Mojca Purg, Silva Hajšek Uporaba SSKj pri pouku v osnovnošolski knjižnici Key words: school library, lesson in Library and Information Knowledge, ICT, worksheets, dictionaries, Dictionary of Standard Slovenian Izvleček Namen prispevka je predstaviti primer pouka uporabe in učenja dela s slovarji, natančneje s SSKJ (prvič se z uporabo slovar- jev učenci srečajo že v 4. razredu). Podrobneje bo opisan pouk slovenščine v 7. razredu, kjer učenci poglobljeno spoznavajo in uporabljajo SSKJ ter doživijo drugačno poučevanje in skupinsko delo s slovarji (tiskanimi in elektronskimi). Ključne besede: Šolska knjižnica, pouk KIZ, IKT, učni listi, slovarji, SSKJ Abstract The purpose of the paper is to present a sample lesson in using and learning to work with dictionaries, more precisely with the Dictiona- ry of Standard Slovenian (students are first introduced to the use of dictionaries in the 4th grade). It describes in greater detail a Sloveni- an language lesson in the 7th grade, during which the students come to know and use the Dictionary of Standard Slovenian in-depth, and experience a different kind of teaching and group work with dictio- naries (printed and electronic). STROKA in pRAKSA Use of the Dictionary of standard s lovenian in l essons in a Primary s chool l ibrary Gregor Škrlj 59 Šolska knjižnica, l jubljana, 25 (2016), 1/2, 59-62 59 UDK 811.163.6'374:027.8 UVOD V prispevku bosta predstavljena primer učenja uporabe slovarjev ter pouk slovenskega jezika v 7. razredu, kjer so učenci podrobneje spoz- navali in uporabljali slovar slovenskega knjiž- nega jezika (dalje SSKJ). Na naši šoli v okviru pouka šolski knjižničar že v 1. razredu učence seznani s čitalniškim gradivom (slovarji, leksi- koni itd.), v 4. razredu začnejo z redno upora- bo slovarjev (enojezični, večjezični, vsebinski itd.), nato pa je v 7. razredu, v okviru pouka slovenskega jezika ter knjižničnih informacijs- kih znanj (dalje KIZ) izvedena ura s SSKJ. 60 STROKA IN PRAKSA Gregor Škrlj: Uporaba sskj pri pouku v osnovnošolski knjižnici DeLO S SLOVARj I Na naši šoli začnemo s podrobnejšo, sistema- tično uporabo in z učenjem uporabe slovarjev v drugem vzgojo-izobraževalnem obdobju (v okviru KIZ). V četrtem razredu se učenci pri pouku srečajo z večjezičnimi slovarji (pri tujem jeziku angleščina), s slovarjem tujk za razlago neznanih besed (pri neobveznem predmetu računalništvo), z učenjem iskanja besed (uganka meseca, učni listi pri pouku) ter v okviru dneva dejavnosti (skriti zaklad – iskanje besed in razlag v različnih slovarjih). Če se v določenem razredu pri posameznem predmetu pokaže potreba po delu s slovarji, se z učitelji dogovorimo ter pripravimo uro pouka (delo s slovarji v okviru družbe, likovne ali glasbene umetnosti, zgodovine, angleškega, nemškega ali ruskega jezika, izbirnega pred- meta itd.). Definicija besede slovar, ki je zapisana v SSKJ, pravi, da je slovar »knjiga, v kateri so besede razvrščene po abecedi in pojasnjene« (SSKJ 2014, str. 550). Učenci se pri uri seznanijo s širšo razlago, in sicer da so slovarji seznami besed, navadno izdani v knjižni obliki (v da- našnjih časih obstajajo tudi spletne različice), z abecedno urejenimi pojmi oz. besedami ter njihovo razlago. Načrtovanje dela s slovarji ima večji pomen in doseže celoten razred, kadar se lahko KIZ poveže z rednimi urami pouka v okviru po- sameznih predmetov. Ob prebiranju učnega načrta za slovenščino smo ugotovili, da se je smiselno povezati z učiteljicami slovenščine v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju, saj imajo v učnem načrtu za 7. razred načrtovano obravnavo SSKJ. pOTeK URe V 7. RAz ReDU Za obravnavo SSKJ so po učnem načrtu pred- videne 3 pedagoške ure. Prvo uro izvede uči- teljica v razredu, nato pouk poteka v knjižnici, kjer pripravimo čitalniško okolje, oblikujemo skupine, pripravimo gradivo ter učne liste. Vsako učno uro začnemo z uvodno motivacijo. Prvič je na i-tabli prikazan kviz, ki ga je ob 2. dopolnjeni in deloma prenovljeni izdaji SSKJ pripravila založba Mladinska knjiga. Učenci se na kratko preizkusijo v znanju, poznavanju slovenskega jezika in dobijo takojšnjo povrat- no informacijo (povezava je dostopna tudi v spletni učilnici šolske knjižnice). Po uvodnem delu še enkrat ponovijo definicijo besede slovar, nato jim je predstavljena tiska- na, posodobljena izdaja slovarja v dveh delih (pozornost se preusmeri na mizo z vsemi izda- jami SSKJ, kar jih premore naša šolska knjiž- nica). Ob tem je vedno zelo zanimiva reakcija učencev glede velikosti in debeline posame- znega zvezka (kar ob koncu ure privede tudi do preverjanja števila strani, zbranih besed, ročnega tehtanja posamezne knjige itd.). Preden so učenci prejeli učne liste, so na i-tabli videli in preizkusili več različnih spletnih izdaj SSKJ. Pri vsaki različici slovarja je bil izbran posameznik, ki je moral nato poiskati razlago določene besede (npr. krakanje). Kot so ugoto- vili, vse ni bilo tako preprosto. Prek računalni- ka so morali znati poiskati elektronsko različi- co SSKJ. Žal nam pri uri ni deloval CD-ROM. 1 Tako so trije učenci, ki so bili pred tablo, ugotovili, da je ena različica 2 spletnega SSKJ brezplačna in jo je enostavno najti ter upora- biti. Druga spletna stran 3 z več slovarji je bila že bolj zahtevna za raziskovanje. Za najnovejšo različico 4 pa se je treba registrirati in imeti plačan dostop (ker imamo v knjižnici tiskano izdajo slovarja, so lahko učenci raziskovali tudi spletno različico). 1 Elektronska izdaja slovarja iz leta 2005 (ISBN 978-86-341- 2059-2). 2 http://bos.zrc-sazu.si/sskj.html. 3 http://www.fran.si/. 4 http://www.sskj2.si/. Slika 1: Različne izdaje SSKJ so pripravljene za skupinsko delo. (Foto: G. Škrlj) 61 Šolska knjižnica, l jubljana, 25 (2016), 1/2, 59-62 Po iskanju v spletnih različicah so učenci po skupinah prejeli učne liste in zraven ustrezne tiskane izdaje SSKJ, na podlagi katerih so bile pripravljene posamezne naloge. Učiteljica je podala razlago in učence spomnila na prejšnjo uro pouka, pri kateri so že začeli obravnavati slovar, kako so v SSKJ predstavljene besede in kako ga uporabljamo, kakšen je videz zapisa (vse to so zapisali v obliki miselnega vzorca), ter jih opozorila na naloge, ki so jih že reševali v samostojnem delovnem zvezku (str. 37). Torej učenci imajo predznanje oz. so že spo- znali slovar, njegov videz, vrstni red zapisov besed. Ponovno so dobili navodila ter na- mige, kako se lotiti iskanja, reševanja nalog na učnih listih ter zapisovanja odgovorov. Delo je potekalo v skupinah. Vsaka skupina je imela drugačno izdajo slovarja (ali le dolo- čen zvezek), svoje učne liste ter pripomočke (zvezek in samostojni delovni zvezek). Ob tem je treba povedati, da so nekateri učenci med delom želeli uporabljati spletno različico, češ da je iskanje hitrejše in enostavnejše. Vendar je bil eden izmed ciljev tudi linearno branje in iskanje ustreznega gesla po abecedni ureditvi tiskanega slovarja, tako da so morali uporablja- ti ustrezno pripravljeno tiskano izdajo. Ob koncu ure so učenci oddali učne liste. Z učiteljico sva preverila njihove zapise do nas- lednje ure, ko so dobili vrnjene izdelke. Skupaj smo razjasnili nejasnosti oz. osvetlili pravilne rešitve. Delo pri naslednji uri je bilo povezano s stro- kovnimi izrazi, z njihovo razlago, razvrščanjem gesel po abecedi, s predstavljanjem pomenov določenih besed (učni list v prilogi) in z odgo- vori na morebitna vprašanja s strani učencev. Ob koncu ure so morali snov še ponoviti – odgovoriti na nekaj kratkih vprašanj glede uporabe različnih izdaj SSKJ (kako je urejen SSKJ; kako iščeš besedo v tiskani izdaji SSKJ; ali je besedo laže iskati v tiskani ali v elektron- ski izdaji slovarja; pri kateri nalogi je bila bolj smotrna uporaba tiskane izdaje itd.) ter za domačo nalogo rešiti naloge v samostojnem delovnem zvezku na straneh 38–41. SKLep V prispevku je bil predstavljen oris poučeva- nja dela s slovarji v knjižnici ter podrobneje predstavljen pouk slovenščine na temo SSKJ ob podpori knjižnice ter KIZ. Učenci drugače doživijo poučevanje v šolski knjižnici, ki nudi tiskane in elektronske vire. Z motivacijskega vidika je pomembna uporaba informacijsko- -komunikacijske tehnologije, saj nam omogoča pritegniti posameznike, ki so dovzetnejši za Slika 2: Primer učnega lista za 3. skupino 62 STROKA IN PRAKSA Gregor Škrlj: Uporaba sskj pri pouku v osnovnošolski knjižnici sodobne poti ter uporabo modernejših virov pri učenju jezika. Hkrati pa je dobra primerja- va ter nadgradnja tiskanih slovarjev oziroma lahko posameznik uvidi razlike, prednosti kot tudi slabosti enega in drugega vira (potek iskanja in enostavnost pri elektronski izdaji, preglednost, urejenost in linearno zaporedje besed v tiskani izdaji). Učenci spoznajo več različnih izdaj tiskanega slovarja in variacije iskanja v elektronskih izvedbah. Pri takšnem pouku je tudi zelo pomembno skupinsko delo, ki krepi medvrstniško sodelovanje. Po sklopu ur pouka učenci poznajo namen in dostopnost slovarjev, znajo uporabljati slovarje v tiskani in elektronski obliki ter znajo dogovoriti na vprašanji, kako so besede predstavljene v SSKJ in kako ga uporabljamo. Knjižnično informacijsko znanje. Kurikul: osnov- na šola (2009). Ljubljana: Ministrstvo za šol- stvo in šport; Zavod RS za šolstvo. Pridobljeno 12. 6. 2015 s spletne strani: http://www.zrss.si/ pdf/080711123601_l-k-knjiznicno_informacijs- ko_znanje_os-sprejeto.pdf. Slovar slovenskega knjižnega jezika (2014). 2. dopolnjena in deloma prenovljena izd. Ljubljana: Cankarjeva založba. Slovenščina za vsak dan 7: samostojni delovni zvezek za slovenščino v 7. razredu osnovne šole: izdaja s plusom (2015). Ljubljana: Rokus Klett. Sušec, Z. 2005. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport; Zavod RS za šolstvo. Škrlj, G. (2014). Učenje ter uporaba čitalniškega gradiva v čitalnici šolske knjižnice Osnovne šole Prule. Šolska knjižnica, let. 24, št. 1 (2014), str. 50–56. Učni načrt. Program osnovna šola. Slovenščina [elektronski vir]. 2011. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport; Zavod RS za šolstvo. Dostopno na spletu: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/ mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/prenovlje- ni_UN/UN_slovenscina_OS.pdf. Viri GReGo R ŠKRl J, univ. dipl. bibl., zaposlen kot knjižničar na Osnovni šoli Prule v Ljubljani. Naslov: Osnovna šola Prule, Prule 13, 1000 Ljubljana E-naslov: gregor.skrlj@guest.arnes.si