60 Didakta 197 UTRJEVANJE RAČUNANJA DO 10 JE LAHKO ZABAVNO IN ENOSTAVNO Mojca Jelenc, prof. razrednega pouka, Osnovna šola Drska, Novo mesto Pri učenju matematike so vaje prav tako potrebne kot pri učenju igranja na klavir (G. M. Smith). V prispevku predstavljam, kako smo v 1. razredu utrjevali računanje do 10. Namesto učnih listov z računi so se učenci po skupinah preizkusili v različnih didaktičnih igrah. UVOD V učnem načrtu za matematiko (2011) pri didaktičnih priporočilih piše, da je v prvem vzgojno-izobraže-valnem obdobju poudarek na razvoju številskih predstav, ki temeljijo na praktičnih aktivnostih. V procesu oblikovanja pojma število je obvezna uporaba konkretnih materialov, nadzornih ponazoril, primernih didaktičnih sredstev itd. Pri pouku naj uporabljamo različne materiale, naj Fotografija 1: Jaz imam - Kdo ima (Vir: Mojca Jelenc) Fotografija 2: Palačinke (Vir: Mojca Jelenc) se ne omejimo le na slikovne, saj je njihova uporaba za učenca preveč abstraktna. Poglavitne metode pouka so igra, opazovanje in izkušenjsko učenje. Primerne dejavnosti za razvoj zgodnjih številskih predstav so urejanje števil po velikosti, odnosi in štetje. Poudariti je potrebno, da se učenci v 1. razredu učijo matematike najprej preko izkustva materialnega sveta, nato preko govornega jezika, ki generira to izkustvo, v naslednji fazi preko slike in diagramov ter šele nazadnje na simbolni ravni (Učni načrt. Matematika 2011). NEKAJ DIDAKTIČNIH IGER Na podlagi priporočil učnega načrta sva se z vzgojiteljico odločili, da bova v letošnjem šolskem letu pri pouku matematike uvedli nekaj novosti. Želela sem, da učenci čim več znanja utrdijo preko igre in da niso obremenjeni z napačnimi rezultati oziroma neuspehom. Zato sem se odločila za didaktične igre. Veliko sem jih našla na svetovnem medmrežju. Nekatere je bilo potrebno prevesti v slovenščino, nekatere prilagoditi, nekaj pa sem jih izdelala sama. Didaktična igra JAZ IMAM - KDO IMA Material za igro: izdelane karte z računi seštevanja in odštevanja do 10. Število igralcev: število kart je enako številu učencev. Navodilo za igro: Učenci sedijo ali stojijo v krogu. Vsak naključno izbere eno karto. Začne tisti, kateremu na karti piše Začetek. Ta vpraša: »Kdo ima 5 + 2 = ?« Oglasi se tisti učenec, ki ima ta račun, z: Didakta 197 59 & Fotografija 3: Jabolka in hruške (Vir: Mojca Jelenc) Fotografija 4: Pošasti (Vir: Mojca Jelenc) Fotografija 5: Igralni kocki (Vir: Mojca Jelenc) »Jaz imam 5 +2 = .« in izračuna »7« ter nadaljuje: »Kdo ima 8 - 4 = ?« in tako naprej. Ko učenec zaključi s pripovedovanjem, karto odloži na tla. Igra se konča s karto, na kateri v drugem delu piše Konec. (Vir 1) Didaktična igra PALAČINKE Material za igro: izrezani krogi, na katerih so na eni strani zapisani računi, na drugi strani pa rezultat, ploščata lopatka. Število igralcev: poljubno (odvisno od števila palačink). Navodilo za igro: Danes se pečejo palačinke. Čim hitreje izračunaj račun, da se ti palačinka ne zapeče. Ko jo obrneš, vidiš, ali si pravilno izračunal. (Vir 2) Didaktična igra JABOLKA IN HRUŠKE Material za igro: narisana drevesa jablane in hruške z izrezanimi sadeži, na katerih je rezultat. Število igralcev: 2. Navodilo za igro: Izračunaj račune na drevesu in jih pokrij z ustreznim rezultatom na jablani oz. hruški. Ko so pokrita vsa jabolka in hruške na drevesu, je igre konec. (Vir 3) Didaktična igra POŠASTI Material za igro: kartončki na katerih so pošasti v dveh skupinah z vsoto in premičnim vprašajem. Število igralcev: 2. Navodila za igro (več variacij): • Poglej kartonček in povej računsko zgodbo z računom. (Račun zapiši v zvezek.) Primer: 6 + 4 = 10. Dvigni vprašaj in preveri rezultat. • V računski zgodbi uporabi računsko operacijo odštevanje. • Drugi seštevanec je pokrit z vprašajem. Povej račun in ga izračunaj. Primer: 6 +___= 10. (Za učence, ki zmorejo več.) (Vir 4) Didaktična igra IGRALNI KOCKI Material za igro: Na bel list papirja narišemo mrežo kocke, izrežemo in 60 Didakta 197 zlepimo. Učenci s pikami označijo števila 0-5. Število igralcev: 2. Navodilo za igro: Vsak igralec vrže eno igralno kocko, nato eden izmed njiju sestavi račun, drugi ga izračuna. Nato si vlogi zamenjata. Primer: 2 + 1 = 3. (Vir: Mojca Kadivnik) Didaktična igra NASTAVI KOCKE Material za igro: link kocke in kartončki z nalogami za seštevanje in odštevanje do 10. Število igralcev: poljubno. Navodilo za igro: Sestavi stolp iz link kock, ki bo prikazoval matematični problem, zapisan na kartončku. Primer: Nastavi 4 kocke. Dodaj jih še 3. Kolikšna je vsota? Ko zmanjka kartončkov, se igra konča. (Vir 5) Didaktična igra ENKA IN DOMINE Material za igro: karte Enka in komplet domin. Število igralcev: poljubno. Navodilo za igro: S pomočjo domine povej račun, nato ga izračunaj. Domino postavi k tisti karti, ki prikazuje vsoto. (Vir 6) Didaktična igra SNEŽNE KEPE Material za igro: igralne podlage s številkami do 10 in dve igralni kocki s številkami 0-5, link kocke Število igralcev: 1-4. Navodila za igro: odvisno od vrste in števila igralnih podlag. • Vrzi kocko. Z link kocko pokrij isto številko snežne kepe, kot je število na igralni kocki. • Vrzi kocko. Z link kocko pokrij tisto številko snežne kepe, ki kaže eno manj. • Vrzi kocko. Z link kocko pokrij tisto številko snežne kepe, ki kaže eno več kot na igralni kocki. • Vrzi eno kocko. Koliko rabiš še do 10? Z link kocko pokrij tisto snežno kepo. • Vrzi igralni kocki in seštej števili. Z link kocko pokrij snežno kepo s Fotografija 6: Nastavi kocke (Vir.: Mojca Jelenc) Fotografija 7: Snežne kepe (Vir: Mojca Jelenc) pravo vsoto. (Za učence, ki zmorejo več.) (Vir 7) ZAKLJUČEK Pri učenju oziroma utrjevanju računanja do 10 s pomočjo didaktičnih iger je izbira, kdaj in katere igre bomo uporabili, prepuščena izbiri posameznega učitelja. Nekatere igre so primerne za uvodno motivacijo, za utrjevanje, lahko pa tudi za preverjanje in ocenjevanje. Dobro je, da jih učencem predstavimo postopoma. Učna oblika dela je predvsem v dvojicah ali pa v manjši skupini, vsekakor pa je drugačna, kot če bi reševali naloge na učnem listu. Večino predstavljenih didaktičnih iger uporabimo tudi pri utrjevanju števil do 20 (seveda pa moramo paziti na konkretni prehod). Didakta 197 59 Prednost in odlika vključevanja didaktičnih iger v učenje računanja do 10 sta predvsem v tem, da učenci aktivno sodelujejo, ne doživljajo frustracij, ker niso uspešni, saj se na igriv način, brez pritiska urijo v računanju. Pri reševanju nalog se zabavajo in na drugačen, enostaven način utrjujejo svoje znanje - to pa je seveda tudi moj cilj. LITERATURA Učni načrt. Program: osnovna šola. Matematika, 1. razred. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Dostopno na http://www.mizs.gov.si/ fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/ podrocje/os/prenovljeni_UN/UN_ matematika.pdf, 2. 3. 2017. Vir 1: Daniele: I Have, Who Has? Card Game. Dostopno na https:// funlearningforkids.com/, 17. 2. 2018. Vir 2: I Can Teach My Child. Dostopno na https://www.icantea-chmychild.com/addition-pancakes/, 16. 2. 2017. Vir 3: Apple Tree Math File Folder Game. Dostopno na www.itsy-bit-syfun.com, 11. 10. 2016. Vir 4: Anna Geiger: Monster Missin, Monster Math Games & Activities - with loads of free printables for preschool, kindergarten, and first grade. Dostopno na www.themeasu-redmom.com, 10. 12. 2016. Vir 5: Susan Jones: Math Workshop in First Grade. Dostopno na http:// thankgoditsfirstgrade.blogspot. si/2013/10/more-math-stations-and--addition-freebie.html, 3. 11. 2016. Vir 6: Donna Boucher: Math Activities that Do Double Duty. Dostopno na http://www.mathcoachscorner. com/2016/11/math-activities-that-do--double-duty/, 19. 2. 2018. Vir 7: Anna Geiger: Free Winter Roll and Color Games. Dostopno na www.themeasuredmom.com, 10. 12. 2016. www.jonesbo.si