GRAFIČAR Drupa vs. olimpijada Prihaja nov paket -Adobov paket kreativnosti CS6 ALTONA TEST SUITE 2.0-Tehnična testna forma -2. del Skupen uspeh odvisen od tesnejšega sodelovanja med tiskarjem in stranko Drupa 2012 - olimpijske igre tiskarske industrije - Konica Minolta osvojila ZLATO Zakon o varnosti in zdravju pri delu - bistvene novosti za delodajalce i O) • o io ■ÖD in www.graficar.si ; ; ; :. . , - » ' ^ ч ^ s ^ ., : : : v _ „ * m ** \ 4 V 4 11 i f I ^ , ^ - ; r - ^. n s s % - - i :k. . « Ч 4. t i i ■ . . " Z Г * A • ■ % * > * * * * * * » . i è I « SЧЛ" ■ - . ■ : rirììiì;«!; Giving Shape to Ideas 20 let v Sloveniji! KONICA MINOLTA STE VEDELI: Konica Minolta Slovenija je v letu 2011 s prodajo v segmentu barvnih produkcijskih aparatov ustvarila kar 60,6 % tržni delež, kar priča o izjemni kvaliteti in velikem zaupanju s ovensk^ga trga tako v aparate, kot v podjetje Konica Minolta Slovenija. Vir:lnfoSource/Production Devices/Color CS [ vas stari apara t odkupimo za do 4.000 € -гййЧ 14,990 bizhub PFiO C754 nov v segmentu barvne produkcije Hitrost tiskanja A4: •75/min ČRNO-BELO • 60/min BARVNO Hitrost tiskanja A3: • 37/min ČRNO-BELO • 30/min BARVNO Ločljivost (dpi): • 1800x600x6bit EQ • 1200x1200x1 bit Éi Simitri HD Adobe* PostScript" ЗГ High Definition Polymerised Toner Konica Minolta Slovenija, d.o.o.^Letališka29,1000 Ljubljana^!": 01 568 05 11^http://www.konicaminolta.si Teža papirja: • 52 do 300 gms Dupleks: • 64 do 256 gms Velikost papirja: • A5 do SRA3 Banner format: • 297x1200 mm Matic ŠTEFAN glavni in odgovorni urednik UVODNIK letošnje leto le ZA dobre 2ivce Strukturne spremembe se še vedno dogajajo. To kaže tudi nedavno objavljena raziskava skupine Apenberg + Partner v Nemčiji, ki je pod drobnogled vzela 265 tiskarskih podjetij. Ugotovljeno je bilo, da se bodo tudi letos številna spopadala s težavami, kar polovica (47 odstotkov) jih upa na boljši položaj grafičnega trga. Razlog za negativno stanje so predvsem vse nižje cene tiska. Za leto 2012 jih namreč kar 50 odstotkov (lani 39 odstotkov) pričakuje nadaljnje padanje prodajnih cen. O investicijah v letu 2012 imajo anketiranci različno mnenje; 27 odstotkov jih želi vlagati v nove inovativne rešitve, kar tretjina več kot lani pa namerava varčevati. n Komercialni tisk s pole V letu 2012 jih 56 odstotkov anketiranih pričakuje slabše razmere na trgu, 58 odstotkov ' tudi nadaljnje padanje prodajnih cen. Delež anketiranih, ki načrtujejo manj vlaganja v razvoj, je razmeroma visok, kar 36-odstoten. __ Komercialni rotacijski tisk Med tiskarnami z rotacijskimi sistemi tiska jih 42 odstotkov v letu 2012 pričakuje boljše tržne razmere. Med vsemi kategorijami anketirancev so tovrstne tiskarne še najbolj optimistične, saj jih v letu 2012 kar polovica pričakuje boljši poslovni rezultat. J l Časopisni tisk Leto 2012 verjetno ni leto za marsikatero časopisno tiskarno; 73 odstotkov anketiranih namreč pričakuje še nižje prodajne cene svojih produktov, 47 odstotkov pa celo še slabše tržne razmere. Tisk embalaže Tisk embalaže je po večini stabilna panoga, kar kažejo tudi cene. V 60 odstotkih ■ pričakujejo identične stabilne cene svojih proizvodov tudi v letu 2012. Vpliv trga je menda zanje pozitiven. Kar 67 odstotkov jih pričakuje enake ali celo boljše tržne razmere. ?H I I Dvodnevno strokovno srečanje grafičarjev V Lendavi je bilo na pobudo OZS 1. in 2. junija dvodnevno strokovno srečanje grafičarjev. Dogodek je obiskalo tudi uredništvo Grafičarja in v uvodnih besedah predstavilo smernice grafične industrije v povezavi z rešitvami, predstavljenimi na nedavni Drupi. Bolj podrobno je Drupo razdelal Gorazd Golob iz NTF - Katedra za informacijsko in grafično tehnologijo v predstavitvi Drupa po Drupi. V nadaljevanju so udeleženci lahko prisluhnili nekaterim uveljavljenim slovenskim distributerjem grafičnih rešitev. Podjetje Grain, d. o. o. (Grega Vida, dipl. inž. grafične tehnike), je predstavilo ugodne, enostavne in ekološke sisteme izdelave tiskovnih plošč iCTP. Kako z rešitvami v digitalnem tisku povečati obseg posla, je predstavil Bojan Zupančič iz Konice Minolte Slovenija. Da pa ni posel zagotovljen le s strojnimi rešitvami, je izpostavila s predstavitvijo S pravilnimi metodami komuniciranja in pogajanja do novih poslov. Omembe vredne so bile bolj formalno osredotočene predstavitve mag. Katarine Železnik Logar, strokovne svetovalke - specialistke za VZD in ekologijo pri OZS (Novosti Zakona o varnosti in zdravja pri delu, Nova Uredba o odpadkih) in Sabine Rupert, strokovne svetovalke - genera-listke OZS (Kako do poplačila terjatev?). Grega Vida s predstavitvijo rešitev iCTP. Katarina Železnik Logar predstavila novosti Zakona o varnosti in zdravja pri delu ter novo uredbo o odpadkih. več o novostih zakona in uredbe na 22. strani >> VSEBlhfA Drupa vs. olimpijada Primerjava Drupe 2012 z olimpijado ima zagotovo smisel. Obe prireditvi sta svojevrsten spektakel, vsaka za svoje področje, a to ni edina skupna točka. Prihaja nov paket - Adobov paket kreativnosti CS6 Trenutno najaktualnejši paket rešitev razvojne skupine Adobe je CS različice 5.5. Z omenjeno različico je Adobe nedavno podprl še medijski kanal za mobilne naprave iPad. Grafika med globalnostjo in individualnostjo Na prejšnje Drupe smo odhajali s pričakovanji, kaj bomo videli, in »doma« so nas pričakovali z vprašanji, kaj smo videli in kaj se novega dogaja. ALTONA TEST SUITE 2.0 - Tehnična testna forma - 2. del Z objavo testnega paketa Altona Test Suite različice 1.0 so bile v test obdelave PDF-dokumentov zajete vse takratne aktualne standardne oblike zapisa podatkov PDF/X - glavni namen testne forme je bil ugotoviti ustreznost/ korektnost izhoda dokumentov iz sistema obdelave/priprave. .................................... 12 Vzemisi - Vam v podporo Med 29. novembrom in 2. decembrom 2011 je bil v Frankfurtu sejem EuroMold 2011 iz družine sejmov Mold. S področja 3D-tehnologijje bilo v ospredju 3D-tiskanje. 17 ...................................... Skupen uspeh odvisen od tesnejšega sodelovanja med tiskarjem in stranko Canonova četrta raziskava Insight Report razkriva, da stranke od ponudnikov tiskarskih storitev pričakujejo več, kot jim trenutno dajejo. Drupa 2012 - olimpijske igre tiskarske industrije - Konica Minolta osvojila ZLATO V prejšnji številki Grafičarja smo pisali, da bo Konica Minolta na Drupi — predstavila dva nova sistema za produkcijski digitalni tisk. 20 ...................................... Nov Zakon o varnosti in zdravju pri delu - bistvene novosti za delodajalce Novi zakon prinaša nekatere spremembe že v definicijah osnovnih pojmov. Med drugim je delodajalec opredeljen kot tisti, ki na kakršni koli pravni podlagi zaposluje ali zagotavlja delo delavcu. 6 8 11 18 22 il Щ V novičke 12 grafičnega sveta Nova različica SpectroDensa z barvno upravljalnim ekranom. Techkon je na Drupi predstavil nov spektrodenzitometer Techkon je na Drupi uradno predstavil nadgrajeno različico spektrodenzitometra SpectroDens. Nov spektro-fotometer je merilna naprava, ki jo lahko uporabljamo v pripravi in tisku. Nadgrajena različica je od predhodnikov manjša in bolj uporabna, opremljena je z barvno upravljl-nim ekranom visoke ločljivosti. Za merjenje uporablja LED-tehnologijo svetlobnega vira in s tem zagotavlja zanesljivo barvno temperaturo merjenja D50, ki ustreza novim svetlobnim zahtevam mednarodnega standarda ISO 3664. Na novo razvita je tudi merilna glava, ki lahko meri površinsko različne materiale. Naprava omogoča neposredno vrednotenje optične jakosti oziroma nabarvanja procesnih CMYK-barv, posebnih barv, omogoča vrednotenje prirasta rastrske tonske vrednosti, rastrsko tonsko vrednost poljubnih rastrsko homogenih polj, sivega ravnovesja in tiskovnega kontrasta. Na voljo so tri različice novega modela: osnovni (basic) - omogoča merjenje nabarvanja, napredni (advanced) -omogoča napredno denzitometrično in barvno metrično vrednotenje s pomočjo integrirane knjižnice barvnih vrednosti odtenkov, popolni (premium) - vključuje vse funkcije vrednotenja novega modela. Različice so strojno med seboj identične, a programsko funkcionalno različno zaklenjene oziroma odklenjene. Uporabniki lahko zato osnovni model nadgradijo kadar koli z nakupom razširjene programske licence naprednejše različice. Techkon je hkrati z uradno objavo novega spektrofotome-tra objavil tudi mobilno aplikacijo za pametne mobilne naprave, ki omogoča vrednotenje skladja tiska na podlagi zaznavanja neskladja v smereh X in Y enostavno s pomočjo posnetka odtisa z integrirano kamero mobilne naprave. Več informacij na www.techkon.com. IV Načrt Lüscherjevega razstavnega prostora na Drupi2012. Nova Lüscherjeva osvetljevalka prvič na Drupi Lüscher je Drupo izkoristil za premierno predstavitev nove osvetljevalke Xdrum UV, ki omogoča razvijanje osemstranskih plošč. Nova Lüscherjeva osvetljevalka Xdrum UV je namenjena izdelavi tiskovnih form velikega formata v osemstranski konfiguraciji. Prvič je bila predstavljena tudi osvetljevalka z ravno geometrijo Multi DX240 in na novo razvite plošče za lakiranje Accent. Predstavljeni so bili tudi osvetljevalni sistemi Xpose 230 in opcije nadgradnje serije Xpose na XXL-format izdelave plošč. Nova UV-tehnološko zasnovana osvetljevalka Xdrum UV je popolnoma avtomatiziran sistem izdelave tiskarskih form. Primerna je za akcidenčni tisk in tisk embalaže in tudi za ponudnike storitev razvijanja plošč. Nova zunaj-valjčna osvetljevalka omogoča obdelavo plošč velikosti do 930 x IO5O mm pri hitrosti do 25 plošč/uro. Na voljo je v več hitrostnih različicah. Nadgradnja razvoja sistema Multi DX 220 je nov model Multi DX 240, ki omogoča obdelavo plošč velikosti do 1300 x 1100 mm in je primeren za izdelavo/obdelavo debelejših togih in gibkih sitotiskarskih plošč. Obdeluje lahko tudi plošče za fleksotisk, ofsetni tisk in knjigotisk ter plošče za lakiranje s fotolakom in podobno. Plošča za lakiranje Accent je produkt skupnega razvoja skupine Lüscher in proizvajalca plošč Mac-Dermid. Plošče Accent so primerne predvsem za ofsetni tisk embalaže in komercialni ofsetni tisk. Plošče lahko razvijamo v celoti ali parcialno na novih UV-sistemih serije Xpose UV. Več informacij na www.luescher.com. Nov B2-tiskarski stroj s pole Ryobi in Miyakoshi. Digitalni B2-tiskarski stroj s tekočim tonerjem Ryobi in Miyakoshi sta na Drupi predstavila produkt skupnega razvoja, to je digitalni tiskarski stroj s pole formata 50 x 70 cm. Omenjen tiskarski sistem velja za prvi digitalni tiskarski stroj s pole s hitrostjo tiska 8000 odtisov/uro. Fini delci pigmenta v elektrofotografskem tekočem tonerju zagotavljajo kakovosten izpis ločljivosti 1200 x 1200 dpi. Tovrstna tehnologija in toner sta bila predstavljena že na Drupi 2008 v okviru Miyakoshijeve rešitve neskončnega tiska, s skupino Ryobi pa so jo implementirali še na tiskarski sistem s pole. Upodobitev na tiskovni material je izvedena s pomočjo fotoobčutljivega polprevodnega valja, prek katerega se elektrostatično prenese delce tekočega tonerja in od tam na ofsetu podoben način odtisne na papir. Prav zato sta kakovost in vtis odtisa identično primerljiva konvencional-nemu ofsetnemu. Digitalna B2-tiskarska rešitev tiska s pole omogoča tisk na materiale debeline do 0,4 mm v formatu 788 x 600 mm pri hitrosti tiska 8000 odtisov/uro. Toner se odmerja prek samodejnega dozirnega sistema, sušenje pa je zasnovano na IR-žarčenju in dodatnih fiksirnih valjih. Največja velikost odtisa je 765 * 580 mm, gramature, ki jih lahko sistem potiska, pa so lahko od 64 do 360 g/m2. Več informacij na www.ryobi-group.co.jp in www.miyako-I shi.co.jp. www.graficar.si www.graficar.si www.graficar.si print media messe print media messe world market print media, publishinq Si- con verting wo rid market print media, publishing & Converting " "SIP 4 s4 ц - • » Si..... lìììì« drupa4u Primerjava Drupe 2012 z olimpijado ima zagotovo smisel. Obe prireditvi sta svojevrsten spektakel, vsaka za svoje področje, a to ni edina skupna točka. Oba dogodka se pojavljata na štiri leta. Prav tako je del obeh tekmovalni duh, kije sicer v grafičnem okolju nekoliko prikrit, a vseeno dovolj močen, da ga lahko vsakdo zazna. Tekmovalnost je moč zaslediti med proizvajalci in tudi med različnimi grafičnimi panogami/tehnikami. Oba dogodka sta zaznamovana v mednarodnem duhu, kar privablja ljudi z vsega sveta. Prav zato so bile predstavitve na sejmu prilagojene in vodene v angleškem in nemškem jeziku. Novosti 1850 razstavljavcev grafičnega razvoja je letos občudovalo več kot 315.000 ljudi. Se vam zdi to impozantno? Letošnjo Drupo je na žalost spremljal tudi podatek o upadu obiskovalcev; v primerjavi z obiskom Drupe 2008 jih je bilo kar 75.000 manj. Organizatorji so za to navedli kar nekaj razlogov, vsi pa se zavedamo glavnega, globalnega, ki ekonomsko zadeva industrijo vsega sveta. Manjši obisk sploh ni šokanten podatek, če pomislimo, koliko ljudi je ostalo brez delovnih mest ne le v grafični stroki in koliko podjetij je namesto dobička že ustvarilo dolgove in se znašlo v stečajnem postopku. Svetovna ekonomska kriza je torej zagotovo glavni razlog za znatno manjši obisk Drupe 2012, na žalost pa ni edini. Podjetja in potencialni kupci namreč ne prihajajo več tako množično kot v »nekri-znih« časih. Odslej tovrstne dogodke obiskujejo le vodilni, ki odločajo v podjetju. Očitno se Drupa transformira iz sejma novosti v sejem izključno poslovanja. Krizo je bilo občutiti tako rekoč na vsakem razstavnem prostoru, saj dejansko ni bilo tako številnega promocijskega materiala in gostiteljskega vzdušja, kot smo ga bili vajeni v preteklih letih. Le v nekaj halah, kot sta 8a in 8b, je bilo opaziti bolj bo- gato opremljene razstavne prostore, kot atrakcijo pa eksotičen ples Azijk, na primer. Tudi več simpatičnih hostes je spominjalo na pretekle Drupe, zdelo se je, da le tu ni občutiti recesije. Skratka, Drupo je obiskalo več kot 190.000 ljudi izven Nemčije. Večina obiskovalcev je bila iz bolj razvitih držav, konkretno največ iz gospodarsko hitrorastoče Indije. Glede na število obiskovalcev Indija prednjači celo pred državami EU in glede na to, da je gospodarska kriza prizadela ves svet, osebno menim, da je Indija očitno našla recept za pot iz krize in zato že dolgo vlaga v raziskave, izobraževanje in nove tehnologije. Torej glede na skupaj več kot 15.000 obiskovalcev samo iz Indije, ki so prišli na dogodek tako rekoč iz drugega dela sveta, se je dogodku pridružilo zelo malo obiskovalcev iz Velike Britanije, Francije, Italije in drugih evropskih držav. Sprašujem se, ali smo se morda Drupe naveličali?! Glede na to, da je na voljo precej drugih sejemskih dogodkov, ki so sicer manjši, a z več tematsko skoncentriranimi inovacijami, je vprašanje popolnoma na mestu, pravi razlog pa bo zagotovo pokazal čas. Kljub vsemu Drupa za zdaj še vedno uspešno brani naslov najpomembnejšega grafičnega dogodka na svetu oziroma na evropskem območju, saj združuje vsa področja grafične industrije. Dejstvo je, da je veliko podjetij s konvencionalnimi tehnologijami tiska v dolgovih ali pa imajo težave s poslovanjem, nekatera med njimi so tudi že zaprla svoja vrata. Položaj teh podjetij ni takšen le zaradi vsesplošne gospodarske krize, temveč nanj precej vplivajo tudi vse večje potrebe po bolj prilagodljivem, personaliziranem tisku na zahtevo, z možnostjo naročil manjših naklad, česar običajna tiskarska tehnologija ne omogoča. Digitalni tiskarski sistemi so že nekaj časa med nami in edini omogočajo sodobne grafične storitve in posledično večji dobiček ter zagotovljen posel na daljši rok. Morda vsi tovrstni sodobni sistemi nimajo ravno zadovoljive kakovosti izpisa v primerjavi z uveljavljenim ofsetnim odtisom, a dejstvo je, da so na trgu neprimerljivo bolj iskani in se številčno prodajajo. Prav zaradi sodobnih digitalnih tehnologij DOGODKI ЭА VS. OLIMPIJADA sta lahko dvorani 8a in 8b ponudili prije- Posebej omembe vreden razstavni pro- Tisto, s čimer je Drupa kot sejem poka- tno in veselo vzdušje. Kontrast med raz- stor pa je bil zagotovo tudi Landin. Podje- zala vso svojo veličastnost, so inovacije. stavnimi prostori digitalnih sodobnih in tje Landa je ustanovil Benny Landa, ki je Letos so bili razstavni prostori razdeljeni konvencionalnih rešitev se je dalo jasno bolj znan od leta 1993 s sejma Ipex, ko je na dve področji: Drupa Inovation Park dojeti in več kot očitno je šlo, kot bi bili na upravljal podjetje Indigo in trgu ponudil (DIP) in Drupa Cube. DIP je vsekakor edin- olimpijadi, za tekmovanje med razstavni- prvi barvni digitalni tiskarski sistem, E- stveno področje, v okviru katerega so bile mi prostori. Tisti s konvencionalno uvelja- print 1000. Njegovo podjetje Landa pa je predstavljene nove ideje razvoja, ki med vljenimi rešitvami so bili barvno veliko bolj pionir tako imenovane druge generacije nami še niso uveljavljene, v prihodnosti neatraktivno opremljeni, kar je morda še revolucionarnih digitalnih rešitev. Aprila pa nam lahko korenito spremenijo način dodatno pripomoglo k manjšemu odzivu 2012 so namreč objavili, da je podjetje dela ali celo življenje. Drupa Cube, ki je bil obiskovalcev. Ob obisku nekaterih izmed uvedlo nov grafični koncept, imenovan v primerjavi z DIP usmerjen zgolj v razvoj teh razstavnih prostorov je bilo za povrh nanografija, in kot takega so prvič pred- tehnologij, je na drugi strani predstavil hitro opaziti še dejanski primanjkljaj ino- stavili na letošnji Drupi. Za kaj dejansko ideje in rešitve navzkrižnega večkanalnega vativnih rešitev. Menim, da zgolj nove gre, bomo opisali v enem od prihodnjih medijskega založništva in tiskanih komuni- barve sestavnih delov obstoječih konven- številk Grafičarja. Glede na revolucionar- kacij. Drupa Cube je štela več kot 80 pre- cionalnih rešitev niso pravi portfelj sodob- ne najave so privabili več obiskovalcev, davateljev in predstavnikov, v nemškem in ne inovativne ponudbe grafične opreme. morda nekaj tudi zaradi atraktivno obli- angleškem jeziku se je veliko obravnavalo Edini klasični razstavljavec, ki ga je vredno kovanih strojev v slogu Appla z največjim trženje, promocijo, oblikovanje, smernice pohvaliti, je podjetje Heidelberg, ki je bilo integriranim upravljalnim ekranom siste- založništva časopisov in revij ... tradicionalno v dvorani 1. Njihova pred- ma, občutljivega na dotik. Kakor koli že, stavitev je bila edina na stopnji, primerni po mojem mnenju njihove predstavitve Če povzamemo, lahko rečemo, da je sodobnim smernicam grafične industrije. niso bile kaj prida kakovostne in zani- letošnja Drupa kljub krizi začrtala nove mive glede na pompozne najave, ne kaj smernice v grafični industriji. Signal, po- Jasno je, da podjetja, ki se ne prilagajajo posebno kakovostne vzorce izpisov so slan v javnost, kaže, da ima tisk še vedno trgu in z njim povezanim potrebam, nimajo opravičevali s še nedokončnim razvo- velik potencial, za daljši obstoj pa je treba bleščeče prihodnosti v primerjavi s tistimi, jem nanosistemov. Poleg omenjenega vlagati v razvoj in novo opremo v skladu s ki se odzovejo hitro. Vsi vemo, da kdor je sem opazil tudi, da vzorcev niso dosta- potrebami trga. Le tako se lahko nadeja- prvi z novim izdelkom na pravem mestu ob vljali neposredno s tiskarskih sistemov, mo boljše in zanesljive prihodnosti naše- pravem času, ustvari največ dobička. Bistvo temveč so bili že vnaprej izdelani, zato ga posla. Düsseldorfski sejem je ponudil sodobnega poslovanja je torej transfor- lahko upravičeno sumimo o njihovi ve- kar nekaj inovativnih predvsem tržno na- macija. Podjetje Kodak je primer ustrezne rodostojnosti. Še bolj, če pomislimo, da ravnanih rešitev za vsa področja grafične transformacije, saj mu je kljub nedavni po- delovanja novih nanostrojev sploh ni bilo industrije. Največ so obiskovalci zagotovo slovni situaciji s hitro prilagoditvijo in razvo- možno videti v živo. Zagotovo pa so ideje imeli od ponudnikov digitalnih rešitev, jem svojega poslovanja in pravo ponudbo novega koncepta nanografije zanimive in ponudniki konvencionalnih pa so prika- digitalnih rešitev uspelo obdržati vodilno omogočajo veliko novih možnosti razvo- zali postopno preobrazbo in prilagajanje vlogo na trgu, ki se lahko kosa s pionirji digi- ja tiska, a trenutno rezultati po mojem smernicam, s čimer iščejo nove možnosti talne tehnologije, kot je podjetje HP. mnenju niso zadovoljivi. poslovanja in obstoja na trgu med krizo. ä Aplikacija [3 Photoshop • E3 Photoshop Extended • • ?oJ Illustrator • • • EQ InDesign • • Adobe Muse Acrobat X Pro for Creative Suite • • Щ Flash Professional • • И Flash Builder П Dreamweaver • И Edge Preview S3 Fireworks • □ Adobe Premiere Pro И After Effects □ Adobe Audition ЕП SpeedGrade d Adobe Prelude 03 Encore Ш Bridge * • • [iL Media Encoder • • Storitve Device and PC sync Cloud storage ^ Business Catalyst Typekit И Story Plus ■Funkcija Tilt-shift z makroucinkom' Poleg izboljšav razvoja paketa Adobe Creative Suite (vanj je vključenih 14 Adobovih programskih orodij, ki so na voljo tudi kot samostojne neodvisne programske rešitve) Adobe odslej celoten paket na novo razvitih aplikacij paketa CS6 ponuja tudi v načinu storitev v oblaku. Omenjen paket aplikacij je razvit na virtualnem paketnem konceptu Creative Cloud, ki potencialnim uporabnikom omogoča neomejene kombinacije nakupa licenc oziroma najem poljubnih programskih orodij. Skupaj z omenjenim bo Adobe ponujal in zagotavljal stalno podporo in učenje po spletu 24 ur na dan. Programske rešitve v oblaku bodo na voljo posamično in v paketu ter jih bo moč zakupiti za vse leto ali pa le za en mesec. Letni najem paketa bo okvirno M Adobe ADOBOV PAKET KREATIVNOSTI CSò I I Trenutno najaktualnejši paket rešitev razvojne skupine Adobe je CS različice 5.5. Z omenjeno različico je Adobe nedavno podprl še medijski kanal za mobilne naprave iPad. Za čas Drupe pa je Adobe napovedal predstavitev novega paketa CS6, ki naj bi se uradno v prodaji pojavil še v prvi polovici leta 2012. 600 evrov, mesečni pa 75 evrov. Še posebej zanimiva bo ponudba za podjetja, ki bodo lahko zakupila poljubne časovno omejene licence rešitev, potrebne morda le za specifični projekt. Licence bodo lahko zakupljene za enega samega uporabnika in tudi za večje kreativne skupine. Adobe Creative Suite 6 bo sestavljalo 14 programskih orodij, ki bodo na voljo posamično ali kot del različnih paketov, alternativna bo možnost poljubne uporabe v oblačnem sistemu. Ta ni oblačni sistem v pravem pomenu besede, ampak bolj v smislu pretoka, arhiviranja, upravljanja in sinhronizacije podatkov v virtualnem spletnem okolju, za katero bo skrbela Adobova skupina, aplikacije pa bo še vedno treba namestiti na lokalne postaje, le oblačna licenca bo omogočala namestitev kjer koli, kadar koli in v najrazličnejših licenčnih načinih z najaktualnejšo različico podpore. Paketi za lokalno namestitev bodo na voljo v več različicah kombinacij orodij: Adobe Creative Suite 6 Design & Web Premium (okvirna cena 2199 evrov), Adobe Creative Suite 6 De- sign Standard (okvirna cena 1499 evrov), Adobe Creative Suite 6 Production Premium (okvirna cena 2199 evrov) in Adobe Creative Suite 6 Master Collection (2999 evrov). Na voljo bodo seveda tudi možnosti nadgradnje z različnih obstoječih različic CS-paketov. Z razvojem novega paketa bo v prvi vrsti poudarek na razvoju možnosti zanesljive sinhronizacije storitev v oblaku, mobilnih različic aplikacij in lokalno nameščenih programskih orodij. Sistem v oblaku bo v začetku za aktualno produkcijo ponujal 20 Gb prostora. Prav tako bo možno neposredno urejanje in vnašanje besedila s pomočjo spletnega urejevalnika Typekit, neposredno upravljanje vsebin iPad prek Digital Publishing Suite Single Edition (digitalni paket založništva neodvisne različice za iPad-objave), pozneje letos pa bo na voljo tudi spletna storitev poslovanja Business Catalyst. Oblačni sistem bo podpiral tudi najnovejšo rešitev upravljanja spletnih vsebin HTML5, Adobe Muse in Adobe Edge Preview. Za mobilne naprave in založništvo mobilnih vsebin pa bo na voljo tudi tablična rešitev Adobe Touch Apps. Za zdaj v Adobu pričakujejo še vedno velik obseg uporabe lokalnih namestitvenih paketov novega CS6, s katerimi upajo, da bodo dobili povratne informacije, ki bodo pomagale odpraviti morebitne pomanjkljivosti in napake programskih orodij aktualnega paketa. Sredi letošnjega leta načrtujejo izpopolnitev oblačnega sistema CS6, ki bo na voljo za uporabnike platform Windows in tudi Mac, podprt v 23 jezikih. Nadgradnja spletnega vmesnika za poslovanje v oblaku bo samodejno vodena ob vsaki uradno objavljeni novi različici orodij, kar pomeni, da bodo uporabniki oblačnega sistema vedno uporabljali najaktualnejšo različico orodij. Programska orodja za oblikovanje Adobe je prenovil uporabniške vmesnike vseh programov, kar odslej zagotavlja bolj enostavno, pregledno in učinkovito upravljanje. Na splošno je barva vmesnikov temnejša, lahko pa si jo uporabnik poljubno prilagodi. Aplikacije so namenjene 64-bitnim operacijskim sistemom, saj le tako lahko zanesljivo hitro delujejo in brez težav obdelujejo tudi kompleksnejše strukture podatkov. Kot sistem so orodja podprta s tako imenovano sistemsko tehnologijo GPU-pospeševanja, znano kot Mercury Performance System. Illustrator CS6 Ilustrator CS6 je odslej znatno izpopolnjen v smislu interaktivnega sledenja obdelavi slikovnih bitnih predlog oziroma njihove bolj kakovostne vektorizacije. Nova je tudi funkcija enostavne izdelave vzorčnih podlag za oblikovanje dizajnov za tekstil. Zanimivo je tudi izpopolnjeno odslej interaktivno izdelovanje prehodov s pomočjo uporabe čopiča. Z le nekaj potegi čopiča lahko oblikovalci ustvarijo veliko bolj realen vtis. Indesign CS6 Indesign je močno nadgrajen v podpori hkratnega založništva vsebin za tablične računalnike. Je skoraj celosten produkcij-sko-založniški sistem. Funkcije preloma so na novo razporejene in omogočajo še bolj učinkovito prilagojeno umeščanje vsebin ne glede na format, ležečo ali portretno postavitev. Za omenjeno umeščanje so dodana pomožna ravnila, imenovana Liquid Page Rules. Del novega Indesigna so tudi interaktivni elementi, kot so prilagodljivi dinamični obrazci, ki jih je možno neposredno izvoziti v interaktivni obliki PDF-zapisa za različne namene nadaljnje interaktivne uporabe. Photoshop CS6 Osrednja rešitev upravljanja slikovnih predlog družine aplikacij CS ima dodatno izpopolnjen algoritem inteligentnega upravljanja oziroma prepoznavanja elementov vsebine slik (Content Aware). Tako je enostavno izvzemati elemente iz ozadja slike oziroma jih umeščati izvažati v ozadja drugih slikovnih predlog. Za bolj realno umeščanje so izpopolnjene tako imenovane funkcije mehčanja robov inteligentno prepoznanih elementov na sliki. Posebnost je tudi izpopolnjena funkcija Tilt-Shift za izdelavo posnetkov z makro-učinkom. Razvojno revolucijo je doživelo tudi orodje za obrezovanje slik. Odslej je veliko bolj interaktivno in omogoča inteligentno obrezovanje v smislu zavedanja vsebine (Content Aware) in poravnavanje obrezanega okvirja glede na vsebino z le enim klikom. Razširjeno različico Adobe Photoshop Extended dodatno odlikujejo izpopolnjene 3D-upravljalne možnosti. Posebnost je tudi možnost izvažanja statičnih slikovnih predlog v načinu videa. Na splošno V celoti gledano paket Creative Suite različice 6 vključuje številne novosti upravljanja. Glavna izboljšava je učinkovitost delovanja aplikacij in kompatibilnost s strojno opremo, na kateri so nameščene. Funkcije so izpopolnjene za še tako sofisticirane oblikovalske potrebe. Najboljša ocena novega paketa pa bo seveda povratna informacija oziroma kritika uporabnikov. CS6 Peter POTOKAR, dipl. inž. graf. teh. vodja montaže TISKARNA KOČEVSKI TISK, d. d., Ljubljanska cesta 18a, 1330 Kočevje T: +386 (0)1 89 30 137 F: +386 (0)1 89 30 127 M: +386 (0)40 38 99 83 E: peter.potokar@set.si S: www.set.si GRAFIKA MED GLOBALNOSTJO drupa zoiz Na prejšnje Drupe smo odhajali s pričakovanji, kaj bomo videli, in »doma« so nas pričakovali z vprašanji, kaj smo videli in kaj se novega dogaja. Za letošnjo Drupo pa lahko rečemo, da na sejmu ni ničesar odmevnejšega, kar ne bi bilo zaslediti že na spletu. Lahko bi rekli, da ima posameznik na spletu možnost obiska Drupe kar iz domačega naslanjača. Drupa 2012 je bila bolj ali manj v znamenju digitalnega tiska, s čimer bi se zagotovo strinjala večina obiskovalcev. Digitalni tiskarski stroji niso novost in so v zadnjih letih toliko napredovali, da jih ni več mogoče zanemariti, saj postajajo čedalje pomembnejši del tiskarske dejavnosti. V tej kolumni bomo izpostavili razmerje med digitalnim in klasičnim ofsetnim tiskom, kar je najpogostejša primerjava na splošno in brez izjeme Drupe 2012. Na sejmu so kar v okviru številnih razstavnih prostorov v živo predstavljali produkcijo digitalnega tiska šolskih učbenikov in tisk časopisov. Kot glavna prednost je bila znova izpostavljena hitrost izdelave nizkih naklad, saj pri tem odpade kar nekaj s klasičnim tiskom povezanih faz procesa. V okviru promocijskega tiska je bil odmeven predvsem hitrejši, cenejši in kakovostnejši tip digitalnega nanotiska proizvajalca Landa, ki je sicer še v idejni fazi. Danes je hitrost dobivanja informacij res vse bolj pomembna. Zato je klasični tisk prisiljen odstopiti del trga digitalnemu, saj potrebe trga vse bolj stremijo k tisku na zahtevo s čim bolj prilagodljivo naklado in ceno. Danes si skoraj ne moremo več predstavljati, da bi katera založba natisnila politični atlas sveta ali knjigo o določenem računalniškem programu v zelo velikih količinah, ki bi jo nato skladiščili in tržili več let in povrhu še z neažurno vsebino glede na čas tiska. Za otroške, kuharske knjige, monografije oziroma umetniške izdelke pa je seveda še vedno možen tisk na zalogo, saj se vsebina ne spreminja toliko. Na področju ofsetnih strojev je Heidelberg predstavil svoje novosti bolj pri tisku embalaže. Tudi pri KBA so imeli v ospredju svojih predstavitev prenovljene linije ofsetnih strojev besedo »packaging«. Razlog za to je zagotovo velik delež embalaže na trgu tiskovin in vse večja estetska pomembnost in hkrati prodajna vrednost embalažnih izdelkov. Pri tisku papirne in kartonske embalaže ima klasični ofsetni tisk absolutno prednost pred digitalnim zaradi bolj primerne višje kakovosti odtisa, večje hitrosti in tudi nižje cene tiska v okviru običajnih naklad. aäi Kaj je prihodnost? Digitalni tisk ima krajši čas Ì9 priprave tiska, možnost neposrednih sprememb med tiskom, vendar cena na izdelek ne pada sorazmerno z obsegom naklade. Poleg razmeroma omejene hitrosti tiska pri višjih nakladah digitalni tisk pri večjem deležu na trgu omejuje draga barva oziroma tonerji in s tem precej visoka cena izpisa. Klasični ofsetni tisk je v veliko primerih še vedno nesporno kakovostnejši odtis, pri katerem cena na izvod pada sorazmerno z obsegom naklade. Za tisk embalaže je izbira precej jasna. Tisk na zahtevo oziroma digitalni tisk je ustrezen za naročnike, ki natančno vedo, koliko embalaže se bo porabilo na pakir-nih linijah, oziroma ofsetni tisk za vse, ki želijo kakovostnejši odtis. Kaj pa tisk knjig? Klasična izdelava z of-setnimi tehnikami ostaja za segment produkcije visokokakovostnih knjig vsekakor prva izbira. Za šolske učbenike ali hitro spreminjajoče se tiskovine pa je digitalni tisk vse bolj uveljavljena alternativa. Za zdaj lahko le ugibamo, ali bo tisk nezahtevnih naročil ali tisk knjig na zahtevo vse bolj domena digitalnega tiska ali pa bodo te na voljo le v elektronski obliki za elektronske bralnike. Revijalni in časopisni tisk trenutno uporablja digitalne tehnologije le v manjših nakladah, vendar je večinoma še vedno vprašljiva kakovost izpisa. Tudi na no-vičarskem področju pa so grožnja tisku na žalost sodobni mediji, kot so vse bolj razširjeni tablični računalniki in druge pametne mobilne naprave. Bo tiskarstvo znalo pluti med vsemi novimi načini komuniciranja in nenehno spreminjajočim se trgom? Pot je jasna: slediti je treba razvoju! Cilj je cenovno ugodneje, hitreje, bolj kakovostno in vse več prilagajanja trgu. Morda je prava pot kombinacija konvencionalnih tehnik tiska z digitalnimi. IUI ii ihm ■■тн Минн внам ■■■■ ШНН1Я Inn hm. im im im }"■ i» l- 4- - 11v II H G i t' ы- ь" ь" L' If. К it unrit t В K E It le u u в Altona Test Suite 2.0 - Tehnična testna forma 2 Kontrolno polje A Polje A ponazarja najbolj pogosto rabo transparence - učinek senčenja. Ponazarja bistven vpliv aplikacij preloma in oblikovalskih aplikacij oziroma izvoznih parametrov transparenc (Transparency Flattener Presets) v smislu uporabljenih različnih nastavitev ločljivosti. Omenjene nastavitve dejansko ustvarjajo sliko navidezne maske kakega elementa pri izbrani ločljivosti, s čimer je dosežen tako imenovani učinek senčenja. Tehnične lastnosti Vse barve testnega objekta so definirane kot procesne. Tri vrstice besedila so umeščene v slikovno in sivo nevtralno ozadje. Senčenje besedila (100 odstotkov črnega izvlečka z uporabo seštevalnega načina prekrivanja Multiply in 75 odstotkov prosojnosti) je izvedeno v dveh delih, tako da demonstrira potencialni vpliv nastavitev izvoza transparenc. Levi del senčenja je upodobljen z veliko višjo ločljivostjo v primerjavi z desnim (200 točk na palec). Oba dela senčenja se stikata na sredini črkovnih znakov p in h. 12 - GRAFIČAR - VZEMISI - Matic ŠTEFAN odgovorni urednik DELO, d. d. Dunajska 5, 1509 Ljubljana www.delo.si tehnična testna forma - z. del Kontrolno polje B Polje B obravnava interakcijo barvnega upravljanja pri procesiranju transpa-renc ali ponastavljanju transparentnih slojev. V primeru polja B gre konkretno za obravnavanje barvne pretvorbe posebne barve - »spot color« (oranžno besedilo) in RGB-barvno zapisanih slik v procesne barvne izvlečke. Digitalni tiskarski sistemi namreč navadno zahtevajo tovrstno pretvorbo pred upodobitvijo. Tehnične lastnosti modelu Device-CMYK (pretvorba iz RGB, izvedena z aplikacijo Photoshop s percepcijskim načinom in uporabo ciljnega CMYK-barvnega opisa ISO Coated v2 300 % (ECI)). Primer nekorektne izhodne upodobitve Če pretvorba posebne barve v procesne učinkuje neprioritetno ležeče v primerjavi s senčenjem, se besedilo prikaže belo obarvano na omejeni pravokotni površini (glej primer). Če se pojavi različno barvno prikazan zgornji desni del slike v primerjavi s spodnjim levim delom, je barvno upravljanje nekorektno. bvdm. SCi www.bvdm.orgwww.eci.org www.fogra.org ugr< www.ugra.org Kontrolno polje C To polje se osredotoča na interakcijo transparentnih skupin objektov. Te so lahko definirane kot izvzete iz konteksta (knockout) ali pa kot neizvzete (nonknockout). Z drugimi besedami to pomeni, da so zgoraj ležeči objekti lahko vgrajeni ali izločeni v interakciji s spodaj ležečimi objekti znotraj skupine. Tehnične lastnosti Zgornji dve vrstici besedila predstavljata skupino objektov, definiranih z neaktivno funkcijo izločanja. Referenčna slika (spodnja polovica kontrolnega polja), učinek transparence (v načinu upodobitve prištej - Multiply) dajeta vtis združenega temnejšega barvnega tona na področjih, kjer se vrstici teksta prekrivata. Spodnji dve vrstici besedila pa sta definirani z aktivno funkcijo izločanja, zato naj teh temnih delov pre-krivajočih se vrstic besedila ne bi bilo. Besedilo v polju je barvni izvleček posebne barve (imenovan Orange). Senčenje je izvedeno enako kot za polje A (100 odstotkov črnega izvlečka z uporabo seštevalnega načina prekrivanja Multiply in 75 odstotkov prosojnosti). Slika v ozadju je sestavljena iz dveh delov: spodnji levi del je zapis v barvnem modelu RGB (eciRGB v2 barvni opis), zgornji desni del pa zapis v barvnem - VZEMISI - Obe skupini objektov ležita na svetlo rdečem ozadju, definiranem s procesnimi barvami. liill WRfflfr i Primer nekorektne izhodne upodobitve. ta Visual page različice Altona Test Suite v1.1. Zgornja vrsta objektov je definirana z normalnim načinom prekrivanja spodnjih slojev (Normal) in prosojnostjo 70 odstotkov. Srednja vrsta objektov je definirana z načinom prekrivanja spodnjega sloja Color Dodge in prosojnostjo 100 odstotkov, spodnja vrsta pa z načinom Luminance in prosojnostjo 100 odstotkov. Vsi objekti so na enakem sivem nevtralnem ozadju, barvno definiranem z DeviceCMYK-opisom (0.32/0.32/0.32/0.32). Kontrolno polje D Polje D je namenjeno sistematičnemu preverjanju barvno upravljavnih zmogljivosti v povezavi z upravljanjem transparentnih slojev. Ustrezno barvno upravljanje namreč zahteva ustrezne barvne podatke, kot so barvni opis, način upodobitve in ciljni barvni opis (v primeru polja D je to kar izhodni si-mulacijski barvni opis dokumenta - Ou-tputlntent). Testni elementi so kopirani kar iz različice tehnične testne forme paketa različice Altona Test Suite vi Tehnične lastnosti Kontrolno polje je sestavljeno iz petih objektov v treh vrstah. Vsaka vrsta je sestavljena iz petih barvno upravljanih testnih elementov, ki so neposredno prevzeti iz testne forme testnega pake- ! ! IQ Primer nekorektne izhodne upodobitve. Pričakovan izgled upodobitve: Prva dva barvno upravljana kvadratna objekta z leve proti desni morata biti barvno identično reproducirana v vseh štirih sekcijah. Sekcije so označene z mini oznakami. Trije kvadratni objekti v vrsti z desne pa naj bi jasno nakazovali barvne razlike okvirjev na mestih, označenih s tankimi majhnimi linijami. Tehnične lastnosti S krivuljami omejena področja, bela področja, definirana z DeviceCMYK (0/0/0/0), so nameščena nad sliko v ozadju, pri čemer je uporabljen normalni način prekrivanja (Normal) spodaj ležečega sloja z 42-odstotno prosojnostjo. V spodnjem delu slikovnega ozadja so nazobčane črne linije z majhnimi rdečimi karirastimi vzorčnimi polji. Črne linije so debeline ene, dveh, treh ali štirih točk. Vsak karo dela rdečega nadzornega polja pa meri natanko eno točko. Pričakovana korektna izhodna upodobitev - pove čava podrobnosti slike. Primer nekorektne izhodne upodobitve - neustrezne nastavitve stiskanja slikovnih podatkov ob po-nastavljanju transparenc lahko na primer povzročijo nazobčanost gladkih robov blokovnih elementov znotraj slike. Kontrolno polje F Ustrezna upodobitev črkovnih znakov je izziv vsakič, ko imamo sočasno opraviti z obdelavo večslojnih transparenc, njihovega ponastavljanja ali obdelave izvlečkov z aktivno funkcijo prekrivanja (Trapping). PDF/X-4 podpira širši nabor različic črkovnih znakov v primerjavi s preteklimi različicami standardov PDF/X, saj podpira oblike zapisa znakov Type 1, TrueType in tudi OpenType. Pogosto pride tudi do napak upodobitve znakov z uporabo pretvorbene funkcije vektorsko zapisanih znakov v krivulje. Tehnične lastnosti Tipografski znaki v tem polju so izdelani iz različic pisav PostScript Type 1, TrueType in OpenType. Kodirani so v različnih skriptnih načinih: Latin, Asian ali Hebrew in Arabic. Poleg naštetega so del znakov tudi znaki, ki lahko ob različnih skriptnih kodah povzročajo specifične upodobitvene težave, na primer diakritični znaki za označevanje francoskih naglasov. Veliki začetnici obeh besed spodaj sta pretvorjeni v zunanje linije s pomočjo aplikacij oziroma funkcij Adobe Photoshop (Muchas) in Adobe InDesign (Gracias). bvdm. www.bvdm.orgwww.eci.org www.fogra.org ugna www.ugra.org Kontrolno polje G Polje združuje učinka gladkega zveznega senčenja in prosojnosti z uporabo kombinacij neodvisnih izhodnih barvnih definicij in različnih načinov prekrivanj slojev. Oblikovalci namreč pogosto uporabljajo oba učinka v kombinaciji, da dosežejo svoj specifični vizualni učinek. Z enostavno vizualno oceno oziroma primerjavo levih vertikalnih znakov z desnimi lahko vidimo, kako včasih souporaba teh dveh učinkov različno vizualno učinkuje. Tehnične lastnosti ^^^^ Ozadje polja: široko linijsko ^^^^ razčlenjeno ozadje s polji ra-^^^^ stra od 10 odstotkov črne do ^^^^ 70 odstotkov monokromat-^^^^ skega črnega izvlečka. = Elementi na ozad- H ■ ^^^^ ju: tipografski znaki A, Vil ^^^^ В, C in D tipografske ^J^^ družine Myriad Bold I p J velikosti 48 pt, polnjeni I | J z aksialnim gladko zve- fc^^l znim senčenjem znotraj črkovne- ■ ^^ ga okvirja opisa različice Туре 1: L Л vsako gladko zvezno sen- Г čenje je izdelano z upora- I bo razširjenega barvnega ^ opisa RGB ICC Л vsak od tipografski znakov leži nad dvema kvadratoma, ki sta obarva na rumeno in modro. Barvno st; opisana v barvnem modelu Lab Л znaki ležeči nad kvadratoma upora bljajo transparenco (prosojnost) raz lične jakosti in načina prekrivanja: ^ A: Difference, 100 odstotkov ^ B: Luminosity, 60 odstotkov ^ C: Colour, 100 odstotkov ^ D: Exclusion, 75 odstotkov Л vsak tipografski znakovni okvir je združen v skupino objektov s spodaj ležečima kvadratoma, pri čemer so nekatere izmed skupin izolirane, nekatere pa ne Л vertikalno zaporedje znakov A-B-C-D ^— ; -f— na skrajni levi upo- rablja barvni zapis Device CMYK in prosojnosti različnih učinkov mešanja, na levi pa je to zaporedje zapisano z razširjenim barvnim modelom RGB ICC in prav tako prosojnosti različnih učinkov mešanja Pričakovana korektna izhodna upodobitev. Primeri nekorektne izhodne upodobitve: GRAFIČAR - fé - VZEMISI - im ontroino aoi io nadzoru nad upo- ia so navadno korektno upodo- Tehnične lastnosti Gladka zvezna senčenja si od zgoraj navzdol sledijo po naslednjem zaporedju: senčenje kot funkcija (različica 1), osno senčenje (različica 2), radialno senčenje (različica 3), senčenje Goura-ud, neodvisno od oblike znotraj trikotnega elementa (različica 4), senčenje Gouraud na podlagi rešeta znotraj trikotnega elementa (različica 5), consko senčenje (različica 6) in tenzorsko senčenje (različica 7) oziroma senčenje v Illustratorju. Črne linijske oznake določajo meje različnih načinov ustvarjanja prehodov. Barvni prehod iz cian v rumeno (od vrha navzdol) vključuje naslednje načine ustvarjanja prehodov: gladko zvezni prehod (osno senčenje), konvencionalno vektorsko opisan prehod in točkovno definiran prehod. Štirje prehodi z upora- bo posebne oranžne barve (Orange) so izdelani v štirih različicah osnega prehoda: le posebna oranžna barva, DeviceN (črna in posebna oranžna), dva aksialna prehoda izdelana iz dveh delov, ki ležita eden nad drugim: oranžni na črnem (prosojnost 1.0, način mešanja Multiply) in na dnu oranžen prehod na črnem (definiran kot pokriven (overprint)). Primer nekorektne izhodne upodobitve - vsa štiri senčenja oziroma prehodi so očitno barvno manj nasičeni v primerjavi z referenčnimi barvnimi vtisi. Primer nekorektne izhodne upodobitve - če je najniže ležeče oranžni prehod prosojen in se vidi spodaj ležeči črni, pokrivanje ne učinkuje korektno. fl " f LI o Kontrolno polje K To polje prikazuje več možnosti dvo-tonske reprodukcije. Oblikovalci za izdelavo dvotonskih reprodukcij iz originalno črno-bele uporabljajo različne aplikacijske možnosti. Prav zato je to polje sestavljeno iz več delov, v zgornjem je dodana vijolična barvna kom- Tehnične lastnosti S tankimi črnimi linijskimi oznakami je prikazanih šest delov kontrolnega polja z različnimi načini dvobarvne reprodukcije črno-belih originalov: Л zgornji del je Lab-barvno zapisana slikovna predloga, obdelana v Photoshopu Л drugi del je sestavljen iz treh čr-no-belih slikovnih predlog, ki ležijo ena nad drugo, pri čemer je vsaka drugače obarvana; vrhnja je v primerjavi z drugimi definirana kot pokrivajoča (overprint); kompozicija je izdelana s pomočjo aplikacije InDesign Л tretji del je izdelan kot večtonska oziroma dvotonska slikovna predloga s pomočjo aplikacije Photoshop Naslednji trije rjavi dvotonski slikovni segmenti so bili izdelani v Photoshopu na podlagi enake slikovne predloge in po enakem načinu in nakazujejo vpliv formata izvornega slikovnega gradiva na PDF-lastnosti; izvorno gradivo Photosho-pa je sestavljeno iz dveh barvnih kanalov: črne in posebne oranžne (Orange): Л četrti del je bil zapisan kot Photoshop PDF (v osnovi predstavlja De-viceN barvno zapisani sliki) Л peti del je zapisan kot TIFF slikovni podatek (en sam sloj indeksi- \( Г КС M GRAFIČAR rane DeviceN definirane slikovne predloge) Л šesti del pa je 16-bitni Photosho-pov (PSD) slikovni zapis (ena Devi-ceN slika) Vsak od šestih delov je bil izdelan kot posebna datoteka in umeščen v končno podobo tehnične testne forme s pomočjo aplikacije InDesign. Kot celostna kompozicija je bil izvožen v obliki PDF-kapsule. V uredništvu revije Grafičar se trudimo slediti in posodabljati vsebine, vezane na mednarodne grafične inštitucije. Nedavno smo za vas posodobili seznam standardno veljavnih ICC barvnih opisov s tremi novimi. V skladu z njimi smo izdelali tudi CSF barvne nastavitve. V2EMISI VAM V PODPORO avtor Matic ŠTEFAN www.graficar.si •o* I Uveljavljen ECI paket ICC barvnih opisov (»ECI offset 2009.zip«) smo nadgradili s tremi novimi opisi, ki so so izdelani v skladu z mednarodnim standardom ofsetnega tiska ISO 12647-1,2. Za ustreznen prikaz 3D-modelov barvnih opisov morate imeti na svoji delovni postaji nameščeno podporo Java s spletne strani http://www.java. com/en/download/. Za več podrobnih informacij lahko obiščete portal www.graficar.si oziroma skupine ECI - www.eci.org. ;c £C/ba, ""slednjih,п°1рг°Яга, abba,nih PSO_INP_Paper_eci.icc - standardni profil za komercialni in posebni ofsetni tisk z vročim sušenjem na standardni izboljšan časopisni papir PSO_Coated_v2_300_Matte_laminate_eci.icc - standardni profil za ofsetni tisk (skupna največja pokritost: 300%) na papir tipa 1 in 2 (sijajno in mat premazani papirji) in dodelava s plastifikacijo in motno folijo PSO_Coated_v2_300_Glossy_laminate_eci.icc - standardni profil za ofsetni tisk (skupna Л največja pokritost: 300%) na papir tipa 1 in 2 (sijajno in mat premazani papirji) in dodelava s plastifikacijo in sijajno folijo Trije novi barvni opisi s pripadajočimi barvnimi nastavitvami CSF rubrike VZEMISI. veČ v naslednji številki revije grafiČar Ana CEJ Canon Adria, d. o. o. Dunajska cesta 128a, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 530 87 20 faks:+386 (0)1 530 87 45 e-pošta: ana.cej@canon.si www.canon.si № Canonova četrta raziskava Insight Report razkriva, da stranke od ponudnikov tiskarskih storitev pričakujejo več, kot jim trenutno dajejo. Predvsem jim morajo znati svetovati in pokazati, kako se njihove naložbe v tiskarske storitve lahko povrnejo. Na sejmu tiskarskih tehnologij Drupa 2012 v Düsseldorfu je Canon objavil svoje četrto poročilo Insight Report - The Bigger Picture: Your customer's view of the value of print (Širši pogled: Kaj vaše stranke menijo o vrednosti tiska), ki je poglobljena študija stališč in preferenc evropskih naročnikov tiskarskih storitev. Canonova raziskava, opravljena v 18 evropskih državah, razkriva, da morajo ponudniki tiskarskih storitev (PTS) za rast poslovanja izboljšati komunikacijo s strankami, pokazati možnosti povrnitve naložbe v tisk in okrepiti odnose s strankami s svetovalnim pristopom. Tiskar kot poslovni partner Pogovori z naročniki so potrdili, da veliko PTS zamuja priložnosti, da bi svojim strankam pokazali koristi in rezultate svojih storitev. Naročniki tiskarskih storitev imajo občutek, da v nasprotju z drugimi komunikacijskimi partnerji, kot so oglaševalske agencije in marketinški sveto- valci, ki poskušajo razumeti njihov posel, PTS tega ne delajo in so zato obravnavani kot dobavitelji namesto partnerji. Ključna področja, zaradi katerih bi bilo sodelovanje s PST lažje, so ponudba inovativnih rešitev, bolj proaktivno obveščanje in svetovanje ter boljše razumevanje njihovih potreb in izzivov. Preveč tehničen jezik Večina vprašanih je menila, da številni PTS uporabljajo preveč tehničen jezik in terminologijo. To je eden od dejavnikov, ki vplivajo na poznavanje koristi in potenciala najnovejših digitalnih tiskarskih storitev in tehnologij. Denimo 36 odstotkov naročnikov ne pozna tiskanja na zahtevo, 32 odstotkov ni vedelo za tisk majhnih naklad, 24 odstotkov ne pozna personalizirane direktne pošte in kar 59 odstotkov se še ni srečalo s transpro-mocijskim tiskom. Vseeno pa se je skozi raziskavo izkazalo, da jih naročniki kljub temu poznajo, vendar pod drugačnimi nazivi. Stranka, ki je izjavila, da ne pozna transpromocijskega tiska, ga pozna kot marketing praznega prostora. Zaradi številnih, ki ne poznajo koristi aplikacij digitalnega tiska, imajo PTS jasno priložnost, da to vrzel zapolnijo s svojim znanjem. Svetovanje kot ključ do uspeha Skoraj polovica naročnikov svojih PTS ne razume kot virov za spoznavanje inovativnih razvojnih rešitev v industriji. Samo 27 odstotkov vprašanih je namreč zadovoljnih s proaktivnim svetovanjem in vodenjem svojega PTS, samo 18 odstotkov pa je izrazilo zadovoljstvo z informacijami, ki jim jih o možnostih in alternativah daje ponudnik. Jasno je, da naročniki tiskarskih storitev pričakujejo, da PTS bolje poznajo njihovo poslovanje, prav tako pa pogrešajo proaktivnejše nasvete in priporočila. Druga priložnost, ki jo izpostavlja poročilo, je prikaz povrnitve naložbe v tisk. Čeprav igra profesionalno natisnjena komunikacija pomembno vlogo v komunikacijski strategiji 87 odstotkov evropskih podjetij, jih ima manj kot desetina vzpostavljene procese za ocenjevanje učinkovitosti storitev tiskanja, več kot četrtina pa sploh ne meri učinkovitosti ali povrnitve naložbe v tisk. To je priložnost za PTS, ki lahko svojim strankam svetujejo, kako meriti tako imenovani ROI (Return on Investment). Mark Lawn, direktor trženja profesionalnih rešitev tiska za Evropo v Canonu Europe, je o tem povedal: »Ko stranke izbirajo ponudnika storitev tiska, tri od štirih upoštevajo odnos, ki ga že imajo z njim, skoraj enako število pa upošteva njegovo strokovnost. To je za PTS odlična priložnost, da s strankami vzpostavijo svetovalno partnerstvo. Če postanejo zaupanja vreden svetovalec, PTS utrdijo in ohranijo odnose, poleg tega pa lahko izkoristijo priložnost za prodajo dodatnih storitev in povečanje dobičkonosnosti.« Na Canonovem razstavnem prostoru na Drupi je bilo mogoče videti veliko načinov, kako lahko tiskarji pomagajo strankam komunicirati, številne študije primerov pa dokazujejo, kako je lahko svetovalni pristop ključ do uspeha. 1ß - GRAFIČAR ■ DIGITALNATEHNOLOGIJA (PR-CLANEK) v VREDNOST DIGITALNEGA TISKA Medtem ko digitalni mediji pridobivajo pomembnost in se zanje porabi vse več denarja, pogosto na račun tiska, ta ohranja vlogo podpornika digitalnim kampanjam. Pogosto se ga uporablja zato, da ciljno publiko usmerja na spletne vsebine. Tisk ima še vedno moč prenesti materialno sporočilo širšemu krogu ljudi. Prihodnost tiska temelji na visokokakovostnem in inovativnem pristopu k marketinškim in promocijskim aktivnostim. Aplikacije za transpromocijski tisk omogočajo dodano vrednost transakcijskemu tisku. Naročniki težko ocenjujejo učinkovitost tiska. Zelo malo podjetij ima vzpostavljene osnovne procese, ki bi jim omogočali merjenje povrnitve naložbe v tisk. Pri izbiranju ponudnika tiskarskih storitev najnižja cena ni odločilna, bolj pomembna je vrednost naložbe. Okoljevar-stvene reference pridobivajo težo, vendar so redko med najpomembnejšimi kriteriji. Ponudniki storitev tiskanja so vzpostavili trdne vezi s svojimi strankami. Te jim zaupajo in zadovoljstvo z njihovo osnovno dejavnostjo je visoko. Ponudniki storitev tiskanja zamujajo priložnosti, da bi svoje stranke aktivneje obveščali o inovacijah v tiskarstvu in njihovih prednostih. Jasno je, da kupci ne morejo kupovati storitev, za katere ne vedo. Podjetjem, ki zmanjšujejo sredstva, namenjena tisku, je bolj kot kdaj koli pomembno sporočati vrednost in potencial tiska. Stranke menijo, da je jezik, ki ga za predstavljanje inovacij in novih storitev uporabljajo tiskarji, preveč tehničen. Raje bi slišali o koristih in učinkih, ki jih inovacije prinašajo. S tem ne bi bile samo bolje razumljene, pač pa bi jih stranke lahko enostavneje posredovale Canon in Océ sta se na nedavnem sejmu Drupa predstavila s skupnim naborom rešitev. Javnosti sta prvič pokazala novosti in tehnologije prihodnosti, ki so plod skupnega razvoja. Canon je želel s tem navdihniti ponudnike tiskarskih storitev in jim pokazati, kako lahko z njegovo tehnologijo razširijo svoje storitve, odpirajo nove trge in povečajo storilnost in prihodke - zdaj in na daljši rok. »Predstavljene naprave so še en prikaz moči, ki ju imata Canon in Océ pri skupnem delu,« je dejal David Preskett, direktor za produkcijski tisk v Canonu Europe. »Z nenehnim razvojem in inovacijami izdelkov Canon strankam pomaga izkoriščati nove priložnosti, ki se jim ponujajo.« Naj najprej napišemo, da je bila Drupa za Konico Minolto nadvse uspešna. Res nismo imeli »cirkusa«, raje smo se osredotočili na predstavitev novih tiskarskih rešitev. Splošni vtis obiskovalcev našega razstavnega prostora je bil izjemno pozitiven, saj so bili vidno navdušeni nad predstavljenimi rešitvami. Kot pričakovano je največ zanimanja in navdušenja požel prav KM-1, nov barvni digitalni tiskarski sistem. Na Drupi 2012 je Konica Minolta obiskovalcem ponudila prvi vpogled v svoje pionirsko delo razvoja sistema s kapljič-no izpisno tehnologijo. KM-1 je izjemno hiter barvni brizgalni tiskarski sistem z možnostjo tiska v formatu do največ velikosti B2. Kot sistem je namenjen tradicionalnemu komercialnemu tiskarskemu okolju, v katerem je zahtevana možnost integracije KM-1 v katero koli stopnjo obstoječega delovnega sistema (priprava, tisk ali dodelava). KM-1 je idealen sistem za okolja, v katerih zaradi majhnih količin tiska, kratkih rokov izdelave in seveda potrebe po personaliziranih tiskovinah uporaba klasične tehnologije tiska (ofset) ne pride v poštev. Glavne prednosti KM-1 .1 Brizgalni digitalni tiskalnik s podajanjem posameznih listov papirja do velikosti formata B2. л Brizgalni digitalni tiskalnik, ki je za-S-J snovan z izvirnimi brizgalnimi glavami Konica Minolta, ki uporabljajo posebna barvila . rt Izjemna kakovost slike z razširjenim S-J barvnim obsegom in sijajem izpisa, primerljivim s klasično ofsetno tehnologijo tiska - zagotovljena je izjemna ločljivost tiska (1200 x 1200 dpi) zaradi novih visokoločlji-vih izpisnih glav, posebnega barvila Konica Minolta in edinstvenega koncepta izpisovanja . л V primerjavi z opremo za klasični tisk S-J ga odlikuje majhna tlorisna površina л Hitrost enostranskega izpisa (sim-S-J plex) je do 3300 B2-listov/uro in do 1650 B2-listov/uro v obojestranskem načinu (duplex) . Ù Ù Ù Ù Originalno UV-barvilo je hitro sušeče se (lightfast) in zagotavlja nemoteno stalno razpoložljivo uporabo. Odlikuje ga trajna obstojnost brez ble-denja barv/izpisov in ne zahteva naprednega zapletenega upravljanja. Absolutna doslednost: 71 upravljanje in natančnost dodajanja papirja je primerljiva klasični tehnologiji tiskarskih sistemov, zato izpise odlikuje izjemno obojestransko skladje ; Л konsistentno ponovljiva kakovost izpisa tudi med serijami ; Л ponovljivost iz ure v uro, dan na dan, ... ; Tiskanje na širok nabor različnih tipov papirja, tudi na ofsetni; sistem ne zahteva posebne priprave pred tiskanjem ali po njem . Idealen za tisk z variabilnimi podatki. Osnovne tehnične lastnosti KM-1: Л tip izdelka: B2 barvni kapljični sistem tiska Л obojestranski/enostranski izpis (duplex/simplex): samodejno vodeno na podlagi tiskalniškega naloga Л ločljivost izpisa: 1200 x 1200 dpi Л barvilo: UV HS* Л procesne barve: CMYK (v prihodnosti še dodatni peta in šesta barva) Л produktivnost: 3300 B2-enostranskih izpisov/uro in 1650 B2-obojestranskih izpisov/uro Matjaž BABNIK Konica Minolta Slovenija, d. o. o. Letališka cesta 29,1000 Ljubljana tel. : +386 (0)1 568 0511 gsm: +386 (0)31 68 33 31 faks: +386 (0)1 568 05 69 e-pošta: matjaz.babnik