Stalnost na sluibenem tnesiu Ali je učitejjska stalnost potreba šole, ali je to samo posebna beneficija za učiteljstvo? Ako preraste očesno zenico mrena, se predmeti ne vidijo, ko nanjo padejo; v človeški zavesti obstoja praznina in.se dogodki rie zapdpddejo, ko nanjo naletijo; ižgleda, kot da tudi v ljudskem življenju obstojajo brezzračni prostori, ko odpovedo čuti ter pritiskajo nanje instinkti in nižji občutki. To so kaotične periode, v katerih se pomešajo pojmi, moralno z nemoralnim, resnično z lažnjivim, trajno s prehodnim, splošno s privatnim... Pojavljajo se afere, ni javnega kriterija, ni odgovornosti, ni zdravih in m-JČnih vodilnih idej ... Vsakdo sfe znajde kakor ve in zna, rešuje se kakor more in — ako more. Težko je govoriti o nostavljeni tezi. V rednih razmerah ne bi bilo treba niti bescde za dokaz nečesa, kar je samo ob sebi razumljivo, nečesa, kar je dokazalo živlienje. Prišel je čas, da se mora vendarle o tem govoriti, še vedno v oni pusti nadi1, da je morda le ostal kak maralni čut zdrav. tivnosti in ustvarjanja, deprimira, razvija v njem nagnenje do beganja, površnega dela. Kjer ni stalnosti se ne ozira na razmere in se jemlje delo preveč lahko ter se ne spušča v globino njegovih problemov. Nasprotno temu, tam kjer se učitelj delj časa zadrži ima čas in možnost, da svojo aktivnost vnese v koristno delo za šolo in kraj. Torej, kjerkoli so se učitelji često menjali sta trpela šola in narod; tam kjer so se učitelji zadrževali daljšo dobo, se je občutil napredek v "šoli in izven nje. Občutek stalnosti v kraju počiva na močni in pozitivni psihološki osnovi. Tako je pri vsakem delu; tako je redno v življenju. Ako najamete stanovanje začasno, pa če je še tako ruinirano, ga ne boste popravljali. čeprav bi začasno trpeli. Ko ste pa sigurni, da boste v njem ostali dalj časa, tedaj doprinesete tudi osebne žrtve, da si tistvarite večjo udobnost. Občutek nestalnoisti tin nesigurnoSfti v službi ovira vsako akcijo, odlaga vsako resno podjetje. Kakor ne sme učitelj urediti svojih ,,Ne prepevajte v krčmi. . . ne v društvu . . . tudi ne v svoji izbi . . . Ne zahajajte preveč v družbo . . ." Ivan Cankar, Zbrani spisi, 9. zvezek, Vtran 55. (Martin Kačur). ,,Učitelj ne bi smel biti mlad Učitelj mora biti narodu čim bližji. To P' ft.rl. ' >'rS.f