajete v neko raziskavo, je oboje enako pomembno. Na vprašanje, kako najraje preživljajo prosti čas, je namreč 79% otrok odgovorilo, da s prijatelji. Le za odtenek manj - 78% - pa jih med najljubše prostočasne dejavnosti uvršča gledanje televizije. Za nemške otroke, stare od šest do 13 let, je ob tem veliko manj pomemben računalnik. Tako bi se jih 58% najtežje odreklo televiziji, 25% pa jih je izpostavilo računalnik oziroma internet, je pokazala raziskava o otrocih kot uporabnikih, v katero je bilo zajetih okoli 1800 nemških malčkov in mladostnikov. Sicer pa pomen interneta narašča z leti. Tako čas na svetovnem spletu preživlja le četrtina šest- in sedemletnikov, medtem ko pri 12-in 13-letnikih ta številka narase na 90%. Še posebej priljubljena so spletna družabna omrežja, v katera je vključenih 61% otrok, starih 12 ali 13 let, je še pokazala raziskava. Papeževa poslanica ob 97. svetovnem dnevu migrantov in beguncev (2) Kot sem jaz vas ljubil, tako se tudi vi ljubite med seboj Papež Janez Pavel II. je ob svetovnem dnevu leta 2001 poudaril, da “ [splošno skupno dobro] vključuje celotno družino narodov, onkraj sleherne nacionalistične sebičnosti. V tem okviru je treba razmisliti o pravici do izselitve. Cerkev jo priznava vsakemu človeku v njenem dvojnem vidiku: kot možnost zapustitve svoje dežele in vstopa v drugo pri iskanju boljših življenjskih pogojev". Sočasno imajo države pravico urejevati preseljevalne tokove in braniti svoje meje, pri čemer morajo vedno zagotoviti dolžno spoštovanje dostojanstva vsake človeške osebe. Poleg tega so se priseljenci dolžni integrirati v novo domovino, spoštovati zakone in narodno identiteto. "Gre za združevanje gostoljubnosti, ki smo jo dolžni izkazovati ljudem, zlasti pomoči potrebnim, z ocenjevanjem nujnih pogojev za dostojno in miroljubno življenje tako domačinov kot prišlekov". Prisotnost Cerkve kot Božjega ljudstva na poti skozi zgodovino sredi vseh drugih narodov je v teh okoliščinah vir zaupanja in upanja. Cerkev je namreč "v Kristusu nekak zakrament, to je znamenje in orodje za notranjo zvezo z Bogom in za edinost vsega človeškega rodu". Po delovanju Svetega Duha v njej "napori za vzpostavitev vesoljnega bratstva niso prazni". Sveta evharistija v osrčju Cerkve na poseben način predstavlja neizčrpen vir občestva za vse človeštvo. Zaradi te Božje ljudstvo obsega “vse narode, rodove, ljudstva in jezike" (Raz 7,9) ne z neke vrste sveto oblastjo, ampak z vrhovno službo ljubezni. Izvajanje te službe, zlasti do najbolj revnih in šibkih, je merilo pristnosti evharističnih daritev. V luči teme Ena sama človeška družina je potrebno posebej preučiti stanje beguncev in drugih prisilnih migrantov, ki predstavljajo pomemben delež pojava priseljevanja. Do teh ljudi, ki bežijo pred nasiljem in preganjanjem, je mednarodna skupnost prevzela natančno določene obveznosti. Spoštovanje njihovih pravic, kakor tudi upravičena zaskrbljenost za varnost in družbeno povezanost, spodbujajo trdno in harmonično sožitje. Tudi v primeru prisilnih migrantov se solidarnost napaja ob za- logi ljubezni, ki izhaja iz zavesti, da smo ena sama človeška družina, katoliški verniki pa udje Kristusovega mističnega telesa. Odvisni smo drugi od drugih ter odgovorni za brate in sestre po človečnosti, za verujoče pa tudi za brate in sestre po veri. Kot sem že imel priložnost povedati, “sprejemati begunce in jim nuditi gostoljubje je za vse dejanje človeške solidarnosti, da se ne bi čutili osamljeni zaradi nestrpnosti in brezbrižnosti". To pomeni, da bodo tisti, ki so prisiljeni zapustiti svoje domove, dobili pomoč pri iskanju kraja, kjer bi lahko mirno in varno živeli, delali ter sprejeli pravice in dolžnosti dežele, ki jih je sprejela, in tako prispevali k skupnemu dobremu, ne da bi pozabili na versko razsežnost življenja. b 20. obletnici slovenske državnosti in v hudi krizi, ki jo doživljamo v naši domovini, smo se posamezniki in molitvene skupine skupaj z nekaterimi župnijami odločili pripraviti devetdnev-nico in dan molitve in posta za domovino. Pobudo smo predstavili našim škofom, ki so nas pri tem podprli. Tej pobudi so se pridružili tudi naši pravoslavni in evangeličanski bratje. K temu vabimo tudi vas. Zakaj post in molitev V Stari zavezi se je Izraelsko ljudstvo pogosto zateklo k postu in se s tem rešilo pred velikimi nevarnostmi in propadom. Najbolj znani primer je prerok Jona in veliko mesto Ninive, ki se je spokorilo ob njegovem oznanilu. Post ne spremeni Božjih zahtev za naše uresničenje, ampak nam pomaga pri prečiščenju, da ponižno priznamo svoje zasužnjenosti in krivde in se odpremo človeški ter Božji ljubezni, da moremo opraviti službo, ki nam je predlože- na. Tudi v novejši zgodovini se je že marsikdaj izkazalo, da sta molitev in post začela reševati probleme, ki so bili težko rešljivi: Indija, Združene države, v določenem NOVI GLAS Kristjani in družba 16. junija 2011 Romanje šempetrske župnije v Katalonijo Z lučjo v srcih so obiskali več romarskih svetišč V- v p ' torek, 26. 4., smo se romarji še pred zoro zbrali pred Fabianijevo cerkvijo v Šempetru pri Gorici ter se z župnikoma Janezom Kržišnikom in Bogdanom Vidmarjem pridružili številnim slovenskim skupinam, ki že po tradiciji v tem času potujejo v različna romarska svetišča. Z avtobusom smo se odpeljali proti Italiji in potovali do Lombardije, kjer smo imeli prvi krajši postanek. Ogledali smo si namreč svetišče Maria Rosa Misti-ca v kraju Fon-tanelle di Mon-tichiari: slovi po številnih prikazovanjih Marije vidkinji iz tega kraja. Od skoraj prazne cerkve (ura je bila 8.00) smo se poslovili s slovensko Marijino pesmijo in nadaljevali pot proti Genovi, kjer smo si ogledali razstavo Euro Flora Genova. Vsakih pet let je prestolnica Ligurije na svojem ogromnem sejemskem prostoru gostiteljica rastlin in cvetja z vseh kontinentov. Po daljšem štiriurnem postanku, ki nas je obogatil z neizmernimi lepotami narave, smo se zapeljali proti francoski meji in prenočili v Cannesu. Vožnja naslednjega dne je potekala skozi Provanso do Španije in v poznih popoldanskih urah smo že občudovali nenavadne oblike katalonskega gorovja Montserrat in čudovito Marijino baziliko. Po krajšem ogledu smo tudi to Marijino svetišče počastili s slovensko pesmijo, v gotski cerkvici sredi marji tega dne, šele po 10.00 uri se je svetišče napolnilo z romarji od vsepovsod, med temi so bile tudi skupine Slovencev. V tem dopoldnevu smo doživeli tudi izjemno občuteno pripoved Križevega pota, ki nam jo je pripravil župnik Janez; skupaj z njim smo "prehodili" tudi marsikatero lastno postajo. Monumentalna Via Crucis nad vasice ob vznožju hriba pa smo se zbrali pri sveti maši, ki sta jo darovala naša župnika. Naslednje jutro smo se ponovno peljali do Marijinega svetišča in v kapeli pred znamenitim Marijinim kipom imeli sveto mašo. Darovala sta jo naša župnika in čudovito sta odmevala božja beseda in petje v slovenščini. Bili smo prvi in skoraj še edini ro- svetiščem je bila postavljena leta 1904 in jo nenehno obnavljajo, lahko jo prehodijo romarji vseh starosti. Polni nepozabnih doživetij smo zapustili Montserrat in kmalu prispeli v katalonsko prestolnico Barcelono. Ostrmeli smo nad veličastnostjo Gaudijeve še vedno nastajajoče mojstrovine Sagrada Familia in se v njej dol- go zadržali. Ogledali smo si tudi njihovo gotsko katedralo ter se sprehodili po glavni aveniji do Kolumbovega spomenika ob pristanišču. Najbolj radovedni smo se sprehodili tudi po Gaudi-jevem Parku Guell in vstopili v njegovo hišo, zato pa se vrnili v avtobus premočeni. Naslednji dan smo se že odpravili proti domu in se med potjo ustavili v francoskem Arlesu, mestu, ki je na stičišču srednjeveških romarskih poti v Rim in Santiago de Compostela. Dež nam je žal onemogočil, da bi si to zanimivo starodavno mestece, kjer je živel in ustvarjal tudi Van Gogh, bolje ogledali. V eni izmed številnih cerkva pa smo le imeli priložnost, da zapojemo našo pesem. Naše potovanje ni bilo namenjeno samo spoznavanju čudovitih krajev in pokrajin, temveč je bilo vseskozi namenjeno poglobljeni molitvi in duhovnim razmišljanjem. Župnik Janez nam je skrbno pripravil program Hvalnic, Večernic, molitev in pesmi, župnik Bogdan zanimiva branja, ki so nam poleg številnih pesmi, ki smo jih zapeli, krajšala dolge ure vožnje. Simbolno sta poimenovala naše romanje Via Lucis in nas srečno popeljala skozi vse postaje z izjemno bogato interpretacijo vsake od njih. Prav s to lučjo v srcih smo se poslovili na "šem-petrskem placu", ki nas je pričakal v še temnem sobotnem jutru. Vera Vetrih f Vabilo na Terceljevo pot Pohodnike, planince in vse, ki radi hodite peš, vabimo na Terčeljevo pot, ki jo bomo letos prehodili prvič. Zamišljena je kot romarski pohod. Zberemo se v soboto, 18. junija 2011, ob 6. uri v Šturjah, na Cankarjevem trgu, ob spomeniku g. Filipa Terčelja. Po jutranji molitvi se bomo podali v Grivče do njegove rojstne hiše. Sledi vzpon na Goro, vse do vrha Sinjega Vrha, kjer si bomo ogledali tunele za vodovod, ki so bili grajeni “pod Italijo”. Tu bo v primeru čistega ozračja priložnost za uživanje v razgledu vse do Istre in Benetk ter za malico iz nahrbtnika, pa tudi možnost za okrepčilo na turistični kmetiji. Okrepčani se bomo mimo škrapelj, ki so nastale v debelih skladih spodnje-jurskega apnenca, podali na Taloško domačijo, kjer je Filip Terčelj, v noči s 25. na 26. april 1934, prespal pred begom v Jugoslavijo. V naravni baziliki “Nova pot” je bila prvič sv. maša v času fašizma, 12. junija 1922, torej pred skoraj natanko 89 leti. Tu bo sv. maša, ki jo bo ob 12. uri ob somaševanju duhovnikov daroval g. Dominik Brus. Pri maši bo pel MePZ župnije Šturje, pod vodstvom Marinke Šuštar. Po maši bomo hodili po Angelski gori do Otlice, kjer se bomo v župnijski cerkvi priporočili angelom varuhom, se nato spustili do Otliškega okna in si ogledali kamnitega polža ter se po njem sprehodili do njegove najgloblje notranjosti. Sledil bo sestop do izvira Hublja, kjer se bomo lahko odžejali in si natočili čiste izvirske vode. Po naravoslovni učni poti se bomo vrnili na izhodiščno mesto v Šturje, kjer bo pri spomeniku g. Filipu Terčelju predvidoma okoli 18. ure konec peš romanja. - Zahtevnost: Približno 6 ur hoje. S postanki bo romanje trajalo približno pol dneva. - Oprema: Planinski čevlji, pohodne palice, primerna oblačila ... Za pijačo in hrano poskrbi vsak sam. - Pohodniki se udeležijo peš romanja na lastno odgovornost! -Tisti, ki ne zmorete prehoditi celotne poti, ste vabljeni, da prehodite le en del poti, npr. od Sinjega Vrha do Otlice. V tem primeru za prevoz na izhodiščna mesta poskrbite sami. - Predvsem pa vabljeni k sv. maši, ki bo na Kovku na gozdni jasi (Taloška domačija, “Nova pot”), ob 12 uri. Dostop: na cesti Col-Predmeja, v razloženem naselju Kovk, pri avtobusni postaji Žlebič (v bližini nekdanje šole), zavijete desno v smer Taloške domačije (Kovk 19). -V primeru slabega vremena pohod odpade, vabljeni pa k sv. maši, ki bo ob 6.15 v cerkvi sv. Jurija v Šturjah. Informacije: Silva Vidmar (Župnija Šturje): 031869 133; Tomaž Brecelj (Planinsko društvo Ajdovščina): 041999 272 Bogdan Vidmar (duhovni voditelj Terčeljeve poti): 051323 165 Flieronim Vidmar (Turistična kmetija Sinji Vrh): 041502 056 Rafael Premrl (Konjeniško društvo sv. Štefan Vipavska dolina): 051 427 823 S f ; Duhovniki pomagajo vsem. Pomagaj vsem duhovnikom. Vsak dan 38.000 škofijskih duhovnikov oznanja evangelij ljudem po župnijah ter nudi miloščino, tolažbo in upanje. Da bi lahko nadaljevali s svojim poslanstvom, potrebujejo tvojo pomoč, in sicer dar za vzdrževanje duhovnikov. Darove prejema Osrednji institut za vzdrževanje duhovščine in jih razdeli med vse duhovnike, predvsem tiste, ki delujejo v najrevnejših skupnostih in lahko torej računajo na radodarnost vseh ljudi. Dar za naše duhovnike. Podpora mnogim koristi vsem. Darujete lahko na 4 načine: • z nakazilom na poštni tekoči račun št. 57803009 • s kreditno kartico: v sklopu mreže CartaSi s klicem na brezplačno številko 800.82.50.00 • z bančnim nakazilom v najpomembnejših italijanskih bankah • neposredno na Institutu za vzdrževanje duhovščine v vaši župniji. Dar je odtegljiv: Kdor želi, lahko pri izračunu davčne osnove za izračun davka od dohodkov fizičnih oseb IRPEF in njegovih dodatkov odtrga od svojih skupnih dohodkov darove, nakazane Osrednjemu institutu za vzdrževanje duhovščine, do maksimalnega zneska 1.032,91 evrov na leto. Naknadne informacije na spletni strani www.offertesacerdoti.it KATOLIŠKA CERKEV - C.E.I. Italijanska škofovska konferenca ^ • v^l NOVI Gonska glas Kratke Prva čezmejna krvodajalska akcija na skupnem goriškem trgu Naslednjič ne le krvodajalci iz Italije in Slovenije, temveč tudi iz drugih držav r "if.ir 1’ -n j.. v Vesela prireditev malčkov iz števerjanskega vrtca Bliža se konec šolskega leta in šolski nastopi so tu. Radostni števerjanski otroci iz otroškega vrtca so povabili ravnateljico Elisabetto Kovic, županjo Franko Padovan, vse starše, učiteljice in njihove učence na končno prireditev, ki je bila 7. junija v prostorih osnovne šole. Pod vodstvom trenerja Bernarda so najprej pokazali vse svoje gimnastične spretnosti. Ko so se otroci za trenutek poslovili od gledalcev in zapustili oder, je vzgojiteljica napovedala drugi del programa oz. kratek povzetek njihovega celoletnega projekta o poklicih. S simpatičnimi recitacijami pa so to povedali tudi malčki. Otroci so ob koncu prireditve prejeli diplome in knjige, vzgojiteljice in postrežnice pa rožice. Sledilo je še družabno srečanje ob zakuski, ki sojo pripravili starši. Podpredsednica Mara Černič je obiskala ustanove, ki delujejo v KCLB V prejšnjih dneh je nova podpredsednica goriške Pokrajine Mara Černič obiskala organizacije, ki delujejo v Kulturnem centru Lojze Bratuž. To je bila lepa priložnost za prijetno nazdravljanje lepi zmagi na nedavnih volitvah. Prisotni so Mari Černič čestitali za lep uspeh tako pri izvolitvi v pokrajinski svet kot za imenovanje na mesto podpredsednice Pokrajine. Gre za res pomembno priznanje; ob tem je predsednik Enrico Gherghetta res izkazal veliko pozornost do slovenske narodne skupnosti. Mara Černič seje v kratkem nagovoru iskreno zahvalila vsem za podporo in tudi konkretno pomoč pri volilni kampanji. Ta obisk je bila tudi priložnost za izmenjavo mnenj glede prihodnjih odnosov med novo pokrajinsko upravo in predstavniki civilne družbe. Kljub temu da bodo resorji za kulturo, šport in jezikovne skupnosti poverjeni drugim odbornikom, je podpredsednica Pokrajine Gorice vseeno na razpolago za katerokoli pomoč. Sovodenjska občina praznuje 60-letnico obnovitve upravne samostojnosti V Sovodnjah se pripravljajo na občinski praznik, ki bo letos še posebej slovesen, saj poteka 60-letnica ponovne upravne samostojnosti. Prvi občinski svetje bil 24. junija 1951, odtlej pa je občina odraz prisotnosti in življenjskosti slovenske narodne skupnosti v Italiji. Jubilej bodo počastili na slavnostni seji v nedeljo, 19. junija, ob 18. uri v domači telovadnici. Ob uradnem programu bodo domača društva poskrbela za krajši kulturni program. Praznik se bo nadaljeval na prireditvenem prostoru ob Kulturnem domu v Sovodnjah, v katerem bodo isti večer odprli razstavo domačih umetnikov. Sledil bo ples s skupino Ognjeni muzikanti. Od ponedeljka dalje bo na novem nogometnem igrišču potekal nogometni turnir, 23. junija pa se bo v telovadnici pričel Mednarodni odbojkarski turnir brez meja, na katerem sodelujejo ženske mladinske državne reprezentance iz Španije, Italije, Nemčije, Rusije in Brazilije. Turnir, ki se bo končal 27. junija, prireja ŠZ Soča, ki letos praznuje 30-letnico delovanja. V četrtek bo ob 19. uri odprtje razstave domačih vin, ob 21. uri pa bodo članice KD Oton Župančič uprizorile veselico Tri gracije, sledil bo ples s skupino Tum Around. V petek bo ob 20. uri nastopila plesna skupina AKŠD Vipava, ob 21. se bo pričelo tekmovanje v briškoli, ob 21.00 ples in glasba s skupino “Studio 80’’. Sobotni program bo namenjen najmlajšim z nastopom otrok gledališke skupine KD Sovodnje in veselo urico s čarodejem Alexom. Ob 20. uri bodo odprli razstavo kruha, olja in gubance, za ples bo poskrbela skupina Flappy day. Praznik se bo končal v nedeljo, 26. junija, z nastopom godbe na pihala ZPK iz Vileša in plesne skupine “Terpsicore”. Od 21.00 dalje ples in glasba s skupino Spring. V nedeljo, 19., petek 24., soboto, 25., in nedeljo, 26., bo od 19. ure dalje odprt otroški kotiček. Občinski praznik prirejajo AKŠD Vipava, ŠZ Soča, ŠD Sovodnje, Združenje športnih ribičev Vipava, KD Sovodnje, KD Skala, KD Danica, PD Vrh Sv. Mihaela, KD Karnival, Civilna zaščita, ZPK Sovodnje in PD Rupa-Peč. Telovo v štandrešk dekaniji Dekanijski urad Štandrež sporoča, da bodo na praznik sv. Rešnjega Telesa, v četrtek, 23. junija, naslednje slovesnosti v dekaniji: ob 20. uri nadškofova sv. maša in evharistična procesija po goriškem mestu za slovenske in italijanske vernike v Gorici; ob 19.30 sv. maša in procesija po vasi v Podgori; ob 20. uri sv. maša in procesija s štirimi oltarji po vasi v Štandrežu; ob 20. uri sv. maša in procesija po vasi na Peči (za župnije Sovodnje, Gabrje in Rupa). Župnije Doberdob, Števerjan in Pevma-Štmaver premaknejo praznik na nedeljo. Predsednik Tondo in, levo, M. Fonzar Na skupnem goriškem trgu pred Severno postajo je v soboto, 11. junija, potekala prva čezmejna krvodajalska akcija. Na kraju, ki simbolizira željo sosednjih mest po preseganju ločitev iz preteklosti in iskanju skupnih poti, sta jo v sodelovanju z goriško in novogoriško občinsko upravo ter pod visokim pokroviteljstvom predsednika italijanske republike Giorgia Napolitana organizirala goriška sekcija prostovoljnih krvodajalcev Remo Uria Mulloni in Območno združenje Rdečega križa Nova Gorica. Glavni cilj akcije je bil seveda senzibilizirati ljudi za darovanje krvi, ki pomaga reševati življenja in ohranjati zdravje. To so tokrat zgledno storili italijanski in slovenski krajevni politiki ter zastopniki javnih ustanov, ki so se velikodušno odzvali na vabilo; med njimi predsednik deželnega odbora FJK Renzo Tondo, novogoriški župan Matej Arčon, direktor goriškega zdravstvenega podjetja Gianni Cortiula, goriški občinski odbornik Ste-fano Ceretta, pokrajinska odbornica Bianca Della Pietra, predsednik goriškega univerzitetnega konzorcija Rodolfo Žiberna, poslanca Carlo Monai in Roberto Menia. Na Trgu Evrope so s svojo prisotnostjo podprli pobudo tudi goriška prefektinja Maria Augusta Marrosu, predsednik pokrajinske uprave Enrico Gherghetta, župan Ettore Ro-moli, v imenu goriškega nadškofa g. Fulvio Mar-cioni in drugi. Italijansko in slovensko zdravstveno osebje je pod šotorom Rdečega križa 39 darovalcem najprej opravilo običajni predhodni pregled, nakar so na posebno opremljenem avtobusu poskrbeli še za odvzem krvi. "Naš namen je v prihodnje razširiti pobudo še na druge evropske države", nam je povedal predsednik goriške krvodajalske sekcije Marco Fon- od njih sedaj pričakujejo, da bodo še naprej dosledno podpirali pomembno sporočilo krvodajalstva. Srednja starost prebivalcev namreč hitro narašča, primanjkujejo pa mladi darovalci. Če se število le-teh v naslednjih letih ne bo povečalo, se bodo zaloge krvi kmalu izpraznile. Odlično se je izkazalo osebje dveh transfuzijskih centrov, ki je zelo strokovno opravilo svojo nalogo. "Naravnost presenečeni smo bili nad dejstvom, da so se nam v soboto pridružili novi krvodajalci, med njimi tudi znane osebnosti", je dejal Fonzar. "Res so se izkazali, saj so bili na zdravniškem pregledu in nato pri odvzemu krvi vsi po vrsti enaki - prostovoljni darovalci". Marsikdo med njimi je prišel, daroval in odšel, ne da bi iskal priložnosti, da bi govoril in se nastavljal časnikarjem oz. fotografom. "Kot pravi anonimni krvodajalci” v duhu pristnega prostovoljnega daru. "Že sedaj razmišljamo o delovni skupini, ki bi kmalu začela pripravljati akcijo za naslednje leto. Skupno s partnerji, pa tudi z javnimi upravitelji, pa moramo določiti zelo različne organizacijske vidike. Za uspešno izvedbo projekta namreč ni dovolj naša dobra volja", nam je še povedal Fonzar. Po jutranjem bolj uradnem delu na trgu, kjer je s stojnicami in informativnim materialo sodelovalo tudi okrog 30 prostovoljskih združenj, je popoldne na sedežu Goriške hranilnice v Gosposki ulici potekal posvet na temo Združeni podarjamo življenje, na katerem so bili navzoči v glavnem predstavniki krvodajalskih združenj iz dežele in Slovenije. Zjutraj in popoldne je praznik poživilo tudi več plesnih in glasbenih skupin. / DD zar. "Začeli smo mi. Želeli pa bi iti dlje”. Prireditelji so bili zadovoljni s prisotnostjo politikov, datkom je sledila sv. maša, ki sta 14. stoletja s pomenljivo vsebino, jo darovala dva župnika iz Marib- Na njenih notranjih stenah so ora, vsi romarji pa smo skupaj namreč upodobljene zgodbe iz peli in molili. Stare in Nove zaveze, od stvarjen- Po končani sv. maši smo štever- ja sveta do Jezusovega življenja, janski slavljenci šli dalje po izlet- Najslavnejši je seveda t. i. Mrtva- niški poti: najprej na kosilo v An- ški ples, kjer smrt pobira vse: karan, nato na ogled kleti Vina- otroka, bogatine, berače, škofe, koper in na koncu še na voden papeža, to se pravi, da se ne ozira obisk znamenite stare cerkve v na družbeni sloj. Pred smrtjo smo Hrastovljah, ki jo krasijo freske iz pač vsi enaki! Proti večeru smo se vrnili v naš Števerjan, kjer je ravno potekal domači praznik Likof. Malce smo se ustavili še na prireditvenem prostoru in pokramljali z domačimi kmeti, gostilničarji in organizatorji tega prijetnega praznika. Z lepimi spomini smo se vrnili na svoje domove z željo, da, če bo Bog dal, bomo praznik ponovili ob našem 70. rojstnem dnevu. Jerica Koren Števerjanski 65-letniki na prijateljskem izletu Prijetno praznovanje življenjskega jubileja V soboto, 4. junija 2011, smo se števerjanski 65-letniki že ob 8. uri zjutraj zbrali na vasi, da bi s krajšim potovanjem obeležili naš lepi življenjski jubilej. Ob tem veselem srečanju nismo pozabili na naše vrstnike Mirko Pittoli, Joška Sošola in Danila Terpina, ki jih žal ni več med nami. V petek, 3. junija, smo obiskali njihove grobove in nanje položili cvetje. V soboto pa smo se lepo razpoloženi z avtobusom najprej odpeljali proti Kopru, točneje na Markovec, kjer je bila napovedana maša skupaj z romarji iz Maribora. Ob prihodu nas je sprejel župnik Ciril in nam razložil prekrasen mozaik patra Marka Rupnika, ki bogati notranjščino tamkajšnje cerkve. Z zanimanjem smo poslušali razlago in posebno nam je ostalo v spominu to, da je bilo vse delo opravljeno v pičlih 12 dneh. Mozaik je ustvarjalo 12 ljudi po 12 ur dnevno. Umetniškim po- SCGV E. KOMEL-ARSATELIER Snovanja 2011 Missa Goritiensis med tradicijo in sodobnostjo Koncertni cikel Snovanja, ki nastaja v soorganiza-ciji Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel in Arsatelierja, v svojem nizu koncertov Snovanja poskuša nuditi čim več zanimivih glasbenih doživetij, med katera letos zagotovo sodi prva izvedba Misse Goritiensis, ki je nastala izpod peresa mladega italijanskega muzikologa Federica Gona. Noviteto skladatelja iz Ronk, ki na univerzi v Padovi pripravlja doktorat, so predstavili na treh različnih prizoriščih. Missa Goritiensis je doživela svojo prvo izvedbo v sugestivnem okolju križnega hodnika goriške nadškofije, ki je v tem času - po koncu vseh restavratorskih popravil - zasijal v svoji najlepši luči. Koncerta se je udeležil tudi nadškof Dino De Antoni. V naslednjih dneh so mašo izvedli v gledališču svetega Nikolaja v Tržiču in na Mirenskem Gradu. Čeprav Federico Gon nima akademske izobrazbe iz kompozicije, ji namenja veliko svojega časa, zlasti s pridobivanjem skladateljskih izkušenj in spretnosti na zasebnih lekcijah z uveljavljenimi sodobnimi skladatelji. Pisanje glasbe mu pomeni velik izziv in tudi v njegovi glasbi je čutiti veliko željo Deželno središče za animirano gledališče - CTA iz Gorice, ki ga vodita Roberto Piaggio in Antonella Caruzzi, si je ob koncu Zimskih popoldnevov -Pomeriggi d'in-verno, ki so s sedmimi otroškimi predstavami tudi letos v pisanost gledaliških barv odeli jesenske in zimske dni, želelo zaokrožiti to priljubljeno in zelo dobro obiskano prireditev z dvema prazničnima dnevoma 'Figureinfesta'. V petek, 3., in v soboto, 4. junija, so se otroci lahko udeležili gledaliških predstav in delavnice v družbi igralke Serene Di Blasio. Prav ta igralka je pod bujnimi krošnjami dreves v zelenem objemu Coroninijevega parka kakim osemdesetim otrokom in staršem predstavila ljubko zgodbico o modri čebelici (La storia dell'ape blu), ki je zadnja produkcija CTA. Z najrazličnejšimi predmeti, ki so ponazarjali razne žuželke in cvetje na travniku, je razgibano pripovedovala po odkrivanju novega. V maši je tako združil stare tradicije z novimi, v partituro pa vključil tudi prvine jazza in ameriškega muzikala, pa tudi gospel se ji lepo poda. Osrednja zamisel maše je temeljila na zamenjavi cerkvenih latinskih besedil s posvetnimi, ki bi v duhu lahko nadomestili mašne stavke. Besedila je avtor izbiral tako, da je lahko prikazal številne jezike in narečja goriškega območja: poleg italijanščine in slovenščine še furlanščino ter narečji Bizjakov in Gradeža. Edino v zadnjem mašnem stavku je pustil izviren latinski tekst - Ite missa est. Ostala besedila so podpisali pomembni pesniki, kot so Alojz Gradnik, Carlo Mi- zgodbico o čebelici, ki je bila drugačna od drugih, namesto da bi bila rumena, je bila modra. Zato so jo sestrice zapo- stavljale. Toda prav ona je rešila panj, saj si je izmislila zvijačo, da bi prelisičila hudobna sršena, ki sta nameravala opustoši-ti njen sladki dom. Otroci so tako spoznali, da prav različnost bogati in da moramo drugačne sprejemati kot sebi enake, pa še to, da ima vsak svoj prostor na soncu in svojo vlogo v življenju. Igralko je na kitaro spretno in s hudomušno glasbeno "razlago" spremljal Mat-teo Sgobino. Pravljici je sledilo odprtje razstave plakatov in najrazličnejših izdelkov iz odpadnega materiala in lepenke, ki so chelstaedter, Biagio Marin, ki zastopa Gradež, Silvio Domini iz Bizjakov in Pietro Zorutti, ki piše v furlanščini. Federico Gon je namesto orgel, ki običajno spremljajo maše, po- stavil trobilni kvintet, ker so "trobila namreč značilna za maše 16. stoletja. Poleg tega sem hotel v mašo vključiti nekaj današnjega glasbenega izročila, kot sta gospel in klez-mer. Za doseganje večje raznolikosti med teksti pa sem te kontrastne glasbene sloge izmenjeval med seboj in enega od stavkov maše postavil v recitacijo ob instrumentalni spremljavi". Izvedbo maše, ki je ob trobilnem kvintetu namenjena še jih učenci raznih šol na Goriškem ustvarili na delavnicah 'I colori del Teatro' (Barve gledališča) in 'II giardino delll'Ape Blu' (Vrt modre čebelice) umetnikov Geka Tessara in Chrisa Gilmourja. Razstavo je zelo okusno postavila Maria de Fornasa-ri. Med razstavljenimi velikimi skupinskimi risbami, ki so bile podlaga za ogromne lepake, vabila na vsakokratno predstavo Zimskih popoldnevov, je bila tudi tista, ki so jo pod mentorstvom Geka Tessara izdelali učenci 2. in 3. razreda OŠ Josip Abram iz Pevme. Lepak je bil vabilo na predstavo 'Storia di un uomo e della sua ombra' (Zgodba o nekem človeku in njegovi senci). Izkazalo se je, da so mali mešanemu pevskemu zboru, so zaupali glasbenikom in pevcem Mednarodnega centra za glasbo in umetnost Arsatelier pod taktirko Mirka Ferlana. Dirigent, ki ga pogosto srečujemo v vlogi zborovodje mnogih izstopajočih zamejskih zborov, je tudi tokrat pripravil suveren nastop. Zlasti so svojo nalogo odlično opravile pevke in pevci, ki so se za ta nastop zbrali projektno, redno pa so člani drugih zborov. Uvod v koncert z Morleyjevo skladbo Nastopil je mesec maj v izvedbi trobilnega kvinteta je bil pompozen in je pripravil lepo podlago za mašo. Ob maši pa so pevci zapeli še štiri pesmi v različnih narečjih in jezikih primorskih skladateljev. Federico Gon je Misso Goritiensis napisal z mislimi, zazrtimi v čas, ko je bila na našem ozemlju prva svetovna vojna. Zato jo moramo razumeti kot poklon bližajoči se stoletnici začetka te vojne. S skladbo je avtor poskušal izraziti edinstven pojav zamejstva, manjšin in narodov, ki sobivajo na skupnem prostoru ter s svojo dediščino ponujajo preplet različnih kultur in filozofije življenja. Gon je s svojo mašo postavil zgleden spomenik ljudem iz Goriške in Furlanije Julijske krajine, ki s svojo raznolikostjo tvorijo enoten in kulturno izredno bogat prostor. Življenje na tem delu ni bilo vedno preprosto, a moč zavedanja lastne identitete je kljubovala zgodovini in še danes na tem ozemlju živijo v sožitju Slovenci, Italijani in Furlani. Metka Sulič gledalci prav to predstavo izbrali za najboljšo v letošnji zimski ponudbi. Petkov večer so otroci dočakali v veliki dvorani Kulturnega centra Lojze Bratuž, kjer je Gek Tes-saro z vodnimi barvami in animacijo figur ustvaril sugestivno, poetično predstavo 'AcquA-ria'. Drobne zgodbice z različnimi protagonisti so se lirično zarisavale med morjem in nebom. Tessaro je z veščo roko sukal čopič po posebni osvetljeni tabli in z velikimi projekcijami na platnu ter izbranimi mislimi spet očaral male in velike gledalce, ki so mu ob koncu toplo zaploskali. V soboto zjutraj je v Coroninijevem vrtu igralka Elena De Tullio pripovedovala zgodbico 'Piume' (Peresa), popoldne pa so otroci s Sereno Di Blasio peli pesmice iz pravljice o modri čebelici. ne Obvestila Mladinski dom vabi mlade iz srednje šole na: Izzive 2011 -Poletne dejavnosti od 13. do 24. junija; zeleni teden od 24. do 29. junija; pripravo na vstop v srednjo šolo od 5. do 9. septembra; vpis k pošolskemu pouku 2011/12. Informacije in vpis do 31. maja (50% popust na letni vpisnini): ulica Don Bosco 60, tel. 0481-546549, 0481-536455 ali 328-3155040. SD Sončnica in AŠZ 01ympia prirejata poletno središče Srečanja 2011 za otroke od 3. leta dalje od 13. junija do 29. julija v Zavodu Sv. Družine. Tel. št. 335 5952551 (Damijana). Slovenska skupnost obvešča, da bo v torek, 21. junija 2011, ob 20. uri zasedanje Pokrajinskega sveta SSk za Goriško na sedežu stranke, na Drevoredu 20. septembra 118 v Gorici. Društvi Jadro in Tržič vabita na tradicionalno svetoivansko kresovanje v sredo, 22. junija 2011, od 20.30 dalje. Družabni večer z igrami za otroke, z glasbo in s pesmimi bo na prireditvenem prostoru v Selcah. Nastopala bo Folklorna skupina Stu ledi iz Trsta. Kot je tradicija, bo na večeru tudi nagrajevanje najlepših venčkov. Poletne delavnice Mavrica-ŠC Melanie Klein. V sodelovanju z občino Sovodnje prireja ŠC Melanie Klein od 4. do 22. julija poletne delavnice za otroke od 3. do 10. leta starosti. Vpisovanje sprejemamo do 18. junija na goriškem sedežu ŠC Melanie Klein v Sovodnjah (pot na Roje 25) vsako soboto od 9. do 13. ure. Info na 334 1243766, vsak dan od 10.30 do 12. in od 18.30 do 20.30, www. melanieklein. org. Slovensko planinsko društvo v Gorici prireja ob 100-letnici ustanovitve večdnevni planinsko-turistični izlet v Bolgarijo od 25. junija do 3. julija. Prevoz z avtobusom. Prednost imajo člani. Vabilo na enodnevno romanje na Zaplaz 27. junija letos v cerkev Matere Božje in na grob blaženega Alojza Grozdeta. Ogled Novega mesta in znamenitosti. Vpisovanje do 15. junija pri župnikih štandreške dekanije in g. Jožetu Markuži za devinsko dekanijo (tel. št. 040 229166). Čestitke Družina čestita Alenki Di Battista, ki je z odličnim uspehom končala dvopredmetni študij iz zgodovine in umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti v Ljubljani. RADIO SPAZIO 103 Slovenske oddaje (od 17.6.201 Ido 23.6.2011) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5, 91.9 Mhz; za Furlanijo 103.7, 103.9 Mhz; za Kanalsko dolino 95.7, 99.5 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Karnijo 97.4, 91, 103.6 Mhz; na internetu www. radiospaziol03. it. Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, razen ob sobotah, od 21.30 do 22.30. Ob nedeljah od 14.30 do 15.30. Spored: Petek, 17. junija (v studiu Niko Klanjšček): Zvočni zapis: posnetki z naših kulturnih rireditev - Glasba iz studia 2. edelja, 19. junija (vodi Ezio Gosgnach): Okno v Benečijo: oddaja v benečanskem in rezijanskem narečju. Ponedeljek, 20. junija (v studiu Andrej Baucon): Narodnozabavna, zabavna in zborovska glasba - Zanimivosti v naši okolici - Iz krščanskega sveta - Obvestila. Torek, 21. junija (v studiu Matjaž Pintar): Utrinki v našem prostoru - Glasbena oddaja z Matjažem. Sreda, 22. junija (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Krik na pomoč divjega petelina - Izbor melodij. Četrtek, 23. junija (v studiu Andrej Baucon): Lahka glasba -Zanimivosti doma in po svetu -Obvestila. Tri pehare sreče... v Doberdobu SKD Hrast iz Doberdoba vabi v soboto, 18. junija, ob 21. uri v župnijsko dvorano v Doberdobu na zaključni zborovski koncert 'Tri pehare sreče”... Sodelujejo Otroški pevski zbor Veseljaki (dirigent Lucija Lavrenčič), Mešani pevski zbor Hrast (dirigent Hilarij Lavrenčič), Mešani pevski zbor Frančišek Borgia Sedej iz Števerjana (dirigent Aleksandra Pertot). Dogodek bo v neposrednem prenosu predvajal Radio Hrast v sodelovanju z mladinsko gledališko skupino. KULTURNI CENTER LOJZE BRATUŽ KATOLIŠKO TISKOVNO DRUŠTVO GORIŠKA MOHORJEVA DRUŽBA SLOVENSKA SKUPNOST vljudno vabijo na ODKRITJE DOPRSNEGA KIPA DR. ANTONU KACINU šolniku, kulturnemu delavcu, politiku in prvemu predsedniku Katoliškega doma ob 110-letnici rojstva Spominski park - Kulturni center Lojze Bratuž torek, 28. junija 2011, ob 19. uri Ob izgubi drage sestre Silvane izrekamo g. JOŽETU MARKUŽI in sorodnikom iskreno in občuteno krščansko sožalje GORIŠKA MOHORJEVA DRUŽBA, NOVI GLAS, PASTIRČEK, ZADRUGA GORIŠKA MOHORJEVA CTA - Deželno središče za animirano gledališče Praznična dneva ustvarjalnosti storiš di un uomo ZADRUGA GORIŠKA MOHORJEVA prireja okroglo mizo PERIODIČNI TISK IN PROSTOR, V KATEREM IZHAJA Ustanove - Novi glas - društva sreda, 29. junija 2011, ob 20. uri na sedežu devinskih zborov tadravizTmovskega gozda Predstavitev bo v četrtek, 16. junija 2011, ob 18. uri v galeriji Ars na Travniku v Gorici O knjigi bo govoril Jože Šušmelj Toplo vabljeni! Goriška Mohorjeva družba Projekt Primorci beremo slovenske avtorje Že peto leto bralci na preizkušnji Primorska akcija, katere pobudnica je bila Knjižnica Cirila Kosmača Tolmin, poteka že od leta 2007 in z vsakim letom se širi krog zagovornikov branja leposlovja slovenskih avtorjev. S tem načinom strokovni delavci knjižnic in bralci spoznavajo slovensko književnost tudi izven šolskih načrtov in se uspešno bojujejo proti predsodkom in stereotipom o neberljivosti književnosti slovenskih pesnikov in pisateljev. Prvotnim štirim knjižnicam (Tolmin, Ajdovščina, Idrija, Nova Gorica) se je postopoma pridružilo še sedem knjižnic (Izola, Sežana, Ilirska Bistrica, Koper, Piran, Trst in Gorica), tako da so ob koncu leta 2010 beležili 918 bralcev in bralk ter 6165 knjig, v štirih letih pa 16.605 prebranih knjig in 2.490 bralcev. Gre za najširši projekt spodbujanja bralne kulture med odraslimi v Sloveniji, ki se za bralce začenja 9. junija, ob domnevnem rojstnem dnevu Primoža Trubarja, in se konča 3. decembra, ob Prešernovi obletnici rojstva in dnevu odprtih vrat kulture, ki ga navedene knjižnice končajo z literarnim večerom, kamor povabijo najbolj branega književnika, ter s podelitvijo priznanj in knjižnih darov. Deset knjižnic lahko uspešno izpeljuje projekt le tako, da si strokovni delavci delo porazdelijo. Mestna knjižnica Izola se je uspešno prijavila na razpis Javne agencije za knjigo RS, iz vseh knjižnic pa so prihajali predlogi knjižničarjev za izbor knjig in kratke vsebine. Ključnega pomena za navduševanje bralcev so knjižničarji, ki radi berejo kakovostne vsebine in z branjem spoznavajo slovenske avtorje. Z letošnjega seznama lahko člani knjižnice, starejši od petnajst let, izbirajo med petdesetimi proznimi deli in dvanajstimi pesniškimi zbirkami. Sodelujejo lahko v navedenih knjižnicah, njihovih enotah in potujočih knjižnicah. Do 20. novembra, dneva slovenskih splošnih knjižnic, morajo prebrati najmanj pet proznih del in eno pesniško zbirko ter oddati bralno znamenje z osnovnimi podatki o knjigi in bralcu. Primorske knjižnice s slovensko Narodno in študijsko knjižnico v Trstu in Knjižnico Damirja Feigla v Gorici so z 9. junijem pose- bej podčrtale izbrane knjige, opremljene z rumeno-mo-dro nalepko Primorci beremo z letnico 2011. Knjižnica Divača je predstavila izbor knjig ob odprtju razstave VDC Koper - Divača, Kosovelova knjižnica Sežana je predstavila akcijo na 6. srečanju s fotografijo. Knjižnica Cirila Kosmača Tolmin je priredila istega dne uvodno srečanje v sodelovanju z Založbo Miš ter s predstavo Saše Pavček in glasbenikov Obleci me v poljub, v Bovcu pa so naslednji dan imeli v gosteh v Stergulčevi hiši alpinista Vikija Grošlja. O skupnem projektu primorskih knjižnic: http: //www. tol. sik. si/primord-beremo/ Podrobnosti si lahko preberete na domačih straneh knjižnic: Lavričeva knjižnica Ajdovščina, Mestna knjižnica in čitalnica Idrija, Knjižnica Makse Samsa Ilirska Bistrica, Mestna knjižnica Izola, Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper, Goriška knjižnica Franceta Bevka Nova Gorica, Mestna knjižnica Piran, Kosovelova knjižnica Sežana, Narodna in študijska knjižnica Trst s Knjižnico Damirja Feigla Gorica. Lani je bilo v Trstu in Gorici 59 bralcev. 44 bralcev je prejelo priznanje in knjižno darilo. Skupno so prebrali 409 knjig. Projekt je končalo (je prebralo vnaprej določeno število knjig) 76% sodelujočih. Večinoma so bile to ženske, stare od 30 do 60 let, s srednjo pa tudi visoko izobrazbo. Nekateri bralci so prebrali veliko več od zastavljenega. Knjižničarke goriške knjižnice Damirja Feigla so povedale, da so letos že v prvih dneh izposodile veliko knjig. Ni jim bilo treba delati posebne reklame, ker so bili bralci obveščeni. Pridobili so še nekaj novih bralcev, ki lani niso sodelovali. Povedale so tudi, da je večina bralcev ženskega spola, stari pa so od 30 let navzgor. Taborišče Aus