Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. Univ. prof. .\leksander Maklecov. (Dalje.) III. del. Občne določbe kazenskega zakonika in očuvalne odredbe. § 1. Splošne pripombe. Kakor znano, norme o očuvalnih odredbah v okviru kazenskega zakonika daleč niso tako podrobne kot kazenskopravne določbe v ožjem pomenu besede. Nepopolnost re-glementacije očuvalnih odredb je značilna ne samo za k. z. in k. p. kraljevine Jugoslavije, marveč za večino novejših kazenskih zakonikov in načrtov.^ Kakor smo že prej omenili, vsebuje le novejši italij. k. z. iz 1. 1930 v svojem 8. oddelku občne predpise o očuvalnih odredbah (Sezione I. Dis-posizioni generali. Čl. 199—214) in šele na to posebne določbe o poedinih vrstah očuvalnih odredb (Sezione II. Dis-posizioni speziali. CI. 215—240). V našem k. z. so dotične občne določbe deloma uvrščene v posebno IV. poglavje (§§ 50—60 k. z.), deloma pa so 1 »Dem kiinftigen Dogmatiker ervvachst daraus eine neue Aufgabe. Er Nvdrd der Theorie der Strafe eine Theorie der Sicherjng an die Seite stellen miissen; sein »lAllgemeiiner Teil« wir34. premeni, utegne vplivati na določitev očuvalnih odredb tedaj, kadar odvisi uporaba očuvalne odredbe med drugim tudi od kvalifikacije dejanja, odnosno od obsodbe na kazen določene vrste (n. pr. § 51., odst. 1 k. z.) Če se je n. pr. dejanje po zakonu ob času storitve smatralo za zločinstvo, po novem zakonu pa se kvalificira kot prestopek, potem očuvalna odredba pridrževanja po prestani kazni ne pride do uporabe, najsi bi bili podani vsi drugi pogoji iz § 51. k. z. § 4. Izjeme pri uporabi očuvalnih odredb glede na osebe. A. Inozemci. Dočim je t. zv. mednarodno kazensko pravo podrobno in sistematično izdelano v pozitivnem pravu in v doktrini, se mednarodno pravo, ki se tiče očuvalnih odredb, nahaja le v začetkih. Če se ozremo na novejše kazenske zakonike in načrte, se takoj prepričamo, da se dotična vprašanja obravnavajo v njih le fragmentarno. Vzroka za tako pomanjkljivost ni težko najti. Očuvalni elementi v modernem kazenskem pravu tvorijo zaenkrat le neke vrste »ap-pendix«, tujerodni dodatek v organizmu kazenskega prava. Pri sestavljanju kazenskih zakonikov misli zakonodajec v prvi vrsti na tradicijonalne kazenske institute, glede odredb očuvalnega značaja pa se omejuje le na najbolj nujne, ponekod pa nanje naravnost pozablja. Take vrzeli v sistemu modernega prava, kolikor se tiče očuvalnih odredb, opažamo na več mestih. V novejši teoriji gredo mnenja glede tega, ali naj se očuvalne odredbe uporabljajo tudi proti tujcem, vsaksebi. Nekateri pisatelji so mnenja, da je edina očuvalna odredba, ki je primerna za tujce, izgon tujca iz domače države. Izgon naj se določa proti tujcem vselej, kadar se proti domačinom uporabljajo druge osebne očuvalne odredbe, ki so zvezane z znatnimi stroški za domačo državo. Najbolj odločno brani to naziranje Zimmerl.® Nasprotno stališče meddržavne solidarnosti je zagovarjala že večkrat omenjena konferenca za kodifikacijo kazenskega prava v Rimu. Dotična resolucija te konference se je glasila: »Les mesures de surete sont applicables a tous, citovens 144 Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. ou etrangers, qui se trouvent sur le territoire de 1' Etat et auxquels la loi penal est applicable.«^" Izmed novejših kazenskih zakonikov vsebuje splošne določbe o tem predmetu italij. k. z. (čl. 200, odst. 3 in 4): »Očuvalne odredbe se uporabljajo tudi proti tujcem, ki se nahajajo na ozemlju države. Vendar uporaba očuvalnih odredb za tujce ne ovira njihovega izgona iz državnega ozemlja po zakonih za javno varnost.« V našem k. z. pogrešamo splošne norme v uporabi očuvalnih odredb proti tujcem. Načelno velja tudi tu teritori-jalni princip v smislu § 3 k. z.: »Na vsakogar ki stori v kraljevini Jugoslaviji kaznivo dejanje, se uporablja ta zakon.« Vendar vsebuje IV. poglavje občnega dela k. z. še specijalne odredbe o tem predmetu. Očuvalna odredba pridržbe po prestani kazni po § 51 k. z. se sme uporabiti le napram domačemu državljanu, ne pa napram tujcu.^^ Po drugi strani pa je očuvalna odredba izgona iz kraljevine Jugoslavije za določeno dobo ali za vselej po § 57., 4. odst. k. z. (gl. tudi § 423 k. p.; § 62, odst. 3. z. izv. k,) namenjena le tujcem. Predpis, da je nedopustno pridržati tujca po prestani kazni, je naš k. z. prevzel iz I. (srb.) n. k. z. iz 1. 1910. (§ 63). Motivi tega osnutka so naglašali, »da se ove mere mogu pod-uzeti samo prema srpskom državljanu, jer tudjinac ima biti proteran.« Vse druge očuvalne odredbe so načelno dopustne po našem k. z. tako proti domačim državljanom, kakor tudi proti tujcem. Kot glavni razlog, vsled katerega se neke očuvalne odredbe določajo le proti domačim državljanom, se običajno navaja, da zahtevajo znatne izdatke od strani domače države. V tem pogledu naš k. z. ni povsem dosleden. Ni uvideti, zakaj je izključena pridržba tujcev po prestani kazni, dočim je n. pr. oddaja za nedoločen čas nevračun-Ijive in manj vračunljive osebe v zavod za zdravljenje ali čuvanje dopustna tudi proti tujcem." 1» Textes des resoktions .... Str. 253. Contra dr. D. Subotič v svojem poročilu X. kongresu za kazensko pravo v iPrag:. Str. 4. »Wahrend ..... nach mcderner Auiffassung Inlandcr und Aus- lander beziiglich der in Inland begangenen Delikte strafrechtlich gleich-gestellt sind, so ist eine analoge Regelung fiir die sichernden Massnah-m-eti keiineswegs selbstverstandlich.« Izgon je najcenejše in najbolj enostavno s redstvo v tom pogledu: »... So liegt der Gedanke nahe, es gegen den gemeingefahrlichen Auslander stets anzuvvenden und die komplizierteren und kostspiergen Vorbeugungsmittel auf Inliinder zu Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. 145 Bodi omenjeno ob tej priliki, da je jugosl. k. z. izmed prvih evropskih k. z. uvedel v širokem obsegu sistem očuvalnih odredb. Načela vzajemnosti tu ni moči izvajati proti onim državam, ki tega instituta ne poznajo. Mednarodne konvencije se morajo v bodoče v tem pogledu dopolniti in sicer kolikor je mogoče po načelih meddržavne solidarnosti, kajti borba zoper nevarne zločince je skupna naloga vseh kulturnih držav. (Gl. o tem: Dr. Palitzsch. Die Bekampfung des internationalen Verbrechertums. Hamburg 1926). V našem k. z. ne najdemo izrecnega odgovora na vprašanje, kako je treba postopati s kaznivimi dejanji, storjenimi v tujini (§§ 5—7 k. z.), če so dani pogoji za uporabo očuvalnih odredb, a po zakonih države, kjer je bilo dejanje storjeno, očuvalne odredbe niso določene. Rimska konferenca iz 1. 1928 je priporočala posebno določbo, da naj se očuvalne odredbe tudi v teh primerih določajo po zakonu domače države: »Quand un fait commis a 1' etranger est juge, ou juge a nouveau, sur le territoire national, on appli-que les mesures de surete prevues par la loi nationale inde-pendemment du fait si de telles mesures existent ou non dans la loi de 1' etat ou 1' infraction a ete perpetree«. (V istem smislu tudi čl. 201 novega italijanskega k. z.)" Mnenja smo, da za uporabo očuvalne odredbe v prav-Icar navedenih primerih po našem k. z. ni ovire, če je minister pravde zahteval pregon (§ 9 k. z.) ter so in concreto dani pogoji za uporabo kakšne očuvalne odredbe. Glede možnosti, da se vračuna osebna očuvalna odredba, čeloma ali deloma prestana v inozemstvu, naš k. z. molči, pač pa more sodišče upoštevati ta moment pri presoji vprašanju o umestnosti očuvalne odredbe v konkretnem primeru, če gre za očuvalno odredbo, ki po zakonu ne sme trajati preko določne dobe. B. Jugoslovanski državljani: 1. Vojaški obsojenci. Spričo izrecne določbe § 3 vojaškega k. z. z dne 11. februarja 1930 (»Službene Novine« z dne 24. februarja 1930, štev. 43/XV, »Ur. L« štev. 273/30) veljajo odredbe občnega dela k. z. z dne 27. januarja 1929 tudi za vojaška kazniva dejanja, kolikor ni določeno v vojaškem kaz. zakoniku drugače. Izmed njih se odredbe IV. poglavja o očuvalnih odred- beschramiken.« Tako E x n e r, op. cit., str. 55. Primerjaj t-jdi § 64 nem-ško-avs.tr. n. k. z. iz 1. \927. Textes des resolutioms.....str. 253. 146 Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. bah ne uporabljajo za vojaške obsojence, ki prestajajo kazen zaradi vojaških ali zaradi občnih kaznivih dejanj v vojaških zaporih, kolikor se nanašajo te odredbe na oddajanje v prisilno delavnico, na zaščitni nadzor in na izgon.^"a Legalna opredelba pojma »vojaške osebe« je podana v § 6, L odst. voj. k. z.; »nevojaške osebe« pa so vsi tisti, ki niso navedeni v točki 1 § L voj. k. z., najsi so državljani kraljevine Jugoslavije ali tujci. Vojaški obsojenci prestajajo kazen v vojaških zaporih v teh primerih: a) pri obsodbi vojaških oseb na strogi zapor do enega leta, če niso bili hkrati obsojeni na stransko kazen izgube čina, službe ali vojaške časti ali častnih pravic (§ 25, odst. 3 in 4 voj. k. z.); b) pri obsodbi na zapor do enega leta pod istimi pogoji (§ 26, odst. 1 in 2 voj. k. z.). Le v navedenih primerih uporaba očuvalnih odredb oddaje v prisilno delavnico, zaščitnega nadzora in izgona proti vojaškim osebam ni dopustna. Sicer pa veljajo tudi za vojaške obsojence splošne odredbe IV. pogl. k. z. z dne 27. januarja 1929. Za nevojaške osebe, obsojene po vojaškem k. z., veljajo določbe IV. pogl. občnega dela k. z. brez izjeme. 2. Otroci in mlajši maloletniki. Nobena izmed osebnih očuvalnih odredb, ki so naštete v § 50 k. z., se ne sme uporabiti proti otroku. To sledi iz § 1, odst. 1. k. p.: »Za kazniva dejanja po občnem kazenskem zakoniku kakor tudi po posebnih zakonih sme izreči kazen in očuvalne odredbe samo pristojno sodišče na pod-stavi kazenskega postopanja, pokrenjenega in izvedenega po tem zakonu.« Otroci pa so absolutno kazensko neodgovorni ter se proti njim ne uporabljajo norme kazenskega postopanja (§ 26, odst. 1 k. z.). Prisilno vzgajanje otrok odreja varstveno sodišče. Edina očuvalna odredba, ki bi bila še primerna za otroke, je zaščitni nadzor. Toda tudi ta odredba de lege lata ne ^'a tlKako vojini osiudjenici kazne za vojna ili opšta krivična dela izdržavaju u vojmim zaporima, ako sm kažnjena do godine dana strogog zatvoira ili zatvora, sem slučaja osude na strogi zatvor iili sa gubitkom čina, službe ili vojničke časti ili časndh prava, to bi bilo neoportuno vojna lica upučivati oj zavod za rad i primenjivati nad njima mere bezbednosti u ipogledu zaštitnog nadzora i proterivanja, več samo pri večAm osudama treba dalje staranje u cilju lečenja i pcp^ravke nad njima da vodi gradjanska državna vlast.« Dr. Oaslav Nikitovič. Vojni krivični .ziakonik za Kraljevinu Jugoslaviju sa komentarom. Beograd. 1930. Str. 7. — A. .M a k 1 e z o w. Das neue .Militarstrafgesetzbuch Jugoslaviens. »Zeitschr. fiir die gesammte Str. RW.« 1931. Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. 147 Dir. Ferdiinand Ka dečka. Das osterre chische Jugend-gerichtsgesetz. Wie.n. 1929. Str. 58. Glede oddaje v zavod za zdravljenje ali za čuvanje po' § 53. k. z. pravi ta komentar to-le: »Držimo, da se i ova mera može izreči i prema mladjem maloletniku, li to i van slučaja iz al. 7, § 28, jer se i kod njega mogu ste6i sve zako'nske predpostavke za nju, a to tim više, što se ova mera obično donosi prema licima, protiv kojih se ne izreče kazna. Za mladje maloletnike izreči če se ova mera beztoedlnosti onda, ako nema predpostavke ni za jednu meru prema mladjim maloletnicima iz al. § 28, a potrebna, je ova mera brezbednosti.« Dr. Žgainec-2orž. Kcmentar Str. 139. 18 »Obratno m šljenje, — pravi Cubimslki, — ne može biti usvojeno, jer je naš novi zakonik potpumo odvojio maloletnjike "j zasebnu grupu i dao je za njih naročite propise u z.asebnom odeljku o »odgovornosti maloletnika«, kategorički naglasivši, da čak i stariji maloletnik ne može biti osuidj'en na gubitak časm.iih prava, dakle innkad se ne može smatrati kao opasan po društvo.« Kar se pa tiče pridrževanja po prestani kazni po § 51 k. z., naglasa avtO'r še posebej, da »čak i praktičkii ,ne da se zamisliti, da. b; lice do svoga punoletstva moglo biti tri puta osudjeno more priti do uporabe, ker izreka postavitev pod zaščitni nadzor kazensko, a ne varstveno sodišče. Sicer določa § 26 k. z. nadziranje tudi proti otroku, kolikor gre za izročitev otroka roditeljem ali varuhom (skrbnikom) ali šolskemu oblastvu, da ga n a d z i r a j o (§ 26, odst. 2 k. z.), vendar formalno je to posebne vrste vzgojno nadziranje, a ne zaščitni nadzor v smislu § 56 k. z. Tudi nova avstrijska zakonodaja razlikuje vzgojni nadzor od zaščitnega (Erziehungsaufsicht — Schutzauf-sicht)." Vprašanje, ali so očuvalne odredbe dopustne proti mlajšim maloletnikom, je bolj zamotano. To je razvidno že iz kontroverze, ki je nastala med komentatorji našega k. z. Komentar Zganec-Žorž brani namreč stališče, da se smejo tudi proti mlajšim maloletnikom uporabljati očuvalne odredbe pridrževanja po prestani kazni in oddaje v prisilno delavnico, toda le v primeru § 28, odst. 7 k. z., očuvalna odredba oddaje v zavod za zdravljenje ali za čuvanje pa vselej, če so podani drugi zakoniti pogoji za to.^^ Prof. Čubinski je glede očuvalne odredbe iz § 53 k. z. istega mnenja, pač pa ugovarja odločno, da bi bilo dopustno pridrževati mlajše maloletnike po prestani kazni in jih oddati v prisilno delavnico." 148 Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. V tem sporu je stališče, ki ga brani prof. Čubinski, edino pravilno in sicer ne samo s kriminalno-političnega vidika, temveč tudi de lege lata. Pridrževanje po prestani kazni in oddaja v prisilno delavnico sta očuvalni odredbi, ki sta prikrojeni za posebno nevarne odrasle zločince. Zakonodajec določa za zanemarjene in moralno pokvarjene mlajše maloletnike posebne ustanove: zavode za vzgajanje in poboljsevanje. Namen teh zavodov je, s poukom, vzgajanjem, strogostjo in redom kakor tudi z navajanjem na delavnost, poboljšati svoje gojence ter jih izobraziti, da postanejo koristni člani človeške družbe. (Čl. 2. uredbe o ustanavljanju in delovanju drž. zavodov za vzgajanje in pobolj sevanje otrok in mlajših maloletnikov. Št. 5297 »SI. Novine« od 31. jan. 1930, št. 23/IX, Ur. L. št, 131/30.) Prav tako je namen izvrševanja kazni nad mlajšimi in starejšimi maloletniki vzgajanje in pobolj sevanje in njih usposabljanje za samostalno delo in pošten način življenja, ko odidejo v prostost (§ 1 uredbe o vzgajanju in poboljševanju starejših maloletnikov, obsojenih na kazen na prostosti, št. 5298 (»Služb. Novine« z dne 31. januarja 1930, št. 23/IX, »Ur. 1.« z dne 12. februarja 1930, št. 132/30). Uporaba pridrževanja po prestani kazni ni dopustna ne-le proti mlajšim, marveč tudi ne proti starejšim malo-letnikom, ker je ta najstrožja očuvalna odredba, namenjena naj trdovratne j šim in najnevarnejšim zločincem z ukoreninjenim zločinskim značajem. Tudi praktično seveda ni upoštevna pri maloletnikih. V pogledu na oddajo v prisilno delavnico pa je treba opozoriti predvsem na to, da so proti mlajšemu malolet-niku, ki se vda pijančevanju, nemoralnemu ali vlačugar-skemu življenju, določene vzgojne odredbe (§ 449, odst. 2 k. p.). Celo zakon o zaščiti javne varnosti in reda v državi določa v takih primerih za maloletne osebe vobče oddajo v zavod za vzgajanje, a ne v prisilno delavnico. (Čl. 12, odst. 2 nav. zakona.) (Glej tudi čl. V. razporeda za oddajanje oseb v zavode za izvrševanje očuv. odredb z dne 29. dec. 1929, št. 107, 271.) Oddaja v prisilno delavnico ne samo mlajšega, marveč tudi starejšega maloletnika, bi nasprotovala ideologiji našega mladinskega kazenskega prava, ki uveljavlja glede maloletnikov povsem drugačna načela kot glede odraslih ter ustvarja sporedni sistem posebnih vzgojnih in poboljševalnih zavodov za mlajše malo- Tia irobijii, izdržati poslednju kaznu i opet izvr.šiti zločinstvo.« Dr. M. Čubinski. Komentar. Opšti deo. Str. 150. 152. Očuvalne odredbe v sistemu modernega prava. 149 letnike in poseben način izvrševanja kazni na prostosti za starejše maloletnike, odn. tudi za mlajše (§ 28. odst. 7 k. z.).'' V določbah naše preosnovane kazenske zakonodaje glede odgovornosti maloletnikov opažamo še eno bistveno vrzel. K. z. in k. p. določata vzgojne odredbe napram mladim delinkventom, zlasti napram onim, ki so zanemarjeni ali moralno pokvarjeni. Ni pa urejeno v naši zakonodaji vprašanje, kako je treba postopati, kadar gre za duševno bolne in psihopatične otroke in mlajše maloletnike. Dočim določa n. pr. češkoslov. zakon o mladinskem sodstvu poleg vzgojnih ukrepov tudi zdravstveni (»lečebna opatfe-ni«), nemški Reichsgesetz fiir Jugendwohlfahrt z dne 9. julija 1922 pa vsebuje določbo o oddaji maloletnika v speci-jalni zavod za mlade psihopate," pogrešamo v naši kazenski zakonodaji sličnih določb. 2e penitencijarni kongres 1. 1910 v Washingtonu in 1. 1925 v Londonu sta obravnavala to važno vprašanje. Posebna resolucija Londonskega kongresa o tem predmetu se je glasila: »Za nevarne mlade abnormalne osebe je potrebno zdravljenje kakor za odrasle, toda v posebnih zavodih, kolikor ne zadostujejo preventivni ukrepi.«" Splošno je znano, da je vprav med mladimi delinkventi znatno število psihično defektnih, psihopatičnih oseb in slaboumnih. Če taki defekti niso posebno važni, se je mogoče omejiti na splošne vzgojne odredbe, zlasti če bodo vzgojni Omenimo ob tej priliki, da vsebuje nemški n. k. x. iz 1. 1927 posebno določbo v § 56, odst. 3, ki se glasi: »Ein Minderjahriger, dessen Unterbringung in einem Arbeitsihaus fiir zulassdg erklart vorden ist, ist to der Regcl statt -in einem Arbeitsha-us in einer Erziehnings- oder Besserumgsanstalt unterzubringen; er kann darin auoh nach Eintritt der Volljahrigjkeit belassen we>rden.