Alja Lapuh Akademija za glasbo, Oddelek za glasbeno pedagogiko USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH Z ASPERGERJEVIM SINDROMOM Izvleèek Motnje avtistiènega spektra (MAS) so skupina vseivljenjskih nevrobioloških motenj, ki moèno vplivajo na kakovost posameznikovega ivljenja (Jurišiæ, 2016). Med MAS uvršèamo tudi Aspergerjev sindrom (AS) (Attwood, 2007). Otroci z AS imajo drugaèno slušno percepcijo kot nevrotipièni vrstniki (DePape, 2012). Namen naše kvalitativne raziskave je bil prouèiti glasbene sposobnosti otrok z AS ter njihov naèin usvajanja glasbenega znanja in vešèin. Izvedli smo dve študiji primera: 8-letnega deèka in 9-letne deklice z AS pri pouku nauka o glasbi. Oba prouèevana otroka sta bila nadpovpreèno dobra v slušnem prepoznavanju intervalov in akordov ter imitaciji, slabša pa v sinhronizaciji razliènih dejavnostih, pomnjenju besedila pesmi in improvizaciji. Pokazali so se tudi pomembni uèinki inkluzije v glasbeno izobraevanje, tako za oba otroka, kot za skupini, katere del sta bila. Kljuène besede: motnje avtistiènega spektra, Aspergerjev sindrom, glasbene sposobnosti, študija primera, glasbeno-izobraevalna inkluzija ADOPTION OF MUSICAL KNOWLEDGE AND SKILLS IN CHILDREN WITH ASPERGER’S SYNDROME Abstract Autism spectrum disorders (ASD) are a group of neurobiological disorders that last a lifetime and have a strong impact on the quality of affected individual’s life (Jurišiæ, 2016). One of the ASD is Asperger’s syndrome (AS) (Attwood, 2007). Children with AS have a different kind of auditory perception than their neurotypical peers (DePape, 2012). The aim of our qualitative research was to examine ways of adopting musical knowledge and skills at music theory lessons of children with Asperger’s syndrome. We conducted two case studies of an 8-year old boy and 9-year old girl, diagnosed with AS in whom we systematically observed their adoption of musical knowledge and skills at music theory lessons. Both participants in the case study are exceedingly good in imitation and aural recognition of intervals and chords, however they show lower abilities in synchronizing body movements and music, memorizing lyrics and improvisation. The positive effects of music- educational inclusion were observed in both directions; on one hand on two children v AS, both also on both music groups, they’ve attended. Key words: autistic spectrum disorders, Asperger’s Syndrome, musical abilities, multiple case study, music inclusion 73 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... Uvod V vzgojno-izobraevalnem delu se vedno pogosteje sreèujemo z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami. Ena izmed motenj, ki jo uvršèamo v to skupino, je tudi motnja avtistiènega spektra (MAS). Med te motnje spada tudi Aspergerjev sindrom (AS), poimenovan tudi visoko-funkcionalni avtizem (Jurišiæ, 2016; Attwood, 2019). Glavne znaèilnosti Aspergerjevega sindroma so neprimerna socialna interakcija, pedanten govor, slabo neverbalno komuniciranje, izrazito zanimanje za doloèene teme in nenaravna telesna dra (Attwood, 2007). Otroci in mladostniki z MAS velikokrat posedujejo glasbene sposobnosti oz. navdušenost nad glasbo. Glasba je pogosto njihovo moèno podroèje, zato poudarjamo pomen inkluzije otrok s posebnimi potrebi v glasbeno-pedagoški proces, saj tako lahko razvijajo svoj glasbeni talent, hkrati pa krepijo podroèja komunikacije in socialne interakcije. Pri tem izpostavljamo Glasbeni center DO RE MI na Bledu, kjer inkluzijo otrok z MAS uspešno izvajajo e vrsto let, za to pa velike zasluge nosi ravnateljica, mag. Nuša Piber. Podroèje inkluzije otrok z MAS (vkljuèno otrok z AS) v glasbeno-pedagoški proces je tako v Sloveniji kot na tujem še zmeraj premalo raziskano. Veliko raziskav namreè poudarja blagodejne uèinke glasbene terapije na socialni in govorni razvoj, primanjkuje pa študij na podroèju glasbenih sposobnosti ter glasbenega razvoja otrok z MAS. Cilj vkljuèitve otrok v glasbeno šolo je ne le glasbeni napredek, temveè tudi dragoceno medsebojno sodelovanje z nevrotipiènimi vrstniki. V teoretiènem delu bodo predstavljena poglavitna spoznanja slovenske in tuje literature s podroèja avtizma, s poudarkom na Aspergerjevem sindromu ter glasbenih sposobnosti otrok z AS. V empiriènem delu sledi prouèitev glasbenih sposobnosti in vešèin otrok z AS pri pouku nauka o glasbi. Definicija in pojavnost motenj avtistiènega spektra Avtistiène motnje oz. motnje avtistiènega spektra (v nadaljevanju MAS) so skupina pervazivnih1 razvojnih motenj z nevrobiološko osnovo, ki trajajo vse ivljenje in moèno vplivajo na ivljenje posameznika (Hill in Frith, 2003; Macedoni-Lukšiè idr., 2009; Ockelford, 2013; Jurišiæ, 2016). Osebe z avtizmom imajo veliko skupnih znaèilnosti, obenem pa med njimi obstajajo razlike glede na pojavnost in intenzivnost motnje (Jurišiæ, 2016). Ker ima vsak posameznik z MAS specifièno klinièno sliko, obstaja splošno strinjanje, da govorimo o spektru avtistiènih motenj, ki zajema posameznike na vseh stopnjah inteligentnosti in jezikovnih sposobnosti (Hill in Frith, 2003). Vzrok za MAS ni enoznaèen, vsekakor pa gre za nevrobiološke motnje, ki niso posledica neprimerne vzgoje ali travmatiènega dogodka v otroštvu (Jurišiæ, 2016). Prisotna je okvara tako centralnega kot tudi perifernega ivèevja pod vplivom razliènih dejavnikov. Genetske mutacije lahko poveèajo monost nastanka MAS oz. vplivajo na moganski razvoj otroka. Lahko so podedovane ali nastanejo spontano (Patterson, 2009). 74 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek 1 Ta se kae, manifestira na vseh podroèjih delovanja posameznika (Slovenski medicinski slovar, b. d.). Ker motnje MAS niso kategorizirane kot bolezen, temveè nevrobiološke motnje, zdravilo zanje ne obstaja. Poznamo razliène pristope, ki stanje izboljšajo, npr. vedenjski pristopi, uèenje komunikacije, terapije in zdravila, ki lahko omilijo simptome pridruenih motenj. Zgodnja obravnava pomembno prispeva k boljšemu izidu in kakovosti ivljenja otroka z MAS ter njegove druine (Jurišiæ, 2016). V naši šolski zakonodaji, natanèneje v Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (2013), je ena od skupin otrok s posebnimi potrebami še vedno opredeljena kot otroci z avtistiènimi motnjami, kamor uvršèamo vse MAS oziroma pervazivne razvojne motnje. Med MAS se tako uvršèajo: – otroški (ali Kannerjev) avtizem, – Aspergerjev sindrom, – atipièni avtizem, – Rettov sindrom indezintegrativna motnja v otroštvu (Jurišiæ, 2016). V zadnjem desetletju je prisotno narašèanje števila oseb z MAS. V letu 2016 je veljalo, da je na 10.000 oseb priblino 147 oseb z MAS. Skoraj petkrat pogostejše so med deèki kot med deklicami. Poveèanje števila oseb z MAS strokovnjaki povezujejo z razširjanjem diagnostiènih meril, s spreminjanjem diagnostiènih oznak in z zavedanjem o MAS med ljudmi in strokovnimi delavci (Jurišiæ, 2016). Pomembno je izpostaviti tudi razliko med posamezniki z MAS glede na spol. Deklice zmorejo simptome MAS »prikriti«, saj imajo tenjo po oponašanju drugih v socialnih interakcijah ter pripadanju drubi (Frazier, Georgiades, Bishop in Hardan, 2013), zato lahko pogosteje kot deèki doivljajo depresijo in anksioznost (Hartley in Sikora, 2009). Nadvse elijo vzpostaviti prijateljstva/-stvo s podobno misleèimi osebami (Hiller, Young in Weber, 2015). Dekleta imajo velikokrat èustvene izbruhe in se hitro vznemirijo (Frazier idr., 2013), kljub temu pa v šoli uspešno nadzirajo svoja èustva (Hiller idr., 2015). Hkrati imajo manj obsesivne interese kot deèki (Frazier idr., 2013) in blaje oblike avtistiènega vedenja (Chen, Marvin in Lipkin, 2015; v Sarris, b.d.). Posebni interesi deklet so manj ekscentrièni in bolj starostno ter spolno primerni (zbirajo nalepke ali školjke). Kljub temu da dekleta pogosteje in uspešneje uporabljajo socialne kretnje, ni nujno, da jih povsem razumejo. To je povezano z njihovo visoko zmonostjo kompleksne imitacije (Hiller idr., 2015). Dekleta z MAS so bolj motivirana za socialne interakcije kot deèki (Sedgewick, Hill, Yates, Pickering in Pellicano, 2015), vendar imajo teave pri reševanju konfliktov v prijateljstvih. Hkrati je socialno druenje zanje utrujajoèe, saj stalno oponašajo sprejemljivo vedenje (Hiller idr., 2015). Aspergerjev sindrom Ker bomo v empiriènem delu predstavili študijo primera deèka in deklice z Aspergerjevim sindromom, bomo ta tip MAS podrobneje razloili. Aspergerjev sindrom (v nadaljevanju AS) je eden izmed tipov MAS. Prvi ga je leta 1944 opisal Hans Asperger, vendar njegov opis otrok v svetovni strokovni javnosti ni bil tako odmeven – najbr ker je bil èlanek v nemškem jeziku (Jurišiæ, 2016). Identificiral je skupino otrok s ponavljajoèimi vzorci obnašanja ter specifiènimi sposobnosti, ki so bili 75 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... nezmoni viveti se v èustva drugih, ki so imeli nizko sposobnost sklepanja prijateljstev, posebna zanimanja in okorno gibanje (Atwood, 2007). Kasneje je Lorna Wing leta 1981 v angleškem jeziku prviè uporabila izraz »Aspergerjev sindrom«. Leta 1991 je Uta Frith napisala knjigo z naslovom Avtizem in Aspergerjev sindrom (Jurišiæ, 2016). Takrat je Aspergerjevo pionirsko delo doivelo mednarodno priznanje. Lorna Wing je v svojem delu (Burgoine in Wing, 1983; v Attwood, 2007) opisala glavne kliniène znaèilnosti AS: – pomanjkanje empatije, – neprimerna, enostranska interakcija, – nizka sposobnost sklepanja prijateljstev, – pedanten, ponavljajoè se govor, – slabo neverbalno komuniciranje, – izrazito zanimanje za doloèene teme in – nenaravna dra ter slabo koordinirano premikanje (Attwood, 2007). Diagnoza Aspergerjevega sindroma se najveèkrat postavi pri starosti osmih let. Attwood (2007) izpostavi 6 monih poti do pridobitve diagnoze: 1. Diagnoza avtizma v zgodnji mladosti: pomembno je, da se postopek diagnoze avtizma v zgodnji dobi veèkrat ponovi, saj se lahko zgodi, da prvotna diagnoza avtizma preraste v diagnozo AS – otrok razvije tekoè govor in je ob pomoèi zmoen šolanja v obièajni šoli. 2. Identifikacija znaèilnosti ob prvem vpisu v šolo: otrok lahko doma povsem normalno komunicira in se obnaša, v šoli in nepredvidljivih situacijah pa so lahko nenavadne karakteristike bolj v ospredju. 3. Netipièno izraanje drugega sindroma: otrokov zgodnji razvoj je v tem primeru nenavaden. S podrobnejšim pregledom se ugotovi doloèeno razvojno motnjo – ob tem diagnoza neke druge motnje še ne izkljuèuje monosti AS, saj obstajajo otroci z dvojnimi sindromi. 4. Sorodnik z avtizmom ali Aspergerjevim sindromom: obstajajo druine, v katerih se AS pojavlja v veè generacijah. 5. Sekundarna duševna motnja: depresija najstnika je lahko posledica Aspergerjevega sindroma – osebo lahko muèijo tudi napadi panike ali kompulzivno vedenje. 6. Sledi Aspergerjevega sindroma pri odrasli osebi: odrasla oseba s sindromom se spominja znaèilnosti sindroma, ki so se izraale v njegovih otroških letih. Ko se opravlja diagnostièni postopek pri odrasli osebi, je zelo pomembna pridobitev verodostojnih podatkov o njenih sposobnostih in obnašanju v èasu otroštva; obstajajo tudi primeri oseb s prvotno diagnozo netipiène shizofrenije ali alkoholizma, pri katerih psihiatri sèasoma opazijo karakteristike AS (Attwood, 2007). Socialno vedenje posameznikov z Aspergerjevim sindromom Za posameznike z AS je znaèilno pomanjkanje socialnih spretnosti, nezmonost pravega dvostranskega pogovora ter intenzivno zanimanje za doloèeno stvar (Attwood, 2007). Ti otroci imajo v prvih treh letih razvoja razmeroma dobre jezikovne in miselne zmonosti. 76 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Nekateri to motnjo opisujejo kot avtizem brez motnje v duševnem razvoju ali visoko-funkcionalni avtizem. V današnjem èasu je vse veè odkritih in diagnosticiranih posameznikov z AS, ki jih prej ne bi prepoznali kot »osebe z avtizmom« (Jurišiè, 2016). Radi se igrajo domišljijske igre, vendar samostojno, saj elijo imeti popoln nadzor nad potekom igre. Posamezniki z AS si poveèini elijo drube in stikov z drugimi, vendar imajo nenavadno komunikacijo. Drugi niso motivirani za igro s sovrstniki in so oznaèeni kot samozadostni. Kadar so vkljuèeni v skupinsko igro, se kae tenja po diktiranju aktivnosti, socialni kontakt pa tolerirajo, le èe se igra po njihovih pravilih. Èe se otrok igra sam, drugi otroci pa se mu elijo pridruiti, je v varovanju svoje samote lahko zelo grob ali celo nasilen. Otroci z AS se veèinoma raje pogovarjajo z odraslimi, ki se jim zdijo zanimivejši, veè vedo in so tolerantnejši do njihovih pomanjkljivih socialnih sposobnosti (Atwood, 2007). Nekateri zelo veliko govorijo, manj pa komunicirajo s kretnjami in z izrazom obraza. Teko slišijo sporoèilo sogovornika in berejo èustva drugih. Posamezniki z AS teko vzpostavljajo oèesni stik in ne razumejo, da lahko z oèmi sogovorniku sporoèamo svoje obèutke. Ne razumejo telesne govorice in na glas razlagajo svoje opaanje, ki je sicer resnièno, a lahko mnoge spravi v zadrego. Zanje je znaèilno pomanjkanje empatije, kar pa ne pomeni, da otrok ni zmoen imeti koga rad (Jurišiè, 2016). Otrok z AS ne razume koncepta zasebnosti  da z vdiranjem v zasebnost drugim lahko povzroèa nelagodne obèutke. Ko se otroku pravila obnašanja enkrat obrazloijo, se jih nato pogosto zelo strogo dri. Ko otroci z AS dozorevajo, se spreminja tudi njihova predstava o prijateljstvu. Majhni otroci merijo prijateljstvo po zelo enostavnih merilih, npr. bliina domovanja. Mladostniki z AS imajo raje platonska prijateljstva in imajo lahko teave z deljenjem misli in èustev. V manjši drubi ljudi so relativno bolj sprošèeni in socialno vešèi, v veèji skupini pa postanejo osamljeni (Attwood, 2007). Govor posameznikov z Aspergerjevim sindromom Otroci z AS drugaèe uporabljajo jezik v socialnem kontekstu. Ne pomislijo na veè razliènih monih pomenov in imajo nenavaden ton, naglas ali ritem govorjenja. Zaradi pomanjkanja spreminjanja kvalitete glasu je lahko govor monoton ali pa je izraanje preveè natanèno, s poudarkom na vsakem zlogu. Ko otrok sliši doloèeno besedo ali frazo, si zapomni izgovorjavo in jo vedno izgovarja na isti naèin. Ti otroci se stila govora nauèijo od odraslih, ki imajo na razvoj njihovega govora veèji vpliv kot drugi otroci. Prav tako imajo teave z razumevanjem pomena spremembe tona ali poudarjanja doloèenih besed, te majhne modulacije glasu pa so zelo pomembne za prepoznavanje pomena stavkov. Zmede jih tudi, èe veè ljudi govori naenkrat, saj imajo takrat teave z osredotoèenjem na glas ene osebe. Otrok z AS velikokrat pogovor zaène s pripombo, ki v trenutni situaciji ni relevantna ali pa se ne dri socialnih pravil. Ko se zaène pogovarjati, ga je praktièno nemogoèe ustaviti. Hkrati ima teave s prepoznavanjem primernih trenutkov za vkljuèitev v pogovor. Govor se jim veèinoma pozno razvije, vendar tekoèe govorijo praviloma do petega leta starosti. Lahko imajo tudi posebne znaèilnosti glasu in teave z interpretiranjem fraz in besed v prenesenem pomenu. Otrok lahko govori premalo ali preveè in govori nepovezano. Gostobesednost je po navadi znak, da eli otrok pokazati svoje znanje ter izvedeti nove informacije o temi svojega zanimanja. Nekateri otroci imajo 77 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... obdobja, ko izgovorijo zelo malo ali celo niè besed. Zanje je znaèilno tudi glasno razmišljanje, ki se nadaljuje še dolgo po tem, ko bi prièakovali, da se bodo tega odvadili. Prikupna znaèilnost otrok z AS je izumljanje novih besed in izvirnost v rabi jezika (npr. gleenj imenuje »zapestje moje noge«, kocke ledu pa »kosti vode«) (Attwood, 2007). Kognicija posameznikov z Aspergerjevim sindromom Posamezniki z AS imajo teave z razumevanjem in upoštevanjem misli in èustev druge osebe. To hkrati razloi, zakaj raje berejo knjige informativnega znaèaja kot pa leposlovje, saj te vsebujejo osebna doivljanja ljudi in poudarjajo socialne in èustvene izkušnje. Nekateri ljudje z AS razumejo misli drugih ljudi, vendar tega ne znajo ustrezno uporabiti oz. ga v doloèeni situaciji ne prepoznajo kot relevantno. Njihov dolgoroèni spomin je izreden. Lahko imajo tako dober fotografski spomin, da si zapomnijo cele strani knjige. Praviloma razmišljajo togo in se ne zmorejo prilagoditi morebitni spremembi ali neuspehu. Poznajo le en pristop do doloèenega problema in potrebujejo pomoè pri iskanju alternativnih rešitev. Otroci z AS znanja ne pridobivajo po obièajnem in ustaljenem vrstnem redu. Potrebujejo veè èasa za uèenje osnovnih vešèin ali pa jih obvladajo e zelo kmalu, vendar na nekonvencionalen naèin. Imajo svoj naèin razmišljanja in reševanja problemov. Po drugi strani pa imajo velik strah pred neuspehom in se ne elijo preizkusiti v novi aktivnosti, èe obstaja sum, da jim bo spodletelo. Sami si postavijo zelo visoke standarde, ki so lahko nad nivojem, ki ga od otroka prièakujejo uèitelji in sošolci. Po naravi so individualisti in s teavo delajo v skupini, saj jim to predstavlja stres. Ljudje z AS imajo zelo vizualen naèin razmišljanja, kar ima lahko velike prednosti, še posebej v znanosti in umetnosti. Osnovne principe in dogodke si predstavljajo kot resniène prizore (Attwood, 2007). Interesi posameznikov z Aspergerjevim sindromom Otroci z AS imajo zelo strokoven slog pripovedovanja in spominjajo na »male profesorje«. Radi povejo vse podrobnosti, ki jih o doloèeni temi vedo (in se zdi zanimiva le njim) ter ne prepoznajo, da se lahko drugi ob tem e malo dolgoèasijo (Jurišiè, 2016). Njihova zanimanja se pogosto spreminjajo in z njimi se ukvarjajo veèino svojega prostega èasa. Tako imajo neenakomerno porazdeljene sposobnosti – lahko imajo odlièen dolgoroèni spomin, slabše pa se odreejo pri aktivnostih, ki jih ne zanimajo. Majhen otrok pogosto razvije zanimanje za zbiranje doloèenih predmetov, ki so lahko izredno nenavadni (npr. sesalniki za prah ali krtaèe za stranišèno školjko) in neodvisni od trenda med sovrstniki. Njegova potreba po zbiranju teh predmetov je moèna in to poène ob vsaki prilonosti. Posledièno je obseden z doloèeno temo. Obièajne teme zanimanja za otroka z AS so transport (še posebej vlaki), dinozavri, elektronika in znanost. O temi pridobi enciklopedièno znanje in o njej vseskozi išèe nove informacije in postavlja vprašanja. Velikokrat je prisotna fascinacija nad statistiko, redom in simetrijo (Attwood, 2007). Motorièna nespretnost posameznikov z Aspergerjevim sindromom Otroci z AS imajo lahko okorno motoriko in nenavadno dro telesa – lahko hodijo brez zibanja rok in imajo pomanjkanje koordinacije med zgornjimi in spodnjimi okonèinami. 78 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Nekateri otroci z AS shodijo nekaj mesecev kasneje, kot je prièakovano. Velikokrat so poèasni pri opravilih, ki zahtevajo spretnost rok (zapenjanje gumbov, pisanje ali rezanje s škarjami). Med odrašèanjem se nekaterim pojavijo obrazni tiki (nenamerni krèi obraznih mišic, hitro meikanje in obèasne grimase). Nekatere osebe z AS lahko ivijo povsem normalno in samostojno, potrebujejo pa veliko podpore pri vkljuèevanju v drubo vrstnikov in pri uèenju za najveèji izkoristek svojih potencialov (Attwood, 2007). Senzorna obèutljivost posameznikov z Aspergerjevim sindromom Otroci z AS so lahko zelo obèutljivi na doloèene zvoke ali dotik, hkrati pa imajo visok prag boleèine. V nekaterih primerih so obèutljivi tudi na okus, jakost svetlobe, barve in vonj. Zvoke, ki jih ljudje z avtizmom in AS zaznavajo kot intenzivne, lahko razdelimo v tri kategorije. V prvi so nenavadni, neprièakovani in »ostri« zvoki, npr. pasji laje, zvonjenje telefona in kašelj. V drugi skupini so visoki in dolgo trajajoèi zvoki, ki jih npr. oddajajo elektromotorji kuhinjskih aparatov. V zadnjo skupino spadajo pomešani, veèslojni zvoki, kot so hrup v nakupovalnih središèih ali drugih druabnih mestih. Nekateri se nauèijo »izklopiti« oziroma odmisliti doloèene zvoke, tako da èeèkajo, brundajo ali pa se moèno osredotoèijo na doloèen predmet. V poštev pridejo tudi zamaški za ušesa. Veliko jih posluša glasbo s slušalkami, saj lahko zamaskirajo zvok, ki se zdi premoèan. Oseba z AS je lahko obèutljiva tudi na dotik doloèenih delov telesa ali pa na njegovo intenzivnost. Tako se velikokrat izogibajo dotikov, kot so rokovanje in izkazi naklonjenosti, saj se jim zdijo preveè silni. Pri tem izogibanju socialnim stikom pa ne gre za odpor do druenja z osebo, temveè samo za fizièno reakcijo na dotik. Zanje je znaèilna tudi sinestezija. To pomeni, da oseba z enim od èutil obèuti doloèen obèutek, kot posledica pa se pojavi obèutek tudi na nekem drugem èutilu. Najveèkrat se pri njih pojavljajo sinestezije, kar pomeni, da vidijo barve, vsakiè ko slišijo doloèen zvok (Attwood, 2007). Glasbene sposobnosti otrok z Aspergerjevim sindromom Glasbena percepcija posameznikov z Aspergerjevim sindromom Otroci z AS imajo nenavadno slušno percepcijo, kar pomeni, da nimajo tako kategoriène percepcije govora in glasbenih zvokov, veè pozornosti namenjajo manj pomembnim zvokom, bolj so osredotoèeni na posamezne kot celostne znaèilnosti, nenazadnje pa se manj specializirajo za doloèen jezik ali glasbeni sistem njihovega okolja. Prav tako je med njimi pogost pojav absolutnega posluha (DePape, 2012). Pogosto imajo dober melodièni spomin (Heaton, 2003). Nevrološke študije dokazujejo anatomske in funkcionalne motnje v moganskem deblu, malih moganih in temporalnem korteksu ter drugih slušnih strukturah. Otroci z MAS imajo tako drugaèen razvoj slušnega sistema, ki lahko reflektira motnje v procesu dozorevanja moganske skorje (Del Rincon, 2008). Kadar slišijo glasbo, dominantno uporabljajo desno mogansko polovico (Nakamura, 1986; v Del Rincon, 2008). Ena izmed teorij, ki opisuje lastnosti avtizma, je teorija o šibki osrednji usklajenosti. Ta izpostavlja teave posameznikov z AS na podroèju integriranja informacij v smiselno celoto, medtem ko imajo visoko zmonost procesiranja podrobnih informacij (Happé idr., 79 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... 2001). Mottron in kolegi (2006) so predlagali teorijo poveèanega zaznavnega delovanja (na podroèju vizualnega procesiranja), v kateri so pojasnili poveèano zmonost lokalnega procesiranja (procesiranje posameznih prvin) posameznikov z AS, medtem ko uporabljajo tudi globalno procesiranje (procesiranje celote), vendar le takrat, ko je potrebno (Mottron idr., 2006). Kljub temu posamezniki z AS enako dobro ali celo bolje procesirajo tudi globalne vzorce (kot so melodièni orisi in ritmièni vzorci) kot nevrotipièni posamezniki (Heaton, Hudry, Ludlow in Hill, 2008b), vendar je to podroèje še precej neraziskano. Ni še splošno potrjeno, ali ljudje z AS globalne vzorce procesirajo na lokalni ali globalni naèin (Haesen idr., 2011). Heaton, Pring in Hermelin (1999b) so izvedli raziskavo, v kateri so mladostniku z AS brez glasbene izobrazbe predvajali tri kratke pare melodij, v katerih: – sta bili melodiji enaki, – je ena izmed melodij vsebovala ton, ki je spremenil okvir melodije, – je ena izmed melodij vsebovala ton, ki je kljub temu ohranil okvir melodije. V skladu z geštaltistièimi karakteristikami melodije bi jih lahko dojemal kot enake, vendar je fant uspešno zaznal razlike, ki so se pojavile v okviru melodije (Heaton idr., 1999b). Otroci z AS zelo dobro razlikujejo majhne spremembe v melodiji (14 poltone). Hkrati bolje prepoznavajo manjkajoèe tone v akordih, èe jim predhodno zaigrajo posamiène tone akorda, kljub temu pa se niso pokazale razlike med njimi in kontrolno skupino v prepoznavanju zgradbe akorda, katere toni so bili zaigrani soèasno (Heaton, 2003). Heaton (2005) je v svoji raziskavi ugotovila, da otroci z AS bolje razlikujejo majhne intervale kot kontrolna skupina. Pri razlikovanju veèjih intervalov (od terce do sekste) razlike med skupinama niso bile oèitne (Heaton, 2005). Heatonova in sodelavci (1998) so raziskovali procesiranje tonskih višin pri otrocih z AS in preverjali hipotezo, ali je absolutni posluh pogosta lastnost oseb z visoko funkcionalnim avtizmom. Povezovati so morali sosledja tonov in slike ivali, pri èemer so preverjali njihovo kapaciteto glasbenega spomina. Otroci z AS so pokazali izjemne zmonosti pomnjenja tonov (Heaton idr., 1998). Kasnejše raziskave so pokazale, da je absolutni posluh tipièna razvojna znaèilnost vseh otrok z MAS ne glede na predhodno glasbeno izobraevanje (Heaton, Hudry in Ludlow, 2008b). Na njegov razvoj v najveèji meri vpliva poveèana pozornost na glasbo v zgodnjih letih, kar se kae v poudarjenem spominu tonskih višin. Povišana obèutljivost na bogate aspekte zvoka poveèa poslušanje in omogoèa razvoj vešèin za pomnenje tonskih višin (Heaton, 2009). Otroci z AS prav tako bolje poimenujejo tone kot nevrotipièni posamezniki (Bonnel idr., 2003) Èeprav imajo otroci z AS nadpovpreène zmonosti percepcije razlikovanja višine tona, so šibkejši na podroèju dojemanja glasbenega èasa. Imajo t. i. »spektralni posluh«, kar pomeni, da je njihova slušna percepcija nagnjena k posameznim kvalitetam zvoka, kot so zvoèni valovi, alikvotni toni, glasnost itn., in ne k zaznavanju celote. Kadar so izpostavljeni percepciji kompleksnih draljajev v zvezi z glasbenim èasom (kombinacija ritma in melodije), pa niso tako uspešni (Mottron idr., 2000). Njihovo mogansko deblo se na slušne draljaje odziva podpovpreèno, to pa lahko moèno vpliva na muzikalnost posameznikov z AS, saj mogansko deblo nosi poglavitno vlogo v procesiranju in 80 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek doivljanju pulza, ritma, metruma in drugih aspektov glasbenega èasa. Fessenden (2019) trdi, da je muzikalnost pri osebah z avtizmom izjemno raznolika, kljub temu pa je »spektralni posluh« lastnost mnogih posameznikov z MAS (Fessenden, 2019). Namen Da bi pridobili poglobljen uvid v glasbeno izobraevanje otrok z AS, smo izvedli dve študiji primera, kjer smo opazovali vedenje, socialno interakcijo ter naèin in hitrost usvajanja glasbenega znanja in vešèin 8-letnega deèka in 9-letne deklice z AS. Raziskovalna vprašanja – Kakšne so razlike v naèinu in hitrosti usvajanja glasbenega znanja in vešèin pri otrocih z Aspergerjevim sindromom in njihovih nevrotipiènih vrstnikih? – Ali obstajajo razlike v spolu pri naèinu in hitrosti usvajanja glasbenega znanja in vešèin otrok z Aspergerjevim sindromom? – Na katerem glasbenem podroèju so otroci z Aspergerjevim sindromom najuspešnejši? – Kako specifiène znaèilnosti otrok z Aspergerjevim sindromom vplivajo na njihovo delovanje v razredu pri pouku nauka o glasbi? Metodologija Raziskovalna metoda V raziskavi smo uporabili kvalitativno metodo raziskovanja – izvedli smo dve študiji primera s sistematiènim opazovanjem brez udelebe. Raziskovalni vzorec V študijo primera sta bila vkljuèena 8-letni deèek in 9-letna deklica z AS, ki se glasbeno izobraujeta po metodi Edgarja Willemsa in obiskujeta 1. in 3. razred nauka o glasbi na Glasbenem centru DO RE MI Bled ter se uèita igranja na inštrument (deèek na tolkala, deklica pa na klavir). Postopki zbiranja podatkov Podatke študije primera smo zbirali s tedenskim sistematiènim odkritim opazovanjem pouka nauka o glasbi, ki sta ga obiskovala deèek in deklica z AS. Opaeno smo zapisovali v obliki dnevniških zapisov, pri tem pa izpostavili predvsem vedenje, komunikacijo in socialno interakcijo otrok pri pouku, melodièno in ritmièno izvajanje ter ustvarjanje, slušno zaznavanje intervalov in akordov ter druge zanimivosti, ki so se nanašale na glasbeno podroèje. Posamezna šolska ura je trajala 60 minut, pouk pa smo opazovali 12 tednov, od 11. marca do 10. junija 2019. 81 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... Postopki obdelave podatkov Podatke študije primera smo kvalitativno obdelali, in sicer s kvalitativno vsebinsko analizo po naslednjih fazah: 1. povzemanje gradiva, 2. doloèanje enot kodiranja, 3. pripisovanje pojmov in kategorij ter vzpostavljanje odnosov znotraj kategorij, 4. izbor in definiranje relevantnih pojmov in kategorij, 5. vzpostavljanje odnosov med kategorijami, 6. opis in razlaganje dobljene klasifikacije (Mesec, 1993; v Èagran idr., 2013). Rezultati Študija primera deèka in deklice z Aspergerjevim sindromom pri pouku glasbene teorije in solfeggia Študija primera 8-letnega deèka Deèek Ane2 je bil v èasu opazovanja star 8 let in se je v Glasbenem centru DO RE MI na Bledu uèil igranja na tolkala. Ima diagnozo Aspergerjevega sindroma ter obiskuje obièajno javno osnovno šolo. Na Glasbenem centru je v èasu opazovanja obiskoval 1. razred tolkal in 1. razred nauka o glasbi. Pouk 1. razreda nauka o glasbi je potekal v prostorni uèilnici s klavirjem in z omaro, polno Orffovih inštrumentov ter inštrumentov, ki se uporabljajo po metodi Edgarja Willemsa (razni zvonci, infratonalni metalofon). V sredini uèilnice sta postavljeni dve manjši mizi, ki ju obkroajo majhni stoli. Med sistematiènim opazovanjem pouka smo sedeli na stolu ob steni, od koder smo dobro videli dogajanje za mizami in okrog klavirja, pri tem pa nismo motili uènega procesa. Pouk nauka o glasbi, ki ga je obiskoval Ane, smo opazovali enkrat tedensko, ob ponedeljkih, od 11. marca do 10. junija 2019. Enajst terminov je potekalo v uèilnici 1. razreda, en termin pa v sosednji uèilnici. Pri opazovanju smo sledili smernicam sistematiènega opazovanja. Med opazovanjem smo glavne ugotovitve zapisovali v obliki dnevniškega zapisa, kasneje v istem dnevu zapise uredili in dodali morebitna manjkajoèa opaanja. Glavne ugotovitve opazovanj smo razdelili na 8 krovnih podroèij: – slušno prepoznavanje intervalov in akordov, – ritmièno in melodièno izvajanje, – ritmièni in melodièno-ritmièni nareki, – imitacija in improvizacija melodièno-ritmiènih vzorcev, – petje pesmi, – doivljajsko in analitièno poslušanje skladb, – teoretièna in oblikovna znanja ter – specifiène lastnosti otrok z AS, ki se izraajo pri pouku nauka o glasbi. 82 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek 2 Ime smo spremenili zaradi varovanja osebnih podatkov. – V èasu opazovanja je potekala tudi generalka za koncert ob dnevu avtizma, ki je všteta v nabor ur opazovanja in bo opisana posebej. Študija primera 9-letne deklice Deklica Sara3 je bil v èasu opazovanja stara 9 let in se v Glasbenem centru DO RE MI na Bledu uèi igranja na klavir. Ima diagnozo Aspergerjevega sindroma ter obiskuje obièajno javno osnovno šolo. Na Glasbenem centru je v èasu opazovanja obiskovala 3. razred klavirja in 3. razred nauka o glasbi. Pouk 3. razreda nauka o glasbi je potekal v kletni uèilnici s klavirjem na sredini uèilnice, ki so ga obkroali stoli, na katerih so sedeli uèenci. Na klavirju so bili postavljeni lonèki s svinèniki in z radirkami. Ob steni je stala omara z nekaj Orffovimi inštrumenti ter inštrumenti, ki se uporabljajo po metodi Edgarja Willemsa (razni zvonci). Pri opazovanju smo sledili smernicam sistematiènega opazovanja. Med sistematiènim opazovanjem pouka smo sedeli na stolu ob steni, od koder smo dobro videli dogajanje v uèilnici, pri tem pa nismo motili uènega procesa. Pouk nauka o glasbi, ki ga je obiskovala Sara, smo opazovali ob ponedeljkih, in sicer od 11. marca do 10. junija 2019. Deset terminov je potekalo v uèilnici 3. razreda, en termin v uèilnici 1. razreda in en termin v sosednji uèilnici 1. razreda. Pouk smo opazovali vsak teden, razen 22. aprila (velikonoèni ponedeljek) in 29. aprila (prvomajske poèitnice). Med opazovanjem smo glavne ugotovitve zapisovali v obliki dnevniškega zapisa, kasneje v istem dnevu pa smo zapise uredili in dodali morebitna manjkajoèa opaanja. Glavne ugotovitve opazovanj bomo razdelili na 8 krovnih podroèij: – slušno prepoznavanje intervalov in akordov, – ritmièno in melodièno izvajanje, – ritmièni in melodièno-ritmièni nareki, – imitacija in improvizacija melodièno-ritmiènih vzorcev, – petje pesmi, – doivljajsko in analitièno poslušanje skladb, – teoretièna in oblikovna znanja ter – specifiène lastnosti otrok z AS, ki se izraajo pri pouku nauka o glasbi. V èasu opazovanja je potekala tudi generalka za koncert ob dnevu avtizma, ki je všteta v nabor ur opazovanja in bo opisana posebej. Vse ugotovitve iz sistematiènega opazovanja otrok smo strnili v tabelo. 83 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... 3 Ime smo spremenili zaradi varovanja osebnih podatkov. Tabela 1: Glavne ugotovitve iz študije primera Podroèja opazovanja Ane Sara Slušno prepoznavanje intervalov in akordov – nihanje osredotoèenosti med dejavnostjo (posledièno: napaèni odgovori), – v primeru osredotoèenosti je hitro prepoznaval naslove pesmi oz. poimenoval intervale, – zatikanje pri naštevanju kvantitete intervalov, – uspešno in hitro prepoznaval akorde, – rad opazuje uèiteljièino igranje na klavir, – uspešno in hitro prepoznava naslove pesmi oz. poimenuje intervale, – vèasih ni znala navesti kvalitete intervala, – vèasih ni poznala naslova pesmi, èeprav je pravilno prepoznala interval, Ritmièno in melodièno izvajanje – uspešen pri izvajanju ritmiènih vaj, – nenatanèen pri izvajanju ritmiènih posebnosti, – nenatanèen v primeru soèasnega taktiranja ob izvajanju vaje, – manj uspešen pri izvajanju melodièno-ritmiènih vaj (teave pri poimenovanju tonov), – manj uspešna pri izvajanju ritmiènih vaj, – nenatanèna pri izvajanju ritmiènih posebnosti, – nenatanèna v primeru soèasnega taktiranja ob izvajanju vaje, – manj uspešna pri izvajanju melodièno-ritmiènih vaj (teave pri poimenovanju tonov), razen kadar s prstom sledi poteku melodije, Ritmièni in melodièno- ritmièni nareki – uspešno in hitro zapiše ritmièni in melodièno-ritmièni narek, – uspešno zapiše ritmièni in melodièno-ritmièni narek ob pomoèi uèitelja, Imitacija in improvizacija melodièno- ritmiènih vzorcev – vèasih nenatanèen pri imitaciji melodièno-ritmiènih vzorcev, – teave pri poimenovanju tonov, – zelo preprosta melodièno-ritmièna improvizacija (vèasih uporabi kompleksnejša ritmièna trajanja), – pri improvizaciji je velikokrat uporabil e slišane elemente uèiteljice ali sošolcev, – natanèna pri imitaciji ritmiènih in melodièno-ritmiènih vzorcev, – vèasih ima teave pri poimenovanju tonov, – zelo preprosta melodièno-ritmièna in ritmièna improvizacija (vèasih uporabi kompleksnejše melodiène postope), – pogumnejša pri skupinski improvizaciji, Petje pesmi – velikokrat ni sodeloval pri petju in je pesmi spremljal na tolkalih, – njegove spremljave so glasbeno zaokroene in velikokrat vsebujejo kompleksnejše ritme, – kadar je sodeloval pri petju, ni bil osredotoèen, – »teatralno« petje, – teave pri pomnjenju besedila, – nemirna med petjem novih pesmi, – poje tiho, 84 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Doivljajsko in analitièno poslušanje skladb – veèinoma osredotoèen pri poslušanju, razen ob dlje trajajoèih dejavnostih, – uspešno in hitro prepoznaval taktovske naèine skladb, – osredotoèena pri poslušanju, – uspešno in hitro prepoznava taktovske naèine skladb (nekaj teav pri taktiranju v 6/8 taktovskem naèinu), Teoretièna in oblikovna znanja – dobro teoretièno znanje, – teave pri poimenovanju tonov, ki niso po vrsti, – dobro teoretièno znanje, – naloge rešuje zelo poèasi in natanèno, Specifiène lastnosti otrok z MAS, ki se izraajo pri pouku glasbene teorije in solfeggia – obèutljiv na spremembo postavitve pohištva v uèilnici, – stvari ima urejene in pospravljene, – ne trudi se vzpostavljati oèesnega stika, – govori v knjini slovenšèini s pridihom nareèja, – vèasih izpostavi dejstvo, ki ni v neposredni povezavi z dejavnostjo, ki jo izvajajo, – moèno se trudi navezovati stike s sošolci, ti pa jo velikokrat ignorirajo, – kadar uspešno navee stik, je njeno delo pri uri uspešnejše, – ne mara biti izpostavljena in se trudi biti enaka ostalim, – njeni zapiski so èitljivi, natanèni in pregledni, – vèasih izpostavi dejstvo, ki ni v neposredni povezavi z dejavnostjo, ki jo izvajajo, – zanimajo jo reèi, ki otroke njene starosti po navadi ne pritegnejo (npr. obisk Prirodoslovnega muzeja), – rada ima rutino, Generalka za koncert – ivènost, ker skladbe ni dobro zvadil, je kazal z veliko govorjenja, – skladbo se je hitro nauèil po metodi imitacije, – uiva v igranju na bobne, – zelo je navezan na svojega uèitelja. – nastopala je s kolegico, zato je imela manj treme ob igranju pred obèinstvom, – med vajo potrebuje natanèna navodila. S pridobljenimi podatki lahko odgovorimo na zastavljena raziskovalna vprašanja: 1. Kakšne so razlike v naèinu in hitrosti usvajanja glasbenega znanja in vešèin pri otrocih z Aspergerjevim sindromom in njihovih nevrotipiènih vrstnikih? Tako Ane kot Sara sta zelo dobra v slušnem prepoznavanju intervalov in akordov. Dobro prepoznavata tako majhne kot velike intervale, kar ni v skladu z izsledki predhodnih raziskav, ki poudarjajo, da so otroci z MAS bolj subtilni za razlikovanje majhnih intervalov kot nevrotipièni vrstniki (Heaton, 2005). Vèasih imata teave pri poimenovanju asociativne pesmi za prepoznavanje intervalov in akordov, kar se pri nevrotipiènih vrstnikih pojavi redkeje (ti se hitreje spomnijo pesmi in šele nato imena intervala ali akorda). Nekaj teav imata pri poimenovanju tonov. Tudi to je v neskladju z predhodnimi raziskavami, ki razlagajo, da otroci z MAS bolje poimenujejo tone kot 85 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... nevrotipièni posamezniki (Bonnel idr., 2003; Heaton, Pring in Hermelin, 2001). V poimenovanju s solmizacijo sta uspešnejša kot s tonsko abecedo. Na tem podroèju nevrotipièni vrstniki nimajo toliko teav. Ritem je Anetovo moèno podroèje, izvajanje ritmiènih vaj ter imitacija in improvizacija ritmiènih vzorcev mu ne predstavljajo teav, kar ni v skladu s predhodnimi ugotovitvami, da so otroci z MAS slabši v dojemanju glasbenega èasa kot nevrotipièni vrstniki (Fessenden, 2019). Sara je slabša v improvizaciji ritmiènih ter melodièno-ritmiènih vzorcev. Tudi Anetu predstavlja improvizacija melodièno-ritmiènih vzorcev teave. To je najbr povezano s strahom pred neuspehom, kar je ena izmed znaèilnosti otrok z AS. Njuni nevrotipièni vrstniki ustvarjajo kompleksnejše ritmiène in melodièno-ritmiène vzorce. Pri petju pesmi ima Sara teave pri pomnjenju besedila. Ane tovrstnih teav nima, vendar veèino èasa pesmi spremlja na tolkalih. Tudi nevrotipièni vrstniki imajo vèasih teave pri pomnjenju besedila, nihèe pa nima tako moène elje po izvajanju komplementarne glasbene dejavnosti (kot je spremljava petja pesmi z inštrumentom), kot jo ima Ane. Oba sta glasbeno teoretièno moèno podkovana in med reševanjem nalog ohranjata visoko osredotoèenost, ki je nevrotipièni vrstniki poveèini nimajo. Pišeta poèasi, èitljivo in natanèno. Tudi skladbe poslušata mirno in natanèno. Dobra sta v prepoznavanju taktovskega naèina zaigranih skladb. Vèasih imata teave pri natanènem in pravilnem taktiranju. 2. Ali ostajajo razlike v spolu pri naèinu in hitrosti usvajanja glasbenega znanja in vešèin otrok z Aspergerjevim sindromom? Posebnih razlik v spolu pri naèinu in hitrosti usvajanja glasbenega znanja in vešèin otrok z Aspergerjevim sindromom nismo zaznali. Edina veèja razlika je bila opazna v reševanju ritmiènih in melodièno-ritmiènih narekov. Ane rešuje ritmiène in melodièno-ritmiène nareke bolje kot Sara, ki ima nekaj teav pri razporeditvi notnih trajanj v posamezne takte. Zaradi majhnega vzorca ne moremo trditi, da je to specifièna lastnost deklice ali deèka z Aspergerjevim sindromom. Verjetno je deèek v tem primeru boljši zaradi inštrumentov, na katera igra – tolkala. Veè razlik je opaznih na podroèju vedenja in socialne interakcije. Sara se veliko bolj kot Ane trudi za vkljuèitev v drubo in eli biti enaka svojim sošolkam. Ni ji všeè, èe jo uèitelj izpostavi. Kadar jo sošolke sprejmejo medse, se njeno razpoloenje v hipu spremeni. Prav tako se izboljša v izvajanju posameznih dejavnosti. To je skladno s predhodnimi ugotovitvami, da imajo deklice z MAS tenjo po oponašanju drugih v socialnih interakcijah ter pripadanju drubi (Frazier idr., 2013). Prav tako je Ane skorajda obseden z igranjem na tolkala, medtem ko Sara nima nobene podobne obsesije. To je skladno s predhodnimi raziskavami, ki razlagajo, da so posebni interesi deklic z MAS manj ekscentrièni in intenzivni kot pri deèkih z MAS (Hiller idr., 2015). 86 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek 3. Na katerem glasbenem podroèju so otroci z Aspergerjevim sindromom najuspešnejši? Ane in Sara sta zelo dobra na širokem glasbenem podroèju poslušanja in slušnega zaznavanja. Oba sta blestela na podroèju slušnega prepoznavanja intervalov in akordov. Tovrstne dejavnosti sta opravljala z lahkoto. Vidno je bilo, da so jima všeè disonanèni intervali (zm4, m7) in intervali, katerih asociativna pesem za prepoznavanje intervalov je bila v molu (m3, m6). Te intervale sta po navadi hitreje prepoznala in doiveto zapela pesem. To ne pomeni, da preostalih intervalov nista prepoznala, le da smo pri izpostavljenih intervalih zaznali manjšo afiniteto, ki se je izraala z zadovoljnim izrazom na obrazu ali gibi telesa. Tudi v poslušanju skladb sta dobra (kadar je treba prepoznati ustrezen taktovski naèin), prav tako ju lahko skladba iz klasiène zakladnice moèno prevzame; poslušata jih zbrano in mirno. Ane je prav tako dober v pisanju ritmiènih in melodièno-ritmiènih narekov. Sara je na tem podroèju podpovpreèna. 4. Katere specifiène znaèilnosti otrok z Aspergerjevim sindromom vplivajo na njihovo delovanje v razredu pri pouku nauka o glasbi? Ane in Sara sta zelo skrbna, natanèna in imata rada red. Njun notni zapis je zmeraj èitljiv, domaèo nalogo imata vedno opravljeno. Potrebujeta jasna in razloèna navodila za opravljanje nalog. Dobro se poèutita v rutinskih dejavnostih. Osredotoèenost izgubita pri dlje trajajoèih dejavnostih. Ane redko vzpostavlja oèesni kontakt, vendar se ga ne izogiba. Kadar ga vzpostavi, ga navadno zadri za nekaj sekund, nato pa pogled umakne. Sara vzpostavlja moèan oèesni kontakt, ki pa ga ne zadri dlje od petih sekund. Med poukom velikokrat zre v uèitelja in sošolce. Ta razlika potrjuje dejstvo, da govorimo o spektru avtistiènih motenj, kar pomeni, da so si lahko otroci z MAS med seboj precej razlièni, kljub temu da jih moèno povezuje nekaj skupnih znaèilnosti. Anetov govor je natanèen in artikuliran, medtem ko Sara besede »poira«. Oba sta zelo spoštljiva, vljudna in iskrena. Ane velikokrat priène pogovor s pripombo, ki ni relevantna v trenutni situaciji ali kontekstu, kar je skladno z znaèilnostmi otrok z AS (Attwood, 2007). Sklep S študijo primera dveh otrok z AS pri pouku glasbene teorije in solfeggia smo dobili poglobljen uvid v proces usvajanja glasbenega znanja in vešèin pri posameznikih z AS. Ker smo preuèevali deèka in deklico, smo zaznali doloèene razlike specifiènega vedenja in znaèilnosti glede na spol. Hkrati smo med njima lahko povezali doloèene vzporednice - 87 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... znaèilnosti njunega usvajanja glasbenega znanja in vešèin. Otroci z AS na drugaèen naèin usvajajo glasbeno znanje in vešèine kot nevrotipièni otroci, vendar to ne pomeni, da ne bi smeli biti vkljuèeni v glasbeno-izobraevalni proces. Njihova drugaènost se izraa tako v njihovih posebnih glasbenih sposobnostih kot v njihovih specifiènih lastnostih AS. Izjemno dobri so v slušnem prepoznavanju intervalov in akordov, hitro razumejo osnovne glasbeno-teoretiène zakonitosti in med reševanjem nalog ohranjajo visoko osredotoèenost. Hkrati vestno opravljajo domaèo nalogo, se dobro poèutijo v rutinskih dejavnostih in so spoštljivi. Uèitelj nauka o glasbi in solfeggia mora, èe pouk obiskuje tudi otrok z AS, paziti, da podaja dosledna in natanèna navodila, skrbeti za priblino enako sosledje dejavnosti pri pouku in biti subtilen za njihove potrebe ter skrbeti za spodbujanje njihovih moènih podroèij, saj se tam poèutijo najvarneje. Inkluzija otrok z MAS v glasbeno-izobraevalne ustanove je kljuèna, saj ugodno vpliva tako na otroke z MAS kot na njihove nevrotipiène vrstnike. Prvi se tako uèijo socialne interakcije in komunikacije, drugi pa se navajajo drugaènosti, ki je pravzaprav del nas vseh. Zanimivo bi bilo s študijo primera prouèiti tudi otroke s Kannerjevim avtizmom, vendar se ti v veèini primerov v skupinski pouk nauka o glasbi in solfeggia vkljuèijo veliko kasneje (po 12. letu starosti). Glede na pridobljene izsledke lahko sklepamo, da glasbeno izobraevanje otrok z AS oziroma otrok z visoko funkcionalnim avtizmom ugodno vpliva na razvoj njihovih glasbenih sposobnosti ter da se lahko brez teav glasbeno šolajo. 88 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Reference Attwood, T. (2007). Aspergerjev sindrom: Priroènik za starše in strokovne delavce. Ljubljana: Megaton d. o. o. Attwood, T. (2019). Is There a Difference Between Asperger’s Syndrome and High-Functioning Autism. Pridobljeno 5. 10. s http://www.tonyattwood.com.au/books- by-tony-m/resource-papers/69-is-there-a-difference-between-aspergers-syndrome-and- high-functioning-autism Bonnel, A., Mottron, L., Peretz, I., Trudel, M. in Gallun, E. (2003). Enhanced pitch sensitivity in individuals with autism: A signal detection analysis. Journal of Cognitive Neuroscience,15 (2), 226–235. Èagran, B., Ivanuš-Grmek, Fošnariè, S., Pšunder, M. in Ladiè, J. (2013). Priroènik za izdelavo zakljuènega dela: za študijske programe 1., 2. in 3. stopnje. Maribor: Pedagoška fakulteta. Del Rincon, P. L. N. (2008). Autism: Alterations in auditory perception. Reviews in the Neurosciences, 19, 6178. DePape, A.-M. R., Hall, G. B. C., Tillmann, B., in Trainor, L. J. (2012). Auditory Processing in High-Functioning Adolescents with Autism Spectrum Disorder. PLoS ONE, 7 (9), e44084. Fessenden, J. W. (2019): Autistic music, musicking and musicality: From Psychoanalytic origins to spectral hearing and beyond. Journal of literary & cultural disability studies, 13 (1), 119. Frazier, T. W., Georgiades, S., Bishop, S. L. in Hardan, A. Y. (2013). Behavioral and cognitive characteristics of females and males with autism in the Simons Simplex Collection. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53 (3), 329340. Haesen, B., Boets, B., Wagemans, J. (2011): A review of behavioural and electrophysiological studies on auditory processing and speech perception in autism spectrum disorders. Research in autism spectrum disorders, 5, 701714. Happé, F., Frith, U. in Briskman, J. (2001). Exploring the Cognitive Phenotype of Autism: Weak “Central Coherence” v Parents and Siblings of Children with Autism: I. Experimental Tests. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42 (3), 299–307. Hartley, S. L., in Sikora, D.M. (2009). Sex differences in autism spectrum disorder: an examination of developmental functioning, autistic symptoms, and coexisting behavior problems in toddlers. Journal of autism and developmental disorders, 39 (12), 1715-1722. Heaton, P. (2003). Pitch memory, labelling and disembedding in autism. Journal of child psychology and psychiatry, 44 (4). Heaton, P. (2005). Interval and contour processing in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35 (6), 787793. 89 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH... Heaton, P. (2009). Assessing musical skills in autistic children who are not savants. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364 (1522), 1443-1447. Heaton, P., Hermelin, B. in Pring, L. (1998). Autism and pitch processing: A precursor for savant musical ability. Music Perception, 15, 291305. Heaton, P., Hudry, K., Ludlow, A. in Hill, E. (2008b). Superior discrimination of speech pitch and its relationship to verbal ability in autism spectrum disorders. Cognitive Neuropsychology, 25 (6), 771–782. Heaton, P., Pring, L. in Hermelin, B. (1999b). A pseudo-savant: A case of exceptional musical splinter skills. Neurocase, 5, 503509. Hill, E. L. in Frith, U. (2003). Understanding autism: insights from mind and brain. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 358 (1430), 281–289. Hiller, R.M., Young, R.L. in Weber, N. (2015). Sex differences in pre-diagnosis concerns for children later diagnosed with autism spectrum disorder. Autism, 20 (1), 7584. Jurišiæ, B. D. (2016). Otroci z avtizmom: Priroènik za uèitelje in starše. Ljubljana: Izobraevalni center PIKA, Center Janeza Levca Ljubljana. Macedoni-Lukšiè, M, Jurišiè, B. D., Rovšek, M., Melanšek, V., Potoènik Dajèman, N., Buan, V., Cotiè-Pajtnar J. in Davidoviè Primoiè, B. (2009). Smernice za oblikovanje zdravstvene, vzgojno-izobraevalne in socialne mree na podroèju celostne skrbi za osebe s spektroavtistiènimi motnjami (SAM). Ljubljana: Ministrstvo za zdravje. Pridobljeno 17. 4. 2019 s http://www.mz.gov.si/fileadmin/mz.gov.si/pageuploads/ javno_zdravje_2013/Smernice.avtisti.pdf Mottron, L., Dawson, M., Soulieres, I., Hubert, B. in Burack, J. (2006). Enhanced perceptual functioning in autism: An update, and eight principles of autistic perception. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36 (1), 27–43. Mottron, L., Peretz, I. in Menard, E. (2000). Local and global processing of music in high-functioning persons with autism: beyond central coherence? Journal of Child Psychology and Psychiatry 41, 10571065. Ockelford, A. (2013). Music, language and autism. London: Jessica Kingsley. Patterson, D. (2009). Avtizem: Kako najti pot iz tega blodnjaka. Ljubljana: Modrijan. Sarris, M. (b.d.). Are girls with autism hiding in plain sight? Pridobljeno 1. 7. 2019 s https://sparkforautism.org/discover_article/are-girls-with-autism-hiding-in-plain-sight/ ?category_selected=&page=4&keywords= 90 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 30. zvezek Sedgewick, F., Hill, V., Yates, R., Pickering, L. in Pellicano, E. (2015). Gender Differences in the Social Motivation and Friendship Experiences of Autistic and Non-autistic Adolescents. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46 (4), 1297–1306. Slovenski medicinski slovar. (b. d.). Pridobljeno 26. 6. 2019 s https://www.termania.net/iskanje?query=pervaziven&SearchIn=All Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1). (2013). Pridobljeno 23. 3. 2019 s http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5896 Summary Autism spectrum disorders (ASD) are a group of neurobiological disorders that last a lifetime and have a strong impact on the quality of affected individual’s life (Jurišiæ, 2016). People with ASD have impairments in communication, social interaction, imagination and cognitive flexibility (Hannah, 2009). Asperger’s syndrome (AS) is one of the types of ASD (Jurišiæ, 2016). Main characteristics of children with AS are inappropriate social interaction, low ability of making friends, pedantic speech, low ability of non-verbal communication, distinct interest for certain topics and unnatural body movements (Attwood, 2007). Children with AS have a highly developed melodic memory and many of them possess absolute pitch (Heaton, 2003; DePape, 2012). They have a high ability of processing detailed information (individual tones), however they are also able of global processing (melodic contour) (Happé idr., 2001; Mottron idr., 2006). While they have exceeding abilities in differentiation of pitches, their perception of time is not as good (Mottron idr., 2000). The aim of our research is to examine ways of adopting musical knowledge and skills at music theory lessons of children with Asperger’s syndrome. We conducted two case studies of an 8-year old boy and 9-year old girl, diagnosed with Asperger’s syndrome (AS), in whom we systematically observed their adoption of musical knowledge and skills at music theory lessons. Both participants in the case study are exceedingly good in imitation and aural recognition of intervals and chords, however they show lower abilities in synchronizing body movements and music, memorizing lyrics and improvisation. They have good music-theoretical knowledge and can be extremely focused during some tasks, especially listening to music. We have also noticed some differences in sex regarding their social interaction and behaviour. The girl is much more concerned about being socially accepted than the boy. To conclude, with the two case studies, we have gotten in-depth inside of adapting musical knowledge and skills of children with AS, which are different than those of their neurotypical peers. Inclusive music education has beneficial effects not only on development of music abilities in children with ASD, but also on their communication and social interaction skills. 91 Alja Lapuh, USVAJANJE GLASBENEGA ZNANJA IN VEŠÈIN PRI OTROCIH...