INFORMACIJE Dr. Katja Košir Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru, Oddelek za psihologijo OCENA KNJIGE iZKUSTVENO UČENJE ■llttt Bibliografski podatki o knjigi: Barica Marentič požarnik, Marjeta šaric, barbara šteh izkustveno učenje Ljubljana: znanstvena založba Filozofske fakultete univerze v ljubljani, 2019 163 strani ISBN 978-961-06-0226-2 cena: 16,90 € Avgusta je na Oddelku za pedagogiko in andragogiko pri Znanstveni založbi Filozofske fakultete izšel učbenik Izkustveno učenje avtoric ddr. Barice Marentič Požarnik, dr. Marjete Šaric in dr. Barbare Šteh. Učbenik predstavlja v slovenskem prostoru prvi sintezni pregled ključ- 94 VZGOJA & iZOBRAŽEVANJE nih pojmov, paradigem in smernic, povezanih z izkustvenim učenjem. Uvodoma avtorice predstavijo in utemeljijo koncept izkustvenega učenja ter opišejo in vzporejajo njegove izvore. Drugo poglavje nadgradi opisani koncept izkustvenega učenja z natančno opredelitvijo metod in načinov, ciljev in namenov izkustvenega učenja; opisani in vzporejani so različni modeli oziroma oblike učenja, ki temeljijo na izkustvenem učenju. V tretjem poglavju so uravnoteženo predstavljeni didaktični in odnosni vidiki, ki so pomembni pri načrtovanju, izvajanju in evalvaciji izkustvenega učenja. Četrto poglavje predstavlja refleksijo kot ključen in nujen proces vsakega izkustvenega učenja; poleg dragocenih iztočnic za spodbujanje refleksije to poglavje vključuje tudi celosten povzetek ključnih spoznanj o povratni informaciji kot procesu, ki je ključen za kakovostno (izkustveno) učenje. Peto, zadnje poglavje, umešča izkustveno učenje v proces profesionalnega razvoja učitelja - učitelj je torej tisti, ki spodbuja izkustveno učenje v procesu poučevanja, obenem pa je izkustveno učenje tudi osrednji proces njegovega poklicnega razvoja. V tem poglavju so predstavljeni tako različni modeli izobraževanja učiteljev kakor tudi metode in pristopi izkustvenega učenja v izobraževanju in poklicnem razvoju učiteljev. Avtorice so skozi celotno delo strokovna in znanstvena spoznanja in raziskovalne ugotovitve odlično prepletle z izjemno bogatimi osebnimi vpogledi in izkušnjami z izvajanjem izkustvenega učenja ter nalogami za študente, ki omogočajo na izkustvu temelječ študij izkustvenega učenja. Monografija je kot visokošolski učbenik v prvi vrsti namenjena študentom pedagogike in andragogike ter študentom vseh študijskih smeri, ki se izobražujejo za učitelje. Verjamem pa, da ga bodo kot predpisano učno gradivo uporabljali tudi visokošolski učitelji nekaterih drugih, sorodnih študijskih smeri (npr. psihologija, socialno delo, socialna in specialna pedagogika), strokovni delavci na področju vzgoje in izobraževanja, strokovnjaki na drugih področjih pri vodenju izkustvenih oblik dela (npr. izkustvene delavnice, supervizija) in raziskovalci s področja pedagogike, didaktike, psihologije oziroma učenja v najširšem smislu. Gradivo celostno predstavlja izkustveno učenje in bralca/(bodočega) strokovnjaka usposablja za vešče in reflektirano načrtovanje, izvedbo in evalvacijo tovrstnega učenja. Pri tem so avtorice izhajale iz relevantne sodobne strokovne in znanstvene literature s posebno skrbjo za ustrezno slovenjenje strokovne in znanstvene terminologije. Posebne odlike učbenika (tako z vsebinskega kot z didaktičnega vidika) so po moji presoji naslednje: • številni in raznoliki primeri dobro izvedenega izkustvenega učenja iz slovenskega okolja, ki omogočajo boljše razumevanje procesa izkustvenega učenja; • vaje oziroma naloge ob koncu vsakega (pod)poglavja; • vključevanje raznolikega gradiva (še zlasti lastnega izkustva), ki je lahko v pomoč pri razumevanju, načrtovanju, izvedbi in evalvaciji tako lastnega izkustvenega učenja kot spodbujanja te izjemno pomembne oblike učenja pri učencih. V kratkem zaključnem poglavju avtorice izpostavijo akcijski potencial izkustvenega učenja; izpostavljajo, da v času številnih psihičnih, socialnih, ekonomskih, okoljskih in drugih težav kopičenje abstraktnih spoznanj različnih disciplin ne zadostuje. Njihov zaključek lahko beremo tudi kot prijazno povabilo strokovnjakom in bodočim strokovnjakom k proaktivni drži povezovanja abstraktnih idej s konkretnim življenjem tu in zdaj ter k delovanju »iz našega jedra s polno odgovornostjo za našo prihodnost« (str. 142). Verjamem, da ste bralci revije Vzgoja in izobraževanje to povabilo že sprejeli - knjiga Izkustveno učenje pa naj vas v tej vaši drži dodatno opolnomoči.