Slovenski cerkveni časopis. j : ig* I Saboio 14. Ho z o per s k a 1X4*. Kratki premisliki i z s. e v a n g e 1 i j a z a o s c m n a j s t o n e <1 e I j o po binkoštih. (Mat. 9, J—8.j W se je bil Jezus čez galilejsko morje v mesto Kafariiaum prepeljal, in je ravno v eni liiši uril, so i • 111 štirje možje bolnika na postelji prinesli, kteri je bil na vsili udih hrom, ali mcrtudcn, de bi ga •ozdravil. Ta bolnik je ležal v svojim staniši. in je vidil ali slišal, de jo Jezus eudodcluik prišel. in kako de se vse tare ljudi v hiši, v kteri je uril. Pač težko mu je moglo biti pri sercu! Od ene strani je \idil svojo nadlogo, od drugi' pa je spoznal, de si je to nadlogo s svoj« !• grob* '»akopal. de bi ga Jezus ozdravil, ko bi mogel preden j priti, se lini je v sercu obudvalo, desiravno ga je huda vest strašila, iu mu njegovo uevrcdiiost pred oči poslavljala. Ker je pa že slišal, kako je Jezus u-smiljen in dober, sije mislil, de bi vender pomagal, ko bi ubogi le vedel, kako k njemu priti. Mislimo si lahko, kako so ga solze oblile nad nadlogo. v kteri je bil, kako je usmiljene ljudi na pomoč klical, de bi ga k Jezusu nesli. Štirje dobri možje se ga toraj usmilijo, iu ga. ker si z rokami in nogami ni mogel nič pomagati, na postelji leže-čiga na piano streho tiste hiše nest jo, kjer je Jezus učil, odpro zaturnieo. in bolnika po verveli ravno pred Lcenika spuste. — Jezus je vidil terdno vero dobrotljivih moz, in zraven resnične žalosti polno serce bolnikovo, in je rekel: ..Zaupaj sin. tvoji grehi so ti odpušcni!" Pri teh besedah se je pač (ddadilo serce bolnikovo. hud, težak kamen se mu je z njega odvalil: drugi ljudje, ki so okoli stali, posebno farizeji, niso nič posebniga vidili, ali bolnik je nar bolj čutil , kako velika milost in dobrota se mu je zgodila. Farizeji so si pač mislili, de bi bil Jezus bolniku večji dobroto »kazal, ko bi ga bil ozdravil, kakor de mu grehe odpusti, česar oni niso bili prepričani, in tudi niso verjeli, de bi pred Bogam veljalo. -Kaj ta tako govori, so mislili v svojim sercu: on Boga kolnc! Kdo zamore grehe odpušati. kakor le Bog?" Takole, kakor ti farizeji, mislijo v >i posvete: judje. Kaj jim je veliko mar za dušo in za njen žalostni grešni stan. de se le telesu dobro godi. Zato jih je veliko, tudi kristjanov, kteri v telesi.:!« nadlogah, v časni nesreči neizrečeno skerlmo in iieutriidama pomoči išejo, in dokler jim ni poin;.-;tano, vsim ljudem svoj žalosten stan potožujej««: naj se njih duši godi kakorkoli, naj bo bolna iu od grehov ranjena, naj bo v nevarnosti večne smerti iu pogubljenja, vse to jih skorej nie ne skcrhi. J.-• is- nas pri tem bolniku uči. de moramo za sv«.;«. • dno dušo pred skerbeti kakor za svojo bolno telo. - i>j« .i.i.v« »c«ji ncsiv.«?, LaSvor le!i>:j.t !.•»! -zen, in kaj bi nam pomagalo, ko bi ves svet. njegove dobrote in njegovo slast vzivali. U hi pa svojo dušo pogubili? ..Ko je Jezus svojih nasprotnikov misli \idil, jim je rekel: Kaj je ložeje reči: Tvoji grehi so ti odpiišeni, ali reči: Vstani iu hodi?- - Oboje je le božji vsigamogoenosti mogoče. I>c bi toraj farizeje iu pismarje prepričal, de on z božjo \s|V;l_ mogočnostjo iu milostjo grehe odpusa in bolnike z samo besedo ozdravlja, je rekel bolniku: ..Vstani, zadeni svojo posteljo iu pojdi na svoj doni". Pri tej besedi je mertudni vstal. svojo posteljo zadel . in jo sam nesel domu. Strah in groza je spreletela ijudi, ki so to slišali iu vidili. in častili so Boga. kteriga so pred seboj imeli. Oli z kako lahkim in veselim sereani je pac sel in od veselja poskakval srečni človek, ki je sel na duši in na telesu ozdravljen spred Jezusa na svoj dom! Na duši in telesu holniga so ga nesli dobri ljudje k Jezusu : na duši in na telesu zdrav jc zdaj sam domu prišel! — S tem dvojnim čudežem nas hocc Jezus učiti, de so telesne nadloge našle-dik bolezen, to je grehov, in de se človek pred ne more telesnih nadlog vprostiti, dokler zdravja dušnih ran ne doseže. Velikokrat nas llog z nadlogami obiskuje, nas tepe zavoljo naših grehov: o de bi pač mi spoznali, de bomo šibe bo/je u.tr pred, in s tem odvernili, če greh zapustimo, in za zdravje svojo duše Boga pred prosimo, kakor z« od v ernjciije telesnih nadlog in bolečin! Pa se druga lepa resnica se nam razodeva iz tega evangelija nad tistimi možmi, ki so bolnika k Jezusu prinesli. Vidimo namreč koliko nam vera družili ljudi more pomagati, kteri nas s svojimi molitvami tako rekoč pred Jezusa prinesejo. ..Ko je Jezus njih vero vidiK se pravi v evangelii, ..je rekel: Zaupaj sin!" Ker je bila terdna vera dobrih mo/. Jezusu dopadljiva . seje bolnika usmilil, za kteriga so prosili. \c smemo sicer misliti, de bi nas vera družili ljudi pred Bogant mogla opravičiti, če se sami pred njim ne ponižamo: ampak za volj vernih molitev in prošenj se Bog da pred k usmiljenju omečiti. in zavoljo ljubezni, ktero ima do svojih zvestih sln/.ahnikov. usliši njih prošnje iu pomaga tistim, za ktere oni prosijo. Mertudni bolnik si sam ni mo^el pomagati, njegove noge ga niso mogle toliko nositi, de bi bil šel Jezusa iskat. Taki so tudi nekteri grešniki, kterim je greli in grešno življenje ze vse dušne moči vzel: oni bi si sami nikoli ver ne pomagali. iu nad njih zvcličeiijem bi se moglo obupati. ce bi družili dobrih kristjanov ne imeli. kleri pred Bogam za njih dušno ozdravljenje prosijo. Tako je sprosila sveta .Monika z svojimi molitvami in solzami dušno ozdravljenje za svojiga sina Avguština. Naj bi pač skerbni matere niktifi ne pozabile, moliti za sv oje razujzdanc otroke! Naj bi pac tudi mi ne pozabili v molitve in prošnje po-ho/nih dus se prip^roccvati. in Boga prositi. de bi zavoljo v» re svete cerkve, ktera nas kakor mati v svojim naroeji pred Jezusa nosi. to namestil, kar nam pri naši slabi veri še man k a. Potočnik. Itožnikraiii'. I konec. • IV s.- prav premisli, je res ni lepši in priprav-nisi poboznosti za domačo božjo službo, kakor sv. ro/eukranc. torej so ga kristjanjc od nekdaj v veliki easti imeli. in ga zlo imajo. .Molek ali patano-Mcr \ cerkev seboj vzeli, jc bilo starim Slov euram tako potrebno. kakor klobuk na glavi: zdaj seje semlertje mlaenost in lenoba vgnjezdila . vender se mora v čast Slovnicam reči. de sploh ro/.enkranc še zlo molijo, in de je rozeiikranc . tako rekoč. slovenska molitev. Lepo je. in spodbudijivo slišati ali pa viditi. kako v>a družina s hišnim gospodarjem kleči. sv. rozenkranc moli. Ta molitev, kakor de bi bila človeku prirojena . še prav slehernimi! katolskimu kristjanu in tudi drugim. Ko pridejo kersanski misijonarji k divjim narodam sv. evangeli oznanovat. jim ne morejo bolje vstreči. kakor če jim molkov ali patanoštrov pcriieso. Dokler se niso jeli Antikristov i časi razcvctati. so tudi vi- soki deželski gospodje rožcnkranc zlo častili, in pogosto molili, kakor je bilo v začetku rečeno. Ferdinand II. rimsko-nemški cesarje, verli liga, de je vsak dan per dveh sv. mašah bil, in veliko družili molitev oprav ljal, vsak dan tudi rožcnkranc molil. Kraljica Blanka iz Kastilije jc vsak dan ves rožcnkranc molila. Ilenrik IV., francozovski kralj je molil vsako saboto rožcnkranc, ob nedeljah pa vse tri dele roženkranca. Tudi nad drugimi božjimi pri— jatli vidimo, kako zvesto so sv. rožcnkranc molili. Sv. Pij V. rimski papež so vsak dan sv. rožcnkranc molili. Sv. Francišk Salczjan, ko je še šole bil, je v Parizu v cerkvi sv. Štefana pred podobo neoma-dežane Marije Device božji porodnici večno čistost obljubil, in se zavezal nji v čast vsak dan rožcnkranc moliti, kar je tudi celi čas življenja na tanj ko spol-noval. — Iz vsiga liga se razodeva koristnost in svetost te domače božje službe. Gotovo jc, ko hiše toliko dela bilo . de tista četert ure, ki se v sv. rožcnkranc oberne. ne hokej odnesla, in ne bo zgubljena. Ce se 10. 12 ali celo 14 ur dneva v telesne potrebe oberne, spodobi se, de se od liga časa saj kake pol ure, če se že več ne more, za božjo čast odterga. ..Svoje dni — pravi neki bogaboječ pisa-vec, — je bila navada, rožcnkranc vsak večer z družino moliti, per nekih hišah takoojstro. de kdor ni per rožeiikrancu bil, kruha ni dobil. Kristjanjc so opešali, vcnder so še vsak večer skupej rožcnkranc molili. Scdajnje čase jih je pa veliko, ki so ga celo opustili". En pisavcc i>) takole od rožen-kraneove poboznosti piše: ..Kako priserčno je bilo, ko smo majhni otroci ob večerih hodili memo oken (po mesticu) in smo slišali, kako so gospodarji ali gospodinje s svojo družino rožcnkranc molili! Kako božji, pokojni, tihi. varni, Ijiibcznjivi so bili ti časi! Manj seje govorilo iiaguusnih besedi, manj se je opravljalo, manj prepiralo, manj k hudobii vabilo, je bil manj Bog žaljen!" Tako seje ker-šansko odrejenje otrok in cele družine dobro ob-ravnovalo, tako so rasle poštene hiše. — Pri molitvi sv. rožuikranca je pa tudi vclikrat silno veliko razmišljeiiosti: to od v črniti, je treba, prciliu se začne moliti, misli zbrati, in k Bogu povzdigniti, iu med molitvijo grede skrivnosti premišljevati, ktere se ravno imenujejo, de nas ne bodo zadele besede, s kterimi se Jezus pertoži: ..To ljudstvo me z usti časti. njih serce pa je daleč od mene". Jeran. Odperto pismo na gospod Škrebeta z a s t r a n s o s t a v k a v C c 1 j s k i h s 1 o v e n s k i h nov i n a h N r. lii, 20. K i ni o v ca 1S4S. stran 50 in 51. Gospod »škrebe jc slišal zvoniti, de seje v V easopi>u kpro katolicko duliovenstvo«. po kterim je leta spis po večini obravnan. Spisavec. 14776466 nekterih soseskah prošnja za podpis ponudila, ki ima tri pike v sebi namreč: t) ..de hi se ne odvzela duhovnam oskcrh erez šole 2) ..de hi se kloštri ne razpustili:** H) ..de hi se ne vsvojila deržava duhovsko (cerkveno) premoženje**. Gospod skrehe se veseli, de v marsikterih krajih tih prošenj nočejo ljudje podpisovati, hvali tiste razsvitljcnc (?) duhovne, ki tih prošenj niso hotli med ljudi dati, in na zadnje te tri pike tako prijazno razloži, de hi bravee njegove razlage mogel reči: \c podpisati, to hi bilo hudo za nas. —• \a to pa jest opomnim. I. Sam častitljiv Lavautinski gospod knezo-škof Anton Martin Slomšek so v pastirskim listu od 24. velikotravna t. I., kteriga ginljiv in resničin vvod se skorej ne more brez solza brati, imenovane pike svojim Vernim v podpis ponudili. - Oni, velik du-šin pastir, ki so poprej še sami dolgo časa špiri-tua! bogoslovcov, Vuzeniški dehant in šolski ogleda iu potlej korar in veliki ogleda ljudskih šol bili, vejo že iz lastne skušnje, kdaj in kako utegnejo šole biti res ljudem v prid. •— Kar keršanstvo stoji. ni bila cerkev nikoli od oskerhi za šole odločena. Ze v starim zakonu najdemo šole prerokov. — Per Turkih imajo njih ima m j i iu u loma. por Kohinkitajeih in družili izhodno-aziansk:!? narodih njih lioncjc ali Talapojni skerb za učenje mladosti. Cc jo to per nevernikih. koliko bolj še le per kristjanih! Kdo je učil vse. kijih zdaj kakor Svetnike spoštujemo? ali ne cerkev? Odločenjc cerkve od šol je bila v keršanstvu neznana reč. — \a Francozkim, kjer je bila v I. 171)3 še vera v lloga zaveržena . tam. kjer jih je še veliko, ki po duhu Voltera, Alemberta i. t. d. žive, — tam so šole res od cerkve odločene. Ali kakšne so te? Od mini— sterstva. ali bolj reči od njegovih nižejih uradnikov so bili postavljeni učiteli v ljudske šole, čez ktere niso imeli fajmoštri nič zapovedati. In (i učiteli vi-diti, de v vasi ni nobeniga čez nje, so večdel pohujšanje srenjo. oni delajo se opiraje na svoje dekrete . razpenja med ljudmi in njih fajmoštri. Ljudem so oni tako perstiidni, de pošilajo veliko raji svoje otroke v šolo, v kterih duhovni učijo , kar jim prostost uka tam perpusti, kakor pa k učite-lam, v kterih cerkev nič ukazovati nima. škofje vidijo, kako mladenči v veliko visokih šolali ravno zavoljo nokcršanskiga duha mnogoterih profesorjev ob vso vero pridejo . ker tia do tih profesorjev nobene moči nimajo, so pa saj s tim mladost pred njih strupam odvarovati iskali, do so svoji duliov-šini prepovedali v tacih šolah keršanski nauk učiti, kjer so veri zoporni učiteli znajdejo. In tako so mogli profesorji Kine (Ouinet), Mišcle (Michelet) i. t. d. šole popustiti, ker hogaboječi starši takih šol svojim otrokam obiskovati niso pustili, fn kakšna ho nil.udost. ako bojo nje učiteli od cerkve osvojeni (eman-cipirani)? \a Francozkim so bili od kraljeve p oe Pompadiire in njenih perlizovavcov Soasol ( ('hoiscul) i. t. d. učeniki Jezuiti v I. 1702 od sol odpravljeni, in namest njih so Alembcrt in deželni parlamenti mladost učitelam izročili, ki so bili prosti od vso cerkvene oskerbitve. Kaj pa so taki učiteli izrodili, nam zgodbe povejo. En sam zgled nam je zadosti. I/, šolo. imenovane College de Louis le Grand, kjer so poprej Jezuiti učili, potlej pa taki od cerkve odpros{et,i učeniki, so šli uni trinogi, kterih hudobije v 1. 17^1) —I71)S vse presežejo, kar si hudiga le misliti za-morenio. Tu namreč so hodili v šolo iu imeli uči-tole brez cerkvene oskerbitve: K a m i I Desme i .«:i letaš slavni nemški škofje in drugi dobri katolcani v Frankfortu vstavljali, de bi nevarni predlog 1 -cenja cerkve od šolo (Treiinong der Kire!:e von der Schule) ne bil v spolnjenje postavljen, ii; upamo, de bojo tudi poslanci na Dunaj:. k!itus). 3 milijoni in 620. vzdvignjenih. in njih in drugo cerkveno premoženje je bilo oskcrhi c. k. deržavne oblasti podvcržcno. in brez nje per-voljenja se ne sme ti>to nikamor ohcrniti. — Papež Pij VI., ki je bil 22. sušca 17S*> sam na Dunaj peršel, in 4 tcnlne tam ostal, ni perčetiga pre-iiarcjanja Jožefa II. v cerkvenih rečeh nič ustaviti zamogcl. Avstrianski cesar voli škofe za vse škofijske sedeže celiga cesarstva prav velikokrat iz stanu poglavarskih svctovavcov: samo v llolomaveu na 31arskim in v Salcburgii (Solnigradu) izvolijo ko-rarji velike škofe: Salcburgiški veliki škof ima tudi pravico za Sckavsko in Lavantinsko cerkev vselej, za Kcrško (C.urk) na Koroškim pa le po odhodu dveh zaporedama od cesarja izvoljenih škofov nove Škofe izvoliti. (Dalje na>le,lje.J Prošnja družbo katolčanov z a v e ro, s v o h o d n ost in 1 e p o z a d e r ž a n j e z o p e r n a k I e p e, c e r k v a in i 11 d u h o v n i m o s e-bam (peršonam) in družbam (brat o všnam in k 1 o š t r a m J p r e m o ž e 11 j e vzet i. Visoki ustavni d e r ž a v n i zbor! Že so bili nekterikrat pogovori v visokim zboru od premoženja cerkva in duhovnih oseb in družb, kteri pogovori so nam jeli skerbi delati. Alinister denar-stva je rekel, de bi se cerkveno premoženje v sa-stavo dalo za to, kar bo treba za deržavo na posodo vzeti: nekteri zmed poslancov pa so svetovali, de bi se imenovano premoženje v odškodovanje za vzdignjeno tlako in desetino obernilo. Xaša skerh. de zares mislijo duhovsko premoženje ali vse. ali pa en del vzeti, se tudi s temle poterdi, ker veliko časopisov in med njimi tudi taki, ki tako rekoč kot glas nekterih ministrov obveljajo, na cerkveno premoženje kažejo, in pravijo, de je to premoženje nar perpravnejši perpomoglej, deržavne potrebe pokriti, za ktere potrebe navadni dohodki nič več ne zadostujejo. Podpisani, vneti za svobodnost in pravico, ter perpravljeni potegniti se za svoje nar vikši in nar svetejši reči, spoznajo za svojo dolžnost, visoki, ustavavni deržavni zbor silno prositi: rs a k naklep za r reč i* kteri hoče duhovno premoženje svetim namenam, kterim sluii. odtegniti. de bi se ti nameni nič več .spolnovati ne mogli. Ali se zoper take naklepe tukcj zavarvamo, in zoper nje varstvo visoeiga zbora na pomoč pokličemo, ter svojo prošnjo, ktera bi v visokim, za pravico vnetim zboru uslišana biti utegnila, s tem le poterdkami podpremo: Deržava nima do duhovne lastnine veči pravice , kakor do vsake druge, zakaj ona je ni per-pravila, ne dala. Duhovna lastnina je kakor vsaka druga pod pravičnimi imeni bila pcrdohljcna, po kakim darilu (šenkengi), zadnji volji (zašafengi v testamentu), dokupu in meni, in med tavžent napadih bi se komej eden najdel, kjer bi bila deržava v ohranjenjc cerkva in duhovnov kako premoženje odkazala. Kjer se kaže kaka posebna potreba, sme sicer deržava po svojim višini gospostvu tudi za duhovno lastnino kakor za vsako drugo prijeti, tode le pod to pogojo, de vlastnika za to odškodva, kar muje bilo več odvzetiga, kakor je vsakleri za vsoljne potrebe vkladati dolžan. 31i ne tajimo, de imajo duhovne osebe in družbe veči dolžnost, deržavi, v kteri so, ob času stiske perstopiti, kakor drugi: ker v tacih okolišnah nar več vera in lepo zaderžanje, tedcj tisti namen terpi, zavoljo kteriga je duhovno premoženje pred vsim drugim bilo dano. Po božji in po človeški naredhi mora to premoženje tudi delam miloscrčnosti služiti; pa nar vredniši, nar dobrotljivši dar, ki ga mora človek dati. je gotovo tisti, ki ga na altar domovine položi. Tode se ne sme pregledati, de deržava nima pravice s silo jemati, tudi ne mere postaviti, temuč le srenja (soseska) in cerkev naj mero postavite , koliko in kako dolgo naj duhovne osebe in družbe za očitne potrebe vkladajo. Tudi ne sme per tem skladanji pervi in nar vikši namen, zavoljo kteriga je premoženje dano, verni namreč terpeti, kar bi sc gotovo zgodilo, ko bi se za vselej tako per-kratilo. de bi v opravljanje službe božje in v spodobni živež duhovnov nič več ne zadostovalo. Veliko se govori, de sploh ni dobro, če duhovne osebe in družbe ležeče premoženje imajo, ker pade v niertve roke, in ne pride med ljudi: tode ta nagled je zmota, ki pride iz poprejšnih terdo gospodovavnih časov, \asproti veliko več ni dobro, če bi se vsaka lastnina dan na dan na prodaj stavila, od ure do ure vlastnika premenjala, in vrednost lastnine raste, če se en del tiste v kupovanju odtegne. De bi duhovno premoženje med ljudi ne peršlo, se tudi ne zgodi. Saj se povžije ali pa zamenja, kar duhovna lastnina, kakor vsaka druga sadii donesc: in kedar bo iino obtežno deržavno gospodarstvo, brez kteriga pervoljenja se ne sme tudi nar manjši reč iz cerkveniga premoženja s a cerkev obcrniti, vzdignjeno: potem ne bo nobeniga druziga zaderžka, de bi duhovno premoženje med ljud ne hodilo, kakor una hvale vredna previdno-d, de se leto premoženje, ki je v oskerbovanje zmirej obstoječih potreb za vse prihodne čase odmcnjeno, od tačasnih vživavcov in oskerbnikov za njih lastili dobiček v škodo nastopnikov ne bo brezvestno po-prodalo in zapravljalo. Kavno tako velika krivica kakor duhovnim osebam in družbam bi se morebiti tudi srenjam ali soseskam zgodila, ko bi se cerkveno premoženje vzelo. Veči del so fare.in cerkve iz srenjinih ali sose-skinih skladov ali pa iz desetin vstale, ki so bile že od nckdajnjih časov za cerkvene potrebe odločene. Ta svetim namenain odločena lastnina je tedaj tako rekoč zaklad , s ktcrim se je srenja ali soseska za vselej odkupila, de ji ni treba zmirej sproti za cerkvene potrebe iu duhovne skladati. To premoženje cerkvam vzeti, in srenjam potem naložiti, de naj same za cerkvene potrebe skerbc, to se pravi s drugim besedami: srenje naj ravno tisto reč dvakrat plačajo: zakaj ako ravne deržava (ali ees. kasaj za te potrebe plačuje, vender prav za pravic srenje za nje plačujejo, ktcrim mora deržava v ta namen nove davke nakladati. Visoki zbor naj dalje pomisli, de tako svojo-glavno ravnanje s pobožnimi štiflengami in zapustki vsacimu veselje in serčnost vzame, za prihodnje čase del svojiga premoženja v take namene odločiti , in de je s tem ena nar terdnejših podpor der-žav in narodov podkopana. Koliko taeiga je v cerkvi, v učeništvu in združenim življenji, ki se na take štifienge in zapustke opira, in kdo si bo vpri-hodnjič upal, zase in za svoje kaj štiftati, ko bi vidil, de zapustke in zadnje naročila naših prednikov tako svojoglavno za druge potrebe obračajo! Mi katolčani moramo tudi še na naturo katolške cerkve opomniti. Ona je pod božjim poglavarjem, kteri ni bil od nje izvoljen, marveč je on nji od nekdajnih časov sem zaporedama sprednike stavil, in po teh je posamezne ude klical in sebi perdružil. Posamezne cerkvene srenje ali fare so tedej svojimu njim od Koga danimu škofu vsaktcrc deželne cerkve, in poglavarju vse katolške cerkve, papežu namreč podložne: srenje in narodi ne smejo tedej ne sami in ne po svojih namestnikih s cerkvenim premoženjem po svoji volji ravnati, temuč treba je per tem pred misel sprednikov cerkve zvediti. Ko bi se vse cerkveno premoženje prodalo, in ko bi duhovni svoje plačilo od srenj ali pa od deržave dobivali; bi bila cerkev v nevarnosti svojo prostost zgubiti, ona bi bila spet dekla tedajnih der-žavnili oblastnikov, ali pa nekterih srenjskih mo-gočnikov, torej bi ji bile roke še bolj zavezane, kakor pod starini vladarstvam, ko mu je mogla kot policajka služiti. \i prazna skerb, ki jo tukaj izgovorimo, ne sme se pozabiti, de je v francozkim puntu tudi zapoved dana bila, cerkvam premoženje vzeti, duhovni pa so mogli brez ozira na cerkvene povelja na deržavne postave perseči, za to zapovedjo je kmalo druga peršla, de mora keršaustvo nehati. Pa ali ne tirjajo sedajni stan deržave in njene potrebe, de se cerkvam premoženje vzame, dr deržava sama sebe ohrani ? Na to odgovorimo, de tudi s tem. ko bi se cerkvam premoženje vzelo, ni mogoče deržavi sta-novitniga dobička donesti, ali je tudi le iz sedajnih zadreg potegniti. Stanovitin dobiček bi bil le takrat za deržavo upati, ko bi perhodki cerkva obiluiši bili. kakor so potroški za njih vsakdanje potrebe: tode niso ob.l-niši. Cerkveno premoženje ni enako razdeljeno. Nekteri duhovni in družbe imajo vcc. kakor je treba, in deržava bi res od njih obilnosti vzeti utegnila: tode veliko veči število je tacih, ki premalo posc-dejo, in deržava bi imela tedej dolžnost, iz une obilnosti bolj potrebne preskerbeti: dolžnost, ktera bi uno obilnost popolnama povžila. Cerkveno posestvo je dalje po vsi deželi v manjših koscah ( parcelah) raztreseno, ktero zdaj večidel vsakteri \lastnik sam na svojim kraji iu mestu z majhnimi stroški oskcrbljujc. Kako težavno bi bilo. in kako bi se stroški narastli, ko bi to oskerbljcvanjc deržava prevzela, koliko število tacih oskerbnikov bi bilo treba, koliko bi se polrohnjalo in zapravilo! To se lahko sklene iz sedajnih deržavnih posestev, de bi duhovna lastnina v rokah deržavnih oskerbnikov pol toliko ne vergla, kolikor zdej verže. Cerkveno premoženje bi le tedej zamoglo der-žavo iz sedanjih zadreg potegniti, ko bi se prodalo ; zakaj ako bi se v zastavo dalo takimu poso-jevavcu, kterimu deržava ne da pravice z zastavljenim prostovoljno ravnati, pa tudi ne dolga nazaj tirjati, bi se kaj malo denarjev dobiti utegnilo. \ tem času pa cerkveno lastnijo prodajati, ko so zemlje skorej pod nič, in ko so perhodki iz zemljiških ali gruntnih davkov iu desetin, iz kterih veči del cerkvena lastnina obstoji, še na vagi, zdaj v tacih okolišinah cerkveno lastnino prodajati, hi bilo za denarstvo neizrečeno velika škoda. in s taeim prodajanjem veliko skupej bi zemlje še bolj svojo ceno zgubile, tedej tudi neizrečeno velika škoda per narodnim (deržavnimj gospodarstvu. Kazumnost vi- sociga zbora ne bo (udi pregledala, de je zdej veliko papirnatima denarja v deželi meti ljudmi: veliko lezečiga blaga pa za papirnato tjc dati, bi se reklo, de se ne damo po žalostnih zgledih fran-rozkiga punta zueiti, kjer je tudi duhovsko premoženj«' za papir prodano bilo. ki malo meseov poznejše nobene \ rednosti ni imel. Mi nismo vstani doveljkrat in dosti zaterdivno ponavljali spoštovanje do vsakteriga lastnije, do pravie srenj in eerkva. tlo zadnje volje in naredi) naših očetov: pa tudi skerb za prihod in spoštovanje do postav katolške vere, ktero veliko veči število ljudstva za pravo spozna, sta zoper naklep, de hi se cerkvam premoženje vzelo: taka naredha hi tudi ne dala deržavi ohstavniga dobička, in hi je tudi ne rešila iz pričijočih zadreg. Kdor to reč prav prevdari. je vstani. le tedej cerkveni rop hoteli. ako se cerk\e umoriti, to jc, katolške cerkve vzdigniti in zatrdi ne boji. Ker to ni misel večiga števila zmed poslancov v visokim zboru: torej ne dvomimo, de bo naša prošnja popolnama uslišana. Veliko število podpisov, kleri to prošnjo podpirajo, hi utegnilo visokimi! zboru prepričanje dati. de je ona zares glas zmed veriga števila katolškiga ljudstva. Cerkvene novice. Iz li i m a. \ekalo|ške vladarstva čedaljej bolj odkladajo svoje zaničevanje ali svoje sovraštvo do poglavarja katolške cerkve: veliko k temu pomore Jjuhcziijivo obnašanje papeža Pija IX.: v vsini pa se kaže še z m i rej . de llog svoje cerkve ni zapustil. Pred kratkim je prišel poslanec od Severiio-amcrikaii-skili derza\ . tle ho preskerboval opravila omlaš-nih krajev per apostolskim stolu. Havno zdaj so sklenili na Angleškim v velikim t>.'ržaviiim zboru, tudi stanovitniga poslanca na papeževim dvoru imeli. kjer ga taciga ni bilo, otl kar je kralj Henrik VIII. Angleško tol katolške cerkve odlergal. Tutli H uso v s k i car Nikolaj se je že volil, nekaj vo-sil našiga svetiga Očeta izpolniti. Ilavno v njegovim velikim cesarstvu je bila katolška vera zadnje leta hudo stiskana. Zlasti so skorej vsi škotski stoli prazni bili: vladarstvo se je namreč z vso močjo iio\im volitvam zoperstavilo. Zdaj pa je že nekaj škofij zopet pastirje dobilo, in sicer sploh prave, za vero \nete in učene može: in to po razgovoru, ki je hil konec prelečeniga leta s papežem storjen. \ si katolčani v Itusii brez nehanja molijo, tle* hi k malo dosegli, kar papež Pij IX. za njih potrebe otl mogoeniga čara tirja. Ko so sveti Oče 27. Vclkiga serpana cerkev s. Pantalcoiia obiskali, kjer so ohhajanje noviga svetnika imeli, so otl tod priložnost vzeli, krafik nago\or tlo zbranih vernih imeli, v klerim so otl preganjanja govorili, ki ga ima katolška eerkev zdajnje dni prestati. V zadnje so se prav vneti ober-nili na lisic. ki v poglavarskim mestu keršanstva mnogo preberniti hočejo, ki pa bodo tako malo storiti zamogli, kakor tutli cele peklenske vrata. — Vitli se. tle se sveti Oče ne ustrašijo zoperstav, in tle se ztlaj že ložej prot ljudstvu na glas izrečejo. Misijonske novice. Spet je od papeža Pija IX. nova škofija meti neverskimi narodi postavljena. ktero bo za ztlaj apostolski namestnik vladal: to je namreč na otoku, Madagaskar imenovanim, ki leži na izhodnim kraji Afrike. Tako bo časama keršanska vera vse meje zamurskih dežel zastavila : na polnočni strani ji; namreč škof v Algeri. na zahodni strani so že več sto let kristjani v Angoli, na južnim koncu v Kapskim mestu (Capstadl) že tutli ne manka katolčanov. Skoda tle je misijon. ki ima v sredo Afrike naprej iti. eniga svojih mašuikov, namreč Patra Hillo zgubil po nemili smerti. I s k r e. Posvetna rast je puhla. Prašajmo sanjača, ki veliko sanja otl neumer-ljive slave mnozih Grekov in Himljanov, ali pa od Vtdtaira, Hosseaua. šeakspeara, Kanta, in sto in sto družili enake baže. ki so preti smertjo in po smerti hrup delali. — prašajmo ga. ali hi on hotel. s kterim koli si bodi lih posvetnih nektlajnjih korenjakov zamenjati (ko hi mu bilo dano), tle bi šel v večnost namesto njega z vso njegovo slavo, in hi eniga namesto sebe semkej pustil? — — Hlezo hi se retlik dobil, tle bi zadovoljiti bil. Kako rad bi pa marsikteri menjal, ko bi mu mogoče bilo, z naj revnišim pušavnikam . ki je brez vsiga hrupa v Gospodu zaspal: ne rečem, de bi tiga ne sluril tudi kak zopcrskovavec Jezuitov. z Jczuitam samim . ki je zaničevan od sovražnikov zavoljo Jezusa •— z besedami: ..bo ti i Gospodovo Ime češe no!** miren in vesel svoje življenje sklenil. Bolj presvifUan. bolj zateleban. Sv. vero, ki je ljudi počlovečila, ki je več Morila, in še vselej več tlela za omiko in za pamet, kot zamorijo vsi modrijanje izreči, to sv. vero se prederzne Lamartine imenovati neprijallico omike, neprijallico napredka, zatiravko pameti!! Ta sker-t a cen i mož je pa prav s tolsto dohro\oljnostjo hvalil poptdnamast mahometanizma. - .Moj llog! odpusti mu, sej ne ve, kaj kramlja. ((■'aiimi^haiisl. Gsllschft.) ..Pertlam sapic ntiam sanieiitiuni". ti. Cor. 1, 19. Laš v ttri. Akti Idižnjimu slabo reč za dobro skazuješ, nje skazc zanudčiš. jo pri siljeno hvališ in dobre lastnosti pertikaš. ki jih nima: če lakti delaš, si pred llogam. kleri nima berlavih oči. in tudi ne kratke pameti, ravno tako malopriden, kakor vsak ponočen tat. „l)o zadnjiga vinarja vse- mora poravnano biti. tle more človek v nebeško kraljestvo; in sv. Avguštin pravi, tle greli ni odpušen, če krivično blago ni povernjeno. Kaj se rado posnema ? Kar je redko. se rado posnema: per čednosti se razloček dela: čednost je redka, in vender se malo posnema. Vrednik in založnik l)r. Janez Kriz. Poi/ačar. — \atiskar Jožef Blaznik v Ljubljani.