Mlada Sodobnost Katja Klopčič Bina Stampe Zmavc: Vprašanja srca. Ilustracije: Daniel Dem{ar. Maribor: Obzorja, 2008. Bina Štampe Žmavc, pesnica, pisateljica in dramatičarka, je v slovenski pesniški prostor vstopila z dvema zbirkama sijajnih sonetov, Pesek v pesem in Poševno sonce, sledile so zbirke Opoldnevi, Sinjebradec in nazadnje Vaze. Medtem ko odraslim posveča poezijo, se pri ustvarjanju za mlajše zvrstno ne omejuje, posveča se tako liriki kot tudi epiki in dramatiki, vse tri zvrsti zaznamuje liričnost. To delo, lani med finalisti za večernico, je ilustriral Daniel Demšar, ki je likovno podobo ustvaril že za devet pesničinih knjig, posvečenih mlajšemu bralstvu. Tudi tokrat njegov prepoznavni likovni izraz mehko obdaja in poudarja pisano besedo. Vprašanja, ki se pojavijo ob tokratnem naslovu zbirke, pesnico "zasledujejo" že dlje časa: v @ivi hi{i smo srečali Vpra{anja na sprehodu ("Kako drevo ve, / da mora rasti od tal do neba? // Kako svet ve, / da mora spati, ko je tema? // Kako lastovka ve, / da je pod svojo streho doma? // Kako dojenček ve, / da je mama mama / in ne katera koli gospa?!"), ki so ostala brez odgovora. V Sneiroii nam je pesnica med drugim odkrila Deset in dve skrivnosti sveta: "Zakaj je sonce rumeno in zlato? / Da posnema sončnico, ki sije nad trato. // Nebeške kočije so nas popeljale v vesolje, kjer je vzniknilo več vprašanj (Kaj je sreča, Kako se zbudijo drevesa, Kako rastejo hribi tudi Zakaj je nebo - pesem z istim naslovom najdemo tudi v Vprašanjih srca, a odgovora sta različna, če je bilo nebo najprej zato, "da po njem jadrajo oblaki, / da skozenj pobliskujejo sonca bleščeči koraki" (Nebeške kočije), je zdaj zato, "da ima svet svojo streho" in "da noč lahko sije" (Vprašanja srca). Vprašanja srca prinašajo trideset zakajev in zatojev, dobesedno: v naslovu vedno tiči zakaj (na primer Zakaj je srce) in v odgovoru - z redkimi izjemami - zato ("Srce/Luna/Pomlad je zato, / Vprašanje iz naslova brez izjeme dobiva odgovor v dveh štirivrstičnicah, ki jih pogosto povezuje različno "bogata" prestopna rima. V najboljših se ta ob mehkem valovanju ritma poveže s pomensko polnostjo. Vsebinsko zbirka sega od brezmejnosti vesolja do srca, od neskončnosti in bleščave zvezd do sidrišča ljubezni, od najbolj oddaljenega do najbližjega in najintimnejšega, do tam, kjer je "duša doma". Tokrat ne zasledimo neo-logizmov, ki so prepoznavno zaznamovali nekatere avtoričine prejšnje zbirke (Mehkošapek, vsedrevesen, mivkosned, zelenožilen, pojavijo se le "snežrože", ki so v preteklosti že poimenovale zbirko. Tudi tokrat srečamo nekaj motivov in tem, ki so stalnica pesniškega ustvarjanja Bine Štampe Žmavc, med njimi so vesolje, minevanje in smrt ter mački ali, po njeno, muci. Začnimo z zadnjimi. Pesem Zakaj so muce je edina pesem v slikanici, v kateri poblisne duhovitost: "Muce so zato, / ker so tigri preveliki, / da živeli bi s teboj / kje drugje kakor na sliki." Avtorica je v preteklosti svojo zbirko Snežroža posvetila "Maksu, čudežni muci časa", v pravljici Muc Mehkošapek pa maček s svojimi mačjimi kolegi ljudi Drvečega mesta nauči, kako si vzeti "za eno muco časa" (mački s svojimi izrazitimi karakteristikami pogosto navdihnejo pisce otroške in mladinske literature, spomnimo se le na Svetlano Makarovič in Kajetana Koviča). V Vprašanjih srca se proti koncu pojavita pesmi z naslovoma Zakaj je smrt (odgovor po mojem mnenju sodi celo med najboljše pesmi v slikanici) in, sicer nekoliko manj posrečena, Zakaj so vojaki. Zbirka tako zazveni bolj polno in bolj življenjsko, poleg tega je prav vprašanje Zakaj je smrt? eno tistih, ki ga z vso silovitostjo (prej ali slej) postavi vsak otrok (in odgovor nanj verjetno iščemo vse življenje). Brez te pesmi zbirka preprosto ne bi imela prave globine, želeli bi si celo še kak molovski akord več. Zanimivo je, da je smrt precej pogost motiv v pesmih Bine Štampe Žmavc za otroke in mlade, največkrat se verjetno pojavi v Sneiroii (Roža in smrt, Halo, gospa smrt, Smrt je osamljena, Majhna pesem o smrti, Kako umre ljubezen, Zrak). Pesnici uspe predstaviti bolečino, ki jo povzroči, tudi osamljenost (ta zaznamuje tudi modus vivendi same smrti (Smrt je osamljena)), vendar hkrati predstavlja tudi kontrapunkt življenju: "Smrt je zato, / ker tako vemo, da živimo, / čas se zmeraj izteče z njo, / kot jesen odšušti v zimo. // Morda prav zato / si želimo z življenjem teči, / Tudi ko smrt boli tako, / da jo komaj smemo izreči." (Zakaj je smrt.) Čas mineva ("Čas teče zato, / ker življenje uhaja, /otroštvo v odraslost hiti / in potlej le v spominu traja." (Zakaj čas teče)), toda narava se obnavlja ("Pomlad je zato, da svet ne umre, / da se življenje lahko / zmeraj na novo začne." (Zakaj je pomlad)). Dr. Milena Mileva Blažič je ob pesničini zbirki Snežroža v spremnem besedilu zapisala, da "zbirka nima natančno določenega bralca, nekatere pesmi bodo blizu mladim (_), druge odraslim bralcem (_), večina pa dvojnemu naslovniku". In kljub temu, da je pred nami tokrat slikanica, katere nastanek so (verjetno) navdihnili neskon~ni zakaji, ki jih star{em in okolici neutrudno zastavljajo mal~ki okoli tretjega leta, ter so se pesmi iz nje zna{le tudi med ~tivom za bralno zna~ko tretjega razreda, lahko nekaj podobnega trdimo tudi zanje. Najbolj izstopajo~a je v tem smislu Zakaj imajo mame praznik, ki je prej opomnik mamam, "da ne bi pozabile nase", kot pojasnilo, namenjeno otrokom. Zvočnost je v poeziji za otroke izjemno pomembna, ritem in rima sta tista, ki začarata in očarata (in ki postaneta {e toliko bolj izrazita ob glasnem branju), pomen se dojema intuitivno (ali celo precej pozneje). S tokrat izbranim konceptom pa je pesnica v ospredje postavila oblikovanje odgovora. V posameznih pesmih je pričarala zlitje skoraj pravljičnega pogleda na vesolje in sploh vse (tak{ni sta na primer Zakaj je noč in Zakaj je pomlad), v nekaterih pa rezultat ni tako posrečen. Zgodi se tudi, da čudovitim verzom, ki sestavljajo prvo kitico, sledi manj prepričljivo nadaljevanje (na primer v pesmi Zakaj je luna). Ustvarjanje Bine Štampe Žmavc cenijo stroka in (mladi) bralci; to dokazujejo {tevilne nominacije in nagrade, ki jih je prejela, kot tudi dejstvo, da je njena leta 2007 z desetnico nagrajena Živa hiša doživela že četrti natis. Njena pesni{ka moč (omejujem se na njena dela za otroke in mladino) je najmočnej{a in najizrazitej{a v zbirkah, ki v primerjavi z Vprašanji srca niso posvečene eni temi oziroma se ne omejujejo s kak{nim zaradi velike zavezujočnosti (pre)togim konceptom. Že res, da taka dela morda hitreje in enostavneje najdejo naslovnika, toda ob branju tu in tam vznikne vtis, da so nekatere pesmi preprosto morale nastati.