Veronika Šarec Glasbena šola Domale, Šolski center Rudolfa Maistra Kamnik VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM V LETIH OD 1868 DO 1871 Izvleèek Politièno in kulturno dogajanje taborskega gibanja je v ljudeh moèno predramilo in okrepilo narodno zavest, pomembno pripomoglo k oblikovanju slovenske narodne identitete ter hkrati pospešilo nadaljnje kulturno delovanje Slovencev. Shodi so bili velike politiène manifestacije, na katerih se je odvijal tudi kulturni program. Igrale so pihalne godbe, udeleenci so prepevali slovenske narodne pesmi, pevski zbori pa so nastopili tako samostojno kot zdrueni v mnoiène zbore. Višek glasbenega dogajanja predstavljajo primorski tabori, saj je na njih nastopilo najveèje število slovenskih pevskih zborov, ki so s svojim petjem navdušili po eni strani udeleence in po drugi èasopisne poroèevalce. Glasba se je v taborskem gibanju izkazala kot pomemben socialni draljaj, ki je vodil do krepitve obèutja pripadnosti enotni narodni skupnosti, in obenem imela tudi pomembno druabno vlogo. Kljuène besede: narodno prebujenje, narodne èitalnice, taborsko gibanje, slovenska zborovska glasba, mnoièna zborovska pesem, pevski zbori, instrumentalne skupine Abstract The role of music in the mass movement in Slovenia between year 1868 and 1871 Political and cultural happenings in the mass meeting movement awakened and strengthened the national awareness in people and helped to form Slovene national identity and at the same time also further strengthened cultural activity of Slovenes. The gatherings were big political manifestations with a cultural programme. There were brass bands playing, participants were singing Slovene national songs, choirs performed individually as well as united in mass choirs. The Coastal region mass meetings represent the peak of musical movement since the largest number of Slovene choirs performed there which fascinated the participants and news reporters by their singing. Music in the mass meeting movement proved to be an important social stimulus which led to strengthening the feeling of unified national community affiliation and at the same time it also had an important social role. Key words: national awareness, national reading societies, mass meeting movement (open-air meetings), Slovene choral music, mass choral song, choirs, 89 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... instrumental groups Uvod »Zdaj je prišla doba, da sme slovenski narod svoje elje izrekati ter jih predlagati presvitlemu cesarju. Porabimo to dobo. alostno se je godilo našim oèakom, alostno se godi nam, naj se pa naši deci bolje godi!«1 Besede dr. Radoslava Razlaga, ki jih je izrekel na prvem taboru v Ljutomeru, so bile namenjene tako slovenskemu kmetu kot mešèanu in intelektualcu. Ta in številni drugi govori so na narodne shode privabili ogromne mnoice vse bolj zavednih Slovencev in so pomenili vrh narodnega prebujenja na Slovenskem. Prviè se je slovenski narod zdruil v eno in jasno izrazil svoje zahteve po enakopravnosti vseh narodov znotraj avstro-ogrske monarhije ter priznanju in uporabi slovenskega jezika v javnem ivljenju. Vkljuèevanje v slovensko kulturno dogajanje najprej zgolj narodno zavednih posameznikov e v drugi polovici 18. stoletja in nato vedno veèjega števila ljudi je posledièno vplivalo na politiène, kulturne in drubene premike 19. stoletja. Leto 1848 je prineslo politièni program Zedinjene Slovenije, vendar èas za uspeh tega programa še ni bil zrel, prebujenje Slovencev, ki so se javno zavzemali za narodove pravice, pa je imelo dolgoroèno pozitivne posledice. Poèasi, a vztrajno sta se slovenski jezik in kultura vrašèala v javno ivljenje, s èimer se je vedno bolj krepila narodna zavest. Od leta 1861 so se v novo ustanovljene narodne èitalnice in druga društva vkljuèevali mešèani, narodno zavedni izobraenci, podeelski veljaki ter ponekod celo kmetje. Vrstila so se razlièna predavanja, koncerti, zabave in hkrati rodoljubni govori, ki jih je ponavadi spremljalo petje, vèasih pa tudi igranje instrumentalnih skupin. Obdobje po letu 1848 je tudi v razvoju slovenske glasbe pomenilo postopen razcvet v ustvarjanju in poustvarjanju. V skladateljih se je prebudil nacionalni èut. Ta je sproil nastanek domoljubnih skladb, predvsem samospevov in zborov. Zborovska glasba, ki so jo v predtaborskem obdobju gojili zlasti èitalniški pevski zbori, je postala idealno sredstvo za izraanje in širjenje nacionalnih idej med preproste ljudi. S prirejanjem in mnoiènim obiskom bésed je veljavnost vokalne glasbe rasla, obenem pa tudi slovensko narodno gibanje. Med prvo generacijo skladateljev nacionalne umetne zborovske pesmi sta se s svojimi napevi najbolj priljubila Gregor Rihar in Bla Potoènik, sledili so jima Jurij Fleišman, Gašpar in Kamilo Mašek ter Miroslav Vilhar. Uglasbili so patriotska in domovinska besedila, ki so s svojo vsebino to gibanje dodatno spodbujala. V drugi polovici 19. stoletja je slovensko glasbo preela romantièna misel in se razvijala naprej. V ustvarjanju so poleg nacionalnih teenj zavladali zahtevnejši umetnostni kriteriji, skladatelji pa so vedno pogosteje posegali ne 90 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 1 Slovenski gospodar, 13. 8. 1868, 1. samo po vokalni glasbi, ampak tudi po instrumentalnih in vokalno- instrumentalnih glasbenih oblikah. Skladatelji Anton Nedvìd, Davorin Jenko, Gustav in Benjamin Ipavec, Anton Foerster, Fran Gerbiè in drugi so ustvarili glasbene umetnine, še danes prisotne na koncertnih programih. Slovenska glasba je zlasti s slednjimi tremi skladatelji dobila krila, ki so jo ponesla iz ozkih okvirov èitalništva ter ustvarjalnega in poustvarjalnega amaterizma. Narodne èitalnice so z ustanavljanjem pevskih zborov in kulturnimi prireditvami zlasti svojim èlanom, a tudi širši okolici omogoèale seznanjanje s slovensko in slovansko glasbeno kulturo, jih glasbeno izobraevale, navduševale, razveseljevale in povezovale v enotno skupnost. Spodbudile so nadaljnji razvoj glasbene ustvarjalnosti, kar je kljuènega pomena za razvoj slovenske glasbe. Delo posamezne èitalnice so omejevale razmere in pogoji, v katerih je delovala, medtem ko je bila glasbena dejavnost odvisna veèinoma od sposobnosti glasbenih diletantov, ki so vodili pevske zbore, v manjšem številu pa tudi nekatere instrumentalne skupine, zato so se delo in uspehi od èitalnice do èitalnice zelo razlikovali. Èitalništvo se je razvilo po vseh slovenskih deelah, med katerimi sta zaradi tekih politiènih razmer nekoliko zaostajali Koroška in Istra. Do sedemdesetih let 19. stoletja so èitalnice v Ljubljani, Mariboru, Trstu in Tolminu oz. kasneje v Gorici zaradi obsene glasbene in druge kulturne dejavnosti postale jedra kulturno-glasbenega gibanja. Za omenjene èitalnice je znaèilno, da so imele razmeroma dobro glasbeno šolane zborovodje, ki so s svojim znanjem in talentom dvigovali nivo kvalitete glasbenega izvajanja in temu primerno obèasno uvršèali na programe prireditev tudi zahtevnejšo glasbeno literaturo. Razvoj taborskega gibanja na Slovenskem V šestdesetih letih 19. stoletja je v habsburški monarhiji še vedno vladala moèna nemška politika. Ta kljub vztrajnim poskusom demokratizacije ni dopustila prave narodne enakopravnosti ter je s svojim protiustavnim delovanjem povzroèala moèna trenja in nasprotja med narodi, številne interpelacije in peticije dravnih poslancev, politièno abstinenco Èehov ter konèno široko prebujenje slovanskih narodov, ki so terjali svoje pravice na mnoiènih shodih. Leto 1867 je moèno razburkalo politiène vode habsburške monarhije, saj je bil sprejet dualizem in z njim preoblikovanje habsburške v avstro-ogrsko monarhijo, s katero je slovenski narod izgubil znaten del prebivalcev, pridobil pa obetajoè 19. èlen ustave, ki je doloèal, da so vsi narodi drave enakopravni ter da vsi lahko branijo in gojijo svojo narodnost in jezik, vendar se v realnem ivljenju ta èlen veèinoma ni upošteval. Nove razmere so mladoslovence, ki so svojo politiko zavestno usmerili k najštevilènejšemu nijemu sloju in tako moèno okrepili temelje narodnega gibanja, gnale v vedno moènejše in aktivnejše politièno delovanje, kar je sproilo ustanavljanje in delovanje politiènih društev ter organizacijo politiènih zborovanj. Josip Jurèiè je zapisal, da mora biti cilj 91 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... slovenskega politiènega delovanja »naše ljudstvo zdramiti, omiko med njimi razširiti in tako trdno stalo za prihodnje poslopje postaviti«.2 Vedno veèja politièna in kulturna aktivnost ter osvešèenost slovenskega naroda, predvsem pa neugodni politièni dogodki v deelnih zborih, neuspešno delovanje dravnih poslancev in elja po široki agitaciji slovenskega naroda so povzroèili razvoj taborskega gibanja, ki se je razplamtelo v letu 1868 in trajalo do leta 1871.3 V tem èasu so slovenski rodoljubi organizirali 18 mnoiènih politièno-kulturnih zborovanj na prostem v vseh slovenskih deelah znotraj avstrijskega dela avstro-ogrske monarhije.4 Tabela 1: Kronološki vrstni red taborov (kraji in datumi taborov). 1868 Ljutomer, 9. avgust 1870 Tolmin, 1. maj alec, 6. september Seana, 29. maj Šempas, 18. oktober Cerknica, 12. junij 1869 Biljana v Brdih, 25. april Kapela, 19. junij Sevnica, 2. maj Bistrica pri Pliberku, 31. julij Kalec, 9. maj Kubed, 7. avgust Vimarje, 17. maj Vipava, 14. avgust Ormo, 8. avgust opraèe, 18. september 1871 Kastav, 21. maj Zgornje Buhlje na Koroškem, 6. avgust Na shodih sta se pokazali velika slonost in enotnost slovenskega naroda, slovenskim politikom pa je k udelebi uspelo privabiti neverjetno število enako misleèih ljudi, o èemer je pisal Vošnjak v svojih Spominih: »Da bi vzbujali v prostem narodu narodno zavest in narodni ponos, smo sklicevali tabore, na katere je od vseh strani prihajalo na tisoèe ljudstva. Naša najboljša govornika, Boidar Raiè in dr. Valentin Zarnik, znala sta, prvi s svojim patosom, drugi s svojim drastiènim humorjem buditi narod iz letargije, da se je zaèel brigati in potegovati za svoje pravice.«5 Velike politiène manifestacije, na katerih so imeli glavno besedo slovenski intelektualci in politiki s svojimi govori, pa so z udelebo godb in pevskih zborov dobile tudi kulturno-glasbeni znaèaj. 92 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 2 Prijatelj, 1955–1985, 85. 3 K organizaciji taborov so jih gotovo napeljale velike bésede in veselice, ki so jih izjemno uspešno in odmevno prirejali po razliènih spodnještajerskih in primorskih krajih, kot tudi èasopisna poroèila o angleških javnih politiènih zborih (meetingih) in èeških taborih. 4 Število taborov bi lahko bilo še veèje, èe nekaterih oblast ne bi prepovedala. 5 Vošnjak, 1906, 3. Osemnajst taborov se je po podatkih èasopisnih poroèil udeleilo nad 150.000 ljudi,6 tako mešèanov kot tudi podeelanov vseh starosti, kar v primerjavi s poldrugim milijonom Slovencev, ki so iveli v avstro-ogrski monarhiji, kae na izjemen uspeh aktivizacije naroda. Tabela 2: Število udeleencev na posameznih taborih. TABOR ŠT. UDELEENCEV TABOR ŠT. UDELEENCEV Vimarje 30.000 Tolmin 8.000 alec 15.000 Cerknica 8.000 Vipava 12.000 Bistrica pri Pliberku 8.000 Šempas 10.000 Sevnica 7.000 opraèe 10.000 Ljutomer 6.000-7.000 Kastav 10.000 Biljana 6.000-8.000 Ormo 9.000 Seana 6.000 Kalec 8.000-9.000 Zg. Buhlje 6.000 Kapela 8.000 Kubed 4.000-6.000 Tabore so organizirali v popoldanskem èasu na veèjih travnikih v bliini mest ali vasi, kjer so postavili govorniške odre, ki so jih okrasili z zelenjem in zastavami. Na tabor so ljudje prihajali peš in z vozovi, iz bolj oddaljenih krajev pa so se pripeljali z vlakom. V prvi vrsti so bile to velike politiène manifestacije, kjer so se vrstili govori pomembnih slovenskih intelektualcev oz. narodnih buditeljev ter na katerih so ljudstvo seznanjali s problemi in krivicami, ki so se dogajale Slovencem, ter v njih budili narodnega duha, medtem ko je bila najpomembnejša tema program Zedinjene Slovenije. Posamezne toèke so z javnim glasovanjem z dvigom rok potrjevali v resolucije, neke vrste plebiscit, in jih nato objavili tudi v èasopisju. Pomen taborskega gibanja je bil tudi v izobraevanju, saj je šlo za »mnoièno uèenje oz. neformalno izobraevanje odraslih«.7 Gibanje je bilo izjemnega pomena, ker so v njem sodelovali »vsi slovenski sloji, mešèanstvo, inteligenca, duhovšèina in kmetje«,8 ki so poslušali klen slovenski jezik govornikov in se ob aktualnih problemih seznanjali tudi z narodovo zgodovino in kulturo. 93 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 6 Podatke o številu udeleencev na posameznem taboru sta redno objavljala oba slovenska èasopisa Novice in Slovenski narod. Podatki niso enaki za vse tabore, zato dobimo pri skupni oceni vseh taboritov dve razlièni vsoti: nija znaša priblino 150.000, višja pa kar blizu 170.000 taboritov. 7 Govekar Okoliš, 2002, 43. 8 Prav tam. Hkrati so bila to velika druabna sreèanja, na katerih so mnoièni pevski zbori prepevali slovenske domoljubne pesmi in kjer so igrale godbe, oboje pa je imelo pomembno izobraevalno, kulturno in druabno funkcijo še posebej za preprosto ljudstvo, ki sicer monosti udejstvovanja tudi na manjših prireditvah ni imelo veliko. Po zakljuèeni slovesnosti so ponavadi nadaljevali s praznovanjem ob pesmi in plesu. Medtem ko se zahteve posameznih taborov razen v lokalnih temah veèinoma niso dosti razlikovale in so bile vse (razen ene toèke na taboru v Sevnici) s strani taboritov soglasno sprejete, pa se je od tabora do tabora spreminjal kulturni program, ki so ga pogojevali trije dejavniki: stopnja kulturnega razvoja samega kraja, nivo kulturnega razvoja deele, kjer se je odvijal tabor, in vremenske razmere v èasu dogajanja, saj so se v primeru deja ljudje po zakljuèenih govorih hitro razkropili. Vsem taborom je bilo skupno spontano petje narodnih pesmi udeleencev med prihodom in odhodom s taborišèa, o katerem so poroèali slovenski èasniki in kar potrjuje razširjenost ter priljubljenost petja pri Slovencih. V organiziranem kulturnem programu taborov so sodelovali èitalniški in drugi pevski zbori, ki so izvajali glasbo slovenskih in slovanskih skladateljev. Pri pripravi in izpeljavi taborov so se odborom prikljuèili najmanj štirje slovenski skladatelji: Miroslav Vilhar, Gustav Ipavec, kot zborovodji Danilo Fajgelj in Anton Hribar, morda tudi Janez Miklošiè in drugi, sicer v virih neomenjeni. Taborsko gibanje je v treh letih po vseh slovenskih deelah dodobra razgibalo slovenski politièni in kulturni prostor, al pa zaradi moèno nasprotujoèe tuje strani prineslo le malo praktiènih uspehov. Resolucije, sprejete na taborih, so v vladnih krogih zvenele v prazno oz. le nekoliko razburile politièno sceno ter popestrile pogovore v deelnih in dravnem zboru. Najveèji uspeh se je pokazal pri uveljavljanju slovenskega jezika, ki je poèasi, a vztrajno prodiral v šole, urade in javno ivljenje. Tabori na Štajerskem Da se je taborsko gibanje zaèelo na Štajerskem,9 natanèneje v Ljutomeru, ne èudi, saj je iz teh krajev izhajalo veliko število aktivnih slovenskih izobraencev in rodoljubov,10 pripadajoèih veèinoma napredni mladoslovenski politiki. Med slovenskimi štajerskimi deelnimi poslanci sta s svojim liberalnim delom pustila 94 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 9 Na Štajerskem je v èasu taborskega gibanja ivelo 420.000 Slovencev, naseljenih na spodnjem delu deele in sobivajoèih ob nekoliko številènejših Nemcih, ki jih je bilo 700.000. Deelna vlada je imela sede v Gradcu, kjer je v deelnem zboru ob 56 nemških poslancih delovalo samo sedem slovenskih, kar jim je onemogoèalo uveljavljanje narodovih pravic. Ker je deelni zbor odloèal tako o šolstvu kot sodstvu in uradih, so bile vse omenjene inštitucije celo na veèinsko slovenskem podroèju skoraj brez izjeme nemške z nemškim uradnim jezikom. Vošnjak, 1869, 2–3. 10 Fran Miklošiè, Stanko Vraz, Davorin Trstenjak, Anton Krempl, Radoslav Razlag, Matija Prelog … poseben peèat dr. Josip Vošnjak,11 zdravnik in politik, rojen v Šoštanju, ter Mihael Herman,12 okrajni sodnik na Ptuju, ki je bil po rodu Nemec, a se je vztrajno boril za pravice slovenskega naroda. Dr. Josip Vošnjak je veliko svojih moèi usmeril v organizacijo taborov, v katerih je bil aktiven še v letu 1869, in napisal brošuro Slovenski tabori za prosto slovensko ljudstvo, nato pa na taborih ni veè sodeloval. Štajerski rodoljubi so v treh letih organizirali pet taborov, in sicer leta 1868 v Ljutomeru in v alcu, naslednje leto v Sevnici in v Ormou, zadnjega pa na Kapeli leta 1870. Pri organizaciji in izpeljavi kulturnega programa taborov so poleg posameznikov veliko pomagale in pripomogle narodne èitalnice, med katerimi se je na Štajerskem še posebno izkazala èitalnica v Ljutomeru,13 ki je z organizacijo prvega tabora za kratek èas postala arišèe narodne vstaje. Kot prvo so na Štajerskem leta 1861 ustanovili èitalnico v Mariboru, le-ta pa je z aktivnim udejstvovanjem svojega pevskega zbora v Mariboru in z gostovanji po drugih krajih postala vzor novo nastajajoèim èitalnicam po deeli. Pod strokovnim vodstvom uèitelja petja in zborovodje Janeza Miklošièa14 so pripravili številne male in velike bésede, na slednje pa povabili k sodelovanju tudi pevce iz okoliških krajev. Prvo veliko slovesnost, ki se je je udeleilo okoli 700 obiskovalcev, so pripravili 3. avgusta 1863 ob prvi obletnici ustanovitve èitalnice, kjer so se èitalniènim pevcem pridruili še pevci iz Frama in Št. Jurja ter Ipavèev kvartet in kvartet ljubljanske èitalnice, izvedli pa so Jenkov Naprej, Riharjevo Savico, Miklošièevo Mar i bor idr.15 Ta prireditev kot tudi podobne 95 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 11 Dr. Josip Vošnjak (4. 1. 1834, Šoštanj–21. 10. 1911, Visole pri Slovenski Bistrici), po izobrazbi doktor medicine in kirurgije, se je z medicino ukvarjal le toliko, da je pokril svoje ivljenjske stroške, sicer pa je bil vnet slovenski politik (poslanec v štajerskem deelnem zboru med leti 1867-1878, dunajskem dravnem zboru med leti 1873-1885 in kranjskem deelnem zboru med leti 1877-1895) in pisatelj. Bil je tako vpliven mladoslovenec, da so staroslovenci sestavili parolo: »Koder vošnjakovci hodijo, trava ne raste.« Bil je med ustanovitelji èasopisa Slovenski narod in èlan razliènih društev (Glasbena matica, Dramatièno društvo, Druba sv. Cirila in Metoda, Društvo slovenskih pisateljev …). 12 Mihael Herman (24. 9. 1822, Haritz na Štajerskem–15. 12. 1883, Gradec), sodnik, politik, deelni in dravni poslanec. Svojo vnemo za slovenstvo je pojasnjeval z ivljenjsko zgodbo: »Kot rojen Nemec sem pred mnogimi leti priromal med Slovence, spoznal to pošteno in navdušeno ljudstvo in ga vzljubil. Med njimi sem se naselil, med njimi in z njimi ivim, z njimi se je izenaèilo vse moje bistvo, postal sem Slovenec s telesom in dušo.« Vrbnjak, 1968, 402. 13 Narodno èitalnico so ljutomerski veljaki ustanovili razmeroma pozno, in sicer leta 1868, èeprav so o njej razmišljali e pet let prej, ko so ob tisoèletnici sv. Cirila in Metoda 6. septembra 1863 pripravili veliko narodno bésedo, katere glavni pobudnik je bil osrednja osebnost Ljutomera, upnik dr. Anton Klemenèiè. Èitalnica se je razvila iz Narodnega pevskega društva, ki je bilo ustanovljeno 1867 in je poivilo narodno-kulturno ivljenje v trgu s petjem slovenskih narodnih pesmi in slovenskimi igrami. Ob Klemenèièu so dejavno delovali še odvetnik dr. Jakob Ploj, njegov pripravnik Ivan Kukovec, zdravnik dr. Matija Prelog in trgovec Ivan Dragotin Huber. Prim.: Vrbnjak, 1968, 433–434. 14 Janez Miklošiè (29. 5. 1823, Radomeršèak–3. 8. 1901, Maribor) je bil elementarni uèitelj in uèitelj petja na normalki v Mariboru, kasneje pa tudi na gimnaziji, kjer je vodil pevski zbor (140–160 pevcev), uèiteljišèu in v èitalnici. S svojim vsestranskim glasbenim delovanjem je postavil temelje slovenskemu petju v Mariboru in zaèrtal njegove prve razvojne smernice. Bil je organist in skladatelj. V omenjenih ustanovah je pomembno pripomogel k urejanju notnih arhivov. Kot uèitelj je pripomogel k razvoju didaktike, saj je leta 1874 sestavil Stenske tablice za èitanje, leta 1878 je izšla njegova Zaèetnica in prvo berilo, leta 1881 pa še Slovensko-nemška zaèetnica. Napisal je dve maši in nekaj posvetnih del, med njimi budnico Mar i bor, venèek narodnih napevov Vsaèina in spevoigro Ali smem Slovenec biti. Prim. Drobne, 1997, 45 in Druzoviè, 1924, 93. 15 Drobne, 1997, 32. prireditve drugih slovenskih èitalnic v zgodnjih šestdesetih letih 19. stoletja e jasno kaejo prebujajoèo se narodovo moè in enotnost ter zavesten odmik od tuje kulture k ustvarjanju in poustvarjanju slovenske. Ljutomerska èitalnica je s svojim nekajmeseènim kulturnim in tudi e politiènim delovanjem v svojem in okoliških krajih uspešno dramila narod ter med drugim opogumila prebivalce Ormoa, da so 19. julija 1868 priredili narodno veselico, kjer se je zbralo okoli 1.000 gostov.16 Govori Kukovca, Ploja, Raièa, Zarnika in drugih so bili rodoljubni ter narodno pragmatièni, v njih je bila e prisotna ideja Zedinjene Slovenije, hkrati pa so vsi govorniki pozivali k udelebi na prvem slovenskem taboru v Ljutomeru 9. avgusta.17 Takrat so bile v teku tudi e priprave na omenjeni tabor, pri katerih je prav ljutomerska èitalnica prispevala najveè organizacijskih moèi. Prvi gostje so na ljutomerski tabor prišli e dan pred shodom. Skupaj z domaèini so praznovanje zaèeli v èitalnici, kjer so prepevali ljudske pesmi, medtem ko je glavno taborsko dogajanje naslednji dan otvorila cesarska himna. Za kulturni program tabora, ki je spremljal celotno dogajanje, so poskrbeli pevci ljubljanskega Sokola18 in verjetno tudi ljutomerske èitalnice ter dve godbi.19 O dogajanju na taboru so poroèali trije slovenski èasopisi: Novice, Slovenski narod in Slovenski gospodar,20 slednji je v štirih številkah v izèrpnem poroèilu prinesel podatke o glasbenem dogajanju. Še posebej je omenjena deputacija desetih mo ljubljanskega Sokola, ki so pri obedu razveseljevali z lepim petjem.21 Sokoli so v èitalnici zapeli e ob 13. uri, torej še preden so odšli proti prireditvenemu prostoru. »Ob treh popoldne se vzdigne cela druba in se poda s pevajoèimi sokolci na taborišèe, kjer je bila veèina ljudstva e zbrana. Dve godbi na dveh zanje pripravljenih odrih sta po vrsti igrali in med veselimi godbinimi glasovi zbral se je narod.« 22 Glede na to, da sta bila odra za godbi e pripravljena, sta bili obe ali vnaprej napovedani ali celo naroèeni s strani organizacijskega odbora, kar kae tudi izjava v Slovenskem narodu, »da je odbor modro skrbel ne samo za 96 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 16 Veliko jih je prišlo tudi iz okoliških krajev: Ljutomera, Ptuja, Velike Nedelje, Središèa, Varadina … 17 Rojs, 1991, 34. 18 Ob bok glasbenemu delu èitalnic je stopilo leta 1863 ustanovljeno prvo slovensko telovadno društvo, ljubljanski Juni sokol, ki je za svoje potrebe organiziralo društveno godbo. V prvih letih delovanja je v okviru omenjenega društva deloval tudi pevski zbor, kar lahko razberemo s programov veselic, organiziranih celo veèkrat meseèno. Sokoli so z glasbenimi toèkami in zlasti s svojo godbo pogosto sodelovali pri bésedah ljubljanske èitalnice, obèasno pa še na prireditvah drugih èitalnic. Programom veselic lahko sledimo od ustanovitvenega leta dalje. Na veselicah oz. zabavah so sokoli sodelovali z deklamacijami, govori, igrami, èetverospevi in zborovskimi skladbami, solistiènimi in komornimi instrumentalnimi skladbami, igrala je godba itd. Primer: Sokolski veèer 27. 1. 1864: šaloigra Slep ni lep, govor, èetverospev Planinska, Aria iz opere Trovatore, dvogovor elezna cesta, deklamacija in zbor Oglarjevo ivljenje. 29. 6. 1864 pa so v kranjski èitalnici pri bésedi sokoli peli Vilharjev zbor in Ipavèev zbor Na ples. (Arhiv Slovenije 641) 19 Morda je sodelovala blinja varadinska godba, ki je nastopila e na ormoški veliki narodni veselici 23. 7. 1868. Prim. Ratiznojnik, 2003, 65. 20 Novice so o taboru pisale 19. 8. 1868, in sicer so v èlanku podani predvsem govori. Slovenski narod in Slovenski gospodar sta objavila èlanke o taboru v kar treh oz. štirih zaporednih številkah, oba èasopisa pa sta izèrpno poroèala tudi o dogajanju pred in po konèanem taboru. 21 Slovenski gospodar, 13. 8. 1868, št. 33, 129. 22 Prav tam. Enako je 11. 8. 1868 poroèal tudi Slovenski narod. resno posvetovanje, temuè tudi za veselje ljudstva. Razen dveh godeb, poskrbeli so bili za streljanje z monarji, kteri so zagrmeli kolikorkrat je bil kak oddelek znane resolucije z narodovo aklamacijo sprejet.«23 Po zakljuèenih govorih »se je zaèela prav lepa narodna veselica. Na dveh straneh se je èula godba lepih narodnih pesmi, pri posameznih skupinah pa mnogo […] pevanja slovenskih pesmi […]. Tudi v èitalnici se je zbralo veselo društvo, ktero se je zabavljalo z govori, pevanjem, godbo in s plesom. Drugo jutro so ljubljanski Sokolovci, prej ko so odšli, še pozdravili dr. Ploja […] z lepo pesmico,24 da se mu zahvalijo za prav prijazno sprejetje.«25 Vrbnjak je v svoji izèrpni razpravi,26 ki jo je oprl tudi na zapise Frana Ilešièa, poroèal, da je »naravno, da se je v tem neuradnem delu tudi pelo, in Fr. Ilešièu se je v èasu njegovega zbiranja podatkov za ljutomerski tabor zatrjevalo, da se je na taboru med drugim slišala pesem Slava Slovencem (»Naj viharja moè razsaja…«),27 ki jo je baje za to prilonost uglasbil […] I. D. Huber«,28 znani ljutomerski trgovec. Èeprav v èasopisnih poroèilih ni nikjer zapisano, da bi na prireditvi nastopil ljutomerski èitalnièni pevski zbor, je glede na njegovo izjemno dejavno delovanje v mesecih pred organizacijo tabora skoraj neverjetno, da na prireditvi ne bi pel. Na to kae tudi Ilešièeva ugotovitev o izvedbi omenjene pesmi, ki jo je napisal ljutomerski rodoljub in je ljubljanski pevci verjetno niso poznali, zato lahko upravièeno sklepamo, da jo je zapel domaèi zbor. Glede na pisanje Pomurskega vestnika naj bi bila pesem, ki verjetno predstavlja edino zborovsko skladbo, nastalo prav za taborsko gibanje, v ljutomerski okolici tudi še kasneje moèno razširjena.29 Velik uspeh ljutomerskega tabora in dober odziv ljudi nanj sta mladoslovence spodbudila k nagli organizaciji drugega tabora v alcu, kjer je kulturno dogajanje z udelebo kar petih instrumentalnih skupin zasijalo še moèneje in mogoèneje. Èasopisi so poroèali o sijajnem prihodu taboritov s konjenico in vozovi s spremljavo glasbe. Iz alca so šli »ob zvokih koraènice s konjenico in zastavami na èelu na velik travnik spremljani z mnoico na trgu èakajoèih in veè godbami, ktere so bile ali prostovoljno prišle, ali od odbora preskrbljene«.30 alskega tabora se je udeleilo precejšnje število hrastniških steklarjev in rudarjev s svojo godbo. Rajko Vreèer je v svoji razpravi o alskem taboru izpostavil prihod številnih Braslovèanov, ki jih je spremljala godba na pihala pod vodstvom 97 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 23 Slovenski narod, 14. 8. 1868, 1. 24 Vrbnjak je v razpravi o taboru pesmico poimenoval podoknico. Glej n. d., 463. 25 Slovenski gospodar, 3. 9. 1868, 141, 142. 26 Vrbnjak: n. d., 463. 27 Pesem Slava Slovencem pesnika Joefa Virka z napevom Ivana Dragotina Huberja se je ohranila v priredbi za mešan zbor skladatelja Matije Tomca. Izrazito domoljubno besedilo simbolizira èast naroda in ima znaèilen preprost ljudski napev, èemur sledi tudi Tomèeva priredba. Prim.: Šarec, 2010, 137 140. 28 Slovenski gospodar, 3. 9. 1868. 29 Pomurski vestnik, št. 25, 1958, 3. 30 Slovenski narod, 10. 9. 1868, 1. kapelnika Vrankovièa. Ob izmeniènem igranju obeh godb je nastopil tudi prvi slovenski pevski zbor iz alca pod vodstvom naduèitelja Frana Kovaèa, rojaka iz Arje vasi.31 Nekaj podrobnosti o poteku alskega tabora je v Kroniko alske šole zapisal uèitelj Franc Kovaè: »Iz Celja je z godbo na èelu, ki je igrala narodne komade, krenil sprevod v lepem redu proti trgu. […] Pred Staretovo hišo je pozdravila gdè. Marija Širca (sestra skladatelja Rista Savina) slavnostne goste, Sokolu pa je poklonila šopek romarina s slovenskim trakom […] Z dvema godbama na èelu je prišlo do treh popoldne okoli 300 okrašenih voz. […] Na taborskem prostoru so bili postavljeni pokriti odri za govornike in godbe in tudi šotori za okrepèila. Na tabor je prišel tudi vladni komisar celjski okrajni glavar Wranitsch, ki so ga pozdravili z dravno himno. […] Po konèanem taboru je pel alski pevski zbor pod vodstvom Franca Kovaèa, igrale so godbe, ljubljanski Sokoli pa so izvajali telovadne toèke.«32 Prvi slovenski pevski zbor v alcu,33 ki je nastopil po zakljuèku tabora, je tudi sicer v kraju s svojim delovanjem bistveno pripomogel k rasti narodne zavesti ljudi.34 V taborsko gibanje se je vkljuèila tudi sevniška èitalnica, ustanovljena leta 1866 kot prva v Posavju.35 Na sevniškem taboru sta politièno dogajanje popestrila glasba novomeške mestne godbe36 in petje ljubljanskih Sokolov, o èemer je poroèal dopisnik Slovenskega gospodarja: »Tabor v Sevnici se je vršil prav sijajno 2. t. m. e zjutraj zgodaj so se zaèeli zbirati taboriti od vseh strani in streljanje iz monarjev in vesela narodna godba je naznanjala veseli komaj prièakovani dan. […] Na sevniškem kolodvoru je prièakal taborite taborov odbor in mnogi rodoljubi z zastavo in muziko. […] Ko so se taboriti zbirali, je veselo godla muzika narodne pesmi, monarji so pokali, da se je zemlja tresla, in »ivio« klicanju ni bilo ni konca ni kraja.«37 V Novicah pa so zapisali, da je ob sprejetju gostov na sevniškem kolodvoru izvrstna novomeška godba igrala narodne melodije.38 Po konèanem taboru so se taboriti zbrali v èitalnici, kjer je bilo »èuti 98 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 31 Vreèer, 1959, 19. 32 Nova doba, 17. 5. 1940, 4, 5. 33 O alskem pevskem zboru, nastopajoèem na taboru, in o njegovem delovanju v letu 1868 ni podatkov, lahko pa domnevamo, da se je prav iz tega zbora v naslednjem letu razvila narodna èitalnica, ustanovljena v aprilu 1869. Tako na taboru kot na ustanovitvi èitalnice je zbor vodil isti zborovodja, pevci so e uigrano prepevali precej obseen program, kar pomeni, da so e nekaj èasa delovali. Tudi zgledi drugih èitalnic kaejo, da je bila pogosta praksa, da je v kraju e pred ustanovitvijo deloval pevski zbor, ki je kasneje postal del èitalnice. 34 Celjski tednik, 8. 8. 1958, 4. 35 Na otvoritveni slovesnosti je sodeloval zagrebški pevski zbor »Kolo«, ki je zagotavljal kvalitetno kulturno prireditev. V nadaljnjih poroèilih ni izrecno zapisano, kdo je na ostalih prireditvah izvajal zborovske toèke, verjetno pa je imela èitalnica manjši pevski zbor ali vsaj kvartet. 36 Prvi zapis o novomeški godbi je iz leta 1848. V zaèetku petdesetih let 19. stoletja je štela 24 godbenikov in je imela plaèanega kapelnika. Godbeniki so bili vajenci, pomoèniki, obrtniki in delavci, godba pa se je financirala s pomoèjo podpornikov. Leta 1864 naj bi obvladali e 600 razliènih skladb. V naslednjih desetletjih so vedno pogosteje nastopali ob raznih slovenskih prireditvah, še posebno pri nastopih sokolov. 37 Slovenski gospodar, 6. 5. 1869, 69. 38 Novice, 5. 5. 1869, 142. marsikatero lepo napitnico in pesem posebno lepo so pevali ljubljanski sokolci. Zveèer je godba šla po celem trgu sviraje narodne melodije.«39 Naslednji tabor so štajerski rodoljubi pripravili v Ormou, kjer so v preteklih letih pri prirejanju slovenskih prireditev tesno sodelovali z ljutomersko èitalnico, v èasu tabora pa so se e lahko pohvalili z delovanjem lastne èitalnice, ustanovljene 16. oktobra 1868, ki se je tudi vkljuèila v organizacijo tabora. O dogajanju na taboru je Slovenski gospodar poroèal: »Na ormuškem kolodvoru je pozdravil goste taborov odbor in mnogi drugi e navzoèi gosti z muziko. […] Na èitalniènem vrtu so se gosti zbrali in okrepèali pri veseli godbi in pevanju narodnih pesem. Petja so se prav vrlo vdeleili tudi naši vrli slovenski dijaki. […] Hrvatov iz Varadina in Varadinske okolice je prišlo blizo 400 in sicer s prav lepo godbo in krasno zastavo, ktero so napravile varadinske gospe in jo darovale èitalnici ormuški (ivele!). Vse društvo je spet z veselo godbo šlo v èitalnico, kot v zbirališèe taboritov.«40 O prihodu Hrvatov pa so v Slovenskem narodu zapisali: »Ko se je pribliala ura, za ktero je bil prihod hervaških bratov napovedan, hitelo je vse iz Ormua na obreje motne Drave, kterej so se na hrvaškem obalji res e bliali v dolgi vrsti lepo okinèanih voz translajtanski bratje, v posebno obilnem številu narodni Varadinci z izvrstno vebano glasbo.«41 Ob 16. uri so se iz èitalnice v dolgem sprevodu z veselo godbo in lepimi zastavami odpravili proti prizorišèu tabora, nahajajoèem se okrog pol ure hoda od Ormoa proti Središèu.42 O zakljuèku tabora sta oba èasopisa zapisala, da so po zakljuèenih govorih z zastavami stopili na oder hrvaški in slovenski dijaki ter prav lepo prepevali slovanske pesmi, godle so godbe, ljudstvo pa se je veselo in zadovoljno pogovarjalo o lepem poteku tabora. Zveèer so se spet podali z godbo v èitalnico, kjer je bila vesela druba in »pobratovanje s Hrvati in petju lepih pomenljivih napitnic ni bilo konca ne kraja do pozne noèi.«43 Posebnost ormoškega tabora je gotovo zdruitev hrvaške in slovenske mladine v mnoièni pevski zbor ob zakljuèku govornega dela in nato še pozno v noè, ki pa ni nenavadno, èe vemo, da so številni slovenski uèenci iz ormoškega okoliša nadaljevali šolanje prav v Varadinu, torej so bile vezi med njimi moène ne samo zaradi bliine mesta, ampak tudi prijateljskih stikov. Zadnji tabor na Štajerskem, ki se ga je kljub deevnemu vremenu udeleilo okoli 8.000 ljudi, je bil na Kapeli. Èasopisni podatki o tem taboru so skromni in ne nudijo nobenih informacij o petju ali glasbi nasploh. Ker je prireditev motil de, je bilo verjetno vse drugo dogajanje (razen politiènih govorov) bolj skromno ali pa je celo odpadlo. 99 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 39 Slovenski gospodar, 13. 5. 1869, 74. 40 Slovenski gospodar, 12. avgust 1869, 125. 41 Slovenski narod, 12. avgust 1869, 1. 42 Slovenski gospodar, 12. avgust 1869, 125. 43 Slovenski gospodar, 19. avgust 1869, 130. Tabori na Primorskem Primorska44 je v èasu taborskega gibanja po izjemno razvejanem in bogatem kulturnem delovanju številnih èitalnic med slovenskimi deelami moèno izstopala. V najtejem poloaju so bili istrski Slovenci, saj so bili popolnoma podrejeni italijanskim interesom. V tekih kulturnih in politiènih razmerah se je še najuspešneje boril duhovnik in uèitelj Franjo Ravnik,45 ki je v ospredje svojega delovanja postavil boj za enakopravnost slovenskega jezika v uradih, sodišèu in posebej v šoli.46 Na Traškem, kjer je bilo 31 % prebivalstva slovenskega, je bila ustanovljena prva slovenska narodna èitalnica,47 èitalništvo pa se je še posebno moèno razvilo na Goriškem, kjer je bilo kar tri èetrtine prebivalcev Slovencev. Uvedba ustavnega ivljenja je enako kot ostalim tudi goriškim Slovencem omogoèila oivljanje politiènega ivljenja, ponovno bujenje nacionalne zavesti in pestro društveno ivljenje. Med najbolj zavzetimi rodoljubi, ki so v šestdesetih letih politièno in narodno delovali na Goriškem, je bil Andrej Marušiè, katehet na niji gimnaziji v Gorici, dopisnik, urednik èasopisa Domovina48 in sèasoma eden vodilnih goriških staroslovencev. Za enakopravno rabo slovenskega jezika se je boril tudi deelni poslanec Andrej Winkler, sicer deelni uradnik v Gorici. Posebno mesto v narodnem delovanju na Goriškem pa zavzema dr. Karel Lavriè,49 ki je bil najprej odvetnik v Tolminu in kasneje v Ajdovšèini. Oba kraja sta z njegovo pomoèjo narodnostno oivela, bil je glavni pobudnik za ustanovitev obeh èitalnic, kjer je tudi aktivno sodeloval.50 100 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 44 Obmoèje slovenske Primorske je bilo v èasu taborskega gibanja razkosano med štiri deele: Trst z okolico, Goriško, Istro in Kranjsko. Beneški Slovenci so iveli v drugi dravi in za njih program zedinjene Slovenije ni bil veè izvedljiv, njihove razmere za ivljenje v novi dravi pa so se tudi moèno razlikovale od tistih v avstrijskem delu monarhije in jim onemogoèale tesnejše stike z matièno dravo. 45 Franjo Ravnik (4. 11. 1832, Smokuè na Gorenjskem–22. 6. 1883, Korte nad Izolo) je bil rojen na Gorenjskem v Smokuèu pri Begunjah. Po konèanem teološkem študiju je bil kaplan v Brtonigli, nato upnik in uèitelj v Kastvu, potem uèitelj na koprskem uèiteljišèu, vikar koprske stolnice, od leta 1869 dalje pa nadomestni poslanec v deelnem zboru. 46 V tej situaciji se je tudi èitalniško gibanje razvijalo poèasi. Prva je bila ustanovljena èitalnica v Jelšanah leta 1867, dve leti zatem v Dekanih, leta 1870 pa sta odprli svoja vrata še èitalnici v Boljuncu in Materiji. 47 V Trstu je bila 29. 1. 1861 ustanovljena prva primorska in prva slovenska èitalnica in je v svoje društvo poleg Slovencev povabila še ostale v Trstu iveèe Slovane. Opravljala je pomembno vlogo kot središèe druabnega in kulturnega ivljenja tedanjih mešèanov slovanskega rodu v Trstu, bil pa je tam tudi zametek politiènega in narodnega dela. V njenem okviru so ustanovili pevski zbor, ki ga je prvo leto vodil Èeh Jan Lego, nato Tušek, kasneje Anton Hajdrih. Na bésedah so peli ljudske in umetne srbske, hrvaške, èeške, poljske ter slovenske pesmi. Glasba je zajemala velik del programa v obliki zborovskega petja ali v obliki plesa in glasbenih vlokov za igre. 48 Èasopis Domovina je izhajal tri leta (od 1867 do 1869) in je bil podoben Bleiweisovim Novicam. 49 Dr. Karel Lavriè (1. 11. 1818, Prem–3. 3. 1876, Gorica) je študiral pravo v Gradcu in Padovi, kot odvetnik pa deloval v Tolminu in Ajdovšèini. Od leta 1870 je bil deelni poslanec v goriškem deelnem zboru. Po preprièanju je bil liberalec in eden aktivnejših mladoslovencev. 50 V javnosti je odmevala zlasti njegova borba za uveljavitev slovenskega jezika v upravnem ivljenju. Glavni temelji za razvoj narodnosti so bili po njegovem mnenju: »slovenska zavednost, svoboda in njene liberalne naprave, deelni zbori, ki naj bi za narod skrbeli in ga vodili, ljudske šole ter narodno petje«. Marušiè, 1969, 213. Tem idejam je vestno sledil s svojim delovanjem ter si tako pridobil veliko in globoko naklonjenost goriških Slovencev. Narodno zavedni goriški intelektualci so bistveno pripomogli k uspešnemu in številnemu razvoju èitalnic, ki so bile med leti 1862 in 1870 ustanovljene v veèini goriških mest in trgov, pogoste pa so bile tudi na podeelju.51 Zaradi elje po uèinkovitejšem in bolj usklajenem politiènem delu pa so leta 1869 ustanovili politièno društvo Soèa, »slovensko društvo za brambo narodnih pravic na Goriškem«,52 ki si je zadalo nalogo varovati koristi slovenskega naroda, zato se je aktivno vkljuèilo tudi v organizacijo taborov. Najpomembnejši politièni in narodni dogodek na Goriškem leta 1868 je bil gotovo prvi primorski in hkrati tretji slovenski tabor, ki so ga goriški mladoslovenci priredili v Šempasu, kamor je iz štajerske deele preskoèila iskra narodnega zanosa in razvnela goriška srca. O dogajanju na taboru so poroèali vsi slovenski èasopisi, svoje spomine pa sta zapisala tudi dr. Josip Vošnjak in Ernest Klavar. Slednji se spominja: »Naposled pride dan, po katerem smo Slovenci toliko hrepeneli […] Krasno in ginjivo je gledati, kako da se znani in neznani bratje slovenski med seboj pozdravljajo, srèno si v roke segajo in potem trupoma z vihrajoèimi zastavami, pevaje narodne pesmi se podajajo na taborišèe.«53 Po konèanih govorih in prebranih telegramih se je na odru zbralo »kakih 50 pevcev, Solkanskih, Tominskih, Kanalskih, dijaških, iz Razdrtega, Rihenberga, Dornberga, Prvaèine, Komna itd. itd.; peli so Hej Slavjani, Bivali Èehove, Ne vdajmo se! in Naprej; dobro izbrane pesmi, ki segajo globoko v domoljubna prsa vsacega Slavjana«.54 Enako je poroèal dopisnik Novic, med pesmimi pa je navedel »Naprej in Hej Slovenci in mnogo drugih pesem«.55 Zdruene zbore je vodil znani zborovodja Anton Hribar.56 Po zakljuèenem uradnem delu shoda so praznovanje nadaljevali: »Zveèer je bilo razsvetljeno taborišèe s baklami, umetelni ogenj je razveseljeval še zbrano ljudstvo, tominski in razdrški pevci so prepevali lepe in krepke slovanske pesmi.«57 Novice so zapisale, da »veselega prepevanja ni bilo ne konca ne kraja. Duša ponoènega razveseljevanja pa je bil Tominski pevski zbor.«58 Šempaški tabor je bil izjemno uspešen in med vsemi primorskimi najveèji, najpomembnejši, s tematiko in udelebo pa tudi najbolj vseslovenski. Z navdušenim politiènim programom in glasbenim programom mnoiènega pevskega zbora, ki je povezal primorske pevce, so v ljudeh vzbudili 101 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 51 Do konca leta 1870 je bilo na Goriškem ustanovljenih 20 èitalnic, ki so najprej nastale okoli veèjih središè, nato pa je »narodna zavest zahtevala razvoj v najširše plasti slovenskega prebivalstva podeelja«. Marušiè, 1969, 17. 52 Gabršèek, 1932, 130. V osnovalnem odboru so bili: dr. Josip Tonkli, dr. Anton igon, Ernest Klavar, Matija Doljak, Andrej Jegliè, dr. Karel Lavriè in Janez Lièen. 53 Klavar, 1968, 14. 54 Klavar, 1968, 39. 55 Novice, 4. 11. 1868, 366. 56 Anton Hribar (4. 6. 1839, Zg. Tuhinj pri Kamniku-8. 5. 1887, Gorica), zborovodja in skladatelj, brat p. Angelika Hribarja. Veèji del ivljenja je preivel v Vipavi in Gorici, kjer je vodil zbore in pouèeval petje v šoli. Za svoje delo je prejel veè priznanj, med drugim odlikovanje (zlati kriec) cesarja Franca Joefa za velièasten pevski sprejem ob njegovem obisku Gorice leta 1882. S svojim zborom je nastopil tudi pred gradom Miramar v Trstu, kjer so z morja cesarju peli pesmi, za kar se mu je le-ta osebno zahvalil. (predavanje Glasbena druina Hribar iz Zg. Tuhinja, Janez Moènik, Kamnik, 20. 3. 2009) 57 Slovenski gospodar, 3. 12. 1868, 1. Prim. Slovenski narod, 29. 10. 1868, 1. 58 Novice, 4. 11. 1868, 366. eljo po nadaljevanju taborskega gibanja. Nad tolminskim pevskim zborom so bili navdušeni tudi Brici, saj so zapisali: »Tominskih pevcev ne moremo pozabiti, ker so tako izvrstno peli, da jih je bilo pravo veselje slišati.«59 Zagnani Brici so organizirali tabor v Biljani, saj so eleli med svoje ljudi vnesti navdušenje za narodno delovanje in Brda prebuditi iz spanja. O dogajanju na taboru je zelo izèrpno poroèala Domovina: »Postavljen je – sreèno, redno, sveèano postavljen pomenljivi mejnik na meji avstrijsko-italijanski, na meji laško-slovenski! Šest tisoè povzdignjenih rok je priseglo […] V Brdih je bilo posebno mikavno, videti, kako so se po vseh poteh in stezah vili sprevodi na taborišèe; nar slovesnejši je bil vhod vrlih Kvišèanov in tistih, ki so se jim pridruili, z domaèo bando in tremi zastavami. Igrala je banda popotnice zloene po slovenskih napevih […] Vseh zastav brez velike taborske je bilo 12, devet iz Briskih vasi, iz drugih krajev smo videli Solkansko, Kanalsko in Tominsko, s katero je bil prišel slavno znani Tom. pevski zbor.«60 Po zakljuèenih govorih je godba zaigrala cesarsko pesem. »Med tem se vstopajo na odru dijaški in drugi pevci in zapojejo narpopred Husitsko, potem Triglav in potle – se vlije ploha, ki nas je poduèila, da lahtna rastlina, ktero smo vsadili, mora biti dobro zalita […] Imeli so se zveèer zapaliti na taborišèi umetni ognji – to je edino, kar nam je de pokvaril, pa da nismo mogli poslušati godbe in petja.«61 Tabor v Tolminu, e desetletje narodno prebujenem in kulturno aktivnem trgu, je pripravilo goriško politièno društvo Soèa, udeleili pa so se ga veèinoma domaèini. Ob zakljuèku govorov je nastopil »tominski pevski zbor v sokolski obleki in pel prav izvrstno: Hej Slavjani, Husitsko, Lepa naša domovina in še druge prav primerno izbrane narodne pesmi«.62 Tolminski pevski zbor,63 ki je zelo aktivno deloval na širšem Goriškem e od ustanovitve tolminske èitalnice leta 1862, je na tem taboru glede na pisne vire nastopal samostojno brez pomoèi drugih, kar ne preseneèa, saj so bili tudi udeleenci predvsem iz okolice Tolmina, in ni podatkov, da bi se jim pridruile skupine iz drugih èitalnic. Tabor v Seani,64 ki je v tem èasu doivljala gospodarski razcvet, je sledil neposredno tolminskemu. Na taboru so se zbrali èlani številnih goriških èitalnic ter drugi goriški, traški in istrski rodoljubi, je najobširneje poroèal Slovenski narod, ki je v uvodu zapisal: »e pred poldne dospeli so iz daljnega Tomina 102 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 59 Domovina, št. 44, 30. 10. 1869. 60 Domovina, 30. 4. 1869. 61 Prav tam. 62 Slovenski narod, 12. 5. 1870, 2. 63 Z ustanovitvijo tolminske èitalnice, prve na Goriškem, se je zaèelo kulturno in narodno bogato obdobje goriških Slovencev, Tolmin pa je postal arišèe, od koder se je navdušenje širilo v veèje kraje Primorske. K temu je veliko pripomogel èitalniški pevski zbor, ki je pod vodstvom uèitelja Jakoba Furlanija prviè nastopil e teden dni po ustanovitvi èitalnice. Furlani je ustanovil tudi godalni kvartet, obe skupini pa vodil do leta 1867, ko ga je zamenjal zborovodja Danijel Fajgelj. O odlikah pevskega zbora so veèkrat poroèali èasopisi, kjer lahko zasledimo tudi številne vesti o nastopih zbora na prireditvah drugih èitalnic. 64 V Seani v èasu tabora èitalnica verjetno še ni delovala, saj v èasopisih zasledimo le vest, da se je v zaèetku leta 1869 osnovala èitalnica, drugih podatkov pa ni. Delovati naj bi zaèela šele èez štiri leta. Prim. Marušiè: Seanski tabor 29. maja 1870. leta, v: Ob stoletnici seanskega tabora, 1970, 9. ondotni pevci v krasni sokolski obleki, rodoljubi iz Gorice, Postojne in Razdrtega. […] Ob treh bilo je v trgu e vse ivo. Voz za vozom drdral je po cesti, ki dri iz Trsta v Seano; posebno pozornost obudili so proseški in nabreinski pevci, med njimi gosp. Nabergoj in gosp. Cvek, slednji odlièen vodja obeh pevskih zborov. Impozanten bil je prihod traških okolièanov in slovenskih Istranov po taktu izvrstne domaèe glasbe; vse okoliène èitalnice, èitalnica boljunška in pasjavaška iz Istre, bile so z društvenimi zastavami v obilnem številu zastopane. Ob štirih zaèela se je gibati zbrana mnoica paè nad 6.000 duš, pod senco slovenskih zastav in pri zvoku doneèe glasbe proti taborišèu.«65 Novice pa so poroèale: »Po konèanem taboru zapoje izvrstni tminski pevski zbor, in za njim še veè druzig, in mnoica vsa navdušena se vrne v Seano nazaj, kjer se je zaèelo rajsko narodno ivljenje, trajajoèe do druzega dne. […] Tabor je oèividno koristil mnogo; gibanje je zdaj bolj ivahno, ljudstvo bolj zavestno.«66 O petju in godbi sta podobno poroèala tudi komisar Raimund Viditz in èasopis Jadrnska zarja.67 Istrski Slovenci, ki so se mnoièno udeleili e tabora v Seani, so med primorskimi Slovenci najbolj potrebovali velik ljudski shod, kjer bi se navzeli narodnega navdušenja, saj je bilo le-to pri njih še precej v povojih. Glede na istrsko politièno situacijo drugaèe tudi ni moglo biti. Duhovnik Franjo Ravnik, ki se je v Istri moèno zavzemal za uveljavitev slovenskega jezika in je bil v tem èasu voditelj slovenskega istrskega narodnega gibanja, je bil pobudnik, glavni organizator in duša taborskega gibanja v slovenski Istri.68 Tabor v Kubedu je prebudil istrske Slovence iz politiènega mrtvila ter jih spodbudil razumsko in politièno, italijanskim nacionalistom pa je veè tisoè glava mnoica pokazala, da se bo slovenski narod boril za svoje pravice. Novice so v svojem poroèilu zapisale, da so po zakljuèenih govorih nastopili štirje pevski zbori, »dva domaèa, s katerima je imel g. uèitelj Benko mnogo truda; pevski zbor Boljunske èitalnice, ki je bil obilno zastopan in nas je razveseljeval s svojim krasnim petjem, in pevski zbor Rocoljske èitalnice, ki je z velikim troškom in portvovanjem k nam prišel in nam s tem dokazal bratovsko slogo in ljubezen.« Ponovna zdruitev primorskih pevskih sil je še enkrat ustvarila mogoèen videz, napolnila srca s slovensko glasbo in s svojo moèjo pripomogla k enotnemu cilju, narodnemu osvešèanju istrskih Slovencev, ki so v naslednjih letih organizirano nadaljevali politièni boj. Leta 1874 so skupaj s Traèani ustanovili politièno društvo Edinost, nadaljevali pa so tudi z ustanavljanjem èitalnic, pevskih, bralnih idr. društev. Taborsko gibanje na Primorskem je zakljuèil hrvaško-slovenski tabor v Kastavu, ki je bil vsebinsko vezan zlasti na probleme istrskih Hrvatov. V virih al ni vesti o kakršnemkoli spremljajoèem kulturnem programu ali udelebi pevskih zborov. 103 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 65 Slovenski narod, 4. 6. 1870, 1. 66 Novice, 8. 6. 1870, 185. 67 Jadranska zarja, 5. 6. 1870 in 19. 6. 1870. 68 Kramar, 1970, 14. Primorski tabori predstavljajo v glasbenem smislu višek kulturnega dogajanja celotnega taborskega gibanja, hkrati pa nam precej natanèni zapisi o dogajanju nudijo dober vpogled v glasbeno ivljenje slovenske Primorske ob koncu šestdesetih let 19. stoletja. Mnoièno zdruevanje pevskih zborov in številni pozitivni odzivi na njihovo petje razkrivajo posebno naklonjenost glasbi, ki se je na Primorskem razkrivala v bistveno veèjem obsegu kot v ostalih slovenskih deelah. Tabori na Kranjskem Kranjska je bila osrednja slovenska in hkrati edina v celoti slovenska deela po prebivalstvu, »po deelnozborskih volitvah leta 1867 pa tudi edina, v kateri so bili Slovenci, vsaj kar se tièe organov deelne avtonomije, na oblasti«.69 Obsegala je tri slovenske pokrajine: Gorenjsko, Notranjsko in Dolenjsko. Deelni sede je bil v Ljubljani, središèu slovenstva, kjer so imele sede slovenske nacionalne institucije, kakor je bila na primer Slovenska Matica, ki je s svojim delom postala pomemben del narodnega gibanja. Kranjska in Ljubljana v èasu taborskega gibanja nista bili središèi aktivne slovenske politike, kakršno so gojili predvsem štajerski in deloma goriški mladoslovenci. Za Kranjsko je znaèilno staroslovensko jedro, ki je vodilo enako umirjeno in previdno politiko kot slovenski dravnozborski poslanci, vsi pa so bili pod moènim vplivom dr. Janeza Bleiweisa in dr. Etbina Coste. Konservativna kulturna politika in medla politièna aktivnost sta verjetno izhajali iz sorazmerno ugodnega narodnostnega poloaja Kranjcev. Najdejavnejša je bila ljubljanska èitalnica, ki je skupaj z ljubljanskim telovadnim društvom Juni sokol (kasneje Sokol) in leta 1866 ustanovljenim Dramatiènim društvom skrbela za širjenje slovenske kulture v Ljubljani, pa tudi drugje po deeli.70 Kranjski rodoljubi so se v taborsko gibanje vkljuèevali previdno in poèasi, najprej zgolj v obliki pozdravnih telegramov, ki so jih pošiljali drugim organizatorjem taborov, kasneje tudi s prisotnostjo manjšega števila kranjskih predstavnikov, ki je v letu 1869 konèno spodbudila organizacijo štirih kranjskih mnoiènih shodov, od katerih so bili trije na Notranjskem (na Kalcu, v Cerknici in Vipavi), eden pa v osrednjem delu deele v Vimarjah. Prvi kranjski tabor na Kalcu, ki se je odvijal pri grašèini pesnika Miroslava Vilharja,71 je udeleence navdušil, kar kaejo tudi èasopisna poroèila. Slovenski gospodar je poroèal, da so udeleenci prihajali na tabor z godbo, pevci in prapori, 104 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 69 Melik, 1969, 65. 70 Na Kranjskem so bile do leta 1869 ustanovljene še èitalnice v Šentvidu pri Ljubljani, Kamniku, Škofji Loki, Kranju, Novem mestu, Sodraici, Metliki, Èrnomlju, Planini, Postojni, Ilirski Bistrici, Vipavi, Šentvidu pri Vipavi (Podnanosu), Podragi pri Vipavi in Idriji. Velik del deele je ostal torej èitalniško nepokrit, še posebno èe primerjamo število èitalnic in njihovo plodno delo na mnogo manjšem podroèju Primorske. 71 Miroslav Vilhar (7. 9. 1818, Planina pri Rakeku–6. 8. 1871, grad Kalec), pesnik, skladatelj, upan Kneaka in deelni poslanec. Študiral je pravo na Dunaju in v Gradcu. Napisal je prvo slovensko spevoigro Jamska Ivanka in številne zborovske skladbe, med katerimi so mnoge ponarodele. po zakljuèku pa so se razkropili »v najlepšem redu popevaje lepe naše pesmi, in klicaje si, da bo vsak trdno stal za to, da se dopolne enkrat vendar naše elje.«72 Iz èasopisnih poroèil je razvidno, da so se tabora na Kalcu udeleili tudi pevci in godba, ki so prepevali ter igrali pri prihodu in odhodu s tabora, medtem ko ni nikjer zapisano, ali je taboru sledil še koncert in kateri pevci so se tabora udeleili. Na taboru je kot govornik prviè nastopil Josip Nolli,73 ki se je v tej vlogi Slovencem predstavil še na štirih taborih (Vimarje, Cerknica, Vipava in opraèe). Bil je vsestranski kulturni delavec in se je ukvarjal z igralstvom, reijo, prevajalstvom, publicistiko ter glasbeno kritiko. V kasnejših letih je še posebej zaslovel kot operni pevec. Drugi kranjski tabor v Vimarjah je pripravilo politièno društvo Slovenija pod vodstvom slovenskih prvakov Bleiweisa ter Coste. Tabor je z izjemno udelebo 30.000 taboritov, ki so kljub deju prihajali z vseh koncev slovenskega ozemlja, prekosil vsa prièakovanja. Poleg velikega števila Kranjcev se je tukaj zbralo na stotine udeleencev s Štajerske in Primorske ter tudi iz sosednje Hrvaške. Poskrbljeno je bilo tudi za glasbeno dogajanje, ki je prihod taboritov še dodatno polepšalo in privzdignilo razpoloenje, veèje skupine pa so s seboj pripeljale tudi ljudske godce. Iz obširnih poroèil vseh treh èasopisov v nadaljevanju navajam le dele o glasbenem ozadju tabora: »Glavno zbirališèe je bila ljubljanska èitalnica. Tu je prijatelj iskal in tudi veèidel našel prijatelja, […] vsakdo je vedel kaj veselega povedati, vsakdo si je tu dobil nove nade, nove spodbuje in vsem so misel tako rekoè iz srca vzeli pevci, ki so se hitro našli, sprijaznili in brez vaj in poskušenj lepo zbrano zapeli velièastno pesem: Slovan povsod brate ima in pa Lepa naša domovina, kterim jih je seveda sledilo še mnogo drugih. […] Društvo Sokol je prišel z zastavo in mestno godbo iz svoje telovadnice, pri èitalnici se mu pridrui pevski zbor èitalnièni in deputacije raznih èitalnic iz vsega Slovenskega, veèidel vse s svojimi zastavami.«74 Udeleenih èitalnic naj bi bilo nad trideset.75 Sledil je tabor v Cerknici, o katerem so Novice zapisale, da je spet pokazal sijajno narodno navdušenost Slovencev na Notranjskem. Iz Ljubljane in ljubljanske okolice je z vlakom prišlo okoli 400 taboritov, spremljala pa jih je vrhniška godba. Po dokonèanem taboru so se brali telegrami in dopisi iz številnih slovenskih krajev, »zapeli so pevci na odru narodne pesmi, svirala je tudi godba vmes, da precej èasa ostali smo še na priljubljenem nam taborišèu. Povzdignjena srca smo zapustili vrle Notranjce, ko je poseben vlak se na odhod oglasil, ki nas je okoli polnoèi zopet pripeljal v Ljubljano.«76 105 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 72 Slovenski gospodar, 13. 5. 1869, 74. 73 Josip Nolli (13. 11. 1841, Ljubljana–11. 1. 1902, Ljubljana) se je šolal v Ljubljani (gimnazija), na Dunaju (pravo) in v Milanu (petje). Kot operni pevec je nastopal v številnih evropskih prestolnicah, leta 1880 pa se je vrnil v Ljubljano, »kjer si je prizadeval za uspeh slovenske opere«. Kuret, 2005, 31. 74 Slovenski narod, 22. 5. 1869, 2. 75 Slovenski narod, 27. 5. 1869, 2. 76 Novice, 15. 6. 1870, 195. Dva meseca po cerkniškem taboru so se Kranjci še zadnjiè sešli in z mnoièno udelebo ponovno potrdili svoje zahteve ter pokazali svojo e dodobra prebujeno in utrjeno narodno zavest. Vipava je bila zelo primeren kraj za slovenski shod, saj je bilo tukaj slovenstvo e desetletje aktivno, kar kae ivahno delovanje narodne èitalnice.77 Èasopisi so poroèali o sijaju in narodni navdušenosti, ki ju je dvigalo tudi glasbeno dogajanje. Novice, ki so bile najbolj izèrpne, so poroèale, da so prihod èlanov Sokola najprej pozdravili fantje iz Razdrtega s slavolokom, zastavo, petjem in streljanjem. V nadaljevanju pa lahko beremo: »Hrepeneèe prièakovanje šentviških fantov pevcev, kteri so se pod svojo zastavo zbrali, ni trajalo dolgo èasa; kmalu zagrmijo monarji, in prvi jako okusno okinèani voz planinskih Sokolov pridrdra v vas ter se ustavi. Po malem zajtrku, med katerim se je fantovsko petje s sokolskim vrstilo, zasede Sokol zopet »in corpore« vozove, in hajd […] naprej v Vipavo. […] Ne daleè pred trgom jih je prièakoval mladi vipavski Sokol (32 mo) in deputacija taborskega odbora z godbo.«78 Èez nekaj dni so Novice poroèale takole: »Kraševce […] zadrevali so na kripoti glavne ceste pod zastavami e zbrani zgornji Vipavci in Pivèani, ki so prièakovali mladega vipavskega Sokola in godbe. Èakanje ni trajalo dolgo, kmalu je bil Sokol z dvema godbama na zbirališèu. Vsestranski obèni pozdrav se prijazno izvrši, in vsaka srenja stopi s svojo zastavo v stopalni red. Godba zaglasi Naprej in hajd! Celo krdelo se pomièe pod dvanajstimi zastavami proti trgu. Godba obmolkne, a druga priène, tako celo pot do èitalnice.«79 Glede na poroèila so se tabora udeleili razdrški, šentviški in sokolski pevci,80 verjetno pa še pevski zbor vipavske èitalnice, ki sicer ni nikjer omenjen. Glasbeno dogajanje sta popestrili in na splošno dvigali razpoloenje najmanj dve godbi. Pomenljiva je tudi misel poroèevalca Slovenskega naroda, ki ga je navdušilo petje na taboru: »Tako pa samo še pristavimo, da je narod v ipavskej dolini in blinjem Goriškem izvrstno zbujen, da ima skoro vsaka vas krasno zastavo, izurjene pevce, ki pojo najteje zbore.«81 Vimarski tabor, ki se ga je s svojimi pevci udeleilo veliko število èitalnic, je bil najvelièastnejši in sploh najveèji slovenski tabor. Pevski zbori so se pridruili pevcem ljubljanske èitalnice in telovadnega društva Sokol ter s petjem pospremili dolg sprevod udeleencev iz Ljubljane do Vimarij. Slovenske pesmi so ob prihodu in odhodu prepevali še na ostalih treh taborih, medtem ko so imeli pevci 106 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 77 Za razvoj slovenskega narodnega in kulturnega ivljenja v Vipavi se je najbolj trudil tamkajšnji upnik in dekan Jurij Grabrijan (1800–1882), ki je sodeloval tudi pri ustanavljanju èitalnice. V sredini leta 1863 so v Vipavi pripravili prireditev, na kateri je Grabrijan e govoril o obstoju društva, znotraj katerega je verjetno deloval pevski zbor pod Hribarjevim vodstvom. Po Hribarjevem odhodu v Gorico leta 1865 je zbor vodil Janez Goršiè. Uradno se je vipavska èitalnica preoblikovala iz vipavske kazine, katere èlani so se tako odloèili na obènem zboru 18. februarja 1864. V maju istega leta je èitalnica dobila svoj odbor, ki mu je naèeloval Grabrijan. Èitalnica je s svojim pevskim zborom 15. avgusta 1865 sodelovala na e veselici ajdovske in tolminske èitalnice. 78 Novice, 24. 8. 1870, 272. 79 Novice, 31. 8. 1870, 280. 80 Verjetno gre za pevce ljubljanskega Sokola. Dopis razkriva, da je imel tudi Šentvid pri Vipavi svoj moški pevski zbor. 81 Slovenski narod, 23. 8. 1870, 3. po zakljuèenih govorih na taboru v Cerknici koncert narodnih pesmi. Dogajanje vseh štirih kranjskih taborov je popestrilo igranje najmanj ene godbe. Tabori na Koroškem Koroški Slovenci82 so od vseh Slovencev v Cislajtaniji iveli v najtejih pogojih pod moènim nemškim nadvladjem in stalnimi germanistiènimi pritiski.83 Zaradi moènih raznarodovalnih in drugih pritiskov so imeli malo monosti za vkljuèevanje v javno kulturno in politièno ivljenje, zato se je tudi èitalništvo razvijalo poèasneje in skromneje kot v ostalih slovenskih deelah. Za tamkajšnji razvoj in razširjenost slovenske kulture ter slovenskega zborovskega petja so v šestdesetih letih 19. stoletja najveè naredili slovenski dijaki,84 uèitelji in bogoslovci, ki so nastopali na javnih prireditvah, ter duhovniki s slovenskimi pridigami, nedeljskimi šolami in spodbujanjem slovenskega cerkvenega petja.85 Poleg celovške èitalnice86 so na Koroškem v šestdesetih letih 19. stoletja delovale še èitalnice oz. bralna društva v Borovljah, Bekštanju, Libelièah in elezni Kapli.87 Vsem pritiskom navkljub je Korošcem uspelo organizirati tri tabore, in sicer v Bistrici pri Pliberku, opraèah in Zgornjih Buhljah. O dogajanju na bistriškem taboru so poroèali tako slovenski kot tudi nekateri nemški in èeški èasopisi. Obširneje in veèkrat je o bistriškem taboru pisal dunajski Wanderer, ki je zapisal, da je tabor potekal v miru, in ga oznaèil kot uspeh. »Pravi, da je taboru sledila veselica z glasbo in petjem.«88 Slovenski èasopisi so poroèali o udelebi instrumentalnih skupin: »V Prevalih nas je èakala narodna glasba pod vodstvom izvrstnega narodnjaka g. Lipolda, uradnika iz Lješe, s krasno slovensko zastavo, in nas sprejela s pesno Hej Slovani; ko se pripeljemo v Pliberk, nas e druga glasba iz Velikovca s lepo trobojnico in mnoica ljudstva prièakuje. […] Impozantni prihod, kterega se je okolo dve tisuè ljudstva udeleilo, se poèasno taborišèu pribliava narodna glasba naprej. […] Po dokonèanem taboru se je mnogo brzojavov […] preèitalo, in ker je de zaèel strašno vlivati, je ljudstvo na vse kraje pod streho razletelo, najveè jih je v prostorno hišo g. Kravta šlo, kde ste dve glasbi narodne pesmi igrale, in se ljudstvo v najlepšem redu do ranega dneva prav dobro zabavljalo.«89 Napovedana godba iz Leš je na taboru s pomoèjo 107 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 82 Deela Koroška je sredi 19. stoletja štela okoli 330.000 prebivalcev, med katerimi je bilo veè kot 100.000 Slovencev, ki so iveli veèinoma na podeelju jugovzhodne Koroške, trgi in mesta pa so bili tako kot po drugih slovenskih deelah nemški. Glej: Domej, 2003. 83 Situacija koroških Slovencev je bila še najbolj podobna poloaju istrskih Slovencev, ki so se le s teavo borili proti iredentizmu. 84 Slovenski dijaki so v šestdesetih letih 19. stoletja ustanovili slovensko dijaško pevsko društvo, ki je nastopalo na raznih druabnih sreèanjih in èitalniènih prireditvah. 85 Domej, 2003, 9. 86 Celovška èitalnica, ustanovljena 1863, je nekaj let predstavljala centralno organizacijo koroških Slovencev in Celovec njihovo kulturno središèe, od 1866 do 1872 pa v virih ni poroèil o njenem delovanju. 87 Mir, 26. mali traven 1913. 88 Malle, 1969, 613. 89 Slovenski narod, 6. 8. 1870 in 9. 8. 1870. velikovške godbe dvigala vzdušje, medtem ko o petju pevskih zborov, razen kratke informacije v Wandererju, èasopisi niso poroèali. Omenjeno prepevanje je bilo lahko spontana reakcija navdušenih taboritov ali pa so s petjem na taboru sodelovali slovenski dijaki in uèitelji. Naslednji koroški tabor v opraèah ni samo ponovil uspeha bistriškega tabora, ampak ga je tako po številu taboritov kot tudi po izjemnem slavju celo presegel. Das Vaterland je zapisal, da je bil to za koroške Slovence zelo pomemben dan. Ljudstvo se je zbiralo e dolgo pred zaèetkom tabora in pri tem pelo domoljubne pesmi.90 Dogajanje je popestrila »izvrstna godba, ki nam jo je oskrbel vneti rodoljub, kmet Janeiè, brat rajnega gosp. Antona Janeièa. […] Bilo je tedaj vse idane volje, od konca do kraja, med taborovanjem in po dokonèanem taboru noter v pozno noè; in potekel nam je èas tako hitro, da nismo vedeli, kako – zlasti med kratkoèasno godbo, veselim petjem (oèitno hvalo zato zaslui pevsko društvo iz Ukva) in raznimi napitnicami na slovenske rodoljube in – na Slovenijo.«91 Podobno je poroèal tudi Slovenski narod, ki navaja tudi veselo prepevanje slovenskih pesmi e ob prihodu na tabor. 92 Na najveèjem koroškem taboru se je glede na èasopisna poroèila veliko prepevalo tako pred zaèetkom tabora kot tudi po zakljuèku govorov. al ni podatkov o tem, katere pesmi so pevci izvajali. Ob pevskem društvu iz Ukve so verjetno sodelovali slovenski dijaki in uèitelji. Po enoletnem predahu je društvo Trdnjava avgusta 1871 sklicalo še zadnji koroški tabor v Zgornjih Buhljah pri Grabštanju, ki je bil hkrati tudi zadnji slovenski narodni tabor. Slovenski narod je o taboru poroèal skromneje kot o ostalih taborih, kljub temu pa je navedel njegovo kratko vsebino in nekaj dejstev o dogajanju po zakljuèenih govorih: »Tabor se je vršil v najlepšem redu. […] Po taboru smo se med petjem in godbo malo mudili pri hiši gosp. Riznarja, potem pa odšli na postajo Grabštajnsko […] Tako je bil konèan tabor, kterega bi bili nemškutarji radi prepreèili, tako smo zopet na novo javno pokazali, da naši koroški bratje še ive in se zavedajo v politiènem ivljenji, da nikakor niso izgubljeni za nas. […] Omeniti še moramo domoljubnih Lješanov, ki so se tako obilo udeleili in poslali svojo godbo z zastavo […] Veselega srca klièemo, 90 Malle, 1969, 614. 91 Novice, 5. 10. 1870, 323. 92 Slovenski narod, 22. 9. 1870, 1–2. spominjaje se tabora na Buhlah, lepe koroške deele in èvrstih ter delavnih bratov: iveli na mnogaja leta!«93 Skromne vesti nam ne nudijo dovolj podatkov, da bi lahko natanèneje predstavili glasbeno dogajanje na taboru. Na vseh treh taborih pa so zagotovo prepevali narodne in domoljubne slovenske pesmi in so igrale godbe. Vloga instrumentalnih skupin na taborih V èasopisnih poroèilih so dopisniki o vseh taborih, razen kapelskega, tolminskega in šempaškega, omenjali sodelovanje instrumentalnih skupin, najpogosteje poimenovanih godba in banda, vèasih pa muzika, glasba, narodna muzika, domaèa glasba in domaèa banda. Zasledimo tudi razlièno poimenovanje udeleene skupine v istem sestavku, npr. najprej dopisnik govori o godbi, medtem ko jo v nadaljevanju poimenuje domaèa glasba. Podatkov, kakšne in katere instrumentalne skupine so bile s temi izrazi mišljene, je zelo malo. Razberemo lahko, da so se taborov udeleile ljubljanska mestna godba, novomeška godba, godbe iz Leš, Velikovca in Varadina, godba rocoljske èitalnice in godba hrastniških rudarjev. Natanènejših podatkov v raziskanih virih nisem našla. Prav tako so zelo skopa poroèila o njihovem glasbenem programu, saj poimensko navajajo le cesarsko pesem oz. himno in Hej Slovani, sicer pa je opisano zlasti splošno vzdušje, ki ga je dvigovala tovrstna »vesela« glasba. Da bi podali natanènejšo sliko instrumentalnega dela glasbenega dogajanja na taborih, bi bilo potrebno raziskati delovanje sicer maloštevilnih instrumentalnih skupin v èitalnicah in veèjih mestih, kjer so ponekod v tem èasu e delovale mestne godbe. Glede na vtise dopisnikov je bila instrumentalna glasba na taborih ne samo prisotna, ampak je pomenila kar pomemben del dogajanja, zlasti v èasu prihajanja in razhajanja taboritov. Verjetno so bile nekatere instrumentalne skupine pravzaprav manjši ansambli, morda le skupine vaških godcev ali harmonikarji. To vsekakor lahko predvidevamo za alski tabor, kjer se omenja udeleba kar petih godb, o katerih izvemo samo, da je bila ena od njih hrastniška godba. Pravzaprav je nepredstavljivo, od kod bi prišlo tako veliko število orkestrov. Poraja se tudi vprašanje o nacionalnosti sodelujoèih v omenjenih skupinah. Ali je slovenski narod v tem obdobju e premogel tolikšno število godbenikov ali pa so na pomoè priskoèili tujci, morda èlani vojaške kapele? Odprta vprašanja nakazujejo monosti razmeroma bogatega glasbenega ivljenja in klièejo po dodatni raziskavi primarnih virov. Vloga pevskih zborov na taborih Nekoliko natanèneje so poroèevalci pisali o zborovski glasbi, kar kae e omenjeno poimensko navajanje pevskih zborov in pesmi. Taborov se je udeleilo 109 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 93 Slovenski narod, 10. 8. 1871, 1–2. razmeroma veliko število pevskih zborov, pevska zbora tolminske èitalnice in ljubljanskega Sokola pa sta bila prisotna celo na štirih shodih. Poleg zborov, naštetih v tabeli 3, so na taborih verjetno prepevali tudi pevska zbora ljutomerske in vipavske èitalnice, dijaška pevska zbora iz Celovca in Gorice ter koroški bogoslovci. 110 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Tabela 3: Pevski zbori in tabori, ki so se jih udeleili. PEVSKI ZBOR (PZ) TABORI PZ tolminske èitalnice Šempas, Biljana, Seana, Tolmin PZ ljubljanskega Sokola Ljutomer, Sevnica, Vimarja, Vipava PZ iz Rocola Seana, Kubed PZ iz Proseka Seana PZ iz Nabreine Seana PZ iz Boljunca Kubed PZ iz Kubeda (dva zbora) Kubed PZ iz Razdrtega Vipava PZ iz Šentvida pri Vipavi Vipava PZ ajdovske èitalnice Šempas PZ ljubljanske èitalnice Vimarje Pevsko društvo Ukva opraèe PZ ormoških dijakov Ormo PZ iz alca alec Petje narodnih in domoljubnih skladb, katerih nepopoln seznam lahko sestavimo na podlagi èasopisnih poroèil, je bilo sestavni del slovenskega taborskega gibanja. Spremljalo je politièno dogajanje in s posebno moèjo glasbe pomagalo krepiti slovensko narodno zavest. Tabela 4: Skladbe, ki so bile izvedene na taborih. NASLOV SKLADBE PESNIK SKLADATELJ Slava Slovencem Joef Virk Dragotin Ivan Huber94 Ne vdajmo se! Miroslav Vilhar Miroslav Vilhar Naprej! Simon Jenko Davorin Jenko Triglav Martin Semrajc Jurij Fleišman Hej Slovenci Samuel Tomášik poljski napev Lepa naša domovina Anton Mihanoviæ Josip Runjanin Slovan / Jan Køtitel Knahl Byvali Èechové Vaclav Jaromir Picek Jan Nepomuk Škroup Husitska Jan Vlk Arnošt Bohaboj Tovaèovsky Veèino skladb tako slovenskih kot tudi slovanskih avtorjev, o katerih so poroèali dopisniki èasopisov, so pevski zbori prepevali e pred nastopi na taborih 111 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... 94 D. I. Huber je ustvaril napev, ki ga je Matija Tomc kasneje priredil za štiriglasni mešani zbor. in jih zasledimo na programih èitalniških bésed v vseh slovenskih deelah. Skladbe imajo tipièno domoljubno in budniško vsebino, zapisano v preprosti kitièni obliki z jasno izraenim narodnim sporoèilom. Pesmi èustveno poudarjajo slovenstvo in slovanstvo, domovinsko ljubezen, vero v svobodno ivljenje naroda in narodno enotnost, odkrito pozivajo k boju za narodne pravice ter spodbujajo k moènejši povezanosti slovanskih narodov, vsebinsko pa sovpadajo z idejami in zahtevami mladoslovencev. Podobno kot besedila tudi glasbena govorica skladb sledi uresnièevanju narodnih idej, zato so skladbe z glasbenega stališèa preproste, najpogosteje ustvarjene v dvo- in tridelni pesemski obliki. Napevi so spevni, enostavni, napisani v ljudskem duhu in sledijo preprostosti besedil. Prav tako enostaven je ritem, zapisan v glavnem v tri- in štirièetrtinskem taktovskem naèinu ter popestren s pogosto uporabo punktiranih notnih vrednosti. Takšen ritem daje skladbam èvrst in slovesen karakter. Napevi so veèinoma podprti s harmonijo glavnih stopenj v homofonem stavku ter obèasno uporabo stranskih dominant in še redkeje modulacijami. Pogosto se izmenjujeta enoglasje in štiriglasje, ki poskrbita za pestrejši glasbeni izraz. Skladbe so skoraj vedno pisane za štiriglasen moški zbor. Ob številèno skromnem seznamu izvajanih slovenskih skladb bi bilo prièakovati, da bo narodno gibanje skladatelje, še posebno tiste, ki so se taborov aktivno udeleili, spodbudilo k ustvarjanju del, nastalih iz taborskih vzgibov in navdušenosti, e prej pa morda tudi skladb, namenjenih izvedbi na taboru. Postavlja se vprašanje, zakaj temu svetlemu obdobju slovenstva skladatelji niso namenili veè svojih ustvarjalnih moèi. Priprave na veèino taborov so sicer potekale hitro in relativno kratek èas, medtem ko so bili nekateri tabori vendarle napovedani e veè mesecev vnaprej, zato verjetno èasovna stiska ni bila glavni razlog za ustvarjalno neaktivnost. Vsaj dva skladatelja, Miroslav Vilhar in Gustav Ipavec, sta bila tudi aktivno vkljuèena v del organizacije tabora, zato nekoliko preseneèa dejstvo, da ju vzhièeno dogajanje ni nagovorilo k ustvarjanju. Morda pa glasbeniki glasbenemu dogajanju niso namenjali posebnega pomena, ker so razmišljali zgolj politièno. Še zanimivejše je dejstvo, da med glasbenimi deli tedanjih skladateljev ni skladb, ki bi neposredno spominjale na te dogodke. Predpostavljam, da so skladbe, ustvarjene na e znana domoljubna besedila (kot npr. Virkovo Slava Slovencem in Vilharjevo Ne vdajmo se), po zakljuèku taborskega gibanja nastale tudi kot odmev nanj. Mono je celo, da je spomin na tabore hitro bledel ter so ga prekrili novi politièni in drubeni dogodki, zato po zakljuèku shodov le-tem niso veè namenjali svoje pozornosti. Ob vseh porajajoèih se vprašanjih pa lahko reèemo, da taborsko gibanje z izjemo Huberjeve Slava Slovencem ni pustilo glasbenih del, neposredno vezanih nanj. 112 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Skladbe slovanskega izvora, ki so jih deloma prepevali tudi prevedene v slovenski jezik in so predstavljale del stalnega repertoarja slovenskih pevskih zborov, kaejo na povezanost in mnoge skupne lastnosti slovanskih narodov. Glasbeni izraz teh skladb je bil e nekoliko bolj dodelan, zato so nudile slovenskim skladateljem, zborovodjem, pevcem in poslušalcem tudi zgled za nadaljnji glasbeni razvoj. Naštete slovenske zborovske skladbe so pevski zbori prepevali še v naslednjih desetletjih, skladba Naprej pa je postala celo slovenska himna. Tudi skladbi Hej Slovenci in Lepa naša domovina sta kasneje postali uradni himni slovanskih narodov, medtem ko so skladbe drugih slovanskih avtorjev pri slovenskih zborih poèasi izgubljale svoj pomen na raèun vedno bogatejše slovenske zborovske ustvarjalnosti, ki je pripomogla k postopnemu dvigu kvalitete izvajanja ter omogoèala izvajalcem in poslušalcem vedno globljo in širšo glasbeno razgledanost. Številèna udeleba na taborih je bila kljuènega pomena in zagotovilo za uspeh politiènih shodov. Mnoice Slovencev je druila narodna enotnost, ki se je zaradi razliènih dejavnikov še poveèevala. Ohranjeni spomini in èasopisni èlanki jasno razkrivajo pozitivna èustva, prevevajoèa narod, saj zapisi govorijo o veselju, navdušenju, sreèi in prevzetosti tako ob nastopih govornikov, posredovanju telegramov in pozdravov kot tudi ob igranju godb, nastopih pevskih zborov ter skupnem petju narodnih pesmi. S tem so se politièni shodi prelevili v kulturne in druabne dogodke, ki so še moèneje pritegnili mnoico k sodelovanju in budili v njej narodnega duha. Zborovska glasba, s svojim ljudskim tonom zelo primerno izbrana za narodne shode, je bila v primerjavi z instrumentalno glasbo obogatena z literarnim elementom, ki je vseboval domoljubna sporoèila, vzbujajoèa obèutke pripadnosti narodu, in elje po dosegu višjih narodnih ciljev. Obèutja posameznikov so bila glede na subjektivno doivljanje in sprejemanje doloèene glasbe razlièno intenzivna, vendar so se s pomoèjo ostalih dejavnikov mnoice še dodatno okrepila. Petje je mnoico povezovalo in radostilo, obenem pa sproalo ugodje in razvoj pozitivnih èustev. Ob emocionalnem vplivu sta imeli tako instrumentalna kot vokalna glasba v taborskem gibanju pomembno druabno vlogo. Z radostnim in èvrstim karakterjem sta ljudi razveseljevali in hkrati popestrili dolgotrajne, za marsikoga celo monotone politiène govore. Glasba je udeleence spremljala na poti na tabor in domov, koncertne izvedbe so dopolnjevale govorne dele taborov, bila pa je tudi pomemben del druenja taboritov, ki so se zbirali e veè ur pred zaèetkom shoda in se po zakljuèenem uradnem delu zadrevali še pozno v noè. Za ta del druenja je bilo z glasbenega stališèa znaèilno predvsem petje slovenskih narodnih pesmi in igranje godb. Takšna druabna sreèanja udeleencev so bila 113 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... pravzaprav znaèilna za vse slovenske tabore, izjemo predstavljajo le tisti, kjer je taborite moèan de prepodil domov takoj po zakljuèenih govorih. Narodni tabori so imeli tudi pomembno vzgojno-izobraevalno vlogo, saj so bili udeleenci deleni klene slovenske besede, poleg razgrnitve politiènih in gospodarskih problemov slovenskega naroda pa so govori vsebovali še številna zgodovinska dejstva in obravnavali posamezna druga ivljenjska podroèja. Prav tako je vzgojno-izobraevalno vplivala zborovska glasba, še posebej koncerti pevskih zborov, ob katerih so lahko udeleenci spoznavali slovensko in slovansko glasbeno literaturo, se seznanili z delom pevskih zborov in njihovim naèinom petja ter v pogovorih izmenjali svoje poglede na glasbeno kulturo in zborovske izkušnje. Nastopi pevskih zborov so marsikje zbudili eljo po petju, novem ustanavljanju èitalnic in pevskih društev ter morda pripomogli tudi k dvigu kvalitete petja e obstojeèih zborov, vsekakor pa so pomenili poivitev in nov delovni zagon sodelujoèim pevcem. Sinteza vseh vplivov taborskega gibanja, politiènih in kulturnih, jasno kae, da so tabori v ljudeh moèno predramili in okrepili narodno zavest ter pomembno vplivali na oblikovanje slovenske narodne identitete. Poleg tega je taborsko gibanje verjetno najveè pripomoglo k moèni krepitvi kulturnega delovanja Slovencev. Posamezni tabori so imeli najbolj neposreden in oèiten vpliv na ustanovitev številnih novih èitalnic (alec, Ormo, Rojan, Barkovlje, Sv. Ivan, Opèine, Rocol, Škedenj, Nabreina, Boljunec, Podnanos, Seana, Prvaèina, Štanjel itd.) ter njihovih pevskih zborov. Vzporedno z njimi se je v naslednjih desetletjih razcvetelo zborovsko petje v delavskih pevskih društvih, za nadaljnji razvoj slovenske glasbe pa je izjemnega pomena ustanovitev Glasbene matice leta 1872, ki je med drugim z naèrtnim glasbenim izobraevanjem poskrbela za prve doma šolane glasbenike. Taborsko gibanje je na ta razvoj vplivalo le posredno, in sicer tako da je v ljudeh vgalo moèan plamen slovenstva, ki ni veè ugasnil, ampak se je hitro širil in ljudi gnal k vedno novemu kulturnemu udejstvovanju tako na nacionalni kot tudi mednarodni ravni. Sklep Taborsko gibanje so zgodovinarji Josip Mal, Ferdo Gestrin in Vasilij Melik oznaèili kot val, ki je splošno zahtevo po narodni enakopravnosti ponesel med najširše plasti prebivalstva, kot šolo dravljanskih in narodnih pravic, kot izjemno pogumno in tvegano dejanje slovenskega naroda ter obdobje intenzivnega politiènega zorenja. Povsem suvereno pa lahko ocenimo, da je bilo obdobje taborov tudi obdobje intenzivnega kulturnega zorenja, v katerem se je slovenska glasba razvijala in širila med ljudmi z vso moèjo ter nanje vplivala tako narodno prebudno in emocionalno kot vzgojno-izobraevalno. Hkrati so izvajalci in poslušalci vplivali na njen nadaljnji razvoj. Dobo taborskega gibanja lahko z vidika slovenske glasbene zgodovine oznaèimo kot posebno pomembno obdobje, saj je s svojim vplivom seglo daleè preko pomena druabne funkcije. Èe tej dobi 114 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek dodamo še prvo obdobje èitalništva, s katerim je pravzaprav nerazdruljivo povezana, dobimo eno pomembnejših in svetlih obdobij, ki samo po sebi ni prineslo vrhunskih glasbenih dosekov, je pa omogoèilo, da je slovenski narod v nadaljnjem razvoju prišel do njih. Mnoiènost zdruenih pevskih zborov, ki je Slovence z izjemno moèjo navduševala v èasu taborov, se je tudi v kasnejših obdobjih, polnih preizkušenj, izkazala kot priljubljena oblika glasbenega druenja in izpovedovanja èustev. Obdrala se je vse do današnjih dni, saj se pevski zbori še vedno z velikim veseljem in radostnim prièakovanjem udeleujejo razliènih pevskih sreèanj. Ta so za razliko od taborskih sreèanj predvsem kulturne narave, še vedno pa na pevce vplivajo tako emocionalno, socialno kot vzgojno-izobraevalno. Slovenska zborovska pesem je povezovala, povezuje in bo povezovala slovenski narod, dokler bo prisotna med ljudmi. S svojo veliko izrazno moèjo bo zagotovo še v prihodnje vplivala na nadaljnje oblikovanje narodne identitete, ki dobiva v novem èasu vedno nove razsenosti. Literatura: Domej, T. (2003): Taborsko gibanje na Koroškem in šolstvo, v: Zbornik Janka Pleterskega, Zaloba ZRC, Ljubljana. Drobne, J. (1997): Janez Miklošiè, diplomska naloga, Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo, Ljubljana. Druzoviè, H. (1924): Zgodovina slovenskega petja v Mariboru, v: Èasopis za zgodovino in narodopisje, letnik XIX. Gabršèek, A. (1932): Goriški Slovenci I., Samozaloba, Ljubljana. Govekar Okoliš, M. (2002): Vpliv izobraevanja na prebujanje nacionalne identitete v 19. stoletju, v: Andragoška spoznanja, letnik 8, št. 1. Klavar, E. (1968): Tabor pri Šempasu, anastatièni ponatis, Nova Gorica. Kramar, J. (1970): Prvi tabor v slovenski Istri, v: Delo, št. 248. Kuret, P. (2005): Sto slovenskih opernih zvezd, Prešernova druba, Ljubljana. Malle, A. (1969): Tabori na Koroškem, v: Èasopis za zgodovino in narodopisje, 5. letnik, Zaloba Obzorja Maribor. Marušiè, B. (1969): Razvoj politiènega ivljenja goriških Slovencev od uvedbe ustavnega ivljenja do prvega politiènega razkola, v: Zgodovinski èasopis, letnik XXIII, zv. 1–2 in 3–4. Melik, V. (1969): Nekaj znaèilnosti razvoja na Kranjskem 1867–1871, v: Zgodovinski èasopis, letnik XXIII, zv. 1–2. Ob stoletnici seanskega tabora 1870–1970, Seana, 1970. Prijatelj, I. (1955–1985): Slovenska kulturnopolitièna in slovstvena zgodovina 1848–1895, Dravna zaloba Slovenije, Ljubljana. 115 Veronika Šarec, VLOGA GLASBE V TABORSKEM GIBANJU NA SLOVENSKEM... Ratiznojnik, A. (2003): Èitalnica v Ljutomeru 1868–1914, v: Kronika, letnik 51, št. 1. Rojs, M. (1991): Vloga ljutomerske èitalnice pri širjenju in utrjevanju narodne zavesti, v: Kronika, letnik 39, št. 1–2. Šarec, V. (2010): Vloga zborovske glasbe v taborskem gibanju v 19. stoletju in njen vpliv na narodno identiteto Slovencev, doktorska disertacija, Akademija za glasbo, Ljubljana. Vošnjak, J. (1869): Slovenski tabori: za prosto slovensko ljudstvo, Slovensko politièno društvo, Maribor. Vošnjak, J. (1906): Spomini, Slovenska matica, Ljubljana. Vrbnjak, V. (1968): Prvi slovenski tabor v Ljutomeru, v: Svet med Muro in Dravo, Zaloba Obzorja, Maribor. Vreèer, R. (1959): Kako je bilo pred devetdesetimi leti, v: Savinjski zbornik, Celje. 116 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek