Andrej Zornik, Katerina Mirović HOMOSEKSUALNOST SKOZI STEREOTIPE Stereotipi so skupek močno razširjenih verjetij, ki se izoblikujejo v določenih družbenih razmerah in imajo status samo- umevnega dejstva, kljub temu, da je lahko njihova neveljavnost večkrat znanstveno dokazana. Stereotipi o homoseksualnosti so pri nas neke vrste prežitek oziroma pre- ostanek nekdaj uveljavljenih, že zastare- lih, ovrženih znanstvenih teorij in pred- stav, ki so ponavadi deležne določene mere popačenja. Ti stereotipi se pozneje transformirajo v kompleksno celoto ozi- roma v družbi sprejeto razlago pojma ho- moseksualnost. V tem primeru gre za dve vrsti stereotipovi prvi govorijo o vzrokih homoseksualnosti, drugi o značilnostih homoseksualnih oseb. S. Tratnik je v svoji diplomski nalogi z naslovom Lezbično in gay gibanje — subkultura ali pravica življenjskega stila zapisala, da erotika med moškimi ni bila nikoli integrirana brez napadov in pomis- lekov. Tudi kjer se je obče prakticirala in tolerirala, je stalno prihajala v konflikt s pisanimi zakoni in veljavno religijo. Pri tem moramo upoštevati še pravno-mo- ralne norme, ki so subjektivne narave. Iz naštetega izhaja splošno nerazumevanje pojava homoseksualnosti, hkrati pa potre- ba po tem, da bi si ga razložili. Nerazume- vanje pogojuje nastanek številnih stereo- tipov, ki so predvsem posledica dejstva, da je tudi spolnost in ne le homoseksual- nost na splošno tabuirana tema. Ko je znanost prevzela monopol nad pod- ročjem raziskovanja spolnosti, smo bili že v prvi polovici 20. stoletja priča nastanku številnih teorij in hipotez o vzrokih in naravi homoseksualnosti. Sočasna eksis- tenca različnih teorij na eni strani in tabuiziranost tematike na drugi so skupaj s hitrim razvojem senzacij željnih medi- jev v drugi polovici 20. stoletja vplivali na povečano produkcijo in reprodukcijo ste- reotipov o homoseksualnosti in o akter- jih v homoseksualnih odnosih. STEREOTIPI O VZROKIH HOMOSEKSUALNOSTI Vzrok homoseksualnosti so težave, ki jih imajo otroci v odnosu s starši: domi- nantna mati ali hladen in odtujen oče. Študije o odnosu homoseksualnih oseb s starši, ki so jih v zadnjih dveh de- setletjih opravili ameriški sociologi v sodelovanju s predstavniki drugih znan- stvenih panog, niso našle niti enega starševskega faktorja, ki bi lahko pojasnil razvoj homoseksualnih nagnjenj. Dobre ali slabe odnose s starši imajo tako hete- roseksualne kot homoseksualne osebe. Nekateri se bolje razumejo z materjo, drugi z očetom, nekateri imajo razumeva- joče starše, drugi hladne in odtujene. Iz tega izhaja, da ne obstaja bistven vzorec odnosov med otroci in starši, ki bi pogo- jeval in napovedoval poznejšo spolno ori- entacijo otrok. Vzrok za homoseksualnost je v stra- hu ali sovraštu do predstavnikov nas- protnega spola. To močno razširjeno prepričanje pravi, da postanejo ljudje homoseksualni 137 ANDREJ ZORNIK, KATERINA MIROVIĆ zato, ker se ne ujemajo s pripadniki drugega spola; ali se jih bojijo ali pa jih preprosto ne marajo. Že omenjene razi- skave so ovrgle tudi to teorijo in ugo- tovile ravno nasprotno. Večina lezbijk in gayev^ se dobro razume s predstavniki drugega spola. Raziskovalci so odkrili glo- boke prijateljske vezi med homoseksualci in njihovimi heteroseksualnimi pripad- niki drugega spola. Vzrok homoseksualnosti pri žen- skah je v njihovi poudarjeni moškosti, pri moških pa v njihovi poudarjeni ženskosti. Ta sterotip je močno povezan z razširjenim stereotipom o pomehkuženih gayih in možačastih lezbijkah. Tudi v tem primeru so dosežki tujih raziskovalcev ovrgli omenjeni sterotip. Stopnja mo- škosti ali feminilnosti variira tako med heteroseksualnimi kot homoseksualnimi moškimi in ženskami. Tu imamo opravka še s steretipoma o »pravem moškem« in »pravi ženski«. Ker se močno razširjen stereotip o feminilnih gayih in moža- častih lezbijkah pogosto pojavlja v sloven- skih javnih medijih, večina ljudi verjame, da je to resnična podoba homoseksualnih oseb. Vzrok homoseksualnosti je v po- rušenem kemičnem ravnotežju hor- monov. Ta teorija je biološka verzija prej omenjenega stereotipa. Biološki faktorji naj bi povzročali, da so lezbijke »preveč moške« ali »premalo ženstvene«, gayi pa »preveč ženstveni« in »premalo moški«. O tem in o hipotezi, kako naj bi bila homo- seksualnost zapisana v genih, smo lahko brali tudi v senzacionalnem članku z na- slovom »Ali je homoseksualnost dedna?«, objavljenem v Slovenskih novicah leta 1991.^ Raziskave so ovrgle tudi te teorije. S temi stereotipi sva se srečala pri terenskih raziskavah, ki sva jih opravljala v letih 1991-1993 za potrebe seminarske naloge z naslovom Uvod v raziskovanje načina življenja homoseksualne popula- cije. Te stereotipe pa je podrobneje obde- lal Američan Michael D. Storms v članku Razvoj spolne orientacije, objavljenem v publikaciji Gayzine 2. STEROTIPI O LASTNOSTIH HOMOSEKSUALCEV Stereotipi iz tega sklopa so označevalne narave: Homoseksualci so poženščeni, lez- bijke pa so možače, oziroma, gayi hočejo postati ženske, lezbijke pa moški. Tu gre za prevzemanje spolnih vlog in za delitev dela — opravljanje tako ime- novanih ženskih oziroma moških opravil. Ta streotip temelji na stereotipni delitvi opravil na tipična moška in tipična žen- ska dela. Tu nastopa tudi stereotipna predstava o delitvi spolnih vlog na ak- tivne (moške) in pasivne (ženske). Homoseksualci sovražijo ženske, lezbijke pa sovražijo moške. To prepričanje je osnova stereotipu o strahu ali sovraštvu do predstavnikov drugega spola, ki naj bi bil vzrok homo- seksualnosti. Aids je izključno bolezen homo- seksualcev. To mišljenje je posledica dejstva, da so aids odkrili najprej med homoseksu- alci in da je tudi med znanstveniki še nekaj let po odkritju te bolezni prevlado- valo mnjenje, da se lahko z virusom HIV, ki povzroča aids, okužijo zgolj homose- ksualci. To mnenje se je tako močno za- koreninilo v javnosti, da še veliko ljudi še vedno misli, da se lahko z virusom HIV okužijo le homoseksualci in pripadniki drugih t. i. rizičnih skupin. Iz tega pre- pričanja izhaja naziv aidsar, ki ga nekateri uporabljajo za homoseksualce. Homoseksualci in lezbijke so hor- monsko in duševno moteni ljudje. Ta trditev izhaja iz že omenjene bi- ološke teorije o porušenem kemičnem ravnovesju hormonov in iz predpostavke, da so homoseksualne osebe duševno ozi- roma čustveno motene in torej potrebne ' »Gay« je pri nas in v tujini med homoseksualno populacijo najbolj razširjen izraz za moškega s homosek- sualnimi nagnjenji. ^ Ali je homoseksualnost dedna? Slovenske novice , Ljubljana, 23. september 1991, str. 6. 138 HOMOSEKSUALNOST SKOZI STEREOTIPE zdravljenja. Pri tem naj omeniva, da je bila homoseksualnost pri WHO (Svetov- na zdravstvena organizacija) vse do leta 1992 na seznamu duševnih bolezni. Homoseksualci in lezbijke so ne- srečni in depresivni ljudje, bolj občut- ljivi, nervozni, emocionalno labilni in dovzetnejši za socialne bolezni, kot je naprimer paranoja. Ta stereotip, ki se navezuje na prejšnjega, ja razširjen zlasti v zahodnih državah, najbolj v ZDA, kjer naj bi bil obisk psihiatra del vsakdanjika gayev. Pri nas so nekateri anketiranci mislili, da so homoseksualci nesrečni zaradi družbe- nega pritiska. Iz najinih intervjujev z gayi pa je bilo razvidno, da se številni od njih ne obremenjujejo ne z družbeno repre- sijo ne s svojo spolno usmerjenostjo. Homoseksualne in lezbične zveze so prehodne oblike in po čustveni in erotični plati niso enakovredne he- teroseksualni zvezi. Drugi del te trditve temelji na prvem delu, prvi del trditve pa temelji na dejstvu, da so homoseksualne zveze veči- noma kratkotrajnejše kot heteroseksu- alne. Kratkotrajnost je v večini primerov posledica tega, da homoseksualne zveze niso zakonsko določene (homoseksualci se ne morejo poročati med seboj) in tako med njimi ni nobenih zakonskih obvez- nosti in pričakovanj ter socialne prisile. Drugi del trditve izhaja iz prepričanja, da lahko le heteroseksualni spolni odnosi povsem zadovoljijo erotične potrebe. Vsi homoseksualci so promiskui- tetni. Ta trditev morda temelji na tem, da nekateri homoseksualni ljudje (zlasti mo- ški) zadovoljujejo svoje spolne potrebe zgolj z občasnimi, enkratnimi spolnimi odnosi. Homoseksualna zveza prinaša določen coming-out kar je za večino gayev v Sloveniji še vedno precej drzna poteza. Naj navedeva še naslednje trditve, s katerimi sva se srečala na terenu:^ Homoseksualnost ni zelo razšir- jena . Tu je mišljeno, da je pri nas zelo malo ljudi, ki prakticirajo homoseksualne odnose. Kinseyeva teorija (edina, ki še ni ovržena) trdi, da homoseksualci sestav- ljajo približno 5% celotne populacije (po tej teoriji torej v Sloveniji živi 100.000 ho- moseksualno usmerjenih oseb). Homoseksualnost je nenaravna, amoralna in grešna . Ta predstava izhaja iz prevladujoče krščansko-katoliške mo- rale. Cerkev je homoseksualnost oprede- lila kot »mutasti greh«. Homoseksualci nadlegujejo otroke in jih pogosto spolno zlorabljajo . Ero- tično nagnjenje odraslih moških do de- čkov imenujemo pederastija. Ta izraz se je razširil na vse homoseksualne odnose in dobil bolj žaljiv pomen v besedi peder. Posledica tega je, da ljudje več ne ločijo med pederastijo in homoseksualnostjo. Spolna zloraba otrok pa se ne pojavlja nič bolj kakor med heteroseksualno popu- lacijo. Tudi nasilje v homoseksualnem svetu ni nič pogostejši pojav kot v he- teroseksualnem. Homoseksualci in lezbijke niso dobri starši, ker vpeljujejo otroke v svoj način življenja; ko bodo otroci odrasli, bodo sami postali homoseksualni . Oba stereotipa sta bila v literaturi že večkrat ovržena. Znani so tudi stereotipi, ki govorijo o homoseksualnosti kot značilnosti določenih poklicnih skupin ali socialnih slojev . Največ homoseksualcev naj bi bilo med umetniki, predvsem plesalci, baletniki in igralci. Enako se govori še za učitelje, natakarje in kuharje. Nekateri tr- dijo, da so homoseksualci nadpovprečno inteligentni, drugi pa menijo, da so veči- noma neizobraženi perverzneži. ' Coming-out je izraz, prevzet iz angleščine, in pomeni razkritje svoje istospolne usmerjenosti določenemu krogu ljudi. ^ V obdobju med leti 1991 in 1994 sva opravila 50 anket med Ljubljančani in 30 intervjujev z gayi, ki živijo v Ljubljani, ter raziskala pisne vire, ki se navezujejo na homoseksualnost, v okviru najinih seminarskih in diplomskih nalog na Filozofski fakulteti, Oddelek za sociologijo in oddelek za etnologijo in kulturno an- topologijo. Naslovi nalog so navedeni med literaturo. 139 ANDREJ ZORNIK, KATERINA MIROVIĆ OSTALI OZNAČEVALNI STEREOTIPI Zelo razširjeni so stereotipi, po katerih naj bi gaye prepoznali po določenih zu- nanjih manifestacijah (načinu obnašanja in oblačenja), na primer: • nosijo uhan v desnem ušesu, bar- vasto spodnje perilo (rdeče ali zeleno), zlasti pa rdeče nogavice; • cigareto držijo v levi roki, femi- nilno; • bolj skrbijo za svoje telo in zunanji videz (uporaba parfumov, urejenost, ele- gantnost, skrb za zdravo telo); • poslušajo klasično glasbo ali glas- bo z veliko emocionalnega naboja (disko glasba velja za specifično gay); • so dobri plesalci; • imajo značilno feminilne poteze (slaba poraščenost telesa, visok glas, mla- dostni videz, feminilne kretnje, opra- vljanje »ženskih del«); • so emocionalni in melanholični. Obstajajo še številne različice teh stereotipov, ki so bolj ali manj razširjene med Ljubljančani. Poznajo jih tako he- teroseksualne kot homoseksualne osebe, kar je bilo razvidno iz telefonskih anket in intervjujev, ki sva jih opravila med Ljubljančani. Tudi heteroseksualne osebe, ki zatr- jujejo, da so do homoseksualcev tole- rantne, znova in znova podlegajo tem vzorcem, ki so zakoreninjeni na neza- vedni ravni. Tako pod vplivom določenih okoliščin nenamerno in spontano reagi- rajo kot homofobi. A tudi reakcije samih gayev izražajo vpliv stereotipov na njihov način obnašanja in razmišljanja. RAZŠIRJEVALCI STEREOTIPOV Kot razširjevalce steretipov bova tu ome- nila le najbolj vplivne družbene insti- tucije, torej tiste, ki največ prispevajo k produkciji in reprodukciji stereotipov o homoseksualnosti in o homoseksualno usmerjenih osebah. Prvo mesto prepuščava katoliški cerkvi, saj je njena obsodba homoseksual- nih odnosov med moškimi najbolj vpli- vala na odnos evropskih družb (in tudi ameriške) do homoseksualnosti. Homo- seksualnost je bila za Cerkev eden najbolj gnusnih grehov proti naravi in bogu. Cerkvene dogme govore o homoseksual- nosti kot nasprotovanju naravnemu smo- tru spolne sposobnosti in spolnega udejstvovanja. Ta naj bi bil dvojen — služil naj bi izkazovanju ljubezni med dvema osebama različnega spola in rojevanju otrok. V krščanski civilizaciji je tako ho- moseksualec sovražnik družine, homo- seksualnost pa je bila in še vedno obstaja nekaj, kar je treba premostiti in/ali pot- lačiti. Z vzpostavitvijo posvetne oblasti in pojemanjem cerkvene oblasti se je homo- seksualnost iz greha transformirala v zločin. Socialistični sistem je še v sedem- desetih letih tega stoletja preganjal homo- seksualnost, udeležence v homoseksual- nih odnosih pa je kaznoval z zaporno kaznijo. Hkrati pa je bila homoseksual- nost stvar znanstvene obravnave, zlasti psihiatrične, kjer je bila definirala kot bolezen in pozneje kot deviantno ob- našanje. Ljudje s homoseksualnimi nag- njenji so s tem postali kriminalci in bolniki hkrati. Po trditvah M. Groen- fornsa in O. Stalstroema so v dvajsetem stoletju največ doprinesle k produkciji in reprodukciji stereotipov o homoseksual- nosti in osebah s homoseksualnimi nag- njenji določene znanstvene discipline in njihovi predstavniki s svojimi razpravami in hipotezami — pogosto v mešanici mi- tov, religije, politike in emocij.' Neredko so emocije tiste, ki pogojujejo oziroma so osnova za raziskovanje te teme. Znan- stveniki k obravnavani problematiki po- gosto pristopijo z že oblikovanimi stereo- tipnimi predstavami, ki jih v svojih raziskavah le še potrjujejo. Dejstvo je, da se objektivna resnič- nost iz dneva v dan spreminja. Različne teorije o vzrokih homoseksualnosti se tako rojevajo, veljajo, izginevajo ter se ' M. Groenforns, O. Stalstroem (1987), Power, prestige, Profit, Aids & the Oppression of Homosexual People . V: Arta Sociologica, str. 30 * 140 HOMOSEKSUALNOST SKOZI STEREOTIPE ponovno pojavljajo v skladu z različnimi dejavniki družbenega značaja in prev- ladujočih interesov. Na definiranje homo- seksualnosti imata velik vpliv ukrep, kakršen je ukinitev kazenskega člena o kaznivosti homoseksualnih odnosov, in redefinicija homoseksualnosti iz duševne bolezni v »normalen« pojav. Teorije o določenih pojavih pogosto postanejo stereotipne, oziroma, se uveljavijo kot pravilo, še preden se komu posreči do- kazati njihovo neveljavnost. Za teorije o homoseksualnosti je značilno, da so preživele vse različice naštetih teorij in/ali stereotipov v obliki predsodkov. Nekateri Ljubljančani v svojih pogledih na homoseksualnost povzemajo kar nekaj različic, kljub temu, da se te medsebojno izključujejo. V zadnjem času se med znanstveniki vse bolj širi mnenje, da je homose- ksualnost slabo raziskan pojav. Večkrat smo lahko zasledili mnenje, da je vzrok nepoznavanja homoseksualnosti nepo- znavanje spolnosti nasploh, sploh pa raz- voja seksualnega nagnjenja. Ostale družbene institucije so pov- zemale stereotipne predstave o homosek- sualnosti od različnih znanstvenih panog, neredko so jih tudi priredile in popačile. Šola kot dominanten ideološki aparat države je po drugi svetovni vojni dobila nalogo oblikovanja idealnih držav- ljanov, vsestransko razvitih osebnosti. Zastarelim normam, stereotipom in tabu- jem, ki jih je svojim potomcem vcepila družina, je šola skozi proces vzgoje in izo- braževanje dodala le še nove. Ker je bila funkcija šolskega procesa dvojna — repro- dukcija in produkcija družbenih razmerij, sta šolski proces sestavljala dva komple- mentarna procesa — vzgojni in izobraže- valni. Medtem ko je izobraževalni proces temeljil na vsebini, torej znanju, je vzgo- jni temeljil na formi, torej načinu pove- zovanja vrednot. Pri tem gre za dejavnost vrednostne indoktrinacije, s katero so se ukvarjali zlasti učni predmeti kot DMV (Družbenomoralna vzgoja). Zdravstvena vzgoja in STM (Samoupravljanje s temelji marksizma). O družbenem položaju spolov so se učenci učili posredno skozi razmerja v razredni skupnosti in skozi načelo »kazen je vzgojna«.^ Prav ta reprodukcija spolnih vlog je učence najprej seznanila s stereo- tipi. Šele leta 1980 se je z vpeljavo pred- meta Zdravstvena vzgoja pri pouku spre- govorilo o spolnosti. Ta je bila do takrat nekaj svetega in nedotakljivega, tabu. Ho- moseksualnost so v učbeniku za Zdravst- veno vzgojo uvrstili zraven ekshibicioni- zma, fetišizma, promiskuitete, prostitu- cije, incesta in posilstva, med nenavadno spolno vedenje.^ Vzroki homoseksualno- sti so bili po mnenju avtorjev Priročnika za učitelje v enem od stotih primerov hormonalne motnje, v ostalih primerih pa naj bi šlo za moten psiho-seksualni raz- voj (navezanost na mater, kastracij ski strah). Naprej ugotavljajo, da je cilj celot- ne spolne vzgoje jasen: pripeljati mladega človeka do zadovoljivega heteroseksual- nega partnerstva. Hkrati s podajanjem takih predstav o homoseksualnosti in to- rej reproduciranjem stereotipov in mitov pa avtorji poudarjajo, kako je pomembno, da se učenci znebijo obsojanja homose- ksualnosti. Še danes vpisujejo homoseksualnost v poglavje Nenavadno spolno vedenje, vendar homoseksualce opredeljujejo kot moške in ženske, ki poskušajo zadovoljiti svoje erotično-seksualne potrebe s part- nerjem istega spola. Ugotavljajo, da v osebnosti homoseksualca ne morejo od- kriti nič posebnega, da vzrokov za razvoj homoseksualnih nagnjenj ne poznajo in da se je treba rešiti predsodkov do homo- seksualnosti in homoseksualnih oseb. Neizoblikovanost enotne teorije o homoseksualnosti in njenih vzrokih ter neenoten odnos do homoseksualnosti se kaže tudi v medijih. Tako lahko v okviru enega in istega medija opazimo senzacio- nalno poročanje o homoseksualni prob- lematiki na eni strani in kvazi znanstven pristop na drugi. ^ Neubogljive učence/dijake so za kazen presedli k učenkam/dijakinjam. Zdravstvena vzgoja II. Srednje izobraževanje: Priročnik za učitelje (1983). Ljubljana: DDU. 141 ANDREJ ZORNIK, KATERINA MIROVIĆ Televizija je najbolj vpliven in uve- ljavljen medij, njena samoumevnost pa prikriva pomembna vprašanja: komu in čemu je TV sploh namenjena. Spodleteli dialogi med gledalci in TV se vrtijo okrog ideologije, ki jo TV ponuja skozi fetišizi- rano, mistificirano in izkrivljeno podobo realnosti. Posledica tega je proizvajanje in reprodukcija mitov, steretipov in tabujev (o homoseksualnosti). Kot primer nava- java TV oddajo Pro et contra, ki je po- tekala leta 1993 v zvezi z afero o zgibanki Spolnost in aids. V tej oddaji je voditelj zastavljal gostom stereotipna vprašanja o homoseksualnosti in tako poudaril svojo »pravoverno seksualnost«. Kot sva že zapisala, so stereotipi o homoseksualnosti in osebah s homo- seksualnimi nagnjenji močno zasidrani v zavesti Slovencev. Te predstave so odraz homofobičnosti slovenske družbe, ki izri- va gaye in lezbijke na rob. Tako nastane posebna marginalna skupina, ki oblikuje bolj ali manj enotno skupinsko identite- to. Ta pogojuje določene načine obnaša- nja, razmišljanja ipd. Modeli obnašanja v gay populaciji seveda niso enotni, izraža- jo se večinoma znotraj skupin, katerih člani skupaj preživijo nekaj časa. Tako se razvijejo določeni načini obnašanja, ki pogosto postanejo stereotipni (govorenje v ženskem spolu, feminilne kretnje itn.). Na drugi strani pa so tisti gayi, ki pa zato, da jih ne bi prepoznali kot gaye, prevza- mejo stereotipne značilnosti »pravih« mo- ških oziroma mačističen način obnašanja. Literatura S. Tratnik (1990), Lezbično in gay gibanje — subkultura ali pravica življenskega stila . Univerza Edvarda Kardelja, FSPN (diplomska naloga). M. D. Storms (1988), Razvoj spolne orientacije, Gayzine 2 (izd. sekcija Magnus, ŠKUC-Forum, Ljubljana): 13. Zdravstvena vzgoja I, Srednje izobraževanje, Priročnik za učitelje (1981). Ljubljana: DDU. Zdravstvena vzgoja II, Srednje izobraževanje, Priročnik za učitelje (1983). Ljubljana: DDU. M. Groenforns, O. Stalstroem (1987), Power, prestige, Profit, Aids, & the Oppression of Homo- sexual People. Acta Sociologica : 30. D. Ljubišič: Psihološki in kulturološki vidiki homoseksualnosti . Univerza Edvarda Kardelja, FSPN (diplomska naloga). AIDS (1985). Ljubljana: Magnus, ŠKUC-Forum. Gay in lezbične organizacije v Sloveniji (1993). Ljubljana: Koza klub, LL, Magnus. Homoseksualnost, kaj je to? (1993). Ljubljana: ŠKUC-Forum, Revolver, Urad RS za mladino pri Ministrstvu za šolstvo in šport. Bilten (1990), nulta številka. Ljubljana: Roza klub. Gayzine , 1 (1985). Ljubljana: Magnus, ŠKUC-Forum. Gayzine , 3 (1989). Ljubljana: Magnus, ŠKUC-Forum. Keke(c) , O (1993), Ljubljana: Magnus, ŠKUC. Keke(c) 1,1 (1994). Ljubljana: Magnus, ŠKUC-Forum. Revolver , 1 (1990), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 2 (1991), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 3 (1991), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 4 (1992), Ljubljana: Roza klub. 142 HOMOSEKSUALNOST SKOZI STEREOTIPE Revolver , 5 (1992), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 6 (1992), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 7 (1993), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 8 (1993), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 9 (1993), Ljubljana: Roza klub. Revolver , 10 (1993/94), Ljubljana: Roza klub. Anonimni intervjuvanci (23), 23-60 let, Ljubljana, oktober 1991 - december 1994. Edo Posega, kriminalist, MSNZ, november 1991. Arhiv MNZ, Ljubljana. Arhiv Roza kluba, Ljubljana. Antena, Delo, Dnevnik, Dolenjski list, ITD, Jana, Kaj, Katedra, Kiss kontakt. Mladina, M'zin, Ne- deljski dnevnik. Novi tednik. Primorske novice. Problemi, Republika, Salomonov oglas- nik, Slovenski oglasnik. Stop, Telex, Tribuna, Večer. Oddaje na Radiu Glas Ljubljana, Radiu Študent, Radiu Slovenija, TV Slovenija. 143