Kisava industrija gumijevih usnjenih in kemičnih izdelkov Uronj 9. NOVEMBER 1974 ŠTEVILKA 19 — XIV Ukrepi za realizacijo proizvodnega plana za leio 1974 Pobuda za akcijo je prišla iz TAP. Na skupnih razgovorih pa je bilo sprejeto enotno stališče, da prizadevanja za omilitev gospodarskega položaja veljajo za vso delovno organizacijo, o problematiki pa so razpravljali tudi že na kolegiju, svetu ZK, delavskem svetu delovne organizacije in tudi v sindikatu. O nadurnem delu v posameznih sobotah boste v obračunskih enotah in temeljnih organizacijah sproti obveščeni. povečala. Prav zaradi teh obremenitev, na katere posamezne temeljne organizacije oziroma delovna organizacija kot celota ne morejo vplivati, nismo dosegli poslovnih rezultatov, ki so predvideni v gospodarskem načrtu za leto 1974. Iz poslovnega poročila za devet mesecev je razvidno, da je npr. v TTI letni proizvodni plan realiziran po dejanskih stroških 97,9 °/o in po količini 96,5 %. Na neizpolnjevanje proizvodnega plana so v glavnem vplivale nepra- vočasno usposobljene nove kapacitete, zamujanje pri dobavi uvozne in domače opreme (vulkanizacijske preše Herbert v velopnevmatiki, novi obrat umetnega usnja, proizvodnja industrijske pnevmatike 14 X 4 v obračunski enoti stiskani izdelki, prosta vulkanizacija zračnic, Shirm II), izpad planirane proizvodnje pro-tektorja v valjarni, izpad proizvodnje na Elka preši, zmanjšanje nerentabilne proizvodnje ležalnih blazin in stalno pomanjkanje delavcev oziroma visok odstotek odsotnosti delavcev z dela. če hočemo izpolniti vse obveznosti, ki jih imamo (investicije, izboljšanje delovnih pogojev nezmanjšanje osebnih dohodkov itd.) in realizirati gospodarski načrt, potem moramo tudi letni proizvodni plan realizirati 100-pro-centno. Z upoštevanjem vseh zgoraj naštetih izpadov nekatere proizvodne enote v rednem delovnem času sploh ne morejo 100 °/o realizirati letnega proizvodnega plana. Zato pa moramo z dodatnimi akcijami in ukrepi doseči čimboljše poslovne rezultate. V naslednjih mesecih se moramo vsi polno angažirati pri delu in prevzeti osebno odgovornost, da bomo skušali nadoknaditi izpade v preteklih mesecih in se čimbolj približati 100-procentni realizaciji proizvodnega plana. Za čimboljše izpolnjevanje proizvodnega plana pa moramo zagotoviti naslednje: — nadurno delo v sedmih prostih sobotah v dveh izmenah, — mesečne operativne plane je treba realizirati 100-procentno, — z nadurnim delom je treba reševati kritične kapacitete, — pravočasno je treba preskrbeti potrebne surovine in ostale materiale (zastoji, spreminjanje planov), — boljšo izbiro asortimana in večje planske količine (z večjo maso pokritja), — čim realnejše prodajne in operativne proizvodne plane (točen izračun dejansko razpoložljivih kapacitet, čim manj spreminjati plane, zmanjšati dodatna naročila, planirati tiste izdelke, za katere imamo zagotovljene surovine...), — čimprej usposobiti nove kapacitete za redno proizvodnjo, (Nadaljevanje na 3. strani) Varčevanje s časom in formalizem Stopnjevanje razprav o osnutkih kongresnih dokumentov je v teh dneh dobilo še širše obeležje. Potrjuje staro izkušnjo — naj kot ilustracijo navedemo samo en primer iz Brežic. V tovarni pohištva so se odločili, da bodo predkongresne sestanke članov opravili po enotah. Razprave so bile živahne, obravnavali so celotno gradivo, bilo je veliko vprašanj in veliko pripomb. V IMV — tovarna prikolic — pa je bilo nasprotno: zbral se je cel kolektiv in izkazalo se je, kako ljudje niso vajeni nastopati na velikih zborih in razprava je bila pač temu primerna. Zato sindikalni delavci iz Brežic predlagajo uveljavljanje sindikalnih skupin kot delovne oblike bodočega sindikalnega delovanja, s katerimi bi si v resnici zagotovili še bolj neposredno samoupravno odločanje. Veliki zbori — tako povsod menijo — vsiljujejo samo načelne razprave, so velikokrat vzrok za mrtvilo, ljudje ne povedo tistega, kar naj bi in so taki veliki zbori lahko v naj slabšem primeru le glasovalni stroji. Zanimive so glede na že naveden problem tudi razprave o organiziranosti sindikatov in sploh o dejavnosti osnovnih organizacij sindikatov. Podoba je, ko da so veliki zbori posledica »varčevanja s časom«, in — posledica je še večja izguba časa — zaradi otepanja s formalizmom. Prav sindikalni delavci iz Brežic opozarjajo, češ da se ponekod še vedno preveč čuti stara miselnost, naj bi sindikati govorili le o športu, ozimnici in podobnih drugotnih vprašanjih, o tem pa, kar je za delavce prvotnega pomena, to so samouprava in samoupravni odnosi, pa naj bi sindikati ne govorili. Seveda se je treba tudi takoj vprašati, ali je sindikat oziroma izvršni odbor osnovne organizacije sindikata taka vprašanja načenjal in če je imel možnosti za to, kajti po ustavi in tudi po vseh dokumentih ZK imajo delavci ne samo pravico, ampak tu- (U O <—I •H H CV LP\ f—I ■m U M mn c POS oos V celotnem številu zaposlenih v naši delovni organizaciji je 6,12 % kršilcev. Ta procent znaša v temeljni organizaciji združenega dela TTI 5,40 %, v temeljni organizaciji TAP 9,74 %, v VET 7,14 °/o, v POS 0,87 % in v samoupravni delovni skupnosti OSS 3,55 %. Procent kršilcev med zaposlenimi v delovni organizaciji je v lanskem letu in v prvi polovici letošnjega leta porastel za 1,14 °/o na vsakih 6 me- Tale skupinica je majhna v primerjavi z »navalom« na vhodna vrata. paj s SDS OSS, ker ni ločenih podatkov za lansko leto ter zaradi tega, ker je število kršitev v temeljni organizaciji VET, temeljni organizaciji POS in samoupravni delovni skupnosti OSS tako majhno, da ločeni statistični prikaz ne bi dal pravih vrednosti. Podatki se nanašajo le na obravnavane kršilce ter so v veliki meri Prikaz strukture kršilcev po delovnih mestih ni izdelan, ker ni bila prijavljena nobena kršitev delavcev na dipl. inž. delovnem mestu, inž. delovnem mestu, na tehničnem delovnem mestu pa le ena. Med kršilci, ki so jih obravnavali odbori, je 33,33 °/o povratnikov; to je takih, ki jim je bil v zadnjih dveh letih že izrečen vsaj en ukrep zaradi kršitev delovnih obveznosti. Med nami 9 Jesen — težji pogoji za voznika in avtomobil so tu! Vozniki - pozor! Med branjem »Moto revije«, to je časopisa AMZS sem zasledil zanimiv in poučen članek, ki nas opozarja na težje pogoje vožnje v tem letnem času, zato sem tudi pripravil izvleček iz tega članka. Jesen, letni čas, ki je med vozniki najmanj priljubljen, nam lahko s svojim muhastim vremenom skoraj trenutno spremeni razmere na cesti. Dež, sneg, megla in prve krpe poledenele ceste prežijo na voznika, s tem pa tudi na avtomobil in zahtevajo tehnično brezhibno vozilo. Tudi prometna milica v tem času pogosteje kontrolira pnevmatike, luči in druge pomembne dele vozila, ki lahko vplivajo na varnost med vožnjo. Poglejmo si torej ukrepe, ki jih moramo storiti v tem letnem času. Poročilo o odločitvah zborov delacev Delavci so na zborih delavcev v dneh od 21. do 23. oktobra obravnavali in odločali o naslednjih zadevali: — o vključitvi treh trgovinskih delovnih organizacij (Astra, Chemo in Kemija-Impex) in proizvodno-trgovinske delovne organizacije SERMIN Koper v združeno podjetje POLIKEM, — o dopolnitvah samoupravnega sporazuma o združitvi v ZP POLIKEM, — o sprejemu samoupravnega sporazuma o združevanju sredstev v skupno naložbo za realizacijo programa gazifikacije v Sloveniji. A. POROČILO O GLASOVANJU 1. Vključitev DO ASTRA, CHEMO, KEMIJA-IMPEX in SERMIN v združeno podjetje POLIKEM TOZD del. skup. štev. zaposl. štev. prisot. GLASOVALI za, proti vzdrž. °/o ZA od štev. pris. % ZA od štev. zaposl. VA 121 110 106 2 2 96,36 87,60 VLP 314 201 201 — — 100,00 64,01 Sl 326 314 314 — — 100,00 96,32 CE 169 154 154 — — 100,00 91,12 PV 47 43 43 — — 100,00 91,49 uu 102 88 88 — — 100,00 86,27 KI in RK 95 74 74 — — 100,00 77,89 RK III 80 61 61 — — 100,00 76,25 SO 279 161 161 — — 100,00 57,71 Skupaj TTI 1533 1206 1202 2 2 99,67 78,41 PA 101 82 82 100,00 81,20 KF 365 291 291 — — 100,00 79,70 VU 118 62 62 — — 100,00 52,50 AZ 104 83 83 — — 100,00 79,80 SO + vz 208 117 117 — — 100,00 56,30 Skupaj TAP 826 635 635 — — 100,00 70,90 VET 283 183 183 100,00 64,66 POS 125 113 113 — — 100,00 90,40 IC 13 12 12 — — 100,00 92,31 OSS 571 376 376 — — 100,00 65,85 Luči Priporočljivo je, da preverimo, ali so luči pravilno nastavljene. To kontrolo je treba opraviti z optično napravo, kajti le tako so lahko luči pravilno nastavljene. Posebno po- membno je to za vozila, ki imajo halogenske žaromete, saj ti nasproti vozeče voznike mnogo huje slepijo kot navadne luči. Komplet rezervnih žarnic Ta komplet je pri nas predpisan, žarnico in jo potem pozabili doku-vendar ga vseeno preglejmo, če nis- piti. mo med letom zamenjali kakšno Čiščenje prednjih in zadnjih luči Žaromete in zadnje luči je treba saj nas bodo ob očiščenih lučeh v tem času večkrat očistiti, saj se ostali vozniki hitreje in pravočasno med vožnjo neopazno nabira vedno opazili. Luči čistimo pred vsako debelejša plast umazanije, ki zmanj- vožnjo, če pa je potrebno, to stori-ša svetilnost luči. še posebno po- mo tudi večkrat med vožnjo, membno je to za vožnjo v megli. Zarosena ali zamrznjena Na prostem pakirane avtomobile najdemo zjutraj z zarosenimi ali zamrznjenimi stekli, zato si pravočasno nabavimo in položimo v avto sredstvo za odmrzavanje stekel in strgalo za led, ki ima na drugi strani gumijasto metlico za otiranje orosenih stekel. Prav tako je priporočljivo, da pustite stranska okna malenkostno stekla odprta, s tem pa preprečite zanositev stekel in kasnejšo zamrznitev. Tudi nastavitev ročice za gretje in dovod zraka na veterno steklo si pravočasno naravnajte, da bo odmr-zovanje čim bolj učinkovito. Nikakor ne smemo očistiti samo del zamrznjenega stekla; vedno je treba očistiti celo steklo. Iz navedenega je razvidno, da so zbori delavcev vseh TOZD in delovne skupnosti DALI SOGLASJE za vključitev navedenih DO v ZP POLIKEM. 2. Skoraj z enakim odstotkom glasovanja so zbori delavcev vseh TOZD (razlika je samo pri TOZD valjarna, kjer je od 110 prisotnih delavcev glasovalo ZA 108 delavcev, 2 pa sta se glasovanja vzdržala), SPREJELI predlagane dopolnitve samoupravnega sporazuma o združevanju v POLIKEM, ki so bile objavljene v Informatorju, dne 15. 10. 74. TOZD del. skup. Štev. zaposl. Štev. prisot. GLASOVALI °/o ZA od štev. prisot. % ZA od štev. zaposl. za proti vzdrž. VA 121 110 107 1 2 97,27 88,43 VLP 314 201 201 — — 100,00 64,01 SI 326 314 314 — — 100,00 96,32 CE 169 154 154 — — 100,00 91,12 PV 47 43 43 — — 100,00 91,49 UU 102 88 88 — — 100,00 86,27 KI in RK 95 74 74 — — 100,00 77,89 RK III 80 61 61 — — 100,00 76,25 SO 279 161 161 — — 100,00 57,71 Skupaj TTI 1533 1206 1203 1 2 99,75 78,47 PA 101 82 82 100,00 81,20 KF 365 291 289 2 — 99,30 79,20 VU 118 62 62 — — 100,00 52,50 AZ 104 83 83 — — 100,00 79,80 SO 208 117 117 — — 100,00 56,30 Skupaj TAP 896 635 633 2 — 99,70 70,60 VET 283 183 183 100,00 64,66 POS 125 113 113 — — 100,00 90,40 IC 13 12 12 — — 100,00 92,31 OSS 571 376 375 — 1 99,00 65,67 Nega akumulatorja Akumulator je v tem času mnogo bolj obremenjen, zato zahteva skrb-nejšo nego, s to pa bomo preprečili, da nas ne bi pustil na cedilu. Novejšega naj v akumulatorski delavnici pregledajo in napolnijo, pri sta- rejših moramo misliti na zamenjavo. Toda tudi pri novih je treba dobro očistiti pole in sponke z žično krtačo ter jih dobro pritrditi in namazati z mastjo. (Nadaljevanje na 10. strani) Iz navedenega je razvidno, da so zbori delavcev vseh TOZD in delovne skupnosti DALI SOGLASJE, da je združeno podjetje POLIKEM podpisnik samoupravnega sporazuma o združevanju sredstev v skupno naložbo za realizacijo programa gazifikacije v Sloveniji. Za podpis sporazuma zbori pooblaščajo tov. Janeza Beravsa, dipl. ing., generalnega direktorja POLIKEM in tov. Petra Škufco, dipl. ing., predsednika delavskega sveta POLIKEM. V obravnavi ni bilo podanih bistvenih pripomb oz. so delavci nanje dobili pojasnila že na sestankih zborov delavcev. 10 Šport - avto Vozniki pozor... (Nadaljevanje z 9. strani) Loputo v položaj »zima« Občutek, ko stoji športnik na zmagovalnem odru in sprejema šopek rož, medaljo ali pokal, je težko opisati. Koliko truda, znoja, časa, vztrajnosti je potrebno, kolikim stvarem se mora odreči, da postane dober, uspešen, da lahko zmaga. Prav gotovo ta občutek odtehta vse. Še ena sezona je minila, tisoči in tisoči kilometrov doživetij, spominov, izkušenj, vztrajnosti, priznanj. Kako pa bo drugo leto? Je pot k uspehom, ki so jo izbrali, pravilna? Zaupajmo jim, saj nas niso nikoli razočarali! Simon Tulipan Mnogi avtomobili imajo na sesalni cevi zračnega filtra loputo, ki jo lahko postavimo v dva položaja: »poletje« in »zima«. V položaju »poletje« piha v filter in vplinjač svež zrak, v položaju »zima« pa zrak, ki se je prej ogrel ob vročih izpušnih ceveh. Torej, čas je že, da to loputo postavimo v položaj »zima«. Sredstva proti zmrzovanju Nočne temperature še niso tako nizke, da bi bila hladilnik in motor v nevarnosti, vendar kljub temu ne odlašajte z nalitjem sredstev proti zmrzovanju v hladilnik. Takih skrbi nimajo samo lastniki avtomobilov, ki imajo zaprt hladilni sistem, v katerem je stalno hladilna tekočina. odporna proti mrazu. Pri odprtem hladilnem sistemu, iz katerega proti mrazu odporne hladilne tekočine tudi poleti niste izpustili, pa v servisu zahtevajte, naj izmerijo koncentracijo hladilne tekočine in jo po potrebi ojačajte. Kolesarji Save so s svojimi nastopi in uspehi ponesli naše ime širom domovine in tujine. Denar, ki ga dobijo, vsakokrat sproti opravičijo. Na sliki je vodstvo kolesarskega tekmovanja Po ulicah Kranja Rekreacija - Šport - Rekreacija Otiralke in naprave za pranje vetrobrana Za dobro vidljivost v dežju, megli ali kadar nas druga vozila obrizgajo z blatno vodo morajo biti brisal-ke in naprave za pranje vetrobrana brezhibne. Gumijaste metlice oti-ralk je treba zamenjati približno vsake pol leta ali ko na steklu začno za seboj puščati raze. Šobe na- prave za pranje stekla moramo pregledati, da so pravilno nameščene, da niso zamašene ter da vodni curek vetrobran tudi doseže. Na črpalkah prodajajo posebne tekočine za pranje stekla, ki vsebujejo sredstvo za čiščenje in proti zmrzovanju. Nega laka Kromirani in lakirani deli avtomobila bodo za nekaj mesecev izpostavljeni različnim vplivom, ki neugodno delujejo na njihove površine. Tudi pranja avtomobila se v tem času lotimo redkeje kot poleti, čeprav se sedaj umaže hitreje. Posebno pomembno je pogosto pranje avtomobila v času prvega soljenja cest, saj postane tedaj umazanija s cest veliko bolj napadalna in karoserija hitreje rjavi. Danes, ko imamo na razpolago že večje število pralnic avtomobilov, torej ne bo od- Za konec sezone so se slovenski kolesarji pomerili med seboj, kdo med njimi je najboljši v gorski vožnji na 12 km dolgi progi iz Hotiča pri Litiji v 400 m višje ležeče Vače, kjer so pred leti izkopali situlo naših prednikov. V barve prelivajoči jesenski pokrajini, ožarjeni s prijetnim soncem, so se fantje na jeklenih konjičkih trudili, da bi čimprej prišli na cilj, kajti med dirko ni časa za romantiko, ki očara marsikoga — ne le slikarja. Med člani je to uspelo Lečku iz ljubljanskega kluba ASTRA, naši pa so se uvrstili na 5. mesto: Valenčič, 7. Žagar, 8. Hvasti, 10. Rakuš. Mladinci so tekmovali na isti progi, zmagal pa je naš Ropret, ki bi se po času uvrstil med člani celo na 4. mesto. Udovič je bil 3., Reven 7. Terglav 9. Med turisti mladinci se je naš Betom uvrstil na drugo mesto, Rozman pa je bil 5. V popoldanskem kriteriju po ulicah Litije je bil med člani Valenčič 5., pri mladincih je bil Reven 2., Ropret 4., Udovič 5. Tako kot naredi podjetje ob koncu leta inventuro o svoji uspešno- več, če bomo avto večkrat zapeljali na pranje. Priporočljivo je, da po pranju zaščitimo s plastjo zaščitnega voska. Vse to se nam bo dobro obrestovalo, saj bo lak vzdržal dalj časa, vsi pa vemo, da je lakiranje avtomobila precej drago. S temi kratkimi napotki sem vas hotel opozoriti na ureditev in vzdrževanje vozila v zimskem času. Upam, da bomo tako pripravljeni dosegli varnejšo vožnjo po naših cestah. Drago Kump sti, tudi kolesarji ne pozabijo svojih uspehov, ki jih je bilo letos za kranjsko Savo toliko, kot še nobeno leto doslej. Od začetka marca, ko so prvič pomerili moči s tekmovalci drugih klubov, so se pedala neštetokrat obrnila, zdaj hitreje, močneje, zdaj počasneje, iko je zmanjkovalo moči, a z mislijo, da bo prihodnjič vse drugače. Ko je bil mraz ali je deževalo, so si želeli sonca, ko so vozili v hudi vročini, da so se kolesa vdirala v razbeljeni asfalt, jim je bila edina misel hladna senca in osvežujoč požirek tekočine. Naši fatnje, ki so jih letos poznali na Madžarskem, v CSSR, Poljski, Avstriji, NDR, ZRN, Italiji in širom po naši domovini, so skoraj pozabili, kakšen je Kranj ob sobotah in nedeljah, ko se ljudje otresejo enoličnega tempa vsakdanjosti. Gotovo jim ni žal teh dveh dni, saj je njihova pot pri spoznavanju ljudi, krajev, navad, pot ki jim bo gotovo koristila tudi kasneje, ko se bodo srečevali s težavami tudi na drugih področjih, ne le na športnih. Sodelavci moskovskega inštituta za znanstveno raziskovanje v telesni kulturi so raziskovali vpliv redne telesne aktivnosti na zdravstveno stanje in produktivnost delavcev, zaposlenih v industriji krogličnih ležajev. Ugotovili so, da je pri delavcih, ki se ukvarjajo s telesnimi aktivnostmi, izostanek zaradi bolezenskih dopustov štirikrat manjši kot pri ostalih, njihova produktivnost pa je večja za 3,43 %, tako da je skupno z manjšim odstotkom boleznin produktivnost za 7—8 °/o večja kot pri delavcih, ki se ne ukvarjajo s telesno kulturo. Podobne raziskave so bile opravljene tudi v drugih industrijskih gigantih SSSR (Baku, Zaporoške jeklarne, itd.) in povsod so bili potrjeni pozitivni rezultati. Delavci, ki se ukvarjajo s telesno kulturo, so tudi družbeno aktivnejši, pri njih so nesreče pri delu ali napake v proizvodnji 3—4 krat manj pogoste kot pri ostalih, ki se s telesno kulturo ne bavijo. Ugotovljeno je, da se v velikih podjetjih, kjer se s telesno kulturo bavi 40—50 % zaposlenih delavcev, v teku 3—4 let amortizira investicijski stroški za izgradnjo športnih objektov in to samo z zmanjšanim številom dni bolezenskega dopusta in s povečano proizvodnjo. Najpomembneje pa je, da se pri tem ohranja neprecenljiva vrednost — ljudje in njihovo zdravje. Kako velik poudarek na znamtve-no raziskovalno dejavnost na področju športne rekreacije, pa nam pove podatek, da je prav sedaj v teku raziskovanje funkcije telesne kulture v sistemu znanstvene organizacije dela v avtomobilski industriji »Lihačov«. Na tem pa dela en cel oddelek Inštituta za znanstveno raziskovanje v telesni /kulturi iz Moskve. Tudi v naši delovni organizaciji je sistematizirano delovno mesto, na katerem bo delavec del svojega delovnega časa posvečal raziskavam na tem področju. Cilj teh raziskav je ugotavljanje fizične in psihofizičnih obremenitev na posameznih de- lovnih mestih ter glede na to bo postopoma uvedena rekreacija med delom, ki naj bi izboljšala dnevno rekreacijo, rekreacijo v tedenskem prostem času in rekreacijo na letnem dopustu. Edo Modic UPRAVA PODJETJA V NOVIH PROSTORIH Predvidoma sredi decembra se bodo v novo upravno stavbo, ki je montažne gradnje, nasproti skladišča gotovih izdelkov, selile kadrovska in splošna služba ter glavni direktor Save ter tajništva. Na eni zadnjih sej centralnega strokovnega kolegija so razpravljali o vprašanju, ali je smotrno, da se iz sedanje upravne stavbe seli tudi oddelek za zaposlovanje delavcev. Tja namreč pride vsak dan ali skoraj vsak dan tudi dvajset ljudi, ki iščejo zaposlitev v Savi, tam tudi prevzemajo prošnje za posojila, žigosajo zdravstvene knjižice idr. če se bo preselil tudi oddelek za zaposlovanje delavcev, bodo ljudje hodili mimo vratarnice, mimo skladišča lepil. Pa tudi zdaj je včasih kljub vratarski službi moč opaziti ljudi v »civilu«, ki hodijo po dvoriščih ali pa celo v proizvodnih enotah. Sklep zadnjega razgovora na kolegiju je bil, naj tehnična služba poišče možnost novega vhoda mimo vratarnice v novo upravno stavbo. SAVA, glasilo delovne skupnosti industrije gumijevih, usnjenih in kemičnih izdelkov izdaja uredniški odbor. Glasilo izhaja štirinajstdnevno, glavni in odgovorni urednik Jože Štular. Naslov uredništva: Kranj, škofjeloška 6, telefon 22-521, interno 282. Tisk in klišeji CP Gorenjski tisk KranL List je oproščen temeljnega davka na podlag] mnenja republiškega sekretariata za prosveto in kulturo SRS (it. <21-1/72 z dne 27. marca 1973). Kolesarji Save nas letos niso razočarali