Adela Postružnik NEMATERIALNA POMOČ STAROSTNIKOM DRUŽBENE SPREMEMBE IN DANAŠNJI POLOŽAJ STARIH LJUDI V DRUŽBI Današnji socialni položaj starih ljudi v ra- zvitem svetu zahodne civilizacije bi lahko označili takole: pokojninsko in invalidsko zavarovanje in mreža socialnih in zdravst- venih ustanov omogočata starim ljudem razmeroma dobro materialno in telesno preskrbljenost. Odnos do starih ljudi in razdvojenost generacij v današnjih življenjskih razmerah pa jih socialno, kulturno in bivanjsko potis- kajo na družbeni rob, v osamo in nekorist- nost, tako da je ta stran njihovega socialnega položaja verjetno med najslabšimi v zgodo- vini (Ramovš, Knific, Kladnik 1992). Današnja družba je izrazito potrošniško naravnana. Star človek, ki ni vključen v proizvajanje dobrin, ampak je samo njihov uživalec, je potisnjen na družbeni rob, v pasivnost in nekoristnost. V družbi velja stereotip, da so stari ljudje bolni, zanemarjeni, senilni in zaradi tega v napoto. Starost se na osnovi takega druž- benega mišljenja tabuizira v nekaj manj- vrednega, nezaželenega in obrobnega. Biološkemu zmanjšanju sposobnosti starih ljudi sledi na osnovi stereotipnega družbenega vrednotenja starosti diskrimi- nacija lastne podobe, saj se v luči družbe- nega razvrednotenja spreminja tudi osebna samopodoba. Tako se stari ljudje v skladu z družbenimi pričakovanji počutijo prazne, nekoristne, potisnjene na rob družbe, bol- ne in potrebne pomoči. Razvoj industrije v zahodni Evropi in pri nas po drugi svetovni vojni je privedel do razpada velike družine, družinske tradicije, obstoječih norm in vrednot. S preseljevan- jem ljudi s podeželja v mesto, v majhna sta- novanja v blokih, za stare ljudi, potrebne pomoči, v družini ni več prostora, temveč je morala skrb zanje prevzeti družba s svo- jimi institucijami — domovi za starejše ali domovi za upokojence ali domovi počitka, kakor jih pač imenujemo. V Sloveniji je bil ob koncu leta 1994 delež starih ljudi nad 65 let že 12% prebivalstva. Glede na delež starejših od 65 let nas klasi- fikacija OZN uvršča med stare narode. Delež starih ljudi pa se bo povečal v letih 2010-2020; ko bodo najštevilnejše genera- cije stare, se bo odstotek starih ljudi gibal med 20 in 25%. V domovih za stare živi 3,8% vseh sta- rejših od 65 let. V obdobju, ko se družba neustavljivo stara in delež starih ljudi narašča, je insti- tucionalno varstvo nuja oz. potreba, ki jo narekuje sodoben način življenja. Stari ljudje v domovih za stare živijo da- nes na splošno v razmeroma dobrih mate- rialnih razmerah; za njihovo hrano, obleko, čistočo, toploto in urejeno bivališče ter za zdravje je neprimerno bolje poskrbljeno kot v prejšnjih časih. In vendar to za stare ljudi ne pomeni le ugodja. Prihod v dom in življenje v domu pome- ni za starega človeka veliko osebno spre- membo. S prihodom v dom je star človek izkoreninjen iz svojega dotakratnega domačega življenjskega okolja. Srednja generacija ima do stanovalcev doma »služben odnos«. Njegovo vsakdanje življenje je odvisno od »službenih« odnosov z uslužbenci doma. 337 ADELA POSTRUŽNIK S prihodom v dom izgubi star človek svo- je dotedanje socialne stike z družino, sose- di, prijatelji in znanci, saj se pozneje omejijo le na občasne, čedalje redkejše obiske. Sta- novalci doma so tako osiromašeni za temelj- ni medčloveški odnos, ki ga lahko uresniču- jejo le v primarni družini, v manjši skupini. To jih potiska v pasivnost in jim daje ob- čutek nekoristnosti in nepotrebnosti. Tako izgubijo stike s srednjo in mlado generacijo, kar jim onemogoča prenos bogatih življenjskih izkušenj in spoznanj, vse to pa pripelje do osamljenosti, čustvene otopelosti in marginalizacije. Z brezkompromisnim prilagajanjem domovskemu redu izgubljajo ljudje v domu občutek individualnosti in lastne osebnosti, s tem pa se izgubljata tudi notranji mir in zaupanje vase. SMISEL ŽIVLJENJA V STAROSTI Z upoštevanjem in iskanjem smiselnosti življenja v starosti se srečuje večina starih ljudi, ko se zaradi življenjske situacije od- ločajo za življenje v domu. S tem se ukvarja psihološka smer, imenovana eksistencialna analiza (teoretsko izhodišče), logoterapija (psihoterapevtska smer), antropohigiena (preventivna ali vzgojna smer). Utemeljitelj te psihološke smeri je dunajski psihiater Viktor Emanuel Franki. V starosti je zelo živo vprašanje smiselno- sti, ob neuresničenih življenjskih zamislih in manjšem socialnem pomenu se staremu človeku čedalje bolj vsiljuje vprašanje, koli- kšno vrednost in kakšen pomen je imelo prizadevanje v njegovem življenju. Ob pojemajočih telesnih in duševnih močeh, bolezni, osamljenosti, bližajoči se smrti in drugih tegobah starostnikov se vse bolj zarezuje v zavest vprašanje o smislu vsega tega, o pomenu in vrednotah sedanjega trenutka, o pomenu življenja v celoti. S tem povezan in pogost je v starosti problem življenjske praznine, ko človek ne doživlja smisla svoje preteklosti, smisla svojega sedanjega, pogosto tako težavnega in osamljenega trenutka, in smisla prihod- nosti z bližajočo se smrtjo. Ena osnovnih Franklovih hipotez je, da človek z duhom kljubuje usodi in da veliko lažje obvlada telesne, duševne, socialne in druge rizične situacije, če v njih odkrije smisel in ga udejanja kot svojo nalogo. Živeti za koga ali za kaj. Potreba po smislu je po njegovem prva in temeljna človekova potreba. Za kakovostno življenje na stara leta je potrebna zadovoljitev materialnih potreb po stanovanju, hrani, obleki in drugem, enako pomembne pa so za kakovostno in smiselno starost tudi nematerialne ali socialne potrebe po: • medčloveški povezanosti in tesnih medčloveških odnosih, • doživljanju starosti kot posebnega, toda enako smiselnega obdobja, kot so mladost in srednja leta življenja, • predajanju zrelih življenjskih izkušenj in spoznanj mladi in srednji generaciji. OBLIKE IN NAČINI POMOČI ZA ZADOVOLJEVANJE NEMATERIALNIH POTREB STANOVALCEV DOMA V velikem domu, kot je Dom upokojencev Danice Vogrinec v Mariboru, z raznoliko strukturo stanovalcev tako po starosti kot po socialnem statusu, je nematerialna po- moč stanovalcem zelo občutljiva in kom- pleksna zadeva. Stari ljudje v domu živijo v sorazmerno dobrih materialnih razmerah; za njihovo hrano, obleko, čistočo, toploto in bivališče in za zdravje je dobro poskrbljeno, bolje kot v prejšnjih časih. Vendar to za stare ljudi v domu ne pomeni vedno le ugodja. Življenje v domu poteka po določenem redu; ta seveda zahteva od starega človeka veliko prilagajanja, kar pa je v visoki starosti zelo težko, skoraj nemogoče. Odnosi med stanovalci in zaposlenimi so hierarhično določeni, kot nalaga zakoni- tost institucije. Naj se zaposleni še tako trudimo, da bi ljudem olajšali življenje v domu, je nemo- goče organizirati življenje za tako veliko ljudi z različnimi življenjskimi navadami, da bi bilo vsem dobro in bi bili vsi zadovoljni. Ko star človek pride v dom, izgubi stik s svojim prejšnjim okoljem, kjer je živel. Obiski svojcev niso tako pogosti in z njimi 338 NEMATERIALNA POMOČ STAROSTNIKOM ni več V Stalnem odnosu. Zaradi starosti in pogosto tudi težje pomičnosti lahko gredo sami domov le poredkoma. V domu odpade tudi samostojna skrb za pripravo hrane in še za nekatera druga vsak- danja opravila, ki staremu človeku dajejo smisel in občutek potrebnosti. Star človek ima v domu naenkrat veliko prostega časa, kar pri nekaterih stanovalcih preide v brezdelje in pasivnost ter jim daje občutek negotovosti. Pojavlja se osamljenost. To je huda tego- ba starih ljudi, ki živijo še v domačem oko- lju, doživljajo pa jo tudi stanovalci doma, ne glede na to, koliko ljudi jih obkroža. Nematerialne potrebe v domu zadovo- ljujemo s strokovnim delom in rednimi de- javnostmi in z dopolnilnimi dejavnostmi v domu. STROKOVNO DELO IN REDNE DEJAVNOSTI ZA ZADOVOLJEVANJE NEMATERIALNIH POTREB Nematerialna pomoč stanovalcem v domu se prične že pred prihodom starega človeka vanj. Da lahko staremu človeku olajšamo vživljanje v domsko življenje, je prav, da socialni delavec in z njim tudi drugi delavci čim bolje poznamo njegovo družino oziro- ma okolje, v katerem je živel pred prihodom v dom. Glede na dane možnosti poskušamo upoštevati želje stanovalcev in prav je, da dobro spoznamo njegova pričakovanja. Če je le mogoče, upoštevamo tudi želje oskrbovancev po enoposteljni sobi ali garsonjeri. Z željo po tem, da bi bil rad v sobi sam, izraža namreč svojo potrebo po intimnosti, ki je lahko pri starostnikih močno poudarjena. Že na začetku privajanja starostnika na življenje v domu se z njim temeljito pogovo- rimo o njegovih posebnih željah, navadah in potrebah. Poskušamo čim bolj prisluh- niti njegovim željam, potrebam ter upošte- vati njegove navade. Tako upoštevamo nje- govo željo po spanju, da ga ne zbudimo ob sedmih zjutraj, upoštevamo tudi njegove posebne prehrambene navade. Stanoval- cem doma omogočimo, da si sobe opremijo po lastni želji, si od doma prinesejo njim drage stvari in podobno. Zaradi vrste čakajočih in prostorske sti- ske pa vsem stanovalcem, žal, pogosto ne moremo zadovoljiti potrebe po intimnosti — po lastnem prostoru, kamor bi se lahko umaknili. Potreba po pripadnosti, spreje- tosti, prijateljstvu in ljubezni je močno iz- ražena tudi v starosti. V ospredju je seveda zlasti potreba po prijateljstvu in skupnem preživljanju prostega časa, tudi med stano- valci nasprotnega spola. Parom, ki se srečajo v domu in izrazijo željo po skupnem bivanju, to brez zadržkov omogočimo, saj ugotavljamo, da tako dru- ženje pripomore k boljšemu osebnemu po- čutju in izboljšanju zdravstvenega stanja ter pomaga pri premagovanju osamljenosti in iskanju smisla življenja. Občutek potrebnosti stanovalcev, da lahko vsaj delno poskrbijo sami zase, želimo ohraniti zlasti na oddelkih s pomičnimi sta- novalci, tudi s tem, da jim omogočimo, da si v čajnih kuhinjah skuhajo kavo in čaj ali pripravijo manjši obrok. V dom prihaja čedalje več bolnih starih ljudi, zato so vedno bolj odvisni od tuje pomoči. Stanovalce doma želimo čim bolj prite- gniti k sodelovanju in jih vključiti v aktivno življenje. Tako imamo kot redno obliko dru- ženja s stanovalci, zlasti na oddelkih s pomi- čnimi stanovalci, sestanke po nadstropjih, in sicer dvakrat mesečno. Udeležijo se jih socialna delavka, višja medicinska sestra, delovni terapevt, fizioterapevt, psiholog, dietetičarka in po potrebi direktor doma. Na sestankih seznanjamo stanovalce o kul- turnih in družabnih prireditvah v domu, do- govarjamo se za skupne izlete, piknike itn. Stanovalci dajejo predloge in ideje in s tem aktivno vplivajo na življenje v domu. Pogovarjamo se tudi o problemih in skupno rešujemo določene aktualne pro- bleme stanovalcev. Cilj sestankov je čim bolj aktivno sodelovanje in vključevanje stano- valcev v življenje v domu. Seveda pa so individualni pogovori stro- kovnih delavcev in drugega osebja s stano- valci doma nepogrešljiva oblika za razvija- nje pristnih medčloveških odnosov. V domu zaposleni delavci si morajo vzeti čas za stanovalce, čas za pogovor, za poslu- šanje. Pogosto se stanovalci doma delavcem 339 ADELA POSTRUŽNIK zahvalijo za njihovih »pet minut«. Na žalost imajo strokovni delavci premalo časa tudi za neformalne pogovore s stanovalci doma, kot človek s človekom. Zlasti je to potrebno na bolniških oddelkih, kjer ljudje, vezani na bolniško sobo ali posteljo, potrebujejo pristne medčloveške odnose in zaupanje. Strokovni delavci so člani strokovnega skupine, ki celostno obravnava vse potrebe stanovalcev, tako materialne kot nemate- rialne. V okviru rednih dejavnosti v domu orga- niziramo za zadovoljevanje nematerialnih potreb stanovalcev naslednje aktivnosti: • Praznovanje rojstnih dni — enkrat na mesec. • S kulturnimi in družabnimi prire- ditvami obeležimo praznike, kot so božič, silvestrovo, novo leto, velika noč, 8. februar, pripravljamo pustovanja z živo glasbo, sta- novalci se maskirajo in pripravijo program, spomnimo se praznika, ko se ptički ženijo —valentinovo, za materinski dan in 8. marec nam pogosto pripravijo program osnovno- šolci ali srednješolci. • Na leto organiziramo po dva izleta. Daljšega se udeležujejo stanovalci, ki zmo- rejo daljšo vožnjo, krajši izlet pa je primeren tudi za težje pomične stanovalce in tiste na invalidskih vozičkih. • Organiziramo martinovanje s progra- mom, krstom mošta v vino. • Vsako leto obišče dom več kulturnih skupin, pevskih zborov in različnih amater- skih gledaliških skupin. • Pogosto obiščejo naš dom tudi znane osebe s političnega, kulturnega in zabavno- glasbenega področja. • Enkrat na mesec pripravimo kulturni popoldan s književnikom Dušanom Mevljo, ki živi v naši enoti na Taboru. • Imamo tudi pevski zbor stanovalcev. • Moška in ženska kegljaška ekipa tekmujeta na turnirjih, ki jih organizirajo društva upokojencev mariborskega ob- močja. • Veliko pridobitev za zadovoljevanje duhovnih-religioznih potreb stanovalcev pomeni kapelica v četrtem nadstropju našega doma. V njej se udeležujejo verskih obredov, se zatečejo k molitvi. Večini staro- stnikov v našem domu to veliko pomeni. PROSTOVOLJNO SOCIALNO DELO KOT DOPOLNILNA DEJAVNOST ZA ZADOVOLJEVANJE NEMATERIALNIH POTREB STANOVALCEV V DOMU Kot dopolnitev profesionalnega dela smo v domu upokojencev v Mariboru razvili več oblik prostovoljnega dela. Prostovoljno delo v našem domu ima že desetletno tradi- cijo in se je uveljavilo kot posebna vrednota. Oblike prostovoljnega dela v domu so: • skupine starih za samopomoč, • medgeneracijsko povezovanje stano- valcev doma in dijakov mariborskih sre- dnjih šol — Druge gimnazije Maribor, Srednje ekonomske šole. Gimnazije Ruše in Srednje kemijske šole — in Dijaškega doma Maribor, • prostovoljno delo učencev osnovne šole, • mednarodno prostovoljno delo štu- dentk z Dunaja, • individualno prostovoljno delo odra- slih oseb, • sodelovanje z društvom Hospic. SKUPINE STARIH ZA SAMOPOMOČ Prvi skupini, ki sta bili temelj za nadaljnji razvoj domovske mreže skupin, sta bili usta- novljeni v sodelovanju s Centrom za social- no delo Maribor v maju 1990. Zdaj deluje v domu 20 skupin starih za samopomoč ob pomoči 38 voditeljic. Take skupine starih so osebna povezava ljudi, ki temelji na samoiniciativni pomoči v skupnih potrebah, težavah in stiskah. So sodobna oblika nekrvnega sorodstva, velike družine. Z vidika osnovne funkcije jih lahko definiramo kot : • zdravilo proti osamljenosti starih ljudi, • pomoč pri doživljanju smiselne sta- rosti, • možnost povezave treh generacij. Skupine delujejo na srečanjih, ki pote- kajo enkrat na teden, vedno ob istem času in v istem prostoru. Dejavnosti v skupinah so: • temeljna dejavnost v skupini je pogo- vor (izbira določene teme pogovora, ki je 340 NEMATERIALNA POMOČ STAROSTNIKOM Starim ljudem blizu — spomini, izkušnje, spoznanja), • petje, • razglednica s pozdravi, • odhod skupine na kavo, • izleti, pikniki, obiski prireditev, • praznovanje rojstnih dni, jubilejev (prigrizek, pijača), • skromne obdaritve ob praznikih, • družabne igre, gost skupine, obiski bolnih članov, • spomini ob smrti članov. Vodenje skupin starih temelji na prosto- voljnem ljubiteljskem delu. Voditeljice skupin so delavke doma iz različnih služb in zunanje prostovoljke. Voditeljice se za vodenje skupin izobražujejo po programu, ki ga organizirata Združenje za socialno gerontologijo in gerantogogiko in Inštitut dr. Antona Trstenjaka. Voditeljice se pove- zujejo v intervizijske skupine, kjer se učijo druga od druge in rešujejo dileme, ki na- stajajo pri delu v skupinah. Supervizijo izvaja združenje za socialno gerontologijo in gerantogogiko. Danes je v skupine vključenih 230 sta- novalcev doma, saj delujejo v obeh enotah. Skupine starih za samopomoč so se v naši ustanovi pokazale kot dobra oblika aktiv- nosti za izboljšanje medčloveških odnosov v domu. Odnosi med zaposlenimi in med njimi in stanovalci, zlasti tistimi, ki so vključeni v skupine, so postali prijaznejši ter bolj spro- ščeni in humani. K izboljšanju odnosov pa pripomorejo tudi zunanji prostovoljci, ki prinašajo v vsakdanje življenje v domu del- ček zunanjega sveta. Stanovalcem doma pomenijo skupine nadomestilo za izgubljeno družino in prej- šnje socialno okolje, v njih se počutijo varne in sprejete, vlivajo jim zaupanje vase, vra- čajo smisel življenja in so tako dobra obli- ka pomoči pri premagovanju osamljenosti. Ko se voditeljice izobražujejo za delo v skupinah, si pridobijo dodatno znanje in nova spoznanja s področja gerantologije, logoterapije in psihologije. Vse to jim pri delu v skupini omogoči boljše razumevanje starih ljudi. Hkrati pomeni to delo tudi osebno rast, zadovoljstvo in pripravo na lastno starost. Pri organizaciji vodenja skupin delavcev, zaposlenih v domu, smo deležni velikega razumevanja in finančne podpore vodstva doma. Projekt so finančno podprli tudi ministr- stvo za delo, družino in socialne zadeve, mestna občina Maribor in fondacija SOROS. PROSTOVOLJNO DELO SREDNJEŠOLCEV - MEDGENERACIJSKO POVEZOVANJE STANOVALCEV DOMA IN DIJAKOV MARIBORSKIH SREDNJIH ŠOL V Domu upokojencev Danice Vogrinec v Mariboru, enota Pobrežje, že več let sode- lujemo s srednjimi šolami, kot so Srednja ekonomska šola Maribor, Gimnazija Ruše, Srednja kemijska šola Ruše, ter z Dijaškim domom Maribor. Program z imenom »Prostovoljno delo srednješolcev — medgeneracijsko povezo- vanje« vodimo, organiziramo in koordi- niramo socialne delavke v domu ter men- torji — profesorji in svetovalni delavci na šolah. Mentorji na šolah pripravijo na začetku šolskega leta skupno srečanje »starih« in bodočih, »novih« dijakov-prostovoljcev. Socialne delavke pa skupno s stanovalci doma, ki imajo s prostovoljci že določene izkušnje, predstavimo to obliko sodelovanja na šoli. Sledi naše skupno srečanje v domu. Nanj povabimo stanovalce doma, ki želijo pri- jateljevati z mladimi, in dijake, ki so se po našem prvem srečanju na šoli odločili za prostovoljno delo v domu. Na tem prvem skupnem srečanju se mladi in stanovalci doma predstavijo. Po predstavitvi se spontano, na osnovi interesa (glasba, branje, jeziki), simpatij in prijaznega nasmeha oblikujejo pari »babic/ dedkov in vnukov/vnukinj«. Dijaki pozneje obiskujejo svoje »babice« in »dedke« v domu po enkrat na teden. Navadno jih obiščejo v sobi, kjer se pogo- varjajo, po želji jim kaj preberejo, skupaj poslušajo glasbo, napišejo pismo ali kartico, gredo skupaj na sprehod in podobno, Dejavnosti potekajo med šolskim letom od prvega skupnega srečanja naprej v 341 ADELA POSTRUŽNIK različnih oblikah: od individualnih obiskov in skupnih srečanj s pogovori do kulturnih prireditev in ustvarjalnih delavnic ob pra- znikih (izdelovanje prazničnih voščilnic, krasitev jelke, peka kruha in velikonočnih pletenic, barvanje velikonočnih pirhov itn.). Organiziramo skupne izlete, piknike, druženja ob koncu šolskega leta. Dijaki s svojimi prispevki sodelujejo tudi v glasilu našega doma, izdali pa smo tudi skupno glasilo ob deseti obletnici humani- tarnih dejavnosti na Srednji ekonomski šoli. Dijake-prostovoljce ob koncu šolskega leta in ob praznikih nagradimo s skromni- mi darili, tistim, ki končujejo šolanje, pa izročimo tudi pohvale. V druženje se pogosto vključujejo tudi starši in prijatelji prostovoljcev in sorodniki in prijatelji stanovalcev. Prijateljevanje se včasih nadaljuje še po končanem šolanju dijakov. Dijaki-prostovoljci obiskujejo bolniške oddelke dòma, kjer so potrebe po druženju še večje. Mladi dijaki-prostovoljci prinašajo v dom življenjsko vedrino in veselje. Pomagajo starim ljudem pri premagovanju občutka nepotrebnosti in osamljenosti. Druženje z mladimi omogoča stanovalcem doma, da lažje nadomestijo izgubo prejšnjega social- nega okolja. Pri medgeneracijskem druženju gre za vzpostavljanje, negovanje in obnavljanje temeljnega odnosa med dvema človekoma, »babico« in »vnukom«. Ta odnos omogoči staremu človeku, da se počuti sprejetega in zaželenega, kar daje obojim življenjsko moč in energijo ter pomaga najti smisel življenja. Gre za obojestransko dajanje in spreje- manje. Stanovalci doma s hvaležnostjo in pono- som sprejemajo mlade, njihovo neposred- nost in vedrino, starejši pa na mlade pre- našajo svoje bogate življenjske izkušnje in spoznanja. Druženje med dijaki in stanoval- ci doma pripomore k doseganju sožitja in zmanjševanju medgeneracijskega propada, kar pomeni demarginalizacijo obeh gene- racij. Dan, ko mladi, s katerimi prijateljujejo, pridejo v dom, je za stanovalce poseben dan. Prisluhnimo nekaterim odgovorom sta- novalcev doma na vprašanje, kaj jim pome- nijo obiski dijakov. Danica: »Nina je krasna, tako živahna je, toliko si veva povedati.« Ivan: »To je moja deklica, kako je lepa!« Jožica: »Ko pride Metka, posije sonce.« Mladi prostovoljci so s svojo vedrino in sposobnostjo vzpostavljanja pristnih med- človeških odnosov s starostniki v veliko pomoč delavcem doma, ker posredno vpli- vajo na izboljšanje medsebojnih odnosov med zaposlenimi in stanovalci doma ter dvigajo kvaliteto življenja v domu. Mladi dijaki prostovoljci, ki so zaradi da- našnjega načina življenja in odnosa družbe do starosti pogosto prikrajšani za izkušnjo druženja s starim človekom, na primer z ba- bico ali dedkom, se pri druženju s stano- valci doma naučijo sprejemati drugačnost, spoznajo življenje nekoč, so sprejeti taki, kot so, občutijo hvaležnost, veselje, žalost, dobijo »veliko zase«, česar jim pogosto ne morejo dati starši, prijatelji, sošolci, učitelji in vzgojitelji, spoznavajo drugo plat življe- nja in se učijo živeti. Sodelovanje doma upokojencev z mari- borskimi srednjimi šolami omogoča odpi- ranje institucije navzven, kar pa posredno vpliva tudi na odnos širše družbe do doma upokojencev in ljudi, ki živijo in delajo v njem. V lanskem letu smo na našem območju prvič organizirali medgeneracijski tabor skupaj z domom upokojencev Poljčane, Centrom za socialno delo Slovenska Bistri- ca, mariborskimi srednjimi šolami in Dija- škim domom Maribor. Tabora na Dominikovem domu na Po- horju so se udeležili stanovalci doma, dijaki prostovoljci, mentorji s šol, voditeljice sku- pin za samopomoč in stari ljudje iz domače- ga okolja, skupno 46 udeležencev. Tabor je nekakšen vrhunec celoletnega druženja, kjer se kot velika družina združijo vse tri generacije. Medgeneracijski tabor je postal vsako- letna oblika druženja treh generacij, letos smo tabor organizirali na Tojzlovem vrhu na Kozjaku. Pri organizaciji prostovoljnega dela sre- dnješolcev nam pomaga in nas finančno podpira vodstvo doma upokojencev, pa 342 NEMATERIALNA POMOČ STAROSTNIKOM tudi Šole in dijaški dom podpirajo to dejavnost njihovih dijakov in mentorjev. Projekt finančno podpira tudi ministr- stvo za delo, družino in socialne zadeve. Žal ga letos ni podprla Mesta občina Maribor. Fundacija SOROS ga je finančno podprla v lanskem letu. MEDNARODNO PROSTOVOLJNO DELO Sodelovanje s študentkami z Dunaja se je pričelo na pobudo gospoda Branka Mačka, direktorja škofijske Karitas Maribor, in sicer leta 1994, ko so se obrnili nanj z željo, da bi dekleta (študentke) z Dunaja opravljale hu- manitarno dejavnost v Sloveniji. Zaradi hudih spopadov v sosednji Hrvaški je bilo tam delo zanje prenevarno. To sodelovanje smo ohranili in spodbujali do lanskega leta, ko se mentorjem ni več posrečilo pridobiti deklet. Študentke z Dunaja so več let za dva do tri tedne prihajale v naš dom. Stanovale so izven doma. Dnevno so delale v domu od 9. do 14. ure. Obiskovale so stanovalce doma, zlasti nepomične in težje pomične. Dejavnosti so obsegale druženje, pogovore, branje, sprehode, spremljanje v trgovino, na pokopališče, domov ali k sorodnikom. Stanovalci doma — med njimi jih veliko razume in govori nemški jezik — so jih lepo sprejeli. Dekleta, pretežno študentke iz različnih držav, so imele za delo s starimi ljudmi poseben smisel in občutek. Do njih so bile zelo pozorne, prisluhnile so njiho- vim željam. Stanovalce doma so obiskale tu- di za božič, jim pripravile božično priredi- tev (naučile so se zapeti Sveto noč v sloven- ščini). Stanovalce so obdarile s skromnimi darili, s seboj so prinesle revije in časopise za tiste, ki radi berejo in razumejo nemški jezik. Z nekaterimi stanovalci si dopisujejo še danes. S svojim obiskom v domu so popestrile vsakdanji utrip življenja v njem. S takimi oblikami sodelovanja omogočamo stano- valcem doma, da se družijo, vzpostavljajo pristne medčloveške odnose ter ohranjajo smisel življenja in tako premagajo osam- ljenost in otopelost. INDIVIDUALNO PROSTOVOLJNO DELO ODRASLIH OSEB Stanovalce doma upokojencev v obeh eno- tah, zlasti tiste, ki nimajo ožjih sorodnikov in so osamljeni, obiskujejo odrasle prosto- voljke. To so v glavnem mlajše upokojenke, brezposelne osebe na čakanju in še zapo- slene osebe. Ta oblika prostovoljnega dela odraslih oseb, ki se je v našem domu uveljavila nazadnje, se je začela razvijati na osebno pobudo prostovoljke, ki je prišla v dom z željo, da bi koga obiskovala. To je bil povod, da smo tudi sami začeli iskati prostovoljce, tako da smo to možnost ponudili prek sred- stev javnega obveščanja, s prostovoljnim delom pa smo ljudi seznanjali tudi na pred- stavitvenih dnevih in seminarjih. Danes imamo v domu 10 odraslih prosto- voljk, ki so prišle k nam prek kluba prosto- voljcev OZARA, Karitasa in drugih ustanov. Možnost druženja s prostovoljkami po- nudimo osamljenim stanovalcem, ki nimajo več svojcev, zato si takega druženja želijo. Na tako druženje stanovalca in prostovoljko posebej pripravimo in ju seznanimo z insti- tucijo. Za čas in pogostost obiskov se dogo- varjata prostovoljec in stanovalec sama. Mentor opozori prostovoljke tudi na morebitne zaplete in na koga naj se v takih primerih obrne. Prostovoljko vodi in spre- mlja mentorica, socialna delavka doma, ki daje podporo v osebnih stiskah. Ob more- bitnih težavah pomagamo tako prostovoljki kot stanovalcu doma. Ob koncu leta prostovoljke nagradimo s skromnimi nagradami, povabimo jih na prireditve, izlete in piknike, ki jih organi- ziramo za stanovalce. Ta oblika prostovoljnega dela poteka že četrto leto in prepričljivo kaže na to, da je uvajanje prostovoljstva v domu uresničljivo in da prav gotovo sodi k izboljšanju kvali- tete življenja njegovih stanovalcev. Prisluhnimo misli prostovoljke Rezike, ki obiskuje gospo na bolniškem oddelku v domu: Najina četrtkova popoldanska srečanja so lepa skupna druženja in obojestranska potreba. Z radostjo in lahkoto postorim nekaj 343 ADELA POSTRUŽNIK drobnih opravil, ki jih ga. Štefka sama ne zmore več. Včasih ji kaj preberem iz časopi- sov in revij, za knjigo že zmanjka časa. Rada jo presenetim s priboljškom iz domače kuhinje. Vzameva si čas za pogovor. Postali sva medsebojno zaupni, nastal je nov, trajen medosebni odnos, ki nama dan polepša in obogati. Kar delamo s srcem, ni težko, in za to se čas vedno najde. PROSTOVOLJNO DELO UČENCEV OSNOVNE ŠOLE Na pobudo socialne delavke z osnovne šole Tone Čufar v naši soseščini smo v lanskem šolskem letu organizirali prostovoljno delo z učenci 8. razreda te šole. Učenci so kljub mladosti in šolskim obveznostim vzeli resno svoje novo poslan- stvo. Večina jih je prihajala na obiske v dom redno enkrat na teden. Mentorica osnovne šole je z učenci prostovoljci redno sodelo- vala. Pogovarjali so se o vsem, kar jih je zanimalo, o doživetjih med obiski v domu, pomislekih, dilemah, o tem, kako skrajšati samotne urice starim ljudem v domu. Na zaključnem srečanju ob koncu šolskega leta je večina učencev obljubila, da bodo pro- stovoljno delo v domu nadaljevali tudi kot dijaki srednjih šol. Vsi smo bili enotni, da jih tako druženje osebno bogati, da si pridobivajo življenjske izkušnje, da dobro vpliva na medčloveške odnose in ljudi zbližuje — kljub razlikam v letih. Stanovalci doma so učence lepo sprejeli, med pogovori, poslušanjem glasbe ali med igranjem kart so postali so prijatelji... SODELOVANJE Z DRUŠTVOM HOSPIC Življenje v domu je neizogibno povezano s težko boleznijo, umiranjem in smrtjo. Zaradi preobilice dela, premalo izkušenj in poguma, ponuditi potrebno oporo umi- rajočim, se jim osebje doma pogosto pre- malo posveča, ko gre za lajšanje njihovih težav in osebnih stisk. Dobro opravljena zdravstvena nega je pogosto vse, kar lahko ponudimo umirajočim. Tudi svojci pogosto ne zmorejo čustvenega bremena, ki ga do- življajo ob umirajočem. Osnovna potreba večine umirajočih je, da niso sami in da jim lajšamo morebitne bolečine. Človek, ki umira v domu, morda še bolj kot drugi potrebuje: • da z njim do konca ravnamo kot z osebo, ki o sebi odloča sama, • da ima možnost pogovora z ljudmi, ki jih želi, • da ga poslušamo, • telesni dotik, lepo besedo, njemu ljubo glasbo, zaželeno poglavje iz knjige, stik z naravo, • obisk duhovnika, če je veren. Za pomoč umirajočim — zlasti tistim, ki nimajo svojcev ali so ti že ostareli oziroma bolni, zato zanje ne zmorejo velike skrbi — se v domu občasno obračamo na društvo Hospic. Prostovoljke Hospica obiskujejo umira- joče v domu in jim pomagajo lajšati bole- čine, na pomoč pa priskočijo tudi njihovim svojcem. SKLEPI Država je s svojo socialno politiko v prej- šnjem obdobju dobro poskrbela za zadovo- ljevanje materialnih potreb starih ljudi. Kolektivni duh bivšega obdobja je krepil in ohranjal medčloveške odnose na zadovo- ljivi ravni. Danes je družba v prehodnem obdobju, v katerem je zaradi globalnih dru- žbenih sprememb prišlo do sprememb pri zadovoljevanju tako materialnih kot nema- terialnih potreb ljudi. Današnja družba je izrazito individualistično usmerjena, zato je nujno, da na vseh nivojih družbe zaživijo oblike pomoči v smislu samopomoči. Odnos družbe do drugačnosti, do staro- sti, ter način življenja in materialne možno- sti še vedno ne dopuščajo, da bi lahko stari ljudje ostali v domačem okolju tudi takrat, ko zbolijo in potrebujejo pomoč. Tako so v sedanjem obdobju potrebe po institucio- nalnem varstvu zelo velike, saj naša družba še ni osvojila »novih oblik« pomoči starim ljudem. Tako se poslužujemo »najlažjega« načina rešitve problema — namestitve sta- 344 NEMATERIALNA POMOČ STAROSTNIKOM rega človeka v dom. Seveda pa je to v večini primerov neobhodno potrebno. Domovi so danes kadrovsko in mate- rialno na zadovoljivi ravni. Za starega človeka pa pomeni odhod v dom veliko osebno spremembo. Vključitev v življenje v domu je lažja za tiste stare ljudi, ki prihajajo iz družin z ure- jenimi medosebnimi odnosi, kjer se imajo v družini radi in se spoštujejo. Ti stanovalci so bolj vedri, imajo večje zaupanje vase in v okolje. V domu si prizadevamo, da bi glede na dane možnosti zagotovili čim bolj humano bivanje starih ljudi. V dopolnilne oblike dela, kot so skupine starih za samopomoč, prostovoljno delo srednješolcev in odraslih, želimo vključiti čim več starih ljudi. S temi dejavnostmi poskušamo čim bolj približati življenje v domu potrebam posameznika in omogočiti starim ljudem, da najdejo smisel svojega življenja tudi v tej, za marsikoga izredno težki življenjski situaciji. Na tem mestu bi želela poudariti, da bo za dobro počutje starih ljudi v domu v pri- hodnje neobhodno zagotoviti boljši bivalni standard, zlasti za zadovoljitev potrebe po intimnosti, ki je pri starih ljudeh zelo izra- zita. Ljudje, ki pridejo v dom potem, ko so svoje življenje preživeli v določenem okolju in imajo svoje navade, vrednote ter potrebe, ki se nanašajo tudi na slabšo zdravstveno stanje, bi morali v domu imeti možnost bi- vanja v enoposteljni sobi s svojimi sanita- rijami. Zavedati se moramo, da je to najnujnejše, kar lahko ponudimo staremu človeku, ko se odloči oziroma je primoran živeti v domu. Izhajati moramo iz tega, da večina starih ljudi zaradi izgube, še zlasti žensk zaradi izgube življenjskega partnerja, pred prihodom v dom tudi po več deset let živi samih. 345 ADELA POSTRUŽNIK Literatura J. Kambič (1998), Institucionalni vidiki življenja v domovih za stare. Socialno delo 37, 2. T. Kiadnik (1996), Skupine za samopomoč kot odgovor na nematerialne potrebe starih ljudi. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta (magistrska naloga). A. MiKuž Kos et al (1997), Prostovoljno delo pri varovanju zdravja in v zdravstvu. Ljubljana. Prostovoljstvo v Mariboru (1998). Maribor: drugi kongres prostovoljcev (zbornik referatov). J. Ramovš, B. Knific, T. Kladnik (1992), Skupine starih za samopomoč: Metodični priročnik. Ljubljana: Inštitut za socialno medicino in socialno varstvo. Zbornik referatov petega strokovnega seminarja (1998). Maribor: Zbornica zdravstvene nege Slovenije — sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v socialnih zavodih. 346