Stenografiern zapisnik triintridesete seje deželnega zbora kranjskega v Ljubljani dne 29. oktobra 1910. Stenographischer Sericht der dreiunddreißigsten Sitzung des kraiilischm Landtages in Laibach am 29. ^fitoßer 1910. Navzoči: Prvosednik: Deželni glavar Franc pl. Suk 1 j e. — Vladna zastopnika: C. kr. deželni predsednik baron Teodor Schwarz in c. kr. okrajni glavar Karol grof K lini gl. — Vsi člani razun: Knezoškof dr. Anton Bonaventura Jeglič, ekscelenca Josip baron Sch weg el, Ivan Knez in Josip Pogačnik. — Zapisnikarja: Dr. Karol baron Born in dr. Ivan Zajec. Dnevni red: 1. Naznanila deželnozborskega predsedstva. 2. Poročilo finančnega odseka glede provizoričnega pobiranja deželnih priklad za leto 1911. (k prilogi 257.). 3. Volitev kuratorija in revizorjev za deželno banko. Alilveseude: Vorsitzender: Landeshauptmann Franz Edler von Šu fl j e. — Regierungsvertreter: K. k. Landespräsident Freiherr Theodor Schwarz und k. k. Be-zirkshauptmann Karl Graf Künigl. — Sämtliche Mitglieder mit Ausnahme von: Fürstbischof Dr. Anton Bonaventura Jeglič, Exzellenz Josef Freiherr von Schwegel, Ivan Knez und Josef Pogačnik. — Schriftführer: Dr. Karl Freiherr von Born und Dr. Ivan Zajec. Tagesordnung: 1. Mitteilungen des Landtagspräsidiums. 2. Bericht des Finanzausschusses, betreffend die provisorische Einhebung der Landesumlagen im Jahre 1911 (zur Beilage 257). 3. Wahl des Kuratoriums und der Revisoren für die Landesbank. Začetek seje ob 10. uri 10 minut tlopoludne. Beginn der Sitzung um 10 Uhr 10 Minuten vormittags. 1336 XXXI11. seja dne ‘29. oktobra 1910. — XXXIII. Sitzung am 29. Oktober 1910. Deželni glavar: Kon ata tujem sklepčnost visoke zbornice in otvar-jam sejo. K točki: 1. Naznanila deželnozborskega predsedstva. 1. Mitteilungen des Landtagspräsidiums. mi je naznaniti, da je gospod poslanec dr. Novak opravičil svojo odsotnost za današnjo sejo. Posel zapisnikarjev prosim, da prevzameta gospoda poslanca dr. Zajec in zaradi odsotnosti gospoda poslanca dr. Novaka gospod baron Born. (Zgodi se. — Geschieht.) Preden preidemo k drugi točki dnevnega reda, bi jaz postavil na dnevni red poročilo upravnega odseka o nujnem predlogu gospoda poslanca Jarca, in tovarišev glede na ohranitev spomenikov in varstvo domačije, ki se glasi (bere — liest): „Deželni zbor skleni sledeče: 1. ) Deželnemu odboru se naroča, da naj izdela čim prej zakonske načrte a) za varstvo izkopin, b) za ohranitev zgodovinskih spomenikov sploh, in c) za varstvo prirodnih lepot in značilnega lica naše dežele. V te zakonske načrte se naj sprejme določilo, da deželni zakoni prenehajo, ako se uveljavijo dotični državni zakoni. 2. ) Preden predloži deželni odbor dotične zakone deželnemu zboru, naj zasliši mnenje centralne vlade o izdelanih načrtih.“ Prosim gospoda poročevalca Pibra, da uvede razpravo. Poročevalec Fiber: Visoki zbor! Glavna in prva naša naloga je, da napreduj emo. Druga naša naloga pa je, da ohranimo, kar je dobrega in kar so varovala stoletja. Varovalo se je sledeče: a) spomenike našega ljudstva in njegove originalne umetnosti, to se imenuje: domovinsko varstvo (Ileimatschutz) ; b) spomenike naše narave v svoji naravni lepoti, to se imenuje varstvo narave (Naturschutz) ; c) spomenike naše slavne zgodovine, ki nas spominja na našo slavo — zgodovinsko varstvo (Historischer Schutz). Govorim naj prvo o zadnji točki, ki je najkrajša, to je o historičnem varstvu. Drugod historično varstvo ne pride v debato, ker bogati graščaki, bogata dežela in bogati meceni ne zabranjujejo samo izvoza, temveč celo podpirajo uvoz. Pri nas je stvar druga. XI i moramo zabraniti tudi, da se naša slavna zgodovina in njeni spomeniki ne pokupujejo od močnejših tujih denarnih sil, in ljudstvo samo je poklicano, da zabrani s svojo zjedinjeno socialno denarno silo izvoz spomenikov svoje slave. Zastopniki ljudstva pa smo dolžni svojemu ljudstvu tudi potem zakona ohraniti njega slavo v spomenikih. Naša zgodovinska slava ne sme iti iz dežele, ker smo jo kupili z ljudsko krvjo in ker je naš panir za prihodnjo slavo. Dokaz, gospoda moja, vojne zastave in vojno orožje našega muzeja, ki imponirajo vsakemu tujcu in kažejo svetu junaštvo našega ljudstva. Pa koliko imamo še spomenikov, ko j e hrani naša domovina, nepoznanih, in ki se bodo tekom časa še našli in so v nevarnosti, da. nam jili tujec odnese in potem kaže — bivšo našo slavo in kulturo. Preidem sedaj k s p o m e n i k o m našega ljudstva, k domovinskemu varstvu. Ti spomeniki so na polju umetnosti veliko bolj originalni in dragoceni kakor mi mislimo. V tujih knjigah . arhitekture se nahajajo slike naših kapelic, cerkva, vrat, oken, kmečkih hiš, kmečkih interierov, kmečkega pohištva, skrinj, omar, in to plava pod kozmopolitično zastavo. Zbirati in ohraniti to dragoceno gradivo je naša dolžnost, ker je to vir narodnega čuta, narodne samostojnosti in narodnega ponosa. Stalno ohraniti pa jih proti premoči moremo in moramo le potem zakona. Društva „Heimatschutz“' so na Nemškem brezštevilna, brezštevilne knjige in brezštevilne podpore. Končno pride še v poštev varstvo narave. Prirodno lepoto in značilno lice naše dežele —■ Naturschutz — varovati, mora biti naša sveta dolžnost; seveda pri tem ne smerno prezreti tudi praktičnega momenta. — Malokatera dežela nudi toliko naravne lepote, kakor naša Kranjska. Ne bom našteval prirodnih lepot naše Gorenjske: Bleda, Bohinja, Savice . . ., ne na Notranjskem postojnske sveto vno-znane jame. To opustim. — Varovati in čuvati pa moramo to lepoto kot last naroda. Čim bolj bomo spoznavali lepoto naše domovine in slavo naše domovine, tem bolj jo bomo ljubili, tem bolj bomo skrbeli za povzdigo njenega blagra. Kadi tega je pač popolnoma upravičim, da se obrnemo na deželni odbor, naj se posvetuje z izvedenci, zlasti naj zasliši muzejsko ravnateljstvo ter predlagatelja tega nujnega predloga ter naj — in to so predlogi, katere stavi j am v imenu upravnega odseka —: „1.) čim prej izdela potrebne zakonske načrte a) za varstvo izkopin, b) zn ohranitev zgodovinskih spomenikov sploh, in c) v varstvo prirodnih lepot in značilnega lica naše dežele. V te zakonske načrte se naj sprejme določilo, da deželni zakoni prenehajo, ako se uveljavijo dotični državni zakoni. 2.) Preden predloži deželni odbor dotične zakone deželnemu zboru, naj zasliši mnenje centralne vlade o izdelanih načrtih.“ Priporočam te predloge v imenu upravnega odseka visoki zbornici v sprejem. (Odobravanje na levi. — Beifall links.) XXXIII. seja dne 29. oktobra 1910. — XXXIII. Sitzung am 29. Oktober 1910. 1337 Deželni glavar: Otvarjam debato. Ali se kdo prijavi k besedi ? (Nihče se ne oglasi. — Niemand meldet sich.) Ker ne, bomo takoj glasovali o predlogih upravnega odseka. Gospodje, ki se strinjate s predlogi gospoda poročevalca, izvolite vstati. (Zgodi se. —- Geschieht.) Sprejeto. Sedaj bi postavil na dnevni red takoj volitev kura-torija deželne banke, ker pa še niso vse priprave gotove in poročilo še ni razmnoženo, moram to točko odložiti in bomo takoj prešli k točki dnevnega reda: 2. Poročilo finančnega odseka glede provizoričnega pobiranja deželnih priklad za leto 1911. (k prilogi 257.). 2. Bericht des Finanzausschusses, betreffend die provisorische Einhebung der Landesumlagen im Jahre 1911 (zur Beilage 257). Prosim gospoda poročevalca, da uvede razpravo. Poročevalec dr. Krek: Visoka zbornica! Predlog finančnega odseka, ki ga priporočam, imate gospodje v rokah. Prvi točki bi moral samo dodati še tisto omejitev, katero smo letos sklenili glede na naklado na pivo. Uso j am se predlagati, da bi se tudi dotična naklada, ki je gospodom znana, sprejela. Deželni glavar: Otvarjam generalno razpravo. K besedi so oglašeni, in sicer „contra“ gospodje poslanci dr. Triller, dr. Tavčar in Gang!, „pro“ do-sedaj gospod poslanec grof Barbo. Prvi pride torej do besede gospod poslanec dr. Triller. Poslanec dr. Triller: Visoka zbornica.! Naš deželni zbor je v zadnjem času nekaka specialiteta med avstrijskimi deželnimi parlamenti, od tedaj namreč, odkar je postal naš deželni zbor pašalik Slovenske Ljudske Stranke. V čem obstoja politična Specialiteta te visoke zbornice, to smo dokazali v tem zasedanju pri različnih debatah, in o tem ne bom nadalje govoril. Ampak, gospodje, tudi na g o s p o d a r s k e m polju bo v bližnji bodočnosti naš kranjski deželni zbor specialiteta med vsemi drugimi deželnimi zbori. Leta in leta je Slovenska Ljudska Stranka s hrupno obstrukcijo zabranjevala, dia bi se ustavno-pr avno rešil deželni proračun, in sedaj, ko je nastopilo po zaslugi Narodne-napredne stranke mirno delovanje deželnega zbora, sedaj pa skuša Slovenska Ljudska Stranka na drug način za-braniti to ustavno-pr avno rešitev. Deželni proračun je bil to pot pravočasno predložen. Tri tedne ga ima- mo v rokah, ampak do ustavne rešitve ne pridemo. In zakaj ne? Zato, ker se je morala velečastita večina finančnega odseka za več kakor osem dni preseliti v Belo- Krajino1, kjer je opravljala pač drugo delo na korist najmlajšemu državnemu poslancu, deželnemu odborniku gospodu prof. Jarcu. Ta ekskurz je šel sicer na račun davkoplačevalcev (Ugovori na levi. — Widersprüche links. — Poslanec — Abgeordneter dr. Tavčar: „Res je!“), ker se je s tem zavleklo de-želnozborsko zasedanje; navzlic temu pa gospodom tega nezakonitega izdatka ne morem prehudo v zlo šteti, ker je čisto umevno, da želite tak proračun, kakor nam je predložen, pokrivati tako dolgo, kakor mogoče, s plaščem krščanskega usmiljenja. Proračun za 1. 1911. izkazuje namreč, potem ko so izčrpani vsi viri deželnih dohodkov, lV8 milijona deficita, in kdor zna citati bilance in proračune, ta bo moral priti do katastrofalnega prepričanja, da znaša faktični deficit za 1. 1911. nad dva milijona kron. Zakaj obresti se plačujejo iz kapitala, ogromnih stroškov, ki čakajo deželo 1. 1911. vsled novega cestnega zakona, niste vpoštevali in do skrajnega, minima ste pritisnili vse, kar plačuje dežela. Če bi pravilno in v zmislu deželnozborskih sklepov bilancirali, potem izkazuje deželni proračun velikanski deficit dveh milijonov, in umnemu gospodarstvu Slovenske Ljudske Stranke se je posrečilo, da je deželni deficit v desetih letih natančno podeseterila. Klobuk doli pred takimi finančnimi talenti! Brez krščanskega usmiljenja kon-štatiram torej iz tega dejstva, da je prišla dežela Kranjska vsled umnega gospodarstva Slovenske Ljudske Stranke v konkurz. To se ne da tajiti, kajti vsak trgovec s takim proračunom mora po zakonu v konkurz. Še. bolj originalen, kakor proračun, je pa način, kako naj se pokrije ta deficit. To pot Vi nimate poguma povedati resnice. Vi zahtevate, da se pokrije ta deficit s kako kreditno operacijo. Ja, moja gospoda, kako se pa imenuje taka kreditna operacija? Po domače se' to reče, da se zamaši ena luknja, odpreta se pa dve drugi. Dolg, dolg in zopet dolg! Ge seštejete vse letne deželne deficite, ki jih morate pokriti s takimi kreditnimi operacijami, potem pridete do žalostne zavesti, da ima danes dežela Kranjska nad pet milijonov nepokritega deficita. Jaz se le čudim, da finančni odsek v svoji ženijalni večini ni prišel do veliko enostavnejšega načina pokritja, in ni rekel: Stavimo v loterijo in riskante se položi v pokritje deželnega deficita v prazno blagajno; dežela bi imela na ta način celo več verjetnosti in upanja, da pokrije svoj deficit, kakor jih pa ima s klasičnimi kreditnimi operacijami. (Poslanec — Abgeordneter Jarc: „Akcije Žalske pivovarne naj kupi!“) Žalska pivovarna je tudi žalosten kapitel, ki pa ne spada v deželni zbor. Seveda finančni odsek poudarja v svoji resoluciji, da naj država pomaga. Jaz priznavam, da ima dežela pravico, zahtevati od države, da ji priskoči kolikor mogoče na pomoč v svrlio asanacije njenih financ, ampak špekulirati na tako negotovo stvar, se pravi, posnemati tistega nečaka, ki zapravlja in zapravlja in pravi: Enkrat bo že stric plačal. Toda tisti stric 1338 XXXIII. seja dne 29. oktobra 1910. — XXXIII. Sitzung am 29. Oktober 1910. bo tudi vpogledal gospodarstvo nečakovo, preden bo slepo plačal. In gospodje, ravno tako bo tudi država vprašala in rekla: Zakaj pa se nahaja kranjska dežela pravzaprav v takih stiskah? Mar ne po največ iz političnih in strankarskih razlogov, ker se večina boji malkontentnili volilcev? In zakaj se je takrat kranjska dežela spuščala v več ali manj vratolomne špekulacije? Edino pravilno bi bilo to, da bi gospodje rekli: Mi smo prišli tako daleč, da brez povišanja deželnih doklad ne moremo naprej. Tega pa seveda iz političnih vzrokov storiti ne morete. Vi živite, kar sem imel že večkrat priliko pribiti v tej zbornici, zgolj od fikcije, da je vsak naprednjak sovražnik kmeta. S to fikcijo in pa z izstradanjem meščanskih krajev stoji in pade Vaša stranka v tej zbornici. Ta resnica se je v obeh kratkih letih Vašega gospodarstva zrcalila iz vsega Vašega delovanja. Ako je kdaj bila povest o grošu in knofu resnična, je resnična danes. Xapred-nim okrajem knof, kmetom pa groš! Jaz, gospoda moja, priznam, če hočem biti na vse strani pravičen, da postopate v tem pogledu z železno energijo in doslednostjo. Vi ste postavili v svrlio, da vzdržujete to fikcijo, med nas in maso kranjskega naroda visok plot, in ta plot je postavljen v to svrho, da ne bi prišla preko njega resnica do veljave znanja Vaših fikcij; naj sigurne j še orožje za to pa Vam je bila cerkev, ki prepoveduje čitanje naprednih časopisov in knjig. Jaz pa pravim, resnica je, kakor olje, ki sili vsekdar na vrh, in jaz zategadelj ne opuščam upanja, da pride moment, ko bomo tudi čez ta visoki plot vrgli resnico med slovenski narod. In še v nekem drugem pogledu se moram pečati z našim časopisjem. Vaš častiti gospod poročevalec je večkrat rekel, da je visoko vzvišen nad dnevnim časopisjem. Xo, jaz nisem tega mnenja, pribiti moram nekaj, kar tudi izpričuje, da se bojite resnice; to je način poročanja o razpravah te visoke zbornice v dnevniku „Slovencu1'. Jaz ne govorim o sklepih, katere ima pravico izvajati vsak list iz posameznih govorov; to je stvar logike in tudi subjektivnega okusa. Priznavam Vam torej popolno pravico za trditev, če je to že po Vašem okusu, da je na primer častiti gospod tovariš Demšar na tla podrl vse stvarne razloge dr. Tavčarja zoper cestni zakon in da je dr. Triller, kakor pričajo njegovi govori, največji osel; ampak nekaj, gospod dr. Lampe, nekaj se ne sme zgoditi in ni spodobno, da namreč list poroča, da je dr. Triller ali da je dr. Tavčar govoril to, česar ni govoril. Poročila o sejah morajo biti resnična. Če sem na primer pri neki priliki konštatiral, da je večina Slov. Ljudske Stranke odvisna od milosti gospoda knezošlcofa, „Slovenec“ ni smel trditi, da sem se zadiral v knezoškofa, in ako sem konštatiral, da je Xarodno-napredna stranka edina stranka, ki je delala za slogo med meščanom in kmetom, „Slovenec“ ni imel pravice trditi, da sem hujskal zoper kmeta. Tako poročanje je nevredno resne stranke, nevredno poštenega moža in najmanj vredno katoliškega duhovnika. Pri tem pa izrečno konšta-tiram, da ne gredo moje besede na spoštovanega tovariša kanonika Žitnika, ki je podpisan na listu kot iz- dajatelj, kajti vsi ga poznamo kot vseskozi lojalnega nasprotnika. Moja gospoda, in če se sedaj ozremo še enkrat na proračun, ki nam je danes predložen, četudi le v obliki provizorij a, tedaj bi moral ta proračun nas naprednjake s strankarskega stališča pravzaprav le veseliti; kajti čim dalje tako gospodarite, tem prej mora priti do katastrofe. Pa seveda, če bo potem trpela kranjska dežela in se bodo kranjski kmetje prepozno kesali, da so šli za Vam čez trn in strn, to ne bo naša krivda. (Poslanec — Abgeordneter Jarc: „Potem boste pa Vi izvoljeni!“) Mogoče, ampak osebe ne pridejo tu prav nič v poštev, gospod državni in deželni poslanec Jarc. Obupna in negativna je torej Vaša g o s p o d a r s k a bilanca, pravim pa, da je istotako obupna in negativna tudi Vaša politična bilanca. Odkar hodi Slovenska Ljudska Stranka svojo zmagonosno pot, mora objektiven opazovalec opaziti, da vselej, kadar napravi Slovenska Ljudska Stranka en korak naprej, pomeni to za slovenski narod dva koraka nazaj. Temu je krivo tisto dvojno J anusovo lico, ki ga kažete na eni strani v Ljubljani, na drugi strani pa na Dunaju. Xa Dunaju s kolom pobijate nemškega ministrskega predsednika Bienertha, v Ljubljani se pa bratite z eksponentom istega Bienertha. (Poslanec — Abgeordneter Jarc: „Živimo v divjem zakonu!“) Da, in z Julijem Haclit-f alter jem v znani burki lahko pojete: In Laibach bin ich hektisch, in Wien werd’ ich elektrisch. Glede vele-važnih panog našega narodnega življenja ste že leta in leta absolutno negativni, in sicer zaraditega, ker — resnično, resnično Vam povem (Veselost. — Ironično odobravanje in ploskanje na levi. — Heiterkeit. — Ironischer Beifall und Händeklatschen links), Vam je en sam slovenski naprednjak zoprnejši, nego deset najbolj nacionalnih. Hemcev. Pogrom zoper slovenski liberalizem je „um und auf“ Vaše politike, to dejstvo se zrcali zlasti iz Vašega stališča napram justični upravi. Moja. gospoda, dne 1. februarja t. 1. ste sprejeli mojo resolucijo, s katero se centralna vlada po-zivlje, da stori vse, da pride slovenski narod tudi na justičnem polju do svojih pravic, in od tistega časa — čeprav zastopate na Dunaju 90 % dežele, niste storili absolutno ničesar, da bi se uresničile zahteve resolucije. Zbog teda nazadujemo tudi na tem velevažnem polju. Kje, gospoda moja, je mogočen vpliv Slovenske Ljudske Stranke, kadar gre za slovensko justično upravo! ? Ko bi se uprla ta stranka, kakor se uprejo druge narodnosti zoper krivice, tedaj bi ne bilo mogoče, da se imenuje v slovenski deželi Xemca predsednikom deželnega sodišča. S svojim velikim vplivom bi bili Vi to lahko preprečili in dosegli, da zasede to' mesto Slovenec. (Poslanec — Abgeordneter dr. Lampe: „Saj imate Ploja!“) Brez hofrata Ploja ne morete živeti, ampak po tem, kar se je zgodilo v delegacijah, je jako neprevidno govoriti o „hofrat-stvu“. In še kaj, moja gospoda. Ljubljanski eksponent Bienerthove vlade, zoper katero ste se bojevali do noža, ta ljubljanski eksponent je v zadnjih mesecih pričel z neizprosno persekucijo in konfiskacijo postopati proti vsakemu poskusu gospodarskega osamosvo- XXXIII. seja dne 29. oktobra 1910. — XXXIII. Sitzung am 29. Oktober 1910. 1339 j en j a. Vsaka, še tako nedolžna notica, ki se nanaša na geslo: „Svoji k svojim!“', zapade konfiskaciji, in za tako postopanje nismo od Slovenske Ljudske Stranke culi do danes niti ene besedice graje. Potem, gospoda moja, ni čudno, da je prišlo tako daleč, da molče dopuščate, da je ta eksponent zabranil, da slovenski narod niti sept ember skim žrtvam ne sme postaviti na katoliškem pokopališču primernega spomenika. In ko j e taisti Bienertliov eksponent pred par meseci ponižal slovensko prestolnico, tedaj ste od veselja vriskali, ker niste pomislili, da je ponižana ne le napredna, temne tudi slovenska Ljubljana. Tista komedija, ki ste jo izvršili v prvi seji tega zasedanja, ne bo nikdar pozabljena. Ko je bil eksponent baron Schwarz tako pogumen, da je negiral odgovornost vlade v tej zbornici, ko je, posnemajoč Palst alf a, zabrusil Vam v lice: Razlogov hočete? In če bi bili razlogi ceneni kakor robidnice, jaz Vam jili ne dam ! — Kje je pa bil tačas Vas politični in opozicijonalni ponos? Ponosni načelnik Slovenske Ljudske Stranke je tačas v svoji ponižnosti predlagal, da se preide preko tega odgovora na dnevni red. To je nepozabno dejstvo, in zato me spomin na prvo sejo tega zasedanja navdaja s prepričanjem, da je tisti lev, ki je tako mogočno rohnel na Dunaju, že ukročen. Dejstvo je, da načelnik Slovenske Ljudske Stranke, gospod dr. Šušteršič, v delegacijah ni imel poguma, upreti se zoper Bienertliov sistem. To dejstvo pa mi zopet daj a žalostno prepričanje, da se je izvršila zaradi sankcije Vaših strankarskih zakonov kravja kupčija in da bo baron Bienerth kmalo lahko položil kožo tistega ponosnega leva kot preprogo pred svojo postelj o. (Živahno veselost. — Lebhafte Heiterkeit. ) Moja gospoda, taka je torej — mene veseli Vaša dobra volja, ker je najboljši dokaz, da sem resnico govoril — taka je torej Vaša politična bilanca. Jaz imam zavest in. zaupanje, da politika, ki sloni na taki morali, definitivno ne more zmagati. bom glasoval proti predlogom finančnega odseka, izvzemši le drugo resolucijo. (Živahno odobravanje in ploskanje v središču. — Lebhafter Beifall und Händeklatschen im Zentrum.) Deželni glavar: K besedi pride sedaj oglašeni ,,piV‘-govornik gospod grof Barbo. Ich ersuche den Herrn Abgeordneten Grafen Barbo das Wort zu ergreifen. Abgeordneter Graf Barbo: Hohes ILaiis! Wenn ich bei der letzten Tagung des Landtages meiner Befriedigung darüber Ausdruck gegeben habe, daß wir nach einer langen Reihe von Jahren wieder in die Lage gekommen sind, den Landeshaushalt zu regeln und über das Budget zu beschließen, so habe ich nicht gedacht, daß meine Freude eine -so kurze sein wird und daß wir schon beim Budget des nächstfolgenden Jahres in die Lage kommen werden, nur ein Budgetprovisorium beschließen zu sollen. Was sind die Gründe, daß wir nicht in die Beratung des ordentlichen Budgets eingehen können ? Ein Zeitmangel ist nicht vorhanden und ich bin auch nicht der Ansicht des Herrn Vorredners, daß gewisse Wahlangelegenheiten Einfluß auf die spätere Einberufung des Landtages gehabt hätten und wir hätten übrigens ja auch noch genügend Zeit vor uns, nachdem andere Landtage nach Schließung des uns-ri-gen noch weiter tagen werden und der Reichsrat voraussichtlich erst Mitte des nächsten Monates zusammentreten soll. Schließlich hätten wir auch nicht viel mehr Zeit verloren, wenn wir es mit dem ordentlichen Budget anstatt nur mit einem Provisorium zu tun hätten. Der Landesausschuß hat seine Pflicht getan, indem er schon zu Beginn der Session den Voranschlag auf den Tisch des hohen Hauses niedergelegt hat. Was kann also der Grund sein, weshalb wir heute nur ein Budgetprovisorium beschließen sollen? Jedenfalls ist es nur der Mangel an guten Gedanken, wie denn das Manko zu bedecken wäre. Allein wir waren im vorigen Jahre ja auch in derselben Lage. Auch da hat der Voranschlag ein Defizit übn über 1 Million Kronen ausgewiesen, aber wir haben doch das Budget pro 1910 beschlossen, Ausgaben votiert, die erforderlichen Kredite dem Landesausschusse strikte vorgeschrieben, und nur wegen der Frage der Bedeckung hat der Landtag den ganz gleichen Beschluß gefaßt, wie er jetzt beim Provisorium pro 1911 ihn fassen soll. Wenigstens über die Ausgaben und Kredite hätte ein Beschluß stattfinden sollen, denn es geht doch nicht an, daß sich der Landesausschuß an ein nicht beschlossenes Budget halten soll. Soll er sich für berechtigt halten, die Ausgaben, die im Voranschläge eingestellt sind, auszugeben oder nicht ? Der Herr Berichterstatter hat sich darüber gründlich ausgeschwiegen. (Veselost na desni. —Heiterkeit rechts.) Im Ausschuß hat er nichts darüber gesagt, sondern einfach nur beantragt: Der Landesausschuß wird ermächtigt, die und die Umlagen weiter einzuheben, und heute im hohen Hause kam alles so schnell, — ich bin zum Herrn Landeshauptmanne gegangen, um mich zum Worte zu melden, als der Referent -seinen Bericht begann, und als ich vom Herrn Landeshauptmanne zurückkam, war er schon fertig. (Veselost na desni. — Heiterkeit rechts,) Hat er in dieser Zeit vielleicht dem Hanse wichtige Enthüllungen gemacht ? Aber der Herr Dr. Krek ist doch kein Zauberkünstler, der in einer so kurzen Zeit so vieles, hätte sagen können! (Ponovljena veselost. — Erneute Heiterkeit.) Run, meine Herren, die Frage der Bedeckung ist es also, welche uns hindern soll, über ein Budget zu verhandeln und zu beschließen. Wir haben ein Defizit von 1,239.000 K und es entsteht die Frage, wie dieses Defizit beseitigen? Das Rächstliegende wäre, die Umlagen zu erhöhen, — da braucht man allerdings nur den Bleistift in die Hand zu nehmen und die Geschichte auszurechnen. Darin nun gebe ich Ihnen vollkommen recht, daß heuer an eine Umlagenerhöhung nicht zu denken ist. Das Land hat eine Mißernte durchgemacht, wie schon seit Jahren nicht, und da ist es nicht angebracht, die Steuerträger noch mehr zu belasten. Sollen wir neue Steuern einführen? Gestern sind zwei derlei Ge- 1340 XXXIII. seja dne ‘29. oktobra 1910. — XXXIII. Sitzung am 29. Oktober 1910. setze beschlossen worden, aber niemand im hohen Hause ist so optimistisch, daß er glauben würde, daß wir aus den bezüglichen Einnahmen eine nennenswerte Aushilfe hinsichtlich unserer Finanzen zu erwarten haben. Wie gesagt, es wäre unbedingt notwendig gewesen, daß der Landesausschuß Direktiven bekommen hätte, was er ausgeben darf, denn entweder ist er gezwungen zu drosseln und nur dasjenige auszugeben, wozu er rechtlich verpflichtet ist, was, um nur eines zu erwähnen, zur Folge hätte, daß beispielsweise unsere ganze Aktion zur Hebung der Landeskultur zum Stillstände käme, was gewiß einen unberechenbaren Schaden für das Land bedeuten würde, oder er muß — eigentlich verfassungswidrig — die betreffenden Ausgaben auf sein eigenes Risiko machen. Das ist sicher für den Landesausschuß nicht angenehm, weil man nicht weiß, ob der Landtag ihm nicht einmal Vorwürfe darüber machen wird. Der Herr Dr. Lampe hat zwar sehr viel Courage, was er z. B. gestern bewiesen hat, aber dieses Gefühl der Verantwortlichkeit ist auch für ihn gewiß nicht besonders angenehm. Ich habe es schon im Landesausschusse getadelt, daß der Landesausschuß einfach hergeht und dem Landtage das Budget vorlegt, ohne einen Vorschlag daran zu knüpfen, wie das Defizit zu bedecken wäre. Roch viel schlechter aber ist es, wenn der Landtag einfach die ganze Sache dem Landesausschusse zurückgibt und sagt: Reden wir von etwas anderem. (Veselost, — Heiterkeit.) Ich weiß nicht, ist dem Landesausschusse vielleicht von Seite der Majorität eine geheime Direktive gegeben worden? Jedenfalls wäre es richtiger, wenn ihm diese Direktive öffentlich von dem ganzen Hause erteilt werden würde. (Pritrjevanje na desni. — Zustimmung rechts.) Als ein Grund dafür, daß wir es nur mit einem Provisorium zu tun haben, wird genannt, daß wir nicht wissen, was der Staat zur Sanierung der Finanzen tun wird. Das hat etwas für sich, wir werden das abwarten müssen, aber das Eine ist sicher : Soviel als der Abgang ausmacht, werden wir vom Staate kaum bekommen und, wie gesagt, die Ausgaben, die Kredite, die hätten bestimmt werden müssen. Run, meine Herren, der Finanzausschuß beantragt, der Landtag wolle eine Resolution beschließen, der Landesausschuß möge sich wieder mit einer Kredi toper ati on behelfen. Kun, Kreditoperationen waren in diesem Jahre noch ziemlich einfach, die Fonde haben noch ziemlich viel Geld gehabt und da wurde aus den F on den entliehen. Aber so geht die Geschichte nicht weiter. Wir haben bis heute Vorschüsse um 547.720 K genommen. (Posl. Jarc: „Koliko je bilo pa investicij!") Das ist alles eins. Also wohlverstanden, 547.720 K haben wir bereits entliehen — was haben wir noch? (Posl. Triller: „Koliko vpitja je bilo zaradi Ljubljane!“) Das ist ganz etwas anderes, — Übrigens konstatiere ich dies nur, ohne zu tadeln; ich war ja selbst damit einverstanden, daß das Geld aus den Fonden genommen wurde. Herr Dr. Tavčar und ich waren auch dabei und waren damit einverstanden. Es war uns das ja auch gestattet. Wieviel haben wir also noch mobile Gelder ? Beim Garantiefond der Un- terkrainer Bahnen — Bargeld nämlich — haben wir 4000 K und beim Fond für die Reorganisation des Landesmuseums 160.000 K. Allerdings, der Meliorationsfond hat 1,500.000 K, aber das wird bloß für die Ausgaben des Meliorationsfondes schon im ersten Semester 1911 verbraucht werden, und wenn wir uns etwas aus dem Meliorationsfoncle entlehnen, so werden dessen Geldmittel noch früher aufgehen. Dann haben wir Obligationen, vor allem beim Landesfonde, der selbst 1,754.000 K hat. Diese Papiere sind aber Stammvermögen und daher unveräußerlich. Desgleichen unterliegt die Veräußerung der Papiere des Kormalschulfondes der Allerhöchsten Sanktion. Ferner haben wir noch beim Krankenhaus-sonde 133.000 K, beim Irrenhaussende 104.000 K und dann noch einige andere kleine Beträge, die wir jedoch nicht angreifen können. Beim Gärantiefonde der Unterkrainer Balmen haben wir allerdings 1,138.200 K im ganzen, wovon ein Teil in Bargeld, der größte in Papieren besteht. Diese könnte man veräußern und ist liiefür die Allerhöchste Sanktion nicht erforderlich. Der Kurs der Papiere ist jedoch ein derartig niedriger, daß es eine sehr verfehlte Spekulation wäre, sie zu verkaufen. Bleibt also nur die Lombardierung. Warum sagt also der Landtag nicht: Landesausschuß, du wirst ermächtigt, eine schwebende Schuld aufzunehmen ? Das sagt er nicht und ich weiß wirklich nicht, wozu es dienen soll, wie die Katze um den heißen Brei herumzugehen. So also ist es um unsere finanzielle Lage bestellt, Run, die geehrte Majorität legt uns keinen Vorschlag für das Budget vor, die Herren sind nur mit einem Provisorium und mit dieser Resolution gekommen, und weil sie uns nichts Besseres geben können, so werden wir für das, was vorliegt, was aber nicht genügt, trotzdem stimmen. Die Mitverantwortung für die geschaffene finanzielle Situation allerdings können wir nicht übernehmen. Wir wollen Ihnen keine besonderen Schwierigkeiten machen, allein wir müssen die warnende Stimme erheben, doch endlich ernstlich an die Regelung des Landeshaushaltes denken zu wollen. Wir unsererseits haben stets bewiesen, daß wir jederzeit bereit sind, an den Arbeiten des Landtages nach besten Kräften mitzuwirken, wir haben unsere persönlichen Interessen und unsere Standesinteressen stets hintangesetzt, wenn wir dies im Interesse des allgemeinen Landeswohles für nötig erachteten. Wir haben vor allem niemals durch Verhinderung der Tätigkeit des Landtages Vorteile für unsere Partei zu erringen getrachtet, wie dies durch fünf Jahre die Majorität dieses Hauses getan hat. Meine Herren, Daten und Fakta beweisen, nicht Phrasen, wenn sie auch noch so schön im Brusttöne der Überzeugung vorgebracht werden. Ich halte es für selbstverständlich, daß jeder Abgeordnete und jede Partei dasjenige durchzusetzen trachten wird, was er, resp. sie für das Wohl des Landes als das Zweckentsprechendste hält. Das aber finde ich abgeschmackt, wenn eine Partei stets behauptet, nur das ist richtig, was sie haben will, nur ihre Prinzipien bringen dem Lande Glück und Segen, und wer es wagt, dagegen auf- XXXIII. seja dne 29. oktobra 1910. — XXXIII. Sitzung am 29. Oktober 1910. 1341 zutreten, wird als Gegner des Landes, als Gegner der Wohlfahrt des Volkes hingestellt. Ein prinzipieller Gegensatz herrscht zwischen uns und der geehrten Slo-venischen Volkspartei in einem Punkte. Sie huldigen dem demokratischen Prinzipe und wollen demselben rücksichtlos bis zu den letzten Konsequenzen Geltung verschaffen. Wir sind eine konservative Partei, die an dem Bestehenden, nach unserer Ansicht Guten, festhält. Es ist vollkommen begreiflich und keinem Abgeordneten übel zu nehmen, wenn er trachtet, seinen Prinzipien Geltung- zu verschaffen. — Sie, meine Herren, sind nur Ihren Wählern verantwortlich und diese werden, durch die Erfahrungen der Zukunft belehrt, zu beurteilen haben, ob sie recht getan haben, dieser Ihrer Politik zuzustimmen oder nicht, aber der ! Ierr Abgeordnete Dr. Šušteršič wird die Liebenswürdigkeit haben, zu gestatten, daB ich an der Dichtigkeit seiner Anschauung bezüglich des demokratischen Prinzipes zweifle; das hoffe ich, wird er mir erlauben. Und da möchte ich an eine Episode erinnern, die sich in diesem hohen Hause einst abgespielt hat. Es war noch in den gemütlichen Bäumen der „Alten Schießstätte“, wo Herr Dr. Šušteršič in einer Rede auf das Parlament zu sprechen kommend, sich über dessen gänzliche Arbeitsunfähigkeit beklagt hat. Er schloß seine Rede mit den Worten, es geschehe der Regierung schon recht, warum berufe sie nicht ein Parlament ein auf Grund des allgemeinen, gleichen, direkten und geheimen Wahlrechtes. Er hat dann hier, • im Parlamente und in zahllosen Ar