ANNALES • Ser. hist, sociol. • 14 ■ 2004 ■ 2 OCENE / RECENSIONI / REVIEWS, 433-450 Dihotomija mec! "treba" in "je", za ukinitev katere se zavzema Putnam, je najbolj jasno podana v t. i. Hu­ movem zakonu, ki temelji na dejstvu, da tisto, kar je treba ni možno nikoli izvesti iz tistega, kar že je . Na tem temelji tudi dihotomija med dejstvi in vrednotami, med znanstvenimi in moralnimi oz. etičnimi sodbami. Put­ nam v knjigi dokazuje, da znanstveno raziskovanje vedno predpostavlja sodbe o vrednotah (vrednotenje), čeprav večina filozofov znanosti trdi, da je znanost do vrednot nevtralna. Putnamini bralci pa vedo, da je on takšno mnenje zastopal že leta 1976 v knjigi Reason, Truth, and History, kjer si zastavi tudi vprašanje o tem, zakaj je dobro biti racionalen. Zanimivo pa je, da Putnam svojo trditev o po­ membnosti ukinitve dihotomije med treba in je povezuje z mišljenjem in teorijo Amartyja Sena, profesorja ekonomije, dobitnika nobelove nagrade leta 1998, ki se zavzema za transformacijo klasične ekonomske teorije. V knjigi Etics and Economics Amartyja Sen poudarja "capabilities approach" k odgovorom na vprašanja o moči, bogastvu in globalni pravičnosti. Pri tem Putnam interpretira Šenov pristop ne samo kot veljavno funk­ cioniranje, ampak tudi kot pristop k funkcioniranju, ki je združeno z vrednotenjem. V večjem delu drugih esejev, ki so dodani, pa Putnam trdi, da so razumske presoje lahko objektivne in imajo zato tipične lastnosti vred­ nostnih stavkov. Temeljno načelo, na katerem Putnam gradi svojo argumentacijo, se glasi: "Znanje dejstev predpostavlja znanje vrednot". Nijaz Ibrulj Peter Kivisto: M ULTICULTURALISM IN A GLOBAL SOCIETY. Maiden, USA, Blackwell, 2002, x + 228str. Peter Kivisto, profesor socialne misli in sociologije na univerzi Augustana, v knjigi Multicultularism and Global Society raziskuje in poda karakterizacijo najosnovnejših in najbolj dramatičnih sprememb družbene sociologije na lokalni in globalni ravni. Kivisto je raziskal inter­ aktivne fenomene socialne ontologije, kot so dramatično naraščanje in mobilnost mednarodnega kapitala, revolu­ cija v komunikacijski tehnologiji, migracijski procesi delovne sile in vprašanja identitete, ki se v protislovnem obdobju "glokalizacije" zastavljajo znotraj etničnih, nacionalnih, internacionalnih, rasnih in številnih drugih vidikov. Pojasnitev etničnih teorij v postmodernem obdobju in globalnih idiomov, ki nastanejo v globalnem obdobju, je povezana z razlago nove vsebine kon­ ceptov, kot so asim ilacija, kulturni pluralizem, multikul­ turni izem, transnacionalnem, ki se med seboj prepletajo v ekonomskem, političnem in kulturnem sinkretizmu in hibridizaciji. Teoretične značilnosti teh procesov pa Peter Kivisto predstavi v šestih zelo zanimivih t. i. študijah slučajev ali primerov. V ta namen poda študije o etnični dinamiki sodobnih industrijskih nacij, ki so se transformirale pred­ vsem zaradi postmodernih procesov. Gre zlasti za ZDA kot "melting pot", Kanado in Avstralijo kot etnična mozaika z multikulturnostjo, ki jo podpira država, spre­ membe, ki jih je občutila Velika Britanija v postko- lonialnem svetu, v Evropi pa sta to Nemčija in Francija kot članici Evropske unije, ki sta prehodili zelo zaple­ teno pot nacionalizma, sovraštva, revolucij in vojnih katastrof. V zadnji študiji (Multicultural Prospects and Twenty- first Century Realities) avtor napoveduje kreiranje bolj odprtega, fluidnega in dinamičnega smisla nacionalne identitete, ki jo bo ustvaril naraščajoči multikultu- ralizem. Knjiga Multicultularism and Global Society sodi med zelo zanimive dosežke na področju raziskovanj postmo­ dernih procesov tranzicije, globalizacije in prenove socialnih struktur znotraj socialne in politične ontologije sveta. Posebna vrednost knjige je enakomerna prisotnost konceptualnega in komparativnega raziskovanja feno­ menov, ki predstavljajo globalne "stroje" sprememb, kot 445 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 14 ■ 2004 • 2 OCENE / RECENSIONI / REVIEWS, 433-450 so globalna informacijska tehnologija, globalna kultura in globalna politika. Nijaz Ibrulj Linda Martin A lc o ff- Eduardo Mendieta (eds.): IDENTITIES. RACE, CLASS, GENDER, AND N ATIONALITY. Malden, USA, Blackwell, 2003, xv + 428 str. Linda Martin Alcoff in Eduardo Mendieta sta na enem mestu zbrala in priredila 34 člankov, v katerih avtorji z različnih vidikov konceptualno raziskujejo identiteto v modernem in postmodernem pomenu, in sicer s filozofskega, kognitivnega, psihoanalitičnega, z etničnega, rasnega, razrednega, s spolnega, z nacio­ nalnega, s transnacionalnega, z multikulturnega in epi- stemskega. Članki so razvrščeni v šest sklopov in se tematsko vežejo na vprašanja, ki se nanašajo na ka­ rakterizacijo identitete. Med najbolj znane avtorje, kate­ rih dela so uvrščena v zbornik, sodijo G . W . F. Hegel (Independence and Dependence o f Self-Consciousness), Karl Marx {On the Jewish Question), Sigmund Freud (Consciousness and What is Unconscious), Georg Herbert Mead (The Self), W . E. B. Du Bois (The Conservation o f Races), Stuart Hall (New Ethnicities), Georg Lukács (Class Consciousness), E. J. Hobsbawm (Class Consciousness in History), Simone de Beauvoir (Introduction from The second Sex), R. Radhakrishnan (Postcoloniality and the Boundaries o f Identity), Edward W . Said (The Clash o f Definitions) in drugi. Vprašanja identitete v modernem in postmodernem času so obremenjena ne samo z določenim premika­ njem, ki se dogaja znotraj fenomenologije jaza in sodi v njegovo metafizično konstitucijo, ampak tudi s tistim, kar se dogaja v prostorsko-časovnih procesih zunanjega sveta, ki zgublja čvrsto arhitekturo zaradi ukinitve dis­ tance ter naraščanja socialnih objektov, dejstev in pro­ cesov, ki zgubljajo svoje fizične lastnosti in postajajo bolj elektronski in virtualni. Prenovitev identitete se dogaja vzporedno s prenovitvijo materije atom po atom. Enako se dogaja tudi z ustvarjanjem programibilne so­ cialne substance, z ustvarjanjem programibilne fizične in tudi biološke substance. Inženiring znanja, inženiring politične moči in inženiring kapitala ustvarjajo več in­ teraktivnih nivojev manipulacije, znotraj katerih se iden­ titeta znajde pred vprašanjem, ali naj ostane pri tradi­ cionalnem oz. lokalnem okviru in naj se spreminja, ali naj se prenovi navzven, ali pa postane mobilna in se spreminja v gibanju za tistimi vrednotami, ki so tudi postale mobilne in sodijo v širši okvir. Pod temi pogoji pa se rasna, razredna, spolna, etnična, nacionalna in mnoštvena identiteta znajde v precepu med lokalnim in globalnim, med nacionalno kulturo in multikulturaliz- mom, med nacionalno zavestjo in transnacionalno so­ cializacijo. Knjiga Identities. Race, Class, Gender, and Natio­ nality vsebuje veliko število konceptualnih raziskav in praktičnih podatkov, ki so zelo pomembni za uveljav­ ljanje zelo granulirane in široke mreže pojmov, ki jih potrebuje vsak, ki želi razumeti dejstva in procese, po­ vezane z vprašanji tega stoletja: z vprašanji o identiteti, toleranci in znanju. Nijaz Ibrulj John R. Searle: CONSCIOUSNESS AND LANGUAGE. Cambridge, Cambridge University Press, 2002, 269 str. John R. Searle, profesor filozofije jezika, filozofije uma, socialne in politične ontologije s kalifornijske uni­ verze Berkeley, je leta 2002 objavil novo knjigo Con­ sciousness and Language. Knjiga je pravzaprav zbirka esejev, ki so bili napisani v obdobju dveh desetletij in kažejo avtorjevo zanimanje za različne filozofske prob­ leme. Identities 446