Pogledi na vodenje Vplivanonimnihpisanjnadelo ravnateljev GajaŠkerlj Filozofska fakulteta Univerze vLjubljani EvaBoštjanˇ ciˇ c Filozofska fakulteta Univerze vLjubljani K raznolikemu delu ravnateljev sodi sooˇ canje z nepravilnostmi, na katere opozarjajo anonimni pisci. Namen raziskave je bil prouˇ citi posledice anonimnih pisanj na ravnatelje v slovenskem vzgojno-izobraževalnem sistemu. V intervjujih smo jih spraševali po splošnem mnenju o anonimnih pisanjih, o tem, kako doživljajo tovrstno pisanje, o posledicah in opori, ki jo takrat poišˇ cejo. Ugotovili smo, da so ravnatelji pogosto izpostavljeni anonimnim pisanjem, za katerimi obiˇ cajno stoji posameznik, posredno ali neposredno vkljuˇ cen v vzgojno-izobraževalni proces, ki tako izraža nezadovoljstvo. Posledice so tako kratkoroˇ cnekot dolgoroˇ cne in so primerljive s posledicami nasilja na delovnem mestu. Ravnatelji so se sooˇ cali s težavami v poklicnem in zasebnem življenju ter na podroˇ cju zdravja. Podobne posledice so opazili tudi v kolektivu. Na organizacijski ravni so se spopadali s pedagoškim nemirom in kadrovskimi težavami. Oporo so vsi vprašani našli pri drugih ravnateljih, veˇ cina tudi znotraj ožjega kolektiva, podpora državnih ustanov pa je bila v veˇ cini primerov neustrezna. Glede na širok spekter posledic, ki jih povzroˇ ci anonimno pisanje, bi bilo smiselno razmišljati o uvedbi sprememb na veˇcpodroˇ cjih. Kljuˇ cne besede: anonimna pisanja, ravnatelji, nasilje na delovnem mestu, posledice, opora Uvod Ravnatelj je odgovoren za razvoj vseh deležnikov vzgojno-izobra- ževalnegazavoda,zasodelovanjeinkorektenodnosmednjimi,ob tempamoraprisvojemdeluupoštevatizakonskepredpise(Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (zofvi),49. ˇ clen 1 ). Njegovo delo je veˇ cplastno, dinamiˇ cno in vˇ casih celo izpo- stavljeno vedenju, ki ga lahko opredelimo kot nasilje. Mednasiljenadelovnemmestuuvršˇ camovsenasilnedogodke, 1 Uradni list Republike Slovenije, št. 16/07 – uradno preˇ cišˇ ceno besedilo, 36/08, 58/09, 64/09 – popr., 65/09 – popr., 20/11, 40/12 – zujf, 57/12 – zpcp-2d, 47/15, 46/16, 49/16 – popr. in 25/17 – ZVaj. vodenje 2|2020: 29–50 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c do katerih pride na delovnem mestu; sem sodi tako nasilje tret- jih oseb kot trpinˇ cenje. Nasilje tretjih oseb lahko definiramo kot grožnje,psihiˇ cnoinfiziˇ cnonasilje,vršilcinasiljapanisosodelavci, temveˇ cosebe,skaterimisezaposleniposlovnosreˇ cujejo.Trpinˇ ce- nje na delovnem mestu pa lahko opredelimo kot ponavljajoˇ ce se, neutemeljeno vedenje enega ali veˇ c zaposlenih, ki je usmerjeno proti sodelavcu, nadrejenemu in/ali podrejenemu, njegov namen pa je žaljenje, nagajanje in/ali grožnje (European Agency for Sa- fety and Health at Work 2010, 20–26). Verjetnost, da bo na delovnem mestu prišlo do nasilja, se po- veˇ cuje ob težavah z organizacijo dela, ob neustreznem vodenju, izpostavljenosti tretjim osebam, neustrezniorganizacijski klimi in specifiˇ cnem odnosu kulture do nasilja na delovnem mestu (Euro- pean Agency for Safety and Health at Work 2010, 11). Vzroki za nasilje v vzgojno-izobraževalnih ustanovah so povezani z uvedbo nepriˇ cakovanih sprememb, o katerih zaposleni niso ustrezno ob- vešˇ ceni, s skrbjo za ohranitev delovnega mesta, ki je odvisna od števila vpisanih uˇ cencev, s slabimi medsebojnimi odnosi, nezado- voljstvom z vodstvom, z velikimi priˇ cakovanji državnih ustanov in staršev, s stresom na delovnem mestu in z nesoglasji med zapo- slenimi, ki so posledica razliˇ cnih položajev v hierarhiji v zavodu (Privošnik 2011, 17). Ravnatelji morajo s svojim ravnanjem iskati ravnotežje, ki omogoˇ ca tvorno sodelovanje med vsemi deležniki v vzgojno-izobraževalnem procesu, saj je šolski prostor okolje, v katerem se sreˇ cujejo posamezniki z razliˇ cnimi vlogami, odgovor- nostmi in položaji. Zaradi interakcij lahko pride tudi do nasilja, ki gadelimo navrstniškonasilje, nasiljemeduˇ cenciinuˇ citelji, nasi- ljemeduˇ citelji instarši, nasiljemedvodstvom inzaposlenimi, na- silje med zaposlenimi ter nasilje v družini (Mugnaioni Lešnik idr. 2009, 50–51). Ko v vzgojno-izobraževalnem zavodu pride do kakr- šnega koli nasilja, mora šola ukrepati in vsem zagotoviti varno in spodbudno uˇ cno okolje (zofvi,2.aˇ clen). Ravnatelj je na podlagi svoje funkcije zadolžen za preventivno prepreˇ cevanje nasilja, za zašˇ cito žrtev in hkrati za izrek sankcij povzroˇ citelju nasilja. Zaradivslovenskem prostoruaktualnetemesmoizvedlikrajšo anketo (Škerlj in Boštjanˇ ciˇ c 2019), v kateri je sodelovalo 43ravna- teljev. Rezultati sopokazali, daje90,7%vprašanih žeprejelo ano- nimno pisanje; trinajst sodelujoˇ cih ga je prejelo po enkrat, šest po dvakrat, štirjepotri-alištirikrat,šestpopetkrat, desetravnateljev pa je dobilo po veˇ c kot pet anonimk. Veˇ cinoma so prejeli pisanje v klasiˇ cni ali elektronski obliki in so ga prepoznavali kot grozil- no, mašˇ cevalno, hudobno, opozorilno, izsiljevalsko in s politiˇ cnim 30 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev ciljem. Vsebina pisanja se je najveˇ ckrat nanašala na zaposlene in ravnatelje osebno, redkeje na ravnateljevo družino ali uˇ cence. Pri veˇ cini vprašanih se je navezovala na enkratna dejanja, kršitve za- konodaje, medosebne odnose in/ali razkritje obˇ cutljivih informa- cij o delu in posameznikih v vzgojno-izobraževalni ustanovi. Ob prejemu pismasoravnatelji obˇ cutili strah, jezo, razoˇ caranost,pri- zadetost, preseneˇ cenost in grozo. Velika veˇ cina se jih je na ano- nimke odzvala z dokazovanjem ustreznosti svojega ravnanja ter s pogovorom z zaposlenimi. Ugotovitve ankete so bile dovoljšen razlog za nadaljevanje naše raziskave, ki jo predstavljamo v pri- ˇ cujoˇ cem ˇ clanku. Anonimnapisanja Anonimna pisanja lahko opredelimo kot pisanja, pritožbe, sporo- ˇ cila,opozorila,lažneovadbe,izsiljevanja, nanjepalahkonaletimo kjerkoliinkadarkoli(Dvoršak2002,153–164).Anonimnostsepo- javlja v razliˇ cnih oblikah, npr. anonimna pisma medijem, institu- cijam za pregon, prijavljanje nepravilnosti, izpovedi duhovnikom, sporoˇ cila, klici na radijske postaje, pošiljajo jih skrivni oboževalci itn.(Anonymous1998,382).Skupnovsemje,dapisecizdoloˇ cenih razlogov ostaja anonimen (Dvoršak 2002, 153–164). V kategorijo anonimnih pisanj lahko pogojno uvrstimo tudi podpisana pisanja (npr.zlažnimimenom),kadarnemoremobitipovsemprepriˇ cani, na katero osebo se podpis nanaša (Dvoršak 2002, 153–164). Pogo- sto gre za vsebino, ki je neresniˇ cna, težko dokazljiva, neprimerna in bremeni enega ali veˇ c posameznikov. Anonimnost prejemniku sporoˇ cila onemogoˇ ci neposreden stik s piscem, ˇ ceprav si prejem- nik anonimnega sporoˇ cila najveˇ ckrat želi ugotoviti, kdo je avtor (Anonymous 1998, 381; Rains in Scott 2007, 80). Prejemnikianonimnihpisanj Keownugotavlja, dasožrtveanonimnihpisanjobiˇ cajnoposamez- niki, ki so odgovorni za sprejemanje odloˇ citev (Lafone 2014, 33). Ravnatelji so zaradi same funkcije, tj. vodenja šole, zato pogosteje izpostavljeni anonimnemu sporoˇ canju drugaˇ ce misleˇ cih. Posameznikseboodloˇ cilzaanonimnost,kadarbovvsebinina- pisanega mogoˇ ce prepoznati že najmanjšo grožnjo, kadar samo sporoˇ cilo ne bo imelo velikega pomena, kadar bo zanesljivost na- vedenih informacij vprašljiva, kadar bo naˇ cin pošiljanja in pripra- ve anonimnega pisanja poenostavljen, rutinski in bo pisca težko 31 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c prepoznati. ˇ Ce se prejemnik strinja s sporoˇ cilom ali ˇ ce je to dvo- umno, nejasno in nepomembno, mu ne bo pripisoval velikega po- mena. Pisca pa bo poskušal identificirati, kadar bo imel obˇ cutek, da je ogrožen, da ima dostop do pomembnih informacij, kadar se z navedenim ne bo strinjal in bo hotel dokazati nasprotno (Ano- nymous 1998, 392–401). S sprejemom sporoˇ cila prejemnik pisca spodbudi, da nadaljuje tak naˇ cin sporoˇ canja. Odziv nanj pa bo vplival na to, ali se bo pi- sec pri nadaljnji komunikaciji odloˇ cil za odkrito sporoˇ canje ali bo ostal anonimen. Ob ponavljajoˇ cih se interakcijah, ki trajajo dlje ˇ casa, je verjetnost, da se bo védenje prejemnika o izvoru sporo- ˇ cila poveˇ calo, anonimnost pa zmanjšala, veˇ cja (Anonymous 1998, 401–403). Opozarjanje na napake je lahko problematiˇ cno tako za eno kot za drugo stran. Pisec se namreˇcno ˇ ce izpostaviti, naslovnik pa se lahko poˇ cuti ogroženega (Anonymous 1998, 392–397; Dvoršak 2002, 163; Lafone 2014, 30; Lynch 2016, 47–49). Na podlagi tega in ker vpliv anonimnega pisanja na posameznika še ni bil raziskan, smozaizhodišˇ cevzvezisposledicamianonimnihpisanjvzeliraz- liˇ cno nasilje na delovnem mestu. Zavedali smo se, da gre za eks- ploratornoraziskavo indalahko vrezultatih priˇ cakujemo tudiod- stopanja,sajseposameznikirazlikujejovtem,kakosineprimerno vedenje razlagajo (Oblak, Škerlj in Šubic 2019, 188). Vrazli ˇ cnih raziskavah so ugotovili (Leymann 1996, 173–174; European Agency for Safety and Health at Work 2010, 76–85), da ima nasilje na delovnem mestu, tako trpinˇ cenje kot nasilje tretjih oseb,negativneposledicezaposameznika,njegovodružino,sode- lavce, organizacijo in za celotno družbo. Posledicenasiljazazaposleneinorganizacijo Nasilje na delovnem mestu in njegove posledice niso omejene le na žrtev nasilnih dejanj, temveˇ c jih obˇ cutijo tudi drugi zapos- leni. Opazovalci nasilja doživljajo veˇ c splošnega stresa in misel- nih stresnih odzivov (npr. depresivnost, težave s spanjem, utruje- nost...)vprimerjavizzaposlenimi,kinasiljanezaznavajo(Vartia 2001, 65). Nasilje prav tako vpliva na slabšo produktivnost (Hoel, Sparks in Cooper 2001, 36–37). Pogosto lahko pri priˇ cah opazimo obˇ cutke krivde in strah, da bi bile tudi same deležne podobnih dejanj (Privošnik 2011, 18). Vendar pa nasilje nad sodelavcem ne vpliva na samozavest preostalih zaposlenih (Vartia 2001, 63). O vplivu nasilja in njegovih posledicah lahko govorimo tudi na 32 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev ravni organizacije, v kateri je prišlo do nasilja. Tu gre zagotovo za ekonomske izgube zaradi bolniške odsotnosti, zmanjšano pro- duktivnostcelotnegakolektiva, zastroškezaradinadomešˇ canjain premestitev kadra,predˇ casnih upokojitev, napakinnesreˇ c,kisov takemokoljupogostejše,inzaradiuvedbeizobraževanj,skaterimi skušajozaposleneozavestitionasiljunadelovnemmestu.Organi- zacije se morajo prav tako sooˇ citi z možnostjo manjšega zadovolj- stvavpodjetju, sodnihpostopkov instem,dabodomordaizgubile podporo javnosti in da se bo zmanjšal njihov ugled (Di Martino, Hoel in Cooper 2003, 67; Hoel, Sparks in Cooper 2001, 42–45). Anonimnapisanjavslovenskemvzgojno- izobraževalnemsistemu Anonimna pisanja v slovenskem vzgojno-izobraževalnem sistemu se pojavljajo v dveh oblikah, in sicer kot anonimna pisma in ano- nimne prijave. Obe obliki sta lahko naslovljeni na posameznika in/ali ustanovo oziroma veˇ c njih. V Sloveniji je sistem anonimnih prijav urejen tako, da ima vsak posameznik v primeru kršitve, ka- znivega dejanja ali druge nepravilnosti pravico podati anonimno prijavo na institucijo, ki je odgovorna za posamezno podroˇ cje. 2 Prijavojemogoˇ ceoddatielektronsko,popoštialiosebno.Posame- zni inšpektorat mora vse anonimne prijave obravnavati ter preve- riti oˇ citane nepravilnosti. ˇ Ce inšpektorat ugotovi, da so oˇ citki ne- resniˇ cni, lahko postopek inšpekcijskega nadzora ustavi (Zakon o inšpekcijskem nadzoru (zin), 24. ˇ clen 3 ). Glede na poroˇ cilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport (2018, 14–20) vidimo, da število izrednih nadzorov, do ka- terih prihaja tudi zaradi anonimnih prijav, od leta 2004 narašˇ ca. Leta2017sovprimerjavizletomprejnamreˇ cprejelikar19%veˇ c pobud za izredni nadzor. 86% teh prijav je opozarjalo na napake v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah. Od 918 oˇ citanih kršitev, ki so bile razlog za izredni inšpekcijski nadzor, jih je bilo z nadzorom potrjenih le 32%. Pri ugotovljenih nepravilnostih se je zadeva v veˇ cini primerov konˇ cala z opozorilom ali predlogom za odpravo nepravilnosti. Narašˇ canje števila pritožb poveˇ cuje obremenitev tako za in- špekcijske službe kot za vodstva organizacij, v našem primeru ravnateljev. Ker je ravnatelj oseba, odgovorna za spremljanje in vodenje pedagoškega procesa ter delovanje zavoda, je tisti, ki je 2 Glej https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/anonimne-prijave.html. 3 Uradni list Republike Slovenije, št. 43/07 – uradno preˇ cišˇ ceno besedilo in 40/14. 33 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c vedno obvešˇ cen o anonimni prijavi, prispeli na razliˇ cne držav- ne službe, izpostavljen anonimnim dopisom in kasneje vkljuˇ cen v postopek reševanja, in to ne glede na vsebino prijave. Se pravi, da je seznanjen s tem, kakšne nepravilnosti so v pisanju oˇ citane, kdo je vkljuˇ cen ter s celotnim postopkom reševanja situacije, ki jo je anonimno pisanje sprožilo. Gre za osrednji lik komunikacije med vsemi deležniki v zavodu in državnimi institucijami. Zaradi opisane vloge ravnatelja v procesu sooˇ canja z anonimnimi pisa- nji in reševanja oˇ citkov/pritožb smo se odloˇ cili, da bomo z njimi naredili intervjuje. Namen je bil pridobiti ˇ cim bolj celosten uvid v okolišˇ cine na podroˇ cju anonimnih pisanj v slovenskem vzgojno- izobraževalnem sistemu. Predvsem so nas zanimali psihološki vi- dikdoživljanjaanonimnekomunikacijeinposledice,kisojihopa- zili ravnatelji. Na podlagi preteklih raziskav in zaradi neraziskanosti anonim- nih pisanj v slovenskem vzgojno-izobraževalnem sistemu smo oblikovali naslednja raziskovalna vprašanja: 1. Kakšne posledice imajo anonimna pisanja na ravnatelje, nji- hovo delo in zasebno življenje? 2. Kakšne posledice imajo anonimna pisanja na zaposlene in organizacijo? 3. Kakšne opore so deležni ravnatelji pri reševanju anonimnih pisanj? Metoda Udeleženci Vintervjujih je sodelovalo dvajset ravnateljev slovenskih vzgojno- izobraževalnih zavodov, sedemnajst (85%) žensk in trije (15%) moški. Povpreˇ cna starost je bila 52,4 leta (sd= 7,03), povpreˇ cna delovna doba na ravnateljski funkciji pa 10,93 leta (sd= 7,47). Pet sodelujoˇ cih ravnateljuje v vrtcu, trije v vrtcuin osnovnišoli, devet v osnovni šoli, trije v srednji šoli in eden v srednji šoli, gimnaziji in višji šoli. Devet udeležencev opravlja svojo funkcijo v osrednje- slovenski regiji, šest v jugovzhodni, dva v gorenjski in po eden v notranjsko-kraški, goriški in obalno-kraški. Zavod, ki ga vodijo, obiskuje povpreˇ cno 587 (sd= 313,79) otroka. Pripomoˇ cki Vprašanja – po metodi polstrukturiranih intervjujev – smo obliko- vali na podlagi prebrane literature in predhodnih raziskav. Inter- 34 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev vju je vkljuˇ ceval naslednja podroˇ cja: deskriptivni podatki (starost, spol, stopnja izobrazbe, delovna doba na ravnateljski funkciji, vr- sta, regija in lokacija zavoda ter število otrok v ustanovi), splošno mnenjeoanonimnihpisanjih,konkretnaizkušnja,poˇ cutjeobano- nimnih pisanjih, posledice (zdravje, poklicno podroˇ cje, odnosi z zaposlenimi, zasebno življenje), opora (splošno, zaposleni, bližnji, državne službe, javnost) in konˇ cni komentar. Pri oceni, kako anonimno pisanje vpliva na duševno zdravje posameznika, so ravnatelji med intervjujem rešili Vprašalnik o simptomihposttravmatskegastresa(ptss-10)(Raphael,Lundinin Weisaeth 1989; Jan 2011, 108). Gre za vprašalnik z desetimi po- stavkami (npr. ˇ Cutil/-a sem mišiˇ cno napetost.), ki opisujejo deset simptomov posttravmatske stresne motnje, povezane z nasiljem na delovnem mestu (Mumel idr. 2015, 5). Cronbachova α znaša 0,93 (Jan 2011, 127). Oseba o prisotnosti posameznega simptoma odgovarja na 7-stopenjski lestvici (1 – nikoli, 7 – vedno). Skupni rezultat, ki obsega 35 toˇ ck ali veˇ c, kaže na morebitno prisotnost posttravmatske motnje pri žrtvi (Stoll idr. 1999, 701–702). Postav- ke smo pri naši raziskavi spremenili le toliko, da smo navodila prilagodili anonimnim pisanjem ter jih zapisali v pretekliku, saj so ravnatelji odgovarjali o dogodkih, ki so se že zgodili. Postopek K sodelovanju v raziskavi smo povabili 31 ravnateljev, na intervju jih je pristalo 20. Z dvajsetimi udeleženci smo dosegli domnevno teoretsko zasiˇ cenost, saj so se zaˇ celi odgovori ponavljati in nismo veˇ c pridobivali novih informacij (Fusch in Ness 2015, 1408). Za sodelovanje v intervjuju sta bila dva pogoja, in sicer, da posamez- nik opravlja ravnateljsko funkcijo ter da se je pri svojem delu že sreˇ cal z anonimnimi pisanji. Vzorˇ cenje je potekalo s kombinaci- jo priložnostnega vzorˇ cenja in snežne kepe. Kontakte morebitnih udeležencev smo pridobili ob predhodno izvedeni anketi, v kateri so ravnatelji, ki so bili pripravljeni sodelovati v raziskavi z inter- vjuji, pustili kontaktne podatke, z osebnimi poznanstvi in pri rav- nateljih, ki smo jih že intervjuvali. Intervjuje smo veˇ cinoma opravili v vzgojno-izobraževalnih za- vodih, dvakrat pa v prostorih zunaj zavoda. Raziskava je potekala med februarjem in junijem 2019. Vse intervjuje je izvedla Gaja Škerlj. Udeleženci so pred zaˇ cetkom podpisali soglasje za sodelo- vanje v raziskavi; v njem smo pojasnili namen, trajanje, tveganja, koristiraziskaveternavedli,dajeprostovoljnainanonimna.Razi- 35 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c skavojepredhodnoodobrilaKomisijazaetikoFilozofskefakultete Univerze v Ljubljani. Intervjuji so povpreˇ cno trajali 42 minut. Vse smo z dovoljenjem udeležencev zvoˇ cno posneli ter kasneje pre- pisali. Prepise smo nato s pomoˇ cjo kvalitativne metode analizira- li preko šestih korakov: »(1) urejanje gradiva, (2) doloˇ citev enot kodiranja, (3) odprto kodiranje, (4) izbor in definiranje relevan- tnih pojmov in kategorij, (5) odnosno kodiranje in (6) oblikovanje konˇ cne teoretiˇ cne formulacije« (Mesec 1997, 75). Pri konˇ cni analizi smo uporabili kombinirano metodo (Stentz, Clark in Matkin 2012, 1173). Kvantitativne podatke smo zbrali s pomoˇ cjo Vprašalnika o simptomih posttravmatskega stresa, kvali- tativne pa s pomoˇ cjo preostalih vprašanj v intervjuju. Rezultati Splošnomnenjeoanonimnihpisanjih Vsi ravnatelji so izrazili negativno mnenje o anonimnih pisanjih ter so jih oznaˇ cili kot nesprejemljiva, bremenilna, škodoželjna in neresniˇ cna. Polovica (N = 10) je izpostavila pomembnost odkrite komunikacijeinreševanjaproblemov.Drugaˇ cesenamreˇ csooˇ cajo stežavo, komuinkakopodatipovratnoinformacijo, terposledica- mi, ki jih prinašajo anonimna pisanja zanje in za celoten zavod. Dvainšestdesetletna ravnateljica je svoj odnos do anonimnih pi- sanj predstavila takole: Anonimna prijava je lahko utemeljena. Najpogosteje pa ni utemeljena oz. moja izkušnja je bila, da ni bila nikoli ute- meljena [...]. Potem se mi zdi prav žaljivo dokazovati in se dejansko zelo truditi in vse moˇ ci vnesti v postopke, zato da dokazuješ,datonires.Tojepotratamoˇ ci,strokovnosti,ener- gije in dejansko je pomemben tudi psihološki vidik: ˇ ce nisi dovolj moˇ cen, to dejansko lahko spodkoplje ˇ cloveka. Mnenja ravnateljev o tem, kolikokrat so izpostavljeni anonim- nim pisanjem, so bila deljena. Osem jih je menilo, da so jim izpo- stavljeni zelopogosto, sedem pajihjeocenilo, danetako pogosto. Ne glede napogostost sooˇ canja z anonimnim pisanjem vidimo, da vsako pušˇ ca doloˇ cene posledice, kar ponazarjajo besede petdese- tletne ravnateljice: Pravpogostone.Jazosebnonisembilapogostodeležnatega. Vendar tudi ˇ ce je to samo enkrat ali dvakrat, te enako obre- meni.Enakoteskrbi,kajje,kdojezatoanonimko,skakšnim namenom, ali je to res dobronamerno. 36 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev Kar trinajst ravnateljev je bilo mnenja, da se je število anonim- nih pisanj od takrat, ko so zaˇ celi voditi šolo, spremenilo. Ena rav- nateljica je izrecno poudarila, da ne opaža sprememb, drugi pa so opazili, da so anonimne prijave pogostejše v ˇ casu reelekcije (N = 9), ob uvajanju sprememb (N = 4) in pri reševanju osebnih stisk zaposlenih (npr. loˇ citev) (N = 3). Ena ravnateljica je omenila še problemdigitalizacije into,dajepošiljanje anonimneprijavepre- prosto ter da si ˇ clovek ne vzame ustreznega ˇ casa za premislek, preden pošlje tako sporoˇ cilo. Šest ravnateljev je na vprašanje o preventivi pred anonimnim pisanjem odgovorilo, da ga je težko prepreˇ citi. Skoraj polovica vprašanih (N = 9) je razmišljala o rešitvi na ravni sistema, ki bi zakonsko omejeval obravnavo anonimnih prijav oziroma bi pred- videl obravnavo zgolj podpisanih prijav ob ustrezni zašˇ citi identi- tete prijavitelja. S tem bi se izognili neutemeljenemu prijavljanju; kadar bi šlo za brezpredmetno prijavo, bi prijavitelj prevzel odgo- vornost za nastale posledice. Štirje ravnatelji so kot preventivno dejavnost navedli še krepitev zaupanja, odgovornosti in spoštlji- vega odnosa med vsemi deležniki. Poslediceanonimnihpisanj Individualneposledice Ravnateljisoseobsooˇ cenjuzanonimnimipisanjiveˇ cinomapoˇ cu- tili neprijetno (N = 10), bili so jezni (N=7)inrazoˇ carani (N=6). Dva izmed njih sta stanje sooˇ canja opisala kot prehajanje od ob- ˇ cutka, koti jegroznoinsepoˇ cutiš nemoˇ cnega, potem pa postaneš zelo jezen. Posamezniki so obˇ cutili še nemoˇc( N = 3), negotovost in strah (N = 2) ter osamljenost (N = 1). Samo en posameznik je dejal, da se je ob anonimnem pisanju poˇ cutil povsem v redu. Rav- nateljem so se ob anonimnih pisanjih pojavile razliˇ cne misli. ˇ Ce- trtina (N = 5) se jih je spraševala, zakaj sploh še vztrajajo na tem delovnem mestu, štirje vprašani so se sooˇ cali z mislimi, zakaj jim je tega treba, kako se odzvati in rešiti zadevo, kaj so sami naredili narobe in/ali kaj si nekdo dovoli. Trije ravnatelji so se spraševali, kakšenvplivbotoimelonanadaljnjedelo.Podvastarazmišljalao tem,kakozašˇ cititi deležnikevvzgojno-izobraževalnem procesu,o tem,dajebilnjihovtrudzamanindajimježal,daseposamezniki niso odloˇ cili za drugaˇ cno reševanje problema. Veˇ cina ravnateljev (N = 15) je ob anonimnih pisanjih obˇ cutila telesne spremembe. Opisovali so težave z dihanjem (N=3),zakr- ˇ cenotelo(N =3),težavezgovorom(N =3),manjenergije(N=3), 37 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c preglednica1 Prikaz rezultatov vprašalnika o simptomih posttravmatskega stresa Posttravmatski simptomi M sd Min Max Me Mišiˇc n a n a p e t o s t 4 , 2 01 , 7 9174 T e ž a v e s s p a n j e m 4 , 7 01 , 4 9165 D e p r e s i v n o s t , b r e z v o l j n o s t 2 , 6 51 , 2 7152 Živˇc n o s t 3 , 9 51 , 5 0174 N i h a n j e r a z p o l o ž e n j a 3 , 1 51 , 6 6173 Razdražljivost 3,70 1,49174 Noˇc n e m o r e 2 , 2 01 , 3 6152 P o t r e b a p o u m i k u o d d r u g i h3 , 0 02 , 1 2173 Slaba vest ali obˇc u t k i k r i v d e2 , 4 01 , 7 0172 Strah pred kraji in okolišˇ cinami, ki so spominjali na dogodek 2 , 0 01 , 4 1151 obˇ cutek pritiska (N = 4), povišan adrenalin (N = 1) in spremem- be v srˇ cnem ritmu (N = 1). Opazili so še posledice na duševnem in telesnem zdravju. Pri vseh so anonimna pisma v proces dela vnesla doloˇ cen stres. Ta je bil povezan s prvim odzivom oziroma prvim sreˇ canjem s tako vrsto težav, z dokazovanjem, da so rav- nali ustrezno, stres se je pojavil v komunikaciji z deležniki ali pa je spremljal celotno zgodbo. Veˇ c kot polovica (N = 11) je ta stres opredelila kot zelo velik. Ravnatelji so izpostavili še težave s spa- njem, zamišljenost, razdražljivost, neznansko utrujenost, tesnob- nost, uporabo pomirjeval in misel na samomor. Informacijeopsihiˇ cnihposledicahanonimnegapisanjaprirav- nateljih smo poglobili z Vprašalnikom o simptomih posttravmat- skega stresa in so prikazani v preglednici 1. Pri simptomih so iz- stopale pogoste težave s spanjem (m = 4,7) ter obˇ casne težave z mišiˇ cno napetostjo (m=4,2),živˇ cnostjo (m = 3,95) in razdražljivo- stjo (m = 3,7). Zelo redko (m = 2) so ravnatelji obˇ cutili strah pred kraji in okolišˇ cinami, ki bi jih spominjali na te dogodke. Odgo- voreposameznihravnateljevsmosešteliinpridobili informacijoo potencialnimožnostizapojavposttravmatskestresnemotnje.Pov- preˇ cnirezultatposameznikajeznašal31,95toˇ cke(sd=11,68),kar pomeni, da se ravnatelji, ki so izpostavljeni anonimnim pisanjem, sooˇ cajo s posameznimi simptomi posttravmatskega stresa. Osem jih je imelo skupni rezultat višji od 35 toˇck,karpomeni,dalahko pri njih že govorimo o posttravmatski stresni motnji. En udele- ženec ni zaznal nobenega od simptomov. Osem ravnateljev je bilo mnenja,dasezizkušnjami ˇ clovekokrepiindatakidogodkisˇ caso- ma ne vplivajo veˇ c toliko na njihovo poˇ cutje in zdravje, dva pa sta 38 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev poudarila, da jima je kljub izkušnjam v takih trenutkih še vedno težko. Neposredno povezavo med anonimnimi pisanji in telesnim zdravjem so ravnatelji opisovali z zadržkom, saj je že narava nji- hovega dela povezana z veliko odgovornostjo in zato s stresom, ki lahko vpliva na zdravje. Osem vprašanih ni opazilo sprememb na telesnem zdravju, drugi pa so v tistem obdobju pri sebi opazi- li poveˇ canje telesne teže (N = 5), glavobole in migrene (N =4), veˇ c obolenj (N = 3), težave z želodcem (N =2),žol ˇ cne kamne (N =1),povišankrvnitlak( N = 1) in poslabšanje kroniˇ cne avto- imunske bolezni (N = 1). Samo štirje so bili zaradi zdravstvenih težav odsotni z delovnega mesta. Triinštiridesetletna ravnateljica je doživljanje ob anonimnem pisanju opisala takole: Psihiˇ cno je zelo zelo naporno. Izˇ crpavajoˇ ce. Marsikatera noˇ c nibilaprespana,kertenažirakotklop.Nemorešmimotega. Nismo skale. Ne moreš dation/off, da te ne bi ganilo. Tisti, ki pravi, da ga ne gane, laže. Seveda te gane. Vsaka laž boli. Ni prijetno. Sploh ni prijetno hoditi na policijsko postajo, dajati izjavo, zato ker gre za kazensko ovadbo na podlagi anonim- ke. Pusti stres. Spoprijemanje z anonimnimi pisanji je pri veˇ cini (N = 16) puš- ˇ calo posledice tudi na zasebnem življenju. Ravnatelji so opazili, da so težave nosili domov, kjer so iskali oporo (N =7),dasov prostem ˇ casu razmišljali o anonimnih pisanjih in reševanju težav, povezanih z razˇ cišˇ cevanjem navedb iz njih (N = 6), da so bili bolj razdražljivi(N =3),dasozatotrpelipartnerinotroci(N=3)terda jemedreševanjemtehzadevzamrlonjihovoljubezenskoživljenje (N = 1), kar opisujejo besede oseminštiridesetletne ravnateljice: Ja,bilasemodsotna.Takratnisemtakospremljaladomaˇ cega življenja. Ves ˇ cas sem tuhtala, kdo in kaj mi hoˇ ce to sporoˇ ci- ti. Da ne govorim o tem, da je ljubezensko, spolno življenje takrat ˇ cisto zamrlo. Sploh se nisem mogla sprostiti, saj sem imela ves ˇ cas to v glavi. Vˇ casih sem bila tudi nepotrpežljiva do svojih otrok. Šli so mi na živce, ˇ ce so me kaj spraševali. Napodlagiodgovorov,pridobljenihzintervjujem,lahkovidimo, da je anonimno pisanje vplivalo tudi na poklicno življenje posa- meznika. Šest ravnateljev je menilo, da jih je izkušnja opolnomo- ˇ cila in pozitivno vplivala na samozavest, pri petih pa je vplivala negativno, predvsem na zaˇ cetku sooˇ canja s težavo. Skoraj polovi- caravnateljev(N=9)jeporoˇ cala,dasoanonimnapisanjavplivala 39 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c na izražanje njihovega mnenja ter da so v prihodnje bolj pazili na svoje besede in objektivnost (N = 5), bili so še bolj odloˇ cni ali pa zaradi samih okolišˇ cin bolj vpleteni in zato bolj subjektivni. Posledice za organizacijo in družbo Anonimna pisanja so vplivala na nadaljnje delo in samo organi- zacijo. Nekaj ravnateljev (N = 4) je uvedlo sistemske spremembe glede pravil, hišnega reda in varnosti. Trije soveˇ cjo pozornost na- menjali ustreznemu ravnanju in beleženju dogodkov, kar opisuje primer triinšestdesetletne ravnateljice: Ja, je vplivala, ker sem toˇ cno vedela, kaj lahko prinese ena taka prijava, in sem svoje ljudi opozarjala na pasti, ki so lah- ko predmet anonimne prijave, in sem jih opozarjala, kako morajo ravnati, kaj vse morajo imeti pripravljeno, ˇ ce pride do anonimne prijave, da bo potem v tistem trenutku, ko bo treba odgovarjati, ˇ cim manj stresno, da bo to le birokratska stvar. Štirje so se odloˇ cili za distribuirano vodenje in reševanje težav znotrajorganizacije.Šestjihjeomenilospremembepridelusstar- ši. Polovica (N = 10) se je posvetila izboljšanju odnosov z zaposle- nimi. Štirje intervjuvanci so omenili, da so zaposlenim omogoˇ cili razliˇ cnaizobraževanja(temesobilenaprimerzadovoljstvonade- lovnem mestu, etika in vrednote, pravna zašˇ cita). Posamezni rav- natelji so izpostavili tudi slab vpliv anonimnih pisanj na nadaljnje delo in organizacijo, saj je splošno nezaupanje ostalo, prišlo je do zapiranja vase, menjave delovnega mesta, predˇ casne upokojitve, pedagoškega nemira, ni bilo razvoja. Glede uˇ cinkovitosti dela si je bilo trinajst ravnateljev enotnih, da so s pripravo dokumentacije porabili veliko ˇ casa in energije, zato je trpela uˇ cinkovitost pri njihovem rednem delu. Kakšne po- sledice ima anonimno pisanje na uˇ cinkovitost dela ter delovanje doloˇ cenegavzgojno-izobraževalnegazavoda,jeopisaladevetinšti- ridesetletna ravnateljica: V triletnem obdobju, ko je ta kalvarija trajala, je to meni kot ravnateljici na neki naˇ cin zanesljivo vzelo ogromno oziroma veˇ c kot 400 ur dodatnega dela, ker sem se morala oprede- ljevati do navedb v anonimnih prijavah, ki jih je inšpekcija vedno na novo odpirala, kljub temu da je šlo za iste ali po- dobne navedbe že iz prejšnje prijave. To jemlje ogromno ˇ ca- sa. Po drugi strani pa je problem, ker take prijave vnašajo 40 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev ogromen pedagoški nemir v proces neke institucije, in ti kot pedagoški vodjamorašbitigonilnasilavsehzaposlenih vza- vodu, ker jih moraš krepiti za to, da bodo vsak dan lahko pri neposrednem delu v oddelku z otroki stoodstotni. Zato to od ravnatelja mnogokrat – ˇ ceprav bo morda zdaj zvenelo klišej- sko – terja tudi nadˇ cloveške zmožnosti. Dva ravnatelja sta bila mnenja, da se je uˇ cinkovitost še poveˇ ca- la, štirje pa niso opazili veˇ cjih sprememb. Posledice anonimnih pisanj so se pokazale tudi pri drugih za- poslenih. Ti so se ob reševanju anonimnih pisanj odzivali z nego- tovostjo in strahom (N = 7), bili so jezni (N = 5), prizadeti (N=3) in so se poˇ cutili slabo (N = 3). Štirje ravnatelji so omenili, da so se zaposleniodloˇ cilizabolniškoodsotnost,dvapastaprinjihzaznala resnejšepsihiˇ cnetežave.Zaposlenisosenapisanjaodzvalirazliˇ c- no. Nekateri ravnatelji so se sreˇ cali s sodelovalno naravnanostjo zaposlenih (N = 7), z zahtevo po spremembi delovnega razmerja (N = 2), s podobnim odzivom zaposlenih, kot je bil njihov (N=2), inneuˇ cinkovitostjozaposlenih(N =1).Trijeravnateljisosesooˇ cili sprivošˇ cljivostjo zaposlenih zaradi nastale situacije. Na vprašanje, kako je prejem anonimnega pisanja vplival na njihov odnos do zaposlenih, so ravnatelji odgovarjali, da so si pri- zadevalidatizaposlenimševeˇ cjopodporo,zašˇ cito(N =5),delovati umirjeno (N = 5), z njimi so se dodatno pogovarjali (N = 5), želeli so jih še bolj opolnomoˇ citi (N =1)insoseznjimišeboljpove- zali (N = 1). Dva sta bila mnenja, da se njun odnos do zaposlenih ni spremenil in da sta ostala strogo profesionalna. Trije ravnate- lji zaposlenih niso hoteli dodatno obremenjevati, ˇ ce to res ni bilo nujno, tako da so jih o anonimnih pisanjih obvešˇ cali v omejenem obsegu.Nekateri(N =4)sozzaposlenimistopalivstikzzadržkom inboljprevidno,o ˇ cemerpriˇ cajobesedetriinšestdesetletneravna- teljice: ˇ Clovek potem postane malo sumniˇ cav. Nisi veˇ c tako prepri- ˇ can, da imaš okoli sebe samo pozitivno misleˇ ce ljudi, kajti sˇ casomasemvidela, dagredodoloˇ cene informacije izkolek- tiva ven in ne ostaja vse v zbornici. Tako da sem sˇ casoma, po desetih letih, zelo pazila na vsako besedo, ki sem jo izre- kla. Nobenih subjektivnih mnenj, ki niso podkrepljena z dej- stvi. Kar seveda potem po eni strani poveˇ ca profesionalnost, po drugi pa zmanjša pristno sodelovanje in okrni prijatelj- ske odnose. Vse se bolj skoncentrira na strogo profesionalno sodelovanje. 41 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c Izpostavili so tudi to, da so lahko zaradi anonimnih pisanj dele- žni notranje presoje oziroma so bili izpostavljeni dvomu zaposle- nih o njihovem delu (N=2). Spoprijemanje z anonimnimi pisanji ter opora obtem Mnenja ravnateljev o usposobljenosti za sooˇ canje z anonimnimi pisanji so bila deljena. Enajst jih je menilo, da za to niso ustrezno usposobljeni, devet pa, da so, od tega jih je šest poroˇ calo, da so usposobljenost pridobili na podlagi preteklih izkušenj. Dva sta na tem mestu izpostavila pomen osebnostne ˇ cvrstosti. Prvi odziv ob vprašanju, na koga se lahko ravnatelj obrne, je bilo pri devetih prepriˇ canje, da so na tej funkciji povsem sami. V zavodu namreˇ c predstavljajo osebo na vrhu hierarhije, prav tako ne zaznavajo ustrezne zašˇ cite nadrejenih ustanov ter prevzemajo najveˇ cjo odgovornost za vodenje zavoda in odloˇ citve. To ponazar- jajo besede devetintridesetletne ravnateljice: V bistvu si sam. Kot vodja si vedno sam in odloˇ citve so na koncu vedno na tebi. ˇ Ce govoriva o tem, da si paˇcnajvišji vodja v neki ekipi. Je pa zelo pomembno, da si ustvariš krog ljudi, ki mu zaupaš in v katerem lahko kritiˇ cno prediskutiraš doloˇ ceno temo, na podlagi ˇ cesar potem sprejmeš odloˇ citev. Prav vsi (N = 20) ravnatelji so pomoˇ c poiskali pri drugih rav- nateljih. Izpostavili so medsebojno sodelovanje med ravnatelji v ravnateljskih aktivih, združenjih,naseminarjih,vsindikatu inŠo- li za ravnatelje (N = 6). Glede strokovnega dela so se po pomoˇ c veˇ cinoma(N =13) obrnili naožji tim insvetovalno službo(N=5). Trinajstravnateljev se jepo pomoˇ c obrnilo tudi nadržavne službe (npr.ministrstva, inšpektorate ...), vendar sole trije od njih dobili podporo pri reševanju zapletov. Pet jih je iskalo pomoˇcpriprav- nih službah, nihˇ ce pa kot sredstva, ki bi prispevalo k reševanju problema, ni prepoznal medijev. Napodroˇ cju ˇ custveneoporesoravnateljinajpogostejeiskalipo- moˇ cdomaˇ cihinprijateljev(N =16).Posameznikisonašlioporoza sooˇ canje s težavami tudi v dobri telesni pripravljenosti, sprehodih v naravi, intenzivni športni dejavnosti, meditaciji in molitvi. Interpretacija Poleg kratkoroˇ cnih odzivov na stres, ki je prišel z anonimnimi pi- sanji, je veˇ cina ravnateljev poroˇ cala o dalj ˇ casa trajajoˇ cih posle- dicah, ki so se pokazale na njihovem zdravju. Spoprijemali so se 42 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev namreˇ c tako s splošnim kot z miselnim stresom (Vartia 2001, 65). Imeli so predvsem težave s spanjem, živˇ cnostjo, razdražljivostjo, obˇ cutili so mišiˇ cno napetost, v skrajnem primeru, ˇ ceprav redko, so posegli po pomirjevalih ali se je pojavila misel na samomor. Vidimo, da psihiˇ cne posledice prehajajo od blagih do hujših. Na zaˇ cetku posameznik situacijo še obvladuje, kasneje pa ta toliko vpliva nanj (obˇ cuti npr. depresivnost, utrujenost, živˇ cnost), da po- sežepozdravilih(Vartia2001,66–67)alipomislinato,dabikonˇ cal življenje (Hallberg in Strandmark 2006, 115; European Agency for Safety and Health at Work 2010, 84). Pri opisovanju povezav med posledicami anonimnih pisanj in telesnim zdravjem je treba biti previden in opisane primere vze- ti z zadržkom (Cassitto idr. 2003, 16–17; Hallberg in Strandmark 2006, 113–114). Že sami ravnatelji so poudarili, da težko navedejo neposredne povezave. Zavedajo se namreˇ c svojega odgovornega položaja, kar za posameznika že v osnovi predstavlja stres, tako da težko razmejijo, katera zdravstvena težava je povezana z ano- nimkami in katera ne. Posredno so opazili, da so bili v tistem ˇ casu bolj dovzetni za razliˇ cna obolenja, pojavljali so se glavoboli, teža- ve z želodcem, poveˇ canje telesne teže, povišan krvni tlak, žolˇ cni kamni, poslabšala se je avtoimunska bolezen. Gre za preplet po- sledic, ki se kažejo tako preko psihosomatskih simptomov kot v ˇ custvenih odzivih (Hallberg in Strandmark 2006, 113–114). Posledice anonimnih pisanj pri ravnateljih so bile opazne tudi na drugih podroˇ cjih posameznikovega življenja, saj so poˇ cutje in misli,kisojihsprožilaanonimnapisanja,nosilidomov,kjerjevse to vplivalo na njihovo zasebno življenje in družinsko dinamiko. Ravnatelji so v domaˇ cem okolju pri sebi opazili veˇ cjo razdražlji- vost, miselno odsotnost, manjšo potrpežljivost in težave s spolno- stjo,karzagotovobremenidružinskoživljenjeinzmanjšujenjego- vo kakovost (Hoel, Sparks in Cooper 2003, 36–37; Lang idr. 2019, 215–216; Najafi idr. 2017, 123). Kljub vsemu pa so ožjo družino in prijatelje obˇ cutili kot varno zatoˇ cišˇ ce in prostor za razbremenitev (Dolinar idr. 2010, 281; Hallberg in Strandmark 2006, 115). Posledice spoprijemanja z anonimnimi pisanji so se pokazale tudi v profesionalnem življenju. Nekateri ravnatelji so menili, da se je njihova samozavest poveˇ cala, saj so se med celotnim postop- kom okrepili in lahko odslej še odloˇ cneje zagovarjajo svoja stali- šˇ ca. Bilo je tudi nekaj takih, ki so ocenili, da se jim je samozavest predvsem med zaˇ cetnim sooˇ canjem s težavo zmanjšala. Deljena so bila mnenja glede uˇ cenja in osebne ˇ cvrstosti, ki jo ˇ clovek pri- dobi na podlagi izkušenj. Verjetno je vse skupaj odvisno od posa- 43 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c meznika, njegovega doživljanja (Oblak, Škerlj in Šubic 2019, 188) in samih okolišˇ cin (Pahovnik idr. 2019, 231–232). Nekdo lahko iz- kušnjo, povezano s težkimi dogodki, obrne sebi v prid in se nauˇ ci ustreznega odziva (Lang idr. 2019, 215–216; Pahovnik idr. 2019, 234), pri kom drugem pa lahko podobna negativna izkušnja pusti sled, ki je ne bo nikoli pozabil, in bi, ˇ ce bi se taki dogodki pono- vili, podoživel le slabo (Hallberg in Strandmark 2006, 112–113). Žrtve namreˇ c nasilja pogosto ne doživijo kot priložnosti za osebni razvoj in iskanje ˇ cesa pozitivnega (Hallberg in Strandmark 2006, 112–113). Veˇ cina ravnateljev je bila zaradi izkušenj z anonimnimi pisanji v nadaljnji komunikaciji previdnejša. Sooˇ cali so se s teža- vami pri iskanju primernih besed (Hallberg in Strandmark 2006, 113–114; Najafi idr. 2017, 121) in si v odnosih prizadevali ohraniti strogo profesionalno distanco (Pahovnik idr. 2019, 234). Poslediceanonimnihpisanjzaorganizacijo Vpliv anonimnih pisanj na nadaljnje delo in organizacijo vzgojno- izobraževalnih zavodov lahko razdelimo na individualne spre- membe, spremembe v odnosih, sistemske spremembe, izobraže- vanjainnegativnespremembe.Naindividualniravnisoposamez- niki omenili osebni in strokovni razvoj. Zaradi tovrstnih izkušenj se lahko poˇ cutijo bolj samozavestne, pogumne ter lahko vzposta- vijo ˇ custveno distanco do mnenja in ravnanja drugih (Lang idr. 2019, 215–216). K spremembam v odnosih uvršˇ camo prizadeva- nje za poglabljanje odnosov v kolektivu in z drugimi deležniki. Z izboljšanjem organizacije dela (European Agency for Safety and Health at Work 2010, 11), kamor uvršˇ camo tudi sistemske spre- membe, komunikacijo (Dolinar idr. 2010, 283; Oblak, Škerlj in Šubic 2019, 195–196) in organizacijsko klimo, zmanjšamo verjet- nost za pojav nezadovoljstva ter poslediˇ cno tudi samega nasilja na delovnem mestu (European Agency for Safety and Health at Work 2010, 11). Mnogi avtorji (npr. Di Martino, Hoel in Cooper 2003, 71–72; Dolinar idr. 2010, 283; Oblak, Škerlj in Šubic 2019, 200) menijo, da je ozavešˇ canje o nasilju ter pridobivanje znanj o ustreznem sooˇ canju z okolišˇ cinami, ki lahko privedejo do njega, preventiva pred nasiljem. Na tej toˇ cki je treba omeniti posledice, ki so jih anonimna pisa- nja imela na zaposlene. Njihovi odzivi so bili razliˇ cni. Veˇ cina se je odzvala podobno kot ravnatelji ter utrpela posamezne duševne in telesne posledice. To je razumljivo, saj nasilje na delovnem me- stu predstavlja doloˇ ceno stopnjo stresa tudi za posredno vpletene 44 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev (Vartia 2001, 65). Ravnatelji so se na stisko zaposlenih odzvali s podporo, mirnostjo in odprtostjo za pogovor. Omenjeni odzivi so smiselni, saj strokovni delavci v vodstvu šole vidijo oporo, zašˇ ci- to in priˇ cakujejo mediacijsko vlogo pri reševanju zapletov (Oblak, Škerlj in Šubic 2019, 194). Ravnatelji so pri posameznikih v kolek- tivu prepoznali tudi privošˇ cljivost zaradi nastale situacije. Zanje lahko predvidevamo, da so z delom ravnatelja nezadovoljni, zato se lahko pojavi sum, da so prav oni morebitni avtorji anonimke. Obiˇ cajno je pisec nekje v bližini in priˇ cakuje odziv tistega, ki so mu obtožbe iz anonimke namenjene (Dvoršak 2002, 162–163). Glede na to, da so posledice utrpeli tako ravnatelji kot zaposle- ni, jih je bilo opaziti tudi na organizacijski ravni. Tu se vraˇ camo k skupini negativnih sprememb, do katerih pride zaradi anonim- nega pisanja. Ravnatelji so veˇ cinoma navedli, da so zaradi odgo- varjanja nanj izgubili veliko ˇ casa in so bili zato neuˇ cinkoviti pri rednem dela. Podobno so lahko opazili pri zaposlenih, ki so jim pri tem pomagali. Prav tako so zaznali, da je bil v kolektivu priso- ten pedagoški nemir in da se je ustavil razvoj. Sooˇ cili so se tudi s kadrovskimi izgubami. Nekateri zaposleni sozaradi težav odšli na bolniški dopust, zahtevali sozamenjavo delovnega mesta, predˇ ca- sno so prekinili delovno razmerje ali dali odpoved. Vidimo, da so bilenaravniorganizacijeprisotneekonomskeizgube(DiMartino, Hoel in Cooper 2003, 67; Hallberg in Strandmark 2006, 115–116; Hoel, Sparks in Cooper 2001, 36–37). Spoprijemanjezanonimnimipisanjiinoporapritem Ravnatelji so se razlikovali v mnenjih o tem, kako so usposobljeni zasooˇ canjezanonimnimipisanji.Veˇ ckotpolovicavprašanihjebi- lamnenja,dajihformalnaizobrazba,kijepredvidenakotpogojza opravljanje ravnateljske funkcije, ni usposobila za reševanje tak- šnih težav. Da je formalna izobrazba na podroˇ cju nasilja tretjih oseb na delovnem mestu v šolstvu pomanjkljiva, potrjujejo ugoto- vitve raziskave o nasilju nad uˇ citelji, saj jih je bilo kar 91,7% pre- priˇ canih, da se s tem med študijem niso ukvarjali ter da je razvoj na tem podroˇ cju odvisen predvsem od njihove samoiniciativnosti (Oblak, Škerlj in Šubic 2019, 194–195). Vidimo, da je veˇ cina rav- nateljev, ki so poroˇ cali, da so usposobljeni za tovrstno sooˇ canje, to pripisovalo znanju, ki so ga pridobili s preteklimi izkušnjami. Kot prispevek k uspešnemu sooˇ canju z anonimkami so izpostavili ustrezno osebnostno naravnanost ˇ cloveka. Vidimo, da gre pri oce- ni usposobljenosti za preplet izkušenj (Pahovnik idr. 2019, 234), 45 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c treninga(Morken,JohanseninAlsaker2015,4)instopnjerazvito- sti osebnostne ˇ cvrstosti (Štiglic Hribernik in Boštjanˇ ciˇ c 2019, 277), karpripomoreklažjemusooˇ canjuznasiljemnadelovnem mestu. Ker so najvišji v hierarhiji posameznega vzgojno-izobraževal- nega zavoda in opravljajo vlogo vodje, je skoraj polovica ravna- teljev poroˇ cala o težavi, da so pri reševanju zapletov v šoli in pri sprejemanju odloˇ citev sami in da nimajo nikogar, na kogar bi se lahko obrnili. Veˇ c kot polovica jih je iskala pomoˇ c pri državnih službah, ki sojim nadrejene, le majhen delež pa je priteh ustano- vah dobil oporo. Vidimo, da gre za neustrezno zašˇ cito in podporo vodstvu(Hylénidr.2018,5–6),posledica ˇ cesarstalahkoslabšede- lovanje in slabša usmerjenost v reševanje problema (Borysenko 2017, 71). Vsi vprašani ravnatelji so iskali sogovornika pri kolegih ravnateljih, ki jih osebno poznajo ali so se z njimi sreˇ cali v raz- liˇ cnih ravnateljskih združenjih. Posamezniki zadevo najpogosteje predelajo z osebami, s katerimi si delijo podobne izkušnje, pove- zane z opravljanjem dela (Lang idr. 2019, 213–214; Pahovnik idr. 2019, 234–235). Ravnatelji se med opravljanjem funkcije sreˇ cajo zrazli ˇ cnimi okolišˇ cinami, ki od njih zahtevajo iskanje ustreznih informacij, virov in rešitev. Medsebojni pogovori in izmenjava iz- kušenj na sreˇ canjih z drugimi ravnatelji lahko delujejo izobraže- valno in razbremenilno, saj bi lahko v doloˇ cenem primeru šlo za supervizijskoprakso(Hylénidr.2018,4–5).Prireševanjutežaveje potrebnapodporazaposlenih(Hylénidr.2018,4–5),kisojoravna- telji obiˇ cajno našli v ožjem timu in pri svetovalni službi. Nekateri so se obrnili na pravno pomoˇ c, nihˇ ce pa ni zagovarjal reševanja problemov v javnosti. Velika veˇ cina ravnateljev je ˇ custveno oporo iskala v krogu do- maˇ cih in prijateljev in so se lahko delno razbremenili s pogovori. Nekateri sošeomenili, dasoseobreševanju težkih zadevvslužbi zatekali k športni dejavnosti, umaknili so se v naravo, meditaci- jo in molitev. Zelo pomembno je, da žrtev nasilja pri sooˇ canju z okolišˇ cinami najde empatiˇ cnega in dobrega sogovornika. Podpo- radružine, otrok, farmakološko zdravljenje in vera lahko delujejo preventivno pred skrajnimi posledicami nasilja, kakršne so misli na samomor (Hallberg in Strandmark 2006, 115). Sklepi Anonimnega sporoˇ canja o nepravilnostih v slovenskem vzgojno- izobraževalnem sistemu je vse veˇ c. Težava nastane, kadar je za- radi anonimnosti onemogoˇ cena enakovredna komunikacija obeh 46 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev strani in kadar v primeru neutemeljenih navedb nihˇ ce ne prevza- me odgovornosti. Na podlagi rezultatov raziskave vidimo, da ano- nimna pisanja in dogodki, ki so povezani z dokazovanjem ustrez- nega delovanja, pušˇ cajo posledice, ki jih lahko enaˇ cimo s posle- dicami drugih oblik nasilja na delovnem mestu, zato jih ne sme- mo zanemariti. Vplivajo na doživljanje in poˇ cutje posameznikov, ki ga ti obiˇ cajno opisujejo z negativnim predznakom. Anonimno pisanjepravtakovplivanaduševnointelesnozdravjeposamezni- ka. Posledice so vidne tako v njegovem zasebnem kot poklicnem življenju. Anonimna pisanja veˇ cinoma negativno vplivajo na pre- ostale zaposlene ter poslediˇ cno na spremembe v delovanju celot- ne organizacije, ki lahko utrpi razliˇ cne ekonomske in kadrovske izgube. V raziskavi navedene posledice nakazujejo potrebo po ureditvi podroˇ cja anonimnih pisanj ter ustrezni zašˇ citi vseh vpletenih. Te- žava je predvsem v tem, kako zašˇ cititi obe strani, pisce, kadar je njihova pritožba utemeljena in se zaradi obˇ cutljive tematike no- ˇ cejo izpostaviti, pa tudi vse druge, ki ob pogosto neutemeljenih navedbah ostajajo nezašˇ citeni in zaznamovani. Rešitev bi mora- la biti kombinacija razliˇ cnih ukrepov. Predvsem bi bila smiselna sistemska ureditev z ustrezno zakonodajo, ki bi šˇ citila obe stra- ni in doloˇ cala odgovornost posameznika v postopku. Spremembe bi bilo smotrno uvesti tudi v formalno izobraževanje zaposlenih v vzgojno-izobraževalnih zavodih, predvsem pri obravnavanju soo- ˇ canja z nasiljem in spoprijemanja z njim. Smiseln bi bil razmislek oustanovitvisupervizijskihskupin,vkaterihbiposameznikilahko delilisvojeizkušnjeindrugdrugemuzagotavljali oporo.Zagotovo je ena od rešitev tudi to, da še naprej opozarjamo na neustreznost anonimne komunikacije in javno govorimo o njej ter o tem, kaj spodbuja pri anonimnežu in predvsem kako negativno vpliva na naslovnika. Ozavešˇ canje o problemu anonimne komunikacije bi bilo smiselno pri vseh deležnikih, kar pomeni, da bi morali biti o tem seznanjeni in ozavešˇ ceni tako vrhovni državni organi, za- posleni v vzgoji in izobraževanju kot uˇ cenci in njihovi starši. Z odkrito komunikacijo se izognemo negativnemu predznaku ano- nimnosti, ki lahko pušˇ ca posledice, ter lažje in bolj konstruktivno rešimo težavo. Literatura Anonymous. 1998. »To Reveal or Not to Reveal: A Theoretical Model of Anonymous Communication.«CommunicationTheory 8 (4): 381–407. Borysenko, K. R. 2017. »A Grounded Theory Study of Young Professionals 47 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c Coping with Being the Target of Workplace Bullying.« Doktorska disertacija, Capella University. Cassitto, M. G., E. Fattorini, R. Gilioli, C. Rengo in V. Gonik. 2003. »Raising Awareness of Psychological Harassment at Work.« https://apps.who.int/iris/handle/10665/42649 Di Martino, V., H. Hoel in C. L. Cooper. 2003. »Preventing Violence and Harassment in the Workplace.« https://www.eurofound.europa.eu/ publications/report/2003/preventing-violence-and-harassment -in-the-workplace-report Dolinar, P., M. Jere, G. Meško, I. Podbregar in K. Eman. 2010. »Trpinˇ cenje na delovnem mestu – zaznavanje, pojavne oblike in odzivi.«Revija zakriminalistikoinkriminologijo 61 (3): 272–285. Dvoršak, A. 2002.Detektiv:taktikainmetodikapoizvedovanjainprimeri. Ljubljana:sad. Fusch, P. I., in L. R. Ness. 2015. »Are We There Yet? Data Saturation in Qualitative Research.« TheQualitative Report 20 (9): 1408–1416. Hallberg, L. R.-M., in M. K. Strandmark. 2006. »Health Consequences of Workplace Bullying: Experiences from the Perspective of Employees in the Public Service Sector.«International Journal ofQualitative Studies on Health and Well-Being 1 (2): 109–119. Hoel, H., K. Sparks in C. L. Cooper. 2001. »The Cost of Violence/Stress at Work and the Benefits of a Violence/Stress-Free Working Environment.« https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed _protect/---protrav/---safework/documents/publication/wcms _108532.pdf Hylén,U.,I.Engström,K.Engström,V.Pelto-PiriinA.Anderzen- Carlsson. 2018. »Providing Good Care in the Shadow of Violence: An Interview Study with Nursing Staff and Ward Managers in Psychiatric Inpatient Care in Sweden.« Issuesin Mental Health Nursing 40 (2): 148–157. Inšpektorat Republike Slovenije za šolstvo in šport. 2018. »Letno poroˇ cilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2017.« Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Ljubljana. http://www .iss.gov.si/fileadmin/iss.gov.si/pageuploads/Letno_porocilo _IRSSS_2017.pdf Jan, S. 2011. »Mobbing na delovnem mestu in njegova povezava s posttravmatsko stresno motnjo.« Magistrska naloga, Ekonomsko-poslovna fakulteta Univerze v Mariboru. Lafone, K. A. 2014. »An Examination of the Characteristics of Disguised and Traced Handwriting.« Doktorska disertacija, The University of Birmingham. Lang, G., B. Uršiˇ c, T. Vitez in J. Vrbanˇ ciˇ c. 2019. »Stranka nima vedno prav – pojmovanje in doživljanje nasilja na delovnem mestu pri prodajalcih.« V Obrazi nasilja na delovnem mestu, ur. E. Boštjanˇ ciˇ c in A. Reberc, 203–222. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. 48 Vpliv anonimnih pisanj na delo ravnateljev Leymann, H. 1996. »The Content and Development of Mobbing at Work.« European Journal of Work and Organizational Psychology5(2): 165–184. Lynch, J. M. 2016. »Bullying Prevention through Anonymous Reporting in Middle School Students.« Doktorska disertacija, The Chicago School of Professional Psychology. Mesec, B. 1997. Uvod vkvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo. European Agency for Safety and Health at Work. 2010.Workplace Violence and Harassment:AEuropean Picture. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Morken, T., I. H. Johansen in K. Alsaker. 2015. »Dealing with Workplace Violence in Emergency Primary Health Care: A Focus Group Study.« bmcFamilyPractice 16 (1): 1–7. Mugnaioni Lešnik, D., A. Koren, V. Logaj in M. Brejc. 2009.Nasilje v šolah:Opredelitev, prepoznavanje, prepreˇ cevanja in obvladovanja. Kranj: Šola za ravnatelje. Mumel, D., S. Jan, S. Treven in D. Malc. 2015. »Mobbing in Slovenia: Prevalence, Mobbing Victim Characteristics, and the Connection with Post-Traumatic Stress Disorder.« Našegospodarstvo 61 (1): 3–12. Najafi, F., M. Fallahi-Khoshknab, F. Ahmadi, A. Dalvandi in M. Rahgozar. 2017. »Antecedents and Consequences of Workplace Violence against Nurses: A Qualitative Study.«Journal ofClinical Nursing 27(1–2): 116–128. Oblak, T., G. Škerlj in J. Šubic. 2019. »Ko starši vedo veˇckotuˇ citelji – nasilje staršev nad osnovnošolskimi in srednješolskimi uˇ citelji.« VObrazi nasilja na delovnem mestu:psihološkipoglediinslovenska praksa, ur. E. Boštjanˇ ciˇ c in A. Reberc, 183–202. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Pahovnik, T., V. Peternelj, M. Špital in Z. Strojnik. 2019. »Daj, ˇ casti eno rundo – nasilje nad natakarji.« VObrazi nasilja na delovnem mestu: psihološkipoglediinslovenskapraksa, ur. E. Boštjanˇ ciˇ c in A. Reberc, 223–238. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Privošnik, N. 2011.Vprimežudela: ukrepi innapotkiprisooˇ canju znasiljem na delovnem mestu. Ljubljana: Tarion. Rains, A. S., in C. R. Scott. 2007. »To Identify or Not to Identify: A Theoretical Model of Receiver Responses to Anonymous Communication.«CommunicationTheory 17 (1): 61–91. Raphael, B., T. Lundin in L. Weisath. 1989. »A Research Method for the Study of Psychologicaland Psychiatric Aspects of Disaster.« Acta Psychiatrica Scandinavia 80 (353): 1–75. Stentz, J. E., V. L. P. Clark in G. S. Matkin. 2012. »Applying Mixed Methods to Leadership Research: A Review of Current Practices.« TheLeadership Quarterly 23 (6): 1173–1183. Stoll, C., H. P. Kapfhammer, H. B. Rothenhäusler, M. Haller, J. Briegel, 49 Gaja Škerlj in Eva Boštjanˇ ciˇ c M. Schmidt, T. Krauseneck, K. Durst in G. Schelling. 1999. »Sensitivity and Specificity of a Screening Test to Document Traumatic Experiences and to Diagnose Post-Traumatic Stress Disorder inards Patients after Intensive Care Treatment.« Intensive Care Medicine 25 (7): 697–704. Škerlj, G., in E. Boštjanˇ ciˇ c. 2019. »Pojavnost in posledice anonimnih pisanj v slovenskem vzgojno-izobraževalnem sistemu.« Kratka eksploratorna anketa, Oddelek za psihologijo, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, Ljubljana. Štiglic Hribernik, N., in E. Boštjanˇ ciˇ c. 2019. »To bom zmogla – osebnostna ˇ cvrstost kot zašˇ citni dejavnik nasilja v delovnem okolju.« VObrazi nasilja na delovnem mestu:psihološkipoglediinslovenska praksa, ur. E. Boštjanˇ ciˇ c in A. Reberc, 277–292. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Vartia, M. A. 2001. »Consequences of Workplace Bullying with Respect to the Well-Being of Its Targets and the Observers of Bullying.« Scandinavian Journal ofWork, Environment and Health 27 (1): 63–69. GajaŠkerlj je magistrica psihologije, ki je magistrski študij zakljuˇ cila na Oddelku za psihologijo na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. gaja.skerlj@gmail.com Dr.EvaBoštjanˇ ciˇ c je vodja katedre za psihologijo dela in organizacije na Oddelku za psihologijo na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. eva.bostjancic@ff.uni-lj.si 50