Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbom. postale - II Gruppo 70 % Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA: Polletna naročnina . . . . Lir 3.000 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83-177 Letna naročnina . . . PODUREDNIŠTVO: Letna inozemstvo . . . . » 8.000 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7 - Tel. 414646 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 Leto XXVIII. - Štev. 7 (1389) Gorica - četrtek, 12. februarja 1976 - Trst Posamezna številka Lir 150 Dan Deželni svet zavrača slovenščino Vstali Odrešenik se je na velikonočno nedeljo prikazal apostolom in jim dal oblast odpuščati grehe. Čez osem dni, to je zopet na nedeljo, se jim je znova prikazal ter nevernemu Tomažu pokazal roke in stran. S tem, da se je prikazal dvakrat v nedeljo, je Kristus sam nakazal, naj obhajamo nedeljo kot spomin njegovega vstajenja. Po prihodu Svetega Duha, ki je prišel nad apostole tudi na nedeljo, so kristjani dodali spominu vstajenja še spomin na binkošti, ki so skrivnost Kristusovega vstajenja dopolnile. Nedelja je za kristjana dan veselja. Kakor so se apostoli razveselili, da so videli vstalega Gospoda, tako naj kristjana preveva veselje ob spominu na Jezusovo vstajenje. Papež Inocencij I. je rekel, da velikonočno veselje razveseljuje vsako nedeljo. Zato so kristjani prvih stoletij v nedeljo v znamenje veselja molili samo stoje in ta dan niso opravljali spokornih del. Sv. Peter Aleksandrijski je zapisal: »Kristjani obhajamo nedeljo kot dan veselja zaradi Jezusovega vstajenja in se držimo izročila, da ta dan ne pripogibamo kolen za pokoro.« Tudi papež Pavel VI. nas v svojem spodbudnem pismu o veselju opominja, naj evharistično slavje ob nedeljah obhajamo v vzdušju veselja. Koncilski odlok o bogoslužju pa pravi: »Nedelja je prvi in prvenstveni dan, ki ga je treba pobožnosti vernikov oznanjati ter vneto priporočati, da bo postal tudi dan veselja in počitka.« POTREBA POČITKA Da se v nedeljo moremo udeležiti bogoslužnega slavja, nam je potreben tudi nedeljski počitek. Ta je potreben za skladen in zdrav razvoj človekove osebnosti in dostojanstva. Zato Cerkev zapoveduje, da se v nedeljo zdržimo težaških del. Nedelja mora biti Bogu posvečen dan. Kakor je bila v stari zavezi sobota, sedmi dan v tednu, posnemanje božjega počitka po šestih dneh stvarjenja, tako naj tudi v novi zavezi človek v nedeljo Boga posnema in zato počiva. O nedeljskem počitku lepo govori papež Janez XXIII. v svoji okrožnici »Mati in učiteljica«. Takole piše: »Da bi branila dostojanstvo človeka, ki je božja stvar in mu je Bog ustvaril dušo po svoji podobi, je Cerkev vedno naročala, da vsi vestno spolnjujemo tretjo božjo zapoved: Pomni, da boš posvečeval sobotni dan. Bog ima namreč pravico in oblast, človeku ukazati, naj vsak sedmi dan porabi za to, da večnega Boga primemo in pristojno časti, da pusti vsakdanje delo in dviga duha k nebeškim dobrinam, da preiskuje skrivnosti svoje vesti in premišljuje svoj dolžni in nedotakljivi odnos do Boga. A človek ima tudi pravico in potrebo, pravi papež dalje, da zdaj in zdaj preneha z delom, ne samo zato, da se od trdega vsakdanjega dela telesno odpočije in se na pošten način razvedri, marveč tudi, da poskrbi za povezanost svoje družine; ta namreč zahteva pogostno druženje in veselo sožitje vseh družinskih članov. Vera, nravni red in skrb za zdravje, za gotavlja Janez XXIII., torej soglasno zahtevajo reden počitek ob določenem času. Katoliška Cerkev že mnoga stoletja določa, naj imajo verniki ta počitek v nedeljo in se ta dan udeleže evharistične daritve, ki obnavlja spomin božjega odrešenja in obenem naklanja človeškim dušam njegove sadove. Toda z veliko žalostjo opažamo, pravi dalje Janez XXIII., in moramo grajati, da mnogi to sveto zapoved dejansko pre-mnogokrat kršijo, čeprav je morda često nočejo namerno prelamljati. Nekako nuj-no je, da nam tako dragi delavci trpe Pri tem dušno škodo in škodo na telesnem zdravju.« Slovenska skupnost je prek svojih izvoljenih predstavnikov v deželnem sivetu Furlani je-Julijske krajine ter v tržaškem občinskem in pokrajinskem svetu odločno načela vprašanje rabe slovenskega jezika v izvoljenih javnopravnih organih. Ker je enakopravnost slovenskega jezika z jezikom večinskega naroda ena temeljnih tofik političnega in narodnostnega programa Slovenske skupnosti, je samo po sebi umevno, da je slovenska stranka z vso potrebno doslednostjo šla v novo ofenzivo za svojo naravno pravico, ki je sicer predvidena tudi v republiški ustavi in v statutu deželnega sveta. MEDLA AKCIJA PCI IN PSI V deželnem svetu so poleg slovenskega svetovalca dr. Štoke postavili vprašanje rabe slovanskega jezika v deželnih organih tudi komunisti (Colli An drugi) ter socialisti; v občinskem sivetu pa je bila njih akcija dokaj medla, saj niso med drugim niti zapustili občinske tržaške dvorane iz solidarnosti do svetovalca Slovanske skupnosti Dolharja, ko je ta odšel iz dvorane iz protesta, ker mu župan ni dovolil govoriti v materinščini. Komunisti in socialisti, ki radi ob najmanjši priložnosti iz protesta zapuščajo izvoljene svete, niso tokrat niti z mezincem mignili v korist slovenskega jezika. Seveda, eno so besede, drugo pa dejanja! DC, PSDI, PRI IN MSI Z ROKO V ROKI Zaprepaščani smo brali v dnevnem časopisju, da se je v deželnem svetu DC v kaj čudni druščini (v njej so bili tudi misovci!) izrekla, sicer iz formalističnih in iz trite zvitih razlogov, proti uporabi slovenščine v deželnem svetu in v deželnih komisijah, kot je to zahteval deželni svetovalec Slovenske skupnosti. Pravilno, da jo je /v svojem govoru dr. Štoka ostro ožigosal in dejal, da je s takim vedenjem DC dokazala, da je bolj malo ali sploh nič krščanska. Točen odgovor! Znano je, da je Slovenska skupnost že maja 1974 predložila pristojnim organom na deželi dopolnilo, ki .predvideva uporabo slovenščine v deželnem okviru. Ta popravek je dolgo ležal v zaprašenih deželnih predalih in zaman so bili visi pozivi deželnega svetovalca dr. Štoka, naj predsednik postavi omenjeni predlog na dnevni red. Nenadoma, in značilno, da takoj po objavi pisma, ki ga je vladni komisar poslal tržaškemu županu v zivezi z zahtevo tržaškega občinskega odbornika dr. Dolharja, pa je predsednik deželnega sveta presekal gordijski vozel in positavil zadevo na dnevni red deželne seje, ki je bila 3. februarja letos. DISKUSIJA V ZBORNICI Kot se je zgodilo nekaj dni .poprej, tako je tudi v deželni zbornici vstal damo-krščanski prvak Coloni in zagovarjal kaj čudno stališče. Dejal je, da sta predlog dr. Štoke ter tisti, ki so ga predložili komunisti, v nepristojnosti deželnega sveta, češ da sta samo parlament oz. vlada pristojna za ta vprašanja. Njegovemu stališču so se pridružili še socialdemokrati, republikanci in misovci. Predlog za upravičenost zahteve po slovenskem jeziku v deželnem svetu je zagovarjal dr. Štoka, ki je imel daljši govor, v katerem je z vso odločnostjo zavrnil stališča DC, PRI, PSDI in MSI. GOVOR DR. ŠTOKE Dejal je, da je že stokrat razložil v zbornici, zakaj zahtevamo Slovenci priznanje pravice uporabe svojega materinega jezika in da preveč ceni dober spomin svojih kolegov, da bi ponovno in .ponovno ponavljal vedno iste stvari. Omenil je dejstvo, da lahko v svojem jeziku govore v deželnem svetu Francozi v Dolini Aosta ter Nemci na Južnem Tirolskem, samo Slovenci tega ne smemo. Obdelal je pravno plat vprašanja in zatrdil, da je 3. člen deželnega statuta zelo jasen o zaščiti slovenske manjšine in da je potemtakem deželni svet povsem pristojen v odločanju za rabo slovenščine. Če tega ne bo storil, pomeni, da ni politične volje s strani večinskih strank, kajti če je politična volja, potem ni več nerešljivih problemov, je dejal slovenski svetovalec. Apeliral je nato na vest posameznih svetovalcev in rekel, da bi bil nasproten glas slovanskemu jeziku danes nekaj absurdnega in krivičnega za Slovence v Italiji, in to prav v dneh, ko se naša javnost pripravlja na proces v zvezi z Rižarno in v dneh, ko se zaključujejo slavnosti 30-letnice padca fašizma. če boste glasovali proti slovenskemu jeziku, je zaključil dr. Štoka, pomeni, da boste na tak način preklicali vse lepe besede o dialogu, prijateljstvu med narodi in pravičnosti na tem delu sveta. Pomeni tudi, da boste glasovali proti duhu sporazuma med Italijo in Jugoslavijo v Osimu. BESEDE V SLOVENŠČINI Dr. Štoka je demonstrativno zaključil svoj govor v slovenščini. Medtem ko ga je nekajkrat z zvoncem prekinil predsednik zbornice Pittoni, je slovanski svetovalec dejal; »Zaključujem v slovenščini, gospod predsednik, gospodje svetovalci, vedite, da se pravic našega jezika, našega naroda, našega ljudstva ne da zadušiti, ampak da bo prišel čas, ko si bomo Slovenci izborili pravico govoriti v slovanskem jeziku v vseh izvoljenih svetih, torej tudi v deželnem svetu Furlanije-Julijske krajine.« Ta demonstrativni nastop v slovanskem jeziku je bil po našem mnenju zalo na mestu, ker je dejansko spravil v zadrego tiste, ki nam z zakoni in formalnostmi v .rokah onemogočajo govoriti v izvoljenih telesih v svojem jeziku. Seji deželnega sveta je prisostvovalo večje število dijaške mladine in nekaj profesorjev. KAJ PA ZDAJ? V intervjuju za slovanski tržaški radio je dr. Štoka med drugim dejal: Na krivico, ki nam je bila storjena, bomo seveda primemo odgovorili. Zadovoljni smo, ko vidimo, da so slovenski rojaki, posebej pa mladina, pa tudi vas naš tisk in kulturna ter športna in druga društva sitrtnjana okrog pravičnosti našega boja za slovenski jezik. To nam daje novega poguma in tudi novega upanja. To pomeni, da so ideali jezika in narodne zavesti vedno globoko zakoreninjeni v srcih naših ljudi. Kot Slovanska skupnost bomo za dejansko enakopravnost našega jezika napravili nove korake, od pismenih vlog na italijansko in jugoslovansko vlado do novih intervencij v izvoljenih organih. Naš boj seveda ne bo lahek, toda v prepri-čanju, da pravilno tolmačimo čustva in želje naših ljudi in da bijemo pravičen boj, ki ga gotovo čuti tudi italijanska demokratična javnost, bomo prej ali slej — v to globoko verjamem — tudi uspeli spraviti naš slovenski jezik na tisto stopnjo enakovrednosti, ki mu ga danes ne sme in ne more nihče v Evropi, še manj v Italiji, odrekati. IN JUGOSLAVIJA? Mi nismo nikoli dali dosti na zagotovila in obljube jugoslovanske vlade, kar zadeva naših odprtih narodnostnih vprašanj. Vendar se nam zdi nujno, da Jugoslavija kot podpisnica pogodbe z Italijo v Osimu tudi nekaj reče v podporo slovenski manjšini v Italiji! Ali bomo zopet prepuščeni na milost in nemilost svoji sicer kremeniti dobri volji in neumrljivi narodni zavesti tako kot smo bili pravzaprav vso novejšo zamejsko zgodovino? T. D. Dne 29. januarja je bilo v Ljubljani v prostorih izvršnega sveta skupščine SRS tradicionalno srečanje .zastopnikov verskih skupnosti v Sloveniji s predstavniki verske komisije ter nekaterimi člani vlade in SZDL. Slovensko katoliško Cerkev je zastopalo vseh pet škofov z metropolitom Jožefam Pogačnikom na čelu. Navzoče zastopnike verskih skupnosti je v imenu vlade pozdravil dr. Rudi Čačinovič, kot predsednik verske komisije in podpredsednik izvršnega sveta. V svojem govoru je Čačinovič poudaril najprej iskreno željo, da bi še naprej uspešno razvijali stike tako v korist družbe kat tudi posameznih venskih skupnosti. V nadaljevanju je omenil osnutek novega verskega zakona, ki je v pripravi in ki so o njem v preteklem latu na široko razpravljali. Omenil je itudi srečanje slovanskih škofov s predstavniki slovenskega izvršnega sveta lansko loto. Obžaloval je, da do sličnih srečanj ne pride bolj pogosto in zilasti da takih srečanj .slkoro mi na ravni občin. Ni pozabil omeniti, da del tujega tiska bije plat zvona, češ da v Sloveniji omejujejo verske svoboščine. Dr. Rudiju Čačinoviču je odgovoril nadškof Pogačnik. Z veseljem je omenil, da so nasprotja, ki so nastala lansko leto glede »Družine« izglajena in da je tudi »Ognjišče« na dobri poti do tega. Dotaknil se je novega zakona o verskih skupnostih in želel, da bi v praksi res sitrogo upoštevali ustavo in zakonske predpise. Opozoril je nadalje, naj bi kmalu prišel čas za zgraditev kake večje carkve. Po končanih govorih so se gostje zadržali še dolgo v prijetnem razgovoru. Poročilo o tem srečanju v Ljubljani smo povzeli po članku v »Delu«. K temu še nekaj naših pripomb: Na srečanju je bil navzoč tudi dr. Janez Jenko, a iz poročila ni razvidetd, da bi .se kdo od govornikov dotaknil zadnje gonje proti njemu. Bo morda šlo vse v pozabo? To bi bilo edino pametno. Mnogi se gotovo spominjajo, koliko prahu so dvignili po ljubljanski televiziji in po časopisih glede afere z »Družino«. Zdelo se je, da bodo vse urednike pozaprli; sedaj vemo, da se je zadeva ugladila. Uradnikom so vrnili potne liste, sodnij-siki postopek ustavili. Nekaj podobnega se obeta za »Ognjišče«. Ali se ne nekateri partijski krogli prenaglijo, kadar gre za kako »klerikalno« zadevo? Tretja zadeva je cerkev v Novi Gardci. Pred nekaj tedni so na novogoriški občini zatrdili, da imajo že določen prostor za cerkev v Novi Gorici. To bi gotovo bil najbolj potreben »kultni objekt« v Sloveniji in poleg tega še v čast Novi Gorici. Moderna cerkev bi namreč brez dvoma postala tudi kultoma privlačnost mesta, ki sedaj tujcu res nima kaj pokazati, ker je mesto brez duše. Bo po novoletnih voščilih, ki so sa jih izrekli v Ljubljani, zavel drugačen veter na Primorskem? Vsi si ito iskreno želimo. Zavisi pa od Zveze komunistov in ne od primorske Cerkve. 12. zimske olimpijske iore v Innsbrucku V sredo 4. februarja je avstrijski predsednik dr. Rudolf Kirschlagar odprl 12. zimske olimpijske igre v tirolski prestolnici Innsbruck. Igre bi morale biti v ameriškem mestecu Denver, a so jih domačini z referendumom odklonili, kar je prvič v zgodovini olimpijad, da je organizator igre odklonil. Avstrijci so zadnji trenutek vskočili in predlagali tirolsko prestolnico, kjer so bile igre že lata 1964 in so bili sikoro vsi objekti že pripravljeni. Kljub temu, da je bilo vodilo organizatorjev, naj bodo igre čimbolj preproste (in otvoritev sama s svojo do potankosti izpeljano preprostostjo je najboljši dokaz) pa je prišlo na dam, da so za igre potrošili veliko več, kot so sami predvidevali. In zaito so bili deležni najrazličnejših pikrih pripomb s strani domačega in predvsem tujega tiska. No, igre so stekle, olimpijski ogenj (na dvah tripodih) sta prižgala avstrijska tekmovalca, nosilca zlatih odličij iz Iosibru-cka, Joseph Feistmaimtl in Crisiti Haas, v imenu vseh igralcev pa je znamo olimpijsko obljubo izrekel član avstrijske posadke v bobu Wemar Delle Kairth. Na igrah sodeluje 36 držav s približno 1.500 atleti, kar je res svojevrsten rekord. Italijani so poslali precej močno zastopstvo z Gustavom Thonijem na čalu (vsega 72 atletov), Jugoslovani pa so poslali v ogenj 28 atletov, mad katerimi so izbrali kot zastavonošo mladega Bojana Križaja. Prvotni namen olimpijskih iger je bil po zamisli pobudnika Pierra De Coubertina utrjevati bratsko vez med narodi. A zdi se, da je prvotna olimpijska zavest šla »rakom žvižgat«, da je pristni tekmovalni duh izgubil pravi pomen. Zdravo bratsko razmerje med športniki ni več rožnato. Mnogo je polemik in odbor CIO je glede tega nemočen. Dobro ve, da je za vsem tem izredno močna industrija in kapital in da je skoraj nemogoče potegniti čnto med amaterji in poklicnimi športniki. Vprašanje pa je sploh, ali tekmovalci .(in tu mislim predvsem na alpske discipline) gojijo šport iz čistega veselja. Pa spat se nam tu vsiljuje vprašanje, kdo sploh ne jemlje poživil in ali so še pravi športniki ali pa samo proizvod hormonskih preparatov. Olimpijsko naselje samo (in to ne samo v Innsbrucku) je bal j podobno kan-cenitraoijskemu taborišču kot pa naselju vrhunskih športnikov, kjer je na stotine agentov javne varnosti s psi in raznimi podobnimi pripomočki. Države si štejejo navadno v veliko čast, da smejo organizirati igre, ko pa so Igre končane, se prav zares oddahnejo, da je vse steklo brez nasilja. V Inssbrucku so V9i pogledi uprti v poletne olimpijske igre, ki so še zdaj v negotovosti. 17. julija bi morala biti svečana otvoritev v kanadskem velemestu Montreal, a zdi se, da vsa dala izredno počasi napredujejo med velikimi polemikami. Zakaj? Kot povsod je tudi tu stvar denarnih sredstev. Zaradi tega vedno bolj sili v ospredje mnenje, naj ne bo organizator iger .samo eno mesto ali ena država, temveč več mest skupaj, da si bodo tako lažje porazdelili izredna bremena. Bo .prodrla ta zamisel? Cerkev prihodnosti Na Dunaju je izšla knjiga z govori in članki kardinala Koniga, ki je itudi predsednik Tajništva za nekristjane. Knjiga ima naslov: Človek teži v prihodnost. Kardinal namreč mnogo govori o tem, kakšna bo Cerkev v prihodnosti. Prešernovi naoreienci Na .predvečer slovenskega kulturnega praznika je bila v Ljubljani tradicionalna slovesnost, na kateri so podelili Prešernove nagrade. Med nagrajenci je bil tudi zamejski rojak, slikar Avgust Černigoj, ki si je odličje zaslužil za »življenjsko delo