MUZIKOLOSKI ZBORNIK • MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX UDK 781.2 Koporc Urška Šramel Glasbena šola Fran Korun Koželjski, Velenje Music School Fran Korun Koželjski, Velenje Glasbenoteoretski opus Srečka Koporca* Srečko Koporc's Theoretical Writings on Music Ključne besede: Srečko Koporc, glasbena teorija, Keywords: Srečko Koporc, music theory, učbeniki textbooks Povzetek Summary V zapuščini Srečka Koporca (1900-1965) je In Srečko Koporc's (1900-1965) estate numerous ohranjen obsežen opus teoretskega pisanja o glas- theoretical writings on music have been preserved. bi. Poznanih je okrog dvajset Koporčevih zvezkov, So fai. we know of ca ^^ notebooks that came ki so nastali od leta 1926, ko je napisal prvi del glas- into being between 1926, when he wrote the first benega oblikoslovja, in vsaj do I960, ko je dokončal part of his theory of musicai form, and I960, when svojo Orkestracijo. Besedilo nudi kratek vpogled v he finisried his Orchestration. The article gives a Koporčevo glasbeno teorijo, ki je v slovenski muzi- short insight into Koporc's music theory which has kologiji še precej neraziskana, zaradi obsega do- hardly been researched by Slovene musicology, and stopnega gradiva pa odpira vrata za nadaljnjo raz- which _ due to the ange of accessible material - is iskovanje. opening the way to further investigation. Glasbenoteoretski opus skladatelja, glasbenega pedagoga, teoretika in publicista Srečka Koporca (1900-1965) je ostal po njegovi smrti odrinjen na rob slovenske zgodovinske zavesti, vpogled v obsežno in vsebinsko zanimivo glasbenoteoretsko misel pa odpira številna vprašanja. Koporčevo teoretično delo je deloma hranjeno v Glasbeni zbirki NUK, deloma pri njegovem sinu, Leonu Koporcu. Prav tam je hranjena tudi bogata knjižna in notna zbirka domače in tuje glasbenoteoretične literature, skladbe Srečka Koporca pa so bile večinoma uničene. Poznanih je okrog dvajset Koporčevih zvezkov, ki so nastali med 1926, ko je napisal prvi del glasbenega oblikoslovja, in vsaj do leta I960, ko je dokončal svojo Orkestracijo, vrsta njegovih teoretičnih spisov pa je ostala v osnutkih. Vsebina prispevka je povzeta po diplomski nalogi, ki je nastala pod mentorstvom doc. dr. Leona Štefanije na Oddelku za muzikologijo Filozofske fakultete v Ljubljani. 115 MUZIKOLOŠKI ZBORNIK • MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX Zaradi same narave gradiva in dejstva, da Srečko Koporc svojega glasbeno-teo-retskega dela ni nikoli izdal, je ugotavljanje dokončnih verzij posameznih razprav problematično. V prispevku so tako predstavljeni podrobnejši opisi posameznih del, ki imajo razmeroma dokončno podobo, pa čeprav so polni Koporčevih kasnejših dopisov, v prilogi pa je naveden kronološki seznam z nahajališčem posameznih del. Srečko Koporc svoje teoretično delo prvič omenja v pismu Glasbeni matici konec junija 1928, v katerem ji ponuja v odkup svoje nastajajoče delo O glasbenih oblikah v treh delih. Dober mesec kasneje mu Glasbena matica pošlje odgovor, v katerem »iskreno obžaluje, da [...] finančna sredstva trenutno ne dopuščajo založiti tako obsežno, čeprav pomembno in potrebno delo<. Sledijo številni zapisi, pisma, navedbe iz katerih je razvidno, da je Koporc svoje teoretično delo izjemno široko zasnoval. V njih večkrat omenja, kako si je zastavil razporeditev svojega dela, našteva področja, s katerimi se namerava ukvarjati in shematično piše o svojih načrtih, ki se dostikrat spreminjajo, dopolnjujejo, predrugačijo. Precej Koporčevih načrtov se nahaja na začetnih straneh posameznih razprav. Kot primer navajam eno izmed zadnjih različic načrta v devetih knjigah iz leta 19521: I. Tehnične osnove glasbenega stavka II. Inštrumentacija godalnega orkestra III. Linearna polifonija v svojih oblikah IV. Harmonija in polifonija V. Orkestracija in inštrumentacija VI. Oblika variacij in plesne oblike VIL Večje glasbene oblike VIII. Vokalne oblike IX. Osnove glasbene kompozicije Med učbeniki, ki imajo dokaj dokončno podobo, naj nekoliko podrobneje omenim naslednje: Uvod v kompozicijo, Tehnične osnove v kompoziciji, razprave o kon-trapunktu, oblikoslovju in inštrumentaciji ter sestavek z naslovom Skrivnost dvanajstih tonov. V Glasbeni zbirki NUK je ohranjena razprava iz leta 1943 z naslovom Uvod v kompozicijo. Vsebuje značilne elemente Koporčevega glasbenoteoretskega pisanja: natančno razdelano kazalo, obsežno navedbo literature, uvodne in sklepne besede. Kazdo delo jasno razdeli delo na 3 sklope: Osnove klasične harmonije, Osnove moderne harmonije in Osnove teoretično praktične kompozicije. V prvem delu obravnava zgodovinski razvoj harmonije, teoretične osnove, nato pa se posveti posameznim segmentom iz harmonije (akordi in njihova sestava, funkcije, zveze, modulacije, harmonizacija), v drugem pa spregovori o modernih harmoniji (Debussy, Schönberg, Skrjabin). Tretji del, po Koporčevem mnjenju najpomembnejši, se ukvarja z oblikoslovjem (oblikovni tipi, motiv, fraza, stavek, perioda, dvo in trodelne oblike). V Koporči razlagi je očitna navezava na teoretika Antonina Reicho. Razprava se konča s sklepom, v katerem avtor poudarja, da je bil njegov namen izrazito pedagoški, namreč »posvetiti v tajne glasbenega snovanja [...]«. Knjigo konča z daljšo pripombo, 1 Prim.: Srečko Koporc, Tehnične osnove glasbenega stavka, Ljubljana 1952, rkp, NUK, Glasbena zbirka. 116 MUZIKOLOŠKI ZBORNIK • MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX v kateri poda tri razsežnosti, na katere je treba paziti pri komponiranju: 1. inveneija (mora biti jasna, dobro očrtana), 2. uresničitev načrta skladbe in 3. končna izdelava skladbe. Ohranjen tipkopis Tehnične osnove v kompoziciji2Verjetno ne predstavlja končne verzije, vendar je delo vsebinsko dovolj zaokroženo, da ga lahko uvrstimo v obravnavo. Začetni, spojni listi vsebujejo polno rokopisnih dodatkov - zasnutke uvodnih besed, delčke uporabljene literature, citate, druge opombe, sodeč po vrsti pisanja pa je mogoče sklepati, da je dodatke pisal vsaj trikrat. Predgovor razkriva Koporčev namen: poenostavitev kompozicijske mehanike do skrajnosti. Razprava je sestavljena iz dveh delov, pri čemer prvi obravnava tehniko komponiranja, moderno harmonijo, linearni kontrapunkt in godalni orkester, drugi pa se posveča tehnikam komponiranja, kanonu in fugi ter velikemu orkestru. Med zapisi, ki se dotikajo kontrapunkta naj omenim skico učbenika za kontrapunkt iz leta 1954/55 Arspolyphonica, ki vsebuje kratka poglavja iz kontrapunkta, ki so jim dodani notni primeri. Gre za rokopis, v katerem Koporc piše, da mu je bila osnovna misel »napisati razpravo, ki naj ima čimmanj balasta in pravil«3. Ohranjena pa je tudi krajša razprava O odgovoru temo za fugo, v kateri piše avtor o nekaterih zanimivostih, ki jih je zasledil pri svoji »teoretično-praktični preiskavi«. Koporc meni, da ima kot vsaka glasbena disciplina tudi kontrapunkt dve strani: zunanjo in notranjo. Če je zanj zunanji kontrapunkt »mehanična sigurnost melodične peljave«, je notranji smiselna uporaba zunanjega kontrapunkta za določeno mesto v skladbi. Koporc meni, da je kontrapunkt »zbran umetniški nauk na osnovi kritično-umetniških izkušenj, ki upošteva le umetniško prepričanje skladateljev, odbija pa pravila v kolikor niso neobhodna pri postavitvi melodičnih razmerij, drugače pa so le recepti pretekle prakse«4. Iz Koporčevih načrtov lahko razberemo, da je velik del teoretičnega pisanja namenil oblikoslovju. Tako naj bi bil naslov prve znane Koporčeve teoretične knjige, o kateri piše v pismu Glasbeni matici5 - O glasbenih oblikah. Oblikoslovje obravnava v splošnih učbenikih - Uvod v kompozicijo,6 Tehnične osnove v kompoziciji'7; iz njegovih načrtov pa lahko sklepamo, da je nameraval šesto, sedmo in osmo knjigo v celoti posvetiti tej temi. Tako se je nameraval v šesti knjigi posvetiti variacijam in plesnim oblikam, v sedmi višjim glasbenim oblikam (rondo, sonata, simfonična pesnitev, simfonija), načrtovani naslov osme knjige pa je bil Vokalne oblike, kjer je želel obravnavati zborovski stavek, samospev in opero. Ohranjen čistopis iz leta 19268 z naslovom O glasbenih oblikah, 1. del, Splošno glasbeno oblikoslovje obravnava osnovne pojme iz oblikoslovja. Če ga povežemo s tipkopisom predvidene sedme knjige z naslovom Višje glasbene oblike dobimo smiselno celoto z naslednjim razporedom: 2 Prim.: Srečko Koporc, Tehnične osnove v kompoziciji, Ljubljana, 1948, NUK, Glasbena zbirka. 3 Cit. po: Srečko Koporc, Ars polyphonica, [S. L], 1954/55, rkp., str. 2, NUK, Glasbena zbirka. 4 Prim.: Srečko Koporc, tipkopis, posamezni neurejeni listi o kontrapunktu, NUK, Glasbena zbirka. 5 22. 6. 1928. Glej mapa Personalia Glasbene matice (27), NUK, Glasbena zbirka. 6 Srečko Koporc, Uvod v kompozicijo, Ljubljana, 1943, str. 130-, NUK, Glasbena zbirka. 7 Srečko Koporc, Tehnične osnove v kompoziciji, Ljubljana, 1948, str. 1-22, 37-111, 139-169, NUK, Glasbena zbirka. 8 Na naslovni strani sta k prvotno napisani letnici 1926 dodani še dve (1936, 1962). 117 MUZIKOLOŠKI ZBORNIK • MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX Tnyrvm V/ * i :: ^.V,.^.T........;...............„............................. 10. Pesemska oblika \3T Mali rondo Uvod !'' 4. V skrajšani obliki 1. Splošne opazke 1. Razširjeni osmerotaktni stavek 5. V razširjeni obliki 2. Motiv 2. Skrajšani osmerotaktni stavek 6. Veliki rondo 3. Dvotaktna skupina 3. Nesimetrično zložena pesemska oblika 7. Rondino 4. Dvojna dvotaktna skupina i ' : -| 5. Štiri taktna fraza 1. Strogo zložena pesemska oblika 1. Splošne opazke 6. Perioda 2. Prosto zložena pesemska oblika 2. Sonatna oblika 7. Stavek 3. Razširjena sonatna oblika 8. Obsežnejše periode 1. Splošne opazke 4. Skrajšana sonatna oblika 9. Obsežnejše melodične linije 2. Shema strogega ronda 5. Sonatina V arhivu Leona Koporca so ohranjeni štirje dokončani učbeniki, ki se dotikajo oblikoslovja: Glasbeno oblikoslovje, Ciklične oblike, Nauk o glasbenih oblikah, Tema z variacijama. Glasbeno oblikoslovje10, tipkopis s podnaslovom Osnovne oblike, L del je nastal leta 1942. V njem Koporc obravnava osnovno oblikoslovje: od motiva, fraze, stavka do zloženih oblik. Kot priloga so dodane grafične analize izbranih del. Tipkopis Ciklične oblike11 vsebuje razlago naslednjih cikličnih oblik: suita, sonata, koncert, simfonija. Najobsežnejši izmed zgoraj omenjenih učbenikov je tipkopis Nauk o glasbenih oblikah12. V njem Koporc poleg osnovnih pojmov iz oblikoslovja obravnava vokalne oblike (madrigal, sekvenca, maša), suito, rondo, variacije, rondo, sonato, koncert, simfonično pesnitev. V Koporčevi zapuščini je več rokopisov, v katerih obravnava posamezna poglavje iz oblikoslovja. Med rokopisi je tudi majhen, a precej obsežen zvezek, v katerem se Koporc posveti operni kompoziciji. Med razlago je na primer tudi analiza zgradbe Bergove opere Wozzek. V tem rokopisu Koporc poleg opere obravnava tudi druge vokalne oblike (maša, motet, madrigal, kantata, oratorij). Koporčevo zanimanje in študij inštrumentacije je očiten. Na to kaže ohranjena literatura iz zapuščine13 in njegovo pisanje o inštumentaciji in orkestraciji. V svoji zasnovi teoretičnih del omenja inštrumentacijo dvakrat: Inštrumentacijo godalnega orkestra in Inštrumentacijo velikega orkestra. Glasbena zbirka NUK hrani zvezke in zasnutke, tako v tipkopisu kot v rokopisu (mdr. Orkestracija godalnega orkestra; Inštrumentacija godalnega orkestra, pravila in načela; Orkestracija). Ohranjena je 9 Srečko Koporc, Tema z varijacijami, rkp., arhiv Leona Koporca. 10 Srečko Koporc, Glasbeno oblikoslovje, Osnovne oblike, L del, tipkopis, 108 strani, 1942, arhiv Leona Koporca. S svinčnikom je dopisan še en podnaslov: O tehniki glasbene kompozicije. 11 Srečko Koporc, Ciklične oblike, tipkopis, 40 strani, arhiv Leona Koporca. 12 Srečko Koporc, Nauk o glasbenih oblikah, tipkopis, 170 strani, arhiv Leona Koporca. 13 Pri Leonu Koporcu je ohranjenih okrog 20 knjig o inštrumentaciji. 118 MUZIKOLOSKI ZBORNIK « MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX tudi cela vrsta posameznih zapisov. Gre za posamezne liste (rokopise, tipkopise) s številnimi popravki, pripisi, notnimi primeri, tabelami, nalogami in razlagami posameznih pojmov. Ker niso urejeni, je težko sklepati, kam spadajo. Verjetno gre za več variant posameznih razprav in za različne prevode (npr. Conus). Prevodi niso označeni, zato je o avtorstvu težko govoriti. Srečko Koporc uporablja oba pojma - orke-stracijo in inštrumentacijo. Meni, da je na eni strani orkestracija že s samim motivom iznajdena »zvočno-barvna preobleka«14, inštrumentacija pa pravzaprav le aranžma. Kot notne zglede Koporc uporablja skladatelje od klasicizma do sodobnosti. Meni, da se sistematika orkestriranja začne s Haydnom, pravi temelji orkestra pa so po njegovem mnenju položeni šele z Mozartom in Beethovnom. Ohranjena sta tudi dva zanimiva rokopisa in tipkopisni snopič z naslovom Skrivnost dvanajstih tonov. Ovojna stran prvega je porisana s tremi dvanajsttonskimi vrstami. Sledi uvodna misel: »'Skrivnost dvanajstih tonov' je vsebina mojih premišljevanj, ki sem jih imel v toku let, a še prav posebej v letih samote [...]. Pri premišljevanjih sem bil vedno odsoten in živel v posebnem svetu, sicer ne bi mogel to napisati.«15 Očitno gre za svojevrsten povzetek kompozicijskega snovanja in ne za sistematičen učbenik, kar je razvidno že iz vsebinskega kazala. Le-ta omenja poglavja o telurični, kozmični, transcendentalni, magični in spiritistični glasbi. Srečko Koporc je bil dejaven tudi kot publicist (Cerkveni glasbenik, Ljubljanski zvon, Slovenec, Muzičar). Med prispevki prevladujejo glasbeno-teoretični (9 prispevkov, trije med njimi so bili objavljeni v več nadaljevanjih), sledijo članki, nastali ob posameznih priložnostih, razna poročila in kritike. Kritiška poročila je objavljal v Domu in svetu in Ljubljanskem zvonu (leta 1934). Teoretični članki, večinoma objavljeni v Cerkvenem glasbeniku, so bodisi samostojne enote bodisi odlomki iz Kopor-čevih glasbenoteoretičnih razprav. Avtor v njih piše o poltonskem sistemu, o simfoničnih elementih, o kontrapunktu, glasbeni simetriji, o analizi in sredstvih nove glasbene gradnje. Glede Koporčevega poznavanja domače in tuje glasbene literature, je treba poudariti, da je bil na področju glasbene teorije zelo razgledan16. O tem priča njegova bogata zapuščina glasbenoteoretične literature, ki jo je skladatelj temeljito študiral. Med domačo glasbeno literaturo, ki jo je Koporc poznal, gotovo sodijo sestavki iz Maškove Cäcilije in Gerbičeve Glasbene zore, Foersterjeva Harmonija in kontrapunkt in Gerbičev rokopis Glasbeno oblikoslovje. V svojem Uvodu v kompozicijo se je Koporc ustavil prav pri tem problemu: »Pri vprašanju domače literature o kompoziciji [...] omenjam, da je ta skromna in je nismo mogli upoštevati: prvič, ker vse, kar je izdanega[,] se naslanja na nemške teoretske knjige /Marx-Lobe-Richter/, kar pa mi je bilo mogoče dobiti rokopisov, ki so novejšega datuma[,] so deloma tudi naslonjeni na nemško teorijo /Gerbič: Oblikoslovje/. S tem nimamo namena zmanjšati pomen tega Cit. po: Srečko Koporc, Inštrumentacija godalnega orkestra, Pravila in načela, Ljubljana 1952, Uvodne besede, str.IV, NUK, Glasbena zbirka. Prim. Srečko Koporc, Skrivnost dvanajstih tonov, rkp., Ljubljana 1944, 5, NUK, Glasbena zbirka. Lojze Lebič piše, da je bil v svojem času najbolj razgledan po sodobni glasbi. Prim.: Lojze Lebič, Glasovi časov II, v. Naši Zbori 45/1993, 5-6, 111-118. 119 MUZIKOLOŠKI ZBORNIK « MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX ali onega domačega teoretskega dela, pač pa podčrtujemo, da v tem pogledu nimamo kaj svojstvenega. Doslej še nismo opazili v našem glasbenem življenju kaj več smisla za to panogo glasbe, za to ni nič čudnega, če ni na tem polju, ki je vsaj enakovredno z vsakim drugim glasbenim, pri nas kaj bolj razveseljivega. Dejansko se pri nas še niso trudili v tej disciplini, kar je razumljivo, saj zahteva študij o skladanju veliko časa, vztrajnosti in brezplačnega dela.17 [...] In če je to prva knjiga v našem jezikuf,] ne mislim, da je to prednost, ampak dolžnost.«18 Tako se ponuja vprašanje, v čem je pri podajanju glasbenoteoretičnih poglavij Koporc svojstven. Zdi se, da bi lahko Koporčev cilj iskali v podajanju celovitega kompozicijskega nauka. To je bilo v takratnih glasbenih okoliščinah na Slovenskem gotovo novo, čeprav so se tovrstni celostni kompozicijski priročniki začeli širiti po Evropi predvsem od sredine 18. stoletja in so v tem času prevladovala avtorska teoretična dela. Opazimo lahko, da si je Koporc že kmalu izjemno široko zasnoval svoje teoretično pisanje. Na različnih mestih namreč neutrudno razlaga svoje načrte, našteva področja, s katerimi se namerava ukvarjati, shematizira zamisli, ki se nenehno spreminjajo, razširjajo, predrugačijo. V njegovi želji po celovitem podajanju posameznih naukov lahko vidimo zgledovanje po tujih glasbenih teoretikih, predvsem po A. B. Marxu (1795-1866) in A. Reichi (1770-1836). Ta dva teoretika sta v Koporčevem pisanju pogosto citirana ali pa navajana z notnimi ponazorili. Če opazujemo razmerje med teoretično podlago in praktičnimi primeri vidimo, da prvo prevladuje. Deskriptivno obravnavanje sicer vključuje praktične primere, vendar so ti v manjšini. Med njimi lahko najdemo precej pester izbor iz glasbene zgodovine, ki vključuje primere od L. Marenzia do L. Janačka, od B. Ipavca do M. Kogoja. Za Koporčevo obravnavo posameznih tem so značilni tudi skokoviti prehodi med posameznimi deli. Ti so verjetno povezani tudi z dejstvom, da svojega teoretičnega opusa Koporc ni nikoli izdal, čeprav se je na izdaje večkrat pripravljal, tako da danes ne poznamo nobene končne verzije njegovih razmišljanj. Tako se zdi, da osvetlitev Koporčeve teoretične misli izriše tega slovenskega skladatelja in glasbenega teoretika kot neutrudnega raziskovalca in zapisovalca teoretičnih misli o glasbi, hkrati pa odpira vrata za nadaljnje raziskave. Zanje bi bila ožje in širše glasbenoteoretično in muzikološko zanimiva tudi naslednja vprašanja: preučevanje razmerij med kompilacijskostjo in avtonomnostjo njegovega dela, raziskava odnosa med giasbenoteoretskimi vsebinami njegovih spisov na eni strani in estetskimi ter poetološkimi na drugi. Nadalje bi kazalo posvetiti pozornost tudi muzikološko kulturnozgodovinskemu vprašanju vpliva Koporčeve pedagogike na slovenske glasbenike in njihovo ustvarjalnost, ne nazadnje pa bi bilo smiselno osvetliti tudi vpliv Koporčeve teoretične misli na njegovo ustvarjalno delo. Srečko Koporc, Uvod v kompozicijo, Ljubljana, 1943, str. 131, NUK, Glasbena zbirka. Ibid.: str. 130. 120 MUZIKOLOŠKI ZBORNIK » MUSICOLOGICAL ANNUAL XXXIX Priloga 1 Kronološki seznam Koporčevih glasbenoteoretskih spisov O glasbenih oblikah, 1. del, Splošno glasbeno oblikoslovje, rkp., 1926, NUK, Glasbena zbirka. Fuga, Nauk ofugi, prepis, 1941, NUK, Glasbena zbirka. Glasbeno oblikoslovje, O tehniki glasbene kompozicije, I. del, tipkopis, 1942, arhiv Leona Koporca. Uvod v kompozicijo, tipkopis, 314 str., Ljubljana 1943, NUK, Glasbena zbirka. Skrivnost 12 tonov, rkp., Ljubljana 1944, NUK, Glasbena zbirka. Skrivnost dvanajstih tonov, rkp., Ljubljana 1944, NUK, Glasbena zbirka. Tehnične osnove v kompoziciji, tipkopis, 206 str., Ljubljana 1948, NUK, Glasbena zbirka. Inštrumentacija godalnega orkestra, Pravila in načela, tipkopis, Ljubljana 1952, NUK, Glasbena zbirka. Tehnične osnove glasbenega stavka, rkp., 190 str., Ljubljana 1952, NUK, Glasbena zbirka. Ars polyphonica, rkp., 1954/55, NUK, Glasbena zbirka. Tonalna in dodekafonska sistematika glasbenega stavka, III knjiga, rkp., 1955/56, NUK, Glasbena zbirka. Jazz kompozicija, L, IL, rkp., 1956, arhiv Leona Koporca. Orkestracija, rkp.,I960, NUK, Glasbena zbirka. Ciklične oblike, tipkopis, [S. L, s. a.], arhiv Leona Koporca. Dodecafonica, tipkopis in rkp., [S. L, s. a.], NUK, Glasbena zbirka. Nauk o glasbenih oblikah, tipkopis, [S. L, s. a.], arhiv Leona Koporca. O odgovoru temo zafugo, tipkopis, [S. L, s. a.], NUK, Glasbena zbirka. [Orkestracija], rkp., [S. L, s. a.], NUK, Glasbena zbirka. Orkestracija godalnega orkestra, rkp., [S. L, s. a.], NUK, Glasbena zbirka. Višje glasbene oblike, rkp., [S. L, s. a.], NUK, Glasbena zbirka. 121