Le še vprašanje časa je bilo, kdaj si bodo akcionerji, thrillerji, sus-penzerji & — le zakaj ne? — cliffhangerji v naslove nehali pritikati besedico Deadly (Deadly Dream, Deadly Prey, Deadly Embrace, Deadly Friend, Deadly Illusion, Deadly Game, Deadly Force, Deadly Silence, Deadly Reef, Deadly Trap in tako v neskončnost), Black (Black Rain, Black Rainbow, Black Orchids, Black Sunday, Black Windmill, Black Eagle, Black Roses in tako v temo) ali pa Heat (Body Heat, Laguna Heat, Red Heat, Border Heat, Blue Heat, Black Heat in tako proti vrelišču) ter jo zamenjali s presenetljivo še povsem neizkoriščeno besedo, ki pa naj bi paradoksalno prav najbolj dobesedno & natančno označevala to, za kar naj bi v teh filmih sploh šlo, namreč Cliffhanger. Izraz cliffhanger se je včasih — resda zelo dolgo tega—uporabljal za seriale, v katerih je heroino, ki je obvisela na kaki steni, v zadnjem trenutku rešil njen junak. Cliffhanger je bi! tedaj tako rekoč filmski žanr, mali, stresni & matinejski. Je mar zmanjkalo heroin, ki bi jih bilo vredno rešiti v zadnjem trenutku (če se spomnite filmov Zmajevo leto, Avtoštopar, Rambo 2 ali pa Umor s trikom, potem lažje razumete, zakaj je nekaj res na tem), ali pa so le filmi postali protistresni, namenjeni zgolj ljudem s petimi by-pa s sil Nobena ženska več ne visi s stene — in nobenemu moškemu ni več do tega, da bi 3000 metrov nad prepadom z eno roko držal svojo damo, z drugo pa bi se oklepal mogočnega vršaca, ustrezno poledenelega & že okrvavljenega od prejšnjih kavalirjev, ki so poskušali isto, vendar z black-deadly-heat izidom. In moral je priti Sylvester Stallone, da so se film upali nasloviti ClifThanger, akoravno prav Stallone ženskam nikoli ni jamči! raja, prej narobe, ni ga zvezdnika z bolj dvoumnim & death-wish odnosom do žensk, kot je prav on. V filmu Rambo 2 mu življenja brhke Vietnamke ni uspelo zadržati v zraku, niti na nitki, v filmu Nočni sokoli se je moral maskirati v žensko, da mu kaka prava ženska v odločilnem trenutku ne bi hodila v napoto ali pa bi se jo bolje videlo kot njega, v filmu Tango & Cash je žensko sicer zelo čuval, bil je pravi someone-to-watch-over-me detektiv, toda le zato, ker je bila to njegova sestra & je ni hotel prepustiti drugemu moškemu, v filmu Cobra pa seje Brigitte Nielsen tako fanatično oklepal le zato, ker je bila v tistem času tudi zunaj filma njegova srčna izvoljenka, ki ga je resda kmalu zatem tudi pustila, pač prevarala. In le uživamo lahko v ideji, da z drugo žensko. Na začetku filma Cliffhanger srečamo Stallonea visoko, visoko, ze- cuffhanger režija: Renny Harlin scenarij in dialogi: Michael France, Sylvester Stallone fotografija: Alex Thompson glasba: Trevor Jones igrajo: Sylvester Stallone, John Lithgow, Michael Rooker, Janine Turner ZDA, 1993 lh56' 26 io visoko v gorah — in tam seveda ni sam. Na zajli, ki se razteza med steno & polico, na kateri stoji helikopter, visi mladenka, ne ravno povsem amaterska alpinistka, pravzaprav še ne visi, ampak počasi pleza proti helikopterju. Pod njo je zelo, zelo globok prepad, morda 1000 metrov, morda 3000 metrov, vsekakor pa se vse skupaj suče nekje v Rocky Mountains, v resnici kakopak posnetimi v Alpah nad Cortino d'Ampezzo. Nenadoma pa se mladenki patent, s katerim je pripeta na zajlo, sprosti & rahlo scefra, natrga — mladenka tako v hipu obvisi na nitki & postane cliffhange-rica, heroina, na kakršno bi bili ponosni tudi nekdanji seriali. Stallone jo najprej vzpodbuja & priganja, naj vendarle skuša priplezati do police, toda heroina (Michelle Joyner) je tam pač zato, da vrešči, Stallone pa zato, da odpleza k njej, akoprav ga part- ner (Michael Rooker) svari, da zajla dveh ne bo vzdržala. Stallone seveda tja odpleza & zajla dva kljub vsemu vzdrži, toda patent, s katerim je alpinistka pričrvrščena na zajlo, popusti...a tam je že Stallone, ki mladenko v zadnjem trenutku zgrabi za roko. Parček obvisi na zajli z roko v roki— čisti cliffhanging (večnost pod njima, nebo nad njima), kajti zdaj bi potrebovala še tretjega (Boga), kot se izkaže že v naslednjem trenutku, ki je zanjo tudi zadnji — punca se Stallonea, ki visi kot netopir z glavo navzdol (netopirji bodo kasneje v filmu odigrali vlogo Hitchcockovih Ptičev), ne more & ne more oprijeti še z drugo roko, moči ji popuščajo & šele beseda šok lahko dovolj dobro opiše trenutek, ko Stal-loneu končno zdrsne iz rok & nemočno pade v prepad. Cliffhanger? So nekoč v cliffhangerjih punce fantom padale iz rok? Ne, le svarilo, da je bil pravi objekt cliffhanginga sam Stallone, ki bi očitno potreboval nekoga, da bi ga potegnil navzgor (dobesedno — njegova kariera je bila cliffhanger, ki je potrebovala Cliffhanger), & obenem svarilo, da bo Stallone kasneje nekajkrat visel na nitki. Cliffhanger je akcioner, za katerega scenarij sicer ni napisal Sly, zgleda pa tako, kot da ga je napisal prav Sly. »Koliko udarcev moraš dohiti, preden postaneš zvezda«, krikne Kitajček v filmu Zbogom, moja konkubina, s čimer v enem stavku pove življenjsko zgodbo Sylvestra Stallonea. Ste kdaj šteli udarce, ki jih je dobil, ko mu je bilo ime Rocky ali pa Rambo, ko je bil proletarec (F.I.S.T.) ali pa arestant (Lock Up)? V filmu Cliffhanger dobi še tiste udarce, ki so mu manjkali: nogometne & kung-fujevske. Če je bil Oblegani le Umri pokončno na morju. 57. potnik pa Umri pokončno na letalu, potem je Cliffhanger zdaj Umri pokončno v gorah, problem je le v tem, da le ta lahko to pove tudi na glas. Cliffhanger res zgleda tako kot Umri pokončno brez lifta — serija brezizhodnih situacij, iz katerih najde izhod le mojstrski režiser, Renny Harlin, režiser filma Umri pokončno 2: rušijo se plazovi, podirajo se stene, ob tla butajo letala, v zrak frčijo gorski vrhovi & helikopterji. Eden izmed tistih filmov, pri katerih gre le še za to, kako daleč si upajo kaskaderji, & obenem eden izmed tistih filmov, pri katerih podvomite, da so vsi kaskaderji res preživeli. Za tako prostran film jih je bilo itak malo: Debbie Evans, Lane Leavitt, Billy Lucas, Lisa McCul-lough, Georgia Phipps, J. Susan Rampe, Scott Rogers, Kevin Swigert, David Walling t£ Billy Washington. marcel stefancic, jr. ► 27