cena izvoda 6,25 EUR ISSN 1318-4377 9 771318 437109 Wordpress Izdelava spletne strani v nekaj korakih Časopis in novi mediji Splet & socialna omrežja v porastu Kako ekološko? Kartonska ali plastična embalaža Koenig & Bauer Durst Premiera sistema VariJet 106 HP ponudil dve novosti v segmentu 64-palčnih tiskalnikov Xeikon sledi viziji prihodnosti tiska Konica Minolta Sledimo viziji digitalizacije grafične industrije Novost Konice Minolte Vsestranski, hiter in natančen laserski rezalnik MOTIONCUTTER® Edina stalnica so spremembe Digitalizacija kot vizija revije Grafičar Revija slovenskih grafičarjev december 2021 MOTIONCUTTER® LASERSKI RAZREZ TISKOVIN Konica Minolta Slovenija, d.o.o. Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana www.konicaminolta.si info@konicaminolta.si SLOVENSKIH GRAFIČARJEV kazalo Poslovodstvo Stojan Petrič Andrej Kren Nataša Luša Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Naslov uredništva DELO - Grafičar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana T: +386 (0)1 47 37 424 S: www.graficar.si Grafična podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografija (naslovnica) Matic ŠTEFAN Oglasno trženje T: +386 (0)1 47 37 501 F: +386 (0)1 47 37 511 E: oglasi@delo.si Vodja trženja oglasnega prostora Monika KAMENŠEK T: +386 (0)1 47 37 463 E: monika.kamensek@delo.si Tisk ovitka GPS Group Tisk in vezava GPS Group REVIJA Založnik in izdajatelj DELO d. o. o., Likozarjeva 1, Ljubljana Vsebina Grafičar 06/21 Edina stalnica so spremembe Digitalizacija kot vizija revije Grafičar Wordpress Izdelava spletne strani v nekaj korakih Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafičar, so družba DELO d. o. o. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO d. o. o. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii ...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in defi nicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. Splet & socialna omrežja v porastu 11 Kako ekološko? Kartonska ali plastična embalaža 13 Koenig & Bauer Durst 15 HP ponudil dve novosti v segmentu 64-palčnih tiskalnikov Xeikon sledi viziji prihodnosti tiska 17 19 Konica Minolta Sledimo viziji digitalizacije grafične industrije Novost Konice Minolte Vsestranski, hiter in natančen ... ISSN 1318-4377 7 Časopis in novi mediji Premiera sistema VariJet 106 Letna naročnina je 30,00 EUR. Posamezne številke po ceni 6,25 EUR je možno naročiti v oddelku naročnin podjetja DELO d.o.o. Revija izide šestkrat letno. 5 23 www.graficar.si 3 21 VSE BOLJ AKTIVNI na SPLETU pridruži se nam na SOCIALNIH OMREŽJIH sledite nam na socialnih omrežjih vse www.graficar.si vsebine na uvodnik Edina stalnica so spremembe Digitalizacija kot vizija revije Grafičar Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar Ž e tako usoda zahteva, da bomo z reorganizacijo podjetja Delo d. o. o. primorani slediti spremembam, ne nazadnje tudi celostni digitalizaciji revije Grafičar. Dejstvo je, da je vse več javnosti aktivne na spletu, in čeprav zagovarjamo tisk, se bomo morali tudi v uredništvu prilagoditi in sprijazniti s sodobnimi medijskimi trendi. Morda težko verjamete, vendar je prva, vzorčna številka, takrat smo ji rekli vzorčni snopič, izšla pred 34 leti, decembra 1987. Dobrih trinajst let potem, ko je izdihnil Tisk in papir; izdajal ga je Šolski center tiska in papirja, danes Srednja medijska in grafična šola v Ljubljani. Kljub dobronamerni ideji izdajanja revije Grafičar je ta s težavo in v različnih oblikah (glasila, dodatni snopiči časopisa in podobno) izhajala vse do leta 1995, ko je uredništvo prevzel Marko Kumar. Z njim je Grafičar začel redno izhajati šestkrat letno s 36 barvno potiskanimi stranmi in plastificiranim ovitkom. Tistih, ki so jo vzeli za svojo in jo brali, je bilo okoli 700, spletno stran je v dobrih dveh letih obiskalo 23.400 uporabnikov. Njegovo poslovanje je bilo vedno pozitivno. Zaslugo pri tem so imeli predvsem stalni oglaševalci in Delo Tiskarna, d. d., ki ga je vselej natisnila po izjemno ugodni ceni. Konec leta 2008 sem z odhodom takratnega glavnega urednika nasledstvo uredništva prevzel jaz, Matic Štefan. V takratnem Delu, d. d., je bilo kar precej razburkano poslovno okolje, začel se je pravi lastniški kapitalizem z dobro mero optimizacije kadra. To je za uredništvo zgolj v prvih dveh številkah pomenilo, da se je najprej znatno zmanjšal proračun uredništva, izgubilo je tudi podporo različnih oddelkov, denimo skeneristov, ki so bili ukinjeni za revijo Grafičar, pozneje pa tudi kot strokovni grafični kader podjetja. Kljub temu je bilo poslovanje Grafičarja ves čas pozitivno. Po vseh teh letih lahko zaključim le, da so edina stalnica spremembe, tako je tudi z grafičnimi poklici, nekateri med njimi so že izumrli ali pa izumirajo prav v tem trenutku, nekateri so se spremenili in se še spreminjajo. Pri tem niso prav nobena izjema mediji, ki se predvsem z vse večjim prehodom javnosti s papirja na splet in možnostjo aktivnega vključevanja v vsebine srečujejo z vse večjo potrebo po digitalizaciji vsebin. V teh časih se s tem sooča tudi revija Grafičar, zato bo s svojimi vsebinami vse bolj nastopala v spletni obliki in v okviru obstoječih socialnih omrežij. Nekatere vsebine bodo zato odslej za vse brezplačne. Z novim letom vam želimo vse najlepše in srečno, mi pa se beremo vse bolj na spletu. 5 W ordpress je nastal leta 2003 in najprej ni bil priljubljeno orodje med snovalci spletnih strani. Dolga leta je bil orodje za izdelavo blogov, čeprav je že takrat omogočal nameščanje in uporabo vtičnikov. Spada med odprtokodno programsko opremo (angl. Open Source Software), kar pomeni, da ga lahko vsakdo uporablja povsem brezplačno. Deluje pod okriljem licence GPL (General Public License), kar pomeni, da je izvorna koda dostopna komur koli za uporabo, urejanje kode, prosto razmnoževanje in izboljševanje programa (Reimnitz, 2018). Portal digital.com navaja, da zaseda 61,8 % trga sistemov CMS, poganja pa 30,3 % spletnih strani na lestvici 1000 najbolj priljubljenih (Squirrel, 2021). Wordpress poganja strani velikih, svetovno znanih podjetij, kot so Walt Disney, BBC Amerika, MTV News, Playstation, Skype in drugi (Wordpress Website Showcase, b. d.). V Sloveniji poganja spletne strani organizacij, kot so Arnes, Ars (RtvSlo), SIO, Ceneje.si, Slovenske železnice, Kompas, pa tudi marsikatero spletno stran osnovnih in srednjih šol (Built With, b. d.). Wordpress, sistem za upravljanje vsebin, angl. Content Management System (CMS), je zelo priljubljen, saj je izdelava spletnih strani hitra, učinkovita in uporabniku prijazna. Sistem omogoča hitro namestitev, izdelavo in vzdrževanje spletnih mest. Za izdelavo ne potrebujemo programerskega ali drugega znanja jezikov, ki poganjajo spletne strani. Za zahtevnejša spletna mesta pa je to znanje več kot dobrodošlo. Sistemi CMS omogočajo tudi implementacijo različnih funkcionalnosti s pomočjo t. i. vtičnikov (angl. Plugins), za izdelavo grafične podobe strani pa ne potrebujemo znanja jezika kaskadnih slogov (angl. Cascading Style Sheets, CSS), saj lastnosti, kot so barva, 6 pisava, ozadje, stranem določamo s pomočjo grafičnega vmesnika. Razlika med spletno stranjo in spletnim mestom Pogosto zamenjujemo izraza spletna stran in spletno mesto. Po definiciji je spletno mesto (angl. Web site) sestavljeno iz več spletnih strani (angl. Web page), ki so med seboj smiselno povezane. Spletna stran ima različne vsebine, kot so slike, posnetki, spletno mesto pa so spletne trgovine, portali, blogi itd. (ZGroup, 2014). Koraki pri izdelavi spletne strani (prikaz na vzorčnem primeru) ń Načrtovanje spletnega mesta Kot marsikatero drugo stvar je treba tudi spletno stran načrtovati. Dober načrt je podlaga za dodelano spletno mesto, ki bo služilo svojemu namenu in bo prilagojeno ciljni publiki, za katero je bilo ustvarjeno. Razmisliti moramo, komu bo spletna stran namenjena, kdo bodo njeni obiskovalci. Ni namreč vseeno, ali bodo našo spletno stran uporabljali mladi, otroci, ženske, moški ali starostniki. Ciljne skupine se lahko razlikujejo tudi po interesih. Različnim ciljnim skupinam je treba spletno stran prilagoditi po obliki, namenu in vsebini. Spletne strani s kuharskimi recepti bodo po vsebini in videzu drugačne kot strani za avtomobilistične navdušence, prav tako bodo strani za otroke in mladostnike prilagojene tudi njihovim sposobnostim. Načrt spletne strani mora imeti definiran videz strani (barve, tipografija), koliko strani ali podstrani bomo imeli, katere vsebine bodo na straneh, ali bomo imeli spletno trgovino, galerijo fotografij, videoposnetke ... Razmisliti moramo tudi o zgradbi naše spletne strani, o gradnikih (sestavnih delih naše spletne strani) – kje bo menijska vrstica, kje Slika 1: Žični model spletne strani (angl. Wireframe) splet Wordpress Izdelava spletne strani v nekaj korakih Natalija VOZEL iskalnik, kje obrazec za vpis uporabnika, kje vsebina, skratka, za vse elemente moramo določiti mesto, saj bo le tako izdelava spletne strani potekala hitro in brez zagat. Prav tako je treba določiti cilje, ki jih želimo s spletno stranjo doseči, in izbrati programsko opremo za izdelavo. Da bo spletna stran na spletu vidna drugim, potrebujemo domeno oz. spletni naslov in spletni prostor oz. sklenjeno gostovanje na strežniku. ń Strežniški prostor Za spletno stran potrebujemo prostor na strežniku, na katerem bodo datoteke spletnega mesta. Plačljivi spletni strežniki imajo zagotovljeno 24-urno delovanje in nemoten dostop so spleta, so zanesljivi, spletne strani pa uporabnikom dostopne ves čas. Ob pregledu različnih ponudnikov gostovanj v Sloveniji smo ugotovili, da se cene gostovanj gibljejo od 0,99 do nekaj evrov na mesec, odvisno od želenega paketa in ponudnika. Paketi se razlikujejo po strežniških kapacitetah, ki so običajno navedene v gigabajtih, spominskih kapacitetah ali številu spletnih mest, na katerih lahko hkrati gostujemo. Na spletu so tudi ponudniki gostovanja, ki svoje storitve ponujajo popolnoma brezplačno. ń Domena ali spletni naslov Da bodo obiskovalci lahko dosegli našo spletno stran, potrebujemo domeno oz. spletni naslov, enako kot hiša potrebuje hišno številko in naslov. Izbira domene je pomemben korak, saj se na podlagi tega imena spletna stran identificira na spletu. Uporabniki lahko po vpisu naslova naše spletne strani to dosežejo. Končnice teh naslovov se imenujejo vrhnje domene, ki se delijo na generične domene (.biz, .com, .org, .net, .info) in nacionalne (.si – Slovenija, .at – Avstrija, .ch – Švica ipd.). Domena je enolična, torej ne moreta obstajati dve enaki, lahko pa se enaka domena razlikuje glede na vrhnjo domeno (registracija domene, b. d.). Cene registracije domen se razlikujejo glede na vrhnje domene in glede na ponudnika. Slika 2: Nadzorna plošča spletnega mesta 7 Ricoh je predstavil štiri barvne kataloge z več kot 1500 barvnimi odtenki in uporabo novih neonskih tonerjev. Ricoh: Neonske barve v digitalnem tisku Podjetje Ricoh je predstavilo štiri vzorčne barvne kataloge Touch7, ki so v osnovi izdelani z uporabo novih dveh neonskih tonerjev, rožnatega in rumenega. Z njima lahko na sistemih Ricoh Pro C7200X reproduciramo do 1520 atraktivnih barvnih odtenkov. Vzorčni katalogi predvsem definirajo barvni izvleček, s katerim želen barvni odtenek dosežemo. Neonski barvni vzorčni vodniki Touch7 so štirje katalogi, od teh dva predstavljata barvne upodobitve, izvedene s pomočjo metode SCR – Source Colour Removal, to je barvna obdelava, pri kateri se izvorne kromatične barve CMY zamenjajo z neonskima rožnato in rumeno. Zadnja dva kataloga pa ponazarjata način pretiskovanja izvornih barv CMY z deležem neonskih rožnate in rumene. Več informacij na www.ricoh.com. ń Upravljanje strežnika in spletnih strani Velika večina ponudnikov v paketu svojih storitev ponuja tudi storitev cPanel, ki poenostavi upravljanje strežnika in spletnih strani. Je nadzorna plošča z najrazličnejšimi možnostmi, ki so odvisne predvsem od ponudnika gostovanja, vendar v večini omogoča pregled porabe strežniškega prostora, ustvarjanje, brisanje in spreminjanje e-poštnih predalov, upravljanje FTP dostopov, nameščanje aplikacij (npr. sistemov CMS, kot je Wordpress), ustvarjanje podatkovnih baz, nadzor nad obiskom vaših spletnih strani, upravljanje domen ipd. ń Namestitev Wordpressa Wordpress ali drug sistem CMS, ki ga podpira ponudnik gostovanja, lahko namestimo v nekaj enostavnih korakih, in sicer z enim ali dvema klikoma ter nekaj vnesenimi podatki. Po uspešno končani namestitvi se izpiše sporočilo, ki vsebuje podatke o naslovu našega spletnega mesta in naslovu za dostop do nadzorne plošče našega spletnega mesta, t. i. Backend (ozadje spletnega mesta). Pozor: določeni koraki se lahko razlikujejo med različnimi ponudniki gostovanja. ń Izdelava spletnega mesta Izdelave spletnega mesta v Wordpressu se lahko lotimo na več različnih načinov, prav tako lahko začnemo pri poljubnem koraku oz. fazi (najprej lahko pripravimo vsebino ali oblikovno predlogo, lahko se lotimo nameščanja vtičnikov ali izdelave strani itd.). Izdelavo spletnega mesta začnemo takrat, ko smo izdelali načrt spletnega mesta, v katerem smo zapisali in predvideli vse posebnosti, videz in strukturo strani. V načrtu spletnega mesta defi niramo tudi namen naše strani, cilje, ciljno publiko, funkcionalnosti ipd. Izdelava spletne strani, ki ima načrt, je lažja in omogoča kakovostnejšo in hitrejšo izvedbo, saj so vse nejasnosti že razrešene v načrtu (npr. kje bo iskalnik ali kako bo videti stran za kontakt in katere funkcionalnosti bo vključevala). Ena od prednosti uporabe CMS sistema je tudi dejstvo, da lahko na strani dela več ljudi hkrati, prav tako lahko več ljudi www.graficar.si 8 vzdržuje spletno stran, potem ko je že narejena. Kot administrator pa lahko oseba tudi nadzoruje pravice, ki jih imajo sodelavci oz. snovalci vsebin. Prednost je tudi, da nam po vsaki spremembi spletne strani ni treba nalagati na strežnik, kot to počnemo, če spletno stran izdelujemo z orodjem, kot je Adobe Dreamweaver. Spremembe v Wordpressu shranimo z enim klikom in zadeva je takoj vidna vsem uporabnikom spleta. ń Funkcionalnosti, ki jih omogoča Wordpress Nepogrešljiva funkcionalnost CMS sistemov je tudi časovno vodena objava, ki omogoča, da posamezno stran, prispevek ali novico ustvarimo vnaprej, objavljena pa bo takrat, ko smo ji določili datum in čas objave. Izgradnja strani, na kateri bodo prikazane novice, je zelo preprosta, saj posamezno novico ustvarimo kot prispevek, ki mu definiramo npr. kategorijo novice, nato pa v urejevalniku menijev določimo, da se bo na prvi strani prikazovala celotna kategorija novice. ń Oblikovanje videza spletne strani Prednost je tudi določanje videza spletni strani, saj lahko z nekaj kliki poiščemo, prenesemo in aktiviramo oblikovno predlogo (temo). Zagotovo se med ponudbo oblikovnih tem, ki so na voljo, najde takšna, ki nam ustreza. Če nam oblikovna predloga ne ustreza povsem, jo lahko z znanjem HTML, CSS in drugih jezikov povsem prilagodimo. Na spletu imamo na voljo tudi zelo veliko plačljivih tem, ki v svoji ponudbi skrivajo veliko več kot samo obliko in videz, temveč vsebujejo tudi vtičnike in dodatke, ki pripomorejo k popolni prilagoditvi videza na najrazličnejše načine. Veliko plačljivih oblikovnih predlog vsebuje vmesnike, s katerimi lahko vsebino ali videz prilagajamo kar med ogledom strani. Oblikovne predloge omogočajo urejanje oblike in postavitve elementov brez znanja jezikov, kot je CSS, ki npr. določa videz spletne strani, saj so vse funkcionalnosti prilagodljive na podlagi uporabniškega vmesnika v obliki izbire možnosti, menijev, drsnikov itn. splet urejanje pravic sodelavcev, ki skrbijo ali izdelujejo našo stran, orodja za spremljanje obiska naših strani, prilagoditev videza nadzorne plošče itd. Strani in vsebino posameznih strani dodajamo in urejamo zelo podobno, kot bi ustvarjali dokumente v urejevalnikih besedil, saj z enim klikom ustvarimo novo stran, na katero nato dodajamo vsebino, slike, naslove in druge multimedijske prvine, npr. video. Slika 3: Predogled strani, prilagojene pametnim telefonom Prav tako so oblikovne predloge pripravljene tako, da se prilagajajo različnim napravam (računalnik, tablični računalnik, pametni telefon). Z nekaj kliki ali znanjem zahtevanih jezikov lahko natančno določimo videz in prilagajanje posameznih elementov napravam. Wordpressovi uradni bazi na voljo 59.540 vtičnikov (Wordpress.org, b. d.). Vtičniki nam omogočajo uporabo oz. integracijo česar koli v našo stran, od koledarjev do kontaktnih polj, obvestil za piškotke, galerij slik, animiranih prehodov za slike, spletne trgovine, registracije uporabnika itd. ń Vtičniki in dodatki Vtičniki so dodatki tako za ustvarjalce kot za razširitev funkcij in možnosti, ki jih spletna stran ima. Vtičniki lahko obogatijo uporabniško in administratorsko izkušnjo. Konec novembra 2021 je bilo v Z vtičniki si prav tako lahko obogatimo ali olajšamo delo pri izdelavi in vzdrževanju spletnega mesta, torej z vtičniki, ki spremenijo izdelavo vsebine z urejevalniki, ki so podobni urejevalniku v Wordu, pregled zgodovine ustvarjanja vsebin, pregled in Prednosti in slabosti Wordpressa Do zdaj smo omenjali le prednosti izdelave spletnih mest s sistemi CMS, vendar imajo tudi ti svoje slabosti. Petra Kušar v članku »Katere so prednosti in slabosti uporabe Wordpressa« izpostavlja prednosti, kot so enostavna uporaba, možnosti uporabe tem in dodatkov ter učinkovita optimizacija spletnih strani. Slabosti se lahko pokažejo na področju lastništva, varnosti in dodatkov. Uporabniki namreč nimajo vpliva na morebitne spremembe sistema, prav tako je lahko varnost ogrožena zaradi pomanjkljivih nadgradenj ter nedoslednosti, težave lahko povzročijo različni uporabljeni dodatki (Kušar 2019). Kot prednost Wordpressa je velikokrat med prvimi omenjena preprostost uporabe, brez znanja jezikov HTML, CSS in drugih, vendar je tudi za izdelavo spletnih mest na ta način potrebnega veliko učenja, raziskovanja, preizkušanja, vloženega truda in časa. www.wordpress.com Slika 4: Izdelki spletne trgovine v nadzorni plošči 9 Mutoh Xpertjet 1642WR omogoča sublimacijski transferni tisk do širine 1625 mm. Mutoh: Novi Xpertjet 1642WR Mutoh z modelom tiskalnika Xpertjet 1642WR predstavlja nov sublimacijski tiskalniški sistem velikega formata z uporabo barvil na vodni osnovi. Omogoča tisk na širok nabor gibkih in togih poliestrskih materialov z največjo širino 64 palcev (1625 mm). Izpisi so primerni za notranjo ali kratkotrajno zunanjo uporabo. Mutoh Xpertjet 1642WR je naslednik tiskalnika Valuejet 1638WX. V sestavu vključuje dve novi piezo tiskalni glavi Mutoh Accufine z brizganjem kapljic barvila spremenljive velikosti (od 3,8 do 24 pl). Nov tiskalnik je z uporabo inteligentne upodobitvene tehnologije i-screen namenjen tisku širokega nabora gibkih in togih poliestrskih materialov. Poleg možnosti tiska na poliestrske tkanine omogoča tudi tisk na različne folije iz različnih mešanic umetnih materialov. Tiskalnik izpisuje z ločljivostjo od 300 x 600 do največ 1200 x 1200 dpi in uporablja Mutohovo serijo DS3 vsestranskih barvnih sublimacijskih barvil HC. Tiskalnik po navedbah proizvajalca odlikuje tudi nov sistem za enostavno vpenjanje zvitkov gibkih materialov, ki omogoča upravljanje zvitkov teže 30, 40 ali 100 kg. V novi tiskalnik so integrirane tudi številne nadgrajene funkcije tiska, kot so Drop Master 2, Media Tracker, Feedmaster ... P relistati časopis, začutiti vonj tiskarske barve, občutiti pod prsti površino papirja ... Branje natisnjenih časopisov je bistveno drugače kot preletavanje člankov na zaslonu. Kaj se v resnici dogaja v svetu tiskanih medijev? Leta 2007 je v intervjuju glavni urednik časopisa The New York Times, Arthur Sulzberger mlajši, izjavil: »Res ne vem, ali bomo čez pet let še tiskali Times, in veste kaj? Me tudi ne zanima.« V začetku je The New York Times zaklenil spletno izdajo, vendar so kmalu ugotovili, da se bralci selijo na druge spletne medije, kjer imajo dostop do brezplačnih vsebin. Kmalu so bili primorani del vsebin odkleniti. Independent, na primer, je postal prvi nacionalni časopisni naslov, ki je prenehal izhajati v tiskani obliki in je dostopen le še na spletu. Zadnja tiskana izdaja časopisa The Independent je bila izdana 26. marca 2016. V spletni izdaji časopisa The Independent januarja leta 2018 lahko zasledimo izjavo, da bi lahko po 65 letih Playboy nehal izdajati tiskane izvode v Združenih državah Amerike. Najvišja naklada revije Playboy je Twitter Youtube Google Messenger Facebook Več informacij na www.mutoh.com. 1. nagrada – zlata medalja za najboljši študentski izdelek: ROBERT RUS www.graficar.si 10 Socialna omrežja oziroma spletni viri glede na razmerje sprejetih lažnih novic s strani bralcev. smernice Časopis in novi mediji Splet & socialna omrežja v porastu Gregor FRANKEN • Univerza v Ljubljani, NTF, Katedra za informacijsko in grafično tehnologijo, Snežniška 5, 1000 Ljubljana leta 1975 dosegla kar 5,6 milijona natisnjenih izvodov. Zadnje tiskane naklade so znašale 500.000 izvodov. Lani 18. marca je revija prenehala izhajati v tiskani obliki v Združenih državah Amerike. Iz uredništva slovenske revije Playboy sem dobil 20. novembra lani e-sporočilo z naslovom: »Playboy Slovenija – danes je izšla zadnja številka revije«, 215. po vrsti. Žal padajo tudi največje legende. V letu 1990 so začele padati skoraj vse naklade časopisov in do danes se trend ni obrnil. Tudi prihodki od oglaševanja v tiskanih medijih so do leta 2006 še naraščali, potem pa se je krivulja obrnila navzdol. Velik del prihodkov tiskanih medijev namreč prinaša oglaševanje. Lastniki tiskanih medijev so z upadanjem naklad in selitvijo vsebin na splet pričakovali, da bodo prihodki od oglaševanja v spletnih izdajah nadomestili izgubo oglaševanja v tiskanih medijih, vendar ni bilo tako. Koronavirus je bil očitno še dodaten udarec za časopisno industrijo. Covid-19 je močno prizadel tiskane publikacije, deloma zaradi omejitev gibanja in deloma zaradi s tem povezanega vpliva na prihodke od oglaševanja. Države, ki so tradicionalno imele visoko izdajo tiskanih publikacij, kot so Nemčija, Avstrija in Švica, so doživele nekaj največjih padcev. Zaskrbljenost zaradi tiskanih izvodov, ki se prodajajo v kioskih, je vplivala na dnevno prodajo v mnogih državah. S strogimi omejitvami po vsem svetu so bila podjetja in trgovci na drobno začasno ustavljeni, nekateri so prenehali poslovati, proračuni za trženje so usahnili, prihodki od oglasov pa so med pandemijo padli. In to je prišlo po sledi že tako zelo zahtevnega oglasnega trga in medletnega upada tiskanja pred pandemijo. V času pandemije so se ljudje obrnili na zanesljive vire informacij o najnovejših dogodkih. Naenkrat je bilo več časa za uživanje novic in informacij. To je izdajateljem omogočilo, da ne le zagotovijo zaupanja vredne informacije, ampak še bolj sodelujejo s svojim občinstvom. To je povzročilo znatno rast digitalnih naročnin za številne založnike in priložnost za lansiranje novih izdelkov in storitev za zveste naročnike, kamor pa zagotovo ne spada generacija Z. Za generacijo Z in tudi nekatere druge so socialna omrežja edini vir novic. Po raziskavi organizacije Reuters Institute, ki so jo opravili med mladimi, starimi od 18 do 24 let, jih je 51 % izjavilo, da uporabljajo socialna omrežja kot vir novic, 12 % jih pravi, da je to njihov glavni vir. Facebook je daleč najpomembnejše omrežje za novice. Več kot četrtina pravi, da so socialni mediji njihov glavni vir novic. V porastu so tudi nove platforme, ki so skupaj s socialnimi omrežji tudi največji vir lažnih in nepreverjenih informacij, in sicer: 28 % Facebook, 15 % Messenger, 7 % Google, 6 % YouTube in Twitter 6 %. Tiskani mediji se bodo težko kakor koli prilagajali prihajajočim generacijam. Poskušali bodo vsekakor obdržati zveste naročnike in bralce tiskanih vsebin, po vzoru tradicionalnih vrednot branja časopisa, kot npr. japonski The Yomiuri Shimbun, ki je časopis z najvišjo naklado na svetu. Njegova povprečna dnevna naklada je 7.705.178 odtisov (2020). 11 Poslovna področja skupine Hybrid Software Group Global Graphics spreminja ime Podjetje Global Graphics je na letni skupščini soglasno sprejelo poseben sklep o preimenovanju podjetja. Ta korak je bil napovedan že po prevzemu družbe Hybrid Software Group v začetku leta 2021. Podjetje, ki ponuja večinoma poslovno programsko opremo za industrijski tisk in elektroniko za tiskalne glave, bo v prihodnje delovalo pod imenom Hybrid Software. Globoke korenine v tiskarski industriji Po mnenju uprave novo ime bolje odraža pravo naravo dejavnosti v tiskarski industriji. Štiri poslovne enote, Global Graphics Software, Hybrid Software, Meteor Inkjet in Xitron, bodo še naprej delovale s svojimi uveljavljenimi blagovnimi znamkami. Njihova podoba bo odslej sicer enotna z namenom, da bi bilo vlagateljem in strankam jasno, da so posamezna podjetja del večje enotne skupine s ponudbo celovitih rešitev za področje proizvodnje industrijskega tiska. Več informacij na www.hybridsoftware.com. P ro Carton, evropsko združenje industrije kartona in zložljivih kartonov, je naročil študijo, ki primerja ogljični odtis kartonske embalaže z odtisom embalažnih alternativ iz umetnih mas. Analizo je opravil švedski raziskovalni inštitut RISE. Analiza življenjskega cikla izdelkov je pokazala, da je kartonska embalaža v primerjavi z alternativami iz fosilnih materialov okoljsko sprejemljivejša. Zakaj je kartonska embalaža boljša od embalaže iz umetnih mas? Junija letos je bilo objavljeno analitično poročilo »Življenjski cikel kartona. Primerjava ogljičnega odtisa kartonske embalaže z alternativnimi rešitvami – Cartonboard Life Cycle. Comparing the carbon footprint of carton packaging against alternative solutions«, ki obravnava okoljsko učinkovitost kartonske embalaže v celotnem življenjskem ciklu izdelka (zamrznjenih živil, pripravljenih jedi, hitre hrane, mobilne elektronike …) v primerjavi z drugimi pogosto uporabljenimi alternativnimi embalažnimi materiali, kot so večslojno laminirane vrečke, PP in PET zaboji ter PVC čelni deli embalaže. Študija, ki jo je izvedel RISE (Research Institutes of Sweden – Švedski raziskovalni inštitut), ponuja vpogled v relativni ogljični odtis embalaže v različnih sektorjih potrošnje ter podrobna pojasnila dejavnikov, ki omogočajo primerjavo rezultatov. Namen primerjave, ki jo je izvedel inštitut RISE, je bil raziskati celoten življenjski cikel embalaže – od proizvodnje (vključno z gojenjem dreves v primeru uporabe lesne celuloze, ki se uporablja pri proizvodnji kartona) do predelave in reciklaže. Poročilo zato dokumentira vse emisije toplogrednih plinov, emisije uporabe fosilnih goriv in biogenih toplogrednih emisij ter njihovo razgradnjo. Toplogredne emisije nastajajo predvsem zaradi uporabe neobnovljivih virov energije, kot so uporaba fosilnih Fosilne toplogredne emisije Skupni ogljični odtis* Tip embalaže Kartonska embalaža Alternativna embalaža Kartonska embalaža Alternativna embalaža Embalaža hitre hrane – solata za na pot 20,3 62,4 7,9 62,5 Embalaža globoko zamrznjene panirane ribe 18,1 30,6 7,3 31 Embalaža globoko zamrznjenih pripravljenih obrokov 66,5 79,3 37,2 55,4 Embalaža elektronike – HDMI-Kabel 45,5 235,5 23,3 223,6 * Celotne emisije in razgradnja fosilnih in biogenih toplotnih emisij www.graficar.si 12 smernice Kako ekološko? Kartonska ali plastična embalaža Janja ŠTEFAN goriv, izgorevanja biogoriv (biogene toplogredne emisije), in razgradnje bioloških proizvodov. V primeru biogenih emisij je treba upoštevati tudi zmožnost sprejemanja CO2 iz ozračja s fotosintezo med rastjo biomase. Čeprav se pri izračunu celotnega ogljičnega odtisa upoštevajo edinstveni vidiki življenjskega cikla predvsem embalaže iz papirnih vlaken, je bil osrednji namen raziskave določiti dejansko razmerje v proizvodnji proizvedenih in po odsluženju embalaže razgrajenih emisij. Kartonska embalaža pri tem kaže jasna pozitivna razmerja. Generalni direktor družbe Pro Carton Hitchin je rezultate komentiral takole: »Rezultati v tej tabeli jasno kažejo, da je embalaža, izdelana pretežno iz kartona, po vplivu na 1000 pakiranj vedno ekološko sprejemljivejša od alternativne embalaže iz umetnih surovin. Kartonska embalaža je okolju prijazna, praktična in za kupce še vedno bolj prijazna alternativa v primerjavi z embalažo iz Material Skupni ogljični odtis (kg CO2 na tono reciklabilnega materiala) Fosilni ogljični odtis (kg CO2 na tono reciklabilnega materiala) Vir Karton 262 1047 Pro Carton Amorfni PET granulat 3093 3089 Ecoinvent 3.6 PP zaboj 2110 2122 Ecoinvent 3,6 PVC pokrov embalaže 2122 2108 Ecoinvent 3,6 LDPE granulat 2305 2286 Ecoinvent 3,6 HDPE granulat 2110 2092 Ecoinvent 3,6 Primerjava ogljičnega odtisa na tono materiala, ki ga je mogoče reciklirati, v življenjskem ciklu izdelka umetnih materialov. Tudi druge neodvisne raziskave so pokazale, da ima velika večina potrošnikov raje kartonsko embalažo kot plastično. V naši nedavni raziskavi, v kateri je sodelovalo 7000 potrošnikov, je bila sprejemljivost kartonske embalaže v primerjavi s plastično v razmerju 8 proti 1, kar še dodatno potrjuje prednosti uporabe kartonske embalaže.« Omenjena študija primerja ogljični odtis celotnega življenjskega cikla embalaže in ne le odtisa porabe porabljenega materiala na tono. Hitchin še dodaja: »Splošno znano je, da je ogljični odtis na tono materiala pri kartonu veliko manjši kot pri polimerih, ne glede na to, ali upoštevamo samo fosilne emisije ali tudi biogene emisije in razgradnjo. Študija primerja tudi izdelke na enoto embalaže, saj kartonska embalaža morda ne tehta toliko kot embalaža iz fosilnih materialov. Poleg tega se vplivi ob odlaganju in koncu življenjske dobe izdelka pri vsaki rešitvi razlikujejo. Zato smo v tej študiji primerjali posebne embalažne rešitve za podobne izdelke v celotnem življenjskem ciklu izdelka.« 13 SwissQprint je predstavil novo, 4. serijo ploskih tiskalnikov. SwissQPrint: Nova generacija ploskih tiskalnikov Novi tiskalniki SwissQprint 4. generacije so zasnovani z novimi tiskalnimi glavami. Največja ločljivost upodobitev je 1350 dpi, prenos kapljic barvila na tiskovni medij pa je natančno voden, kar še dodatno izboljša kakovost izpisov novih modelov tiskalnikov SwissQprint Impala in Nyala. Novi tiskalniki poleg boljše kakovosti izpisov po navedbah proizvajalca v nekaterih načinih tiska zagotavljajo tudi do 40 odstotkov hitrejšo produkcijo, kar še posebej velja za model tiskalnika Oryx. Četrto generacijo tiskalnikov odlikujejo tudi številne mehanske izboljšave, med katerimi je treba izpostaviti patentirano vakuumsko stikalo Tip Switch. Izpisna miza je namreč razdeljena na do 256 segmentov, ki jih lahko uporabnik poljubno vklaplja ali izklaplja z enostavnim dotikom poljubnega segmenta. Posebnost novih tiskalnikov je tudi prilagojena individualna konfiguracija, s čimer si vsak končni uporabnik lahko sestavi tiskalnik po meri svojih potreb. Če se te skozi čas spremenijo, pa lahko tiskalnik konfiguracijsko kadar koli prilagodimo. Več informacij na www.swissqprint.com. www.graficar.si 14 S istem VariJet 106 podjetja Koenig & Bauer Durst je nedavno dočakal svetovno premiero s predstavitvami v živo za stranke in predstavnike tiska. Novi kapljični sistem tiska v enem prehodu je namenjen predvsem proizvodnji zložljive kartonske embalaže. Prvi beta test naj bi se začel v začetku leta 2022 v za javnost še anonimnem evropskem tiskarskem podjetju, več drugih namestitev sistemov VariJet 106 pa je načrtovanih za drugo polovico leta 2022, in sicer na različnih lokacijah po Evropi in Ameriki. Ciljne skupine novega sistema so farmacevtska, kozmetična, tobačna in živilska industrija ter proizvajalci zložljive kartonske embalaže. Nov digitalni tiskarski sistem formata B1 ima zmogljivost tiska s 5500 obrati na uro. Tiska s kapljičnim postopkom in uporabo barvil na vodni osnovi, ki sta jih skupaj razvili podjetji Koenig & Bauer in Durst. Platforma VariJet 106 temelji na platformi Koenig&Bauerjevega ofsetnega tiskarskega stroja Rapida 106, na elektroniki Durstovih tiskalnih glav, Durstovem delovno upravljalnem in RIP sistemu. To vključuje Durstove uveljavljene funkcije Analytics, Smartshop in Workflow. Tiskalnik VariJet 106 je po besedah proizvajalca primeren še posebej za živilsko industrijo, saj omogoča kapljični tisk s skupno 7 barvami na vodni osnovi (CMYK + oranžna, zelena in vijoličasta barva). Zaradi vodne zasnove barvil izpolnjuje zahteve za proizvodnjo primarne embalaže, varne za pakiranje živil. VariJet 106 lahko izdeluje personalizirane in individualizirane tiskovine ter omogoča racionalno izvedbo opravil manjših in srednjih naklad. Koenig & Bauer in Durst sta sodelovanje in ustanovitev skupnega podjetja prvič napovedala leta 2019. VariJet 106 je prvi izdelek, ki sta ga podjetji razvili skupaj. V proizvodnji in portfelju podjetja Koenig & Bauer Durst sta sicer že rešitvi Delta SPC 130 in CorruJet 170 za tisk embalaže iz valovitega kartona. digitalni tisk Koenig & Bauer Durst Premiera sistema VariJet 106 Janja ŠTEFAN VariJet 106 s tiskalnimi glavami Samba VariJet uporablja brizgalne tiskalne glave Dimatix Samba podjetja Fujifi lm, ki omogočajo tisk ločljivosti 1200 x 1200 dpi. Njihova zasnova in koncept čiščenja temeljita na sistemu CorruJet. Najmanjši podprt format papirja je 750 x 500 mm, največji pa 1060 x 740 mm. Po navedbah proizvajalca je sistem primeren za tisk vseh vrst kartonskih substratov za tisk zložljive embalaže (nepremazani in premazani materiali) debeline od 0,2 do 0,8 mm. podajalnik listov, enota za premazovanje, enota za kapljični tisk s transportnimi trakovi, sušilna enota, enota za hlajenje, enota za lakiranje in izlagalnik. VariJet 106 ima v standardni konfiguraciji z integrirano enoto premazovanja in lakiranja dolžino 28 m, visok je 4,1 m in širok 5,9 m. Sestavljen je iz več modulov, to so: Tiskalnik VariJet 106 je po besedah proizvajalca primeren še posebej za živilsko industrijo, saj omogoča kapljični tisk s skupno 7 barvami na vodni osnovi VariJet 106 je nedavno dočakal svetovno premiero s predstavitvami v živo za stranke in predstavnike tiska. 15 Roland DG je predstavil novi namizni tiskalnik VersaSTUDIO BN-20A. Roland DG: Novi VersaSTUDIO BN-20A Podjetje Roland DG je na letošnji Fespi v Amsterdamu (Nizozemska) predstavilo nov namizni tiskalnik VersaSTUDIO BN-20A. Kapljična tiskalniška novost je celostna rešitev in je namenjena profesionalcem, ki iščejo kompaktno vsestransko napravo za tisk in rezanje v enem. Nov tiskalnik je zasnovan na kapljični tehnologiji tiska in uporablja posebna ekosolventna barvila, vključno z različicami metalnih barv in pokrivne bele. Novost je zanimiva predvsem zaradi svoje kompaktne zasnove in primerna za vse tiste, ki želijo začeti ali razširiti grafično dejavnost oblikovanja z aplikacijami profesionalnega vtisa. Novi tiskalnik je primeren tudi za delovna okolja manjših podjetij in maloprodajo, ki želijo razširiti svojo obstoječo ponudbo z aplikacijami, kot so tisk grafik za majice, plakatov, nalepk in etiket. O b 30-letnici družine rešitev Designjet podjetje HP predstavlja dva nova tiskalnika velikega formata, HP Designjet Z6 Pro in Z9+ Pro. Novi tiskalniški sistemi so namenjeni izdelavi zelo natančnih barvnih geografskih kart (GIS), primerni pa so tudi za aplikacije profesionalnega fotografskega tiska Designjet Z9+ Pro S 64-palčnim modelom tiskalnika Designjet Z9+ Pro je po navedbah proizvajalca mogoče upodobiti 93 odstotkov barvnega sistema Pantone. Uporablja namreč 9 barvnih kanalov in barvila RGB HP Vivid Photo Inks. Z drugimi besedami v primerjavi s predhodnim modelom zagotavlja izpisom 26-odstotno večji barvni prostor. Dodatne funkcije, kot so tiskalne glave HDNA (High-Definition Nozzle Architecture) in tehnologija Dual-Drop, pa omogočajo upodobitve z najvišjo stopnjo podrobnosti in kontrasta. Tehnologija Dual-Drop po navedbah proizvajalca odpravlja zrnavost izpisov v svetlih tonih in s tem potrebo po uporabi dodatnih svetlih barvil in črnil. Zaradi barvnega obsega izpisov novega modela tiskalnika Designjet Z9+ Pro je ta primeren tudi za tisk profesionalnih fotografskih aplikacij. S prilagoditvijo ICC barvnih opisov zlahka dosežemo želeno barvno natančnost oziroma skladnost glede na zahteve. Z opcijsko nadgradnjo s funkcijo HP Gloss Enhancer Upgrade Kit pa izpisom zagotovimo visok in enakomeren sijaj po površini. Roland DG je na Fespi predstavil tudi vrsto drugih rešitev in novosti, vključno s tiskalnikom/rezalnikom Versa UV LEC2330/640, tiskalnikom Versa UV LEF2-300, rezalnikom vinila Camm-1 GR2-640, tiskalnikom/rezalnikom True Vis VG2640 in brizgalnim tiskalnikom širokega formata VF2-640. Predstavljen je bil tudi koncept spletne trgovine podjetja Roland DG, to je trgovina PersBiz. Več informacij na www.rolanddg.com. Designjet Z6 Pro in Z9+ Pro sta zasnovana tako, da s hitrim upravljanjem medijev in samodejnim polnjenjem zvitkov brez www.graficar.si 16 digitalni tisk HP ponudil dve novosti v segmentu 64-palčnih tiskalnikov Janja ŠTEFAN Mobilna aplikacija HP PrintOS uporabnikom omogoča boljši nadzor nad tiskom – vse od spremljanja učinkovitosti in odpravljanja težav pa do deljenja nastavitev medijev na daljavo. Poleg tega je tiskalnik HP Designjet Z Pro prvi, ki je opremljen z aplikacijo HP PrintOS Service Centre v z vretena povečujeta produkcijsko učinkovitost. oblaku. Ta uporabnikom omogoča pregled nad vsemi tekočimi servisnimi posegi v realnem času – posodobitve so na voljo kadar koli in kjer koli. HP Designjet Z6 Pro Novi HP Designjet Z6 Pro je namenjen predvsem aplikacijam GIS, saj omogoča zelo natančen tisk geografskih kart. Izpisuje namreč zelo tanke linije in ostre robove različnih grafičnih elementov in besedila, pri vsem tem pa je poskrbljeno tudi za varnost podatkov. Upodobitveni gonilnik Adobe PDF Print Engine je zasnovan tako, da zagotavlja odlično preglednost in večplastno reprodukcijo. Tiskalne glave HP HDNA in upodobitvena tehnologija HP Pixel Control naj bi zagotavljale najvišjo raven natančnosti upodabljanja ter gladke prehode in izrazito barvno nasičene izpise, kar je še posebej potrebno pri tiskanju kompleksnih zemljevidov. Sistem za tiskanje velikega formata HP Designjet Z6 Pro varuje podatke s šifriranimi komunikacijami in posebnim seznamom za nadzor dostopa (Access Control List). Funkcije, kot so HP Connection Inspector, HP Secure Boot in Whitelisting, so zasnovane tako, da zagotavljajo najboljšo možno zaščito omrežja in odpravljajo skrbi glede varnosti podatkov. Produktivnost tiskalnikov HP Designjet Z6 Pro in Z9+ Pro Zasnovana sta tako, da s hitrim upravljanjem medijev in samodejnim polnjenjem zvitkov brez vretena povečujeta produkcijsko učinkovitost. Po navedbah HP-ja model tiskalnika Designjet Z6 Pro na navaden papir tiska dvakrat hitreje z enako kakovostjo. HP DesignJet Z9+ Pro pa uporabnikom omogoča do 18 odstotkov hitrejše in kakovostnejše tiskanje na satenaste fotografske materiale, na platno pa kar do 46 odstotkov hitrejše. Oba nova tiskalnika HP Designjet Z6 Pro in Z9+ Pro sta komercialno dostopna že od oktobra letos. 17 Serija barv Gecko Green Line Premium za bolj trajnostno embalažo Hubergroup spodbuja trajnostni razvoj Po nedavni objavi certifi kata Cradle to Cradle (C2C – od izvora do izvora) za serijo barv na vodni osnovi HYDRO-X je podjetje Hubergroup Print Solutions pridobilo omenjeni certifi kat še za barve na osnovi topil Gecko Green Line Premium. Namenjene so fleksotisku in globokemu tisku. S tem Hubergroup tiskarjem in proizvajalcem embalaže zagotavlja, da sta sestava in proizvodnja serije barv zasnovana trajnostno. Že leta 2018 je bila serija barv za fleksotisk in globoki tisk Gecko Green Line Premium prva na svetu, ki je prejela srebrni certifi kat C2C Certified Material Health CertificateTM. Od takrat je Hubergroup barve še naprej razvijal v smeri trajnosti, zato so letos zanje prejeli celostni bronasti certifi kat C2C. S tem proizvajalec dokazuje, da barve ustrezajo zahtevam ne le glede toksičnosti in varnosti zdravja ljudi, temveč tudi reciklabilnosti oz. krožnega gospodarstva, uporabe obnovljivih virov energije in upravljanja ogljika, odgovornega upravljanja vode in skladnosti s socialnimi standardi. Ne glede na to, ali gre za ofsetni tisk, fleksotisk ali globoki tisk z barvami na vodni ali solventni osnovi, Hubergroup odslej ponuja tiskarske barve s celostnim certifi katom Cradle to Cradle za vse te tiskarske postopke. Več informacij na www.hubergroup.com. www.graficar.si 18 T iskarji in drugi sodelujoči v končni izdelavi tiskovin iščejo rešitve, ki jim bodo omogočile poslovno rast, zagotavljale najvišjo kakovost in ponujale atraktivne izdelke, s katerimi bodo zadovoljili današnje nenehno spreminjajoče se povpraševanje potrošnikov. Spletno naročanje je povečalo potrebo po avtomatizaciji, visokokakovostnem barvnem nadzoru tiska in hitrejši proizvodnji. Xeikonov obsežni in inovativni digitalni tiskarski portfelj, poglobljeno znanje o digitalni tehnologiji in dolgoletne izkušnje pri delu s tiskarskimi podjetji z digitalno transformacijo so dokaz, da podjetje Xeikon sledi viziji podpore prihodnosti tiskarske proizvodnje. V zadnjem letu je Xeikon predstavil več inovacij in novih rešitev, s katerimi tiskarji po svetu že vidijo svojo konkurenčno prednost. Predvsem njihova uporaba omogoča enostaven prehod na sodoben način dela, tudi popolnoma avtonomno nočno proizvodnjo (angl. Lights Out) in upravljanje oziroma nadzor na daljavo. Digitalni produkcijski tiskarski stroji Xeikon Cheetah 2.0: Tehnologija tiska s suhim tonerjem je zdaj povezana v oblak z vmesniki človekstroj in stroj-stroj, s katerimi so sistemi med seboj v stalni komunikaciji ter vodijo in upravljajo tiskarska opravila popolno avtomatizirano. V začetku leta je Xeikon predstavil dva nova modela strojev: Xeikon CX30 in Xeikon CX50, tiskalnika s suhim tonerjem vstopnega razreda. Pomembno je omeniti, da lahko pri vsaki rešitvi, povezani v oblak, upravljavci spremljajo izdelavo tiskovin od koder koli, tako da si 24 ur na dan, 7 dni v tednu, na pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi lahko ogledajo informacije vmesnikov ali upravljalnih namizij. Tehnologija Panther 2.0 UV InkJet: Novi modeli Panther bodo vključevali modela Xeikon PX2200 in Xeikon PX3300, ki bosta nadomestila modela PX2000 in PX3000. Serija Xeikonovih sistemov za dodelavo etiket (LCU – Label Converting Unit): V Xeikonovi ponudbi so za različna tiskarska okolja in potrebe zasnovani tudi različni digitalni tisk Xeikon sledi viziji prihodnosti tiska Matic ŠTEFAN modeli strojev za dodelavo etiket. Sistemi LCU, uradno poimenovani D-Coat, so prav tako povezani v oblak z vmesniki strojstroj. Na voljo so različni modeli: vstopni, širokopasovni, ozkopasovni in napredni, pa tudi bolj modularno prilagodljivi. Zaradi povezave v oblak lahko uporabniki delovanje teh naprav prav tako spremljajo od koder koli in kadar koli. Storitve Družba Xeikon napoveduje izbor novih storitev, ki bodo dopolnile že tako obsežna programa storitev Xeikon Solutions & Services (XSS) in aXelerate. Poslovne storitve Xeikon (Business Services) XBS lahko v realnem času prenesejo podatke v oblaku od stroja do stroja ter zagotovijo vse potrebne in poglobljene informacije na nadzorni plošči, ki je dosegljiva na katerem koli pametnem telefonu ali napravi. S storitvijo Xeikon XBS lahko tiskarji kadar koli, 24 ur na dan, 7 dni v tednu, preverijo delovanje katerega koli tiskarskega stroja, njegovo učinkovitost, stroške izdelave in primerjajo rezultate. Storitve Xeikon (Performance Services) XPS so 6 mesecev standarden del sestava novih tiskarskih strojev. Njihov namen je pomagati tiskarjem ugotoviti, katerim delom proizvodnje je treba nameniti več pozornosti. Ta programska oprema namreč poudari in vizualizira vse ključne funkcije, ki jih je treba prilagoditi, vključno z nejasnostmi glede vzdrževanja, urniki usposabljanja ali preverjanjem aplikacij. Ta storitev je za vse uporabnike novih sistemov standardno vključena v njihovi začetni fazi digitalnega poslovanja. Povratne informacije teh storitev pa bodo podjetju Xeikon zagotovile potrebne informacije, s katerimi bo svojim strankam pomagalo, da bodo še hitreje začele delovati digitalno. Xeikon (Color Services) XCS Pro 2.0 so storitve v oblaku za področje barvnega upravljanja in edinstvena avtomatizirana zbirka orodij za zagotavljanje tiskanih izdelkov najvišje kakovosti. Dodatne zmožnosti vključujejo popolno avtomatizacijo za profiliranje »on-the-fly«, nadzor in prilagajanje barvnih profilov. Na tiskarskih strojih Xeikon je odslej barvno umerjanje popolnoma samodejno vsakič, ko se pojavijo odkloni. Operater je na to samodejno opozorjen, težava pa se samodejno posreduje vodji proizvodnje, če ni sistemsko odpravljena. Storitve XCS 2.0 se odslej lahko uporabljajo za izdelavo barvnih profilov na različnih tiskarskih sistemih, kot so fleksotiskarski, ofsetni in sitotiskarski stroji z digitalnim tiskom ali kateri koli drugi. S tem se razširijo proizvodne možnosti, možnosti izdelave različnih tiskanih aplikacij na različnih materialih. Storitve Xeikon XCS 2.0 predvsem poenostavljajo proces barvnega upravljanja. Delovni sistem Temeljna in ključna sestavina vsakega tiskarskega stroja Xeikon je Xeikonov upravljalni vmesnik X-800 Digital Front End (DFE). Ta razvija in nadgrajuje za še večji nabor podprtih aplikacij. Različica X-800 za proizvodnjo etiket bo zdaj vključevala upravljanje spremenljivih podatkov Xeikon VARI ONE z možnostjo kombinirane uporabe haptičnega tiska s sistemom Panther ter Xeikonovo dodelavno enoto FEU (Fusion Embellishment Unit). 19 Na trgu kartona in zložljive embalaže so razmere več kot napete. Dobava zložljive embalaže in kartona vse daljša Dobavni roki kartona in zložljive embalaže so se v zadnjem času drastično podaljšali, prav tako so poskočile cene. Največji razlog za slabo stanje je masovno povečano povpraševanje po tovrstnih izdelkih iz primarnih celuloznih vlaken na trgih Azije in Severne Amerike. Poleg navedenega so velik problem tudi povečani stroški transporta in motnje v mednarodni logistiki. Vse to je na evropskem trgu povzročilo primanjkljaj približno 300.000 ton kartona. V krajšem obdobju seveda tega ni bilo mogoče pokriti. Se je pa po drugi strani povečalo povpraševanje po recikliranih kartonskih izdelkih. Zaradi zagat je trenutno najpomembnejše vzdrževanje zadostnih zalog, kar se začne že pri dobaviteljih kartonskih materialov, vzdolž dobavne verige pa je stanje samo še bolj kaotično. Zaradi vse večjih zaostankov naročil se podaljšujejo dobavni roki. V letu 2020 so bili povprečni in običajni izvedbeni roki od štiri do osem tednov, do letošnjega poletja so se ti podaljšali na 10 do 20 tednov in še več. Podaljšani dobavni roki imajo ne nazadnje posledice v povišanju končnih odjemnih cen kartona. Enako pa velja tudi za druge materiale in surovine za proizvodnjo zložljive embalaže. Več informacij na www.ffi.de. www.graficar.si 20 O blikovalci in drugi kreativni ustvarjalci se s svojimi izdelki vse bolj trudijo razlikovati od konkurence. V promociji in prodaji ničesar ne prepuščajo naključju, zato ni čudno, da so zahteve in pritiski tudi na grafično industrijo vse večji. S tem mislimo predvsem na individualizirano proizvodnjo na zahtevo in čim višjo stopnjo prilagodljivosti, s čimer se oblikovalci in drugi lažje prilagajajo hitro spreminjajočim se nakupnim navadam javnosti oziroma svoje ciljne skupine. V Konici Minolti Slovenija se zavedamo, da je digitalizacija vseh procesov, vodenja in proizvodnje nujnost, ki bo v prihodnosti omogočala zadovoljivo sledljivo, kakovostno, zanesljivo in prilagodljivo izdelavo tiskovin. Vaš odnos se že danes ne začne le z idejno zasnovo in zaključi s končno izdelavo tiskovine, temveč je z vsako stranko treba zgraditi zadovoljiv in poglobljen odnos, pri tem pa skozi ves proces izdelave naročila in po njem ohraniti dobro izkušnjo in ne nazadnje gojiti odnos še naprej za morebitna nadaljnja sodelovanja. Digitalni tisk Letos smo zato v skladu s smernicami digitalizacije tiska predstavili več novih laserskih sistemov digitalnega tiska AccurioPress, med njimi so AccurioPress C4080, AccurioPress C14000/C12000 in nazadnje AccurioPress C7090/C7100. Vsi so zasnovani z avtomatiziranimi funkcijami obojestranskega tiska tudi debelejših materialov, samega nadzora kakovosti tiska in z različnimi možnostmi samodejne neposredne dodelave. Tako je zagotovljena visoka stopanja digitalizacije procesa tiska z neposredno dodelavo v skladu s sodobnimi pristopi grafične industrije, ki omogoča hitro prilagodljivo, individualizirano proizvodnjo tiskovin na zahtevo z visoko stopnjo racionalne izvedbe tudi naročil manjših naklad ali enega samega izvoda. V Konici Minolti Slovenija smo svojo ponudbo nadgradili tudi na področju tiska etiket s ponudbo sistema AccurioLabel, ki z dodatno enoto predtiska bele pokrivne barve omogoča tako rekoč hibridni tisk etiket. Tako se močno poveča obseg aplikativnosti izdelave etiket, med drugim tisk etiket na prozorne materiale in materiale temnejšega odtenka. Ponosni smo tudi na širitev ponudbe na področje tiska embalaže s predstavitvijo in uvedbo sistema Precision Packaging PKG675i; to je kapljični sistem tiska, ki omogoča racionalno izvedbo tiska embalaže na karton in valovit karton manjših naklad. Paradni konj naše ponudbe pa je zagotovo AccurioJet KM-1, ki kapljični tisk dviguje na višjo raven. KM-1 namreč komercialnim tiskarnam ponuja odlično možnost za zapolnitev vrzeli med digitalnim in ofsetnim tiskom z možnostjo digitalnega tiska aplikacij večjega formata in manjših naklad na ravni kakovosti ofsetnega odtisa. Prav zato odpira nove poslovne možnosti. digitalizacija Konica Minolta Sledimo viziji digitalizacije grafične industrije Konica Minolta Slovenija, d. o. o. • Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana, Slovenija • T: 386 (0)1 568 05 00 • S: www.konicaminolta.si Andrej SOKLIČ M: 031 819 831 E: andrej.soklic@konicaminolta.si Nenad OKORN NOVAK M: 040 433 712 E: nenad.novak@konicaminolta.si Digitalna dodelava Za piko na i digitalizaciji grafične industrije smo v ponudbo vključili tudi nedavno predstavljen dodelavni laserski sistem MotionCutter, ki v enem prehodu omogoča izrez, graviranje, zgibanje ali perforiranje. Zavedamo se namreč, da digitalna dodelava in obdelava postajata ključna dejavnika na sodobnem grafičnem trgu, saj zagotavljata bolj atraktivne in konkurenčne tiskane izdelke. S ponujenim sistemom pa je tudi v dodelavi tiskovin poskrbljeno za prilagodljivost, individualizacijo, avtomatizacijo in zanesljivo kakovost. Mimogrede naj samo omenimo, da smo za svoje rešitve prejeli tudi številne nagrade, med njimi BLI 2021 A3 Line of the Year, Red Dot 2021. Našteto pa ni vse, novost v ponudbi Konice Minolte Slovenija so tudi partnerske rešitve MGI, to so digitalni tiskarski in dodelavni sistemi, med katerimi sta MGI METEOR Unlimited Colors in MGI Jetvarnish 3D One. Prvi je v osnovi produkcijski tiskalnik z neposredno dodelavo tiskovin z vročo folijo. Še več, možnost naknadnega CMYK izpisa prek Sistem AccurioJet KM-1 je paradni konj ponudbe Konice Minolte. aplicirane folije omogoča izdelavo posebnih metalnih učinkov različnih barvnih odtenkov in tudi hologramov, kar tiskovinam doda vrednost in atraktivnost. Slednji pa je sistem digitalnega parcialnega lakiranja z možnostjo 3D teksturiranega učinka, kar je v svetu tiskovin zagotovo nova posebnost. Za vse sisteme seveda ponujamo tudi različne programsko upravljalne rešitve, med njimi tudi uveljavljene znamke EFI. V Konici Minolti Slovenija se zavedamo, da z omenjeno ponudbo zagotavljamo, da v grafični industriji ostajate vitalni s svojim poslovanjem. Seveda so nekatere rešitve cenovno težje dostopne, a tudi pri morebitni investiciji smo vam vedno v pomoč in nasvet. Predvsem tovrstne naložbe vidimo kot dolgoročni uspeh vašega poslovanja, spremembe digitalizacije v grafični industriji so neizogibne. Vse našteto lahko pri nas spoznate tudi v živo, nekatere so na voljo v našem predstavitvenem centru v Ljubljani, nekatere pa lahko spoznate v naših bližnjih centrih v tujini. 21 S istem MOTIONCUTTER® je revolucionarna nova digitalna laserska tehnologija, ki omogoča izrezovanje poljubnih oblik. Kot medij za tisk lahko uporabimo ne le različne vrste in gramature papirja, temveč tudi les, materiale iz steklenih vlaken, tekstil, magnetne materiale ali celo kokosov oreh. Poleg izsekovanja lahko v površino tudi vrezujemo in graviramo, najbolj zanimiva pri tem pa je enostavna uporaba sistema. V ponudbi sta na voljo dva modela sistema MOTIONCUTTER®, MOTIONCUTTER 20 in MOTIONCUTTER 23. Razlika med njima je predvsem maksimalna podprta dimenzija medija. MOTIONCUTTER 20 omogoča lasersko dodelavo medijev velikosti do 530 x 750 mm, sistem MOTIONCUTTER 23 pa podpira medije velikosti do 585 x 750 mm. Konica Minolta Slovenija kot pooblaščeni partner za distribucijo sistema MOTIONCUTTER® v regiji Adria je v četrtek, 25. novembra, v spletni predstavitvi premierno predstavila možnosti in prednosti uporabe novega sistema. Vsi udeleženci predstavitve so lahko v živo spremljali prenos neposredno iz Mühlackerja v Nemčiji, kjer je glavni MOTIONCUTTER® predstavitveni center. Predstavitev je vodil Jörg Scheffler, lastnik in izvršni direktor podjetja The MediaHaus®, ki proizvaja omenjen sistem. Številna vprašanja med predstavitvijo prikazanih možnosti dodelave in po njej so pokazala, da so številna grafična podjetja v Sloveniji že prepoznala potencial novega rezalnika. Poleg predstavitve vseh možnosti dodelave s sistemom MOTIONCUTTER® so si udeleženci v prenosu lahko pobliže ogledali različne dele stroja. Digitalni laserski rezalnik MOTIONCUTTER® uporablja CO2 laserske sijalke z močjo 450 W, katerih življenjska doba je približno 20.000 ur. Celoten sistem poganja aplikacija MOTIONCUTTER®, ki jo je mogoče zelo enostavno in intuitivno upravljati tudi z mobilnim telefonom. 22 MOTIONCUTTER® se odlično ujema s katero koli digitalno tehnologijo in po mnenju Schefflerja ga mora imeti vsak, ki ponuja strankam storitve spletnega tiska oziroma tiska na zahtevo. MOTIONCUTTER® je vrhunska digitalna laserska tehnologija, saj v enem omogoča rezanje, izrezovanje, graviranje, zgibanje in perforiranje poljubnih oblik. Povrhu vsega z digitalno zasnovo omogoča tudi personalizirano dodelavo in z vsemi naštetimi dodelavnimi funkcijami v enem prehodu za vsako polo posebej. Te so v sistem dodane s pomočjo vakuumskega podajalnika. Poleg tega, kot je poudaril tudi g. Scheffler, je edini sistem, ki ima neposredno možnost ločevanja končnega izdelka in odpadnega materiala. Kot tiskovni medij je poleg široke palete papirja različnih gramatur možno obdelati tudi druge medije, kot so les, steklo, plastika, tekstil itd. manj kot sekundi. Sistem MOTIONCUTTER® s svojimi zmogljivostmi ponuja nov potencial za številne marketinške kampanje, kreativnost z njim premika meje mogočega. Različni načini delovanja (statični, start-stop in motion) in možnosti uporabe sistema je g. Scheffler predstavil na primeru aplikacije direktne pošte, naslovnice in knjižnega bloka dnevnika. Prikazal je tudi poljubni izrez petih različnih oblik etiket in embalaže različnih velikosti. »Značilnost laserskega rezalnika MOTIONCUTTER® je visoka stopnja avtomatizacije, saj sistem deluje skoraj popolnoma samostojno. Vse prikazano je le majhen del tega, kar omogoča sistem, zagotovo pa daje navdih in ideje, kako dodatno oplemenititi tiskovino in odpreti vrata novim poslovnim priložnostim,« je sklenil g. Scheffler. Podpira tudi zelo velik razpon materialov različnih debelin (do 150 mm) in gramature (od 54 g/m2), pri tem lahko širina znaša največ 512 mm, dolžina pa največ 4000 mm. Del sistema je tudi podajalnik medijev formata A4 do največ 585 x 750 mm. Tako lahko obdelujemo različne aplikacije, kot so direktna pošta, voščilnice, različne vrste embalaže, nalepke, etikete, ovitki knjig itd. Kako natančne so laserske glave, so predstavili z upodobitvijo 16-bitnega slikovnega motiva v različnih sivinah, pri čemer laser ustrezno sivinsko upodobi vsak piksel posebej. V predstavitvi je bilo prikazano tudi graviranje napisa na leseno škatlo v G. Sc d digitalna dodelava - pr-članek Novost Konice Minolte Vsestranski, hiter in natančen laserski rezalnik MOTIONCUTTER® Konica Minolta Slovenija, d. o. o. • Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana, Slovenija • T: 386 (0)1 568 05 00 • S: www.konicaminolta.si Lastnosti sistema MOTIONCUTTER® ń hitro in učinkovito rezanje s triosno lasersko enoto in sistemom za transport s hitrostjo vodenja do 40 m/min. in podporo papirjem formata do 530 x 750 mm, ń delni razrez medijev z izjemno fino lasersko nastavitvijo glede na vrsto in debelino materiala, cheffler je predstavil uporabo sistema na primeru aplikacije direktne pošte, naslovnice in knjižnega bloka dnevnika. ń variabilno rezanje elementov, kot so imena iz besedilnih elementov, z uporabo funkcije NameCut™, ń preprečevanje kroženja prahu in žganja zaradi prenosnega traku z navlaženo površino, ń graviranje slik in predmetov s sivinami na debelejše medije, kot sta karton in les. Funkcionalnosti sistema MOTIONCUTTER®: Rezanje Možnosti rezanja so neskončne in segajo od preprostih tehničnih rezov do rezanja zapletenih filigranskih okraskov. Izrezovanje Natančen laserski nadzor omogoča rezanje le zgornjega samolepilnega sloja, ne da bi pri tem rezali nosilni papir. Graviranje Obdelajte odtise in premaze ter ustvarite osupljive vizualne učinke. Uporabite možnosti graviranja na debelejših materialih, da bodo tovrstni izstopali in zaživeli. Zgibanje Ohranite celovitost tiskovine, saj zgib, narejen z laserjem, pri zgibanju ne poškoduje vlaken papirja, kar je odlično za izvedbo tiskovin z visoko dodano vrednostjo. Perforiranje Od mikro- do makroperforacije: Izberite le pravo perforacijo, ki se popolnoma prilega substratu in vašim zahtevam. Spletno predstavitev laserskega rezalnika MOTIONCUTTER® si lahko ogledate na spodnji QR povezavi: https://youtu.be/yQqxWzrbt_c Za več informacij nas kadar koli kontaktirajte. Andrej SOKLIČ M: 031 819 831 E: andrej.soklic@konicaminolta.si Nenad OKORN NOVAK M: 040 433 712 E: nenad.novak@konicaminolta.si 23 Trenutno nadgradnja Quark Xpress 10 na voljo v paketu dodatnih programskih orodij. Podjetje Gmund je razvilo novo serijo papirja, ki je 100-odstotno iz vlaken industrijske konoplje. Gmund: Papir iz 100-odstotnega deleža konoplje Proizvajalec papirja Gmund je razvil nov papir iz 100-odstotnega deleža konopljinih vlaken. Čeprav so dolga vlakna izziv za proizvodnjo papirja, je novi material zaradi njih močan po strukturi in mehak na otip. Poleg tega je primeren za vse tehnike tiska. Podjetje Gmund že dolgo za proizvodnjo papirja uporablja konopljo kot osnovno surovino. Za serijo papirjev Bio Cycle so že razvili papir, ki je v 50 odstotkih sestavljen iz vlaken industrijske konoplje. S serijo Gmund Hanf pa ponujajo tudi papir, ki je 100-odstotno iz vlaken konoplje. V to serijo sodita tudi papir iz 50 odstotkov recikliranih konopljinih vlaken in papir z 10 odstotki svežih vlaken. Kolekcija papirjev Gmund Hanf je v celoti proizvedena brez dodanih barvil. Lastnosti papirjev Gmund Hanf: ń Na voljo so tri različice: Gmund Hanf 100 %, Gmund Hanf 50 % in Gmund Hanf 10 %. ń Na voljo so v gramaturah 120 g/m2 in 320 g/m2. ń Primerni so za vse običajne tehnike tiska. Izboljšano profiliranje za aplikacije industrijskega tiska in večja avtomatizacija naj bi povečala vsestranskost sistema Colorlogic CoPrA v8. Colorlogic: Nova, 8. različica programa CoPrA Podjetje Colorlogic (Rheine, Nemčija) je izdalo različico 8 lastne programske opreme za barvno ICC profiliranje CoPrA. V središču funkcionalnih izboljšav rešitve za upravljanje barv so prenovljen vmesnik urejanja zveznih profilov DeviceLink, nova funkcija kombiniranja barvnih kanalov za večbarvno profiliranje industrijskih aplikacij tiska in znatno povečana zmogljivost preračunavanja profilov. Podjetje Colorlogic z rešitvijo CoPrA v8 ponuja svojo najnovejšo rešitev za barvno ICC profiliranje. Prenovljeno urejanje zveznih profilov (DeviceLink) zdaj vodi uporabnika skozi celoten potek ustvarjanja in spreminjanja tovrstnih prilagojenih profilov na podlagi individualno prilagojenih testnih barvnih kartic. Zaradi tega je urejanje teh profilov odslej bistveno bolj preprosto, trdijo v podjetju Colorlogic. Različica CoPrA 8 je namenjena večji avtomatizaciji barvno upravljanih funkcij, ki se uporabljajo vsak dan. Izboljšana sta predvsem barvno upodobitvena načina Automatic Paper Relative in Automatic Paper Absolute z uporabo zveznih barvnih profilov. Optimalne metode upodabljanja se zdaj definirajo samodejno. To tudi pomeni samodejno kombinirano uporabo upodobitvenih pristopov s prilagajanjem svetlosti in barvitosti poljubnih barvnih prostorov. Nova možnost združevanja barvnih kanalov poenostavlja ustvarjanje profilov večbarvnih tiskalnikov in povezav naprav. To je še posebej priročno za industrijske aplikacije tiska, kjer se uporabljajo posebne barve, na primer pri tiskanju keramike in tekstila. Colorlogic CoPrA 8 prinaša dodatne izboljšave in nove funkcije, ki ustrezajo potrebam končnih uporabnikov. Izboljšano pretvarjanje datotek z novim nastavljivim prikazom prekrivanja na primer omogoča primerjavo izvorne slikovne datoteke s pretvorjeno. Povečana hitrost procesiranja pa zagotavlja dvakrat hitrejše izračunavanje profilov in izdelavo izvlečkov z uporabo zveznih barvnih profilov. Več informacij na colorlogic.de. Več informacij na world-en.gmund.com. www.graficar.si www.graficar.si 24 Novičke, ki morda niso našle svojega mesta v tiskanem delu, so dostopne na portalu www.graficar.si. aktualno Koledar dogodkov sejmi, simpoziji, forumi ... www.graficar.si januar 2022 Picasso: Črka v risbo (ostalo) četrtek, 18. november 2021 — nedelja, 20. februar 2022 Ljubljana (Slovenija) februar 2022 C!Print (sejem) torek, 1. februar 2022 — četrtek, 3. februar 2022 Lion (Francija) marec 2022 Sign & Digital UK (sejem) torek, 22. marec 2022 — četrtek, 24. marec 2022 Birmingham (Velika Britanija) LOPEC (sejem) sreda, 23. marec 2022 — četrtek, 24. marec 2022 München (Nemčija) april 2022 3D Print (sejem) torek, 5. april 2022 — četrtek, 7. april 2022 Lyon (Francija) Labelexpo Europe (sejem) torek, 26. april 2022 — petek, 29. april 2022 Bruselj (Belgija) PromoTex Expo (sejem) torek, 26. april 2022 — četrtek, 28. april 2022 Düsseldorf (Nemčija) PSI (sejem) torek, 26. april 2022 — četrtek, 28. april 2022 Düsseldorf (Nemčija) Viscom Düsseldorf (sejem) torek, 26. april 2022 — četrtek, 28. april 2022 Düsseldorf (Nemčija) 25 geslovnik PPI (PPI; pixels per inch) HIFI TISKANJE (HiFi Printing) REPRAP (RepRap) Kratica za število pikslov na palec; merilo za gostoto digitalnega prikaza, npr. na zaslonu, število pikslov na dolžino enega palca (25,4 mm); v angleščini tudi kratica za število strani na palec (pages per inch), mera za obseg strani, ki ga omogoča določena količina papirja; glej ločljivost Barvni tisk z razširjenim naborom procesnih barv; v heksakromiji uporabljamo poleg štirih (CMYK) še tri dodatne tiskarske barve (navadno rdečo, zeleno in modro), v oktokromiji pa tudi druge. RepRap (replicating rapid prototypers) so prosto dostopni 3D-tiskalniki, ki delujejo na osnovi ekstrudiranja materialov (material extrusion), in sicer termoplastov, ter lahko natisnejo večino svojih sestavnih delov. Spletno mesto združenja RepRap. org omogoča prost dostop do različnih modelov tiskalnikov in navodil za njihovo izdelavo. www.graficar.si www.graficar.si www.graficar.si Geslovnik Grafično izrazoslovje www.graficar.si R evija Grafičar na spletu ponuja različne geslovnike oziroma pojmovnike. Njihov namen je defi nirati slovensko strokovno izrazoslovje grafične dejavnosti. Ponujamo jih tudi v tiskanem delu z izborom naključnih terminov vseh spletno objavljenih izdaj. barvni geslovnik Marko KUMAR 3D-pojmovnik Deja MUCK Univerza v Ljubljani tipografski geslovnik Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani terminološki slovar Buzzword Buster Matic ŠTEFAN odgovorni urednik revije Grafičar Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani 26 Posamezni izvor svetlobe Square Dot imaging Aurora T256 s kaseto za 100 plošč. Hitrost do 72 plošč na uro. Visoka produktivnost Aurora T256 s štirimi kasetami po 100 plošč. Hitrost do 72 plošč na uro. Za prodajo in tehnično podporo se obrnite na podjetje GPS Group. Uradni distributer Lucky Huaguang Graphics Co. skupaj z distribucijo opreme proizvajalca Amsky Technology Co.. Tehnične informacije