781 142. SKUPŠČINA SZD Maribor, 14. in 15. oktober 2005 IZOBRAŽEVANJE ZDRAVNIKOV PREDSTAVITEV UČNEGA PROGRAMA MEDICINSKE FAKULTETE UNIVERZE V MARIBORU Ivan Krajnc Medicinska fakulteta Univerze v Mariboru je bila ustanovlje- na z Odlokom o preoblikovanju Univerze v Mariboru, ki ga je soglasno sprejel Državni zbor Republike Slovenije 2. oktobra 2003. V decembru 2003 je Svet za visoko šolstvo RS potrdil univer- zitetni študijski program »Splošna medicina« in z razpisom objavil tudi 80 vpisnih mest za prve študente. Skladno s Statutom UM je bila po vpisu prvih študentov v štu- dijskem letu 2004/2005 sklicana konstitutivna seja akadem- skega zbora MF, ki ji je sledila seja Senata MF, na kateri je bil za dekana za mandatno dobo štirih let izvoljen red. prof. dr. Ivan Krajnc, dr. med. Pri vodenju fakultete mu pomagajo prodekan za izobraževalno dejavnost izred. prof. dr. Radovan Hojs, dr. med., prodekanica za raziskovalno dejavnost doc. dr. Dušica Pahor, dr. med., in prodekan za podiplomski študij doc. dr. Pavel Skok, dr. med. V aprilu leta 2005 je Svet Republike Slovenije za visoko šol- stvo dal soglasje k izvajanju novega podiplomskega doktor- skega študijskega programa »Biomedicinska tehnologija«. Pro- gram je v skladu z načeli Bolonjske deklaracije. Razloge za ustanovitev druge medicinske fakultete v Sloveniji je moč najti v podatkih Ministrstva za zdravje, da bomo do leta 2020 potrebovali 1100 zdravnikov več, ali 25 odstotkov več kot zdaj. Po podatkih registra Zdravniške zbornice je bilo januarja 2000 v Sloveniji 3944 zdravnikov in 1164 zobozdravnikov. Med njimi jih 361 ne dela z bolniki, tako da imamo 1,9 zdravnika na 1000 prebivalcev. Primerjava podatkov z nekaterimi evropski- mi državami (Švica, Danska, Nizozemska, Avstrija, Finska, Nem- čija ipd.) kaže sorazmerno veliko zaostajanje. Predvideno up- okojevanje zdravnikov v naslednjih šestih letih kaže, da se bo upokojilo 767 zdravnikov. Vsebinsko osnovo za pripravo študijskega programa »Splo- šna medicina« je dal nacionalni program visokega šolstva (Ur. l. RS št. 20/2002), v katerem je opredeljena potreba po razši- ritvi možnosti študija medicine v Republiki Sloveniji. Ustanovitev Medicinske fakultete v Mariboru je bila tudi ena od prioritet nadaljnjega razvoja Splošne bolnišnice Maribor in Univerze v Mariboru. Razvoj domačih kadrov na področju raznovrstnih znanstvenih disciplin je pomemben pri krepitvi nacionalne identitete in predpogoj za enakovredno, konku- renčno sodelovanje slovenskih intelektualcev v evropskem in širšem mednarodnem intelektualnem prostoru. Dodiplomski študijski program »splošna medicina« V prvi letnik Medicinske fakultete Univerze v Mariboru se je v študijskem letu 2004/2005 vpisalo 89 študentov (od tega 4 tujci in 4 po pravilih za vzporedni študij oz. študij diploman- tov), ki so kandidirali za vpis po enakih merilih, kot veljajo za vpis na Medicinsko fakulteto Univerze v Ljubljani. Univerzitetni študijski program »Splošna medicina« traja 6 let oz. 12 semestrov, obsega 5500 ur teoretičnega in praktičnega študija, kar je v skladu z evropsko direktivo (Council Directi- ve 93/16/EEC, 1993) in je ovrednoten s 360 ECTS točkami. Študijski program »Splošne medicine« je mednarodno primer- ljiv (z dovoljenjem povzet po Medicinski fakulteti v Oulu, Fin- ska) in omogoča mednarodno izmenjavo študentov in profe- sorjev (npr. po programu Socrates Erasmus, Tempus, itd.) z medicinskimi fakultetami znotraj Evropske unije. Načini samoevalviranja programa Z izvajanjem študijskega programa se bodo sproti pridobiva- le informacije o kakovosti in aktualnosti vsebine programa ter ustreznosti njegove izvedbe tako pri študentih kot pri vi- sokošolskih učiteljih in sodelavcih z anketiranjem študentov, stalnimi stiki z najpomembnejšimi raziskovalci, s stalnimi sti- ki s partnerskimi fakultetami itd. Vertikalna in horizontalna povezanost predmetov programa Značilnost univerzitetnega študijskega programa »Splošna me- dicina« je tesna prepletenost predmetov znotraj posameznih letnikov (horizontalno) in med letniki (vertikalno). Vlogo po- vezovalca imajo moduli PBL, ki na osnovi središčnih proble- mov v obliki spirale pokrivajo vsa področja medicine od po- znavanja temeljev teorije, usposabljanja v kliničnem okolju do postopnega doseganja samostojnosti. V horizontalnem smislu so predmeti v posameznih letnikih vsebinsko poveza- ni, integrirani. Pri pouku PBL se posamezni problemi obrav- navajo v različnih letnikih in omogočajo podrobnejšo obrav- navanje katerega koli predmeta. Univerzitetni študijski program »Splošna medicina« je sestav- ljen iz 51 predmetov, med katerimi so 4 izbirni predmeti in 8 modulov PBL. Študij poteka v obliki predavanj, vaj, seminar- jev in izključno kot redni študij. Študentje bodo zaključili štu- dij z opravljenimi vsemi izpiti in opravljenim praktičnim de- lom (bolnišnica, družinska medicina) in pridobili naziv dok- tor oz. doktorica medicine. Učenje na osnovi problemov – PBL Vzporedno s klasičnim načinom pouka teče na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru tri ure tedensko PBL pouk. Gre za sodobno obliko študija, ki se je pred več kot dvajsetimi leti razvila na nekaterih medicinskih fakultetah (McMaster, ZDA) prav zaradi številnih posebnosti in zahtev zdravniškega po- klica. Razvijati so jo pričeli zaradi prevelikega razkoraka med klasičnimi predavanji ter njihovimi slabostmi, ki so še pose- bej izstopale zaradi posebnosti zdravniškega poklica. Pri so- dobnih oblikah medicinskega izobraževanja na osnovi pro- blemov je njihova osnovna značilnost reševanje problemov v majhnih skupinah (urjenje skupinskega dela, komuniciranje v skupini, odpravljanje konfliktov v dinamiki skupine ipd.). V zvezi s problemskim učenjem si je treba zapomniti tri stvari: – Učenje temelji na PROBLEMIH in ne na PRIMERIH ali PRED- METIH. Čeprav se za zagon procesa pogosto uporabljajo primeri, glavni poudarek ni na posameznih primerih, niti na seznamu predmetov, ki se jih je treba naučiti, ampak na problemih, ki jih študentje odkrivajo, ko poskušajo razume- ti primer. ZDRAV VESTN 2005; 74: 781–823 782 ZDRAV VESTN 2005; 74 – To je učenje na PODLAGI primerov, ne pa klinično REŠE- VANJE problemov. – To je UČENJE na podlagi problemov in ne POUČEVANJE. Njegov cilj je omogočiti študentom, da sami odkrivajo in se učijo, ne pa da jim pod drugim imenom vsilimo formalni pouk. To pa ne pomeni, da tutorji niso potrebni. Njihov pri- spevek je prav tako pomemben kot pri drugih metodah, vendar pa se njihova vloga spremeni iz vloge »učitelja« v vlogo aktivnega »pospeševalca učenja«. V Evropi je peščica inovativnih medicinskih fakultet v celoti uvedla problemsko učenje po letu 1990. Skupna značilnost vseh programov je vzporeden potek »klasičnih« predavanj ter dela v samostojnih skupinah v prvih dveh letnikih. Takšen način dela naj bi študente počasi uvajal v samostojno delo in jih počasi odvajal od oblik učenja, ki so jih bili navajeni v sred- nji šoli. V prvih dveh letih študentom pri reševanju proble- mov v celoti pomaga mentor, a tako, da jih postopno uvaja v individualno in samostojno reševanje. Kako se problemsko učenje ujema s strukturo programa na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru? Na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru imamo nasled- njih 8 modulov: 1. Anatomija, Biologija celice, Molekularna biologija. 2. Bio-ravnotežje. 3. Temelji fiziologije – patofiziologije I. 4. Temelji fiziologije – patofiziologije II. 5. Interna medicina – kirurgija I. 6. Interna medicina – kirurgija II. 7. Družinska medicina. 8. Nevrologija – nevrokirurgija – psihiatrija. PBL teče vzporedno ob predavanjih. PBL ne pomeni ukinitve predavanj ali seminarjev. Za posamični PBL problem imajo študenti na razpolago tri ure tedensko, ko njihova srečanja vodi mentor in morebitni ostali povabljeni predavatelji (od- visno od problema). Metoda sedmih korakov Z metodo sedmih korakov poskušamo doseči disciplino pri nečem, kar bi sicer bila neurejena razprava. Naloga vsakega člana skupine: 1. Ugotovi in razjasni besede in fraze, ki jih ne pozna. 2. Poišče pomembne sestavine (ključne pojme) problema. 3. S pomočjo ključnih pojmov išče možne razlage za iskanje. 4. Uredi razlage v poskusne rešitve. 5. Opredeli učne cilje, potrebne za preverjanje veljavnosti svo- jih razlag. 6. Člani skupine študirajo individualno in pri tem uporablja- jo vse razpoložljive informacijske vire. 7. Člani skupine izmenjujejo rezultate individualnega študija s preostalimi člani skupine. Prednosti pouka PBL Didaktične posebnosti so: – učenje na osnovi problemov oziroma pojmov, – reševanje problemov in pojmov v skupini, – komunikacija v skupini in timsko delo, – individualno delo, – motiviranost študentov, – poglobljeno učenje, – študentje so prisiljeni iskati učne materiale (knjige, revije, e-pouk ...). Vse to so spretnosti in bistveni elementi zdravniškega profe- sionalnega življenja. Prednosti so tudi za učitelje, saj ta didak- tika omogoča daljši in bolj profesionalni stik s študenti kot pa klasično predavanje. Študentje so najbolj odgovorni za pouk, tutor je oseba, ki jim pomaga in jih ne uči – oseba, ki pospešu- je znanje. Pomanjkljivosti pouka PBL – Potrebno je večje število sodelujočih pri pouku (tutorjev). – Večje število študentov potrebuje simultani pristop do ra- čunalnikov in literature. – Študentje morajo sami poiskati najbolj ugodno in relevant- no literaturo. Predmetnik univerzitetnega študijskega programa Splošna medicina – pregled ur po letnikih in kreditnih točkah – ECTS 1. letnik, 1. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 1 Anatomija s histologijo 45 0 60 105 7 2 Biologija celice 75 0 45 120 9 3 Kemija 45 0 30 75 5 4 Biofizika 45 0 30 75 5 5 Medicinska terminologija 15 0 0 15 1 I Modul PBL – Anatomija, Biologija celice, Molekularna biologija 0 45 0 45 3 Skupaj 225 90 120 435 30 + športna vzgoja (60 ur na letnik) 1. letnik, 2. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 1 Anatomija s histologijo 60 0 60 120 8 6 Biokemija 75 30 30 135 10 7 Prva pomoč 15 0 45 60 2 8 Zgodovina medicine 15 0 0 15 1 9 Molekularna biologija 60 0 15 75 6 II Modul PBL – Bio-ravnotežje 0 45 0 45 3 Skupaj 225 75 150 450 30 2. letnik, 3. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 10 Fiziologija 90 30 120 240 16 11 Angleščina 30 15 0 45 3 12 Biostatistika 30 0 15 45 3 13 Medicina in informacijske tehnologije 15 0 15 30 2 14 Osnove epidemiologije 15 0 0 15 1 15 Sociologija medicine 15 15 0 30 2 III Modul PBL – Temelji fiziologije – patofiziologije I 0 45 0 45 3 Skupaj 195 120 135 450 30 2. letnik, 4. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 10 Fiziologija 30 0 60 90 5 16 Farmakologija s toksikologijo 105 30 0 135 12 17 Mikrobiologija I 60 0 30 90 6 18 Patologija I 30 42 3 75 4 IV Modul PBL – Temelji fiziologije – patofiziologije II 0 45 0 45 3 Skupaj 225 120 90 435 30 + športna vzgoja (60 ur na letnik) 3. letnik, 5. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 19 Interna medicina s propedevtiko 75 60 30 165 11 20 Kirurgija 75 45 45 165 10 21 Radiologija 45 30 0 75 5 22 Izbirni predmet 1 0 30 0 30 1 V Modul PBL – Interna medicina – kirurgija I 0 45 0 45 3 Skupaj 195 210 60 465 30 783 3. letnik, 6. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 20 Kirurgija 75 45 30 150 10 19 Interna medicina s propedevtiko 75 45 30 150 10 23 Anesteziologija 15 15 15 45 3 24 Psihologija 20 0 10 30 2 25 Klinična biokemija 20 0 10 30 2 VI Modul PBL – Interna medicina – kirurgija II 0 45 0 45 3 Skupaj 210 150 105 465 30 4. letnik, 7. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 26 Pediatrija 75 60 90 225 15 27 Klinična psihologija 0 15 15 30 2 28 Družinska medicina I 15 30 75 120 6 29 Izbirni predmet 2 0 30 0 30 1 VII Modul PBL – Družinska medicina 0 45 0 45 3 Skupaj 90 180 180 450 27 4. letnik, 8. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 30 Medicinska etika in pravo 30 0 0 30 3 31 Sodna medicina 30 15 15 60 4 32 Patologija II 60 15 45 120 10 33 Oftalmologija 45 0 30 75 6 34 Otorinolaringologija 45 0 30 75 6 35 Fizikalna in rehabilitacijska medicina 15 0 15 30 2 36 Medicina v izrednih razmerah 0 15 0 15 1 37 Izbirni predmet 3 0 30 0 30 1 Skupaj 225 75 135 435 33 5. letnik, 9. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 38 Dermatovenerologija 45 15 15 75 5 39 Psihiatrija 60 60 30 150 10 40 Nevrologija 45 15 15 75 5 41 Nevrokirurgija 30 0 15 45 4 42 Klinična biokemija 0 0 30 30 1 43 Geriatrija 15 15 0 30 2 VIII Modul PBL – Nevrologija – Nevro- kirurgija – Psihiatrija 0 45 0 45 3 Skupaj 195 150 105 450 30 5. letnik, 10. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 44 Mikrobiologija II (infekcijske bolezni) 30 30 15 75 6 45 Socialna medicina in higiena 45 15 15 75 6 46 Porodništvo in ginekologija 75 60 75 210 14 47 Klinična farmakologija 15 30 0 45 3 48 Izbirni predmet 4 0 30 0 30 1 Skupaj 165 165 105 435 30 6. letnik, 11. semester Št. Predmet Predavanja Seminar Vaje Skupaj ECTS 48 Onkologija in radioterapija 30 15 15 60 5 49 Klinična mikrobiologija 0 15 15 30 3 50 Medicina dela 15 0 15 30 2 51 Maksilofacialna kirurgija z osnovami stomatologije 15 0 15 30 1 52 Družinska medicina II 0 15 90 105 5 Skupaj 45 45 135 225 16 6. letnik, 12. semester – praktično delo Predavanja Seminar Praktikum Skupaj ECTS Družinska medicina: praktično delo – splošna ambulanta 5 40 60 105 7 Kirurgija: praktično delo – bolnišnica 40 45 165 250 15 Interna medicina: praktično delo – bolnišnica 30 60 230 320 15 Uvod v raziskovalno delo 30 70 0 7 Skupaj 75 155 555 775 44 Podiplomski doktorski študijski program »Biomedicinska tehnologija« V aprilu 2005 je Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije sprejel sklep o izvajanju novega podiplomskega doktorske- ga študijskega programa »Biomedicinska tehnologija« na Me- dicinski fakulteti Univerze v Mariboru. »Biomedicinska tehnologija« je v Sloveniji nov podiplomski program, ki interdisciplinarno povezuje naravoslovno-tehnič- ne vede z medicino. V to smer organiziranega podiplomske- ga študija v Sloveniji doslej nismo imeli. Program skuša na podiplomski ravni interdisciplinarno povezati tehnične vede z medicinskimi znanji. Je program, ki znotraj biomedicinske tehnologije vključuje pomembne veje iz področja klinične me- dicine, biokemije, kemije in kemijske tehnologije, fizike, ma- tematike, računalništva, robotike, elektronike itd. Program bo- do izvajale: članice Univerze v Mariboru; Medicinska fakulte- ta, Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko, Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo, Fakulteta za stroj- ništvo, Inštitut Jožef Štefan Ljubljana, članica Univerze v Ljub- ljani; Fakulteta za farmacijo, Medizinische Universität Graz, Harvard Medical School Harvard University Boston – Massa- chusetts USA, Inštitut Rudijer Boškovič Zagreb idr. Program je v skladu z zahtevami Bolonjske deklaracije in traja 6 semestrov (3 leta). Študijske obveznosti celotnega programa so v skladu z zakonom (ZViS, 36. in 37. člen) ter Merili Sveta Republike Slovenije za visoko šolstvo, ovredno- tene po Evropskem prenosnem kreditnem sistemu (ECTS – European Credit Transfer System). Program se lahko na ta način neposredno vključuje v mednarodno izmenjavo štu- dentov v državah, ki uporabljajo sistem ECTS. Doktorski študijski program traja tri leta in je ovrednoten s 180 ECTS (3 × 60 ECTS). Obvezni predmeti so trije in so ovre- dnoteni s po 5, 10 in 15 ECTS. Temeljnih predmetov je 5, od tega študent izbere 3. Temeljni predmeti so ovrednoteni s po 10 ECTS. Izbirnih predmetov je 65, od tega jih študent izbere 3. Ovrednoteni so s po 5 ECTS. Individualno raziskovalno de- lo je ovrednoteno v prvem letniku s po 15 ECTS, v drugem letniku s po 45 ECTS in v tretjem letniku s po 60 ECTS. Možno bo izbirati predmete drugih podiplomskih študijev vseh univerz, katerih predmetnik je ovrednoten s sistemom ECTS tako v Republiki Sloveniji kot v tujini. Zunaj primarne- ga študijskega programa se sme zbrati do 20 ECTS. Prvi letnik: Obvezni predmeti: Bioinformatika – 10 ECTS, Seminar I – 5 ECTS, individualno raziskovalno delo (IRD) – 15 ECTS, sku- pno 30 ECTS. Pet temeljnih predmetov, kjer študent izbere tri predmete in s tem pridobi 30 ECTS = 3 × 10 ECTS. Drugi letnik: 15 ECTS pridobi kandidat iz nabora treh Izbirnih predmetov (3 × 5), 45 ECTS pa iz IRD. Tretji letnik: 60 ECTS pridobi kandidat iz IRD, ki je namenjeno izdelavi doktorske disertacije. 142. SKUPŠČINA SZD 784 ZDRAV VESTN 2005; 74 Pogoji za vpis na podiplomski študijski program Na podiplomski doktorski študij »Biomedicinska tehnologi- ja« se lahko vpiše kandidat, ki je končal: – študijski program druge stopnje; – študijski program, ki izobražuje za poklice, urejene z direk- tivami EU, če je ovrednoten s 300 kreditnimi točkami (sem spadajo študiji medicine, dentalne medicine, veterinarstva, pa tudi prenovljeni petletni študijski program farmacije); – najmanj štiriletni dodiplomski študijski program z ustrezne- ga študijskega področja ter izkazuje vidne uspehe pri raz- iskovalnem ali strokovnem delu, ki jih je mogoče ovredno- titi s 60 kreditnimi točkami; – kandidati s končanim specialističnim študijskim programom (sprejetim pred uveljavitvijo novele zakona), in sicer: 1. kandidat, ki je končal dodiplomski študijski program in študijski program za pridobitev specializacije in je njegov študij skupaj trajal pet let, torej je skupaj zbral 300 kreditnih točk, je s tem izpolnil pogoje za vpis; 2. kandidat, ki je končal dodiplomski študijski program in študijski program za pridobitev specializacije, pa je njegov študij skupaj trajal manj kot pet let (in torej še ni zbral 300 kreditnih točk), se obravnava tako kot kandi- dat z »najmanj štiriletnim dodiplomskim študijem in vi- dnimi uspehi« iz 38. a člena zakona. V doktorski študijski program se lahko vpiše tudi, kdor je kon- čal študijski program za pridobitev naziva magister znanosti. Tem kandidatom se 60 kreditnih točk prizna. Pogoje za vpis v doktorski študijski program izpolnjuje tudi, kdor je končal enakovredno izobraževanje v tujini. Število vpisnih mest je 30. Izbira kandidatov temelji na podla- gi povprečne ocene študija (15%), ocene diplomske ali magi- strske naloge (5%) in uspeha pri izbirnem izpitu s področja medicine, naravoslovja in tehnike (80%). V šolskem letu 2005/2006 imamo vpisanih 28 kandidatov v 1. letnik in 16 kandidatov, ki so pridobili status »magister zna- nosti« po starem programu, v 2. letnik doktorskega študija. Predmetnik podiplomskega doktorskega študijskega programa biomedicinska tehnologija 1. letnik Obvezni Nosilec Kreditne predmeti Predmet predmeta točke ECTS 1. Bioinformatika Prof. dr. Peter Kokol 10 ECTS 2. Seminar I 5 ECTS 3. IRD – Ind. raziskovalno delo 15 ECTS Skupaj 30 ECTS Temeljni Nosilec Kreditne predmeti Predmet predmeta točke ECTS 1. Biofizika Prof. dr. Milan Brumen 10 ECTS 2. Biokemija Doc. dr. Avrelija Cencič Prof. dr. Gert M. Kostner 10 ECTS 3. Molekularna biologija Prof. dr. Dimitrij Krainc 10 ECTS 4. Genetika Prof. dr. Nadja Kokalj-Vokač 10 ECTS 5. Farmacevtska biotehnologija Prof. dr. Borut Štrukelj 10 ECTS Skupaj 3 × 10 ECTS = (študent izbere 3 temeljne predmete) 30 ECTS 2. letnik Izbirni Nosilec Kreditne predmeti Predmet predmeta točke ECTS 1. Biokeramika Prof. dr. Tomaž KOSMAČ Prof. dr. Miha Drofenik 5 ECTS 2. Nanodelci v biomedicini Prof. dr. Miha Drofenik Doc. dr. Darko Makovec 5 ECTS Izbirni Nosilec Kreditne predmeti Predmet predmeta točke ECTS 3. Nutracevtiki in sodobni trendi v prehrani Prof. dr. Dušanka Mičetić-Turk 5 ECTS 4. Sinteza, struktura in Doc. dr. Peter Krajnc lastnosti polimerov Prof. dr. Majda Sfiligoj-Smole 5 ECTS 5. Biološko aktivni Prof. dr. Karin Stana-Kleinschek orientirani polimeri Doc. dr. Simona Strnad 5 ECTS 6. Sintetični biopolimeri Doc. dr. Peter Krajnc 5 ECTS 7. Membranski snovni transportni pojavi Prof. dr. Željko Knez 5 ECTS 8. Polimerne membrane v medicini Prof. dr. Črtomir Stropnik 5 ECTS 9. Izbrana poglavja iz medicinske celične biologije Prof. dr. Jasna Štrus 5 ECTS 10. Mikrobna patogeneza Doc. dr. Maja Rupnik 5 ECTS 11. Tipizacijske metode v mikrobiologiji Doc. dr. Maja Rupnik 5 ECTS 12. Celična fiziologija Prof. dr. Marjan Rupnik 5 ECTS 13. Metode v celični fiziologiji Prof. dr. Marjan Rupnik 5 ECTS 14. Principi modeliranja v medicini Prof. dr. Boris Tovornik 5 ECTS 15. Matematična fiziologija Prof. dr. Marjan Rupnik Prof. dr. Milan Brumen 5 ECTS 16. Reologija v bioloških sistemih Prof. dr. Volker Ribitsch 5 ECTS 17. Klinična biokemija in laboratorijska medicina Prof. dr. Janja Marc 5 ECTS 18. Klinična farmakologija Prof. dr. Jože Drinovec 5 ECTS 19. Klinična farmakokinetika Prof. dr. Aleš Mrhar 5 ECTS 20. Toksikologija s farmacevtskim zdravljenjem Prof. dr. Marija Sollner-Dolenc 5 ECTS 21. Farmakoepidemiologija in farmakoekonomika Prof. dr. Aleš Mrhar 5 ECTS 22. Računalniško modeliranje in obdelava slikovnih podatkov Prof. dr. Borut Žalik 5 ECTS 23. Teorije sistemov v medicini Prof. dr. Rajko Svečko 5 ECTS 24. Telematika Prof. dr. Žarko Čučej 5 ECTS 25. Obdelava biomedicinskih signalov Prof. dr. Damjan Zazula 5 ECTS 26. Simulatorji in virtualna okolja za urejanje v medicini Prof. dr. Damjan Zazula 5 ECTS 27. Metode umetne inteligence Prof. dr. Nikola Guid 5 ECTS 28. NMR v biomedicini Doc. dr. Igor Serša 5 ECTS 29. Biomedicinska elektronika in fotonika Prof. dr. Denis Đonlagič 5 ECTS 30. Telerobotika v medicini Prof. dr. Karel Jezernik 5 ECTS 31. Senorsko-motorični dinamični sistemi Prof. dr. Karel Jezernik 5 ECTS 32. Uvod v raziskovalno delo v patologiji Prof. dr. Rastko Golouh 5 ECTS 33. Endoskopija in ultrazvok v gastroenterologiji Doc. dr. Marjan Skalicky 5 ECTS 34. Nevrokirurgija Doc. dr. Tadej Strojnik 5 ECTS 35. Biomehanika z osteologijo in osteosintezo Doc. dr. Radko Komadina 5 ECTS 36. Terapevtske metode v anesteziologiji Doc. dr. Mirt Kamenik 5 ECTS 37. Ginekološka onkologija Doc. dr. Iztok Takač 5 ECTS 38. Tridimenzionalna ultrasonografija v nevrologiji Doc. dr. Erih Tetičkovič 5 ECTS 39. Nefrologija Prof. dr. Radovan Hojs Doc. dr. Breda Pečovnik-Balon 5 ECTS 40. Tkivna oksigenacija, metabolizem in mikrocirkulacija Doc. dr. Matej Podbregar 5 ECTS 41. Izbrana poglavja iz kardiologije Doc. dr. Gorazd Voga Doc. dr. Andreja Sinkovič Doc. dr. Matej Podbregar 5 ECTS 42. Klinična imunologija Prof. dr. Ivan Krajnc 5 ECTS 43. Infekcijske bolezni Prof. dr. Gorazd Lešničar 5 ECTS 785 Izbirni Nosilec Kreditne predmeti Predmet predmeta točke ECTS 44. Izbrana poglavja iz pediatrije Prof. dr. Alojz Gregorič 5 ECTS 45. Izbrana poglavja iz oftalmologije Doc. dr. Dušica Pahor 5 ECTS 46. Izbrana poglavja iz psihiatrije Doc. dr. Blanka Kores-Plesničar 5 ECTS 47. Oskrba starostnikov na področju geronto- loške tehnologije Doc. dr. Zmago Turk 5 ECTS 48. Biomehanske obremenitve križnega dela hrbtenice Doc. dr. Zmago Turk 5 ECTS 49. Molekularna in celična endokrinologija Prof. dr. Marjan Rupnik 5 ECTS 50. Epidemiološke metode Doc. dr. Marjan Premik 5 ECTS 51. Etika biomedicinskega raziskovanja Prof. dr. Matjaž Zwitter 5 ECTS 52. Kancerogeneza in biologija tumorjev Prof. dr. Matjaž Zwitter 5 ECTS 53. Molekularna biofizika Prof. dr. Greta Pifat-Mrzljak 5 ECTS 54. Materiali za prenos in nadzorovano sproščanje zdravil Doc. dr. Peter Krajnc 5 ECTS 55. Farmakogenomika Doc. dr. Uroš Potočnik 5 ECTS 56. Žilni vsadki Prof. dr. Kazimir Miksič 5 ECTS 57. Ocena srčne funkcije in stanja cirkulacije Doc. dr. Gorazd Voga 5 ECTS 58. Nove tehnologije v družinski medicini Doc. dr. Janko Kersnik 5 ECTS 59. Nutricevtiki in tehnologija Doc. dr. Mojca Škerget 5 ECTS 60. Funkcionalni celični modeli Doc. dr. Avrelija Cencič 5 ECTS 61. Onkologija dojk Prof. dr. Borut Gorišek 5 ECTS 62. Uroginekologija in pelvična rekonstruk- tivna kirurgija Doc. dr. Igor But 5 ECTS 63. Umetni organi v gastroenterologiji Prof. dr. Eldar Gadžijev 5 ECTS 64. Maksilofacialna kirurgija z osnovami stomatologije Doc. dr. Danijel Žerdoner 5 ECTS 65. Tuboperitonealna neplodnost Doc. dr. Milan Reljič 5 ECTS Skupaj (študent izbere 3 izbirne predmete) 3 × 5 = 15 ECTS Kreditne 2. letnik Predmet Nosilec predmeta točke ECTS 1. IRD – Ind. raziskovalno delo 45 ECTS 3. letnik Kreditne 3. letnik Predmet Nosilec predmeta točke ECTS 1. IRD – Ind. raziskovalno delo 60 ECTS Pred zagovorom doktorata mora kandidat obvezno opraviti zagovor članka s področja doktorata, ki je bil objavljen v reviji, ki jo indeksira SCI oz. SSCI, z navedbo IF. Kandidat si po uspešno opravljenem podiplomskem študiju iz biomedicinske tehnologije pridobi naziv doktor/doktorica znanosti. Po potrebi bo znanstveni naslov usklajen z zakonom o strokovnih in znanstvenih naslovih. Literatura 1. http://www.medicine.oulu.fi/english/index.html 2. http://www.medicine.man.ac.uk/pon/moutline.html 3. http://www.uni-graz.at/zv1www/mi030630t.pdf 4. http://www.i-med.ac.at/studium/ 5. http://www.uku.fi/english/ 6. http://www.med.utu.fi/en/ 7. http://www.harvard.edu 8. Podatki FIDES-a in Zdravniške zbornice Slovenije. ISIS, februar 2000. 9. Medical education and didactic network. European Med-Net. www.med- net.nl/med-net 10. Blake JM, Norman GR, Smith EK. Report card from McMaster: student eva- luation at a problem-based medical school. Lancet 1995; 345: 899–902. DODIPLOMSKO IN PODIPLOMSKO IZOBRAŽEVANJE ZDRAVNIKOV IZKUŠNJE MEDICINSKE FAKULTETE UNIVERZE V LJUBLJANI Dušan Šuput Medicinska fakulteta v Ljubljani je bila kot sestavni del Uni- verze v Ljubljani ustanovljena leta 1919, vendar je takrat ime- la le štiri semestre, leta 1940 pa je dobila še peti in šesti seme- ster. Po drugi svetovni vojni je bila leta 1945 ustanovljena po- polna medicinska fakulteta, ki je kasneje dobila dva oddelka: oddelek za splošno medicino in oddelek za stomatologijo (se- daj dentalno medicino). Razvil se je tudi podiplomski študij, ki je v veliki meri interdisciplinaren. Medicinska fakulteta v Ljubljani sodeluje tudi v dodiplomskem študiju farmacije in drugih visokošolskih ustanov. Dosedanje izkušnje so pokazale, da študenti medicine dobe izvrstne teoretične temelje, hkrati pa premalo praktičnih iz- kušenj. Po povečanju obsega študija iz desetih na dvanajst semestrov se je stanje izboljšalo, še vedno pa ni idealno. Kljub stalnemu posodabljanju pouka in nenehnemu uvaja- nju novih metod poučevanja je prenova pouka nujna. Po eni strani je potrebna uskladitev in temeljito preverjanje do sedaj doseženih posodobitev, po drugi strani pa moramo zagotovi- ti čim širšo evropsko primerljivost študija in doseči tudi čim večjo praktično usposabljanje študentov medicine. Slednje je pri študentih dentalne medicine v veliki meri že doseženo, če ne že kar zgledno. Ne smemo pa pozabiti na številne pozitiv- ne izkušnje in tudi ne na uspehe naših dosedanjih diploman- tov, saj so se mnogi med njimi uveljavili tako doma kot v tuji- ni, kar govori tudi o dosedanji kakovosti. Kakovost študija Ustrezen stik med študenti medicine in njihovimi učitelji je predpogoj za kakovostno delo, zato je bistvenega pomena tudi razmerje med številom učiteljev in študentov. Na Univer- zi v Ljubljani in tudi na Medicinski fakulteti je to razmerje ne- ustrezno, kar vpliva tudi na uvrstitev Univerze na lestvici naj- kakovostnejših univerz v svetu. Število učiteljev bi bilo po- trebno povečati. Naslednji pogoj je ustrezna kakovost učite- ljev in študentov. Kakovost učiteljev. Odličnost na raziskovalnem, pedagoškem in strokovnem področju. Kakovost študentov. Kako zagotoviti izbor »najboljših«? In ka- ko lahko definiramo pomen besede »najboljši« v smislu pred- pogojev za uspešnost študija, in morda še bolj, za uspešnost dela v zdravniškem poklicu? Menim, da je vloga učiteljev na MF in tudi učiteljev v predhodnem izobraževanju poudarjati pomen razumevanja v primerjavi s pomnjenjem (oziroma kar ponavljanjem) povedanega. Za slednje pa so nujni ustrezni odnosi med udeleženci učne- ga procesa in njihova motiviranost. Za kakovostno delo so poleg vsega naštetega osnovni tudi materialni pogoji. Teorija : praksa Že uvodoma sem povedal, da želimo študente v čim večji me- ri usposobiti za praktično delo, kar zahteva tudi čas. Pri tem pa moramo paziti, da ne okrnemo teoretičnih osnov, temveč jih čim bolj uskladimo in se izogibamo ponavljanju. Zavedati se moramo, da dobro poznavanje teorije brez prakse ne za- gotavlja usposobljenosti za neposredno delo z bolnikom, po- znavanje in obvladovanje raznih spretnosti brez poznavanja teorije vodi v »obrt« in ne omogoča sledenja razvoju medici- ne. Zavedamo se, da mora zdravnik obvladati teoretične pod- 142. SKUPŠČINA SZD