Ust ii šol® I® tonu ---- Izhaja 1. in 15. dan vsakega mesca, in velja za celo leto v tiskarnici in po pošti 2 gld. 50 kr., za pol leta 1 gl. 30 kr. nov. dn. TeČaj II. V Ljubljani 15. aprila 1862. List 8. Štiri podobe. Otroku se kniali odprejo široke vrata v navadno življenje, in tu zagleda štiri poglavitne podobe, namreč: umetnost, natoro, družno in politično življenje. Umetnost se otroku naj pred pokaže pri pohišju v domači izbi, pri igračah i. t. d., — potem pa tudi pri drugih rečeh zunaj domače hiše. — Skerbeti se mora, da ta podoba pri otroku obvaruje se čista in lična. Otrok pa naj se tudi vadi, da vse ceni, kar je lepo in umetno. Natora se otroku sama prikupuje; vesele ga, postavim: cvetice, kamenčki, vodice, živalice i. t. d. Zraven tega pravega občutka pa se dostikrat pri otrocih tudi zgodaj zbudi napčna želja, da radi natori nasprotvaj o, t. j. da jo razdeva-jo in ž njo neusmiljeno ravnajo, kar pa se mora pri njih stanovitno zatirati. Otrok mora spoznati, da sicer vse reči v natori sme rabiti in se jih veseliti, — pa da jih nikakor ne sme nepotrebno pokvarjati in uničevati. Omika družnega življenja izvira samo iz prave priljudnosti in ljubezni do bližnjega. Vendar preprosta tovaršija je družnega življenja morija. Prava politična omika otrokom vcepi se po kerščanski izreji, ktera človeku kaže, kaj je resnično, kaj je njegova dolžnost, — in da pravica izteka se le iz tega, kako kdo spozna in spolnuje svoje dolžnosti. Otroku naj se pa tudi skerb- no v serce vsaja, ljubezen do vsega, kar je domačega, da se tako njegova mlada kri napije čiste vdanosti in spoštovanja do domovine, domačih navad in spominkov. Blagor otroku, če se mu te podobe primerno izobražujejo in razlijajo ena v drugo, kakor žive mavrične barve na milem domačem obnebju! Izrejnik mora za to skerbeti. Kerščanska odreja. Kako na dalje mladino v strahu božjem izrejati. Da bodo otroci v pravem strahu božjem izrejeni, je treba v njih sercih neminljiv serd do greha obuditi, in jih skerbne storiti, tega nar hujšega zlega, tega nar strašnejšega sovražnika v vseh priložnostih vse žive dni ogibati in varovati se. Da se to doseže, naj rejniki in učeniki, kolikor jim je mogoče, velikost, ostudnost in grozovitnost smertnega greha otrokom živo popisujejo, in jim pokažejo neizrekljivo nesrečo, v ktero človek po grehu zajde. Zakaj največ grehov na svetu gotovo od tod pride, ker se ne spozna zadosti nesreča, v ktero greh človeka pripravi, ker se ostudnost njegova zadosti ne sprevidi. Otrokom se včasih prav z mehko in lahko besedo pravi: Tega nikar ne stori, ne govori i. t. d. to je greh — ravno kakor bi greh celo kaj majhnega bilo — in še to le boljši starši, rejniki in učeniki store; zanikerni pa , kterih je veliko več, se nad kako majhno, po neprevidnosti ali pa še le po nesreči storjeno časno škodo, ali pa zavolj kake druge napake ali nerodnosti otrok veliko bolj hudujejo in jo veliko veči popisujejo, kakor pa neizrekljivo nesrečo in ostudnost greha. Od tod pride, da otroci, ko odrastejo in veči prihajajo in se postarajo, tako malo strahu božjega imajo, do greha tako malo studa občutijo in se ga tako malo varujejo. Kako je toraj ravnati, da se v otročjih sercih pravi stud in sovraštvo do greha obudi? «) Naj se otrokom dopove, da je greh storiti ravno to, kakor zoper najvikšega in najboljšega Gospoda in Očeta upreti se, Boga neskončno častitljivega zaničevati, njega zasmehovati in njemu samemu kljubovati in nasprotovati. b) Da greh storiti, se toliko pravi, kakor bi človek djal Bogu: Moj Bog! jez vem in spoznam, da si naj bolj popolnoma, da imaš v neskončni meri vse najboljše in najlepše lastnosti, vem da si vse ljubezni vreden; vendar pa te nočem ljubiti — kaka zanikerna stvar mi je ljubši, kakor pa ti, dasiravno se tvoje lepote angeli ne morejo nagledati. c) Da greh storiti se pravi, Bogu za vse njegove dobrote nehvaležin biti, toliko kakor bi rekel: Vem in spoznam, moj Bog! da vse, kar sem in kar dobrega imam, le od tebe pride, življenje, zdravje, srečo, dušo in telo in vse njune zmožnosti — vse imam le od tebe; pa si vendar zmišlju-jem, kako bi te za vse te in take dobrote bolj in bolj žalil, kako bi se ti bolj nehvaležnega skazal. „Vol sicer pozna svojega gospoda in osel jasli svojega gospodarja — jez pa, ki si me preživil in zredil, povikšal in s častjo venčal, z dobrotami obdaril in me ljubil, kakor zerkalo svojega očesa, nočem svojega obraza k tebi obemiti, obernem ti raji svoj herbet." Je-rem. 2, 27. d) Naj se jim dopove, kako nagnjusno je telo, kadar se duša od njega loči; smradu in gnjilobi je izdano: pa ravno tako in še le bolj nagnjusna je duša, kadar z grehom gna-do božjo zgubi; smrad in gnjiloba je ona v očeh neskončno svetega Boga in svetih angelov; inertva je za nebesa; živi in zori pa le za pekel. e) Naj se jim dopove, da greh delati se pravi ravno toliko, kakor bi grešnik rekel: Moj Bog, moj stvarnik, moj naj-veči dobrotnik! vem, da si ti vse storil iz ljubezni do mene, in da me hočeš vekomaj osrečiti in zveličati, ako ti bom zvesto služil; — pa tebi služiti sem se naveličal, in zdaj hočem raji služiti hudiču, tvojemu in svojemu največemu sovražniku, ki me išče in hoče zato v večno pogubljenje pripraviti ! Z') Da bodo otroci velikost greha še bolj sprevidili, naj se velikrat opomnijo, da je božji Sin zavolj greha prišel na svet z lepih nebes, se včlovečil, ter pel in umeri na križu, da je neskončno svetemu in pravičnemu Bogu zadostil! Koliko nesreč in nadlog, težavnih del, bolezni in drugega terpljenja, in zraven še smert nam je le ena sama nepokorščina navlekla! Ali si toraj kaj strašnejšega pred Bogom kdo misliti more — kot greh?