UST S POOOBflMIZfl BLjOUENSKO MLHD1N0 S PRILOGO "fiNGELCEK" LErNiK»Hg|g|gsrEUiLJKH: 12. Vsebina: Devojana: Sveti večer. (Pesem.)......153 Fr. Ks. Steržaj : Naši nagajivčki.......154 Lud. Koželj: Kako je pozimi........158 Francka Zupančič: Polnočnica.......160 Dr. Jak. Sile: Ena sama. (Pesem.).....161 L, Podlogar : Iz zgodovine kranjskih trgov. (Nadaljevanje.) ............162 Mudra lija..............164 Pripovedka o brinjevi jagodi........165 Maksimov: V duhu doma. (Pesem.).....165 Modrost v pregovorih, domačih in tujih. . . . 166 Drobiž................166 Rešitev rebusa v 9.—11. štev.......167 Rešitev križa v 9.—11. štev........167 Imena rešilcev.............167 Listnica uredništva...........168 Vabilo na naročbo. ..........168 Vrtec s prilogo Angelček Izhaja prvega dne v mesecu In stane B K na leto. Izdaja druStvo Prtpravnlihl dom. Drndnllt: Joftef Vole, iupnlk no Rovih. 0 Oblailem odgovoren: Ludovlk TomaUe. 0 Ko uprovnIKtvo: dr. )o£ef Damiflr, prof. v LJubljani, Sv. Petro cesta Slev. SO. 0 Nnllsnllo Jugoslovansko tlfkama v Ljubljeni. LIST 5 PODOBAMI ZU SLOVENSKO MLADINO S PRILOGO AfiGELČEH. Ill Leto 49. Ljubljana, decembra 1919. illl((l(liiiiiiiiiiiiiiiliuilllili(il(f»illllliillll(f<(llllllillii(l(lli !■ Štev. 12. >ll.llll(llilllli(I'■ Odpri mi svoje srce !« ... Gospod, nisem vreden! A Detece kliče iznova: »Pridi bliže; čisto k meni! — Zapreš oči. Ne vidiš pred seboj več jaslic, ne oltarja, in ne angelov. V tvojem srcu se je naselilo božje Dete. Česa želiš še? Tvoje srce so zdaj jaslice. Brezželjno, brezskrbno počivaš v Bogu. Njegov dih je tvoje življenje, njegov smehljaj tvoje veselje, njegova volja tvoje hrepenenje in tvoje delo. Mir ljudem na zemlji 1 €na sama ... »l^o bom velik, pojdem v goro, pa natrgam zvezd z neba, pa jih dal bom tebi, mama, da ne boš mi žalostna. l^o bom velik, pa aaslužim svetlih si cekinov sto, pa jih dal bom lebi, mama, za obleko pisano. K« bom Yelik, pojdem daleč tja po svetu vsepovsod, pa bom Yedno mislil liate, kamor me zanese pot. paleč tam bom grad ti kupil, li pa Y njem bivala boš, pa še Yrtec bom ogradil, vrtec poln najslajših rož.« pr. SÜC. »»J^te loguj, moj sin, po mami, nič ne jokaj za menoj, grad je moj tam nad zvezdami, tja jaz moram še nocoj. f>a U.ZYezd bom natrosila in cekinov sto in sto, pa bom 3«zusa prosila, da te on razYedril bo.«« * jtfisli sinek na cekine in na zvezde Yrh nebä, mamica pa še poslednjič milo se mu nasmehljà. Sinko, sinko, dobro pomni : posti v zvezdah plama je, dosti žarkov je y cekinih mama ena sama je. Iz zgodovine kranjskih trgov. I. Početek in razvoj naših irgov. L. Podlogar. (Konec I.) ranjski kmetje so trgovali posebno živahno s soljo. Hodili so na sejme, kjer je bila spravljena sol v skladiščih, pripeljana iz Trsta, Reke ali iz benečanskih sahn. Taka skladišča za sol so bila v Senožečah, Vipavi, Postojni in na Vrhniki. L. 1771. je pa postala sol državni monopol. Prodajala se je kakor dandanes tobak le v gotovih trgovinah in za določeno ceno. Kmete, ki so se pečali s solno trgovino, je ta vladna odredba udarila v živo. Začeli so torej tihotapiti s soljo, kakor s tobakom. Vlada je pa ustanovila posebno stražo, ki naj pazi na mejah in dan za dnem preži po deželi na tihotapce. Nemci so imenovali te stražnike »Uberreiter«, ker so objahavali mejo in prejahavali vsa pota, koder so slutili kake kršilce te postave. Naš kmet jih je pa imenoval »iblajtarje<. To ime se je med ljudstvom ohranilo še do danes in ima v sebi nekaj zaničljivega. Ker so smatrali ti finančni stražniki kmete splošno za tihotapce, se je zgodilo neredko, da so zbudili v kaki vasi ponoči cele družine, pa prešteli moške, če so doma, in preiskali vse kote, v hiši in v gospodarskih poslopjih, če nimajo znabiti kaj utihotapljenega blaga. Dan za dnem se je pa slišalo o spopadih med temi stražniki in tihotapci. Marsikateri solni tihotapec se je pokoril leta in leta za svojo nepouzdano tihotapsko strast po ječah ; veliko jih je pa padlo, da domači niso nikdar izvedeli, kje in kako. Vlada je monopolizirala trgovino s soljo največ vsledtega, ker so se bih vrgli kmetje z vso strastjo na to kupčijo, kmetijstvo pa so zanemarjali. Vedela je, da prinaša trgovina več dobička kakor težavno obdelovanje zemlje, vendar je šiloma tirala kmeta k poljedelstvu. Ohraniti ga je hotela kot hranitelja vseh stanov, da bi državo obvaroval pomanjkanja in lakote. Hotela je povzdigniti poljedelstvo, ki je sicer najbolj naravna in najbolj gotova pot do bogastva. To pa kmetu ni hotelo v glavo. Z zvijačo, z nevarnostjo lastnega življenja so tihotapili kmetje, dokler se je količkaj še dalo in izplačalo. »Slovenske večernice« so nam podale pred leti povest o »zadnjem tihotapcu«. Ondi nam je pisatelj lepo naslikal nemirno tihotapsko življenje in nesrečno smrt tiho-tapčevo. Tudi Levstikov Martin Krpan se ni strašil boja s stražniki. Bil je pa hrust, da se ni bal desetih. A kjer ni šlo s silo, se je posluževal zvijače, da je le odnesel zdrave pete in ušel pravici z utiho-tapljenim blagom. Tihotapsko trgovanje je bilo v minolih stoletjih zelo razširjeno. To je bilo v veliko škodo trgom, ker se jih je ognil velik del trgovskega blaga. Trgi so se zato često pritoževali pri vladi, da ne bodo več pia- čevali naloženih naklad, ker jim gre le na izgubo. Poleg velikih naklad so pa morah popravljati tudi ceste, napravljati in popravljati mostove in brodove. Vlada je pa pritiskala na grajščake, naj trdo primejo pod-ložnike-tihotapce in prestopke kaznujejo. Pa grajščaki so pustili kmete v miru, ker so bih sami deležni njih izkupička. Zato je pa tembolj v živo prijemala v tem oziru kmete vlada, ki je hotela trgovino omejiti izključno le na mesta in na trge. Nekateri trgi niso nič kaj zaostajali za podeželskimi mesti. Prav zgodaj so se tudi ondi začele razvijati rokodelske zadruge ali cehi. Te so imele dvojen namen. Varovale so predvsem izključno pravico do obrti pred nepoštenimi rokodelci ali »šušmarji«, h katerim so šteli vse rokodelce na kmetih in vse tiste, ki niso bili vpisani v zadrugo. Podpirale so pa tudi svoje člane v raznih potrebah življenja. Zadruga je imela svoj dom, imenovan jeperga- (Herberge). Tu so se zbirali mojstri na posvetovanje, oglašali se potujoči rokodelci in pomočniki, prenočevali tu in čakali dela. Vodstvo zadruge je nadzorovalo mojstre in kaznovalo one, ki so izdelavali slabo blago in tako spravljah domačo obrt v slab glas. Da pa ne bi zadruge izrabljale obrtnih pravic v škodo odjemalca, je pa skrbel tržki zbor, ki je nadzoroval njih obrtni red, določaval ceno in pazil, da se je rabila prava mera in vaga. Kar je bilo za obrtnike velike vrednosti, je bilo tudi to, da jim z blagom ni bilo treba čakati, ampak je njih izdelke zadruga prevzela in pošteno plačala. Pa še v drugem oziru so trgi radi posnemali mesta. Zgodaj so poskrbeli za dobre šole. V teh se je poučevalo v slovenščini in nemščini. Oboje je bilo potrebno. Brez. nemščine niso mogli izhajati rokodelski pomočniki in vajenci, ki so pohajali tuje kraje, da so si izpopolnili obrtno izurjenost ; pä tudi večji trgovci ne, ker so imeli zveze s tujimi trgovci. Blagostanje trgov je tudi pripomoglo, da so se po trgih ustanavljali spitali kakor po mestih. Špital (hospitaliuml ni bila bolnišnica, ampak nekaka hiralnica ah hiša za uboge, obubožane in onemogle tržane, ki si niso mogli več sami služiti kruha. Samoposebi je umevno, da so bili tržani v dušnopastirskem oziru tudi dobro oskrbljeni. Celo potrebnega zdravnika so si poiskali bolj premožni trgi. Slednjič ne smemo prezreti, da so dah ravno trgi podlago mestom. Naša mesta niso bila prvotno nič drugega kakor to, kar so in so bih naši trgi. V srednjem veku je bila razlika med mest/ in trgi le v tem, da so imela mesta kot utrdbo mestno obzidje, trgi pa so bih v bližini in okrog gradov in imeli vsled manjše varnosti in bolj nezanesljive utrdbe manjše pravice in svoboščine. Preden začne obelodanjati ta mladinski Ust povest o razvoju in usodi posameznih trgov, opozarjam, da ta spis ni učena razprava, ampak le poučno berivo, namenjeno v prvi vrsti šoli in šolski mladini. Kakor p. F. Hrovatovi Zgodovinsko-mestopisni obrazci (glej Vrtec 1882-1884) naj bodo tudi naslednji članki le »obrazci«, pomoček k domoznanstvu. Ne podajani v njih popolne zgodovine kranjskih trgov, ampak le doneske k njih zgodovini, pričakujoč spretnejše roke, ki kdaj poda širši javnosti delo, ki bo imelo nositi naslov : »Zgodovina kranjskih trgov.« Mudra lija * (Narodna priča.) Neki seljak vozio na kolima u grad mnogo sira na prodaju. Putem kuda je vozio, veoma je mirisalo od sira. Miris dopre i do Uje, koja je ležala nedaleko od puta u šumici i sunčala se. Lija pomisU: u blizini mora da je sira, budući da tako lijepo miriše! — Digne se te podje bliže putu i vidi seljaka, gdje vozi puna kola sira. — Smišlja ona, kako da ga se dočepa. — / već se dosjetila mudroliji. Potrči kraj puta, prestigne seljaka, izadje na put, legne po srijedi te se pričini kao mrtva. — Seljak, prispjevši kolima do nje, opazi je, zaustavi konje i podje k lisici, te je udari bičem. No lisica se ne miče. Seljak, misleći zbilja, da je lija mrtva, digne je i baci u kola te pokrije ponjavom. Mislio si dalje seljak: oguliti ću je i prodati kožu. Dobit ću lijep novac, i vozio seljak dalje. Medjutim je lisica — kako se seljak nije ogledavao na kola — bacila svaki čas po jedan sir pokraj puta. Seljak nije opazio ništa, već je bio zadubljen u svoje misli, kako će mu ispasti prodaja. Kad je mudra lija izbacila već priličan broj sira, izvuče se lagano ispod ponjave, skoči s kota te pobježe u šumu. Pokupi zatim sav sir, unese u svoju jamu i stane ručati veseleći se, kako je nadmudrila seljaka. — Zaista, imade lisica sedamdeset i sedam mudrolija. * Poizkiisiu čitati, kolibo boste razumeti to hr\>atsko pripovedko. Vzeta je iz mladinskega lističa *Andjeo Cavar 1919'. Starši in učitelji vam bodo radi pomagttli. če tuintam kake besede ne boste razumeli. »Lija« je lisica. Pripovedka o brinjevi jagodi. Človek naših krajev je bil prišel daleč, daleč tam za morjem v tuje in neznane strani. Nekega dne mu pripoveduje ondotni domačin o silno dragocenem zdravilu, ki more ozdraviti vsako bolezen; zato pa tega zdravila tudi za težke novce ni moč lahko dobiti. »Kakšno bi neki utegnilo biti to zdravilo?« vpraša radovedno naš človek. Tujec odgovori : »Eno samo zrno imam, skrbno zamotano in zavito, da bi ga ne izgubil « Komaj domačina naš človek pregovori v to, da mu zrno pokaže. Po dolgotrajnem odvijanju pride naposled na dan brinjeva jagoda. Naš človek se nasmehne ter pravi: »Kaj, to je tisto imenitno in dragoceno zdravilo? — Pri nas to raste prosto po pustih pašnikih in prostorih. Mnogo je ljudi, ki tistega grma, mimo njega gredoči, še celo ne pogledajo ne! — »Tako?« odvrne začudeni domačin, »ali pa umrje kdaj kak človek pri vas, ker imate toliko obilico tako imenitnega in dragocenega zdravila vedno lahko pri rokah in brezplačno na razpolaganje?' (Norice 1891.) V duhu doma. K polnočnici vabi zvon ljudi, vsa okna že v lučkah žare; vse je takó kot nekdanje dni, ko so vabili k polnočnici premilo zvonovi trije, zvonovi trije. Mahsimott In v kočici mnogi enega, dveh ni v noči tej sveli doma Bog vé, kje drhlé na tujih tleh? ~~ ali vsa srca, ki še zivé, v tej noči so v duhu doma, v duhu doma. Modrost v pregovorih domačih in tujih. Lakomnik, lakomnost. Lakomnik pride z zaprto roko na svet. Lakomnik ni nikoli sit. Več ko lakomnik vidi, več poželi. Lakomnik ima dve hčeri: ena »Daj!«, druga: Prinesi!*, Lakomniku več manjka ko vse. Lakorrinik, če prešiča proda, bi rad še klobase posebe prodal. Lakomnikom, očem in beračem ni nikoli dosti. Lakomnik in peklo nikoli ne pravita: dovolj! Lakomnika nasiti le grobna prst. Lakomniku se zdi škoda njegove sence. Lakomnost največja reva. Kjer lakomnost, lam reva. Lakomnik jc največji revež na svetu. Lakomnik nima ne prijateljev, ne so-č rodnikov. Lakomnik in zapravljivec - oba ni nimata. Lakomnik in koza ne rabita olja pri salali. Lakomniku je žal, če je v sanjah kaj podaril. Lakomnik se rajši obesi kot ustreli, da smodnik prihrani. Lakomnik je bogat berač. Če greš k lakomniku na kosilo, doma se najej! Lakomnik ne pusti luči prižgati. Lakomnik Bogu z oltarja vzame. Lakomnik vsako pravdo izgubi. Lakomnik izgubi rajši zob iz ust ko vinar iz mošnje. Lakomnik bi muho odri. ko bi kaj dobil od nje. Lakomniku so rumene gobe najljubše. Lakomnik dušo proda. Lakomnik rajši gleda v denar ko v solnce. Lakomniku so oči pri pogači. Lakomnik ima boga v omari. Lakomnik išče nebes v blatu. Lakomnik rajši gleda v cekine ko v solnce. Lakomnik rajši čuje cekine zveneti ko slavca peti. Lakomnik rajši vzame sto vinarjev ko krono. Lakomnik ima velike oči, pa majhen želodec. Kjer lakomnik zanje, ni kaj paber-kovati. Od lakomnikove skrinje ima hudič ključ. Lakomnik si smrt sam kupuje. Lakomnik in prešič sta šele po smrti koristna. Lakomnost je človeku dostikrat v potrato. Lakomnost oslepi slare in mlade oči. Lakomnost rasle z denarjem. Lakomnost vsak dan mlajši. Lakomnost nima dna. Lakomnosti ne uteši ni sreča, ni nesreča. Lakomnost je samasebi mačeha. Lakomnost in zvestoba (poštenost) si nista sestri. Lakomnost srce zatrdi, da je huje od jeklene peči. Lakomnost je vseh pregreh mati (kraljica). Lakomnost je dobro zdravilo za dolgo življenje. Le lakomnost s časom je dobra. Drobiž. Najstarejše znano drevo, kolikor se more njegova starost dognati, je stalo v bostonski okolici. Tó je hrast, čigar starost je cenil prof. Eaton na 2000 let, in pod katerim so po pravljici počivali francoski prostovoljci, ki so se pod Laf-fayetom vojskovali za ameriško neodvisnost. Naposled so hrastovega očaka posekali, in člani kluba Quinipiniak so si dali iz njegovega lesa napraviti stole. Najstarejši hrast v Evropi ima 410 let in stoji blizu Aschaffenburga. Sploh najstarejše drevo ali pravzaprav sipek, ki menijo, da ga je usadil sam Karol Veliki, ko je sprejel poslanika Harun al Rašida, se nahaja pri Hildes^eimu ter pokriva s svojim vejevjem 11 štirijaških metrov zemlje. Še dandanes je vsako pomlad ves v cvetju. V 1. 818. je dal pod njim Karolov sin sezidati kapelico. Najstarejša jelka na Nemškem stoji na Saksonskem blizu Grünthala, čije deblo meri dva metra 10 centimetrov v premeru. Najstarejša lipa pri Schwarzen-burgu meri sedem metrov in pol v premeru. Na Nizozemskem stoji pri Keeru lipa, ki meri v krogu šest metrov. O njej se pripoveduje, da jo je vsadila rimska posadka mesta Atnatica. V letu 1868. jo je zalotil vihar in ji polomil vej za šest voz. A vkljub temu se ni porušila, in iz debla mladovje še poganja. Običajno se prisoja drevesom ta-le starost: bor 500 do 700 let, jelka 425, me-cesen 275, bukev 245, trepetlika 210, breza 200, jesen 170, jelša 145, brest 130 let. Najbolj rahel les imajo sadna drevesa, a vendar stoji v ameriškem Boothbayu 112 let stara jablana, ki pa še vedno rodi. Olbrim Washingtonia se ceni na 3000 let, a blizu Pavije stoji cipresa iz dobe Julija Cezarja. Še v minulem stoletju je stala na Wirtember-škem lipa, ki je bila čez 1000 let stara. Koliko dežja pade vsako leto ? Vsako leto pade približno 446.000 km3 vode v obliki dežja na zemljo. Ako bi se ta neizmerna množina vode enakomerno razlila po vsem površju zemlje, bi stala voda po celem svetu 91 cm visoko. Slovstvo. Poezije. Zložil S. Gregorčič. Životopis napisal Ivan Dornik. I. zvezek. Ljubljana 1919. Založila Jugoslovanska knjigarna. Tiskala Jugoslovanska tiskarna. Cena za lično vezan izvod K 8 . Izdaja je prav priročna. Življenjepis zelo zanimiv. Cena sevé za mladino malo visoka, a v sedanjih razmerah nič pretirana. In za milega Gregorčiča, kdor ga nima — kdo bo skoparil? Beri ga dviijsetič ali Iridesetič, vedno je še lep. Gorko priporočamo. Engelbert Gangl: Zbrani spisi za mladino. Peti zvezek. Vinski brat. Povest. V Ljubljani 1919. Last in založba Društva za zgradbo Učiteljskega konvikta . Natisnila Učiteljska tiskarna. Cena vezani knjigi K 6-—. Zelo poučna povest za mladino. Zgodba nesrečnega študenta, ki spravi s ponočevanjem in popivanjem sebe in svoje prezgodaj pod zemljo. Snov sicer ni nova, a je vseskozi zanimivo obdelana. Morda bi bilo na vzgojno plat boljše, če bi bii izostal na str. 61. opis tistih slabosti? »Scola na str. 16. naj se popravi v »schola . Popravek. V zadnji troštevilki nam je premenil tiskarski škrat še po korekturi na str. 124. ime gospoda pisatelja iz Stukelj v Štrukelj. Avtor je gospod Ivan Stukelj. nadučitelj na Frankolovem pri Celju. Rešitev rebusa v 9.—11. štev.: Več opravi krotkost kot ostrost Rešitev križa v 9.—11. štev. 5 Regent Aleksander (R, pet, tiger, poletje, vinar, ula, A, Eia, meč, oko, s. pav. Janez, kladivo, Barcelona, podporočnik.) Samó rebus so prav rešili: Fr. Skuhala v Veržeju; Nikolaja Bučarjeva r Ljubljani; Oskar Hrastnik v Št. Jurju ob Pesnici; Fr. Cepe pri Sv. Jurju na P.; Rupnik Poldka, Ocepek Dragica v Trbovljah - Vode ; Jože Cvamž, Trbovlje; Fr. Kramar v Mateni pri Igu: Angela Gospodarič v Ljubljani ; Tonja in Na-dežda Žerjav, Ljubica Počkar in Mici Oblak v Ljubljani; Fr. Jeglič v Ljubljani; Boris in Lija Šijanec v Svetinjah ; Marta Kladnik na Vranskem: Fröhlich Hubert v Ljubljani. Samó križ so prav rešili: Vida Jenčič, Maribor: Joško Globevnik v Novem mestu: Mat. Bobnar v Lahovičah; Tončka Sattler v Stavenšenci pri Radgoni; Jakobina Žitek v Novem mestu; Metod Mikuž v Šmarju; Albin in Vilko Jarc na Mirni; Betka Piber na Bledu; Janko Trpin v Ljubljani. Oboje so prav rešili: Iva. Pavla in Anica Lavrič, Anica Grebene, Francka Martinčič v Cerknici; Dolenc Boris v Novem meslu; Fr. Novak v Kočevju ; Mira in Janko Kepa v Wagenspcrgu; Tonček Jandl v Mariboru; Jakob Langerholz. Ivana Potočnik v Št. Lenartu n. Št. L ; Fr. Bohanec v Mariboru; Dra-gislav Farkaš, Juršinci pri Ptuju; Erika Ka-menšek v Dvoru; Ivo, Vida, Drag.j, Mila Stukelj na Frankolovem ; Radko Sem v Ljubnem; Julka in Karolina Ćešarek v Nemški vasi pri R. ; Mihael in Anica Pustršek na Zdolah pri Kozjem.