L. XIX. - 1918 - ŠTEV. 4. SL« UČITELJ GLASILO SLOVENSKIH KRŠČANSKIH UČITELJSKIH IN KATEHETSKIH DRUŠTEV Vsebina »Slovenskega Učitelja" 4. št. 1918: K didaktiški pravdi. (Poročnik-naduč. Fr. Samec.) ... 73 Za orientacijo. (M. Škerbec.)...................................... 76 V premislek. (M. Ražun.)......................................... 79 Reforma učiteljišč, (A. Č.)........................................ 82 Šolski vrt. (Janko Polak.)...................................... 83 Pomladanska setev. (Milan Tomšič.)..................................85 Pouk slabonadarjenih otrok, (Anica Lebar.) 85 Listek: Od Azovskega morja. (Voj. ujetnik-naduč. Fr. Silvester.) 87 Katehetski vestnik: Katehetsko gibanje......................................., 88 Katehetske beležke............................................88 Zgledi........................................................ 90 Učiteljski vestnik: Učiteljske vesti.............................................. 91 Naša zborovanja............................................... 93 Vzgoja.............................................................. 94 Raznoterosti , 95 Slovstvo in glasba , , 96 <5CSl9S15Sl9<5155a£X5S5a96SS296S529<3S5a£K3S5a9(5©ssas)6Ssa£) 4. pisanje in s tem v zvezi 5. čitanje. Tega dela pa ne izvršujemo vsakega posebej, ampak se izpopolnjuje drugo z drugim in se izvršuje drugo ob drugem istodobno. Uspehi pri teh vajah, posebno pri otrocih s težjimi govornimi hibami, so spočetka res minimalni, vendar se pa pokažejo pozneje; zato naj učitelju ne upade pogum. V takih slučajih mu je čitanje in pisanje sredstvo, ki ga obvaruje izmučenosti; kajti imeti mora trdne živce in močna govorila ter jeklena pljuča, da desetim do petnajstim otrokom (včasih tudi kakšen nagluh vmes) en glas po desetkrat izgovarja, popravlja in zopet govori in to vsako uro, vsak dan, vse leto. Za prvi govorni pouk je treba temeljite zdravniške preiskave. Govorilne hibe najsigumeje zdravnik konstatuje; ta tudi določa, je-li pouk kljub tem napakam sploh mogoč ali ga je treba drugače uravnati. Najpogosteje napake govoril pa so: volčje žrelo, slabo zobovje, mandeljni, kronični nosni katari, polipi, adenoidne vegetacije v nosni in žrelni duplini, golša in podobno. Nekatere teh napak se odpravijo ali vsaj izboljšajo zdravniškim potom, druge z dijeto itd. Ko se je otrok toliko zganil, da postane bolj pozoren na gotov predmet in poizkuša izgovorjeno besedo ponoviti, preide k prvemu samostojnemu delu: izrazi pojm z besedo. Učitelj popelje otroka k mizi, otrok jo pogleda, in učitelj izgovori »miza«. Otrok vidi mizo, jo prime, sliši, če nanjo potrka, in sliši tudi, da se ta reč imenuje »miza«. Nekaterim (najslabšim) tudi to napravlja težkoče. Vendar naj se vsaj trije predmeti na ta način poimenujejo. Morda traja tedne, preden se ti trije pojmi v otrokovi zavesti udomače; kajti le ponazorovanje je zunanje, vsi drugi delni sestavi za pojm so pa zmožnosti otrokove pameti in brez njih ne sme biti, ako naj nastane predstava. Ko si je otrok prisvojil vsaj| tri pojme, mu bodo prihodnji že lažji in spoznavanje, kazanje in poimenovanje tem pojmom prikladnih predmetov potem pokaže, ali otrok res pojmuje, ali le mehanično imenuje zahtevane predmete. Glavna stvar je, da učitelj predmet, ki se nanj pojm nanaša, vselej imenuje, da se tako predmet in ime, t. j, pojm in njegov izraz v otrokovi predstavi z besedo krijeta. Druga stopnja samostojnega dela pri govornem pouku je že težja: otrok predmet sam imenuje. Zdaj se pokaže, če si je otrok prisvojil pravilen pojm, ali je šlo vse na slepo. Učitelj se tudi zadovolji z nepopolno izgovorjeno besedo, da je le pojm pravilen, saj netočnost v izgovarjanju popraviti je itak vselej treba. Istodobno se vadi tudi otrokov spomin in pri izbiranju pravilne besede otrok tudi že presoja. Da si otrok prilasti kolikormoč mnogo pojmov, je glavna naloga prvemu govornemu pouku. Ko je gotov v pojmovanju in poimenovanju nekaterih predmetov, dobi enega izmed njih in ga ponese k drugemu ali na drug že znan predmet. S tem se vadi v razumevanju dveh pojmov in izvrši obenem tudi mehanično delo: korak, ki je zopet nekoliko težji. Ko so vsi šolski predmeti poimenovani, je treba drugih, najbolje po naravi, ali če teh ni, na dobri sliki. Pri tem se je treba ozirati na razvoj in izpeljavo glasov. Ko otrok imenuje predmet, vsebuje ta pojm že takorekoč cel stavek, ker je v enem pojmu združena mnogovrstnost predstave. Če izgovori »miza«, pravzaprav reče: ta stvar, ki jo tu vidim, ki obstoji iz Listek. teh in teh delov, ki za to in to služi, se imenuje ,miza\ Zdaj stori otrok nov korak dalje, ko izgovori: »To je miza.« Tako je slabotna pamet storila prvi korak duševnega dela: po sintezi mnogovrstnega je prišla do enote pojma. (Seveda je tej sintezi kazala pot analiza, saj je vse duševno delo le potem uspešno, če je analitično.) Pot do te stopnje napravijo normalni otroci brez navodila in opore. Slaboumni otrok pa je do tu z učiteljevo pomočjo dosegel najhujšo strmino; zdaj na prevalju pa mu je že deloma v skupnem pouku odprta pot do nadaljnje tvoritve stavkov. (Dalje.) .OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, lOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOt I OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOV—/ Od Azovskega morja. Iz dopisov vojnega ujetnika nadučitelja Fr. Silvestra. Res čudno. (Berdjansk v Tavričeski gub., 6./19. junija 1917.) Denar, ki so mi ga poslali starši preko Dunaja, je prišel retour v Vipavo. Kaj pa to? Morda sem pri zmedenosti, ki menda vlada po vsem svetu, tudi jaz že zapisan med — podpore nevrednimi? — Sploh imamo slovanski vojno. plenjeni marsikaj na srcu, in sicer na naslov tistih, ki so krivi, da je večina slovenskih vojnoplenjenih inteligentov — prepuščena sama sebi. — Navadna brezbrižnost 20. stoletja, drugače si ne morem predstavljati netočnosti, s katero dobivamo pisma in denar. Pomislite, eno leto sem v Berd- janskem ujezdu, doma imajo moj natančni naslov in vendar-------------------------------No, kdo bi se ne jezil, posebno če je že 33 mesecev v plenu, kot n. pr. Vaš zvesti, a neustrašni nadučitelj Fran Silvester. — Pečatim sam! »Napredek« — kajne! V kopeli... Ravnokar sem prišel s tovariši iz vsakdanje kopeli tam od Azovskega morja. Čeh Pavlica, Dalmatinec sodnik Matjašič, Slovenec iz Štajerske Senčar (jurist) in seveda moja malenkost ležimo vsak dan tam v morskem pesku; žgoče solnce preganja iz okolice našega rojstva težkih kosti — vso sibirsko slabost. Pa zapojemo »Eno devo«, »Slovenec sem«, »Lepa naša domovina«, »Od Urala do Triglava« in druge, ki smo jih s takim navdušenjem prepevali doma, še bolj pa tu v tujini, v teh velikih dneh. — Tu je mnogo letoviščarjev. No, smo pa tudi nekoliko bolj brez skrbi, kot Vi tam ob Jadranskem morju. — Nesvobodni letoviščar Fran Silvester. — Berdjansk, 24. junija 1917. , Hleba belega... Vroče! Smo pač na jugu Rusije; pasji dnevi so nastopili, katere pa pri Vas bržkone še. bolj občutite. — Hleba belega, kolikor hočemo. Mnogoštevilni »kurortni« so nam sicer nekoliko podražili produkte; no, primeroma se ne moreš mnogo pritoževati. Kako rad bi podal svojim v domovini vsaj to, kar meni ostane! Pri Vas imate še vedno, kot mi piše katehet Čadež, črne potvice. — V splošnem je vojnim ujetnikom v Berdjanskem ujezdu dokaj dobro. Zdaj, ko je več dela, dobijo pri kmetu hrano, obleko in po 30 rubljev na mesec. Demokratična Rusija ima srce za — reveža in zato pomaga vsakemu potrebnemu. Pomagajte tudi Vi — ruskim vojnoplenjenim, drugače bo po vojni sramota. Da zdravstvujet svobodni slovenski narod. — Nadučitelj Fran Silvester. — Berdjansk, 13. julija 1917. Tri leta nesvobodnega življenja, bridkih izkušenj, nedopovedljivih dogodljajev. Spoznal sem ruski narod starega in novega režima, spoznal dobre in slabe strani velikega slovanskega plemena. Ah, ko bi mogel povedati ljudstvu, da bo srečno le takrat, ko bo ustrojstvo ogromne države slonelo na — večnoveljavnih načelih! »Prazno je delo brez sreče z nebes«, pa če so načrti še tako lepi in če je še tako trdna volja pomagati — revnemu. O tem me prepričuje vsak dan. — Revolucija je izvršila veliko . delo. Osvobodila je ruski narod težkih carskih verig in bo — ko premaga razne zapreke — izdelala ogromno delo vsečlovečanskega napredka. Pa Rusija ne bo silna, ne bo srečna, dokler ne nastopi v revnih in bogatih, v velikih in malih fundamentalna premena verskomoralnega življenja. Delo ogromno! Bog pomagaj Rusiji, Bože čuvaj Rusijo! — Nadučitelj Fran Silvester. — Berdjansk, 15. avgusta 1917. (Dalje.) Katehetski vestnik. I000000000000000000cxx}00000000000000000000000000000000 Katehetsko gibanje. Sestanek katehetov dne 13. marca. Prof. dr. G. Pečjak poroča iz odborove seje o stvareh, ki zadevajo katehetsko delovanje, o praktičnih nastopih, ki jih nameravamo prirediti; omenja tudi težave glede »Šol. molitvenika«. Ako bi se dal sedaj natisniti, bi bil dokaj drag; skušal bo postreči , s kratkim' nadomestilom (»Pri Jezusu«). — Razgovor je bil dalje o nameravani slov. učni knjižici »Kratke zgodbe s krščanskim naukom za prvence«. (O tem prihodnjič kaj več.) Tajnik Čadež je nato čital del razprave »o razlagi težjih mest v bibličnih zgodba h.« — Vprašanja, ki se jih razprava tiče, so zelo zanimiva; pa je tudi nujno potrebno, da jih zna katehet razjasniti, oziroma da zna učencem pomagati preko raznih težkoč v sv. pismu. — Če bo razprava odobrena za tisk, jo bomo objavili. Vil. Pichlerjeve zgodbe s krščanskim naukom, ki jih je izdala katehetska sekcija dunajske Leonove družbe, so odobrili škofijski ordinariati v Ljubljani, Mariboru, Celovcu, na Dunaju, v Brnu, Kraljevem Gradcu, Litomericah, Olomucu, Pragi, Solnogradu in Trientu. Katehetske beležke. O spominskih podobah za prvoob-hajance je zapisal dunajski katehet Rku-chenwald v »Chr. padag. Blatter« več vpoštevanja vrednih opazk, ki naj nanje tudi mi opozorimo. — O tem, da naj se otrokom vsekako daruje primeren spominek na tako pomenljiv dan, smo menda vsi edini. Če pa tuintam otroci ne znajo prav in po vrednosti ceniti tega spominskega darila, je pa najbrž kriv le katehet. Povečini otroke že opozorimo, naj pazijo na podobo in naj jo imajo v čislih še v poznih dneh; pozabimo pa točno razložiti, kaj podoba pomeni, kaj poočituje. Nekateri katehetje porabijo spominsko podobo tudi kot jedro svoje-' mu nagovoru, kar se da prav s pridom pogoditi zlasti pri popoldanski pobožnosti na obhajilni dan. Morda bi kazalo podobe šele ob ti priliki razdeliti, poprej pa blagosloviti. Da otroci prvoobhajilnih podobic ne zanemarijo in ne zavržejo, je treba pač gledati, da ne bodo preveč preproste in ne brez vsebine. V tem oziru se nam ni pritoževati, da bi ne imeli na razpolago dovolj ličnih in krščanski umetnosti vsaj povoljno ustrezajočih vzorcev. Seveda Vsi boljši in mičnejši izdelki so v ceni nekoliko višji, kar marsikoga nekoliko oplaši, zlasti če ima številno čredico ljubljencev Jezusovih pri prvem sv. obhajilu. Najkoristnejše bi bilo, če bi se moglo doseči, da bi starši vsakemu pr-voobhajancu oskrbeli čeden okvir za spominsko sliko, a največkrat ne pridejo čez dobro voljo. Neki dunajski katehet se je hotel prepričati o usodi obhajilnih podob, pa je v ta namen poizvedoval pri 282 učencih meščanske šole. Med temi jih 10 sploh ni dobilo nobenega spominka, 74 si jih je oskrbelo okvir, povečini so pa imeli podobo spravljeno v kakem predalu; takih, ki so jo izgubili in zanemarili, je bilo samo 17. Podobne izkušnje so konstatirali tudi drugi katehetje. Kdo naj trpi stroške za dostojne spominske podobe? — Večinoma so in bodo morali tudi v bodoče to breme prevzemati katehetje sami. Marsikje poravnajo te račune župniki iz cerkvene blagajne, česar menda škofijski ordinariati ne zabranjujejo; kjer so pa otroci-prvoobhajanci iz različnih župnij, kakor n. pr. v mestih, bo pa to vprašanje stalno — kakor doslej — obremenjevalo pičlo denarnico katehetovo, ne da bi se kdo menil, koliko ga stane in kje bo dobil. V Ljubljani bi kazalo, da bi mestni šolski svet izposloval od občine primerno pavšalno vsoto, ki bi se razdelila katehetom po številu prvoob-hajancev. Na Dunaju so se katehetje prav v tem oziru obrnili s prošnjo do ondotnega nadškofijskega ordinariata, ki je odgovoril, naj se na konferencah s cerkvenim nadzornikom o tem porazgo-vore in stavijo primerne predloge, ki jih bo ordinariat potrdil, v kolikor bodo to dopuščale premoženjske razmere dotič-nih župnij. Olajšaj naizustno učenje. Noben predmet ljudske šole menda ne nalaga spominu tolikega bremena kot kateheza. Svetopisemske zgodbe se še precej Hitro in lahko vtisnejo v spomin, ker sodeluje in pomaga večalimanj nazornost predmeta samega in se otroci pri poda- vanju in pripovedovanju lahko prosto izražajo. Katekizmovi odgovori se pa največkrat ne dajo veliko izpreminjati, marveč si jih je treba dobesedno zapomniti. Katehet naj bi skušal otrokom to delo kolikortoliko olajšati. Kako? a) Staro pravilo zahteva, naj se otroci uče na pamet le take odgovore, ki jih razumejo vsaj po glavni vsebini in po zmislu. Misel, ki je v odgovoru izražena, bo pripomogla, da si bo otrok tozadevno besedilo laglje prisvojil in v spominu obdržal. Zraven je pa dobro, če katehet prav na roko pokaže, kako naj se otroci uče. Veli naj, da otroci parkrat počasi preberejo odstavek, ki bi si ga naj zapomnili; opozori jih, naj predvsem pazijo na pomen odgovora in si ga obdrže v spominu. Nato naj pa pazijo, s kakšnimi besedami je izražena dotična misel in naj si skušajo misli združiti z feese-dami. Če se oprimejo te metode, jim bo učenje šlo gladko izpod rok. b) Precejšnja opora naizustnega učenja je tudi v pravilu in zahtevi, naj se otroci uče celotnega odgovora, ne pa stavka za stavkom. Bero naj pazljivo ves odgovor tolikrat, da si ga prisvoje in znajo povedati. Pazljivost je seveda pri daljših odgovorih zelo važen faktor. c) Katehet naj svetuje, da se otroci še tisti dan, ko so imeli krščanski nauk, za silo nauče naročenih odgovorov. Na predvečer katehetove ure pa naj dodobra ponove. To drugo učenje sila veliko izda in vtisne učno snov trdno v spomin. Iz zgodovine katekizma. Kdaj bomo mogli osrečiti mladino z idealno in vseskozi ustrezajočo učno knjigo krščanskega nauka? — Na to ne moremo nič drugega odgovoriti, kakor da skomignemo z rameni. Izboljševalni nasveti in predlogi so mnogovrstni in tako številni, da še ne bomo kmalu vsemu kos; poleg tega bo pa težkokdaj prišel čas, da bi se vsi katehetje složili v sodbi, češ, ta in ta knjiga je res vzorna. Vsi katehetski pisatelji pač tež6 v prvi vrsti za tem, da bi ustvarili za učno knjigo krščanskega nauka preprosto, otrokom umljivo dikcijo in otroško izražanje. Druga skrb je v tem, da bi se nudil ves zveličavni nauk v kolikormoč kratki obliki. Za lažje umevanje in za ličnejšo in prikup- ljivejšo opremo pa naj bi se oskrbele vzorne ilustracije. Doslej se ne eno ne drugo še ni prav posrečilo — če izvzamemo Pichlerjev poizkus. Kako je v zadnjih dveh stoletjih naraščalo število vprašanj in zopet pojemalo, naj pojasni naslednja statistika: Mali katekizem Kanizijev (1771) je imel 220, Overbergov (1804) 990 vprašanj, veliki katekizem Deharbov (1859) je imel 1112, veliki Lindenov 907, Avstrijski (veliki) ima 877, Kolinski 692, Lindenov novi (1900) 476, Avgsburški (1905) 466, Lindenov srednji (1908) 439, isti (1913) 433, Stieglitzev (1914) 325 vprašanj. Zaradi soglasja. Pri »Večerni molitvi« (glej št. 3. »Slov. Učitelja«, str. 55) naj se uvrsti »Oče naš« neposredno za pesmijo. Pedagogika prvega sv. obhajila. Pač redkokdaj so otroška srca tako dovzetna za vse dobro kot med pripravo na prvo sveto obhajilo; katehet bo to ugodno razpoloženje previdno izkoristil za vzgojne namene. Predvsem bo priporočil otrokom, naj na predvečer pred sv. obhajilom prosijo starše odpuščenja za vsa razžaljenja in nevoljo, ki so jo povzročali s svojo površnostjo in nepokorščino. Večina tega ne bo prav lahko in z veseljem storila, a za bodočnost je to ponižanje kaj zdravilno in koristno. Katehet naj prvoobhajancem to trnjevo pot nekoliko omili ter jih pouči, kako naj store in kako naj govore, kajti drugače se jih bo le majhen del ojunačil, da bi tako očitno priznal svojo krivdo. Ako pozneje vprašaš po vzroku, zakaj niso prosili odpuščenja, se bo navadno vsakdo izgovoril: »Me je bilo sram.« Ka- tehet naj torej kar v šoli pove besedilo, kako je treba prositi odpuščenja, zraven pa naj doda nekoliko krepkega bodrila, češ, boste videli, kako bodo starši veseli, potolaženi in zadovoljni, ko bodo videli, da jim obljubljate zanaprej ljubezen, vdanost in pokorščino. Ne pozabil Ko se bliža slovesnost prvega sv. obhajila, opozori v cerkvi ali po šolskih otrocih starše in sorodnike prvoobhajancev, da je dovolil sv. oče Pij X. popoln odpustek vsem sorodnikom prvoobhajancev do tretjega kolena, če se udeleže slovesnosti prvega sv. obhajila, pristopijo z otrokom-sorod-nikom k sv. obhajilu in molijo na papežev namen. Zgledi, uporabni pri katehezi. Tega imam rad — Znana pisateljica Handl-Mazetti ne more prehvaliti Tirolcev, ki jih je opazovala in spoznavala v vojnih bolnišnicah. Občuduje ne le njih hrabrost in zvestobo, marveč še bolj njih otroško zaupanje v Boga, njih vero, ki je trdna kakor tirolske gore, zraven pa globoko ljubezen do vladarja in cesarja. Med drugim pripoveduje o nekem Tirolcu, ki je prišel iz boja z napol zmečkano levo roko; komaj se ga je še nekoliko držala. Tri dni je visel mož v smrtni nevarnosti v vojni bolnišnici. Ko se mu je nekoliko izboljšalo, bi ga bila rada pisateljica nekoliko razvedrila in razveselila, Ponudila mu je šop razglednic, češ, naj izbere tiste, ki mu najbolj ugajajo. Izbira je bila koj gotova. »Že vem, katero vzamem,« pravi mož. Pri tem seže z zdravo roko po razglednici, ki je imela sliko avstrijskega cesarja. »Tega imam rad,« zakliče iskreno. — Pisateljica pristavi k tej dogodbici: Najraje bi bila videla, da bi bil v tem trenutku navzoč fotograf, ki naj bi bil naslikal ta ganljivi prizor .. .« Glej, ljubi otrok, v tabernaklju — v sv. hostiji — je pričujoč tvoj nebeški Kralj. Pričakujem, da boš tudi ti s tako iskrenostjo klical zdaj in pozneje: »Tega imam radi« — Glej, da boš to, kar govoriš, potrjeval tudi s svojim lepim življenjem. Ne pozabi, da ta Kralj ve natanko vse, kar si storil in kar boš še storil iz ljubezni do njega. Primera. V dunajskem pratru je svi-ral pred leti star, reven goslar, da bi si zaslužil nekaj vinarjev. Pa trud je bil .skoraj zastonj; šetalci se niso dosti zmenili ne zanj ne za njegovo godbo. Zdaj se mu približa slavni umetnik Beranger, vzame njegove gosli ter začne čudovito lepo svirati. Ljudstvo se gnete okoli njega, siromak pa, ki je stal poleg, je komaj sproti pobiral drobiž, pa tudi debel denar, ki so ga mu darovali bogati Dunajčani, Tudi naša molitev je pred Bogom dostikrat podobna sviranju revnega muzikanta! Zato je pa potrebno, da si po- iščemo mogočnega pomočnika in zaščitnika. Božji Sin sam igra, svira, poje in moli pri daritvi sv. maše čudovito lepo na čast in slavo nebeškemu Očetu — in sicer v našem imenu, v imenu vseh, ki so pobožno navzoči pri najsvetejši daritvi. Vsakdo, ki je pobožno in zbrano pri sv. maši ter se združi v molitvah z mašnikovimi molitvami in prošnjami, bo prejel bogatih darov in milosti, ki bodo padale v njegovo dušo. ooooooooocxx>ooooo5 OOOOOOOOOOOOOOOO Učiteljski vestnik. •oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo 500000000000000000 Spremembe. Črnomeljski okraj: Emil Karče, supl., Stari trg; Ljudmila Pristov, supl., Semič. — Kamniški okraj: Josipina Fischer, supl., Angela Nerina, prov. vod., Stranje; Marija Tomec, prov. učit., Moravče; Antonija Porenta, prov. učit., Vrhpolje. — Kočevski okraj: Angela Gradišar, prov. učit., Loški potok; Roza Zarl, prov. učit., Borovec. — Kranjski okraj: Angela Črnologar, supl., Šmartno pri Kranju; Friderika Chvatal, supl., Tržič (deš. šola); Ivan Golmajer, supl., Tržič (deška šola). — Krški o k-r a j : Frančiška Božič, prov. učit., Šmarjeta; Frida Lužar, prov. učit., Mokronog. — Litijski okraj: Ana Šeme, supl., Dole. — Ljubljana : Rudolfina Rasteiger, prov. učit., mestna slov. dekl. osemraz-rednica pri Sv. Jakobu. — Ljubljanska okolica: Fran Rant, supl., Borovnica; Hermina Kobal, supl., Vrhnika; Marija Celar, supl., Lipoglav; Marija Špan, supl., Brezje. — Novomeški okraj : Marija Perko, supl., Valtavas. — Postojnski okraj: Ana Tomšič, prov. učit., Vrbovo; Marija Punčuh, supl., Vrhpolje; Maks Jovan, prov. učit., Knežak; Pavla Hvala, supl., Knežak; Ivana Knap, supl., Kuteževo; Josipina Blumauer, supl., Studeno; Fortunat Lampret, prov. vod. in Ana Dovgan, supl., Trnovo. Ponovno odlikovanje. Cesar Karel je podelil gdčni. Avgusti Mattanovič, učiteljici na slovenski dekliški osemraz-rednici v Ljubljani — zlat zaslužni križec na traku hrabrostne svetinje kot priznanje za marljivo in trudaljubivo pomoč v sanitejski službi. Nadaljevalni tečaji. Nekateri učiteljski kandidati so porabili ugodnost, da so smeli predčasno napraviti zrelostni izpit, ko so bili poklicani pod orožje. Zanje se bodo morali prirediti posebni nadaljevalni učni tečaji. C. kr. deželni šolski svet za Kranjsko je predlagal deželnemu odboru, naj bi se takim učiteljem, ki imajo predčasne zrelostne izpite, za čas, ko bodo obiskovali učni tečaj, dovolile suplentorične učne moči, tozadevni stroški pa naj bi se povrnili iz normalnošolskega zaklada. Deželni odbor je predlogu ugodil, ni pa obetal podpor za obisk nadaljevalnih tečajev. Vesel dan. Dne 15. marca je pritidila dunajska zbornica predlogu posl. Teu-fel-a kot poročevalca, naj se dovolijo avstrijskemu učiteljstvu draginjske doklade v izmeri 180 do 200 milijonov K. Doklade naj se po vseh kronovinah enotno urede; dežele, ki bi se predlogu ne prilagodile, izgube ugodnost državnega prispevka. Poslanec Jarc je predlagal, naj se poviša prvotno nameravani državni prispevek v toliko, da plača država 70 odstotkov, ostalih 30 odstotkov pa dežele. Poslednji predlog je bil sprejet s 113 proti 79 glasovom. Dravinjska doklada za učitelje. V seji državnega zbora dne 15. marca je bil sprejet zakon, ki dovoljuje vladi, da nakaže onim deželam, ki bodo voljne dati učiteljem v tem zakonu določene draginjske doklade, 70odstotni prispevek v kritje vseh stroškov. Prvotni predlog je dovoljeval le 50 odstotkov, a na predlog poslanca Jarca naj bi se državni prispevek povišal na 70 odstotkov. Draginjske doklade so razdeljene v pet razredov, a vsak razred na štiri stopinje, in sicer sledeče: V I. razred spadajo učitelji-samci, oziroma vdovci brez otrok. V 2. razred oženjeni učitelji brez otrok, oziroma vdovci z enim otrokom. V 3. razred oženjeni učitelji z dvema otrokoma, ozir. vdovci s tremi otroki. V 4. razred oženjeni s tremi ali štirimi otroki, oziroma vdovci s štirimi ali petimi otroki. V 5. razred oženjeni učitelji z več kot štirimi otroki, oziroma vdovci z več kot petimi otroki. Stopnje so sledeče: I. do vštevši 10 let celotne službene dobe, II. do vštevši 16 let, III. do vštevši 23 let in IV. do vštevši 40 službenih let. Draginjska doklada znaša v 1. razredu in I. stopinji 972 K na leto, v II. stopnji 1272 K, v III. stopnji 1548 K, v IV. stopnji 1752 K. V 2, razredu I. 1440 K, II. 1752 K, III. 2016 K, IV. 2472 K. V 3. razredu I. 1968 K, II. 2280 K, III. 2544 K, IV. 3000 K. V 4. razredu I. 2496 K, II. 2808 K, III. 3072 K, IV. 3528 K. V 5. razredu I. 3024 K, II. 3336 K, III. 3600 K, IV. 4056 K. — Podobne, nekoliko višje postavke veljajo za meščanske učitelje. Omožene učiteljice dobe dra-ginjsko podporo po I. razredu. — Pomožni in namestni učitelji ter učiteljsko osobje, ki služi za remunera-cije, naj dobe doklado 548 K. — V p o -kojeni učitelji, ki so služili do 15 let, naj dobe draginjsko doklado 576 kron, če je presegala službena doba 15 let, pa 720 K. — Učiteljske vdo-v e dobe 468 K, oziroma 576 K, če je služil njih pokojni soprog več kot 15 let. Učiteljskim sirotam, ki dobivajo pokojnino, je izplačati 500 K, onim pa, za katere se plačuje vzgojevalni prispevek, 300 K. — Bivšim učiteljem, njihovim vdovam in sirotam, ki uživajo miloščino, se dovoli 300 K. Zakon naj velja od 1. januarja 1918. Te določbe so bile v državni zbornici soglasno sprejete. Glede državnega prispevka so se pa pojavila ostra nasprotstva. Finančni minister je izjavil, da država ne more prispevati več kot 50% in ako bi zbornica sprejela 70bi vlada zakona ne predložila cesarju v potrjenje. Zato utegne gosposka zbornica zakon spremeniti v zmislu vladnih zahtev in potem bi prišla vsa stvar še enkrat pred poslansko zbornico. Predlog posl. Jarca je bil stavljen in sprejet pač v prilog in na dobro dežel, financam, a če finančni minister izjavi, da država ne more več prispevati kot 50c/o in da bi vlada višje postavke nikakor ne predložila cesarju v potrjenje, potem ne vemo, če je bilo modro, da se je tiščalo kvišku, kajti danes bi bil drugače zakon o podpori učiteljstvu že potrjen. — Tolaži nas, da bo zakon veljaven od 1. januarja 1918 dalje. Odposlanstvo »Slomškove zveze« je že po tem glasovanju osebno predložilo zadnjič omenjene zahteve deželnemu glavarju dr. Šušteršiču ter s potrebno ostrostjo obrazložilo obupni položaj kranjskega učiteljstva. — Deželni odbor je nato v seji 28. marca sklenil sledeče: Ministrski predsednik vitez Seidler se brzojavno napro-s i, naj zastavi svoj vpliv, da od poslanske zbornice sklenjeni zakonski načrt glede draginjske podpore učiteljstvu (za I. 1918) zadobi čimpreje in sicer nespremenjen zakonito moč, Vlada se nujno opozarja, da bi dežela nikakor ne mogla nositi več kot 30