LETO XII. ST. 8 (539) / TRST, GORICA ČETRTEK, 1. MARCA 2007 SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCUE - TASSA RISCOSSA UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY NOVI CENA 1 EVRO www. noviglas. it NOVI GLAS JE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 Foto Bumbaca -v j 't* .j \ KI 1’ G'; MPl .-■t ' , . LOJZE BRATUŽ ZASTRUPLJEN V TEJ HIŠI AVVELENAT0 IN 0UESTA CASA I 27. 12. 1936 ? "...UTIHNILA JE PESEM " "...E IL CANTOSISPENSE" OB 70. OBLETNICI POSTAVILO P. D. P0DG0RA feb. 23.2.2007 Slovesnosti ob 70-letnici smrti Lojzeta Bratuža Tiho, neustavljivo minevanje časa, ki ob svojem vztrajnem pretakanju neusmiljeno briše za seboj sledi in tudi zemeljsko bivanje človeka, ni moglo in ne more zamegliti in zasenčiti obraza ter celovite podobe blagega skladatelja, zborovodje in organista Lojzeta Bratuža, ki mu je zibelka stekla v Gorici 17. februarja 1902 in mu je kruta roka črnosrajčnih morilcev 27. decembra 1936, v Podgori, v blagoslovljenem božičnem času, nasilno, z ogabno brozgo zastrupila krhke telesne sokove, da se je njegova življenjska nit pretrgala v najlepših ustvarjalnih letih, prav na predvečer njegovega petintridesetega rojstnega dne, 16. februarja 1937. Da je na Primorskem spomin na tega plemenitega glasbenika, ki je vse svoje delo opravljal iz ljubezni do svojega, tedaj hudo tlačenega naroda, in seveda Bogu v čast, še zmeraj živo prisoten v zavesti njegovih redkih še živečih sodobnikov in ljudi srednjih let, ki so z materinim mlekom vsrkavali tudi dogodke iz tistih temnih predvojnih in vojnih dni, in da tudi mladi rod spoznava njegovo nedolžno žrtev, je dokazala prenatrpana velika dvorana Kulturnega centra Lojze Bratuž v petek, 23. februarja. V njej je bila na vrsti zadnja izmed slovesnosti, ki so se tega dne pod naslovom "V svetal spomin..." zvrstile Lojzetu Bratužu na čast in so jih ob glavnem pobudniku, Svetu slovenskih organizacij, priredili Kulturni center Lojze Bratuž, Slovenski center za glasbeno vzgojo Emil Komel, Zveza slovenske katoliške prosvete, Združenje cerkvenih pevskih zborov in Prosvetno društvo Podgora ob sodelovanju s Slovensko kulturno gospodarsko zvezo. Mila podoba človeka, ki ni zmogel izustiti žal besede niti svojim mučiteljem, je na goriškem pokopališču v petek popoldne zbrala množico Slovencev iz Goriške, Tržaške in Slovenije z različnim svetovnonazorskim prepričanjem, da so se ob njegovem grobu, zaznamovanem z razpoznavno, v nebo kipečo umetnostjo Toneta Kralja, strnili v eno skupno utripajoče srce, ki je želelo pokojniku izraziti svoje globoko spoštovanje in ljubezen. S poklonom Bratužu, ki je prerasel v simbol žrtve vseh tistih neznanih slovenskih ljudi, ki so trpeli neizrekljive muke pod fašističnim terorjem, so se prisotni poklonili tudi slednjim. Delegacija SSO je položila na Bratužev grob venec s trakom slovenskih barv. Pridružil se je sedemdesetim rdečim nagelj čkom, prepletenim z roženkravtom in rožmarinom, ki sta jih kot ljubeči cvetni spomin dragemu očetu podarila hči Lojzka in sin Andrej Bratuž. Spominski venček Slovenskega Cecilijinega društva je na grob postavil prof. Ivan Florjane. Kratko, a zelo občuteno slovesnost na goriškem pokopališču je uvedel g. nadškof Dino De Antoni z molitvijo, blagoslovom in toplimi besedami tudi o zakonski ljubezni, ki naj večno druži v polnosti Božje ljubezni ljubeči srci Lojzeta Bratuža in njegove žene, nepozabne pesnice Ljubke Šorli, ki počiva ob njem. Prof. Tomaž Pavšič, čigar iskren, srčen nagovor v celoti objavljamo na tretji strani našega tednika, je tudi v imenu Svetovnega slovenskega kongresa izrekel prisrčne misli o Lojzetu Bratužu, ki so ga tistega davnega dne pred 70 leti pokopali kot gobavca -kot opisuje pisatelj Boris Pahor v noveli Rože za gobavca -, ker fašistične oblasti niso dovolile, da bi se ljudje udeležili njegovega pogreba. Kot davno tega že, pod oknom bolnišnice pri Rdeči hiši, se je slovenska pesem utrnila med pokopališkimi cipresami iz zrelih grl moškega pevskega zbora Mirko File j, ki je z dirigentom Zdravkom Klanjščkom zapel Bratužu drago pesem, melanholično Kraguljčki in Foersterjevo Večerni ave. S tihote Božje njive se je odpravil do Podgore sprevod gostov in množice ljudi, ki so tisti dan svoj čas namenili spominu na pokončnega narodnjaka. Tam, na ul. IV. novembra, na hišni številki 32, nekdanjem zloglasnem sedežu fascia, kjer so črnosrajčniki prisilili, da je Bratuž spil smrtonosni zvarek, je bilo odkritje dvojezične spominske plošče, ki jo je v opomin na ta nečloveški dogodek ob 70. obletnici smrti Lojzeta Bratuža postavilo Prosvetno društvo Podgora. Marmornato obeležje je brezplačno izdelal kamnosek Klavdij Mužina, na njem je Bratužev portret, ki ga je izrisala domačinka gospa Albina Pintar. Ploščo je odkrila lastnica hiše gospa Ivana Leskovec ob blagoslovu in priložnostni molitvi msgr. Oskarja Simčiča, ki je obsegala tudi prošnjo "daj Gospod, naj ne zmaguje hudobija". Besedo je povzel predsednik rajonskega sveta Podgora, Walter Bandelj, ki je preletel tiste strašne ure in se v imenu PD Podgora ter vseh krajanov poklonil "svetli žrtvi" ter se zahvalil vsem, ki so prispevali k uresničitvi spominske plošče. V imenu italijanske države je spregovoril prefekt Roberto De Lorenzo. Med drugim je dejal, da mu je v čast biti prisoten na tej slovesnosti v spomin na plemenitega predstavnika slovenske kulture, žrtve zlobnega nasilja, ki je pogubilo mnogo drugih kulturnikov. FotoJMP Foto Bumbaca Izrazil je svoje obžalovanje nad krutostjo nekdanjih oblastnikov, rekoč, da je Gorica ponosna, ker ima med svojimi rojaki take osebnosti, kot je bil Lojze Bratuž. Pesem Tožba, Filejeva priredba Bratuževih Kragulj čkov v izvedbi pevske skupine Akord, je sklenila odkritje plošče. Prizorišče dogajanja je nato bil Bratužev trg pred podgorsko cerkvijo, kjer so mladi recitatorji, Jurij in Damjan Klanjšček, Samuel Robazza, mali Klemen Pisk in Irena Breganti, v zamisli slednje, podali vrsto tenkočutnih stihov Ljubke Šorli in kratek, pretresljiv prizor o tistem usodnem decembrskem večeru, ko so Bratuža prijeli fašisti. Vse se je prepletalo s petjem mešanega zbora Podgora in pevske skupine Akord pod taktirko Mirka Špacapana, ki je med drugim zapel Kozaško uspavanko in Kaj delajo ptički v priredbi Lojzeta Bratuža. Zazveneli so seveda tudi Kraguljčki. /stran 8 Iva Koršič 1. marca 2007 Svet okrog nas NOVI GLAS Svet slovenskih organizacij Zahvala za Dan Lojzeta Bratuža V luči Lateranskih pogodb Država in Cerkev v Italiji Svet slovenskih organizacij se zahvaljuje Kulturnemu centru Lojze Bratuž, Zvezi slovenske katoliške prosvete, Združenju cerkvenih pevskih zborov, Slovenskemu centru za glasbeno vzgojo Emil Komel ter Prosvetnemu društvu Podgora kot soorganizatorjem za izvedbo Dneva Lojzeta Bratuža ob 70-letnici njegove smrti. Zahvala gre vsem govornikom: pisatelju Borisu Pahorju, prof. Tomažu Pavšiču, VValterju Ban-delju in pozdravu, ki ga je prinesel prefekt Roberto De Lo-renzo. Posebna zahvala nadškofu Dinu De Antoniju ter vikarju msgr. Oskarju Simčiču. Dragocen je bil delež Moškega zbora Mirko Filej pod vodstvom Zdravka Klanjščka, Mešanega zbora Podgora in pevske skupine Akord pod vodstvom Mirka Špacapana, Mešanega zbora Lojze Bratuž pod vodstvom Bogdana Kralja, recitatorke Sonje Mlejnik pod vodstvom Petra Simonitija iz Celja, mladih recitatorjev iz Podgore, orkestrskega sestava Emil Komel pod vodstvom Aleksandra Sluge, delež flavtista Fabia Devetaka in povezovalca programa Daria Bertinazzija. Tehnična organizacija prireditve: Julijan Čaudek, Martina Brajnik, Albert Devetak. Likovna oprema plakata in vabila Franko Žerjal. Ureditev odra in luč David Vižintin, glasbeni trak Niko Klanjšček. Organizacija in režija programa Janez Povše. Slovenski kulturno gospodarski zvezi priznanje za sodelovanje. Ne nazadnje gre zahvala množičnemu in hvaležnemu občinstvu, ki se je z globoko pozornostjo zbralo na pokopališču, v Podgori in v Kulturnem centru Lojze Bratuž, ter številnim uglednim in cenjenim gostom in sredstvom javnega obveščanja, ki so dogodek aktivno spremljali. S prisrčno mislijo omenjamo Lojzko in Andreja Bratuža, ki sta priprave spremljala z naklonjenostjo in prijaznimi nasveti. Po našem mnenju je Dan Lojzeta Bratuža dosegel svoj namen, ki je bil v obuditvi žlahtnih vrednot te enkratne osebnosti, živega simbola celotne naše narodne skupnosti in sožitja med vsemi narodi ter sploh med vsemi ljudmi. Vladna kriza v Italiji je naglo odplaknila polemike, ki sta jih sprožila Napolitanov govor ob tako imenovanem dnevu spomina in reakcija hrvaškega predsednika Mesiča. Slovenski krogi se niso čutili neposredno tangi-rane in tako so se, na uradni kot na zgodovinsko-publicistični ravni, držali zunaj nevarnega objema polemik, ki so še enkrat dokazale, da je resnična sprava, ki bi zadovoljila obe strani, nemogoča, vsekakor pa v tem trenutku neaktualna. Potrjeno je tudi bilo, da je sprava dolgotrajen proces, ki zahteva na obeh straneh veliko dobre volje in vsaj nekaj dialektične previdnosti, povezane z dobrim poznanjem zgodovinskih dogodkov. Slovenci smo se seveda izkazali s previdnostjo, tudi v manjšinskem okviru, in zato smo v glavnem molčali, čeprav smo potihoma bili na Mesičevi strani, sicer ne vsi iz istih razlogov: eni zato, ker je Napolitano žalil Hrvate in Slovence obenem, drugi pa, ker je - ne da bi jih imenoval -vendarle odprl vprašanje odgovornosti komunistov pri množičnih pokolih. Pri tem se sam po sebi ponuja paradoks, da sta se v polemiko vpletla voditelja, vplivna predstavnika komunističnega gibanja, takega ali drugačnega, ki si je vedno Komentar Paradoksi mašil oči pred zločini totalitarizma in jih dolgo zanikal. Dejstvo je, da je druga svetovna vojna ponudila komunizmu priložnost za revolucijo in da so jo partije povsod, kjer so mogle, stoodstotno izkoristile. Niso izbirale sredstev in so obračunale s svojimi nasprotniki, od tistih, ki so v samoobrambi sodelovali z okupatorjem, do tistih, ki bi lahko predstavljali kakršnokoli potencialno h ★ ★ oviro pri uresničevanju revolucionarnih ciljev in še veliko takih, ki niso bili ne eno ne drugo, samo nedolžne žrtve. Slovenija je postala veliko grobišče... Na Primorskem in v Istri je krva- Na dnu... NAJTEŽJE JE V SENATU, KO SE MORAMO PREŠTETI! ZAKAJ ? SAJ NAS JE VEDNO MANJ ! vi vrtinec prizadel tudi italijansko prebivalstvo. Kot drugod in kot se dogaja pri vseh prevratih, je tudi tu prišlo do pojavov osebnega maščevanja zaradi zamer, ki so v nekaterih primerih lahko imele tudi narodnostno ozadje. Ni pošteno to zanikati in celo opravičevati. Toda današnja Italija mora imeti pred očmi svoje odgovornosti, ki si jih je kot država nakopala v času fašističnega dvaj-setletja na teritoriju, ki si ga je prisvojila s prvo svetovno vojno in s katerega je s svojo raznarodovalno politiko pregnala več kot stotisoč Slovencev in Hrvatov, ostalim pa od-vezla vso kulturo in preprečila razvoj. Za to ni bil kriv samo fašizem, kakor dokazuje boleča usoda Slovencev v Videmski pokrajini, ki so bili deležni sovražne politike s strani italijanske države že pol stoletja prej. Niti ne moremo pozabiti blaznih načrtov, ki so sledili italijanski zasedbi in ustanovitvi Ljubljanske pokrajine. Zločini, ki jih je v imenu države (in ne režima) zagrešila italijanska vojska, so pustili neizbrisne sledove, čeprav je demokratična Italija nanje pozabila. Nihče, niti eden od krivcev ni bil prisiljen zagovarjati se pred sodiščem, nihče ni odsedel niti ure kazni, čeprav so zmagovite sile zahtevale izročitev več kot 1800 vojnih zločincev. Stvar dobi svojo logično, ne pa tudi pravično!, razlago s povojnim političnim stanjem v Italiji in začetkom hladne vojne. Tako fojbe kot vojni zločinci, o katerih se je prva povojna leta na veliko razpravljalo, so zbledeli po prvih političnih volitvah v Italiji leta 1948, ko sta obe strani izgubili interes jih pogrevati. Polemike, ki so sledile Napolita-novemu govoru, pa so vendarle imele do neke mere tudi pozitivne učinke, saj so tudi v italijanski publicistiki spodbudile bolj trezna razmišljanja, predvsem pa spoznanje, da je sporno področje bilo naseljeno s Slovenci, Hrvati in Italijani. Kakršnakoli razdelitev in prisvojitev teritorija je za eno ali drugo stran krivična: tako se je po prvi svetovni vojni obrnilo v korist Italije, po drugi pa v korist takratne Jugoslavije. V obeh primerih je za vojno bila odgovorna Italija, če hočemo ali ne, je eno krivico poravnala druga. Letošnje uradno spominjanje na podpis Lateranskih pogodb o ureditvi odnosov med italijansko državo in rimskokatoliško Cerkvijo je potekalo v posebnih okoliščinah zaradi vladnega zakonskega predloga o ureditvi tako imenovanih izvenzakonskih civilnih zvez, ki trenutno močno razdvaja italijanski politični svet in cerkvene kroge. Kaže, da se večina Italijanov načelno strinja, da je potrebno na neki način urediti pravice in dolžnosti dejanskih družinskih skupnosti, ne da bi se zaradi tega spodkopali temelji tradicionalne družine, ki temelji na poroki. Različna pa so mnenja, kako dejansko to izpeljati s pravnega vidika. Prodijeva levosredinska koalicija je to vprašanje vključila v svoj volilni program in sedanja vlada je po temeljiti preučitvi vprašanja izdelala zakonski predlog, ki bo v kratkem prišel v razpravo v italijanskem parlamentu. Že nekaj tednov pa se s tem vprašanjem obširno ukvarjajo časopisi, elektronski mediji, politične stranke in razni izvedenci ter organizacije civilne družbe. V zadevno razpravo je zavzeto posegla tudi italijanska škofovska konferenca, ki ji že vrsto let predseduje kardinal Ruini. Stališče tega zbornega organa italijanskih škofov do omenjenega vladnega predloga je odločno odklonilno, ker da spodkopava temelje zakonite družine. Zato se obrača na krščansko usmerjene poslance in senatorje, naj v parlamentu ne podprejo predlagane ureditve dejanskih civilnih zvez, vključno istospolnih. Vlada se je tako znašla v nelagodnem položaju, vendar dosledno zagovarja svoj zakonski predlog, katerega namen je urediti dejansko stanje, ne pa na novo uvajati kako novo obliko družine. Samo formalno besedilo predloga je bilo skrbno izdelano tudi s pomočjo raznih strokovnjakov, tako da ne bi bila prizadeta tradicionalna družina. Na omenjenem vsakoletnem srečanju med predstavniki države in italijanske Cerkve, ki je bilo minuli teden, je predsednik Prodi imel krajši razgovor z državnim vatikanskim tajnikom kardinalom Bertonejem in predsednikom italijanske škofovske konference kardinalom Ruinijem. Predstavnika obeh strani sta pozitivno ocenila srečanje, ki je potekalo v znamenju korektnega dialoga. Glede ureditve izvenpartnerskih zvez je, po pričakovanju, vsaka stran ohranila svoje stališče. Lateranske pogodbe iz leta 1929 Odnose med italijansko državo in Svetim sedežem oziroma Vatikanom urejajo t.i. Lateranske pogodbe, podpisane 11. februarja 1929. Imenujejo se po papeški palači Lateran zraven istoimenske bazilike v Rimu, kjer je bila slovesnost njihovega podpisa. Ko je namreč leta 1870 prišlo do političnega in ozemeljskega zedinjenja Italije, si je italijanska država enostransko priključila tudi zadnji ostanek papeške države v Laciju. Rimski papeži dolga desetletja niso priznavali tega izvršnega dejstva, ki ga zgodovinarji obravnavajo kot "rimsko vprašanje", ki je imelo tudi mednarodne razsežnosti. Zaradi tega spora Cerkev ni dovoljevala italijanskim katoličanom, da sodelujejo na državnih volitvah. Razmere za spravo so dozorele po prvi svetovni vojni. Mussolini se je namreč zavedal velike moralne moči Cerkve, slednja pa tudi ni mogla v nedogled odlašati za obe strani zadovoljive rešitve vprašanja. Po več letih tajnih pogajanj je bil dosežen globalen sporazum, ki zaobjema tri področja: spravo glede "rimskega vprašanja" z ureditvijo medsebojnih odnosov na osnovi Konkordata, dogovor o finančni odškodnini Cerkvi za njene zasežene dobrine in drugo škodo ter dogovor o ustanovitvi Vatikanske države ali bolje državice. V javne šole je bil uveden verouk in cerkvenim porokam je odslej država začela priznavati tudi civilnopravne učinke. Na gornje sporazume se navezuje ulica Conci-liazione. Kljub sklenjenemu Konkordatu je v naslednjih letih prišlo do sporov glede pristojnosti za organiziranje in vzgajanje mladine, med katerim je fašistični režim hotel imeti monopol. Na drugi strani pa so se dogajale nepotrebne nerodnosti, ko so nekateri škofje in duhovniki javno blagoslavljali režimske prapore zlasti v času vojne v Abesiniji in italijanskega posega v špansko državljansko vojno. Nova povojna italijanska ustava iz leta 1948 je potrdila veljavnost in vsebino Lateranskih pogodb. Leta 1984 pa je med vlado predsednika Craxija prišlo do oblikovanja novega Konkordata. Alojz Tul f ZAHVALA Ob veličastni in pomenljivi počastitvi Lojzeta Bratuža ob 70-letnici smrti se LOJZKA in ANDREJ BRATUŽ iskreno zahvaljujeva pobudnikom, goriškemu vodstvu SSO, sodelujočim in nastopajočim: organizacijam, društvu Podgora, govornikom na treh prizoriščih (pokopališče, Podgora, Kulturni center L. Bratuž), podgorski umetnici za spominsko ploščo, pevskim zborom, pevski skupini in orkestrašem Centra E. Komel, recitatorjem, režiserju ter igralki Ljubiteljskega gledališča Teharje in flavtistu za izvedbo sonetnega venca Ljubke Šorli. Iskrena zah vala predstavnikom cerkvenih in civilnih oblasti, kulturnega in političnega življenja, tudi iz matične domovine, številnim medijem in rojakom od vsepovsod, ki so se tako množično udeležili vseh treh spominskih svečanosti. Povejmo na glas Mesič umaknil sv Po znani zaostritvi odnosov med Italijo in Hrvaško, ko smo bili priče trdih izjav predsednikov obeh držav, se je zgodilo tisto, kar je bilo mogoče pričakovati. V duhu politične modrosti je hrvaški predsednik Mesič svojo izjavo v celoti umaknil in dobesedno zanikal njen smisel. Tej odločitvi je očitno botroval poseg Evropske unije, ki je za incident okrcala le Hrvaško, predvsem pa misel na prihodnost njegove države, ki si v nobenem primeru ne sme onemogočiti vstopanja v novo Evropo. Mesič je bistvo svojih besed sicer zanikal, vendar je to storil na način, s katerim je dal jasno razumeti, kako je svoja stališča preklical le zaradi diplomatskih razlogov. Rezko je navedel, da v izjavi italijanskega predsednika nikakor ni rasističnih namigov, da italijanski predsednik nikakor ne trdi, kako se jev fojbah izvajalo etično čiščenje in kako italijanski predsednik nikakor ne postavlja pod vprašaj verodostojnost Pariške mirovne pogodbe. Slej ko prej je bil tovrsten umik smotrn, saj ne smemo pozabiti, kako so Mesiča med drugimi ogorčeno kritizirala tudi italijanski notranji in zunanji minister ter celo italijanski vladni predsednik. Nekoliko presenetljivi so bili komentarji italijanskega obmejnega časopisja, ki mu je vsekakor treba priznati pomembno pozitivno vlogo v ustvarjanju dobrososedskih odnosov s Slovenijo in Hrvaško. Ti časopisi so ugotavljali, kako je Mesičev izpad le izsiljeval večjo pozornost Italije v odnosu do njegove države, ki si želi večjo podporo za svoje pri- bliževanje k Evropi. Pri tem pa niti besede o izjavah italijanskega predsednika oziroma o vprašanju, zakaj so te izjave povzročile takšno reakcijo Zagreba, kar pomeni, naj bi v njih ne bilo nič spornega - Mesič je pač udaril nazaj brez razloga, zaradi lastne grobosti. In tako so trditve o slovanski vrojeni napadalnosti, o fojbah kot o obračunu zgolj s pripadniki italijanskega naroda ter o pomanjkljivostih Pariške mirovne pogodbe obvisele v zraku oziroma niso bile spremenjene ali celo umaknjene. Verjamemo, da so se zadeve uredile in poravnale vsaj v tistem delu meddržavne diplomacije, ki se odvija zakrita očem najširše javnosti. V vsakem primeru dogajanja ali kar premiki na italijanskem političnem prizorišču zadevajo tudi nas, se pravi slovensko narodno skupnost. Širi se namreč mnenje, da je sedanja levosredinska vlada vse bolj podobna prejšnji desnosredinski, kar je predvsem videti na področju globalne zunanje politike, pri čemer imamo v mislih Libanon in Afganistan. Incident s Hrvaško seveda vzbuja dodatno skrb, da bi lahko pristali v podobnem poistovetenju še na lokalni ravni medsosedskih odnosov, to pa se še kako tiče prav našega tukajšnjega prostora -vtem primeru bi težko verjeli v obetavne razvojne perspektive. Upati je, da je vse skupaj le trenutna politična epizoda in da se bomo v kratkem vrnili v tirnice, za katere smo se na lanskih volitvah opredelili. Janez Povše NOVI GLAS V svetal spomin... 1. marca 2007 Slavnostni govor pisatelja Borisa Pahorja v centru Bratuž Prišel je pevec slovenske dežele Prišel je pevec slovenske dežele, src se dotaknil z njenim spominom, srca nalil z grenkim pelinom... Srečko Kosovel Spoštovane gospe in cenjeni gospodje, dragi prijatelji! Prepričan sem bil, ob vabilu za nastop ta večer, da ne bom potreboval nikakršnega teksta, saj že nekaj let na raznih nastopih doma in zunaj doma govorim o doživetem in zato sproščeno. Tako sem sodil, da tudi ob današnjem srečanju gre za dogajanje, ki sem ga skusil, gre za smrt, v katero sem bil ujet kot cela goriška pokrajina, in to celo na neki poseben način ujet, saj smo bili kot bogoslovci duhovno povezani s skladateljem pretežno religioznega značaja, z dirigentom cerkvenih pevskih zborov, sestavljali pa smo obenem tudi mi, slovenski teologi, zbor na koru se-meniške kapele, zbor sijajnih pevcev: Lada Piščanca, Lojzeta Kocijančiča, Ceka, Fileja, ki so Lojzeta Bratuža tudi osebno poznali, medtem ko sem bil jaz pravzaprav prijateljski privesek s tržaškimi skušnjami... Tako sem nekako skušal v mislih sestavljati današnji poseg, ko je kot ob grozljivem črnem oblaku potemnelo ozračje, državni predsednik je namreč slavil dan italijanskega spomina z izrazi, ki so prihajali iz daljave, saj je pesnik v resnici zapisal Pa nenadoma je prišlo kot črn oblak in je tisto črno barvo omenil kot spoznavno barvo požigalcev kul- turnih domov in pogorelcev, zgnetenih pred Verdijevim spomenikom, kjer so plameni požirali slovenske knjige, preganjavcev, ki so potem mučili, med vojno streljali talce, uničevali vse od kraja staro in mlado v taboriščih; vendar jim tudi to ni zadoščalo, tako, da se je general Roatta pritoževal in svoje častnike opominjal: si am-mazza troppo po-co. Morali bi namreč bolj upoštevati Mussolinijev ukaz 1942. leta tukaj v Gorici: Uničiti je treba vse samce tega prekletega plemena. Da, to je bil čas Ekstaze smrti, ki pa jo je tokrat predsednik v Rimu zatajil, jo potisnil v podzavest, ko je namreč navedel samo "krvoločne Slovane, hrepeneče po ekspanzionizmu". Priznam, da sem bil osupel in skoraj v dvomu, ali sem prav razumel obsodbo o slovanskem zločinstvu, ne da bi ga postavljal v zgodovinski prikaz tudi italijanskega početja, ter obdolžitev Slovanov želje po tujem imetju, medtem ko je Mazzini pripravljal razpoloženje za zavzemanje slovenskega ozemlja z izjavo, da sta italijanska tako Kras kot Postojna, Mussolini pa potem priključil italijanskemu kraljestvu “Ljubljansko provinco". Naj bom odkrit: pomislil sem na knjigo poštenega italijanskega avtorja, ki je ob vseh nesojenih zloči- nih italijanske vojske v Jugoslaviji dal naslov svoji knjigi Italiani sen-za onore, Italijani brez časti. Ne vem, kdo bo v imenu države naslednje leto slavil praznik spomina, a če ga bo spet samo z omem- FotoJMP bo tujega zla, potem zna tedaj biti tudi sama država kot taka brez časti. Žal je Bratuževa usoda v takšnem kontekstu videti kot usoda čisto pozabljenega posameznika, vendar ni tako, Bratuž ne ostaja na stranskem tiru, ampak je tesno vključen v silovito kampanjo, ki jo je rimski režim vodil proti slovenščini v bogoslužju. Poleg napadov na duhovnike je namreč bil poglavitna tarča tržaški škof Fogar, proti kateremu so poslali za prefekta iz Gorice v Trst zagrizenega Tienga, ki je prepovedal slovenščino v vseh tržaških cerkvah. Šlo je za plemeniti škofov boj, vse dokler ni Vatikan popustil. Škof je poražen odpotoval iz Trsta z jutranjim vlakom 31. oktobra, dva meseca zatem je bil na vrsti Lojze Bratuž, vidna osebnost, ki se je predrznila vztrajati kljub lekciji s ponižanim škofom. To se pravi, da spada zastrupitev glasbenika Bratuža v najbolj grobo poglavje dvajsetletnega zločinstva in etničnega čiščenja pri nas, ki ju je predsednik italijanske države zamolčal tako, kot jo zmeraj zamolčuje ekstremna desnica, ko se zavzema za februarsko obnovo, ki jo zahteva spomin. Kakšno naj bo torej poleg pietete naše današnje razpoloženje. Rekel bi, da naj bo v prvi vrsti zavest ponosa. Listine v naših arhivih pričajo o pogumu naših posvečenih mož, ki niso klonili ne pred posvetno ne pred cerkveno oblastjo. V knjigi zgodovine je prav tako poglavje o tem, kako so se naši ljudje kapilarno uprli raznarodovanju in potem ob zaveznikih dali svoj nemajhen obo-los za svobodo evropske celine. Dalje: glede uveljavitve naše besede v božjih hramih smo upravičeno potešeni, ker je Cerkev spoznala, da je bila nekoč podložna civilni oblasti. Prav tako smo zadoščeni, da je naše kulturno ustvarjanje cenjeno in sprejeto. Edino državi očitamo, da ne izpolnjuje obveznosti, ki jih je podpisala, ob dnevu spomina pa da ne jemlje v poštev tudi naših spominov. V zvezi s tem mi je drago navesti besede prijatelja Claudia Ma-grisa, ki v komentarju h govoru predsednika države podčrtuje, da so bili zamolčani zločini, ki so bili storjeni Slovanom. Na drugi strani je profesor Predrag Matvejevič tako v pogovoru na televiziji kot v italijanskem tržaškem dnevniku opozoril oblast na slovenske spomine, začenši z požigom Narodnega doma. Samo slovenska oblast je, kot po navadi, pohlevno in potuhnjeno molčala, kot da se omemba krvoločnih Slovanov in njihovega ekspanzionizma nje ne tiče. Saj se je najbrž res ne, naše mediteransko občestvo ji je tuje. Nič zato, zmeraj smo znali reševati svojo čast, pa j o bomo še naprej. To j e kot pribito. * * * Dovolite, da temu sklepu dodam še osebni drobec, ki pa ni samo oseben. Ko je novela o Bratužu izšla v elitni francoski reviji La Nouvelle revue frančai-se, je urednik občudoval strnjenost pokrajine ob umirajočem ter dodal, kako je v noveli podan pogubni svet druge svetovne vojske. Seveda sem mu razložil položaj, a ko so moje novele pred sedmimi leti potem izšle v knjigi, je na podlagi mojih podatkov francoska pisateljica napisala kratek uvod o črnem terorju. No, ker je zbirka doživela pozoren sprejem, se je založba žepnih izdaj odločila za ponatis. Ravno v času, ko je bil govor o spominih in tudi o tem našem, je knjiga v pariških knjigarnah. To je ta knjižica, ki jo poklanjam Kulturnemu centru Lojzeta Bratuža z današnjim datumom. // Govor prof. Tomaža Pavšiča ob grobu Lojzeta Bratuža ... ob tej uri nas vse kliče neminljiv svetal spomin na čisto žrtev Lojzeta Bratuža!" Rojaki Primorci, Slovenci in Slovenke, Goričani, vsi ljudje dobre volje, draga Lojzka in dragi Andrej! Danes ta dan, kot bi dejal France Bevk, danes ta dan in ob tej uri nas vse kliče neminljiv, mo in obogatimo z njegovim duhovnim svetom, s svetom kulture in umetniške ustvarjalnosti v glasbi, v pevstvu, ki je žuborelo iz žlahtnih vrelcev domačije in se plemenitilo ob njegovih navdihih, da se srečamo H TJ / iv FotoJMP svetal spomin na čisto žrtev Lojzeta Bratuža. Zbrali smo se tu, ob njegovem grobu, kjer počiva tudi njegova zvesta družica Ljubka, ki je v svojem pesniškem izrazu izpovedala pretresljivo in bridko doživeto resnico: Trpljenje nam žlahtni usodo! Zbrali smo se, ne glede na svetovnonazorska prepričanja, brez ozira na naše razlike in posebnosti, prišli smo sem na to goriško Navje, da se kot že mnogokrat in gotovo ne poslednjič, srčno zahvalimo mučeniku slovenske pesmi in slovenstva nasploh, da se sreča- z njegovim prešernovsko strpnim in širokosrčnim odprtim, a močnim in neomajnim slovenstvom ter se v njem poistovetimo tudi danes, ko je od konca njegovega trpljenja, od njegovega pogreba minilo natančno sedemdeset let in sedem dni. Pokopali so ga kot okolju nevarnega "gobavca", in ta simbolična, a tudi žalostna resnica krutega zločina v osrčju civilizirane Evrope, je po zaslugi Borisa Pahorja dobila mesto v slovenskem leposlovju, njegovo kalvarijo pa je prvi orisal v silno nevarnih časih Rado Bednarik; pe- snica Ljubka je spletla možu posvečen Sonetni venec, Alojz Rebula in mnogi drugi so mu posvetili lepe misli, medtem ko je Ivan Florjane pred nedavnim svetu odkril Bratuževo glasbeno bogastvo - sicer pa se njegova žrtev nenehno spominja v srcih primorskih rodov. Tistikrat pred sedemdesetimi leti velika množica slovenskih ljudi ni smela h grobu, oblast se je bila namreč zbala Lojzetovih rojakov, čeprav so predstavljali nenevaren Gregorčičev "uboren narod moj, v prah teptan"; preganjalci so se, bolj kot vsega, bali milozvočne slovenske pesmi, zapete v blaženem božičnem času! - V trojnem ozvezdju na nebu primorske slovenske zgodovine, ki ga označujejo bazoviške žrtve, junak Vojko in mučenik Lojze Bratuž, je v njem prav slednji predstavljal tisto orfejev-sko in hkrati ghan-dijevsko nepremagljivo moč, ki izvira iz slovenske kulture in ki sta ji tuja nasilje in vsakršna neenakopravnost. Dragi rojaki, ki živite od Trbiža do Milj, spoštovani vsi zbrani! Prisrčno vas vse pozdravljam v imenu Svetovnega slovenskega kongresa. Ob spominu na Lojzeta Bratuža bodimo ponosni, da pripadamo slovenskemu narodu, ki je sicer majhen po šte- vilu, a je trdoživ in je kot tak poseben izziv zgodovini. V dvorani deželnega sveta v Aosti je z velikanskimi črkami v francoščini zapisana misel manjšinskega demokrata in člana odpora, rezistence, Emila Chanouxa, ki so ga ubili leta 1944. V slovenščini se glasi: "So narodi, ki so kot plamenice; ustvarjeni so, da razsvetlijo svet. V glavnem to niso veliki narodi po številu; so pa veliki, ker v sebi nosijo resnico in prihodnost! (La Verite et 1'Avenir.)" Preudarimo to misel in ne bodimo pretirano skromni! Taka plamenica v takem narodu je bil in ostaja Lojze Bratuž. Svetal spomin na mučenika Lojzeta je tako čist, da ne želimo nikogar prizadeti ali polepšati krivic in zločinov. Prav spomin nanj in na njegovo žrtev pa nas obvezuje, da kot Slo- venci, ki živimo tudi tu ob "bistri Soči", v tej dragi go-riški deželi in povsod drugod, ne preslišimo naših ljudi, ki jih boli, da je šestdeset-milijonski narod, da so vaši sodržavljani, naši sosedje, podvrženi medijskim nalivom in toči enostranskega obveščanja, ki naš miroljubni narod razpoznava kot slovanske nasilnike. Naše besede in naša pesem ne morejo preglasiti krivičnih oznak in obsodb, vendar vseeno pričakujemo, da nas bo slišala in razumela tudi naša skupna Evropa. Dragi prijatelji, dragi Lojze Bratuž! Nocoj imamo še dve ali tri postaje, povsod boš v duhu z nami. A vendar čutimo, da si nam najbliže zdaj, ko stojimo ob tvojem zadnjem počivališču. Iz večnih in neskončnih nebeških daljav naj posije na nas, na tvoj narod, obilje tvoje miline, tvoje možate vztrajnosti, tvoje zvestobe slovenskemu narodu. Naj nas še enkrat objame slovenska pesem, dragi naš Lojze Bratuž. Predlog za posmrtno Poslanca v italijanskem parlamentu Oliviero Diliberto in Jacopo Venier, oba iz Stranke italijanskih komunistov, sta 20. februarja poslala predsedniku republike Giorgiu Napolitanu pismo, s katerim predlagata za Lojzeta Bratuža visoko državno odlikovanje ob 70. obletnici smrti. Posredoval nam ga je nekdanji senator Stojan Spetič. “Odlikovanje, ki ga noben državljan slovenskega jezika še ni prejel, čeprav ima slovenska narodna skupnost žalostni primat usmrtitev po naročilu Posebnega fašističnega sodišča,” sta v pismu zapisala Diliberto in Venier, ki opozarjata, da bi bilo priznanje za Bratuža pomemben prispevek k pomiritvi odnosov med sosednjima narodoma v duhu evropske integracije. Njuno pismo se v celoti glasi: "Cenjeni gospod Predsednik republike, Lojze Bratuž, ki je bil cerkveni organist v Podgori pri Gorici, je ob Božiču leta 1936 vodil svoj zbor med mašami na praznik Božjega rojstva. Konkordat med Cerkvijo in državo je dovoljeval omejeno uporabo slovenskega jezika med verskimi obredi in Bratužev zbor je Bogu v čast prepeval v svojem jeziku. Dva dni kasneje, 27. decembra, je tolpa fašističnih škvadristov odpeljala Bratuža na sedež “fascia" v Podgori. Namesto ricinovega olja, ki so ga običajno vsiljevali političnim nasprotnikom, so Bratuža prisili, daje spil strojno olje. Po sprejemu v bolnišnico in grozovitih bolečinah je tu umrl 16. februarja 1937. Medtem koso mu njegovi pevci pod oknom bolnišnice zapeli otožni in njemu tako zelo priljubljeni ruski napev, je pred smrtjo prišepnil bolničarki: “Slišite, meni pojejo Naslednjega dne bi bil Bratuž dopolnil petintrideset let. Zapustil je ženo, dveletno hčer in mesec dni starega sinčka, ki mu ni bilo dano, da bi očeta spoznal. Bratuž ni bil politik, niti ne upornik. Bilje preprosto zelo veren človek, skladatelj, ki je v glasbi in petju prepoznaval sredstvo za dvig duha in človeškega bivanja. Njegova smrt je hudo prizadela slovensko prebivalstvo Gorice in Julijske krajine. Oblasti so prepovedale javni pogreb. Kljub prepovedi seje zgodaj zjutraj zbrala pred pokopališčem ogromna množica s cvetjem in venci, ki sojih na stotine navzočih fašističnih vojakov in policistov takoj zaplenili. Spomin na Bratuža je med Slovenci v Italiji živ kot zgled čiste žrtve s svetlim spominom, kot je bilo zapisano v naslovu drobne knjižice, ki je pod fašizmom krožila med Slovenci. Obenem so v goriških in okoliških cerkvah delili podobice z Bratuževo sliko, podobno kot se to počenja za krščanske mučenike. Imena Bratuževih morilcev iz škvadristične tolpe so znana: A. Boer, G. Bisiach, Drigo, Martagliatti, Russo, Marea, Bussoni. Nikomur niso sodili za umor, ki ostaja še danes nekaznovan. Na Vas, gospod Predsednik, naslavljava prošnjo, da bi Lojzetu Bratužu ob 70. obletnici zverinskega umora podelili odlikovanje italijanske republike, ki je rojena iz odpora proti fašizmu. Odlikovanje, ki ga noben državljan slovenskega jezika še ni prejel, čeprav ima slovenska narodna skupnost žalostni primat usmrtitev po naročilu Posebnega fašističnega sodišča. Republiško odlikovanje v spomin na Lojzeta Bratuž ne bi bilo le primerna oddolžitev nedolžnemu mučeniku, žrtvi slepega in krvoločnega nasilja, temveč tudi pomemben prispevek k pomiritvi odnosov med sosednjima narodoma v duhu evropske integracije, ki je tudi v Vaših željah. Oliviero Diliberto, Jacopo Venier” 1. marca 2007 Kristjani in družba NOVI GLAS Pismo slovenskih škofov za postni čas/ 7. navadna nedelja, 18. II. 2007 V Jezusu Kristusu se Božje razodetje dopolni ragi bratje in sestre v Kristusu, v prvem berilu smo slišali, da je David prizanesel kralju Savlu, čeprav mu je stregel po življenju. Tudi v evangeliju Jezus zahteva, da ljubimo svoje sovražnike in jim odpuščamo. Božji Sin odpuščanja ni oznanjal samo z besedo, pač pa on uteleša spravo in odpuščanje usmiljenega Boga do ljudi. Odpuščati, kakor odpušča Bog, ni v človeški moči in je zunaj človeške logike. Človeški pameti je veliko bliže načelo daj - dam. Jezus pravi, da tako delajo grešniki. Bog nam v svojem Sinu razodeva, da sam ne ravna po načelu "oko za oko, zob za zob", ampak odpušča. Njegova ljubezen in dobrota do nas sta tako brezpogojni in od našega ravnanja tako suvereno neodvisni, da ostajata v veljavi ne glede na to, kako se mi do Boga vedemo. Bog nas nima rad zato, ker smo dobri ali ker si to zaslužimo, pač pa nas ljubi, ker je on dober. "Če se mi izneverimo, on ostane zvest, kajti sebe ne more zatajiti" (2 Tim 2,13). Če bi Bog vračal hudo za hudo, kakor to delamo mi, bi ne bil več suveren, v svoji dobroti ne bi bil več od nas popolnoma neodvisen, torej bi sebe zatajil in se samemu sebi izneveril. V Jezusu Kristusu, ki je Bog in človek hkrati, se nam je Bog najpo-polneje razodel. Ne govori nam več samo po prerokih, kot nekoč očakom, pač pa nam je spregovoril po Sinu (prim. Hebr 1,1). Jezus je torej poslednje, dokončno razodetje Boga, neprekosljivi vrhunec Božje govorice. Vse druge spise Svetega pisma prav razumemo le, če imamo pred očmi Njega in obratno: brez poznavanja celotnega Svetega pisma tudi Jezusa Kristusa ni mogoče poznati, poudarja sv. Hieronim. Jezus nam s svojo besedo, ravnanjem in celotnim svojim življenjem - predvsem pa s svojim trpljenjem, smrtjo in vstajenjem - na najpopolnejši način razodeva Boga, ker je sam Bog. "Kdor je videl mene, je videl Očeta" (Jn 14,9), pravi sam. Lahko bi rekli, da je Jezus Kristus po človeško zaživeti Bog in po Božje zaživeti človek. Kar je v človeku najbolj vzvišeno, najbolj plemenito in najbolj odlično, je v Jezusu Kristusu doseglo svoj vrhunec, ki ga ni mogoče preseči. To pa je - ljubezen. V Jezusu Kristusu vidimo, da je Bog ljubezen in kako je treba to ljubezen razumeti, da njenega pomena ne popačimo. Ljubezen je v darovanju za drugega. "Nihče nima večje ljubezni, kakor je ta, da da življenje za svoje prijatelje" (Jn 15,13). Bog nam ne daje samo vsega, kar smo in imamo, ampak nam daje samega sebe. Zato se je najprej rodil med nami kot človeški otrok in postal eden izmed nas, za nas je dal življenje in za nas je vstal od mrtvih, še naprej pa se nam daruje pri vsaki sveti maši, ko poslušamo njegovo besedo in obhajamo sveto evharistijo. To je sedaj dokončno razodetje Boga, ki ga ni mogoče ne dopolnjevati in ne prekositi. To je potrebno prav posebej poudariti, kajti v današnjem času se pogosto pojavljajo domnevna nova razodetja, zato nekateri menijo, da je razodetju Boga v Jezusu Kristusu mogoče dodati še kaj, drugi Božjega Sina enačijo z raznimi drugimi ustanovitelji velikih svetovnih verstev in ga postavljajo ob bok z njimi, kakor da bi bil Kristus eden izmed njih ali celo njim enakovreden tekmec. Za vsakega kristjana, ki je enkrat doumel, kdo je Jezus Kristus, so take domneve nesprejemljive. Druga verstva in njihove pripadnike spoštujemo, ne moremo pa se strinjati s tem, da bi Jezusa Kristusa enačili z drugimi, sicer spoštovanja vrednimi verskimi ustanovitelj i. Če bi to storili, bi prenehali biti kristjani. Kristjan je samo tisti, ki Jezusa Kristusa prizna za učlovečenega Božjega Sina. Bog pa ne more storiti več, kakor je storil, in tudi potrebno ni. Nič lepšega ne more biti in veljati kakor brezpogojna Božja ljubezen, s katero se Bog odpoveduje sebi in se daruje za nas. In ravno to na najpopolnejši način razodeva Jezus Kristus. V zgodovini je veliko posebnih Božjih prijateljev in svetniških ljudi od Boga prejelo posebno razsvetljenje in spoznanje. Toda "zasebna razodetja", kakor jih imenuje- stusu, ki se je sklenilo s smrtjo zadnjega apostola in ga podajajo spisi Svetega pisma Nove zaveze. Zasebna razodetja nimajo značaja splošne veljave. Če jih kdo ne sprejema, zaradi tega ni slab kristjan. Še bolj velja to za domnevna razodetja in posebne spise, ki zadnja leta krožijo med verniki. Tisti, ki jim verjamejo, bi včasih celo hoteli, da bi jih Cerkev sprejela podobno kot sprejema svetopisemske spise. Ne glede na to, ali je v teh novodobnih spisih kaj resničnega ali ne, velja naslednje: kar je želel Bog povedati ljudem o sebi in vse, kar potrebujemo za to, da smo lahko njegovi otroci in prijatelji, nam je razodel Jezus Kristus, ki je in ostaja naša edina in nepreko-sljiva "Pot, Resnica in Življenje". Zato je hlastanje za novimi razodetji in nadnaravnimi sporočili prej znamenje šibke vere v Jezusa Kristusa in pomanjkljive verske izobrazbe kakor pa izraz pristne pobožnosti. Kakšno "zasebno razodetje" je sprejemljivo le, če podpira našo vero v Jezusa Kristusa in našo pripadnost Njemu. Resnično pobožnemu kristjanu je dovolj, da vedno bolj spoznava Jezusa Kristusa, kakor nam ga podajajo novozavez-ni spisi in vedno bolj dosledno sledi njegovim besedam in njegovemu zgledu, predvsem pa njegovemu požrtvovalnemu darovanju do konca za svoje brate in sestre. "Kar je bilo od začetka, kar smo slišali, kar smo na svoje oči videli, kar smo opazovali in so otipale naše roke, to vam oznanjamo: Besedo življenja", pravi na začetku svojega Prvega pisma apostol Janez (1 Jn 1,1). Odtod je vzeto tudi geslo letošnjega leta Svetega pisma: "Oznanjamo vam Bese- do življenja". Iz povedanega je tudi razvidno, kaj je in kaj pomeni ta beseda življenja. Beseda življenja more biti le beseda ljubezni. Ta učlovečena in otipljiva Beseda ljubezni je Jezus Kristus, ki se je rodil kot človeški otrok v Betlehemu, ki je ljudi učil ljubiti, kakor jih ljubi Bog sam, in ki je na koncu prav zaradi tega dal svoje življenje - iz zvestobe svojemu nebeškemu Očetu in svojim človeškim bratom in sestram - zatem pa je vstal od mrtvih, kajti Božja ljubezen je močnejša tudi od smrti. Drage sestre in dragi bratje! Vsako nedeljo se zbiramo in se hranimo pri dveh mizah: pri mizi Božje besede in pri mizi Božjega kruha. "Kakor iz stalne udeležbe pri evharistični skrivnosti raste življenje Cerkve, tako smemo upati na nov polet duhovnega življenja iz pomnoženega spoštovanja do Božje besede, ki 'obstane na veke'", pravi zadnji koncil (BR 26). S tem pastirskim pismom smo vas hoteli v letu Svetega pisma spodbuditi ravno k takemu pomnoženemu spoštovanju svetopisemske Božje besede. To spoštovanje pa se kaže v branju in premišljevanju te besede. Ustanove in gibanja, ki imajo namen krepiti svetopisemsko izobrazbo med verniki, župnijski pastoralni sveti in vsi drugi pastoralni dejavniki naj torej vedno bolj skrbijo, da se bo med nami poznavanje Svetega pisma na različne načine poglabljalo, z njim pa tudi tisto življenjsko poznavanje Boga, iz katerega nam po Jezusu Kristusu doteka pravo in zato večno življenje. "Večno življenje pa je v tem, da spoznavajo tebe, edinega resničnega Boga, in njega, ki si ga poslal, Jezusa Kristusa" (Jn 17,3). V ta namen vam podeljujemo apostolski blagoslov. V Celju, Kopru, Ljubljani, Mariboru, Murski Soboti in Novem mestu, 28. januarja 2007, na nedeljo Svetega pisma vaši Škofje Salvador Dali7, olje na platno: Križani mo, nikakor niso nekakšna dopolnila razodetju Boga v Jezusu Kri- Prejeli smo Vera ali duhovna iluzija - sožitje ali sozlitje? (2) Tudi današnji papež Benedikt XVI. je ob lanskem rimskem srečanju vseh gibanj takole povedal:"Z ganjenostjo se spominjamo podobnega srečanja, na tem trgu, 30. maja 1998, z ljubljenim Janezom Pavlom II. Velik oznanjevalec evangelija našega časa vas je spremljal in vodil skozi cel pontifikat. Večkrat je imenoval vaša gibanja in vaše skupnosti "previdnostne" predvsem, ker se jih poslužuje Sveti Duh za prebujanje vere v srcih toliko kristjanov in za pomoč pri odkrivanju poklica, ki so ga dobili pri svetem krstu. Pomaga jim biti pričevalci upanja, polni ti- stega ognja ljubezni, ki je dar Svetega Duha. Pred toliko današnjimi zlorabami zemlje skoraj slišimo vzdihovanje stvarstva, o ka terem govori sv. Pavel (Rm 8,22). Začenjamo razumevati apostolove besede, da stvarstvo željno pričakuje razodetja Božjih otrok, da bo postalo svobodno in doseglo svoj sijaj. Dragi prijatelji, mi hočemo biti takšni Božji otroci, kot jih stvarstvo pričakuje, in to nam je mogoče, ker nas je Gospod s krstom naredil take. Da, stvarstvo in zgodovina nas pričakujeta, čakata može in žene, ki so resnično Božji otroci in se kot taki tudi obnašajo.... Dragi prijatelji, gibanja so se rodila prav iz žeje po resničnem življenju; so gibanja za življenje pod vsakim pogledom... Sveti Duh nas dela sinove in hčere Boga. On nas zapleta v isto odgovornost, ki jo ima Bog za svoj svet, za vse človeštvo. Mi ne delamo dobro kot sužnji, ki niso svobodni delati drugače, ampak delamo dobro, ker nosimo osebno odgovornost za celoto, ker ljubimo resnico in dobro, ker ljubimo samega Boga, zato tudi njegovo stvarjenje. To je resnična svoboda, h kateri nas hoče pripeljati Sveti Duh. Cerkvena gibanja hočejo in morajo biti šola svobode, resnične svobode. Tuše hočemo naučiti te resnične svobode, ne tiste sužnjev. Mi želimo resnično in veliko svobodo, tisto dedičev, svobodo Božjih otrok. V tem svetu, tako polnem navideznih svobod, ki uničujejo naravo in človeka, se hočemo z močjo Svetega Duha skupaj naučiti resnične svobode; narediti šole svobode, pokazati drugim z življenjem, da smo svobodni, in kako je lepo biti resnično svobodni v resnični svobodi Božjih otrok. Pastirji bodo pazljivi, da ne bodo ugasnili Duha in vi ne boste nehali nositi vaših darov celi skupnosti. Kdor je srečal nekaj resničnega, lepega in dobrega v lastnem življenju, edini resnični zaklad, gre in ga deli povsod, v družini, na delu, povsod, kjer živi. To naredi brez strahu, ker ve, da je dobil posinovljenje, brez domišljavosti, ker je vse dar, brezmalosrč-nosti, ker Božji Duh gre pred njegovim delom v "srce" ljudi in kot seme pri najrazličnejših kulturah in verstvih. Nad vse kličem izliv darov Svetega Duha, da bi se lahko tudi v tem času ponovila izkušnja novih Binkošti." Tako je dejal današnji papež o gibanjih. Pokojna Nadja Maganja je v svojem predavanju Nekaj o vlogi katoliške Cerkve med Slovenci v Italiji, objavljenem v Novem glasu z dne 10. novembra 2005, med drugim povedala: "V naši manjšini ne deluje nobena verska skupnost po vzoru verskih skupnosti in gibanj, ki so zelo razširjene tako v Sloveniji kot v Italiji. V mislih imam, recimo Studenske skupine, ognjiščarje, skupnost sv. Egidija, Prenovo v Duhu itd. Zato se veliko slovenskih vernikov vključuje v italijanske verske skupnosti. Sektaški komunizem, potrošniška miselnost, sekularizacija in ne nazadnje počasno odzivanje slovenskega dela Cerkve pri nas na izzive sodobnega časa so zdesetkale prisotnost naših vernikov pri nedeljski maši. V naših cerkvah so ostale predv- sem starejše žene, ki jim delajo družbo otroci, predvsem v času priprave na sveto obhajilo in birmo". Tako je napisala prof. Ma-ganja, ki je prerano umrla. Da lažje verjamemo, da ji je zapis prišel iz srca, iz ljubezni do resnice in naroda, nam lahko pove tudi njena oporoka, v kateri je med drugim zapisala, da daruje svoje trpljenje tudi za nove duhovniške poklice. Drugi problem, ki sem ga nakazal na srečanju in je odzval glasno neodobravanje, je plebiscitarna odločitev slovenskih volivcev za levosredinsko politično opcijo in ob balotaži za goriškega pokrajinskega predsednika, podpora osebi, ki pripada stranki Levih demokratov. V doberdobski občini je bila skoraj stoodstotna, v občinah Sovodnje in Števerjan samo malo manjša. /dalje Emil Radetič 2. POSTNA NEDELJA 1 Mz 15,5-12.17-18; Ps 26; Flp 3,17-4,1; Lk 9,28-36 Smo že v drugi postni nedelji. Berila nam nudijo Božjo besedo, da nas dviga, rešuje, a obenem postavlja pred usodo križa. Jezus je odkrito govoril učencem o svoji smrti in vstajenju, ki sta ga čakala v Jeruzalemu. Evangelist Luka nam o tem takole poroča: "Sin človekov mora veliko pretrpeti. Starešine ljudstva, veliki duhovniki in pismouki ga bodo zavrgli in umorili, in tretji dan bo obujen". Vsem pa je govoril: "Če hoče kdo iti za menoj, naj se odpove sebi in vzame vsak dan svoj križ ter hodi za menoj. Kdor namreč hoče svoje življenje rešiti, ga bo izgubil; kdor pa izgubi svoje življenje zaradi mene, ga bo rešil" (Lk 9,22-24). Napoved trpljenja nekako omili pripoved o Jezusovi spremenitvi na gori. Pričara pa jo molitev. Tedaj postane njegovo obličje nad- zemsko poveličano. Tudi oblačila so deležna tega nenadnega čudesa. Ob Jezusu se pojavita Mojzes in Elija. Govorita z Jezusom o njegovem izhodu, ki ga bo dopolnil v Jeruzalemu. Ta izhod pomeni njegovo smrt. Tudi Jezus kot Bog in človek potrebuje tolažbo ob umiranju in smrti. Predstavnik postave-zapovedi, Mojzes, ter predstavnik prerokov, Elija, sta ga zato tolažila ob koncu življenja. Ob tej prikazni-spremenitvi Jezusa ter ob glasu iz oblaka prevzame Petra, Jakoba in Janeza groza. Toda Očetov glas jih pomiri, medtem ko ob prikazni Samuela se vedeževalke oziroma Savla polastita groza in nemoč. V življenju namreč, ki hrani toliko grozot, je poslušanje Očetovega Sina, njegovega Izvoljenca, tolažba in rešitev (Lk 9,28-35; 1 Sam 28,1-20). Sin je ovenčan s slavo in častjo, ker je pretrpel smrt, da bi po Božji milosti okusil smrt za vsakogar, nam govori pismo Hebrejcem (boljši prevod pa se glasi takole: "Da bi umrl daleč od Boga. Saj je tudi na križu molil: Moj Bog, moj Bog, zakaj si me zapustil?" - Ps 22,2; Mr 15,3-4; I-Ieb 2,9). Zapisano je, da se je spodobilo, da je tistega, ki je začetnik odrešenja ljudi, Bog izpopolnil s trpljenjem ter da bi s smrtjo onemogočil tistega, ki je imel smrtonosno oblast, to je hudiča, in odrešil tiste, ki jih je strah pred smrtjo vse življenje vklepal vsužnost. Moral se je izenačiti z brati, da je postal usmiljen, v tem, kar se nanaša na Boga, pa zanesljivi veliki duhovnik. In ker je sam pretrpel preizkušnjo, lahko pomaga preizkušanim (Heb 2,10-18). Bodri nas, naj vztrajamo sredi preizkušenj. Ker nam je blizu, se z zaupanjem bližajmo prestolu milosti, da bomo dosegli usmiljenje in našli milost, ki nam bo v pravem trenutku pomagala (Heb 4,16). Da ne bi mislili, da nas Jezus ne razume v naši stiski, nadaljuje pismo takole: "On je v dneh svojega mesa daroval molitve in prošnje z močnim vpitjem in solzami njemu, ki bi ga mogel rešiti iz smrti, in bil je uslišan zaradi spoštovanja do Boga" (Heb 5,7). Jezus razodeva učencem in nam vsem le polagoma skrivnost, svoj evangelij. Apostol Peter zavestno izpove vero v Kristusa kot Mesija. Toda ni še doumel, da Mesija stopa že proti križu, v trpljenje, v smrt, da nas odreši. Odločno zavrača misel o trpečem Božjem služabniku. Prav tako drugi učenci. Verjetno še posebej Juda Iškarijot. To je zanje pravo pohujšanje. Šele po vstajenju spoznajo, da je Sin človekov moral trpeti, da je lahko odrešil vesoljni človeški rod, a Jezus jim je bil kar trikrat napovedal smrt in vstajenje. Jezus postavi pogoje za hojo za njim, in sicer zrelo in možato odločitev zanj. Ta odločitev vključuje pripravljenost, da človek zataji samega sebe ter da nosi svoj križ za Jezusom. Vse to vodi v smrt, toda z zavestjo, da se iz smrti rojeva življenje. Koliko tihih, nepoznanih, krutih usod, npr. v zakonu in družini, se spreminjajo po ljubezni in molitvi ter po hudem trpljenju nedolžne strani v blagoslov in življenje! Ne vemo pa, kako. Vendar verujemo v življenje, v Božje usmiljenje, v Jezusov križ, a končno v njegovo vstajenje. Izprosimo si dar molitve in zveste hoje za trpečim Jezusom. NOVI GLAS Kristi ani in družba 1. marca 2007 Poslanica papeža Benedikta XVI. za postni čas 2007 rGledali bodo vanj, ki so ga prebodli" (Jn 19,37) Dragi bratje in sestre! "Gledali bodo vanj, ki so ga prebodli" (Jn 19,37). Te svetopisemske besede nas uvajajo v letošnje postno premišljevanje. Postni spokorni čas je posebej primeren, da se skupaj z Marijo in Janezom, ljubljenim učencem, pomudimo pri Njem, ki je za vse človeštvo na križu daroval svoje življenje (prim. Jn 19,25). V tem času pokore in molitve zato svoj pogled z iskrenim sočutjem usmerjamo na križanega Kristusa, ki nam je po svoji smrti na Golgoti razodel polnost Božje ljubezni. V okrožnici Deus caritas est - Bog je ljubezen sem se posvetil temi ljubezni in obema njenima temeljnima oblikama, agapični in erotični ljubezni. Božja ljubezen: agape in eros Z izrazom agape, ki se pogosto pojavlja v Novi zavezi, označujemo darovanjsko ljubezen tistega, ki izključno išče dobro drugega, beseda eros pa nasprotno pomeni ljubezen tistega, ki želi posedovati tisto, kar mu manjka in po čemer hrepeni. Ljubezen, s katero nas ljubi Bog, je nedvomno agape. Ali more človek Bogu dati kaj, česar On še ne bi imel? Vse, kar človeško bitje je in ima, je Božji dar in posledično človek v vsem potrebuje Boga. Toda Bog ljubi tudi z močjo erosa. V Stari zavezi Stvarnik vesolja svojemu izvoljenemu ljudstvu izkazuje posebno ljubezen, ki presega vsak človeški nagib. Prerok Ozej izraža Božje hrepenenje z drznimi podobami, kot na primer z ljubeznijo moža do prešuštnice (prim. Oz 3,1-3). Ko Ezekiel opisuje odnos Boga do izraelskega ljudstva, se svojega strastnega in čustev polnega jezika ne sramuje (prim. Ezk 16,1-22). Tovrstna biblična besedila kažejo, da je eros del Božjega srca: kakor ženin od svoje neveste tudi Vsemogočni Bog pričakuje pritrdilni odgovor svojih ustvarjenih bitij. Zaradi hinavščine zla se je človeštvo že na začetku pred Božjo ljubeznijo zaprlo in se zateklo v iluzijo navidezne samozadostnosti (prim. 1 Mz 3,1-7). Vase zazrti Adam se je od Boga, ki je izvir življenja, oddaljil in je postal oče vseh, "ki jih je strah pred smrtjo vse življenje vklepal v sužno-st"(Heb 2,15). Toda Bog ni obupal in človekov "ne" je postal ključni povod za razodetje njegove ljubezni v vsej odrešilni moči. Križ razodeva polnost Božje ljubezni V skrivnosti križa se v vsej polnosti razodeva brezmejna moč, s katero nebeški Oče izkazuje svoje usmiljenje. Da bi si ponovno pridobil ljubezen svojih ustvarjenih bitij, je ponudil zelo visoko odku- mu, ki ljubi, ne dovoli, da bi se mudil pri samem sebi, ampak ga sili k združitvi z ljubljenim" (De divinis nominibus, IV, 13; P G 3,712). Ali obstaja še kakšen "no-rejši eros" (N. Cabasilas, Vita in Cristo, 648), kot ga je izkazal Božji Sin, ki si je želel postati eno z nami vse do točke trpljenja, ko je posledice naših grehov vzel nase? pnino - kri svojega edinorojenega Sina. Smrt, ki je za prvega Adama predstavljala znamenje popolne osamljenosti in nemoči, se je po novem Adamu spremenila v naj-višje znamenje ljubezni in samote. Skupaj s sv. Maksimom Spoz-navalcem lahko rečemo, da je Kristus "tako rekoč umrl po Božje, ker je šel v smrt prostovoljno" (prim. Ambigua, 91, 1956). V križu se razodeva Božji eros do nas. Eros je dejansko - po besedah Psevdo-Dionizija - moč, "ki tiste- "Njega, ki so ga prebodli" Dragi bratje in sestre! Ozrimo se v na križu prebodenega Kristusa! On je pretresljivo razodetje Božje ljubezni, tiste ljubezni torej, v kateri se eros in agape - daleč od tega, da bi si nasprotovala - vzajemno pojasnjujeta. Na križu Bog sam prosjači za ljubezen svojih ustvarjenih bitij: žeja ga po ljubezni vsakogar od nas. Apostol Tomaž je v Jezusu prepoznal "Gospoda in Boga", ko je položil svojo dlan v njegovo prebodeno stran. Nič ne preseneča, da je veliko svetnikov v Jezusovem srcu videlo naj višji izraz skrivnosti te ljubezni. Lahko bi celo rekli, da je razodetje Božjega erosa človeštvu resnično najgloblji izraz njegove agapične ljubezni. Prav zares samo ljubezen, v kateri se zastonjsko darovanje in strastno hrepenenje po vzajemnosti združita, more najtežja bremena spreminjati v lahka. Jezus je rekel: "Ko bom povzdignjen z zemlje, bom vse pritegnil k sebi" Qn 12,32). Bog predvsem hrepeni po našem odgovoru, da bi njegovo ljubezen sprejeli in mu dopustili, da nas pritegne k sebi. Pri čemer ne zadošča, če njegovo ljubezen samo sprejmemo - nanjo moramo odgovoriti in jo posredovati drugim: Kristus "me je pritegnil k sebi" zato, da bi se združil z menoj ter me tako učil ljubiti brate in sestre s svojo ljubeznijo. Kri in voda "Gledali bodo vanj, ki so ga prebodli". Z zaupanjem se ozrimo na Jezusovo prebodeno stran, iz katere tečeta "kri in voda" (Jn 19,34). Cerkveni očetje so v teh dveh elementih prepoznavali simbol krsta in evharistije. Krstna voda nas - po posredovanju Svetega Duha -vodi v intimnost trinitarične ljubezni. Postni čas nas spodbuja, da v milosti krsta pozabimo nase in se odpremo usmiljenemu očetovskemu objemu (prim. sv. Janez Krizostom, Kateheze, 3, 14 sl). Kri, simbol ljubezni Dobrega pastirja, priteka v nas po skrivnosti evharistije: "Evharistija nas vodi v Jezusovo dejanje darovanja ... in nas vključi v dinamiko njegovega darovanja" (Deus caritas est, 13). Naj postni čas preživimo kot "evharistični čas", v katerem bomo sprejemali Jezusovo ljubezen, ki jo bomo tudi z besedo in dejanji razširjali okoli sebe. Zrenje tistega, "ki so ga prebodli", nas torej spodbuja, naj odpremo srce tudi drugim in naj prepoznamo rane, ki so bile prizadejane dostojanstvu človeka. Post nas prav posebej vabi, naj zavračamo vsakršno zaničevanje življenja in izkoriščanje človeške osebe ter naj lajšamo osamljenost in zapuščenost mnogih ljudi. Tako bo postni čas za vsakega kristjana postal nova izkušnja Božje ljubezni, ki nam je bila podarjena po Jezusu Kristusu, tista ljubezen, ki jo moramo izkazovati našim bližnjim, predvsem vsem trpečim in stiskanim. Samo na ta način bomo mogli v polnosti okušati velikonočno veselje. Marija, Mati lepe ljubezni, naj nas v postnem spokornem času vodi na poti resničnega spreobrnjenja h Kristusovi ljubezni. Vam, dragi bratje in sestre, želim rodoviten postni čas in vam iz srca podeljujem svoj posebni apostolski blagoslov. Papež Benedikt XVI. (Prevedla: Barbara Baloh) Župnijski zbor iz Mirna Pri Slovencih v Milanu Člani župnijskega pevskega zbora Miren so 18. februarja obiskali Milan, glavno mesto dežele Lombardije v Italiji. Pevci so želeli s potovanjem uresničiti dvoje namenov: srečati se z milanskimi Slovenci in videti zgodovinsko velemesto. En dan je sicer za ogled mestnih znamenitosti premalo, vendar dovolj za nepozabna doživetja ob srečanju s slavno gotsko katedralo, še posebej zanimiv je vzpon na streho, ki je pravi pravljični svet stolpičev in zvonikov, z nje se odpira čudovit razgled na ves Milan z okolico. Drugi del izleta je bil namenjen občestvu milanskih Slovencev, ki se že celih 39 let enkrat mesečno od oktobra do junija zbirajo v karmeličanski cerkvi Corpus Domini. Skoraj dve zadnji desetletji je k rojakom v Milan prihajal dr. Oskar Simčič iz Gorice. Ko so mu moči opešale, je njegovo mesto prevzel župnik iz Standreža pri Gorici g. Karlo Bolčina. Februarsko srečanje je bilo še posebej slovesno, saj so naši rojaki poleg pevcev medse povabili tudi ljubljanskega pomožnega škofa dr. Antona Jamnika. V homiliji se je škof Jamnik najprej zahvalil g. Oskarju Blažiču, ki že 39 let zavzeto skrbi, da se milanski Slovenci tako redno zbirajo, gojijo vero in s tem ohranjajo materni jezik in kulturo, hvaležni za svoje korenine, iz katerih rastejo. Slovenci smo ena družina ne glede na to, kje živimo oz. kje smo. Še bolj pestro in veselo je bilo v župnijski dvorani, kjer so pevci ob mesecu kulture rojakom pripravili krajši koncert ljudskih in domoljubnih pesmi. Ob slovenski pesmi se je orosilo marsikatero oko. Spomin na dom je še vedno živ. Razveseljivo pa je dejstvo, da se skupnost razvija, saj se vanjo vključujejo tudi mladi, kar je pogoj za njen obstoj. Ustanovili so tudi Društvo Slovencev v Milanu. Njihovo navdušenje in veselje do slovenstva je bilo pevcem najlepša popotnica na poti proti domu. CIP Kratke Postna akcija Slovenske karitas: 40 dni brez alkohola Znamenje solidarnosti z vsemi, ki trpijo zaradi bolezni, ki so posledica alkohola, zaradi nesreč na cestah in zaradi nasilja v družinah. Postna akcija 40 dni brez alkohola je znamenje skupnih prizadevanj za zmanjšanje posledic prekomernega uživanja alkohola. S pridružitvijo pobudi 40 dni brez alkohola lahko udeleženci simbolno izrazijo solidarnost z vsemi, ki se trudijo rešiti iz sveta zasvojenosti z alkoholom in z vsemi, ki trpijo zaradi bolezni, ki so posledica alkohola, zaradi nesreč na cestah in zaradi nasilja v družinah. Samo s skupnimi močmi lahko naredimo svet prijetnejši. Možnosti sodelovanja med 21. februarjem in 7. aprilom: v znamenje solidarnosti se v tem času lahko popolnoma odpovemo alkoholu, tako osebno kot družina in na srečanjih ali prireditvah alkohola ne ponujamo. Vsak dan je pomemben in vsak dan šteje. Možnosti sodelovanja preko celega leta: kadar vozimo, ne pijmo alkoholnih pijač. Pri delu z ljudmi, napravami in orodjem ne pijmo. Posledice prekomernega uživanja alkohola v družinah: veliko družin se srečuje s hudimi stiskami in posledicami, ker njihovi bližnji ali sorodniki prekomerno pijejo. Strokovnjaki ocenjujejo, daje v Sloveniji kar 170.000 oseb, ki imajo težave z alkoholom, kar pomeni, da se s alkoholizmom srečuje vsaj vsaka četrta družina. Najhujše socialne posledice so nasilje nad partnerjem in otroki, razbite družine, nezmožnost za delo, bolezni in duševna ranjenost otrok. Posledice prekomernega uživanja alkohola na cestah: v letih od 1991 do 2007 je kar vsako tretjo prometno nesrečo s smrtnim izidom povzročil voznik pod vplivom alkohola. Na cestah je umrlo 1.877 ljudi in povzročeno je bilo za 1,4 milijarde evrov družbene škode. Omenjene žrtve niso le statistika, to so očetje, matere in otroci. Posledice prekomernega uživanja alkohola na zdravju: v Sloveniji smo leta 2005 porabili 8,8 litra čistega alkohola na prebivalca oziroma 10,29 litra na odraslega (starejši od 15 let) Slovenca. Zaradi alkohola je umrlo 499 oseb. Stopnja umrljivosti je bila 27,62 na 100.000 odraslih prebivalcev. Najpogostejši vzrok smrti je bila ciroza jeter (311 primerov). Pred dopolnjenim 65 letom starosti je umrlo 330 oseb in izgubilo 4.025,5 let potencialnega življenja, kar je bilo v povprečju 12,8 leta prezgodaj na umrlo osebo. Zaradi alkohola je bilo 1.587 primerov začasne odsotnosti z dela in izgubljenih 89.509 koledarskih dni. Druge strokovne članke in podrobnejše podatke najdete na spletni strani www.brezalkohola.si v rubriki Dejstva o posledicah prekomernega pitja alkohola. Dodatne informacije z zvezi s postno akcijo dobite na Slovenski karitas, pri g. Petru Tomažiču, tel. 01/300-59-60, e-pošta: peter.tomazic@karitas.si ali na spletni strani www.karitas.si. Skavti praznujejo 100 let skavstva Skavti in taborniki so v četrtek, 22. februarja, po vsem svetu praznovali dan spomina na ustanovitelja, Roberta Baden-Powella, ki je leta 1907 na otoku Brownsea ob Veliki Britaniji organiziral prvi skavtski tabor, kar velja za začetek skavtstva, gibanja, ki združuje že več kot 28 milijonov mladih po vsem svetu. V Sloveniji je največja nacionalna skavtska organizacija Zveza tabornikov Slovenije, ki v približno 100 enotah (rodovih in četah) združuje prek 8500 aktivnih članov. Neprekinjeno deluje od leta 1951, ko jo je na sedežu Univerze v Ljubljani ustanovila skupina, v kateri so prevladovali predvojni skavti in gozdovniki. Od leta 1990 pa v Sloveniji deluje tudi Združenje slovenskih katoliških skavtinj in skavtov (ZSKSS), ki združuje okoli 4400 mladih v 72 krajevnih enotah po vsej Sloveniji. Skavte in tabornike po vsem svetu družijo veselje do življenja v naravi, druženja, pustolovščin in pripravljenost na izzive, osebno rast in pomoč sočloveku. Namen obeh organizacij je predvsem prispevati k vzgoji mladih in tako pomagati graditi boljši svet. Oblike delovanja in aktivnosti, ki se jih organizaciji poslužujeta, pa se nekoliko razlikujejo. Slovenski skavti bodo skupaj s taborniki od 5. do 11. maja v Portorožu gostili Evropsko skavtsko konferenco z geslom “Praznuj! Motiviraj! Deluj!” Osrednje praznovanje 100-letnice skavtstva pa bo tudi v Sloveniji 1. avgusta, ko bodo podobno kot drugod po svetu slovesno pričakali začetek novih 100 let skavtstva, so sporočili iz Zveze tabornikov Slovenije, Nacionalne skavtske organizacije in Slovenske skavtske organizacije. Taborniško gibanje sta v začetku 20. stoletja zaznamovala predvsem dva pomembna moža: Ernest Thompson Seton, ki je na svoji kmetiji v New Forku v ZDA leta 1902 pripravil taborjenje za 42 dečkov iz soseščine, in že omenjeni Baden-Powell, čigar rojstni dan, 22. februar (leta 1857), tudi obeležujejo vsako leto kot dan spomina na ustanovitelja. Njegova temeljna ideja je bila, da so mladi sposobni opraviti vsako nalogo, če se jim le zaupa in jim damo svobodo. Ernest Thompson Seton Lord Robert Baden-Powell Kratka ggfftpL»_t IToAL I "f I r >' ■ I ; _ v • v-! NOVI Gonska glas Za maskami se skrivajo ljubitelji odrske umetnosti V letošnjem šolskem letu je organizacija “Artisti Associati”, ki se ukvarja z gledališkimi projekti za šole, organizirala gledališki tečaj. Udeležili smo se ga nekateri dijaki zavoda Žige Zoisa, Jurija Vege ter Ivana Cankarja. Čeprav je šlo le za štiri srečanja, smo bili zelo navdušeni in zadovoljni z opravljenim delom. Tečaj sta vodila znani italijanski igralec in režiser Enrico Cavallero ter njegova asistentka profesorica Miranda Pesconi. Z organizacijo “Artisti Associati" sodelujemo že drugo leto, saj smo se lani s predstavo “Turjaška Rozamunda” udeležili čezmejnega natečaja Palio teatrale. Dijaki smo se tokrat učili pravilnega načina dihanja in pravilne drže telesa; vadili smo govorne nastope in se seznanili z osnovami dikcije. Brali smo različne poezije ter jih komentirali. Večkrat smo s pomočjo telesne mimike in kratkih dialogov uprizarjali razne dogodke. Delo smo opravljali v skupinah in se pri tem zelo zabavali. / Ermina Talič, 2. razred Žige Zoisa, Gorica BBEmm Šolska sestra Sv. Frančiška Kristusa Kralja Po večno plačilo je s. Melita Rajh odšla Šolske sestre v Zavodu sv. Družine v Gorici je 10. februarja v jutranjih urah obiskala smrt. V večno življenje se je preselila s. Melita (Rozina) Rajh. Rodila se je leta 1920 pri Sv. Antonu v Prlekiji v Slovenskih Goricah, kjer je preživela svoja otroška in šolska leta. S šestnajstimi leti je vstopila kot kandidatinja k Šolskim sestram v Maribor. Opravila je višjo ekonomsko šolo in bila leta 1940 v Mariboru sprejeta v noviciat. Zaradi vojnih razmer je noviciat nadaljevala v Ljubljani. Po štirih letih je v Marijanišču v Ljubljani Bogu obljubila večno zvestobo. Pot njenega redovnega življenja je bila zelo razgibana. Sama je večkrat rekla: "V božjih načrtih je bilo, da sem veliko romala iz kraja v kraj". V duhu pokorščine je šla, kamor so jo predstojniki poslali. Med vojno 1945 je bila bolniška strežnica v vojaški bolnišnici v Mariboru. Že naslednje leto so jo poklicali na nunciaturo v Beograd, tam je ostala do leta 1952. Sedem mesecev je kot bolniška strežnica pomagala v bolnišnici v Pančevu. Avgusta 1953 so jo poklicali v Rim, kjer je kot bolničarka delala v kliniki Bianca Maria. Od leta 1955 do 1959 je kot hišna pomočnica delala pri belih menihih v Jeruzalemu. Leta 1959 jo je pokorščina poklicala v dom študentk v Kairo, kjer je ostala tri leta. Vrhovna predstojnica jo je leta 1962 poklicala v Rim in ji zaupala odgovorno službo vzgojiteljice novink v generalni hiši v Rimu. Kot dobra in zgledna redovnica je vzgojno delo z ljubeznijo opravljala osem let. Leta 1970 se je vrnila k belim menihom v Jeruzalem in ostala celih pet let. Ponovno se je vrnila v Rim, ker ji je bila dodeljena dolžnost hišne predstojnice na via dei Golli. Po konča- ni predstojniški službi je rada pomagala v skupnostih (Tor-vaianica, generalna hiša in piazza Caprera). Leta 1993 je prišla na pomoč v Tržaško provinco. Nekaj let je bila na podružnici v Kairu v Egiptu, potem pa se je vrnila v Evropo in prišla v Gorico v Zavod sv. Družine.Tu so se njena romanja ustavila. Leta 1979 je zaprosila za prestop v Tržaško provinco, kjer smo jo z veseljem sprejele. V bolezni je z veseljem Bogu darovala svoje trpljenje za nove duhovne poklice. Vse življenje je bila sestra zgled verne, dobre, plemenite redovnice, žena molitve in velikega spoštovanja do duhovnikov in Cerkve. Od nje smo se poslovili v Zavodu sv. Družine v ponedeljek, 12 februarja. Sveto mašo in pogrebni obred je vodil dekan slovenske dekanije g. Marijan Markežic ob somaševanju šestih duhovnikov. Da je bila pok. s. Melita prava duhovna mati, vzgojiteljica in povezovalka med provincami, se je pokazalo ob zadnjem slovesu. Pogreba so se poleg sorodnikov in znancev udeležile sestre iz Rima, Ljubljane in Koroške. Naj v Bogu uživa neminljivo srečo, nam pa naj bo priprošnjica utrditve v veri na naši poti podaritve Kristusu, večnemu Kralju. Vsem, ki ste z nami delili zemeljsko bolečino ob njeni izgubi, in vsem, ki ste prišli in zanjo molili, Bog povrni z večnimi darovi. Sestre ffl OŠ J. Abram - Ob dnevu slovenske kulture Zanimiv obisk igralca Danijela Malalana tiste dni mudil na Goriškem, ker je v SNG Nova Gorica bila ponovitev zelo uspele postavitve Evripidovih Bakhantk v režiji Vita Tauferja. Kateder je krasil slovenski šopek, na tabli je bil zapisan najbolj znan verz iz Prešernove Zdravljice, v klopeh pa so sedeli šolarji - navadno jih je 38, tokrat jih je bolezen malce zdesetkala - in osem malčkov iz zadnjega letnika pevmskega vrtca. Pod taktirko učiteljice Marte Ferletič so za uvod zapeli V dolinci prijetni, nato pa sta petošolki Ilaria Bergnach in Sara Drufovka v izpiljeni govorici podali nekaj zgodovinskih podatkov iz Prešernovih časov in opomnili, da kulture ne ustvarjajo le pesniki in literati nasploh, ampak tudi tisti, ki nenehno iščejo lepoto, in to so nedvomno tudi igralci. Eden izmed teh iskalcev je tudi Danijel Malalan, doma iz Trebč, ki se je po končani šoli za geometre vpisal na ljubljansko AGRFT in po diplomi štiri sezone bil član SSG Trst, sedaj pa je že nekaj let svobodni umetnik in nastopa v raznih gledališčih (SNG Nova Gorica, Gledališče Koper...). Kamor ga pač pokličejo, tja gre. Pevmskim osnovnošolcem je nazorno pokazal, kako se igralec v gledališki garderobi, morda ob zadnjem ponavljanju V februarskih dneh se ob prazniku slovenske kulture poleg osrednje proslave v poklon našemu neprekosljivemu velikanu iz Vrbe, Prešernu, zvrsti še veliko drugih, skromnejših, a nič manj pomembnih prireditev v naših društvih in šolah, ki na iskren način proslavijo slovensko besedo in njene žlahtne ustvarjalce. Tako prisrčno proslavo so priredili v torek, 13. februarja, v osnovni šoli J. Abrama v Pevmi. V šolske prostore so učitelji, v veliko veselje učencev, povabili igralca Danijela Malalana, ki se je prav teksta, spremeni v dramsko osebo, ko si obleče kostum in se primerno našminka. Pred radovednimi šolarji je naenkrat stal pravi gospod iz Linhartovih časov z lasuljo in sprehajalno palico v rokah ter zapel pesem o igralcih, ki "zlezejo drugim pod kožo...". Tako preobražen je Malalan z dvema lutkama in majhnim odrskim okvirom prikazal Prešernovo balado Povodni mož. Za konec pa so otroci prisluhnili še pesmici o igralcih, ki nosijo na oder luč. Potem pa so ga mali gledalci obsuli z najrazličnejšimi vprašanji, na katera je prijazno odgovarjal. Med drugim je povedal, da je prvič nastopil v filmu pred dvanajstimi leti, da že deset let poklicno stopa po odrskih deskah, da mu je najbolj pri srcu otroška publika, ker je najbolj iskrena, zato rad igra v otroški igrah. Pregovorno tremo, ki je skorajda nima več, preganja s tem, da uživa ob igranju. Pesmica Mali potepuh na Mozartovo glasbo je sklenila prisrčno srečanje z igralcem Malalanom, ki je učencem razkril drobce iz gledališkega zakulisja. IK Usklajevanje stališč Skupno tiskovno sporočilo SSO - SSk Vodstvi Sveta slovenskih organizacij in stranke Slovenska skupnost sta na skupnem srečanju obravnavali celo vrsto odprtih vprašanj slovenske narodne skupnosti v Italiji. Do srečanja je prišlo, ker sta tako krovna organizacija kot narodna stranka ugotovili potrebo po medsebojni izmenjavi in usklajevanju stališč ter gledanj na položaj slovenske manjšine. Za Svet slovenskih organizacij so bili prisotni predsednik Drago Stoka, Marij Maver, Peter Černič in Igor Švab, za stranko Slovenska skupnost pa deželni tajnik Damijan Terpin, deželni svetnik Mirko Špacapan, Andrej Berdon, Peter Močnik in Julijan Čau-dek. Srečanje je uvedel predsednik SSO Drago Štoka in se takoj navezal na pravkar sproženo vladno krizo in njene posledice na celotno problematiko, ki se tiče Slovencev v Italiji. Prisotni so najprej spregovorili o zakonu 38/01 za zaščito slovenske narodne skupnosti v Italiji, ki ostaja še vedno na mrtvi točki, saj Prodijeva vlada, do svojega padca, žal ni bila sposobna imenovati članov paritetnega odbora. Posledično dodatno zamujanje pa bo se- daj nastopilo zaradi vladne krize, ki je pravkar nastopila zaradi nezaupnice na vladno zunanjo politiko, ki jo je doživela vlada predsednika Prodija v senatu. To bo žal najbrž vplivalo tudi na obnovo paritetnega odbora, ki je ključen organ za izvajanje zakona za zaščito Slovencev v Italiji. Tako SSO kot SSk si prizadevata, da bi bil za novega predsednika imenovan Ivo Jevnikar, ki ima med imenovanimi in predlaganimi člani zagotovo največ znanja glede manjšinskih vprašanj in uživa velik ugled v širši manjšinski družbi. Pričakuje pa se, da bo s strani vlade tudi čimprej sprejet odlok za potrditev že odobrenega seznama občin, v katerih se bo zakon 38/01 izvajal. Pri tem je bil tudi vzet v poštev predlog Petra Močnika, naj se razmisli o prijavi italijanske države na Evropsko sodišče za človekove pravice zaradi desetletnega neupoštevanja in neizvajanja evropskih konvencij o zaščiti manjšin. Deželni svetnik Mirko Špacapan je poročal o razpletih glede deželnega volilnega zakona, pri katerem je zabeležiti dejstvo, da je v pristojni komisiji pred obravnavo v deželnem svetu prodrl predlog o olajšanem zastopstvu za slovenskega predstavnika po evropskem modelu. Žal je bilo skozi ves postopek in pri glasovanju beležiti nasprotovanje s strani slovenskih deželnih svetnikov LD in Komunistične prenove, kar je nerazmljivo, saj evropski model omogoča vsem komponentam, da se predstavijo s slovensko listo, obenem pa tudi omogoča kandidiranje na italijanskih strankah, kot se je dogajalo doslej. SSk in SSO sta tudi izpostavila dejstvo, da je člen o olajšanem zastopstvu za slovensko manjšino prodrl s podporo desne sredine in ob nasprotnem glasu dveh levičarskih strank (LD in SKP), kar je nepojmljivo ob dejstvu, da Slovenci skoraj v celoti podpiramo levosredinske stranke ! Predsednik Štoka je poudaril, da je SSO evropski model vseskozi podpiral. Glede vprašanja vračanja narodnih domov je bil pogovor usmerjen predvsem na sve-toivanski Narodni dom, za katerega je v tem trenutku največ možnosti, da pride do njegove konkretne uporabe. Tudi glede na potrebe, ki so prisotne v tem času, bi bila usposobitev tega doma najbolj primerna. Prisotni so nato obravnavali tudi stanje medijev, tako glede objektivnosti poročanja kakor tudi problemov upravnega vidika. Glede slednjih je bil pogovor o položaju zadru- ge »Primorski dnevnik« in družbe DZP-PRAE ter njunem medsedbojnem odnosu. Pri tem so se udeleženci spraševali, ali ne bi bilo primerno, da bi se ta dva subjekta združila, kar bi predvsem ovrednotilo pomen članov zadruge in njihovo vlogo do vodenja slovenskega dnevnika. Na koncu so se prisotni spomnili 70. letnice muče-niške smrti Lojzeta Bratuža in se mu poklonili. Sklenjeno je bilo, da si bosta obe strani prizadevali zato, da bi italijanski predsednik republike Giorgio Napolitano podelil Lojzetu Bratužu postumno državniško odlikovanje ter tako pokazal pripravljenost, da se v imenu države opraviči slovenski narodni skupnosti za gorje, ki ga je pretrpela pod fašizmom. Svet slovenskih organizacij Slovenska skupnost NOVI GLAS SCGV Emil Komel Snovanja 2007 Tudi letošnja pomlad prihaja k nam z barvito glasbeno ponudbo, sadom zimskih naporov in ustvarjalnih stremljenj. Učenci in učitelji SCGV Komel bodo v tesnem sodelovanju z ArsAteljejem in gosti oblikovali štirinajst prireditev, ki so po vsebini odraz razvejenega dela na šoli in pričajo tudi o naši vraščenosti v prostor, v katerem živimo in delamo. Odprli smo vrata sorodnim ustanovam, da bi se med seboj spoznavali, skupaj gradili in rasli. Pisana je tudi izbira koncertnih prizorišč, ki bodo nudila okvir solistom, komornim sestavom in množično zasnovanim predstavam. V pisani sosledici vsebin bosta zazveneli slovenska ljudska SKRŠD TRŽIČ, SKRD JADRO, ZDRUŽENJE STARŠEV OŠ in VRTCA V ROMJANU s pokroviteljstvom OBČINE TRŽIČ vabijo na večer PREŠERNO SKUPAJ Na sporedu bodo: - glasbena skupina MALI ROMJANSKI MUZIKANTI - pevski zbor STARŠI ENSAMBLE - učenci 4. razreda OS iz Romjana - Rudica Požar, ki bo imela priložnostno misel - projekt PESNIKI DVEH MANJŠIN - pevka ANDREJKA MOŽINA Sobota, 3. marca 2007, ob 19. uri Občinsko gledališče v Tržiču Vabljeni! Predavanje / Kulturni center Lojze Bratuž O Valentinu Staniču Ji" ože Medvešček bo v četrtek, I 15. marca, ob 20.30 v I Kulturnem centru Lojze ratuž predaval in predvajal diapozitive o življenju in delu Valentina Staniča. Za Valentinom Staničem na Watzmann in nazaj na Goriško je točen naslov predavanja, na katerem bomo lahko izvedeli kaj več o duhovniku Valentinu Staniču, ki je bil rojen leta 1774 v Bodrežu pri Kanalu, umrl pa je v Gorici leta 1847. Stanič velja za očeta slovenskega in ne samo slovenskega gorništva ter za velikega dobrotnika, bil pa je duhovnik, humanist, botanik, šolnik in še marsikaj, skratka izjemna osebnost, ki jo velja pobliže spoznati. in umetna glasba, oglasili se bodo velikani klasične glasbe, prisluhnili pa bomo tudi domačemu sodobnemu izrazu. Veseli bomo vseh, ki se nam boste pridružili in dobrohotno prisluhnili utripom naše mladine. Dva mlada ljubljanska glasbenika bosta odprla niz koncertnih večerov Snovanja 2007. Violinist Matija Krečič in pianist Gašpar Banovec (na sliki) sta lani posnela ploščo, ki sta ji dala naslov Co-ronae. Po naše bi bilo to "venček" slovenskih ljudskih pesmi v lastni zanimivi in izvirni priredbi. Snovanja bodo tako zaživela z gosti v petek, 2. marca 2007, ob 18. uri v komorni dvorani Kulturnega centra Lojze Bratuž v Gorici. Vstop prost. M DRUŠTVO ARS 'V Vljudno vabljeni na odprtje likovne razstave ŠTEFAN PAHOR: SLIKE Umetnika in njegovo delo bo predstavil Jurij Paljk Galerija Ars na Travniku, Gorica Četrtek, 8. marca 2007, ob 18. uri SLOVENSKI CENTER ZA GLASBENO VZGOJO EMIL KOMEL in MEDNARODNI CENTER ZA GLASBO IN UMETNOST ARSATELIER SNOVANJA 2007 POKROVITELJI: goriška občina, go riška pokrajina, Mestna občina Nova Gorica, Urad Vlade RS za Slovence v zamejstvu in po svetu 2. marca 2007 ob 18. uri - Komorna dvorana KC Lojze Bratuž CORONAE - Slovenske ljudske pesmi - Matija Krečič, violina -Gašper Banovec, klavir 9. marca 2007 ob 18. uri - Komorna dvorana KC Lojze Bratuž Violončelo in kontrabas - Srečanje učencev primorskih glasbenih šol 1. aprila 2007 - SNG Nova Gorica S. Prokofjev - Peter in volk - Simfonični orkester ZPGŠ 20. aprila 2007 ob 18. uri - Komorna dvorana KC Lojze Bratuž Kitara - Srečanje kitaristov s študenti tržaškega konservatorija iz razreda prof. Ennia Guerrata. 3. maja 2007 ob 20.30 - Dvorana Pokrajinskega muzeja v grajskem naselju Duo Matej Santi, violina - Rinaldo Zhok, klavir Tartini, Mozart, Prokofjev, Škerjanc 10. maja 2007 - Avditorij Furlanske kulture v Gorici Pianizem - Razred prof. Sijavuša Gadžijeva 24. maja 2007 ob 20.30 - Dvorana Pokrajinskega muzeja v grajskem naselju Simone Peraz, klavirski recital 26. maja 2007 ob 18. uri - Velika dvorana KC Lojze Bratuž Zaigrajmo in zapojmo - Nastopajo najmlajši učenci. 1. junija 2007 ob 20. uri - Komorna dvorana KC Lojze Bratuž Romantične pripovedi s Severa - ob obletnici Edvarda Griega Igrajo mladi izvajalci. 8. junija 2007 ob 18. uri - Kulturni dom Gorica Harmonika, petje in ples - Večer v sodelovanju s šolo Glasbene matice. 12. junija 2007 ob 20.30 - Dvorana Pokrajinskega muzeja v grajskem naselju Med romantiko in impresionizmom - Neva Klanjšček, klavir 23. junija 2007 ob 20.30 - Cerkev sv. Ivana v Gorici Zvoki pod cerkvenim obokom Giuseppe Minin, trobenta - Devis Formentin, orgle in učenci pihalnega in trobilnega oddelka. 28. junija 2007 ob 20.30 - Dvorana Pokrajinskega muzeja v grajskem naselju Zapiski na črtovju - Solisti in komorne skupine ArsAtelier izvajajo skladbe domačih ustvarjalcev. FondazionE Cassa di Risparmio di Goiij J J Banca di Cividale H BANCAGRICOLA KMEČKA BANKA S Doberdo e Savogna Zadružna Banka Doberdob in Sovodnje KB Obvestila Društvo slovenskih upokojencev za Goriško sporoča, da bo 8. marca na izlet v Treviso odpeljal prvi avtobus ob 6.50 iz Jamelj s postanki v Doberdobu, na Poljanah, Vrhu in v Sovodnjah (pri cerkvi in lekarni). Drugi avtobus pa bo odpeljal ob 7. uri izpred gostilne Primožič v Gorici, nato s postanki pri “vagi” blizu Pevmskega mosta, v Podgori pri športni palači in v Štandrežu pred cerkvijo. Priporoča se točnost! Romanje v Rim od 23. do 27. aprila 2007. Sporočamo, da se vpisovanje za romanje v Rim ob skupnem obisku vernikov Treh Benečij pri svetem očetu zaključi 5. marca. Informacije in vpisovanje na upravi NG v Gorici (tel. 0481533177) ter na uredništvu v Trstu (ul. Donizetti 3, tel. 040 365473). Pohitite z vpisom! Če ne bo zadostnega števila udeležencev, bo romanje odpadlo. Potovanje na Kitajsko z Novim glasom od 15. do 24. maja 2007 je zagotovljeno. Na razpolago je še nekaj prostih mest. Pohitite čimprej z vpisom. Spored potovanja in informacije na upravi Novega glasa v Gorici, Travnik 25, tel. 0481533177 ter na uredništvu v Trstu, ul. Donizetti 3, tel. 040 365473. Darovi Za potrebe župnije v Gabrjah: nečak Marko De Luisa z družino, v isti spomin na strica Aleksandra Žerjala 100,00 evrov. PEČ . Za cerkev: bratranca Joško in Romana Peteani, v spomin na pok. Mariota Covi 100,00 evrov. Za lačne otroke p. Kosa: Samuel, Sara, Guglielmo, Petra, Filip in Gaja ob pustu nabrali 544,45 evrov. Čestitka Svet slovenskih organizacij čestita zborovodjema Elviri Chiabai in Zdravku Klanjščku za pomembno priznanje Kazimirja Humarja. RADIO SPAZIO 103 Slovenske oddaje (od 02.03. do 08.03.2007) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5, 91.9 Mhz; za Furlanijo 103.7, 103.9 Mhz; za Kanalsko dolino 95.7, 99.5 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Karnijo 97.4, 91,103.6 Mhz. Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, od ponedeljka do petka, od 20. do 21. ure. Spored: Petek, 2. marca (v studiu Andrej Baucon): Ob domačem ognjišču: Domače viže - Iz krščanskega sveta - Zanimivosti in obvestila -Vic tedna. Ponedeljek, 5. marca (v studiu Andrej Baucon): Sodobni sound - Živemu se vse zgodi -Zanimivosti in obvestila. Torek, 6. marca (v studiu Matjaž Pintar): Utrinki v našem prostoru - Glasbena oddaja z Matjažem. Sreda, 7. marca (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Krščanstvo in ženska. - Izbor gielodij. Četrtek, 8. marca (v studiu Niko Klanjšček): Zvočni zapis: Posnetki z naših kulturnih prireditev. - Glasba iz studia 2. ZVEZA SLOVENSKE KATOLIŠKE PROSVETE ZVEZA PEVSKIH ZBOROV PRIMORSKE ZVEZA SLOVENSKIH KULTURNIH DRUŠTEV ZVEZA CERKVENIH PEVSKIH ZBOROV JAVNI SKLAD RS ZA KULTURNE DEJAVNOSTI PRIMORSKA POJE 2007 nedelja, 11. marca, ob 17. uri cerkev sv. Andreja v Štandrežu Nastopajo: Mešani pevski zbor župnije Marezige Moški pevski zbor Janez Svetokriški, Vipavski križ Mešani pevski zbor Frančišek Lampe, Črni Vrh nad Idrijo Mešani pevski zbor sv. Jernej, Opčine Mešani pevski zbor Stanko Premrl, Podnanos Mešani pevski zbor Lipa, Šempas Komorni zbor Ipavska, Vipava Soprireditelj Prosvetno društvo Standrež nedelja, 18. marca, ob 17. uri Gorica, Kulturni center Lojze Bratuž Nastopajo: Vokalni kvartet Bratje Boštjančič, Ilirska Bistrica Mešani pevski zbor Slavec, Solkan Ženski pevski zbor Nova Gorica Moški pevski zbor Golobar, Bovec Kvintet Ventus, Vipava Dekliški pevski zbor Radost, Godovič Soprireditelj Mešani pevski zbor Lojze Bratuž Združenje cerkvenih Kulturni cc pevskih A.. Lojze Bratuž zborov ,