R imenovanju novih okrajnih šolskih nadzornikov na Kranjskem. + Bliža se fas, ko poteče funkcijska doba sedanjim okrajnim šolskim nadzornikom na Kranjskem in ko imenuje vlada nove nadzornike. Imenuje jih vlada — to je treba pomniti! Imeli smo že večkrat priliko, da smo morali govoriti o pravicah in dolžnostih okrajnih šolskih nadzornikov. Govoriti smo morali — to je tudi treba pomniti! Prav zaraditega smo se večkrat krvavo zamerili, a govorili smo v imenu učiteljstva, ki najbolj čuti moč svojih nadzornikov, in zategadelj je naša vest mirna in čista. Ko bi raolčali mi, bi molčal ves svet, ki se malo meni za to, kakšno je življenje učiteljstva. Odnekdaj je bilo zakleto v bedo in upreženo v delo; čerau bi se torej vznemirjal svet zaradi takih privilegijev?! . . . Dolžnost nadzornikova je, da pospešuje z vsemi svojimi močmi pravi in istiniti razvoj in napredek šolstva in da je učiteljstvu prijatelj, podpornik, svetovalec in zagovornik. To mora vedeti tudi vlada, ki naj izbere za nadzornike može, ki bodo lahko zadoščali tej nalogi. Ako pokliče na taka mesta prave može in pedagoge, sme biti prepričana, da bo z njimi koristila šolstvu in učiteljstvu. Vsak uadzornik mora biti plemenit in značajen mož, ki jevsestransko moderno izobražen. Samo taki ljudje ne morejo biti bornirani birokrati, ki samo ovirajo napredek in kažejo svojo oblast s šikanami. Na to opozarjamo vlado še dovolj zgodaj, da se ne bo moglo reči, da nam je vseeno, kdo vodi iu vlada naše šolstvo. Kakšni ne smejo biti nadzorniki, ve učiteljstvo iz svoje izkušnje. Te izkušnje govore tako: 1. Nadzornik ne sme biti pedagoško napol izobražen in ne sme poznati ljudskega šolstva le iz dobe svojib otroških šolskih let. 2. Nadzornik ne sme smatrati svojega posla kot postransko opravilo ter se ne sme izgovarjati, da za kako važno šolsko stvar nima časa. 3. Nadzornik ne sme v eni uri nadzorovati n. pr. kar treh razredov, potem pa lahkomiseluo obsojati učitelje, ki jih pravzaprav ne pozna. 4. Nadzornik naj ne hodi na koncu zadnje ure v razred in ne sme zahtevati podaljšanja pouka čez zakonito določeni čas, ker so takrat otroci raztreseni in za pouk nesprejemljivi. 5. jNadzornik tudi ne sme samopoljno odpravljati vročinskih počitnic ter napovedovati popoldanski pouk, če ga ni. 6. Nadzornik ne sme ignorirati zakonitih določb glede okrajne učiteljske skupščine ter mora pravočasno sklicevati seje stalnega odbora. 7. Nadzornik ne sme zapuščati okrajne učiteljske skupščine kar za celo uro ter se med tem časom pečati s kakim drugim poslom. 8. Nadzornik ne sme opuščati predpisanih inšpekcijskih konferenc ter ne sme zahrbtnih poročil pošiljati šolskim gosposkam. 9. Nadzornik ne sme biti borniran in preveč trmast, ker tudi ni nezmotljiv. 10. Nadzornik ne sme biti oduren birič, ampak prijazen svetovalec; za to ne sme starejšega učitelja nazivljati po korporalsko: »Hat er noch nicbt i. t. d." Prijaznost in vljudnost kažeta olikanega moža, odurnost in sirovost pa vse kaj drugega. 11. Tudi nemški nadzornik mora biti objektiven nasproti slovenskim učiteljem. N.e sme se poniževati v agenta ,,Sudmarke". Ne sme zatirati slovenskih učiteljev, ki slučajno delujejo na nemških šolah, z namenom, da bi ti ne prišli do boljših služb ali pa da bi se umaknili ultranemškim učiteljem. 12. Nadzornik ne sme terjati nemožnih uspehov. Od učencev prvega razreda ne sme zahtevati stvari, ki se jih uče šele učenci tretjega razreda. V višjih razredih pa ne sme staviti vprašanj, ki jih je slišal ravnokar pri srednješolski maturi. Na ta način jeresmožnonapraviti v dveb letih iz najboljšega učitelja najslabšega! Ali to ni pošteno niti plemenito! 13. Nadzornik ne sme nikdar opravljati svojih učiteljev po gostilnicab ter jim tam celo žugati, da jim zavije vrat. Tudi nadzornik mora biti takten in — pravičen! 14. Pameten nadzornik ne bo zahteval od starejših učiteljev Dajnovejših metod, ker s tem le bega izkušene učitelje, ki so si v teku dolgih let ustvarili svoje metodo, opravičeno z učnimi in vzgojnimi uspehi. 15. Nadzornik ne sme prezirati tistih §§, ki so učitelju na korist, ampak mora zahtevati z vso vnemo, da se izvršujejo ravno tako kakor tisti, ki nalagajo učitel.jem dolžnosti. Te besede smo zapisali z željo, da bi jih upoštevali. Naš namen je najboljši. Naj pridejo sedaj tudi dejanja, ki bodo blaga in koristna!