PROSVETNI Štev. 19 Ljubljana, 15. decembra 1956 LETO VII. Orejoje uredniški odbor. Odgovarja Jože Zorn. Uredništvo In oprava Nazorjeva 1/1. Telefon številka 21-337. — Letna naročnina din 300.—, Štev. ček računa 60-KB-l-Z-140 — Tisk Časopisno saložniškega podjetja Slovenski poročsvaleo. DELAVEC GLASILO ZDIiD^-BNJ PROSVETNIH DELAVCEV Irvršni odbor 3e dne 15. 11. t-1. aldioal plenum, ki so se ga udeležili vsi člani razen enega. Odbor je izčrpno poročal o svojem dosedanjem delu. Predsednik je v prvem delu svojega referata nanizal več misli o -idejno-politični vzgoji članstva s pregledom političnega stanja v svetu in doma. Omenil je zakonske osnutke o delovnih odnosih, o varstvu defektnih oseb, o uredbi o otroških dadaikih socialnega zavarovanja za defektne otroke nad 15 let starosti, o novem name-ščenskeih zakonu, o novi uredbi o honorarju za nadure in odločbi za obvezno šolanje defektnih otrok. Nadalje se je dotak-siil dela upravnih in šolskih odborov posebnih vzgojnih ustanov. Osvetlil je odklonilno stališče koprskega okraja slede sprejema 12 gluhih otrok. V drugem delu je pregledal oklepe zadnjega občnega zbora in povedal, koliko teh sklepov je izvršni odbor realiziral. Tajnik tov. Sušnik je V daljšem poročilu poročal o odnosih slovenskega združttoja do centralnega odbora. Ti odnosi so se nekako zameglili in je iniciativa CO zelo padla. Neurejena je uprava našega edinega strokovnega glasila »Specialna šola« in še več drugih stvari. Predlagal je, naj naš plenarni odbor zahteva čimprejšnje sklicanje plenuma centralnega odbora, da razčistimo vse te nerešene probleme- Profesor M. Pavčič je orisal stanje specialnega šolstva v Sloveniji. Te ustanove olbsega-■s: 3 prehodne domove.: 5 vzga-jallšč, 3 vzgojne domove, 10 pomožnih- šol,- 1. zavod za- slepo mladino, 2 zavoda za gluho mladino, 2 zavoda za invalicino mladino. Vse to šolstvo se sicer izboljšuje in povečuje, toda zelo počasi; tako ostaja na stotine otrok brez vzgoje In izobrazbe. Kot posebno točko je še obravnaval reformo posebnega šolstva, ki 3o je strnil tv naslednjih 7 točk: 1. Mesto in vloga specialnega šolstva v našem šolskem sistemu. 2. Vnanja organizacija jn razvoj omrežja. 3. Materialni pogoji. 4. Kvantiteta in kvaliteta strokovnega osebja- 5. Notranja organizacija, odnosi in metode. 6. Habilitacijski programi. 7. Vsebinsko ustreznejša družbena fibkclja kot'sinteza gornjih točk. Po teh poročili se je razvila prav živahna razprava. Tovariš Zakovšek je govoril o notranjih odnosih med osebjem in upravniki, o delu upravnih odborov, o uradni konferenci defektologov LRS, o proračunskih zavodih in ustanovah s samostojnim finansiranjem, ki bi jim ne smela ovirati dela nepolna kapaciteta. Potreben je republiški fond za krit-le oskrbovalnih stroškov, kadar občine, ne plačujejo v redu svojih obveznosti. Tov. Jagodic je govoril o upravnih 'odborih, ki.se premalo poglabljajo v vprašanja zavodov- Predlagal je,, naj bi sklicali sestanek vseh predsednikov, kjer bi se podrotlneje seznanili z delom na posebnih vzgojnih ustanovah. Za šolsko reformo je menil, da bi morala zavzeti večjo širino, posebej pa naj bi se ukvarjala z zdravstveno zaščito gojencev PVU, ki-je važen činitelj pri habilitaciji in rehabilitaciji defektne mladine-Omenil je tudi rejništvo, ki je za nekatere defektne otroke ne- goški center in 34.000 din za 17 članov Zavoda za slepo mladino, ki so bili na študijski ekskurziji v Italiji, je plenum odobril. Plenum je ugotovil, da koordinacijski odbor združenj prosvetnih delavcev Slovenije v tem letu n; deloval povsem tako, kot bi si želeli.. Ob koncu zasedanja je plenum sprejel med drugimi tudi te sklepe; 1. Še v tej poslovni dobi naj izvršni odbor ponovno opozori svet -za šolstvo, naj izda odlok o obveznem šolanju defektnih otrok. 2. Pazljivo naj skrbi za materialno štanie ustanov in osebja. 3. Glede upravnih in šolskih odborov naj organizira sestanke predsednikov teh odborov. 4. Uradna konferenca vseh defektologov naj bo 22. decem- 5- O reformi posebnega šolstva naj od vseh kolektivov zahteva, da do konca tega leta. podalo vsaj delne predloge. A. O. Za nami so občni zbori Na elitne zbore kultumoumet-niSkih društev s svojimi raznovrstnimi sekcijami vse tja do plesne, mislim. Vseeno Je, iz kakšnega razloga si se jih udeležil: kot član, delegat sosednega KUD, funkcionar ali zgolj iz radovednosti. Na banketu »imenit-nejšega« društva z »imenitnejšim« dirigentom doživiš morda tudi to, da te ta okrene: »Lahko hi vas tožil zaradi tistih vaših trditev. In sploh: vaše pisanje je suho. S konference upraviteljev hospitacijskih šol V Pedagoškem centipu v Ljubljani eo ss 26. novembra 1956 zbrali upravitelji boisptitacidskdh šal dz raanih okrajev in občin Slovenije. Konferenca, ki jo je vodil republiški inšpektor za ©snovne šole tov. Drago Mehora, je imela namen, -da upravitelji izmenjajo svoje jEkušnje pri dosedanjem delu, obenem pa m®j nakažejo probleme, ki jih je žreba rešiti, da hi' se mreža -hoa-piitaciijskih šibi še razširila in da hi bilo njihovo deto bolj plodno. Inšpektor Mehora je v svojem uvodu nakazal ile problematiko za raragovor im navedel nekaj številk,- ki kažejo današnje stanje hospčfcactitjsfeib šloil. Republiški svet za šolstvo je dobil poročila s 67 hospiit-aciljskih šoj, vseh hbsipšltaciljisklto. šol pa je izvedljivo in jih more prevzgo-, . goTlz teh poročil je videti, da jitl le specialen zavod. dela 88 hiatgpiltafcifrsffcih šol. V delu upravnih odborov, o hospitacaisko-delo je hiilo .Vključenih 43 prviih, 2fl drugih, 44 tretjih in 47 četrtih raaredov. idejno-politični vzgoji, © hos.pi-tacijah, o rejništvu je povedal za rejništvo pod stalnim nadzorom. O tem so še govorili tovariši Pavčič, Dobovškova, TJnverdor-ben, Pipanova, Zakovšek In drugi. Po tej razpravi je poročal o materialnem stanju združenja blagajnik tov. Trpin. O-nholič-no podporo 50.000 din za Peda- HospStebilje de obiskovalo na teh 58 šolah učiteljstvo iiž 587 osnovnih šol. Po tem uvodu so v glavnem govoiriili © mreži hospiitaciiljskiih šol.- Prevladal© je mnenje, naj bi Imela vsaka občina svojo ho-spitacijsko šolo (seveda ne za vsako ceno). Ža formiranje mo- Seja republiškega sveta za šolstvo Pred nedavnim je bila v Ljubljani II. seja republiškega sveta za šolstvo, ki. je imela precej obširen dnevni red in je trajata dva dni- Seja je imela izrazito delovni značaj in so na njej razpravljali o mnogih pomembnih vprašanjih našega šolstva. Poleg članov sveta se je seje udeležil tudi zastopnik zveznega sekretariata sveta za šolstvo tovariš Vujovič. Najprej je predsednik sveta Milko Goršič predlagal nekaj sprememb ■ v formulacijah, sprejetih na prvi seji sveta, ki so jih člani- sveta sprejeli. Druga točka dnevnega reda je bila precej obširna, saj je obsegala poročilo posameznih izborov in komisij sveta za šolstvo. Poročila posameznih predsednikov so pokazala, da so ti odbori pravzaprav šele na začetku svojega dela in da so na svojih dosedanjih sestankih (večina odborov je i-mela po eno ali dve seji) sprejeli poglavitne smernice za svoje delo. Odbor za splošno izobraževanje ugotavlja-, da bo svoje delo sam Te stežka opravljal in bo moral sodelovati z vsemi ostalimi odbori, posebno pa še, glede na šoftko reformo, z Zavodom za proučevanje šolstva. Slejkoprej se bo ta odbor ukvarjal največ prav š šolsko reformo. Svet za šolstvo je ob poročilu sveta za šolstvo je že poslal na teren posebne evidenčne pole, odbor za kadre pa bo izdal brošuro, s katero bo poskušal popularizirati učiteljski poklic. Težave ima tudi komisija za namestitve, katere sklepe marsikje ne upoštevajo, saj nekatera občinska in okrajna tajništva sprejemajo v službo diplomante brez privolitve komisije. Treba bo razpisati večje štipendije za tiste okraje, kjer prosvetnih delavcev primanjkuje. Zgodi pa se celo, da štipendisti .štipendije vrnejo in ne gredo v prosvetno službo. Odločilno vlogo, imajo tudi stanovanja, kar kaže praksa. Kjer so ob- do bolj pogumno posegali v razpravo ne samo o materialnih in podobnih vprašanjih šolstva, ampak tudi o vsem učnovzgojnem delu. Svet je bil mnenja, naj bi nove šolske odbore volili, ob koncu šolskega leta. Svet za šolstvo je sprejel nov pravilnik o privatnih razrednih, popravnih in dopolnilnih izpitih na stopnji obveznega šolstva, srednjeizo-braževalnih šolah in srednjih šolah za izobrazbo učnega o-sebja, pri čemer je menil, da je treba dati pri omenjenih izpitih prednost rednemu šolstvu. Svet je bil tudi . mnenja, da je treba tistim, ki delajo rajo biti, dand ©snovni pogoji (kadar, materialna osnova, primeren okoliš .in. podobno). Raz-- lični okraji so čl; pr; tem delu različno pot. V okraiju Kranj so začel; z eno hoaplSaoiljisfo šolo in jo dobro utrditi. Po izkušnjah te šole bodo sedaj nadaljevali in ustanavljali! ho-rpiitacifske šole po Inšpektorskih sektorjih (okraj Kranj ima namreč šolske. inš-pe-ktorj-e, k; so upravitelji- »snovnih 'šot, in nadzorujejo določene selatorje). V 'okraju Tolmin so iimet-j hcispitaciiljska ■ šoie v štirih ' večjih : centrih. Ovira jih zalo -vijlsdk© števiito nižje (organiiziiiranih šol in izredno razčlenjen teren, vrhu tega pa še zato matjhna materialna skrb za šole. Prav lepo pot je ubral trboveljski okraj, kjer-eo ■ ho-spiitacijsike ; šole v vseh občinah. razen v eni. Občina Brežice je šla menda n-ajdelj: kader so dobili po letošnjih premestitvah, od ©ri3u