Aktivni delavci in uslužbenci so uvrščeni po gospodarskih panogah z naslednjimi odstotki: v industriji in gradnjah v poljedel. in gozdarstvu v transportu in PTT v trgovini v prosveti in ljudskem zdravstvu različno 1913 1928 1937 1955 9 8 24 31 75 2 9 80 2 3 56 43 5 6 4 5 1 4 5 6 9 G število delavcev in uslužbencev je v raznih panogah nacionalnega gospodarstva zraslo od 10.7 milij. v letu 1928 na 48.3 milij.. v letu 1955 27.6 o/o industrijskega delavstva dela v podjetjih z manj kot 500 zaposlenimi, 13.7o/o jih je v podjetjih z več kot 10.000 ljudmi. Zadnje čase pada delež zaposlenih v podjetjih z manj kot 1000 zaposlenimi in raste v le-teh z več kot 10.000 ljudmi. Da kažejo statistike zadnji čas veliko večji delež strokovnjakov kot nekdaj, je razumljivo. Sovjeti trdijo, da imajo relativno, glede na ce- lotno prebivalstvo, več tehnične inteligence kot katera koli država na svetu. V ZDA naj bi bilo na en milijon prebivalcev 136 tehnikov z di- plomo, v SZ pa je prišlo na en milijon ljudi 280 inženirjev s petletno univerzitetno izobrazbo in 326 tehnikov s specialno štiriletno šolo na tehnikumih. Močno se je uveljavila ženska delovna sila. ki je je bilo v letu 1955 v celotni SZ 45o/0 vseh zaposlenih. V kmetijstvu je bilo zaposlenih \seh žensk 46o/o, v industriji 45o/o. pri gradnjah in prometu ena tretjina, v zdravstvu 85o/0, v trgo- vini 58o/o, v prosveti 680/0. Vir: Jur<[iicline Beaujeu Garnier, I.a |>o[>ulation de: I / U. H. S. S. L'Information g6ographir|ue. Pariš 1957. XXI. številka 1. Mavrici j Zgonik Nekaj aspektov k ocenjevanju geografskega znanja1 i . Na III. mednarodnem kongresu profesorjev geografije v Grenoblu je bilo mnogo govora tudi o aktualnih problemih šolske geografije. V sklepni besedi predsednika kongresa je bila na- kazana pot. kako prebroditi delno krizo, ki pre- veva ne samo geografijo kot znanstveno disciplino, temveč tudi kot učno-izobraževalni predmet. Be- sede so izzvenele dokaj optimistično, če bodo geografi zasledovali v svojem proučevalnem kakor pedagoškem delu sledeče pogoje: ,.Skladnost mo- derne geografske znanosti s skladnostjo tehnike pouka in laboratorijskega dela. Geografija bo kljub različnim atakam od zunaj ohranila enri- nentno mesto med disciplinami in učnimi pred- meti. To ji gre kot moderni znanosti in zaradi njene velike socialne in internacionalne \Ioge".2) Referati na kongresu so poudarjali, da morajo geografi-šolniki slediti za vsako ceno ne samo psihološki in metodični zahtevnosti, temveč tudi principom moderne geografske znanosti. Geo- grafija ne more in ne sme biti v nobenem pri- meru to, kar je bila včasih, nomenklaturUa de- skriptivna veda. temveč veda, ki locira in ob- jasnjuje pojave na določenem zemeljskem pro- ' ) 11 referata na III. kongresu slov. geografov v Por- torožu okt. 1957. 2) III. mednarodni kongres profesorjev geografije v Crenoblu od 25. avg. do 2. sept. 1957. štoru v medsebojni vzročni zavisnosti in funkci- cionalnem razvoju kompleksnega gledanja. To poanto mora zasledovati tudi učitelj-geograf pri vsem svojem delu v razredu in izven razreda, tako pri posredovanju ¡nov ih spoznanj kakor pri utrjanju. preverjanju Li ocenjevanju. Le tako si bo geografija pridobila važno eksistenčno mesto med vsemi ostalimi predmeti na katerikoli stop- nji splošne ali strokovne izobrazbe. Glede na vse to bi rad v naslednjih odstavkih nakazal nekaj misli, ki naj bi bile učitelju po- buda in napotilo za pravilno ocenjevanje geo- grafskega znanja. Delo učiteljev v razredu se v eže tudi na preverjanje in ocenjevanje. To je pri učnovzgojnem procesu pogosto najtežje in naj- odgovornejše delo. Koristne misli nekaterih refe- rentov in diskutantov na kongresu v Grenoblu, zlasti pa sklepne besede na njem, ki meti drugim poudarjajo zahtevo po večji aktivizaciji učencev, tesni povezavi spoznanj z življenjem, po iskanju primerjav z drugimi predmeti, po poglobljenem laboratorijskem in samostojnem delu — vse to me je napotilo do tega, da bi na kratko odkril nekaj vzpodbud za pravilno učiteljevo ocenje- vanje geografskega znanja. Misli, ki jih bom podal, niso nikaka direktivna norma, temveč imajo le značaj vzpodbujanja učiteljeve geograf- ske in pedagoške v esti. O o c e n j e v a in j u na s p 1 o š n o imamo v naši in tuji pedagoški literaturi mnogo napisa- 20 nega.3) Tu ni mesto, da bi se o tem razgovorili. S p l o š n e d i d a k t i č n e z a h t e v n o s t i za p r a v i č n o in o b j e k t i v n o o c e n j e v a n j e so vsakomur izmed nas znane, saj je to osnovni pogoj za pravilno ocenjevanje katerekoli snovi pri slehernem predmetu. Seveda je pogosto težko Ugotoviti, kdaj je ocenjevanje oziroma spraševa- nje v konkretnem primeru res tudi pravično. Ne bi govoril o tem. da marsikdo od nas, ki poučuje ali je poučeval, ni v celoti zadovoljen s sedanjim načinom spraševanja, oziroma bolje, s sedanjim sistemom ocenjevanja. Marsikaj je v njem, kar ne zdrži kritike. O tem se je že mnogo pisalo. Kaj različnih nasvetov in pobud je že padlo o ocenjevanju! Sistem ocen je različen, mogoče bo prišel čas. ko bo treba sedanji šte- vilčni sistem spremeniti. Toda dokler ga imamo, je naša pedagoška dolžnost, da storimo vse. da ga v svojem odgovornem delu izvajamo čim ob- jekti vineje. čim vestneje in s čim večjim čutom odgovornosti! j Naj mi bo pa dovoljeno, da vendar opozorim na vsaj en osnovni problem pravilnega ocenje- vati j a sploh. D o s e d a n j i n a č i n o c e n j e v a 11 j a i m a p r v e n s t v e n o k l a s i f i k a c i j s k i n a m e n . Tega se vsi zavedamo, vsak učitelj in vsak uče- nec. pa tudi starši. Zal, pa se vse premalo zave- damo. da ima ocenjevanje tudi vzgojni namen. O c e n a j e t u d i v z g o j n o s r e d s t v o ! Mne- nja sem, da se mora učitelj tega živo zavedati. Le tako je na najboljši poti, da bo pravilno ocenjeval. Res, da je temelj ocenjevanja ugotavljanje učnih reztdtatov v vsaki učni uri in vse šolsko leto. Res. da ima učitelj pravico zahtevati in zvedeti od učenca, ali je snov zavestno osvojil. Pravico in dolžnost ima. da ugotavlja, ali je učenčevo znnanje razumljivo, zanesljivo, trdno in tudi uporabno. Toda to ne more biti vse! Ge bi samo to zahtevali od učenca, bi bili sicer objektivni, pravični pa še ne! P r a v i č n o j e o c e n j e v a n j e , č e j e o b - j e k t i v n o , in č e da u č i t e l j u č e n e u ~ 3) Klonimir škalko. Ispitivanje i ocenjivanje 11 školi. Zagreb 1952; Dr. S. Gogala. Obča metodika. Ljubljana 1951. m o ž n o s t in p r i l i k o , da se m o r e u v e - l j a v i t i . Učni smoter, ki je predpisan z učnim načrtom, ne more biti še edino ..objektivno me- rilo1', ker vedno dopušča različno interpretacijo. Zato moramo upoštevati še vzgojnost pouka in ocen. Učenca moramo gledati v celoti in ga tudi razumeti! Ocenjevanje znanja slehernega pred- meta. tako tudi geografskega znanja, mora sloneti na tem osnovnem pogoju. Objektivno in pravično ocenjevanje je seveda v ezano še na nekaj drugih pogojev, tako na boljše poznavanje splošne in mladinske psihologije, na postavljanje trdnejših in realnejših kriterijev, na humano ravnanje z izprašanimi učenci in dijaki ter na dovoljno pripravljanje učitelja.4) To vse zahteva od učitelja, da sam dobro razume vse ono učivo, ki ga zahteva od učenca, tako znanstv eno, kakor uporabno. Učitelj se mora končno za iz- praševanje in ocenjevanje tudi pripravljati. Le tako je podana garancija, da bo čim bolj objek- tiven. Tega poslednjega se vse premalo zavedamo. Tako se ne smemo čuditi, da pogosto zapadamo improvizaciji, kar pa otežkoča izvajanje objek- tivnega in pravičnega ocenjevanja. Po teh kratkih splošnih pripombah pojdimo k ocenjevanju zemljepisnega znanja! Kako ga ocenjujemo? Na kaj moramo vse pri tem paziti? Kaj moramo upoštevati ? Kateri so pogo ji za pravilno preverjanje in ocenjevanje? To so vpra- šanja. ki se jih mora vsakdo zavedati. Za pravilno ocenjevanje geografskega znanja moramo upoštevati zlasti dvoje: a) s p l o š n e d i d a k t i č n e z a h t e v n o s t i , o čemer je bilo prav na kratko povedano prej: b) s p e c i f i č n e z a h t e v n o s t i s a m e g a p r e d m e t a , n o t r a n j o I o g i k o i n v z g o j n e i z o b r a ž e v a l n e s m o t r e z e m l j e p i s a . V naslednjih odstavkih se želim dotakniti teh specifičnih zahtevnosti predmeta samega. Ne mi- slim seveda precizirati norm za vsako zaključeno učno snov, vendar so za vsako pozitivno oceno potrebni določeni pogoji. (Nadaljevanje sledi) 1) Dr. VI. Srnici, Pedagogika Tli, Ljubljana 1949; D. Kom pare, Pouk geografije na naših nižjih gimnazijah in reforma obveznega šolstva. Sodobna pedagogika. \ IT 9—10. K N J I Ž E V N O S T O d g o v o r n a o c e n o Pavel Kunavcr, Kraški svet. V Geografskem obzorniku št. 3, 1957 je dr. Ivan Gams ocenil navedeno knjižico o krasu. Zdi se mi potrebno, da nekatere točke pojasnim. Rokopis sem pričel pripravljati kmalu po drugi svetovni vojni, ko nam je bil vrnjen kras od bivše stare jugoslo- vanske meje do morja. Do oddaje rokopisa založbi še ni bilo Instituta za raziskavanje krasa niti številnih novejših spclcoloških knjig. Rokopis je ležal precej let v predalih Mladinske založbe, ki je zaradi ncrentabilnosti takega malo branega dela odlašala z izdajo od leta do leta. Zato tudi ni bilo mogoče vsako leto vedno znova dodajati novosti in dognanj. Zaradi izpopolnitve vsebine je založnik na posre- dovanje Geografskega društva oziroma prof. dr. Ilcšiča že med tiskom dodal seznam najvažnejše novejše kraške 21